Auteur Topic: Kluun: "Komt een vrouw bij de dokter..."  (gelezen 2864 keer)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Kluun: "Komt een vrouw bij de dokter..."
« Gepost op: oktober 15, 2006, 09:52:47 pm »
Dit boek heeft dit jaar de NS publieksprijs gewonnen. Op zich terecht: het is het debuut van Kluun, vlot geschreven, grappig, vernieuwende eigen stijl, en het overdondert de lezer.

Niet dat ik het inhoudelijk een fantastisch boek vind. De schrijver huldigt duidelijk een heel andere moraal als ik. Standpunt van de schrijver: monofobie is niet fout, buitenechtelijke spelletjes zijn dus prima. Wat een leegheid in het bestaan van de hoofdrolspeler! Het boek is semi-autobiografisch, en kennelijk bestaat het dat het leven van mensen echt zo leeg kan zijn. Uiteraard wist ik dat al wel (je hoort er regelmatig tegen gewaarschuwd worden vanaf de kansel), maar dit boek vond ik toch erg confronterend.

Wat ik ook wel verontrustend is, is de kritiekloosheid van allerlei niet-christenen. Ik had verwacht dat de losbandige levensstijl toch wat weerstand op zou roepen. Dat lijkt niet zo: voor zover het weerstand oproept, beperkt het zich tot weerstand tegen overspel-terwijl-je-eigen-vrouw-doodziek-thuis-ligt.

Meer mensen die dit herkennen?
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2006, 09:54:37 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 15, 2006, 09:56:04 pm »

quote:

elle schreef op 15 oktober 2006 om 21:52:
Ik vind het nog meevallen.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 16, 2006, 10:13:55 am »
Geen andere reacties?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 16, 2006, 11:05:39 am »

quote:

sorry (nog?) niet gelezen. Misschien als ik ooit tijd en interesse heb... het is niet echt mijn type boek namelijk. (Uiteraard heb ik natuurlijk wel een mening he, maar wat zegt dat over een niet-gelezen boek?)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 16, 2006, 11:09:39 am »

quote:

elle schreef op 15 oktober 2006 om 21:52:
Dit boek heeft dit jaar de NS publieksprijs gewonnen. Op zich terecht: het is het debuut van Kluun, vlot geschreven, grappig, vernieuwende eigen stijl, en het overdondert de lezer.

Niet dat ik het inhoudelijk een fantastisch boek vind. De schrijver huldigt duidelijk een heel andere moraal als ik. Standpunt van de schrijver: monofobie is niet fout, buitenechtelijke spelletjes zijn dus prima. Wat een leegheid in het bestaan van de hoofdrolspeler! Het boek is semi-autobiografisch, en kennelijk bestaat het dat het leven van mensen echt zo leeg kan zijn. Uiteraard wist ik dat al wel (je hoort er regelmatig tegen gewaarschuwd worden vanaf de kansel), maar dit boek vond ik toch erg confronterend.

Wat ik ook wel verontrustend is, is de kritiekloosheid van allerlei niet-christenen. Ik had verwacht dat de losbandige levensstijl toch wat weerstand op zou roepen. Dat lijkt niet zo: voor zover het weerstand oproept, beperkt het zich tot weerstand tegen overspel-terwijl-je-eigen-vrouw-doodziek-thuis-ligt.

Ik heb het boek niet gelezen, dus daarover heb ik geen mening. Ik heb er wel voldoende over gelezen, van de auteur zelf gehoord, etc., om te weten dat dit boek niet hoog op mijn leeslijst komt te staan. Maar niet vanwege het kritiekloze hedonisme, meer vanwege de literaire kwaliteit. Ik heb al met al gewoon niet de indruk dat dit boek me meer dan een uur gaat boeien.

