Auteur Topic: Géén Reformanda, wel zorgen  (gelezen 1955 keer)

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
Géén Reformanda, wel zorgen
« Gepost op: april 02, 2003, 11:16:28 pm »
Wie o wie

Misschien kun je de volgende keer iets duidelijker zijn bij de start van een topic. :)
Dan weten de gebruikers ook een beetje wat er van hen verwacht wordt.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 02, 2003, 11:27:57 pm »
Moest even goed kijken wat je bedoelde... ;)
Ik ben geen Reformanda-lid, maar heb wel zorgen. Ik ben trouwens lid van geen enkel gereformeerd blad. M'n ouders wel: Reformatie, Reformanda, Wegwijs....

Wat ik me afvraag: wat wil je met deze topic bereiken? Laten zien dat er ook niet-reformandisten(?) zorgen hebben over de ontwikkelingen binnen onze kerken?

Met vriendelijke groet
computerfout: een vreemde een in de byte

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 02, 2003, 11:29:01 pm »
Wie o wie... Zijn er nou veel mensen binnen de GKV die hun zorgen hebben over hoe het er aan toegaat binnen onze kerken? Ik ben benieuwd...
Zal zelf het spits proberen af te bijten.
Hoe ik erbij kom om dit te schrijven? Omdat veel van de punten die ik hieronder zal opsommen, op mijzelf betrekking hebben. Maar ik heb soms (correct me if I'm wrong) het idee dat dit zaken zijn, die voor meer kerkmensen spelen.

kernwoorden: PREKEN, ZONDE, GEESTELIJKE TOESTAND, EENZIJDIG, WOORD VAN VERMAAN, WERELDGELIJKVORMIGHEID

A Over de preken... Zou een apart forum aan gewijd kunnen worden misschien, maar goed. Zijn ze niet vaak (met nadruk op vaak) wel erg 'simpel' - simpel in die zin dat het geloof al te eenvoudig wordt voorgesteld? Is het niet vaak zo, dat we niet echt om onze oren worden geslagen met wat we fout doen, en dat God ook echt bedroefd kan zijn, over wat wij doen en laten? Zijn onze predikanten niet vaak bang, dat ze dan een stroom kritiek over zich heen krijgen?

Waarom ik dit noem, is omdat ik het namelijk zelf zo ervaar; soms weet je gewoon dat er dingen in je leven zijn, waarvan je weet, dat de HERE ze niet wil. Als ik zondags in de kerk kom, hoor ik het Evangelie verkondigd... Maar mijns bescheiden inziens soms wat te eenzijdig (weer: correct me if I'm wrong): het gaat altijd over de blijde boodschap. Maar die is nu eenmaal niet altijd zo makkelijk te aanvaarden, te accepteren. De mens keert zich van nature van de HERE af!

Ik moet hieraan toevoegen, dat dit wel samenhangt met mijn 'geestelijke' toestand, die, net als die van vele andere mensen, nogal heen en weer schommelt. Op momenten dat ik op, bij wijze van spreken, 'topniveau' ben, vind ik het schitterend allemaal en word ik erg enthousiast en blij van de 'sfeer' in de GKV. Maar wanneer het allemaal wat minder gaat, als je je bewust ben van je eigen zondigheid en de neiging daarin te blijven, MIS je soms iets in de (gemiddelde) preek. Zijn wij niet allen zondaars? Hebben wij niet ook elke week weer een woord van vermaan nodig? Nou, ik wel in elk geval.

B Zorgen over wereldgelijkvormigheid... Bij ons bestaat bijvoorbeeld de discussie over het wel of niet hebben van een tv eigenlijk helemaal niet meer. Vaak doen we wel wat meewarig over mensen uit andere kerkgenootschappen die geen tv's hebben / mogen. En ik vind het persoonlijk ook wel een kwestie van christelijke vrijheid en tegen wetticisime... Maar waarom wordt er eigenlijk nooit over gesproken, over de invloed van dat ding, enz...
Ik roep maar wat! Ben benieuwd naar reacties/ervaringen van anderen.

C,D,E,... komt u maar!

