Auteur Topic: Lichaam van Christus  (gelezen 3964 keer)

MaaikevdB

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Gepost op: oktober 23, 2006, 11:21:52 pm »
Hallo allemaal...

Bij ons in de gemeente hadden we het laatst over het Lichaam van Christus.
Dit heeft bij mij wat vragen opgeroepen:

Wat verstaan wij gereformeerden nou precies onder het Lichaam van Christus?
Is dat de gemeente waar je lid van bent, of de kerk waar je (landelijk) in thuis hoort?
Gaat het Lichaam van Christus over de verschillende kerkgrenzen heen?
Wat gebeurd er met mensen die zich onttrekken uit een gemeente en zich aansluiten bij een andere gemeente? Verlaten zij het Lichaam van Christus of verplaatsen zij zich bijvoorbeeld naar een ander Lichaamsdeel?

Groetjes Maaike

Laodicea

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #1 Gepost op: oktober 23, 2006, 11:30:41 pm »

quote:

MaaikevdB schreef op 23 oktober 2006 om 23:21:
Is dat de gemeente waar je lid van bent, of de kerk waar je (landelijk) in thuis hoort?
Wat ik begrepen heb, gaat het om elke kerk die de 3FvE hanteert, maar straks komt er vast nog wel iemand langs die het beter kan uitleggen. :)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #2 Gepost op: oktober 23, 2006, 11:31:44 pm »
Lees bijvoorbeeld de NGB, art 27-29...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Laodicea

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #3 Gepost op: oktober 23, 2006, 11:41:05 pm »

quote:

elle schreef op 23 oktober 2006 om 23:31:
Lees bijvoorbeeld de NGB, art 27-29...
Deze dus:

quote:

Artikel 27 - De katholieke of algemene kerk
Wij geloven en belijden 驮 katholieke of algemene kerk1. Zij is een heilige vergadering2 van de ware gelovigen, die al hun heil verwachten van Jezus Christus3, gewassen zijn door zijn bloed, geheiligd en verzegeld door de Heilige Geest4.
Deze kerk is er geweest vanaf het begin van de wereld en zal er zijn tot het einde toe. Want Christus is een eeuwig Koning, die niet zonder onderdanen kan zijn5. Deze heilige kerk wordt door God staande gehouden tegen het woeden van de hele wereld6, hoewel zij soms een tijdlang zeer klein en ogenschijnlijk verdwenen is7. Zo heeft de Heer gedurende de gevaarlijke tijd onder Achab zevenduizend mensen voor Zich bewaard, die hun knieen voor Ba䬠niet gebogen hadden8.
Ook is deze heilige kerk niet gevestigd in, gebonden aan, of beperkt tot een bepaalde plaats, of gebonden aan bepaalde personen, maar zij is verbreid en verstrooid over heel de wereld9. Toch is zij met hart en wil samengevoegd en verenigd in eenzelfde Geest, door de kracht van het geloof10.

1 Gen. 22:18; Jes. 49:6; Ef. 2:17-19. 2 Ps. 111:1; Joh. 10:14, 16; Ef. 4:3-6; Hebr. 12:22, 23. 3 Jo묠2:32; Hand. 2:21. 4 Ef. 1:13; 4:30. 5 2Sam. 7:16; Ps. 89:37; Ps. 110:4; Matt. 28:18, 20; Luc. 1:32. 6 Ps. 46:6; Mat. 16:18. 7 Jes. 1:9; 1Pet. 3:20; Opb. 11:7. 8 1Kon. 19:18; Rom. 11:4. 9 Mat. 23:8; Joh. 4:21-23; Rom. 10:12, 13. 10 Ps. 119:63; Hand. 4:32; Ef. 4:4.