Wat betreft het hedonisme: ik vind het eigenlijk zeker zo confronterend dat er blijkbaar nog steeds hoog opgeleide, intelligente mensen, midden in het leven staand, zijn te vinden die daardoor verrast worden. Ik ben er volstrekt van overtuigd dat we in eeuwen van totale duisternis leven. Sinds het heldere licht van de middeleeuwen is gedoofd, en de moderniteit zijn aanvang nam, is de beweging op gang gekomen die dan nu blijkbaar ook geuit wordt door Kluun. Ja, ik zie dat hedonisme, en ik zie de leegte. Maar ik zie die al veel langer, en veel meer doorgedrongen tot in de haarvaten van onze maatschappij, van het denken, en van het oordeel over eigen en andermans handelen. We vermoorden ongeboren kinderen bij de duizenden omdat ze op welke manier dan ook niet voldoen aan particuliere wensen. We vermoorden bejaarden, zieken en gehandicapten, en noemen dat "de mooie dood", omdat ze op welke manier dan ook niet voldoen aan particuliere wensen. De mens infantiliseert in enorm tempo, homo ludens domineert de wereld, en doet dat over de ruggen van kindslaven, sexslavinnen, van iedereen die de pech heeft op de verkeerde plek geboren te zijn. Wie niet voor ons is, is tegen ons en wordt overhoop geknald. Als enkele duizenden van "ons" omkomen bij een aanslag, dan doden we tienduizenden, honderdduizenden van "hun", of die slachtoffers nu enige vorm van schuld hadden of niet. We wisselen allianties, alsof '1984' onze realiteit is. En lees '1984' eens, en vergeet wat iedereen je geleerd heeft, dat dat een boek over communisme en fascisme is, en herken er de wereld om je heen in.

Je ziet leegte in het hedonisme? Mogelijk. Maar ik zie niet minder leegte in jongelui die zichzelf moed inzingen en zichzelf de liefde van God toedichten, als afwisseling van een verder prachtige carriere. Geen verworvenheid van het seculiere, hedonistische humanisme, of we kennen er wel een christelijke variant op.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 16, 2006, 11:21:05 am »
Een boek dat ik nog wel wil lezen is 'elementaire deeltjes',
in dezelfde categorie van 'och wat een troosteloosheid',
maar dan moet ik wel tijd en energie hebben daarvoor.
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2006, 11:21:48 am door porcupine »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 16, 2006, 11:39:12 am »
Ik herken me toch wel een beetje in elle's verbazing. Kluun's boek is niet verbazingwekkend, hooguit misselijkmakend. Niet echt de moeite waard om te lezen trouwens. Maar dat zoveel mensen dat boek zo kritiekloos aanvaarden, dezelfde mensen die toch nog wel enig besef van waarden en normen lijken te hebben, diezelfde mensen die trouwen, hun kinderen proberen een goede opvoeding te geven, betrokkenheid tonen bij de wereld om zich heen, dat verbaasde me wel. Natuurlijk begrijp ik best dat een groot deel daarvan alleen maar vernis rondom een erg lege binnenkant is, maar ik had verwacht dat dat laagje nog wel dik genoeg zou zijn om een boek als dit er niet doorheen te laten prikken.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 16, 2006, 12:08:43 pm »
Als het allemaal zo verkeerd is wat er in dat boek staat, waarom lees je zo'n boek dan?

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 16, 2006, 12:21:07 pm »
Misschien om te begrijpen wat al die mensen erin zien, en te ontdekken dat dit niet mogelijk is vanuit een christelijk perspectief.

Maar goed, ik heb eens de wijze woorden gehoord dat welke zonde er ook aarde begaan wordt, jij in principe evengoed in staat daartoe bent. Alleen Gods genade maakt dat je daaraan niet toegeeft. Of met Prediker 7: 16 "Wees niet al te rechtvaardig, noch houd uzelven al te wijs; waarom zoudt gij verwoesting over u brengen?" Of 1 Johannes 1:8 "Als we zeggen dat we de zonde niet kennen, misleiden we onszelf en is de waarheid niet in ons."

Of heel kort: Dat wat Diak2b zegt.  B)
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2006, 12:24:40 pm door porcupine »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 16, 2006, 12:48:32 pm »

quote:

porcupine schreef op 16 oktober 2006 om 11:21:
Een boek dat ik nog wel wil lezen is 'elementaire deeltjes',
in dezelfde categorie van 'och wat een troosteloosheid',
maar dan moet ik wel tijd en energie hebben daarvoor.
Is een aanrader. En als je dat uit hebt: Mogelijkheden van een eiland.