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: april 02, 2003, 11:30:07 pm »
Zie dat Augusta al had gereageerd voor ik mijn stukje af had... Ja, dat wil ik dus bereiken, ben benieuwd wat voor zorgen er zoal leven, maar mensen die niet gelijk beginnen te profeteren, om me waar wat oneerbiedig uit te drukken. Mijn excuses

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: april 03, 2003, 12:14:17 am »
Alles met mate (ik lees graag Prediker), wat de prediking betreft word ik prima "bediend" dus en blijde boodschap en vermaning. Over de leer hoor je mij niet snel klagen. Maar het leven, dat is een ander verhaal.

Inderdaad wereldgelijkvormigheid is een zwak punt: individualisme, genotzucht ze zijn binnen onze kerk net zo springlevend als daarbuiten. Ik kijk dan naar dingen als geldbesteding en het (niet) omzien naar elkaar. Persoonlijk denk ik ook dat niet zo de leer of de vormen in de kerken een probleem zijn zoals Reformanda c.s. denken maar juist het leven.

Zonder omzien naar elkaar en meeleven met elkaar zul je nooit veel wervingskracht naar buiten hebben en dat is wel onze opdracht. En wat de 'nieuwlichters' betreft: het zit ook niet in de vormen en wijs niet gelijk naar de jeugd die dat zou willen want dat is nog maar de vraag. Ik denk dat met name de jeugd heel scherp ziet dat we vaak geloven zonder vrucht te dragen. En daar wordt terecht vragen over gesteld en helaas ook consequenties uitgetrokken (kerkverlating).

Gelijkertijd realiseer ik me dat ik niet de kerk bewaar maar dat God zelf daar over waakt. En dat is een hele geruststelling.

Geen Reformanda, maar wel zorgen.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: april 03, 2003, 02:27:29 am »
Maak me zorgen om de vanzelfsprekendheid van Pasen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: april 03, 2003, 09:04:06 am »
Henk-Jan:

Wat jij zegt komt mij erg bekend voor.
Kijk ik in mijn naaste omgeving dan hoor ik dezelfde geluiden.
Op zich denk ik goed, wat dan kun je er tenminste wat aan doen.

Wat betreft de prediking: ik vond het frappant dat toen er weer eens een preek was die sterk appellerend en duidelijk was, je van alle kanten hoorde (bijbelstudie, koffiedrinke na de dienst, etc) dat men blij was met een dergelijke preek, dat je hier wat aan had.

Dingo:
Met wat jij zegt over 'het leven' ben ik het helemaal eens. Zeer herkenbaar!

Picardijn:
Kun je uitleggen wat je hier precies bedoelt?
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: april 03, 2003, 09:39:15 am »
Henk-jan, ook ik herken me in je zorgen.
De laatste tijd heb ik weinig aan de preken die ik hoor ( gelukkig zijn er goede uitzonderingen )
Ik vraag me vaak af hoe dat komt.
Veel preken die ik hoor zijn vaak een opsomming van religieuze gedachten, in de toepassing is een enerzijds anderzijds verhaal verweven. Soms wordt er in de preek een mening verkondigd die jij zelf ook hebt.
 Nou prima zou je zeggen.
Toch vraag ik me af of dat de goede preek is. Als je met een goed gevoel de kerk uit gaat is dus de preek ook goed ?
Ik mis dus ook diepgang en oproep tot echte bekering. Zonder dat het een zware preek gaat worden natuurlijk.
De meeste preken zijn we op deze manier  op de maandag al weer vergeten.
Soms zijn er preken die steeds weer terug komen op allerlei gesprekken, of tijdens de bijbelstudie avonden. Daar zat dus echt voeding in.

Wie kan me uitleggen wat het verschil is tussen een schriftoverdenking en een preek ? Hoe beoordeel je een preek ?
Daar loop ik al een tijdje over na te denken.

