Auteur Topic: artikel ND over opvatting rechtvaardigingsleer  (gelezen 2999 keer)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
artikel ND over opvatting rechtvaardigingsleer
« Gepost op: oktober 21, 2006, 11:51:18 am »
In het ND staat een interessant artikel over de opvattingen van J. Dunn over een visie op de rechtvaardigingsleer.

Op zich veel passages die interessant zijn om eens door te spreken.
Kan dat artikel hier worden geplaatst en is er behoefte te bespreken. Als dat niet geplaatst kan worden maar wel interessant genoeg voor de start van een gedachtewisseling wil ik de moeite nemen e.e.a. samen te vatten.
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: oktober 21, 2006, 02:45:31 pm »
Dit is het desbetreffende artikel, ziet er interessant uit. 'k zal het eens doorlezen als ik tijd heb. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: oktober 21, 2006, 07:43:41 pm »

quote:

Laodicea schreef op 21 oktober 2006 om 14:45:
Dit is het desbetreffende artikel, ziet er interessant uit. 'k zal het eens doorlezen als ik tijd heb. :)

Om e.e.a. op gang te brengen (ik weet niet hoe ik hier letters vet moet accentueren.)

Hier een aantal belangrijke passage uit het artikel. Ik heb het wat uitgedund.
Het gaat mij meer over het deel van de rechtvaardigingsleer.
Wat is jullie mening over zijn opvatting.

Uit artikel ND:

James Dunn is in de wereld van nieuwtestamentici de man van het ‘nieuwe perspectief’, op Jezus en op Paulus.

Over de brieven van Paulus betoogt Dunn, dat protestanten die te veel lezen met Luthers bril op en dus de vraag ‘hoe ben ik rechtvaardig voor God?’
Hij vond bij Paulus een prediking van genade, die hem bevrijdde uit de beklemming van werkheiligheid.
Toch keert Paulus zich dáár niet tegen, zegt Dunn, want het jodendom was niet zo op verdiensten en goede werken gericht.
Het gaat Paulus vooral om het afbreken van tussenmuren die scheiding maken.

De evangeliën zijn als de afdruk van een stempel. Een andere bron hebben we niet.

U benadrukt bovendien dat wij historische betrouwbaarheid ontlenen aan schriftelijke bronnen, terwijl de eerste christenen leefden in een tijd van mondelinge overlevering.

,,Ja, de herinneringen aan Jezus werden doorverteld.

Maar ‘betrouwbaar’ zijn de evangeliën zeker. Jezus trok rond, zei dezelfde dingen op een aantal plaatsen, in verschillende bewoordingen.’’

U komt ook met een ‘nieuw perspectief’ op Paulus. Bent u zelf opgegroeid met wat u het klassieke perspectief noemt?

,,Ja, helemaal in de traditionele gereformeerde opvatting van de rechtvaardiging door het geloof. Paulus zou zich afzetten tegen het joodse wetticisme, waarmee je zelf je behoud moest verdienen door werken van de wet.
Zo las ik Paulus. In mijn studietijd kreeg ik daarover twijfels. Vooral omdat Joodse uitleggers zo’n joodse manier van geloven niet kenden uit Paulus’ tijd.

Ook voor het jodendom begint het verbond met Gods genade en verkiezing. Daar zit geen enkele verdienste van mensen bij. Vervolgens stelt God leefregels: houd je hieraan, anders verspeel je het beloofde land. Joden wisten dat ze zich daaraan niet konden houden. Berouw was een essentieel onderdeel van hun geloof.

Dat is niet zó verschillend van Paulus’ eigen prediking. Wij zijn gered uit genade, en vervolgens worden we geroepen tot gehoorzaamheid. Paulus zegt ook: het loon van de zonde is de dood.    

Voor mij was toen de vraag: waar zette Paulus zich dan wél tegen af? Als hij zegt dat de ‘werken van de wet’ je niet rechtvaardig maken, heeft hij het – bijvoorbeeld in Galaten 2 – over de besnijdenis, over de voedselwetten.
Christenen uit de Joden zeiden dat ook heidenchristenen zich daaraan moesten houden. Die barrière moesten de eerste christenen over: dat Jezus er niet alleen was voor het Joodse volk.’’