Artikel 28 - De roeping zich bij de kerk te voegen
Wij geloven dat niemand, welke positie hij ook heeft, zich van deze heilige vergadering afzijdig mag houden, om op zichzelf te blijven staan. In deze vergadering komen immers bijeen degenen die behouden worden, en buiten haar is er geen heil1. Daarom moet ieder zich bij haar voegen en zich met haar verenigen2. Zo wordt de eenheid van de kerk bewaard; men onderwerpt zich aan haar onderwijzing en tucht3, buigt de hals onder het juk van Jezus Christus4 en dient de opbouw van de broeders5 overeenkomstig de gaven die God aan allen verleend heeft, als leden van eenzelfde lichaam6.
Om dit alles des te beter te kunnen onderhouden, is het volgens Gods Woord de roeping van alle gelovigen zich af te scheiden van hen die niet bij de kerk horen7, en zich bij deze vergadering te voegen8 op ieder plaats waar God haar gesteld heeft, zelfs al zouden de overheden en wetten van de vorsten zich daartegen verzetten en al zou er de dood of lijfstraf op staan9.
Daarom handelen allen die zich van haar afzonderen of zich niet bij haar voegen, in strijd met Gods bevel.

1 Mat. 16:18, 19; Hand. 2:47; Gal. 4:26; Ef. 5:25-27; Heb. 2:11, 12; 12:23. 2 2Kron. 30:8; Joh. 17:21; Kol. 3:15. 3 Heb. 13:17. 4 Mat. 11:28-30. 5 Ef. 4:12. 6 1Kor. 12:7, 27; Ef. 4:16. 7 Num. 16:23-26; Jes. 52:11, 12; Hand. 2:40; Rom. 16:17; Opb. 18:4. 8 Ps. 122:1; Jes. 2:3; Heb. 10:25. 9 Hand. 4:19, 20.

Artikel 29 - De kenmerken van de ware kerk, van haar leden en van de valse kerk
Wij geloven dat men nauwgezet en met grote zorgvuldigheid, vanuit Gods Woord, behoort te onderscheiden welke de ware kerk is, omdat alle sekten die er tegenwoordig in de wereld zijn, zich ten onrechte kerk noemen1. Wij spreken hier niet over de huichelaars, die zich in de kerk tussen de oprechte gelovigen bevinden en toch niet bij de kerk horen, al zijn zij voor het oog wel in de kerk2. Maar wij bedoelen dat men het lichaam en de gemeenschap van de ware kerk moet onderscheiden van alle sekten, die beweren dat zij de kerk zijn.
De kenmerken waaraan men de ware kerk kan kennen, zijn deze: dat de kerk de zuivere prediking van het evangelie onderhoudt3; dat zij de zuivere bediening van de sacramenten onderhoudt4, zoals Christus die heeft ingesteld; dat de kerkelijke tucht geoefend wordt om de zonden te bestraffen5. Kortom, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God6, alles wat daarmee in strijd is verwerpt7 en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd8. Hieraan kan men met zekerheid de ware kerk kennen en niemand heeft het recht zich van haar af te scheiden.
Zij die bij de kerk horen, zijn te kennen aan de kenmerken van de christenen, namelijk aan het geloof9 en hieraan dat zij, na de enige Heiland Christus aangenomen te hebben, de zonde ontvluchten en de gerechtigheid najagen10, de ware God en hun naaste liefhebben11, niet naar rechts of naar links afwijken en hun oude mens met zijn werken kruisigen12. Dat wil echter niet zeggen dat er geen grote zwakheid meer in hen zou zijn, maar door de Geest strijden zij daar elke dag tegen, hun leven lang13. Zij nemen voortdurend hun toevlucht tot het bloed, de dood, het lijden en de gehoorzaamheid van de Heer Jezus, in wie zij vergeving van hun zonden hebben door het geloof in Hem14.
Wat de valse kerk betreft, deze schrijft aan zichzelf en haar verordeningen meer gezag toe dan aan Gods Woord en wil zich niet aan het juk van Christus onderwerpen15. Zij bedient de sacramenten niet zoals Christus in zijn Woord geboden heeft, maar naar eigen goedvinden voegt zij eraan toe en laat zij eruit weg. Zij grondt zich meer op mensen dan op Christus. Zij vervolgt hen die heilig leven naar Gods Woord en die haar bestraffen over haar zonden, hebzucht en afgoderij16.
Deze twee kerken zijn gemakkelijk te kennen en van elkaar te onderscheiden.
Mwoh, dan klopt mijn antwoord toch wel aardig? :P
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

grompie

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #4 Gepost op: oktober 24, 2006, 01:58:46 am »
het lichaam van Christus is simpelweg de verzameling van leden van Christus(nl die door waar geloof in Christus ingelijfd zijn).
geheelonthouder

MaaikevdB

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #5 Gepost op: oktober 24, 2006, 11:25:14 pm »
Deze drie artikelen heb ik inderdaad al een keer gelezen.
Neemt niet weg dat het goed was dit nog een keer te doen ;)

Maargoed om nou even de laatste regel van art 29 erbij te pakken:
Deze twee kerken zijn gemakkelijk te herkennen en te onderscheiden...