Ook je andere punten van zorg herken ik.
Daar over een andere keer.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: april 03, 2003, 10:55:18 am »

quote:

op 02 Apr 2003 23:29:01 schreef Henk-Jan:
Bij ons bestaat bijvoorbeeld de discussie over het wel of niet hebben van een tv eigenlijk helemaal niet meer. Vaak doen we wel wat meewarig over mensen uit andere kerkgenootschappen die geen tv's hebben / mogen. En ik vind het persoonlijk ook wel een kwestie van christelijke vrijheid en tegen wetticisime... Maar waarom wordt er eigenlijk nooit over gesproken, over de invloed van dat ding, enz...
Ik vind dit toch nog iets teveel klagen in het wilde weg. Als je hier discussie over wilt dan begin je toch gewoon? Op dit forum onder 'Leer en leven' bijvoorbeeld.
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: april 03, 2003, 02:02:03 pm »

quote:

op 02 Apr 2003 23:29:01 schreef Henk-Jan:
Wie o wie... Zijn er nou veel mensen binnen de GKV die hun zorgen hebben over hoe het er aan toegaat binnen onze kerken? Ik ben benieuwd...
Zal zelf het spits proberen af te bijten.
Hoe ik erbij kom om dit te schrijven? Omdat veel van de punten die ik hieronder zal opsommen, op mijzelf betrekking hebben. Maar ik heb soms (correct me if I'm wrong) het idee dat dit zaken zijn, die voor meer kerkmensen spelen.

kernwoorden: PREKEN, ZONDE, GEESTELIJKE TOESTAND, EENZIJDIG, WOORD VAN VERMAAN, WERELDGELIJKVORMIGHEID

A Over de preken... Zou een apart forum aan gewijd kunnen worden misschien, maar goed. Zijn ze niet vaak (met nadruk op vaak) wel erg 'simpel' - simpel in die zin dat het geloof al te eenvoudig wordt voorgesteld? Is het niet vaak zo, dat we niet echt om onze oren worden geslagen met wat we fout doen, en dat God ook echt bedroefd kan zijn, over wat wij doen en laten? Zijn onze predikanten niet vaak bang, dat ze dan een stroom kritiek over zich heen krijgen?

Waarom ik dit noem, is omdat ik het namelijk zelf zo ervaar; soms weet je gewoon dat er dingen in je leven zijn, waarvan je weet, dat de HERE ze niet wil. Als ik zondags in de kerk kom, hoor ik het Evangelie verkondigd... Maar mijns bescheiden inziens soms wat te eenzijdig (weer: correct me if I'm wrong): het gaat altijd over de blijde boodschap. Maar die is nu eenmaal niet altijd zo makkelijk te aanvaarden, te accepteren. De mens keert zich van nature van de HERE af!

Ik moet hieraan toevoegen, dat dit wel samenhangt met mijn 'geestelijke' toestand, die, net als die van vele andere mensen, nogal heen en weer schommelt. Op momenten dat ik op, bij wijze van spreken, 'topniveau' ben, vind ik het schitterend allemaal en word ik erg enthousiast en blij van de 'sfeer' in de GKV. Maar wanneer het allemaal wat minder gaat, als je je bewust ben van je eigen zondigheid en de neiging daarin te blijven, MIS je soms iets in de (gemiddelde) preek. Zijn wij niet allen zondaars? Hebben wij niet ook elke week weer een woord van vermaan nodig? Nou, ik wel in elk geval.

B Zorgen over wereldgelijkvormigheid... Bij ons bestaat bijvoorbeeld de discussie over het wel of niet hebben van een tv eigenlijk helemaal niet meer. Vaak doen we wel wat meewarig over mensen uit andere kerkgenootschappen die geen tv's hebben / mogen. En ik vind het persoonlijk ook wel een kwestie van christelijke vrijheid en tegen wetticisime... Maar waarom wordt er eigenlijk nooit over gesproken, over de invloed van dat ding, enz...
Ik roep maar wat! Ben benieuwd naar reacties/ervaringen van anderen.

C,D,E,... komt u maar!