Is er dan helemaal geen verschil tussen de Joodse en de christelijke visie op ‘werken van de wet’?

,,Het verschil is Christus. Het Oude Testament zegt: houd je aan de wet, dan zul je leven. Bij Christus wordt dat eeuwig leven. En Hij geeft zijn Geest, die ons vernieuwt. Het is niet alleen ‘Christus voor ons’, rechtvaardiging in juridische zin, maar ook ‘Christus in ons’, we delen in zijn werk. We zijn pelgrims op een weg, we kunnen groeien, meer worden als Hij.’’

Dus waarvoor kwam Jezus nu, om te sterven voor onze zonden of om grenzen te doorbreken?

,,Dat is een of-of vraag. Het is én-én. Het is een misvatting dat ik iets zou willen afdoen van de klassieke rechtvaardigingsleer. Ik neem niet afstand van iets ouds. Ik wil alleen daarbij de accenten in Paulus’ leer benadrukken die onderbelicht zijn geraakt.
Het evangelie is voor iedereen, Joden, Grieken, heidenen. Dát is zijn motief, als hij in de Romeinenbrief terugkijkt op zijn zendingswerk.
Dat accent zijn we in de strijd van de Reformatie wat kwijtgeraakt. Wil je recht staan voor God, dan moet het ook goed zitten tussen jou en de ander. Dat heeft de kerk in haar geschiedenis met de Joden niet erg waargemaakt.
Het speelt ons ook parten in oecumenische relaties. Voor mij is een vraag of de vele verdeelde en afgesplitste protestanten ook niet iets van die oudste zoon uit de gelijkenis hebben. Ze maken extra tussenmuren, anderen moeten het evangelie precies zo verstaan als zij, anders willen ze niet samen avondmaal vieren.

Ook rooms-katholieken doen zo.

Ook de persoonlijke vernieuwing moeten we niet uit het oog verliezen.
Rechtvaardiging is niet alleen een juridische toestand.
Ik zal altijd om vergeving blijven bidden, maar als het christelijk geloof slechte mensen niet beter maakt, zwakke mensen sterker, liefdeloze mensen liefdevoller, dan is er toch iets mis.’’

Bron: Uit ND 21-10-2006 door Wim Houtman
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2006, 08:18:20 pm door kajem »

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: oktober 21, 2006, 08:01:14 pm »
offtopic:

Vette letters maak je door er [ b] en [ /b] omheen te plaatsen, maar dan met de spaties verwijderd. Klik eens op bekijk of quote bij deze post om te kijken hoe een vetgedrukte tekst gemaakt wordt.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2006, 08:01:48 pm door wateengedoe2 »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: oktober 21, 2006, 08:19:14 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 21 oktober 2006 om 20:01:
offtopic:

Vette letters maak je door er [ b] en [ /b] omheen te plaatsen, maar dan met de spaties verwijderd. Klik eens op bekijk of quote bij deze post om te kijken hoe een vetgedrukte tekst gemaakt wordt.

weer iets geleerd en enkele passages aangepast

kajem

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: oktober 21, 2006, 08:27:04 pm »

quote:

kajem schreef op 21 oktober 2006 om 20:19:
[...]

weer iets geleerd en enkele passages aangepast

kajem
Tip  :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: oktober 21, 2006, 09:58:13 pm »

quote:

kajem schreef op 21 oktober 2006 om 19:43:
[...]

Om e.e.a. op gang te brengen (ik weet niet hoe ik hier letters vet moet accentueren.)

Hier een aantal belangrijke passage uit het artikel. Ik heb het wat uitgedund.
Het gaat mij meer over het deel van de rechtvaardigingsleer.
Wat is jullie mening over zijn opvatting.

Uit artikel ND:

James Dunn is in de wereld van nieuwtestamentici de man van het ‘nieuwe perspectief’, op Jezus en op Paulus.

Over de brieven van Paulus betoogt Dunn, dat protestanten die te veel lezen met Luthers bril op en dus de vraag ‘hoe ben ik rechtvaardig voor God?’
Hij vond bij Paulus een prediking van genade, die hem bevrijdde uit de beklemming van werkheiligheid.
Toch keert Paulus zich dáár niet tegen, zegt Dunn, want het jodendom was niet zo op verdiensten en goede werken gericht.
Het gaat Paulus vooral om het afbreken van tussenmuren die scheiding maken.

