Auteur Topic: geloof in vreugde delen  (gelezen 4325 keer)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Gepost op: oktober 11, 2006, 01:37:01 am »
Ik denk dat je geloof in vreugde met elkaar mag delen en ook dat je daarin van mening kan en mag verschillen. Ook op een forum.

Is het iemand op gevallen dat ik in mijn berichten schrijf dat ik wel weer eens in de GKv kerk of bij de bonders.

kajem
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

St. Ignatius

• Fiat mihi secundum verbum Tuum
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 11, 2006, 01:42:45 am »
Het was mij opgevallen! Wat het verschil is weet ik niet, maar vreugde in het geloof is altijd goed lijkt mij zo....  d:)b
"Men zou een pleister op vele wonden willen zijn..." (Etty Hillesum, 1942)

wateengedoe2

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #2 Gepost op: oktober 11, 2006, 01:43:55 am »

quote:

St. Ignatius schreef op 11 oktober 2006 om 01:42:
Wat het verschil is weet ik niet
Ong. net zoveel als EC en trapisten :D

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #3 Gepost op: oktober 11, 2006, 01:45:42 am »
't Zijn allebei mijn kerken niet, maar als jij je er thuis voelt, is het goed, toch? ;)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #4 Gepost op: oktober 13, 2006, 09:25:02 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 11 oktober 2006 om 01:45:
't Zijn allebei mijn kerken niet, maar als jij je er thuis voelt, is het goed, toch? ;)

Is het van belang dat een evangelicaal die oorspronkelijk gereformeerd of RK was en zich volwassen heeft laten dopen terug keert naar zijn roots...

kajem

Laodicea

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #5 Gepost op: oktober 13, 2006, 09:46:40 pm »

quote:

kajem schreef op 13 oktober 2006 om 21:25:
Is het van belang dat een evangelicaal die oorspronkelijk gereformeerd of RK was en zich volwassen heeft laten dopen terug keert naar zijn roots...

kajem
Waarheid moet altijd het uitgangspunt zijn, niets meer, niets minder.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

dingo

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #6 Gepost op: oktober 13, 2006, 11:23:19 pm »

quote:

[...]

kajem
Ja, het is me opgevallen dat je schreef dat je weer een gkv-dienst en een bij de bonders had bijgewoond.  Of het van belang is dat je terugkeert naar je roots hangt van jezelf af, je zou niet de eerste zijn die na verloop van tijd op zijn schreden terugkeert. Maar ik ken je motivatie niet om evangelisch te worden en ik ken evenmin je motieven om naar je roots terug te keren dus zondere verdere toelichting blijft het raden. Wel denk ik dat je als gereformeerd of RK je dichter bij God's bedoeling bent dan als evangelicaal maar dat zal je niet verbazen.

diak2b

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #7 Gepost op: oktober 13, 2006, 11:45:58 pm »

quote:

[...]

kajem
Voor wie?
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Els

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #8 Gepost op: oktober 14, 2006, 02:16:58 am »

quote:

kajem
Het is misschien wel gewoon logisch.... je krijgt als kind zoveel waardevols mee. Dat laat je niet achter in de Kerk die je verlaat. Dat neem je mee in je wezen, in je leven, in je geloof. En dan werkt de Kerk op een bepaald moment als een magneet op dat wat je had meegenomen en wordt er aan je getrokken. Dan blijkt de Heer in Wie je gelooft en op Wie je vertrouwt, je juist daar in de Kerk van je jeugd op te wachten...

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #9 Gepost op: oktober 14, 2006, 09:12:09 am »
Los van wat ik persoonlijk op dit moment ervaar of een tijdje ervaarde stelde ik deze vraag omdat me op viel dat dit signaaltjes die ik af gaf niet echt werden op gepakt.
Ik meen denk ik te weten dat velen hier mij in de evangelische hoek neer zetten omdat ik daar kerk
Ik kom er inmiddels achter dat ik toch nog aardig van gereformeerd hout gesneden ben waar het gaat om de inhoud. Even los van een aantal vraagstukken die verschillen.

Ik kerk dus wel eens weer in de GKV, maar ook bij de bonders (helaas nog niet in de RK DiaK :)  en ervaar dat mijn bekering niet de oorzaak was van factoren als sfeer, halleluja of wat dan ook. Ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel.

Als ik kerk in GKV of bonders ervaar ik de prediking als rijk. Maar bij de bonders heb ik dan wel een evangelische kleurdoos nodig omdat veel wordt gepreekt TOT het kruis en veel minder daarna. Er wordt gewezen op het ontdekken van Jezus, maar minder wat er gebeurt wordt als je dat ontdekt HEBT.

In de GKV (met excuus) is de prediking vrij evenwichtig maar mis ik het vuur in de gemeente. Theoretisch klopt het als het ware en er wordt tegenwoordig ook veel meer gepreekt op de toepassing. Men zoekt ook naar andere vormen. Maar soms komt dat wat onhandig over. Uiteraard begrijp ik dat bij een cultuuromslag je eerst dingen eigen moet maken, dan wordt het vanzelf echt. Dus ik bedoel het niet zo zeer te nadele.
Wat betreft het preken over toepassing is de toon (nog) heel erg een OPROEP om alles in het leven centraal te stellen voor JC. Nu is dat in de evangelische richting ook zo, maar het persoonlijk maken van JC in de GKV is een nieuwe trent. Christocentrische prediking nieuwe stijl lijkt ook het bewerken van een geestelijke akker die nog tot bloei moet komen.

Ik ervaar in mijn gemeente wel (niet bij de oudsten en meer serieuzeren) met regelmaat een geloofsbeleving die niet verder gaat dan Johannes 3 vers 16 en het gevoel halen uit die opwekkingsliedjes terwijl de behoefte aan groeien in bijbelkennis niet een natuurlijk gegeven is bij alle nieuwe volgelingen.
Nu is dat denk ik een opname voor dit moment en dit een natuurlijk gevolg is van het binnen halen van veel nieuwe mensen. Ook omdat zojuist is besloten dat de gemeente weer terug gaat naar basic. Aanbieden van geestrijker voedsel.Kortom, ik heb even getwijfeld en wacht voorlopig even af.