Ik durf. Ook ik maak me zorgen. Maar dan over het geestelijke leven van de meeste gelovigen, waaronder ook ik. Niets nieuws onder de zon, ook niet in Evangelisch nederland. Doet me denken aan een kinderliedje: En zij aten en zij dronken , en alles ging zijn gang, ze praatten en zij lachten, niemand weet hoelang.
Ook ik merk weinig meer van het gij, geheel anders. We doen mee met allerlei zaken, bekeren ons keer op keer, om op maandag weer gewoon achter de computer te kruipen. O nee, we kijken heus niet op "verboden" pagina's, ( alhoewel?) maar hebben al die andere "normale" pagina's wel nut? Is ons spreken zuiver? Brengen wij het Woord , gelegen of ongelegen. Zijn wij bewust van de macht van de tong? Kunnen wij nog de onderste weg gaan? Hebben wij alles gemeenschappelijk? Onderwerpen wij ons aan het leiderschap, óók als het ons eens niet zo goed uitkomt? Laten wij God aan het stuur, of mag Hij achterop zitten, voor noodgevallen? Is Gods woord nog een lamp voor ons voet en een licht op onze pad? Kiezen wij heden wie wij dienen zullen?
Weten wij eigenlijk wel wat we bidden als we bidden: Vader maak ons één, opdat de wereld weet dat U Uw zoon zond? Verwachten wij Jezus spoedig?
Twee zullen op het veld zijn,
samen aan het praten
één wordt opgenomen,
één achtergelaten
plotseling zal blijken
wat waarheid is of schijn
want zoals een bliksenschicht
die langs de hemel flitst
zó zal de komst van de Zoon des mensen zijn.

Lieve mensen , we hebben een gezamenlijke vijand, Gods tegenpartij de duivel, hij gaat rond als een brullende leeuw, op zoek naar wie hij kan verslinden.
Hij zal alles in het werk stellen ons zó af te leiden, dat we niet meer zuiver zien, waar het werkelijk op aankomt.
Bedankt voor dit topic, daar krijg ik vuur van onder mijn billen.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: april 03, 2003, 04:15:49 pm »
@A: Wellicht daarom die tweedeling in de GKV: 's ochtends een actuele preek, 's middags een catechismus preek. Wellicht zo te interpreteren: 's ochtends een simpele preek, 's middags een hardcore, confronterende preek?

Ik denk dat dat een best redelijke vuistregel is, waarbij echter het gevaar bestaat dat sommigen stelselmatig 's ochtends of 's middags wegblijven. Daarnaast moet een dominee inspringen op wat er bij gemeenteleden leeft, lijkt mij. Maar daarvoor moeten gemeenteleden wel eerst aangeven wat hun dwars zit.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: april 03, 2003, 06:05:40 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 09:04:06 schreef Garfield:

Picardijn:
Kun je uitleggen wat je hier precies bedoelt?

Het paasevangelie is het belangerijkste punt waar het geloof om draait. Er word zo nonchalant mee omgesprongen, zo vanzelfsprekend.
Wat er gebeurd is dat is gebeurd, moest gebeuren en had ook niet anders geweest. Alsof het iets is van wat de normaalste zaak van de wereld is.
Veroordeeld, doodgeweest opgestaan. Happy end , case closed.

We vieren liever kerstfeest, want het gevoel bij geboorte is prettiger dan het gevoel bij de dood.
Volgens mij is de wederopstanding de overwinning van de dood juist het moment dat je van de daken wil schreeuwen. http://pages.prodigy.net/indianahawkeye/newpage03/4.gif
Liefde is vreemd

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: april 03, 2003, 11:40:41 pm »
"... Wanneer worden we weer eens positief over de kerk..."
| Ps. 8:5,6 |

Henk-Jan

• SIP
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: april 04, 2003, 12:03:05 am »
Auke! Ik ben juist hartstikke positief over de kerk! Maar dat betekent niet, dat er geen dingen zijn, waardoor ik me soms achter m'n (nog ongewassen) oren krab...

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: april 04, 2003, 08:33:28 am »

quote:

op 03 Apr 2003 18:05:40 schreef Picardijn:
Het paasevangelie is het belangerijkste punt waar het geloof om draait. Er word zo nonchalant mee omgesprongen, zo vanzelfsprekend.
Wat er gebeurd is dat is gebeurd, moest gebeuren en had ook niet anders geweest. Alsof het iets is van wat de normaalste zaak van de wereld is.
Veroordeeld, doodgeweest opgestaan. Happy end , case closed.