Ik zie de twee punten: afbreken van de muur die scheiding maakt, en rechtvaardiging door het geloof, toch wel alletwee hier in terug komen.
En zou dus niet willen spreken van het vooral afbreken van tussenmuren.

zie bv:

quote:

Rom 1
 16 Want ik schaam mij het evangelie niet; want het is een kracht Gods tot behoud voor een ieder die gelooft, eerst voor de Jood, maar ook voor de Griek. 17 Want gerechtigheid Gods wordt daarin geopenbaard uit geloof tot geloof, gelijk geschreven staat: De rechtvaardige zal uit geloof leven.
Maar ik zie dat je in GL hebt gepost dus ik laat het hier maar even bij. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: oktober 22, 2006, 06:34:05 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 oktober 2006 om 21:58:

[...]

Ik zie de twee punten: afbreken van de muur die scheiding maakt, en rechtvaardiging door het geloof, toch wel alletwee hier in terug komen.
En zou dus niet willen spreken van het vooral afbreken van tussenmuren.

zie bv:

[...]

Maar ik zie dat je in GL hebt gepost dus ik laat het hier maar even bij. :)

Om er vrijelijk over te kunnen schrijven is CL misschien handiger maar dat wil ik even aan het idee van de groep over laten.

een gezegende zondag

kajem

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: oktober 22, 2006, 03:09:32 pm »
Tsja...
Die beste meneer Dunn heeft wel wat puntjes.... Zoals dat in het oude testament ook al om genade ging, en om vergeving. Dat werd echter door offers gedaan die elke keer opnieuw gebracht moesten worden....  
En ook een puntje  dat het verschil is dat we nu de nadruk meer op vernieuwing mogen leggen...

Maar ik denk dat over het hoofd wordt gezien door deze meneer Dunn dat de wet in feite draait, om vloek en zegen!

Vloek als je er niet aan houd, en zegen als je er wel aan houd. Overal wordt zegen en vloek aan verbonden.

Wat ook over het hoofd wordt gezien is dat wet in ieder mens aanwezig is, ook bij niet christenen, of juist bij niet christenen extra. De wet kwam namelijk met de zondeval: kennis van goed en kwaad...kennis van vloek en zegen... ( in het oorspronkelijk hebreeuws kunnen de woorden vloek en zegen worden inbegrepen bij kennis van goed en kwaad) Zo heeft ieder mens wetten en regels gemaakt om die kennis van goed en kwaad vast te leggen.. vloek en zegen te kennen.

We vinden met zijn allen dat mensen die het goede doen en zich hard inspannen, het goede in het leven verdienen: wie goed doet goed ontmoet. Mensen die fouten maken, moeten leren van hun fouten en daarom gestraft moeten worden; eigen schuld dikke bult. Volgende keer beter.

Zonder dit principe van de wet zou onze samenleving en geen enkele samenleving draaien....

Probleem daarbij is echter schuld en schaamte... de mens wordt geconfronteerd met eigen onmacht en eigen falen en is daardoor schuldig, gaat dingen verbergen, gaat vluchten voor zichzelf en voor de ander. Net als Adam en Eva deden.

... de rest van het leven kan gebukt gaan onder schuld en het op de vlucht zijn voor anderen, door angst voor mensen en voor God. Of onder ontkenning van schuld. Ontken het probleem gewoon dan kun je tenminste doorleven en pakken wat er te pakken is.... tis maar net aan welke kant je staat....

De 'wet' heeft niet heel specifiek met joden te maken, hij wordt alleen in het bijzonder uitvergroot in de wet die het Joodse volk krijgt om de zonde extra duidelijk te maken, evenals de menselijk onmacht, om zo elk excuus te ontkrachten. (zie paulus in romeinen en galaten)

De offers in het oude testament gaven tijdelijke bevrijding van de schuld, tot de volgende zonde gepleegd was, en gaf de joden de kans om opnieuw de zegen van God af te smeken. Deze offers waren een afbeelding van een toekomstig offer.... Maar de mensen in het ot moesten schuldbewust blijven, hun zonden telkens in herinnering roepen. (zie hebr 10).