Ik geloof niet dat ik me hier helemaal bij aan kan sluiten, want ik vindt het knap lastig...
Neem nou de verschillende kerken hier in Nederland, en dat zijn er aardog wat.
Op het moment dat er uit onze gemeente iemand overstapt naar een andere gemeente, dan wordt dat  "met droefheid" afgelezen door de kerkeraad.

Waarom met droefheid?

Zijn de andere kerken niet te herkennen als ware kerk, of zijn ze gewoon niet de ware kerk? Anders zie ik namelijk geen reden om dit vertrek met droefheid mee te delen.

Het lijkt mij dat mensen niet zomaar verkassen... Op het moment dat er geen geloof meer zou zijn in God, zouden ze zich dan niet gewoon onttrokken hebben?

Kijk het blijft natuurlijk vervelend als mensen denken dat ze niet meer thuis hoeen in een bepaalde gemeente, maar als ze hun geloof in God niet kwijt zijn en zij denken dat ze God beter kunnen dienen in een andere kerk, waarom dan toch die droefheid?

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #6 Gepost op: oktober 24, 2006, 11:30:27 pm »

quote:

grompie schreef op 24 oktober 2006 om 01:58:
het lichaam van Christus is simpelweg de verzameling van leden van Christus(nl die door waar geloof in Christus ingelijfd zijn).

wat betreft wat is waar geloof.

vraag en antwoord 21

Antw. Een waar geloof is niet alleen een stellig weten of kennis, waardoor ik alles voor waarachtig houd, wat ons God in Zijn Woord geopenbaard heeft a, maar ook een vast vertrouwen b, hetwelk de Heilige Geest c door het Evangelie in mijn hart werkt d, dat niet alleen anderen, maar ook mij vergeving der zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid e van God geschonken is, uit louter genade, alleen om der verdienste van Christus wil f.

Wie zijn "de anderen" waar over wordt gesproken in deze vraag en antwoord.

kajem
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2006, 11:37:28 pm door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #7 Gepost op: oktober 24, 2006, 11:32:27 pm »

quote:

Waarom met droefheid?

Zijn de andere kerken niet te herkennen als ware kerk, of zijn ze gewoon niet de ware kerk? Anders zie ik namelijk geen reden om dit vertrek met droefheid mee te delen.

Het lijkt mij dat mensen niet zomaar verkassen... Op het moment dat er geen geloof meer zou zijn in God, zouden ze zich dan niet gewoon onttrokken hebben?

Kijk het blijft natuurlijk vervelend als mensen denken dat ze niet meer thuis hoeen in een bepaalde gemeente, maar als ze hun geloof in God niet kwijt zijn en zij denken dat ze God beter kunnen dienen in een andere kerk, waarom dan toch die droefheid?

Is al eens onderzocht wat de top 5 van redenen is dat mensen verkassen.

kajem
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #8 Gepost op: oktober 25, 2006, 08:53:00 am »

quote:

MaaikevdB schreef op 24 oktober 2006 om 23:25:
Waarom met droefheid?

Ik denk vooral omdat ze 'jouw' gemeenschap verlaten. Het doet (als het goed is) toch altijd pijn als iemand je gemeenschap verlaat?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #9 Gepost op: oktober 25, 2006, 01:01:50 pm »
Vraagje: het verkassen uit een gemeente is toch een verwerping van die gemeente als ware kerk?

De droefheid zit 'm in de meningsverschillen. Diegene gaat weg, keert zich volgens de gemeente af van de ware kerk. Waarom zou je ook je gemeente verlaten als je wel gelooft dat dat de ware kerk is?