We vieren liever kerstfeest, want het gevoel bij geboorte is prettiger dan het gevoel bij de dood.
Volgens mij is de wederopstanding de overwinning van de dood juist het moment dat je van de daken wil schreeuwen. http://pages.prodigy.net/indianahawkeye/newpage03/4.gif

Volkomen mee eens.
Als kind vierde ik liever kerst. (sfeer, etc)
Nu vind ik kerst (vooral door alle commercie etc) maar een vlakke bedoening.
Kerst is het feest van de hoop, ja,  (Christus geboren) maar pasen is het  feest van de zekerheid! (Christus gestorven en weer opgestaan, de dood overwonnen!!! de hoop die zekerheid is geworden)
Pasen is daarom voor mij eigenlijk veel meer een feest dan kerst.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2003, 09:27:13 am door Garfield »
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: april 04, 2003, 10:29:09 pm »

quote:

op 04 Apr 2003 00:03:05 schreef Henk-Jan:
Auke! Ik ben juist hartstikke positief over de kerk! Maar dat betekent niet, dat er geen dingen zijn, waardoor ik me soms achter m'n (nog ongewassen) oren krab...

Henk-Jan, Da's hardstikke mooi!
Wat ik bedoelde met mijn reactie is dat ik me afvroeg waarom we alleen de negatieve verhalen horen, en niet de positieve! Natuurlijk maak ik me ook zorgen over bepaalde ontwikkelingen in de kerk, maar dat wil niet zeggen dat we het daar alleen maar over moeten hebben.
Daarom was het meer bedoeld als 'eye-opener' in dit topic.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: april 04, 2003, 11:03:24 pm »
Waarom open je dan niet zelf een topic Auke? Het is wel heel makkelijk om in een topic van een ander dat soort dingen te roepen....

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: april 05, 2003, 04:10:24 pm »
Dat weet ik. Het is inderdaad erg makkelijk. En toch, het is bedoeld als eye-opener. Ik heb er over gedacht, maar er zijn al genoeg topics over wat er wel en wat er niet goed is in de kerk. Het is niet zozeer bedoeld om het topic te veranderen, maar meer om je te realiseren, dat er ondanks dat er dingen fout gaan in de kerk (we zijn per slot van rekening allemaal mensen) dat er ook goede dingen zijn in de kerk. Dus als er mensen reageren dat ze ook bedenken dat er goede dingen zijn in de kerk.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: april 05, 2003, 05:08:55 pm »

quote:

op 03 Apr 2003 23:40:41 schreef Auke:

Dan daag ik je uit om een positief verhaal te schrijven.
Of houd je het op het wijzen van een balk in onze ogen.

http://pages.prodigy.net/bestsmileys1/emoticons3/eye2.gif
Liefde is vreemd

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: april 05, 2003, 06:53:06 pm »

quote:

op 05 Apr 2003 17:08:55 schreef Picardijn:
op 03 Apr 2003 23:40:41 schreef Auke:

Dan daag ik je uit om een positief verhaal te schrijven.
Of houd je het op het wijzen van een balk in onze ogen.
Ok, wat wil je weten? Er is genoeg positief te beleven in de kerk. Natuurlijk zal het plaatselijk verschillend zijn wat er te beleven en te vinden is, daarom houd ik het bij wat ik zoal meemaak in de kerk. Misschien zijn het wat algemene dingen, en zijn ze niet spannend of zo, maar ik denk dat je juist in de kleine dingen het werk van God en Zijn Geest kunt zien.