Even voor jullie idee en beeldvorming. De gemeente waar ik heen ga heeft een sterk terughoudende houding m.b.t. charismatisch gedachtengoed. In onze gemeente wordt niet in tongen gesproken (in ieder geval niet tijdens de dienst) en bidden voor genezing gebeurt veelal in kleine groepjes. Daarvoor zijn geen speciale diensten. Sterker nog er wordt aangegeven eerst maar eens naar de dokter te gaan :) Het fenomeen als dagelijkse werkelijkheid wordt niet ontkent overigens. Stille tijd is belangrijk, maar een van de oudsten zei eens, maak daar geen slavenjuk van. Het komt zo als het komt. Een uur stille tijd per dag betekent dat er nog 23 uur te gaan zijn. Dus, met de voetjes op de grond a.u.b.

De oorspronkelijke grondslag van de oudsten is ook een beetje hervormd\gereformeerd en momenteel is de voorzitter van de raad iemand die oorspronkelijk uit de vergadering van gelovigen komt.
Dat laatste bevalt me in ieder geval omdat daar het kennen van de bijbel een belangrijk aspect is en wat betreft de hervormde en gereformeerde achtergrond heb ik dan afgelopen zondag bijvoorbeeld gemerkt dat de erfzonde aan de orde is, we niets toe kunnen doen aan ons heil en feitelijk de dood verdienen maar dat er bekering nodig is. Er is ook een tweetal diensten geweest over de eindtijd. Ontnuchterende nuchtere diensten zonder spektakel. Geen halllindseygehalte of beschrijven van de tekenen der tijden. Gewoon eerlijke prediking die ook nog aangaf dat al die eindtijdtheorieen van de afgelopen honderd jaar de evangelische beweging schade hebben berokkend.
Wat in het voordeel spreekt van de gemeente waar ik nu kerk is dat de leden of een belangrijk deel ervan heel praktisch Christus willen navolgen. Nu zeg ik niet dat in al die andere kerken dit niet zo is en daar geen mensen zitten die dat niet doen en willen. Daar wil ik heel duidelijk in zijn. Maar het komt in de gemeente waar ik nu kerk als het ware veel meer aan de oppervlakte.

En toch zegt iets me dat ik verder moet kijken. Als ik in de GKV kom dan heb ik het gevoel dat ik een beetje thuis kom. Ik heb iets met die mensen zonder dat ik daar in de praktijk iets mee heb. Ik weet dat ze de akker meer tot bloei willen brengen.
Maar tegelijkertijd zie ik dat er op een gemeenteavond van de ene kerk een kleine groep mensen (mischien een groep van 50) komt op dagen en op een andere gemeenteavond van de andere kerk wel 500 mensen. Ook al is de evangelische gemeente misschien anderhalf keer de andere gemeente toch is die verhouding zoek. En het thema was vergelijkbaar. "Hoe willen we kerk zijn met elkaar!" In het ene geval een bijstellen van de koers "back to basic" en in het andere geval "hoe kunnen we meer gemeente zijn naar het beeld van JC".  

Dan zijn er hele praktische zaken die vragen bij me op doen komen.
Nu kan ik volop meedoen door de week en in de GKV zijn de doordeweekse activiteiten een stuk beperkter. Maar in de GKV staat weer een prachtig orgel en binnenkort hebben ze zwaar organisten tekort :)  Hoewel ik met betrekking tot het laatste nooit als reden zal gebruiken terug te keren en daar denk ik zeer terug houdend in zal zijn.

Ik worstel dus met een aantal dingen. Inderdaad is het zo dat je in dit schrijven niet veel theologische zaken beschreven ziet staan. Dat doe ik eventjes expres omdat ik daar op een bepaalde manier over denk, maar tegelijkertijd het andere ook weer begrijp.
Dus ik denk op een bepaalde manier en begrijp het andere. Daarbij kom ik gek genoeg niet in conflict met mij zelf. Ik kom wel meer en meer in conflict met het getheoretiseer wat de blik op JC soms zo in de weg kan staan.

Kortom is de vraag:

Als je weet dat de bewoner van je oude huis wil schilderen en het is een goede kennis van je, maar hij is nog wat onhandig. Laat je hem lekker zijn gang gaan of zeg je tegen hem. Hier ben ik, ik ben net zo een amateur als jij. Kies jij die nieuwe kleur uit, dan pak ik samen met jou de kwast.
Het is dan maar de vraag of die hulp wordt geaccepteerd of dat die bewoner zegt "je mag altijd langs komen en hier zelfs op zondag de soep komen mee eten, maar dat schilderen doe ik met mijn familie".

Kajem
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 09:26:01 am door kajem »

diak2b

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #10 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:03:26 am »

quote:

kajem schreef op 14 oktober 2006 om 09:12:
Ik kerk dus wel eens weer in de GKV, maar ook bij de bonders (helaas nog niet in de RK DiaK :)
Ondanks de smiley toch een serieus antwoord, om eventueel misverstand weg te nemen: ik vind daar niets "helaas" aan. In de RK kerken, terwijl je niet RK gelooft, is onzin, en eerlijk gezegd een belediging van zowel de RKK als van jezelf, imho. Bezoek is wat anders, maar werkelijk kerken waar je niet gelooft?

quote:

Kortom is de vraag:

Als je weet dat de bewoner van je oude huis wil schilderen en het is een goede kennis van je, maar hij is nog wat onhandig. Laat je hem lekker zijn gang gaan of zeg je tegen hem. Hier ben ik, ik ben net zo een amateur als jij. Kies jij die nieuwe kleur uit, dan pak ik samen met jou de kwast.
Het is dan maar de vraag of die hulp wordt geaccepteerd of dat die bewoner zegt "je mag altijd langs komen en hier zelfs op zondag de soep komen mee eten, maar dat schilderen doe ik met mijn familie".

Kajem
Ik eet liever soep met iemand die niet kan schilderen, dan dat ik zo iemand vraag te schilderen.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #11 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:41:24 am »

quote:

diak2b schreef op 14 oktober 2006 om 11:03:
[...]
Ondanks de smiley toch een serieus antwoord, om eventueel misverstand weg te nemen: ik vind daar niets "helaas" aan. In de RK kerken, terwijl je niet RK gelooft, is onzin, en eerlijk gezegd een belediging van zowel de RKK als van jezelf, imho. Bezoek is wat anders, maar werkelijk kerken waar je niet gelooft?

[...]

Ik eet liever soep met iemand die niet kan schilderen, dan dat ik zo iemand vraag te schilderen.

