quote:
joepie schreef op 19 oktober 2006 om 22:26:En openbaring is een Openbaring. Dat is niet een Bijbelboek waarin de dingen staan die echt zo gebeurd zijn. Het is geen geschiedschrijven wat het boek Genesis wel is.
Dus dat is geen vergelijk.
We komen ergens geloof ik. Jij beweert dat Genesis een geschiedenisboek is. Op grond waarvan beweer je dat? En wat voor geschiedenisboek is het dan? Een geschiedenisboek in de moderne zin van het woord, of een geschiedenisboek zoals we ze van duizenden jaren terug herkennen: toen geschiedschrijving en mythologie nauw verweven waren...
Je ziet: als je dingen die je als mens anno 2006 doodnormaal vindt gaat projecteren op iets dat 2500 jaar geleden geschreven is, dan zou het zomaar kunnen dat er ergens iets fout gaat.
En waarom Openbaring niet letterlijk nemen? Er staat toch nergens in de Bijbel dat Openbaring niet letterlijk genomen moet worden? Johannes zag alles wat hij opschreef toch met eigen ogen.
Ik krijg het idee dat er met twee maten gemeten wordt.
quote:
(...)
En gewoon geloven wat er staat.
Waarom er dan zoveel verschillen zijn? Omdat we zo graag onze eigen invulling willen geven. En de Bijbel naar onze hand willen zetten
Hoe weet je trouwens dat jouw interpretatie van de Bijbel juist is en die van een andersdenkende niet? Voor hetzelfde geld zet jij de Bijbel naar jouw eigen hand. Dus met zulke kreten komen we niet verder. Wat zijn daarbij de criteria?
En hoe weet ik wat er staat? Als ik 'gewoon' iets lees, dan interpreteer ik. Dan lees ik een tekst door mijn 21e eeuwse bril. Hoe weet ik dat ik het net zo begrijp als de schrijver het bedoeld heeft?