Ik ervaar het als zeer positief om elke zondag naar de kerk te gaan. Ik voel daar de band als gemeente onderling samen naar God toe. Elke zondag weer ben ik dankbaar als ik Zijn zegen krijg! Welk een voorrecht! Samen zingen en getuigen tot Zijn eer. Samen uit de Bijbel lezen, en luisteren naar een uitleg. God ervaren in je leven.
Samen het avondmaal vieren. Samen getuigen zijn van doop, belijdenis. Samen getuigen zijn van Gods grote werk in de wereld!
Ook het gemeenteleven onderling ervaar ik als zeer positief. Activiteiten op avondmaalszondagen, Bijbelstudies, het naar elkaar omzien. Als er problemen zijn, staan er altijd wel een paar mensen voor je klaar. En omgekeerd is het ook elke keer weer dankbaar werk om mensen te mogen helpen.
Ook activiteiten zijn welkom. We hebben een tijdje geleden als gemeente alsielzoekers mogen ontvangen. Dat heb ik als heel positief ervaren, juist vanwege de wederzijdse herkenning in het geloof. Veel goede gesprekken, mooie kerkdiensten. Er is genoeg om positief over te zijn!
Ook in het landelijk kerkverband is genoeg om positief over te zijn. Denk eens aan het grote aantal gemeenten, met hun leden. Al die activiteiten, Alles samen tot Zijn eer.
Ik kan hele verhalen vertellen over de kerk, ik zou het allemaal niet willen missen.
Wees blij dat we zulk een kerk op kunnen bouwen met elkaar!

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: april 05, 2003, 07:05:41 pm »
:)
Bedoelde meer dat je een positieve draad op wou gaan starten.
(anders word het off topic)
Zit jij in een grote of kleine kerkelijke gemeente?
Liefde is vreemd

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: april 05, 2003, 07:34:33 pm »
Maak ik me zorgen? Ja en nee. Nee, omdat ik er op vertrouw dat God ons er wel doorheen zal leiden, zoals Hij ook altijd trouw is geweest aan Jakob, David, Salomo noem maar op. Nee, omdat wij nooit precies weten wat de bedoeling van God is met Zijn kerk in een woeilige tijd.

Maar ook ja. Ik maak me zorgen over het feit dat er zo weinig achtergrondkennis is over de tijd waarin wij leven. Hoe er zo snel op basis van symptonen wordt geoordeeld, in plaats van dat men doorsteekt naar de oorzaak. Men ziet een symptoon en weet dan ook al wat de oorzaak is. Ik maak me zorgen omdat veel ouders amper weten in wat voor 'leefwereld' hun kinderen groot worden. Wat of de diepere gedachte is van die 'leefwereld'. Ik maak me zorgen omdat we nog steeds niet in staat zijn om onze kinderen onderwijs en kennis op maat te bieden via internet terwijl ze daar toch hun meeste informatie vandaan halen.
Ik maak me zorgen om het feit dat mensen gaan voor de kick (een kenmerk van deze tijd) en als de kick geweest is moet er weer iets meer spectaculair gebeuren anders heb je die ervaring van die kick ook niet. Wat dat betreft bekijk ik de veranderingen in de kerk ook met de nodige scepsis, wat steekt erachter.

Maar ik maak me net zo goed zorgen om traditionalisme, om het stoppen met denken over de vraagstukken van deze tijd, om het roepen om het oude het vertrouwde. Ik maak me zorgen om al die mensen die meteen roepen het gaat fout.

Waar ik voor zou willen pleiten is betrek God je Vader bij alles wat je doet. Lees zijn Woord. Dank iedere dag om het offer van Christus. Vraag om leiding van de Geest om een objectieve beoordeling, waarbij je ook mag leren je eigen denkbeelden aan de kant te schuiven. Werk aan relatie zoals Henoch die had, maar besef dat is geen eilandje, dan sta je middenin de wereld, leer je met andere ogen te kijken naar deze wereld en haar nood.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

xgnoom

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: april 06, 2003, 10:05:29 pm »
Is positief zijn over de kerk fout, Picardijn? Die indruk krijg ik van je reacties...
Olvidemos nuestro ser - Alabemos al Señor

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: april 06, 2003, 10:15:47 pm »

quote:

op 06 Apr 2003 22:05:29 schreef xgnoom:
Is positief zijn over de kerk fout, Picardijn? Die indruk krijg ik van je reacties...