Dit hoeft niet langer! Dat is het grote verschil met nu.... Wie begrijpt dat verschil?

Wat is zo radicaal aan rechtvaardiging in het NT? We zijn door het ene offer voor eens en altijd gerechtvaardigd/geheiligd (hebr 10). Niet langer schuld bewust hoeven te zijn! niet langer vloek te hoeven verwachten op basis van eigen falen en tekortschieten? Niet langer afwijzing op basis van onze tekorten.

Maar alleen aanvaarding, acceptatie, alleen zegen op basis van Jezus volmaakte eenmalige offer. Wie Jezus ontmoet ontvangt al het goede en Jezus heeft op zijn beurt al Gods vloek ontvangen voor jou. En als we dat offer aanvaarden hoeven we niet elke keer opnieuw te doen alsof we zelf moet offeren en onze zonde opnieuw in gedachten te roepen, want dan vertrappen we het bloed van Christus. Rust in zijn rechtvaardiging, betekent afzien van eigen tekortkomingen en eigen schuld, maar kijken naar wie Jezus is en dan zien we onszelf als nieuwe schepping, dan verwachten intimiteit met God, dan verwachten we zijn zegen. Dat is radicale rechtvaardiging. Dan durven we langzaam tevoorschijn te komen, ondanks eigen falen en tekortschieten. :)
« Laatst bewerkt op: oktober 22, 2006, 10:28:00 pm door Theodoor »

jjterbeek

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: oktober 23, 2006, 11:10:42 am »
Zelf ben ik het wel eens met Dunn. Nu is het wel belangrijk om te weten dat hij staat in de lijn van "the new perspective on paul" (ook wel NPP genoemd).

De NPP is opgekomen sinds het spraakmakende boek van E.P. Sanders, "Paul and Palestinian Judaism" uit 1977. Sanders heeft een nieuwe studie gemaakt van alle teksten uit de 1e eeuw (waaronder de qumran teksten). En wat blijkt: de joden uit de 1e eeuw zagen de wet niet als rechtvaardigings-middel. Zij geloofden dat je door genade in het verbond kwam. De wet was de bagde om te laten zien dat je in het verbond zat, niet de weg om er in te komen. De wet hield je hooguit om in het verbond te blijven en niet er in te komen.

Maar de consequentie van deze ontdekking is dat je Paulus anders gaat lezen. Sinds Luther staat de visie op Paulus in het licht van de rechtvaardigings leer. Hoe krijg ik een rechtvaardig God? Luther leest de R.K. van "rechtvaardiging door werken" terug in bijvoorbeeld Romeinen. Het judaisme is dan wettisch net als later de R.K. kerk. Nu is dit niet meer vol te houden omdat we sinds 1977 weten dat het judaisme uitging van genade.

Daarom komt Dunn natuurlijk uit bij de 'muren die scheiding maken' en 'eenheid' tussen christenen uit de heidenen en christenen uit de joden als centrum van de theologie van Paulus.

Wil je hier meer van weten? Vooral J.D. Dunn en N.T. Wright hebben hier veel over geschreven!
Verplicht leesvoer: "The new testament and the people of God" (N.T. Wright)

Heb je geen tijd? Surf van een naar http://www.hetnetwerk.net
En kijk onder downloads voor een uittreksel van de boeken van Wright of een aantal mp3's. Leuk om op je iPod te zetten.

Succes, Johan

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: oktober 23, 2006, 12:54:01 pm »

quote:

jjterbeek schreef op 23 oktober 2006 om 11:10:
Luther leest de R.K. van "rechtvaardiging door werken" terug in bijvoorbeeld Romeinen. Het judaisme is dan wettisch net als later de R.K. kerk. Nu is dit niet meer vol te houden omdat we sinds 1977 weten dat het judaisme uitging van genade.
Ik denk dat dit eerder blijk geeft van een onbegrip wat de leer van de Katholieke Kerk eigenlijk inhoudt. Ook Trente leert b.v. dat we alleen gered worden door genade, maar we moeten wel meewerken met die genade.

quote:

Als iemand zegt: dat de mens door zijn werken [..], zonder de goddelijke genade [..] gerechtvaardigd kan worden vóór God, hij zij veroordeeld. (VI, Trente)
Hier kun je meer lezen over de Katholieke verhouding tussen geloof en werken. Dit overigens in continuiteit met de vroege Kerk. Ook de Lutheranen erkennen tegenwoordig trouwens dat de Katholieke Kerk hier niet iets heel anders leert dan zij.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: oktober 24, 2006, 06:43:06 am »

quote:

Nu is dit niet meer vol te houden omdat we sinds 1977 weten dat het judaisme uitging van genade.