Erg goed, imho.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 16, 2006, 01:03:01 pm »

quote:

Pooh schreef op 16 oktober 2006 om 11:39:
Ik herken me toch wel een beetje in elle's verbazing. Kluun's boek is niet verbazingwekkend, hooguit misselijkmakend. Niet echt de moeite waard om te lezen trouwens. Maar dat zoveel mensen dat boek zo kritiekloos aanvaarden, dezelfde mensen die toch nog wel enig besef van waarden en normen lijken te hebben, diezelfde mensen die trouwen, hun kinderen proberen een goede opvoeding te geven, betrokkenheid tonen bij de wereld om zich heen, dat verbaasde me wel. Natuurlijk begrijp ik best dat een groot deel daarvan alleen maar vernis rondom een erg lege binnenkant is, maar ik had verwacht dat dat laagje nog wel dik genoeg zou zijn om een boek als dit er niet doorheen te laten prikken.

Ik weet niet of je hedonisme en leegheid al te veel gelijk mag stellen. Wat ik wel weet is dat de moraal op allerlei fronten ver richting hedonisme is opgeschoven. Mensen die trouwen, doen dat meer en meer vanuit de vraag "wat levert het mij op", en dat is onder christenen niet zo heel anders dan onder niet-christenen. Het is één van de verklaringen achter seriele monogamie, achter het feit dat met name hoger opgeleide vrouwen meer en meer single blijven, achter de enorme echtscheidingscijfers, achter het steeds minder en steeds later huwen, achter het steeds later krijgen van kinderen, enzovoort, enzovoort.

Het is niet allemaal kommer en kwel overigens, dat wil ik niet stellen, maar de wereld, en dan vooral ons deeltje van de wereld is in de afgelopen eeuwen wel veranderd, en in de afgelopen decennia zelfs met een schrikwekkend tempo. Schrijvers als Kluun en Houellebecq doen daar verslag van, soms schokkender en soms minder schokkend. Maar vergis je niet, de reden dat Houellebecq wel heftige reacties oproept en Kluun niet, komt onder meer omdat Houellebecq met een sardonisch plezier de zelfvernietiging van de generatie '68 beschrijft, terwijl Kluun eerder een neutraal waarnemer is. Niet de werkelijkheid schokt, maar het bikkelharde oordeel.

Maar kijk nu eens niet bij de schrijvers van literatuur, maar bij die van fora. Ga eens rondkijken op de fora van bladen als Yes, Viva, Libelle, Margriet, de normale damesbladen voor het nieuwste dieet, een grappig patroon voor een trui voor de kids, en een warm interview om met de mens achter de politicus kennis te maken. Lees eens hoe daar gesproken wordt over huwelijk, sex, relaties, trouw en ontrouw. En lees dan ook eens de christelijke jongerenfora. Je zal zien dat de woordkeuze anders is, maar dat de boodschap niet zo enorm anders is. Kluun zou wel eens normaler, en zelfs christelijker kunnen zijn dan je denkt. Of christenen in ons land zouden wel eens hedonistischer kunnen zijn dan je denkt.

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 16, 2006, 11:29:10 pm »
Ik heb het boek verleden jaar rond deze tijd al gelezen. Ik vond het redelijk confronterend. Enerzijds de pijn en het verdriet rondom het verlies van een vrouw die al op jonge leeftijd borstkanker krijgt. Dat vond ik zelf nogal emotioneel. Aan de andere kant een man die niet de moeite kan opbrengen om monogaam te blijven. Dat roept vragen op.
Het boek liet bij mij een gevoel achter van grote leegte als het gaat om een leven zonder God. Lees maar eens de sterfscene. Tegelijkertijd besef ik mij dat heel veel mensen met net zo'n grote leegte leven. Ik weet nog wel dat ik na het lezen besefte hoe broodnodig het was dat Christus gestorven is voor onze zonde. Want zonder Hem zou ons leven een soortgelijke leegheid kennen, en ik hoop zo dat Kluun ea Christus ook leren kennen.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 17, 2006, 10:31:39 am »
Ik heb het boek vorig jaar eerst een keer tot halverwege gelezen, heb het toen weggelegd ivm braakneigingen, en toen deze zomer op aanraden van een vriendin toch maar uitgelezen. Ik kreeg gaandeweg het boek meer sympathie voor Stijn omdat zijn leven voor mijn gevoel minder leeg werd, hij meer liefde kreeg voor zijn vrouw en zijn overspel minder klootzakkerig werd.

Ik keur nog steeds net zo hard moreel af wat hij deed, maar vanuit Stijns eigen (onchristelijke) standpunt werd hij wel minder erg. In het begin van het boek gedroeg hij zich als een stuk verdriet, wist dit ook en ging er bewust mee door. Aan het einde werd hij eerlijker tegenover zichzelf en zijn vrouw ondanks dat hij nog steeds vreemdging. Op het laatst vond ik hem eigenlijk wel een goeie kerel met een hoop slechte gewoonten, terwijl ik hem in het begin echt een eikel eerste klas vond. De dingen die hij doet worden er natuurlijk niet minder beroerd van.