Noot: ik ben er zelf nog lang niet uit, maar ik vind dit een zeer interessante discussie. Ik heb bijv. wel eens gehoord dat iemand die onder de tucht stond in de ene gemeente zich aansloot bij een andere gemeente (van een ander kerkverband). Hoe moet je daar nou mee omgaan?!
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

PietZa

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #10 Gepost op: oktober 25, 2006, 01:22:44 pm »

quote:

Ursa schreef op 25 oktober 2006 om 13:01:
Vraagje: het verkassen uit een gemeente is toch een verwerping van die gemeente als ware kerk?

Dat is te kort door de bocht. In sommige gevallen is dit misschien waar, maar er zijn zat situaties te bedenken dat men voor een duidelijke keuze staat. Ik en mijn vrouw hebben ook de keuze moeten maken: Gaan we naar de gkv (waar ik vandaan kom) of naar de baptisten gemeente (waar zij vandaan komt)? Onze keuze voor gkv is geen directe verwerping van de baptisten gemeente als ware kerk. Wij hebben een keuze moeten maken en God heeft onze gebeden verhoord door ons naar de gkv te leiden. Maar dat betekend niet dat we dus daarmee zeggen dat de baptisten gemeente geen ware kerk is.

En trouwens, er is geen enkele kerk die God 100% begrijpt en perfect dient zoals God het wil. Zolang er (zondige) mensen in het spel zijn zal de perfecte kerk niet bestaan. En dan denk ik dat wij termen als "de ware kerk" eens wat vaker moeten inslikken, want God bepaald wat "de ware kerk" kerk is en niet wij zondige mensen.
Verba volant, scripta manent

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #11 Gepost op: oktober 25, 2006, 05:37:06 pm »
Met 'verkassen' bedoelde ik niet 'verhuizen' of 'gaan trouwen', hoewel dat laatste soms wel als problematisch gezien kan worden, door de kerkenraad van de gemeente van een van de echtelieden bijvoorbeeld. Wat ik bedoel is 'verlaten': je zoelt bewust een andere gemeente uit en die keuze betekent dat je een andere leer aan gaat hangen.

Het is een vraag, geen insinuatie. Ik zit nog met dat overdoop-gebeuren. Als je je laat overdopen, verwerp je dan je oude gemeente? Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Daarnaast gaat het er dus niet om of er een kerk is die 100% de ware kerk van God is. Dat die kerk, als 'kerkgenootschap' niet bestaat ben ik wel met je eens. Het gaat meer om het tegenovergestelde: de verwerping van een gemeente omdat je ergens anders gaat kerken.

Marnix

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #12 Gepost op: oktober 29, 2006, 09:14:43 pm »
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Allereerst dus omdat je het "ware kerk" volgens mij niet aan een institutie kan ophangen. Het kan immers toch zo zijn dat de leer van een kerk wel goed is maar dat er in je plaatselijke gemeente op totaal onchristelijke manier met elkaar om wordt gegaan. Het hebben van een goede leer is toch geen garantie voor het hebben van een goed gemeentezijn? Het kan zijn dat mensen niet om de leer maar om hoe men er mee omgaat de kerk teleurgesteld verlaten of zich bij een andere kerk aansluiten? En dat lijkt me niets over een kerkverband zeggn, daarvoor is er een te grote diversiteit, de ene gemeente is totaal anders dan een andere gemeente, als er in een wat behoudender gemeente zou gebeuren wat er in mijn gemeente zou gebeuren zou er vast een stroom van kritiek loskomen, en vice versa. Er is altijd veel nadruk op de leer van een kerkverband gelegd en als die goed was mocht je er nooit uit weg.... maar daarmee onderschat je het belang van het gemeentezijn, het elkaar tot hand en voet zijn. Als Paulus het heeft over het lichaam van CHristus gaat het juist vooral om die dingen, het elkaar aanvullen, elkaar ondersteunen, helpen, bemoedigen, delen van de gaven, kortom: de praxis. Dit kan denk ik dus wel degelijk een reden zijn waarom iemand de kerk verlaat en dat zegt niets over een kerkverband op zich.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Marnix

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #13 Gepost op: oktober 29, 2006, 09:15:51 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 25 oktober 2006 om 08:53:

[...]