Over welke genade heb je het dan? De genade van: 'vergeving van schuld door het brengen van offers? Tijdelijke acceptatie door God door het brengen van een offer? Tijdelijk herstel door God als gevolg van een zonde?

Dat ons begrip van genade gedaald is tot dit niveau, wil nog niet zeggen dat dit genade is. Dat het Judaïsme daarmee uitging van genade. Dat betekent dat wij uitgaan van het Judaïsme en geen begrip hebben van de betekenis van Jezus offer, van wat genade echt betekent.

Ik lees in de artikelen van Wright: dat het gaat over 'Salvation' redding als door lijden heen bij de judaïsten.

Dat judaïsten hun eigen lijden als de weg naar uiteindelijke redding voor het hele Israël zagen. Dat ze verder ook geloofden dat God aan ieder persoonlijk herstel bediende. Dat ze de wet zagen als teken van bij het verbond horen. Het verbond van God met Israël. Dat betekent omgekeerd dat ze het niet aan de wet houden zien, als dat je niet bij Israël wil horen en niet bij de God van Israël. Ze erkenden ook zonde en onmacht, en vinden dat ze hier als volk voor gestrafd moeten worden. Omdat het zo het kwaad in hun gestraft kan worden en ze gezuiverd en geheiligd worden door het lijden. DAt hierna een nieuw verbond komt.  Wright en ik denk ook Dunn benadrukken het gemeenschapsdenken in die cultuur. Dat ze zichzelf niet als individuen zagen voor geloofden in redding van het volk, veel minder dan in redding van individuen. In de samenvattingen die ik tot nu toe heb gelezen gebruiken ze het woord genade (grace) niet.

Wat dit brengt is een kijk op Judaïsme die veel dichter bij onze geloofsbeleving staat. Dat is iets om dankbaar voor te zijn. Maar tegelijk dwint dit ons als christenen om na te denken of wij Gods genade en Gods nieuwe verbond met ons in Jezus wel goed begrijpen.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2006, 07:35:14 am door Theodoor »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: oktober 24, 2006, 09:21:48 pm »
zo nieuw is wat in het artikel staat niet? De offers ten tijde van het OT vormen toch de schaduwen van Jezus' 'superoffer', net zoals allerlei andere zaken ook voorafschaduwingen zijn (uittocht, paaslam, etc, etc). De offer waren niet een 'dat moet je doen' deel van de Wet, maar juist de barmhartige uitlaatklep die God gegeven had, als de onhaalbare Wat inderdaad weer eens niet gehaald werd. In die zin is er idd continuiteit tussen OT en NT.

Ook in het OT  is evident dat de mens niet zelf rechtvaardig kan worden, maar wat daarnaast ook duidelijk is (maar ondersgesneeuwd raakt in karikaturale beelden van de joodse godsdienst) is dat God óók aan de Joden al die rechtvaardiging schonk door berouw en vergeving. Offers moesten alleen altijd weer en weer, en Jezus' offer is éénmalig, het summum, de finale, hoe je het ook wilt noemen.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2006, 09:22:06 pm door Nunc »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: oktober 24, 2006, 10:58:19 pm »

quote:

Zelf ben ik het wel eens met Dunn. Nu is het wel belangrijk om te weten dat hij staat in de lijn van "the new perspective on paul" (ook wel NPP genoemd).

De NPP is opgekomen sinds het spraakmakende boek van E.P. Sanders, "Paul and Palestinian Judaism" uit 1977. Sanders heeft een nieuwe studie gemaakt van alle teksten uit de 1e eeuw (waaronder de qumran teksten). En wat blijkt: de joden uit de 1e eeuw zagen de wet niet als rechtvaardigings-middel. Zij geloofden dat je door genade in het verbond kwam. De wet was de bagde om te laten zien dat je in het verbond zat, niet de weg om er in te komen. De wet hield je hooguit om in het verbond te blijven en niet er in te komen.