Je helpt mij in ieder geval niet verder op weg met deze opmerking. Eerder vindt ik ze verbijsterend. Je hebt de kern van mijn hele stuk niet begrepen en de bedoeling ook niet.

Ik mag toch hopen dat er nog andere reacties komen.

kajem
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 11:41:44 am door kajem »

diak2b

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #12 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:45:46 am »

quote:

kajem schreef op 14 oktober 2006 om 11:41:
[...]

Je helpt mij in ieder geval niet verder op weg met deze opmerking. Eerder vindt ik ze verbijsterend. Je hebt de kern van mijn hele stuk niet begrepen en de bedoeling ook niet.
Mogelijk. En mogelijk dat jij mijn reactie niet begrepen hebt. Met dit soort reacties zonder verdere toelichting zullen we het nooit te weten komen.

Laodicea

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #13 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:47:04 am »

quote:

kajem schreef op 14 oktober 2006 om 11:41:

Ik mag toch hopen dat er nog andere reacties komen.

kajem
Ik snap niet dat je je beledigt voelt erdoor, Diak2b raakt precies de kern aan, en dat valt inderdaad niet direct terug te vinden in je stukje. De waarheid dáár moet het om draaien, andere argumenten zijn eigenlijk helemaal niet van belang. :)

Ik bedoel, het is op zich een goede eerste stap dat je de deur voor jezelf weer hebt opengezet naar de GKv, alleen heeft het geen zin als die stap niet op waarheidsvinding is gebaseerd. Snap je waar ik heen wil? :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #14 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:53:02 am »

quote:

Laodicea schreef op 14 oktober 2006 om 11:47:
[...]
Ik snap niet dat je je beledigt voelt erdoor, Diak2b raakt precies de kern aan, en dat valt inderdaad niet direct terug te vinden in je stukje. De waarheid dáár moet het om draaien, andere argumenten zijn eigenlijk helemaal niet van belang. :)

Ik bedoel, het is op zich een goede eerste stap dat je de deur voor jezelf weer hebt opengezet naar de GKv, alleen heeft het geen zin als die stap niet op waarheidsvinding is gebaseerd. Snap je waar ik heen wil? :)

Diak en lao

In beider reactie houden jullie even te weinig rekening met het feit dat ik dit ook schreef:

"Ik worstel dus met een aantal dingen. Inderdaad is het zo dat je in dit schrijven niet veel theologische zaken beschreven ziet staan. Dat doe ik eventjes expres omdat ik daar op een bepaalde manier over denk, maar tegelijkertijd het andere ook weer begrijp."

en dit schrijf ik ook:

"Als ik kerk in GKV of bonders ervaar ik de prediking als rijk. Maar bij de bonders heb ik dan wel een evangelische kleurdoos nodig omdat veel wordt gepreekt TOT het kruis en veel minder daarna. Er wordt gewezen op het ontdekken van Jezus, maar minder wat er gebeurt wordt als je dat ontdekt HEBT.

In de GKV (met excuus) is de prediking vrij evenwichtig maar mis ik het vuur in de gemeente. Theoretisch klopt het als het ware en er wordt tegenwoordig ook veel meer gepreekt op de toepassing."

en ook

"Dus ik denk op een bepaalde manier en begrijp het andere. Daarbij kom ik gek genoeg niet in conflict met mij zelf. Ik kom wel meer en meer in conflict met het getheoretiseer wat de blik op JC soms zo in de weg kan staan."

Kajem
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 11:59:14 am door kajem »

diak2b

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #15 Gepost op: oktober 14, 2006, 12:07:19 pm »

quote:

kajem schreef op 14 oktober 2006 om 11:53:
[...]

Diak en lao

In beider reactie houden jullie even te weinig rekening met het feit dat ik dit ook schreef:

"Ik worstel dus met een aantal dingen. Inderdaad is het zo dat je in dit schrijven niet veel theologische zaken beschreven ziet staan. Dat doe ik eventjes expres omdat ik daar op een bepaalde manier over denk, maar tegelijkertijd het andere ook weer begrijp."

en dit schrijf ik ook:

"Als ik kerk in GKV of bonders ervaar ik de prediking als rijk. Maar bij de bonders heb ik dan wel een evangelische kleurdoos nodig omdat veel wordt gepreekt TOT het kruis en veel minder daarna. Er wordt gewezen op het ontdekken van Jezus, maar minder wat er gebeurt wordt als je dat ontdekt HEBT.

In de GKV (met excuus) is de prediking vrij evenwichtig maar mis ik het vuur in de gemeente. Theoretisch klopt het als het ware en er wordt tegenwoordig ook veel meer gepreekt op de toepassing."

en ook

"Dus ik denk op een bepaalde manier en begrijp het andere. Daarbij kom ik gek genoeg niet in conflict met mij zelf. Ik kom wel meer en meer in conflict met het getheoretiseer wat de blik op JC soms zo in de weg kan staan."

Kajem
Ik heb je hele post gelezen. Stukken daaruit herhalen, met als enige extra de opmerking dat ik te weinig rekening hou met wat je schrijft voegt daaraan niets toe. Dus als we toch gaan herhalen:

mogelijk dat jij mijn reactie niet begrepen hebt. Met dit soort reacties zonder verdere toelichting zullen we het nooit te weten komen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #16 Gepost op: oktober 14, 2006, 01:59:17 pm »
He kom op... Als je de reactie van iemand niet helder vindt kun je toch beginnen met uitleggen waarom je het niet begrijpt? In plaats van je eigen standpunt te herhalen, een spelletje kaats te spelen of de ander uitmaken voor onbegripvol?

Berust het verschil van mening niet meer op een streven naar eucumene vs streven naar waarheid?
In het eerste geval staat het 'delen van je geloof' voorop, ook al zijn er twistpunten. Kajem merkt volgens mij terecht op dat leergeschillen niet per se het 'zich met elkaar verheugen in Christus' in de weg moet staan.
Het streven naar waarheid en het dienen van de Waarheid sluit naar mening van gereformeerden (en kennelijk katholieken) uit dat je je verbindt met een gemeente/kerkverband die de Waarheid minder goed dient. Met andere woorden: als je qua leer je meer herkent in de gereformeerde leer dan in de evangelische of katholieke, dan hoor je bij de gereformeerden de Waarheid te dienen. Juist omdat er in het NT de oproep doorklinkt om je te voegen bij Gods Gemeente (het Lichaam van Christus) en het bestrijden en excommuniceren van dwaalleer.