Probeer alleen te zeggen, start een positieve draad op en niet een kale kwoot droppen. (begint anders wel off-topic te worden (is natuurlijk ook een zorg))
Al kun je het gebrek aan positief zijn ook als een zorg opvatten, dat kun je misschien wel afvragen na al de draadjes die hier verschijnen op het forum.
Liefde is vreemd

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: april 07, 2003, 11:58:14 am »
Een positieve insteek kan moeilijk zijn als er terecht geconstateerd wordt, dat er veel mis is.

Maar er is ook veel goeds aan de gang. Een opleving in verlangen naar authentieke en radicale dienst aan God, bijvoorbeeld. Die woedt onder de gereformeerde studenten die ik ken (in de hoofdstad, maar ik weet vrij zeker dat dat breder gebeurt). Maar juist dan valt er ook op, hoeveel er kwijt lijkt te zijn.

- Het probleem zit niet in de gereformeerde geloofsleer. Die is inhoudelijk sterk en nog altijd even actueel. Het probleem is veeleer, dat de omgang ermee verstard is.
- Het probleem zit niet in de (bijzondere) belijdenisgeschriften. Die geven op doorleefde en relevante manier een samenvatting, een lesmethode en een belangrijk discussiestuk over God en zijn werk. Het lastige is, dat we de geschriften als oud statuut beschouwen en ze ons niet eigen gemaakt hebben.
- Het probleem zit niet in de kerkstructuur. De bottom-up benadering waarin veel aandacht is voor landelijk overleg (veel wijsheid bij elkaar) is heel geschikt. De manier waarop we tegen deze structuur aankijken is minder geschikt. Zolang een synode niet serieus wordt genomen als geestelijk overleg tussen gemeenten, is ze een zinloos instituut.
- Het probleem zit niet in het instituut kerk. Zij is en blijft het lichaam van Christus. Maar zien we vaak door de kerkmuren de Heer niet meer? Dan wordt ze een lachwekkend groepje mensen zonder samenhang, waarin onbegrip en ruzie de boventoon voeren.

Met Reformanda deel ik de overtuiging, dat een deel van de problematiek wegvalt als de gereformeerde traditie weer gaat léven. Daarom ben ik tamelijk conservatief; we hebben als kerken en als christenen al zóveel!
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: april 07, 2003, 12:27:21 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 11:58:14 schreef Qohelet:
Een positieve insteek kan moeilijk zijn als er terecht geconstateerd wordt, dat er veel mis is.

[.......]

Met Reformanda deel ik de overtuiging, dat een deel van de problematiek wegvalt als de gereformeerde traditie weer gaat léven. Daarom ben ik tamelijk conservatief; we hebben als kerken en als christenen al zóveel!

Inderdaad, we zijn blind voor wat we hebben en niet voor wat we kunnen delen.
Er gaat zoveel vanzelfsprekend.

Zo las ik van iemand die ergens in de wereld zit.

Wat baal ik er weer van dat de electrische kookplaat zo onhandig is (krome pan), de buurvrouw is bezig met het sprokkelen van hout voor haar avondkostje. Wat kun je dan tevreden zijn met je kookplaat.
We kunnen zoveel, maar het is allemaal zo moeilijk geworden.
Liefde is vreemd

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: april 07, 2003, 08:15:27 pm »

quote:

op 05 Apr 2003 19:05:41 schreef Picardijn:
:)
Bedoelde meer dat je een positieve draad op wou gaan starten.
(anders word het off topic)
Zit jij in een grote of kleine kerkelijke gemeente?

Kan, maar zoals ik eerder al aangaf vind ik dat er hierover al genoeg topics lopen. Maar als mensen er prijs op stellen is het altijd mogelijk.
Of ik in een grote of kleine gemeente zit? Ik zit in een groeigemeente. Begin 2000 hadden wij ±300 leden, nu, begin 2003, bijna 800. Nieuwbouwwijk: Prognoses geven aan dat wij over ruim anderhalf jaar de 1000 leden passeren. Maar dan ben ik al weg: ik ga verhuizen ;).
Maar goed, dit was even genoeg off-topic :).