Hooguit om er in te blijven? Daar gaat het dan toch wel om als je het zo benadert?
Wat heb je eraan om door genade in het verbond te komen (als Jood) en als je dan de wet niet zou houden, valk je er weer buiten?
Begrijp ik de redenatie zo goed?

quote:

Maar de consequentie van deze ontdekking is dat je Paulus anders gaat lezen. Sinds Luther staat de visie op Paulus in het licht van de rechtvaardigings leer. Hoe krijg ik een rechtvaardig God? Luther leest de R.K. van "rechtvaardiging door werken" terug in bijvoorbeeld Romeinen. Het judaisme is dan wettisch net als later de R.K. kerk. Nu is dit niet meer vol te houden omdat we sinds 1977 weten dat het judaisme uitging van genade.

Hoe gezaghebbend is dat boek dan? Het lijkt wel een openbaring van God zelf. :? :)
als ik naar de formulering kijk. (cursivering in de quote hierboven van mij)
Wat doe je dan bv met deze teksten van Paulus?

Rom 6
15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet!
Gal 3
11 En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven. 12 Doch bij de wet gaat het niet om geloof, maar: wie dat doet, zal daardoor leven.

quote:

Daarom komt Dunn natuurlijk uit bij de 'muren die scheiding maken' en 'eenheid' tussen christenen uit de heidenen en christenen uit de joden als centrum van de theologie van Paulus.

Wil je hier meer van weten? Vooral J.D. Dunn en N.T. Wright hebben hier veel over geschreven!
Verplicht leesvoer: "The new testament and the people of God" (N.T. Wright)

Heb je geen tijd? Surf van een naar http://www.hetnetwerk.net
En kijk onder downloads voor een uittreksel van de boeken van Wright of een aantal mp3's. Leuk om op je iPod te zetten.

Succes, Johan

Ik keek even op internet en kwam ook een ander artikel tegen over Dunn m.b.t. dit onderwerp.
Dit maakte mij veel duidelijk hoe ik deze opvatting moet plaatsen.

Citaat:

quote:

In de huidige wetenschap is er echter een nieuwe interpretatie van Paulus’ ervaring op de weg naar Damascus, die de visie dat deze ervaring van Paulus een bekering is, in twijfel trekt. Dit soort wetenschappers beweert dat christenen in het verleden over Paulus op een dwaalspoor gebracht zijn, omdat ze hem eigenlijk lazen door de bril van de bekeringsverhalen van Augustinus en Luther. De twee meest vooraanstaande wetenschappers die dit naar voren gebracht hebben zijn Krister Stendahl en James Dunn. Krister Stendahl beschreef in een inmiddels beroemd essay de gebeurtenis als “meer een roeping dan een bekering”. Zijn kernpunt is dat, ondanks dat bij een eerste blik lijkt alsof Paulus bekeerd is van de ene religie naar de andere, “een nauwkeuriger lezing van deze verslagen, zowel die in Handelingen als die van Paulus zelf, een grotere continuïteit laat zien tussen ‘eertijds’ en ‘later’. Hier is niet die verandering van ‘religie’ die we gewoonlijk associëren met het woord bekering.” Meer recent heeft ook James Dunn dit standpunt verdedigd. Het centrum van Paulus’ verkondiging was de centrale belijdenis van Christus’ dood en opstanding. Maar, volgens Dunn, “Waarvan Paulus overtuigd werd op de weg naar Damascus was echter niet slechts de centrale claim van deze belijdenis, maar ook dat deze Jezus nu aan de heidenen gepredikt moet worden. Het is dit laatste punt waarop Paulus zich richt in zijn eigen meest expliciete verwijzingen naar zijn bekering.”