Kajem geeft al aan dat hij nog in het proces zit van wat waarheid (qua leerstellingen) is. Dus is vind ik het logisch dat hij nog op zoek is naar hoe hij de Waarheid het beste kan dienen, en in welke gemeente dat zou moeten zijn. Ik vind dat geen verwijtbaar gedrag.

Op zich houd ik er een wat andere mening op na, die niet geheel gereformeerd is. Ik denk dat het dienen van Christus, de Waarheid, ook kan in een gemeente die niet aansluit bij mijn theoretische overtuiging. Ik denk dat het belangrijk is om dagelijks leven en geestelijk leven zoveel mogelijk te mengen, en dat je dus dient te kerken bij een gemeente in je eigen buurt. Dus niet in de gemeente die theologisch het beste bij je past. Het 'elkaar tot hand en voet in Christus zijn' kan niet als je daarvoor 15 km moet reizen. Omdat er leergeschillen (kunnen) zijn, zal dit echter vaak tot onderlinge discussies leiden. Daardoor krijgt het dienen van Christus in een gemeente in je buurt echter snel een wat meer missionair karakter, wat je eigen geloofsontwikkeling in de weg kan staan. 't Is niet voor iedereen weggelegd.

De waarden die hier tegen elkaar uit gespeeld (dreigen te) worden zijn imho:
eucumene vs leerzuiverheid vs dienstbaarheid
En voor elk valt imho wat te zeggen. Elk is een aspect van 'het dienen in het Lichaam van Christus'.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 02:08:43 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

diak2b

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #17 Gepost op: oktober 14, 2006, 02:22:27 pm »

quote:

elle schreef op 14 oktober 2006 om 13:59:
Berust het verschil van mening niet meer op een streven naar eucumene vs streven naar waarheid?
Ik weet niet eens of er een verschil van mening is. Kajem maakt een opmerking over de RKK en suggereerde iets over mijn mening, en dat heb ik recht gezet. En ik heb zijn vraag beantwoord. En vervolgens krijg ik te horen dat mijn bijdrage brandhout is, nou, dat weten we dan ook weer.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #18 Gepost op: oktober 14, 2006, 02:32:02 pm »
Overigens snap ik dat voorbeeld over schilderen met soep ook niet...  
Puur op het voorbeeld af zeg ik: ik eet ook liever soep met zoiemand dan dat ik ermee schilder. O-) Maar welke theologische parallel daaraan hangt ontgaat mij dan...
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 02:33:49 pm door elle »

Laodicea

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #19 Gepost op: oktober 14, 2006, 03:28:29 pm »

quote:

elle schreef op 14 oktober 2006 om 13:59:
Kajem geeft al aan dat hij nog in het proces zit van wat waarheid (qua leerstellingen) is. Dus is vind ik het logisch dat hij nog op zoek is naar hoe hij de Waarheid het beste kan dienen, en in welke gemeente dat zou moeten zijn. Ik vind dat geen verwijtbaar gedrag.
Ik verwijt niemand iets alleen uit zijn reactie lees ik vrij expliciet dat hij het theoretisch aspect eerst maar even wil laten voor wat het is, terwijl je daar nou juist mee moet beginnen lijkt me. Dan kan het zelfs zijn dat je in een gemeente terecht komt die problemen heeft o.i.d. maar dat zij dan zo. Als je de uiterlijke aspecten als eerste neemt, en zwaarder laat wegen dan slechts een vingerwijziging, dan is de kans vaak groot dat je op de verkeerde plek terechtkomt. In de geschiedenis van het Christendom kwam het maar ál te vaak voor dat de ketters op het eerste gezicht veel juister en rechtvaardiger leken dan de Kerk, daarom ging er dan ook vaak zo'n verleiding van uit, om dat het uiterlijk veel juister leek te zijn.

quote:

Op zich houd ik er een wat andere mening op na, die niet geheel gereformeerd is. Ik denk dat het dienen van Christus, de Waarheid, ook kan in een gemeente die niet aansluit bij mijn theoretische overtuiging. Ik denk dat het belangrijk is om dagelijks leven en geestelijk leven zoveel mogelijk te mengen, en dat je dus dient te kerken bij een gemeente in je eigen buurt. Dus niet in de gemeente die theologisch het beste bij je past. Het 'elkaar tot hand en voet in Christus zijn' kan niet als je daarvoor 15 km moet reizen.
Dan zou je kunnen denken, ik verhuis. :) Of anders is Afrika wel een aardig voorbeeld, waar men soms erg lang moet reizen om de Mis maar bij te kunnen wonen.

quote:

Omdat er leergeschillen (kunnen) zijn, zal dit echter vaak tot onderlinge discussies leiden. Daardoor krijgt het dienen van Christus in een gemeente in je buurt echter snel een wat meer missionair karakter, wat je eigen geloofsontwikkeling in de weg kan staan. 't Is niet voor iedereen weggelegd.

De waarden die hier tegen elkaar uit gespeeld (dreigen te) worden zijn imho:
eucumene vs leerzuiverheid vs dienstbaarheid
En voor elk valt imho wat te zeggen. Elk is een aspect van 'het dienen in het Lichaam van Christus'.
En naar analogie dat de 'hogere delen de lagere moeten ondersteunen' zou ik zeggen dat leerzuiverheid aan dienstbaarheid vooraf gaat, immers, zonder leerzuiverheid is er geen juiste dienstbaarheid en andersom gaat niet.

Laodicea

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #20 Gepost op: oktober 14, 2006, 03:30:32 pm »

quote:

diak2b schreef op 14 oktober 2006 om 14:22:
Ik weet niet eens of er een verschil van mening is. Kajem maakt een opmerking over de RKK en suggereerde iets over mijn mening, en dat heb ik recht gezet. En ik heb zijn vraag beantwoord. En vervolgens krijg ik te horen dat mijn bijdrage brandhout is, nou, dat weten we dan ook weer.
Je bijdrage is zeker geen brandhout, maar je moet het wel kunnen verstaan. ;) Kajem doet dit kennelijk niet. Op zich zou dit een mooie gelegenheid kunnen zijn om je herdershondvaardigheden te testen, waarbij je zorgt dat de boodschap ook nog begrepen wordt. :)

Laodicea

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #21 Gepost op: oktober 14, 2006, 03:49:11 pm »

quote:

kajem schreef op 14 oktober 2006 om 11:53:
Diak en lao

Nee, dat heb ik zeker wel gelezen. :)

quote:

Ik ga Gereformeerden ook steeds meer begrijpen, toch ben ik er nog steeds van overtuigd dat de Waarheid in de Katholieke Kerk te vinden valt. Begrip lijkt me niet hetzelfde als waarheid.

quote:

en dit schrijf ik ook:

Dit lijkt mij geen doorslaggevend argument. :)

quote:

Ook dit is niet echt van belang. :)

quote:

en ook

"Dus ik denk op een bepaalde manier en begrijp het andere. Daarbij kom ik gek genoeg niet in conflict met mij zelf. Ik kom wel meer en meer in conflict met het getheoretiseer wat de blik op JC soms zo in de weg kan staan.
Wat bedoel je met getheoretiseer? Hoe kan dat ooit de blik met Christus in de weg staan? Hij is toch geen fantasieGod maar écht? Dan kan het je alleen maar dichter bij Hem brengen me dunkt. :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #22 Gepost op: oktober 14, 2006, 05:15:53 pm »
Kajem, misschien helpt het als je eens probeert kort en bondig te formuleren wat je punt en discussie-/gespreksonderwerpen zijn. Volgens mij snapt niet iedereen je (en ik ook niet echt geloof ik  O-) ). Kortom: waar wil je het in deze draad nu precies over hebben?

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #23 Gepost op: oktober 14, 2006, 05:58:47 pm »
Vraag:

Wat is je rol als iemand naar jouw mening geestelijk aan het verdrinken is en er signalen zijn dat hij op de kade wil kruipen.

Blijf je staan kijken en constateer je dat hij bezig is te verdrinken of help je hem op de veilige kant te klauteren.

Concreet:

In mijn geval gaf ik wat signalen af dat ik wel eens weer ik GKV of bondsgemeente kerkte en heb dat ook in wat uitgebreidere vorm hier toelichten.
Blijf je dan staan te kijken of help je hem veilig aan de kant klauteren.

Staat THEOretiseren dan niet gelijk aan overleggen en bespreken hoe iemand toch in het water komt en dus in de weg om er een terug te halen op het terrein van de waarheid.

Kortom, hoe betrokken ben je als Christen als je meent dat iemand dwaalt.

Praat je liever over wat hij verkeerd doet in keuzes en overtuiging.
Laat je je warmte en vriendelijkheid blijken door opmerkzaam te zijn.
Probeer je door je belangstelling en gedrag te laten blijken dat jou overtuiging en levenstijl jaloersmakend is en een uitdaging voor die ander om ook bij jou club te horen.

Wat voor invloed kan je gedrag en handelen hebben op de ander om keuzes te maken.

Kajem

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #24 Gepost op: oktober 14, 2006, 06:02:21 pm »
Modbreak:
Dit topic hoort misschien toch meer thuis in CZDP. Dus van FB naar CZDP>
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 06:02:36 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #25 Gepost op: oktober 14, 2006, 06:05:25 pm »
Als iemand geestelijk verdrinkt, dan helpt een geestelijk reddingslijntje. Ik zal voor je bidden.
Daarnaast snap ik niet goed welke praktische hulp ik je zou kunnen bieden, dus ik zal God bidden om wijsheid. Mocht je op zoek zijn naar een grefo gemeente met evangelische bevlogenheid en daarmee geholpen zijn, kom dan eens in mijn gemeente kijken...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #26 Gepost op: oktober 14, 2006, 07:04:47 pm »
Ik sluit me aan bij Elle.
Vraagje: Zou je het willen blijven in je huidige evangelische kerk/gemeente willen typeren als 'verdrinken'?

Verder vraag ik me af of je de mogelijkheden van een forum als dit niet overschat. De meeste forummers kennen elkaar niet in het dagelijks leven, maar alleen van de teksten die ze hier schrijven. Daarbij kan je prima allerlei discussies met argumenten voeren, maar ik denk dat dit niet de geeigende plek is voor allerlei pastorale gesprekken. De verantwoordelijkheid daarvoor ligt IMHO meer bij je vroegere GKv-gemeenteleden, dan bij de posters op dit forum.

St. Ignatius

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #27 Gepost op: oktober 14, 2006, 07:38:43 pm »
quote:
kajem schreef op 14 oktober 2006 om 17:58:
Vraag:

Wat is je rol als iemand naar jouw mening geestelijk aan het verdrinken is en er signalen zijn dat hij op de kade wil kruipen.

Blijf je staan kijken en constateer je dat hij bezig is te verdrinken of help je hem op de veilige kant te klauteren.

Maar zoals ik het begrijp, probeer je te klauteren vanuit troebel water op een kade van drijfzand. Weliswaar steviger, maar toch...

Dan zie ik mezelf wel op een rots staan, maar ik heb niet noodzakelijkerwijs de behoefte om jou mijn manier van schilderen aan te leren omdat jij bent ondergedompeld in een zwembad met jus en niet besprengt zoals ik.

Bovendien zie jij achter mij een bij tijd en wijle onfeilbare man staan, waar jij niks van moet hebben. Terwijl ik vind dat die man is aangewezen door de geest van die ene totaal Onfeilbare die heeft bepaald dat de Rots de enige juiste kade is.

Kortom, de rots is de waarheid en jij kiest tussen het water en drijfzand (met alle respect verder hoor). Jij mag dan op zondag wel eens langs de rots komen drijven om onze soep te proeven, maar dat is totaal zinloos als je de rots niet aanvaard als de enige stabiele kade.

Zoiets dus...(als ik het goed begrepen heb)

diak2b

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #28 Gepost op: oktober 14, 2006, 08:48:35 pm »
.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 08:58:04 pm door diak2b »

diak2b

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #29 Gepost op: oktober 14, 2006, 08:54:19 pm »
quote:
kajem schreef op 14 oktober 2006 om 17:58:
Vraag:

Concreet:

In mijn geval gaf ik wat signalen af dat ik wel eens weer ik GKV of bondsgemeente kerkte en heb dat ook in wat uitgebreidere vorm hier toelichten.
Blijf je dan staan te kijken of help je hem veilig aan de kant klauteren.

Staat THEOretiseren dan niet gelijk aan overleggen en bespreken hoe iemand toch in het water komt en dus in de weg om er een terug te halen op het terrein van de waarheid.

Kortom, hoe betrokken ben je als Christen als je meent dat iemand dwaalt.