Ik denk vooral omdat ze 'jouw' gemeenschap verlaten. Het doet (als het goed is) toch altijd pijn als iemand je gemeenschap verlaat?
Zit wat in, want als iemand van een andere kerk overstapt naar de GKV denken we volgens mij niet snel: Wat vervelend voor die andere gemeente waar die vandaan kwam. Als er mensen bij je eigen kerk komen is dat niet erg, als ze naar een andere kerk gaan opeens wel :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #14 Gepost op: oktober 29, 2006, 10:40:44 pm »

quote:

Marnix schreef op 29 oktober 2006 om 21:15:
[...]

Zit wat in, want als iemand van een andere kerk overstapt naar de GKV denken we volgens mij niet snel: Wat vervelend voor die andere gemeente waar die vandaan kwam. Als er mensen bij je eigen kerk komen is dat niet erg, als ze naar een andere kerk gaan opeens wel :)
offtopic:toevallig daar had ik het bij het avondeten nog over ;)

ontopic: ik ben het wel eens met Mezza, als jij hoort tot een gemeenschap, betekent dat in dit geval dat jij het eens bent met de leer, en jij vind dat je zo het beste God dient.
 gaat iemand naar een andere gemeenschap dan doet dat pijn.
« Laatst bewerkt op: oktober 29, 2006, 10:43:12 pm door thijs14 »
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #15 Gepost op: oktober 30, 2006, 03:31:23 pm »

quote:

Marnix schreef op 29 oktober 2006 om 21:14:
Ik ben het daar niet helemaal mee eens. Allereerst dus omdat je het "ware kerk" volgens mij niet aan een institutie kan ophangen. Het kan immers toch zo zijn dat de leer van een kerk wel goed is maar dat er in je plaatselijke gemeente op totaal onchristelijke manier met elkaar om wordt gegaan. Het hebben van een goede leer is toch geen garantie voor het hebben van een goed gemeentezijn? Het kan zijn dat mensen niet om de leer maar om hoe men er mee omgaat de kerk teleurgesteld verlaten of zich bij een andere kerk aansluiten? En dat lijkt me niets over een kerkverband zeggn, daarvoor is er een te grote diversiteit, de ene gemeente is totaal anders dan een andere gemeente, als er in een wat behoudender gemeente zou gebeuren wat er in mijn gemeente zou gebeuren zou er vast een stroom van kritiek loskomen, en vice versa. Er is altijd veel nadruk op de leer van een kerkverband gelegd en als die goed was mocht je er nooit uit weg.... maar daarmee onderschat je het belang van het gemeentezijn, het elkaar tot hand en voet zijn. Als Paulus het heeft over het lichaam van CHristus gaat het juist vooral om die dingen, het elkaar aanvullen, elkaar ondersteunen, helpen, bemoedigen, delen van de gaven, kortom: de praxis. Dit kan denk ik dus wel degelijk een reden zijn waarom iemand de kerk verlaat en dat zegt niets over een kerkverband op zich.

Ik snap niet helemaal wat je hier probeert te zeggen. In mijn ogen klinkt het een beetje als 'opgeven'. Als je toch een gemeente hebt waar de leer, de inhoud goed is, maar de buitenkant, de praxis minder, dan ga je er toch alles aan doen om dat te veranderen? Nee, in plaats daarvan zoek je een gemeente uit die beter bij jou past. Waar ligt de grens tussen 'ik verkas want er zijn grote problemen' en 'ik verkas want de sfeer hier staat me niet aan'?

Begrijp me goed, ik probeer niet te bagatelliseren. Maar, als de praxis niet goed werkt dan laten we onze gemeente maar in haar eigen sop gaarkoken? Want dat is het beeld dat ik krijg.

MaaikevdB

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #16 Gepost op: oktober 31, 2006, 02:11:03 am »
Tja maar dan ben je ook niet goed bezig denk ik...

Dan maak je jezelf er gewoon makkelijk van af, nou het bevalt me hier niet laat ik is ergens anders gaan kijken!

Het is onze opdracht om te werken aan het Lichaam van Christus hier op aarde...
In een gemeeente worden we niet zomaar geplaatst, ik geloof in ieder geval niet in toeval...
Op het moment dat jij denkt dat er iets mist of er gaan dingen niet op de juiste manier, dan is het onze taak, ons daarvoor in te zetten, dan is het onze taak om de bijbel erbij te pakken en dan is het vooral onze taak om God te laten spreken!