Yana

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: april 09, 2003, 05:21:54 am »

quote:

op 07 Apr 2003 11:58:14 schreef Qohelet:

Maar er is ook veel goeds aan de gang. Een opleving in verlangen naar authentieke en radicale dienst aan God, bijvoorbeeld. Die woedt onder de gereformeerde studenten die ik ken (in de hoofdstad, maar ik weet vrij zeker dat dat breder gebeurt). Maar juist dan valt er ook op, hoeveel er kwijt lijkt te zijn.

- Het probleem zit niet in de gereformeerde geloofsleer. Die is inhoudelijk sterk en nog altijd even actueel. Het probleem is veeleer, dat de omgang ermee verstard is.
- Het probleem zit niet in de (bijzondere) belijdenisgeschriften. Die geven op doorleefde en relevante manier een samenvatting, een lesmethode en een belangrijk discussiestuk over God en zijn werk. Het lastige is, dat we de geschriften als oud statuut beschouwen en ze ons niet eigen gemaakt hebben.
- Het probleem zit niet in de kerkstructuur. De bottom-up benadering waarin veel aandacht is voor landelijk overleg (veel wijsheid bij elkaar) is heel geschikt. De manier waarop we tegen deze structuur aankijken is minder geschikt. Zolang een synode niet serieus wordt genomen als geestelijk overleg tussen gemeenten, is ze een zinloos instituut. (bold yana)
- Het probleem zit niet in het instituut kerk. Zij is en blijft het lichaam van Christus. Maar zien we vaak door de kerkmuren de Heer niet meer? Dan wordt ze een lachwekkend groepje mensen zonder samenhang, waarin onbegrip en ruzie de boventoon voeren.

Ja, helemaal mee eens.

quote:

[Met Reformanda deel ik de overtuiging, dat een deel van de problematiek wegvalt als de gereformeerde traditie weer gaat léven.

Ik geloof ook dat dit hun overtuiging is, maar zij doen er zelf schade aan door  snelle kritiek op b.v.  de synode en sommige kwesties die niet essentieel zijn en waar individuele interpretatie mogelijk is.
Dan is er een neiging om over het algemeen geïrriteerd te worden met de kritiek en het allemaal over één kant te laten gaan.....of....... om alles te geloven en herhalen wat je leest.

De Vrijmaking kan ook een TE grote plaats inemen in GKV. Kerken moeten dankbaar zijn en blijven voor de  erfenis van de Kerkgeschiedenis. Maar er kan  ook teveel nadruk zijn op één aspect. De tijd zelf kan niet heroverd worden.
De taak is: constant hervormen, maar niet constant heroveren van de oude tijd.

Berean zei ergens iets over het gevaar van "synodocratie" (overheersen van de synode) maar ook het tegenovergestelde (dat de synode negeerd word) Ja dat zijn mijn woorden hoor, maar in die lijn was het wel.
Verder,  in één van de stellingen wordt gezegd:"Als een synode gaat heersen over de waarheid van Gods Woord (zoals in de tijd van de Vrijmaking), dan heet dat   "synodocratie". En als een predikant het voor het zeggen krijgt, dan heet dat "dominocratie"........ Er kan ook een deputatocratie: overheersing door deputaatschappen komen.........Voor alle duidelijkheid: deze stelling wil niet suggereren dat de Gereformeerde Kerken een deputatocratie kennen. Maar de stelling wil wel aandacht vragen voor de toegenomen invloed van deputaatschappen op de gang van zaken in de kerken. Die toegenomen invloed kan leiden tot deputatocratie. Daarvoor moeten we uitkijken."

Ik zou daar ook het gevaar van "mediacratie" aan toevoegen. Het gevaar dat men's gedachte word gevormd door overredend schrijven.
Wat geschreven word en ook wat 'niet' geschreven word.  
Daar moet men ook voor uitkijken.

quote:

[Daarom ben ik tamelijk conservatief; we hebben als kerken en als christenen al zóveel!
Laten wij God er dankbaar voor zijn en blijven.
in essentials unity; in non-essentials charity.