Volgens Dunn en Stendahl is Paulus dus niet bekeerd van de ene religie tot de andere. Het belangrijkste punt van Paulus’ ervaring op de weg naar Damascus is veel meer dat zijn horizon wordt verbreed van de nauwe beperkingen van het Judaïsme tot het omvatten van alle volken. De kernnotie waarvan Paulus ‘bekeerd’ werd, was exclusivisme, de opvatting dat God alleen maar bemoeienis had met degenen die de wet van Mozes bezaten. Alle andere volken hoorden er niet bij. Voor zijn ervaring op de weg naar Damascus hield Paulus (of liever Saulus) zich bezig met het bewaren van de voorouderlijke tradities van het Judaïsme. Sommige rabbi’s spraken over het belang van ‘het maken van een omheining rond de Torah’: het beschermen van de praktijk van wetsgehoorzaamheid en het voorkomen van iedere verontreiniging door heidenen van buitenaf. Met zijn vervolging van de gemeente deed Paulus dus het volgende: hij protesteerde tegen het feit dat een aantal van de eerste Grieks sprekende volgelingen van Christus “bezig was Israëls eigenheid en grenzen te bedreigen”. De Hellenisten brachten het evangelie tot de heidenen. Volgens Dunn “dreigden zij Israëls integriteit en zuiverheid in gevaar te brengen door de deur van deze bijzondere vorm van de Joodse godsdienst en traditie voor de heidenen te openen.”

De link:

http://www.whitefield.nl/artikelen/nieuwpaulus.html

Hierin maakt de schrijver duidelijk dat volgens hem Paulus wel echt bekeerd was en het christendom iets geheel anders is dan het Jodendom en niet alleen een uitbreiding ervan.

bv:

quote:

Het feit is dat Paulus/Saulus zichzelf vóór zijn bekering zeker als onberispelijk zag. Het is dit perspectief van voor zijn bekering waarvan hij verslag doet in Filippenzen 3. Nu heeft hij echter, gezien zijn ervaring op de weg naar Damascus en zijn daarop volgende theologische reflectie op het evangelie, een radicaal andere visie op zichzelf. En deze radicaal andere visie op zichzelf als “de voornaamste der zondaren” en “zonder kennis” en dergelijke bracht hem ertoe conclusies te trekken over de radicaal wanhopige toestand van de hele mensheid. Paulus krachtigste uitspraak op dit punt is waarschijnlijk die in Romeinen 8:7: “De gezindheid van het vlees is vijandschap tegen God; want het onderwerpt zich niet aan de wet Gods; trouwens, het kan dat ook niet.” Paulus denken over de zonde ontwikkelt zich dus radicaal als gevolg van zijn bekering. Hij dacht dat hij “naar de gerechtigheid van de wet onberispelijk” geweest was, maar in werkelijkheid had hij zich in de praktijk niet aan de wet onderworpen en was er zelfs ook niet toe in staat geweest.Seifrids beschrijving van “de bekering van Paulus als de rechtvaardiging van de goddeloze” is dus volledig juist. Hij zag zijn oude ik niet als ‘in de grond toch rechtvaardig’, maar als ontoereikend.
offtopic:Ik kan niet goed inschatten of ik hiermee buiten GL 'treed'. Als het verplaatst moet worden naar CL kan dit kenbaar gemaakt worden via een TR.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2006, 11:07:33 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: oktober 25, 2006, 10:51:03 am »
Modbreak:
Op verzoek van de TS; GL --> CL
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

jjterbeek

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 08, 2007, 08:55:08 am »
@ priscilla en aquila

De NPP ziet natuurlijk naast continuiteit tussen oude en nieuwe verbond ook de discontinuiteit. De continuiteit zit 'm er in dat er in het judaisme van de 1e eeuw werd uitgegaan van het zgn verbondsnomisme: door verkiezing/genade van god in het verbond gekomen, maar de thora houden om er in te blijven. De rechtvaardige liet zijn "in-het-verbond-zijn" blijken door de thora te houden.

Dunn, Sanders en Wright argumenteren dat er wel degelijk een verschil is sinds de komst van Christus: een mens wordt gerechtvaardigd (werkwoord) door Christus uit genade en niet door werken van de wet. Dat lijkt me ook de enige interpretatie van je Romeinen quote.

Maar de oude anti-these wet-genade zoals luther of augustinus die voorstonden zijn niet vol te houden. De joden waren geen pelagianen of humanisten, laat staan onbekeerde heidenen. Er is dus wel degelijk meer continuiteit.

En nog een tip: googlen levert soms wel iets op maar een boek van Dunn lezen is beter!
Probeer zijn boek "the theology of paul the apostle" eens.

mzzl johan