Als jij vervolgens toch denkt dat je aan de slag moet in een andere gemeente, juist omdat jij denkt onze God daar beter te dienenm, dan denk ik dat je dat vooral moet doen. (maar dat is mijn mening)

Op het moment dat je dan een gemeente verlaat dan is het niet zo dat je die gemeente dan veroordeeld omdat zij dan niet de ware kerk zouden zijn.
Wat dat betreft ben ik het met Marnix eens... de ware kerk is niet in een bepaald genootschap vast te leggen.

Ik ben nu zelf vrijgemaakt, maar stel mijzelf vaak de vraag of ik in deze gemeente wel op mijn plek ben... Ik veroordeel de vrijgemaakte kerk daar niet door, maar ik vraag me af of deze manier van leven en van kerkzijn de juiste manier voor mij is om in te leven!

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #17 Gepost op: oktober 31, 2006, 02:50:28 am »
Loop je niet het gevaar als je "te" tekstueel kijkt dat je dan niet
meer het lichaam van Christus ziet ? (De kerk als geheel, met al
zijn leden)

Mensen scheuren zich in mijn ogen vandaag de dag al te snel van
een kerk af. Het m.i. te makkelijk om een kerk op uitleg van een
tekst te verlaten, wat als er bij de afgescheiden weer onenigheid
onstaat?

Normaal gesproken ben ik nog al wars van,  om met teksten te
gooien, dan zou ik liever schrijven lees eens 1 Kor 12 en dan met
name vers 12

Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun
veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met
het lichaam van Christus.

Daarbij denk ik vaak, als mensen zich om wat voor reden dan ook
ontrekken... "Elke kerk en huis heeft zijn kruis...."
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2006, 02:53:59 am door Jahweh is genadig »

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #18 Gepost op: oktober 31, 2006, 11:59:08 am »
Als ik doorredeneer op de manier van MaaikevdB (correct me if I'm wrong) heb je dus een gemeente van allemaal individuen, de gelovigen. Men wordt in feite geplaatst, of verplaatst. Het centrale thema daarin is: God voorziet.

Ligt de grens dan bij de overtuiging? (als in: door gedegen Bijbelstudie en gebed kom ik tot de conclusie dat God me in een andere gemeente wil gebruiken)

Het vreemde aan het systeem in de GKv is volgens mij de plaatselijkheid. Een gemeente hoort specifiek in een plaats. Ik zit bijv. in Groningen-West. Woonde ik iets verderop, dan zat ik bij Haren. De gedachte die ik hieruit deduceer is dat iedereen zich in principe thuis moet kunnen/kan voelen in elke gemeente. Want stel, ik krijg een nieuwe baan of ik ga verhuizen, dan ben ik weg. Gaat dan het 'leven' boven de gemeente? Dat kan natuurlijk niet als dat de gemeente is waar God jou geplaatst heeft.

De vraag is eigenlijk: wat is gemeente-zijn?

* Inzet ongeacht de omstandigheden?

* Een toevallig samenzijn in plaats en tijd? (1)

* Je 'thuis' voelen?

* ...?

Allemaal zeer interessante vragen waar ik graag met jullie over na wil denken.

---
1. Om een voorbeeldje te geven: ik woon in Vinkhuizen omdat ik daar makkelijk een kamer kon vinden en het is een stuk goedkoper (en erg gezellig). Mag ik dan zelf kiezen welke gemeente mij het meest aanstaat of moet ik me voegen bij de gemeente die in dit gebied van de stad opereert? Met in het achterhoofd dat ik na een aantal jaar weer weg ben?

Esek

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #19 Gepost op: oktober 31, 2006, 05:08:59 pm »
[Jahweh is genadig schreef op 31 oktober 2006 om 02:50

Loop je niet het gevaar als je "te" tekstueel kijkt dat je dan niet
meer het lichaam van Christus ziet ? (De kerk als geheel, met al
zijn leden)

Mensen scheuren zich in mijn ogen vandaag de dag al te snel van
een kerk af. Het m.i. te makkelijk om een kerk op uitleg van een
tekst te verlaten, wat als er bij de afgescheiden weer onenigheid
onstaat?