Praat je liever over wat hij verkeerd doet in keuzes en overtuiging.
Laat je je warmte en vriendelijkheid blijken door opmerkzaam te zijn.
Probeer je door je belangstelling en gedrag te laten blijken dat jou overtuiging en levenstijl jaloersmakend is en een uitdaging voor die ander om ook bij jou club te horen.

Wat voor invloed kan je gedrag en handelen hebben op de ander om keuzes te maken.

Kajem

Kajem,

Als je hulp nodig hebt, is het soms nuttiger om "HELP" te roepen, dan om cryptische boodschappen af te geven, en dan na een tijdje al even cryptisch mensen te gaan verwijten dat ze niet doorhadden wat je eigenlijk bedoelde. Mensen zijn oha noch helderziend, noch telepathisch.

Heel eerlijk, ik begin te vermoeden dat je nu "HELP" roept, maar duidelijk is me dat nog steeds niet.

Maar laat ik gewoon geen risico nemen. Als je hulp zoekt, als je in geestelijke nood bent, en als je denkt dat je de hulp van een katholiek kan gebruiken in je nood, mail me dan (diak2b@punt.nl), of laat het hier weten. Zonder bericht zal ik in ieder geval voor je bidden op voorspraak van mijn patroon, dat God zijn engelen mag sturen om over je te waken en te zorgen dat je je voet niet stoot.
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 09:00:25 pm door diak2b »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #30 Gepost op: oktober 14, 2006, 09:14:31 pm »
:)
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 09:16:20 pm door kajem »

mirt

• Moderator
  • strijd de goede strijd
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #31 Gepost op: oktober 14, 2006, 09:14:40 pm »
Volgens mij is Kajem juist degene die graag zijn gereformeerde broeders en zusters wil helpen. En hij twijfelt er dan over of ze zijn hulp wel willen, nu hij eenmaal zo ver is dat hij zou willen helpen en er niet meer bij stil blijft staan dat ze er nog lang niet zijn, maar zich bewogen voelt om het feit dat ze ergens willen komen.

En natuurlijk kan theoretiseren de blik op Jezus Christus in de weg staan. Waarom deed Hijzelf anders zo'n moeite om bij farizeeën en schriftgeleerden ergens doorheen te breken.

Mirt
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 09:15:23 pm door mirt »
ernstige mensen worden pas somber als ze niet ernstig mogen zijn

St. Ignatius

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #32 Gepost op: oktober 14, 2006, 09:21:30 pm »
Oke, mijn vorige reactie was heel erg flauw maar ik begrijp het misschien niet helemaal.

Is dit een roep om hulp? Zo lees ik het niet... Ik had meer de indruk dat kajem bezig is met een zoektocht om uit te vinden welke kerk de waarheid verkondigt, of althans..welke er het dichtst in de buurt komt...

Laodicea

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #33 Gepost op: oktober 14, 2006, 09:27:03 pm »
quote:
mirt schreef op 14 oktober 2006 om 21:14:
Volgens mij is Kajem juist degene die graag zijn gereformeerde broeders en zusters wil helpen. En hij twijfelt er dan over of ze zijn hulp wel willen, nu hij eenmaal zo ver is dat hij zou willen helpen en er niet meer bij stil blijft staan dat ze er nog lang niet zijn, maar zich bewogen voelt om het feit dat ze ergens willen komen.

Toe maar. :/
quote:

En natuurlijk kan theoretiseren de blik op Jezus Christus in de weg staan. Waarom deed Hijzelf anders zo'n moeite om bij farizeeën en schriftgeleerden ergens doorheen te breken.

Mirt

Het ligt er maar aan wat je eronder verstaat. De Farizeeen kregen de wind van voren omdat ze weliswaar helemaal thuis waren in de Schriften, maar het Levende Woord niet wilden horen. Een beetje zoals Evangelischen zegmaar.

Laodicea

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #34 Gepost op: oktober 14, 2006, 09:31:03 pm »
Ik zal in elk geval voor je bidden Kajem. http://www.cabc.ca/images/candle.gif
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 09:31:59 pm door Laodicea »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #35 Gepost op: oktober 14, 2006, 09:32:39 pm »
quote:
mirt schreef op 14 oktober 2006 om 21:14:

Mirt

We hebben elkaar zo nodig. Ik hoop in november een gesprek te hebben met mijn oude wijkouderling. Gewoon over geloof zonder van te voren stellingen in te nemen. Heb ik vanmiddag ook gedaan met een GKV - broeder. Een gesprek van drie en een half uur. Waarin we samen zoveel herkenden, samen ok verdrietige dingen hebben gedeeld. We hebben daarin even niet geloofsverschillen tussen ons in laten staan, maar ze even geparkeerd.
Inderdaad zijn er zaken waar ik nog steeds over nadenk. Ook ik kan verkeerde inzichten hebben. het zou van grote arrogantie getuigen als ik dat zou ontkennen. Maar er bindt meer als scheidt. Ik gaf al eens aan dat ik steeds meer tot het besef kom dat ik roots heb die ik niet kan verloochenen. Het is in mij gelegd en dat wordt bewaard.
het evangelicale kan in gevallen wel een gereformeerde injectie gebruiken, maar ook omgekeerd. Simpeler gezegd, we kunnen ook heel veel van elkaar leren.
Ik heb er grote moeite mee elkaar concreet op basis van waar je kerkt te veroordelen.
Ik weet ook dat er hier zijn die mijn opvatting daarover onverenigbaar vinden met de waarheid. Ik vind een aantal zaken ook onverenigbaar met de waarheid maar acht het verstandig meer te spreken over wat bind dan wat scheidt.

Je maakt een goede opmerking, zelfs voor mij een eye-opener. Misschien liggen we wel met zijn allen in het water en gaat het er niet om of ik nu in het water lig of jij of diak of lao, of aafke, of els of.......maar dat we gered moeten worden.

Gods zegen

kajem

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #36 Gepost op: oktober 14, 2006, 09:42:34 pm »
quote:
St. Ignatius schreef op 14 oktober 2006 om 21:21:
Oke, mijn vorige reactie was heel erg flauw maar ik begrijp het misschien niet helemaal.

Is dit een roep om hulp? Zo lees ik het niet... Ik had meer de indruk dat kajem bezig is met een zoektocht om uit te vinden welke kerk de waarheid verkondigt, of althans..welke er het dichtst in de buurt komt...