Nou ja ik leg het niet zo goed uit maar al met al heb ik niet echt een vieze nasmaak van het boek overgehouden. Het vervolg vond ik akeliger maar ook dat loopt min of meer goed af.

offtopic:@diak: Houellebecq vond ik een ramp, ik houd niet van schrijvers die hun personages martelen en er nog lol in hebben ook. Hermans doet dat ook, vind ik ook verschrikkelijk. Overigens voel ik het precies andersom als jij. Ik vind dat Houellebecq de ellende van zijn personages gebruikt om daar heel veel literaire interessantdoenerij omheen te bouwen (doet hij heel goed inderdaad maar daar gaat het even niet om) en voor de rest staat hij volkomen onverschillig tegenover hun lijden, terwijl Kluun juist met een overdaad aan emotie schrijft.

Ken je Philip Claudel? In "Grijze zielen" overkomt zijn personages ook allerlei afschuwelijks, maar hij lijdt met ze mee in plaats van op zijn troon toe te kijken hoe ze stumperen en ploeteren. Het verschil in emoties dat het bij mij oproept is dat ik bij Kluun en Claudel de neiging heb om mee te huilen, terwijl ik bij Houellebecq en Hermans alleen maar afschuw en ergernis voel.
Bombus terrestris Reginae

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 17, 2006, 02:15:24 pm »
offtopic:Hee! handen af van Hermans!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 17, 2006, 08:22:42 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 17 oktober 2006 om 10:31:
[OT]@diak: Houellebecq vond ik een ramp, ik houd niet van schrijvers die hun personages martelen en er nog lol in hebben ook. Hermans doet dat ook, vind ik ook verschrikkelijk. Overigens voel ik het precies andersom als jij. Ik vind dat Houellebecq de ellende van zijn personages gebruikt om daar heel veel literaire interessantdoenerij omheen te bouwen (doet hij heel goed inderdaad maar daar gaat het even niet om) en voor de rest staat hij volkomen onverschillig tegenover hun lijden, terwijl Kluun juist met een overdaad aan emotie schrijft.
Of hij er onverschillig tegenover staat waag ik te betwijfelen. Ik lees er eerder een rancuneuze instemming in. Het is het generatieconflict waarom de generatie '68 zo gebedeld heeft ten top, maar niet op de manier die ze graag hadden.

Ik vind zijn boeken allerminst sympathiek, ik vind ze wel goed, en raker dan welke andere schrijver ook die ik ken.

Mellon

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 14, 2006, 04:26:15 pm »
Ik heb het debuut van Kluun ook gelezen en ik werd er heel erg boos van, vanwege de manier waarop hij zijn vrouw bedroog en het als het ware allemaal maar liet gebeuren. Ik vind het een goed boek in die zin dat het een sterke reactie bij mezelf opriep, want ik ben een aanhanger van de gedachte dat "goede" boeken je niet alleen blij maar ook boos kunnen achterlaten.

Het gedrag van Kluun's hoofdpersoon is laakbaar, het leven van ongelovige mensen kan heel erg leeg zijn. Soms vraag ik me af of dat een gevolg is van hun gedrag, of andersom (waarmee ik niet wil zeggen dat alle ongelovige mensen laakbaar gedrag vertonen). Ik heb wel geprobeerd me in zijn personage te verplaatsen. Hoe erg moet wel het zijn als je vrouw zo sterft? Ik vond ook dat hij het onderwerp kanker dichtbij bracht: je verwacht het niet bij jonge succesvolle mooie mensen. Je verwacht het vooral niet bij jezelf.

Ik vond vooral het hoofdstuk van haar sterven erg ontroerend en aangrijpend door gebrek aan geloof in God.

Grappig dat je dit zegt: "Uiteraard wist ik dat al wel (je hoort er regelmatig tegen gewaarschuwd worden vanaf de kansel), maar dit boek vond ik toch erg confronterend."

Er zit verschil tussen weten en weten. Wat iemand tegen je zegt, weet je niet echt, totdat he tot je doordringt, totdat je een ervaring kunt koppelen aan je kennis. Grappig hoe dat werkt bij mensen.