Normaal gesproken ben ik nog al wars van,  om met teksten te
gooien, dan zou ik liever schrijven lees eens 1 Kor 12 en dan met
name vers 12

Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun
veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met
het lichaam van Christus.

Daarbij denk ik vaak, als mensen zich om wat voor reden dan ook
ontrekken... "Elke kerk en huis heeft zijn kruis.

In 1 Kor. 12:12-13 staat: 12 Een lichaam is een eenheid die uit vele delen bestaat; ondanks hun veelheid vormen al die delen samen één lichaam. Zo is het ook met het lichaam van Christus. 13 Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of we nu uit het Joodse volk of uit een ander volk afkomstig zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn.

Uit deze tekst kan ik alleen maar concluderen dat er maar één (1) Lichaam van Christus is, alle gedoopten. Vaak lees je dat mensen van gemeente veranderen en dan bedoelen ze dat ze van GKV overgaan naar NGK of PKN. Maar dat kan ik moeilijk in overeenstemming brengen met deze tekst. Je kunt dan hoogstens spreken van overgaan van de ene afdeling van de ene kerk naar een andere. Maar je blijft gedoopt en dus lid van het ene Lichaam.
Nergens in de bijbel lees je over mensen die overgingen naar een andere stroming of zo iets.
De kerk, het Lichaam van Christus is één, daarom aanvaard ik alle gedoopten als mijn broeders, want God doet dit ook.
Als we van dit basisgegeven zouden uitgaan zouden er heel wat minder misverstanden en misvattingen zijn. Voor God is de eenheid er al, alleen moeten wij dat wat duidelijker laten zien en beginnen met elkaar te aanvaarden als medebroeders en medezusters. Dan zal Hij wel zorgen voor de rest, de zichtbare eenheid van alle gedoopten. Alleen zo kan het ene Lichaam voorbereid worden als de ene Bruid van Christus bij zijn komst.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #20 Gepost op: oktober 31, 2006, 05:40:46 pm »

quote:

Esek schreef op 31 oktober 2006 om 17:08:
Nergens in de bijbel lees je over mensen die overgingen naar een andere stroming of zo iets.

Nee, want toen had je nog geen andere kerken. Overigens is er in Handelingen al het debat gaande of men nu wel of niet besneden moet zijn.

Verder ben ik het redelijk met je eens hoor. De vraag is echter: kun je gewoon een gemeente uitzoeken die je aanstaat of ... (vul maar in).

Esek

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #21 Gepost op: oktober 31, 2006, 05:50:36 pm »
Als je de vorige gemeenteleden maar blijft erkennen als leden van het ene Lichaam

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #22 Gepost op: oktober 31, 2006, 08:43:31 pm »
Zo treffend als Esek onderstaande quote schreef;

quote:

De kerk, het Lichaam van Christus is één, daarom aanvaard ik alle gedoopten als mijn broeders, want God doet dit ook.

Zo helder kan je m.i. dan een antwoord geven op de vraag:
"kun je gewoon een gemeente uitzoeken die je aanstaat of
... (vul maar in). "Geven.

Nee.

Het is juist de opdracht om het lichaam, dus ook de mensen bijeen
te houden. Ook in mijn kerk merk ik vaak dat mensen heel erg van
uit hun eigen perspectief redeneren.

Dit geldt zeker voor de mensen op het op bepaalde punten met de leer
of de kerk niet eens zijn. Denk hier bij eens aan het verschil tussen
de ouderen en jongeren en het willen beleven van de Eredienst. Denk
eens aan de homo(seksuelen) in een gemeente. Hoeveel van deze
jongeren of mensen hebben de kerk al verlaten om een kerk te zoe-
ken waar de Eredienst in hun ogen wat korter of soepeler word gepre
senteerd.

Tuurlijk zal de kerkraad dan vaak met de punten komen, we zijn in
gesprek geweest en we kwamen er niet uit....
Toch vraag ik mij wel eens af, stonden julie echt open voor elkaar?
Of is het later een kwestie geworden van de vertrokkende die nu
in een (lichtere) kerk zit en de kerkraad het naar de gemeente met
een mooi verhaal kan afronden en denkend...pff de lucht is weer
geklaard en wij zijn er van af.