Nee,

Jezus Christus is de weg, de waarheid en het leven. Alleen via Hem komen we tot de Vader.
Mij achtergrond is GKV en ik kerk nu evangelisch. Ik beschreef al een beetje dat het een gemeente is die wat behoudend is, wel moderne maar geen gekke uitspattingen.

Maar God heeft een weg met de mens.

Voor mijn bekering was ik GKV maar had een levensstijl die niet christelijk was. Ik was goed ver weg van de waarheid in mijn leven. In het evangelische ben ik bekeerd en heb een levensstijl waarin ik Christus in woord en daad probeer te volgen. Zeven dagen per week.
Het gekke is nu dat, waar ik enorm veel weerstand had tegen het verleden (GKV - tijd) dit na mijn bekering en geloofsgroei is weg gevallen. Sterker, ik ervaar ook de rijkdom van de prediking en psalmen en gezangen in de gereformeerde gezindte. (mits orthodox)
heeft God het evangelische nu gebruikt om me weer op de juiste weg te zetten en daar mijn weg te vervolgen of verwacht hij dat ik nu ik JC als mijn verlosser heb ontdekt (is wat anders aanvaard) dat ik terug ga op het oude spoor. Ik krijg (hoe sommigen daar ook over van mening verschillen) veel positiefs mee vanuit mijn huidige gemeente. Dat staat even los van leerstelligheden. Die praktische aspecten draag je dan wel weer mee in je rugzakje. Als het de bedoeling is terug te gaan naar mijn roots (met aanvaarding van de leer) kan dat toch die toegevoegde waarde zijn die als elementje misschien soms node in de GKV of sommige van die gemeenten worden gemist. Die roep is in de GKV wel hoorbaar, hoewel daar ook traditionelere opvatting zijn overigens.
Ik hoop dat het zo allemaal wat duidelijker is.

kajem
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 09:54:56 pm door kajem »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #37 Gepost op: oktober 14, 2006, 09:45:34 pm »
quote:
diak2b schreef op 14 oktober 2006 om 20:54:
[...]

Kajem,

Als je hulp nodig hebt, is het soms nuttiger om "HELP" te roepen, dan om cryptische boodschappen af te geven, en dan na een tijdje al even cryptisch mensen te gaan verwijten dat ze niet doorhadden wat je eigenlijk bedoelde. Mensen zijn oha noch helderziend, noch telepathisch.

Heel eerlijk, ik begin te vermoeden dat je nu "HELP" roept, maar duidelijk is me dat nog steeds niet.

Maar laat ik gewoon geen risico nemen. Als je hulp zoekt, als je in geestelijke nood bent, en als je denkt dat je de hulp van een katholiek kan gebruiken in je nood, mail me dan (diak2b@punt.nl), of laat het hier weten. Zonder bericht zal ik in ieder geval voor je bidden op voorspraak van mijn patroon, dat God zijn engelen mag sturen om over je te waken en te zorgen dat je je voet niet stoot.

IK wil mijn oprechte waardering uitspreken voor je reactie. Ik heb in een post als antwoord aan St. Ignatius nog wat meer proberen te verduidelijken waar het om gaat in mijn vraagstelling.

Kajem

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #38 Gepost op: oktober 14, 2006, 09:47:40 pm »
quote:
St. Ignatius schreef op 14 oktober 2006 om 21:21:

Ik kon hem anders wel waarderen. Je bent in ieder geval duidelijk.

kajem

Laodicea

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #39 Gepost op: oktober 14, 2006, 09:52:56 pm »
quote:
kajem schreef op 14 oktober 2006 om 21:32:
Ik heb er grote moeite mee elkaar concreet op basis van waar je kerkt te veroordelen.

Ik denk dat het sowieso slecht is om elkaar te veroordelen, hoe dan ook. ;)
quote:
Ik weet ook dat er hier zijn die mijn opvatting daarover onverenigbaar vinden met de waarheid.

Als het om personen gaat, ben ik het met je eens, maar het lijkt me ook erg Christelijk om dwaalleer aan de kaak te stellen. ;)
quote:
Ik vind een aantal zaken ook onverenigbaar met de waarheid maar acht het verstandig meer te spreken over wat bind dan wat scheidt.

Als jij weet wat waarheid is, mag je dat dan achterhouden?
quote:

Je maakt een goede opmerking, zelfs voor mij een eye-opener. Misschien liggen we wel met zijn allen in het water en gaat het er niet om of ik nu in het water lig of jij of diak of lao, of aafke, of els of.......maar dat we gered moeten worden.

Gods zegen

kajem

:ja:

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #40 Gepost op: oktober 14, 2006, 10:07:12 pm »
quote:
diak2b schreef op 14 oktober 2006 om 20:54:
[...]

Kajem,

DIAK,

Ik ben gewoon (ook in mijn werk) soms naast de materie te gaan staan. Alles te wegen en te overwegen, te bedenken en te overdenken.
Zo zal ik me ook verdiepen in de leer van de Kerk met de grote K. Als jij nu gewoon es van mij gelooft dat ik geen vooroordeel heb over de Kerk, maar hooguit een oordeel op basis van de (beperkte) kennis die ik nu heb. Dan hebben we weer mensen als jou die ons kunnen toelichten hoe sommige dingen in elkaar steken. Dan zal de uitkomst zijn dat we het wel of niet eens worden het zij op onderdelen, het zij op alle fronten.
Mijn aard is dat ik trouw ben aan afspraken en beloften. Het kerk - shoppen behoort dan ook niet tot een normale gang van zaken. Het kan soms in het leven echter anders lopen, zoals in mijn leven. De vraag is waar de weg naar toe leidt. En dat heb ik in Zijn handen gelegd. Wellicht dat jullie daarin ook een instrument zijn. Soms is een woord of een gebed genoeg...

Kajem

St. Ignatius

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #41 Gepost op: oktober 14, 2006, 10:11:00 pm »
quote:
kajem schreef op 14 oktober 2006 om 21:42:
Nee,

Jezus Christus is de weg, de waarheid en het leven. Alleen via Hem komen we tot de Vader.

Zo is dat!

quote:
Mij achtergrond is GKV en ik kerk nu evangelisch. Ik beschreef al een beetje dat het een gemeente is die wat behoudend is, wel moderne maar geen gekke uitspattingen.

Maar God heeft een weg met de mens.