Ja ook ik heb wel eens de dreiging van de tucht voor doopleden
boven mij voelen hangen. Natuurlijk was het gemakkelijk om dan naar
een andere (lichtere) kerk over te stappen, ware het niet dat het God
is, die in mijn hart kijkt......

Vandaar dat ik ook voorgaande schreef: "elke kerk en huis heeft zijn
kruis. Wat als je in de volgende kerk of gemeente iets vind waar jij
of de andere partij het niet met jouw eens is/zijn ..., een nog lichtere
gemeente of andere kerk zoeken en het risico lopen dat je op een
gegeven ogenblik helemaal je eigen geloof creeérd of kerkloos raakt?
Of neem je de keus om in gesprek te blijven en te kiezen voor het gene
waar je voor je allen naar de kerk hoort te gaan "Christus" verkiezen
boven de mensen.
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2006, 08:51:36 pm door Jahweh is genadig »

joris

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #23 Gepost op: november 02, 2006, 01:43:20 pm »
"dit is mijn lichaam, neemt eet en gelooft". Waarom zou het lichaam van christus de kerk zijn? wie heeft dat bedacht?
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #24 Gepost op: november 02, 2006, 01:57:05 pm »
Er zijn 2 manieren van spreken over Jezus' lichaam: de letterlijke (lichaam = armen, benen, hoofd enz. van Jezus), en de figuurlijke (Jezus als Hoofd van zijn lichaam: de kerk). Die laatste zie je bijv. in 1 kor. 12 heel duidelijk gebruikt worden. En je kunt ook heel goed verdedigen dat diezelfde betekenis ook in 1 kor 11 al bedoeld wordt, als het gaat om 'het lichaam onderscheiden'.

joris

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #25 Gepost op: november 02, 2006, 02:05:57 pm »
amen
Nader tot God en Hij zal tot u naderen, jac 4:8

Esek

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #26 Gepost op: november 03, 2006, 10:16:57 am »
Even zoeken in de Bijbelbar:

1. Ef 5,23
  want een man is het hoofd van zijn vrouw, zoals Christus het hoofd is van de kerk, het lichaam dat hij gered heeft.  

2. Ef 5,29
  Niemand haat ooit zijn eigen lichaam, integendeel: men voedt en verzorgt het, zoals Christus de kerk,  

3. Kol 1,18
  Hij is het hoofd van het lichaam, de kerk. Oorsprong is hij, eerstgeborene van de doden, om in alles de eerste te zijn:  

4. Kol 1,24
  Ik ben blij dat ik nu voor u lijd en dat ik in mijn lichaam mag aanvullen wat er nog aan Christus’ lijden ontbreekt, ten behoeve van zijn lichaam, de kerk,  

Omdat Christus maar één lichaam heeft, kan er ook maar 'één kerk zijn. 'Van kerk veranderen' is daarom al niet mogelijk. Hoogstens kun je spreken van 'kerkafdeling veranderen', maar dat is ook een vreemde uitdrukking.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #27 Gepost op: november 03, 2006, 01:15:28 pm »
Ja, of je geraakt buiten het lichaam.

Divinespark

• Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #28 Gepost op: januari 19, 2007, 12:24:26 am »
Het woord corpus of lichaam heeft meerdere betekenissen. Het wordt ook gebruikt inderdaad voor een groep of een organisatiestructuur. Ik zou dat niet al te letterlijk nemen want Jezus is opgevaren ten hemel.

Bamboo

• Panda voer
    • Bekijk profiel
Lichaam van Christus
« Reactie #29 Gepost op: januari 19, 2007, 04:40:05 pm »
Casting Crowns - If We Are The Body

Lyrics by Mark Hall
Music by Casting Crowns
Song based on James 2:1-9

It's crowded in worship today
As she slips in trying to fade into the faces
The girls teasing laughter is carrying farther than they know
Farther than they know

Chorus:
But if we are the body
Why aren't His arms reaching?
Why aren't His hands healing?
Why aren't His words teaching?
And if we are the body
Why aren't His feet going?
Why is His love not showing them there is a way?
There is a way

A traveler is far away from home
He sheds his coat and quietly sinks into the back row
The weight of their judgmental glances
Tells him that his chances are better out on the road

Jesus paid much too high a price
For us to pick and choose who should come
And we are the body of Christ

Jesus is the way
Openbaring 22:7