Zo is dat (de laatste zin, het eerste gedeelte kan ik niet inschatten)

quote:
Voor mijn bekering was ik GKV maar had een levensstijl die niet christelijk was. Ik was goed ver weg van de waarheid in mijn leven. In het evangelische ben ik bekeerd en heb een levensstijl waarin ik Christus in woord en daad probeer te volgen. Zeven dagen per week.
Het gekke is nu dat, waar ik enorm veel weerstand had tegen het verleden (GKV - tijd) dit na mijn bekering en geloofsgroei is weg gevallen. Sterker, ik ervaar ook de rijkdom van de prediking en psalmen en gezangen in de gereformeerde gezindte. (mits orthodox)
heeft God het evangelische nu gebruikt om me weer op de juiste weg te zetten en daar mijn weg te vervolgen of verwacht hij dat ik nu ik JC als mijn verlosser heb ontdekt (is wat anders aanvaard) dat ik terug ga op het oude spoor. Ik krijg (hoe sommigen daar ook over van mening verschillen) veel positiefs mee vanuit mijn huidige gemeente. Dat staat even los van leerstelligheden. Die praktische aspecten draag je dan wel weer mee in je rugzakje. Als het de bedoeling is terug te gaan naar mijn roots (met aanvaarding van de leer) kan dat toch die toegevoegde waarde zijn die als elementje misschien soms node in de GKV of sommige van die gemeenten worden gemist. Die roep is in de GKV wel hoorbaar, hoewel daar ook traditionelere opvatting zijn overigens.
Ik hoop dat het zo allemaal wat duidelijker is.

kajem

Aha, ja het is al iets duidelijker. Als ik het goed begrijp zie je de Hand van God in het feit dat je vanuit de EB weer bij de GKV kerkt, of het is eigenlijk meer een vraag... een soort correctie zeg maar. En je probeert de dingen die postief voor jou waren in de EB mee te nemen naar de GKV... Hmm, ik denk dat je het misschien wel als zodanig kan interpreteren. Zoals je wellicht hierboven ziet en uit andere draadjes weet is dat vanuit katholiek standpunt niet zo vanzelfsprekend ... maar ook ik zal voor je bidden!  :)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #42 Gepost op: oktober 14, 2006, 10:11:10 pm »
quote:
elle schreef op 14 oktober 2006 om 18:05:
Als iemand geestelijk verdrinkt, dan helpt een geestelijk reddingslijntje. Ik zal voor je bidden.
Daarnaast snap ik niet goed welke praktische hulp ik je zou kunnen bieden, dus ik zal God bidden om wijsheid. Mocht je op zoek zijn naar een grefo gemeente met evangelische bevlogenheid en daarmee geholpen zijn, kom dan eens in mijn gemeente kijken...

Waar kerkte je ook al weer en wie is jullie predikant

kajem

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #43 Gepost op: oktober 14, 2006, 10:13:17 pm »
Zie mijn profile. Maareuh, misschien zingen we toch meer opwekking dan je lief is, gezien je latere posts... ;)
We hebben trouwens net een nieuwe predikant: ds vd Schee (voorheen Loenen ad Vecht).

Laodicea

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #44 Gepost op: oktober 14, 2006, 10:14:08 pm »
quote:
kajem schreef op 14 oktober 2006 om 22:11:
Waar kerkte je ook al weer en wie is jullie predikant

kajem

Nu dus DsWim. :ja:

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #45 Gepost op: oktober 14, 2006, 10:15:49 pm »
quote:
elle schreef op 14 oktober 2006 om 22:13:
Zie mijn profile. Maareuh, misschien zingen we toch meer opwekking dan je lief is, gezien je latere posts... ;)
We hebben trouwens net een nieuwe predikant: ds vd Schee (voorheen Loenen ad Vecht).

Waren jullie iig qua vorm etc niet nogal evangelisch? Opwekkingsliederen etc?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #46 Gepost op: oktober 14, 2006, 10:16:04 pm »
quote:
elle schreef op 14 oktober 2006 om 22:13:

nee hoor,

ik heb niets tegen opwekking, maar waardeer ook de robuuste psalmen op hele noten  :)
en natuurlijk de orgelmuziek van guilmant.

kajem
« Laatst bewerkt op: oktober 14, 2006, 10:22:55 pm door kajem »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #47 Gepost op: oktober 14, 2006, 10:22:51 pm »
Dat orgelspel zit er bij ons niet echt in: 1 we hebben geen denderend orgel (letterlijk) en 2 we hebben niet zoveel goede organisten (maar veel meer goede pianisten/gitaristen/....). Mail maar als je geinteresseerd bent.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #48 Gepost op: oktober 14, 2006, 10:34:12 pm »
quote:
elle schreef op 14 oktober 2006 om 22:22:
Dat orgelspel zit er bij ons niet echt in: 1 we hebben geen denderend orgel (letterlijk) en 2 we hebben niet zoveel goede organisten (maar veel meer goede pianisten/gitaristen/....). Mail maar als je geinteresseerd bent.

heb net even de site bekeken van de tituskapel. Die ademt iets van wat ik bedoel.

Ik denk dat ik eens een keer bij jullie kom buurten als je dat goed vindt. is daar betaald parkeren.
Zie ik ds. Wim ook eens live.
Even als voorbeeld van mijn denken. Ik vind ds. Jos Douma een dappere pionier die voor een groot deel verwoord wat ik bedoel.

kajem

diak2b

• Bekijk profiel
geloof in vreugde delen
« Reactie #49 Gepost op: oktober 14, 2006, 11:35:05 pm »
Lieve Kajem, en ik zeg dat zonder enige vorm van ironie, sarcasme, dubbele bodem of wat ook, want je brengt liefde op dit forum (en ongetwijfeld elders, maar ja, weet ik niet he),
quote:
Als jij nu gewoon es van mij gelooft dat ik geen vooroordeel heb over de Kerk, maar hooguit een oordeel op basis van de (beperkte) kennis die ik nu heb.

Ik denk helemaal niet dat jij een vooroordeel hebt over de Kerk. Ik begin door dit bericht wel te vermoeden dat jij denkt dat je weet hoe ik over jou denk, terwijl je dat helemaal niet weet. Niet alleen boeit het me oprecht niets of je negatief denkt over de Kerk, of neutraal of positief, maar ik waardeer je bijdragen hier over het algemeen zeer. En ik begin te vermoeden dat je dat niet zo door hebt. Laat het dan bij deze uitgesproken zijn!