mijn score: SGP LPF VVD CU PvdA CDA D66 GL SP
maar het gekke is, ik heb met de SGP 16 overeenkomsten en met de LPF 20. Ze staan dus overduidelijk
niet op volgorde van aantal overeenkomsten:
SGP(16) LPF(
20) VVD(16) CU(15) PvdA(
17) CDA(14) D66(
12) GL(13) SP(
14)
Het lijkt er op dat er dus een bepaalde weging wordt toegepast. Sommige vragen tellen waarschijnlijk dubbel ofzo. Op basis van vergelijken van SGP en LPF scores kunnen dat de volgende vragen zijn (want op die punten verschillen m'n SGP en LPF kolom, en SGP heeft met 16 vragen
toch een hogere score dan de 20 vragen die ik overeenstem met de LPF)
Vragen worden dus gewogen, sommige tellen meer mee dan anderen, vandaar de rare scores!
"rechts blok" (waar CU wel de vreemde eend in de bijt is, m.i.)
vergelijken positie 1.SGP - positie 2.LPF (16 vs 20 vragen overeenstemming)
mogelijkerwijs meer (overeenstemming met SGP maar niet met LPF): 7, 8 21
mogelijkerwijs minder (overeenstemming met LPF, maar niet met SGP): 4,9,13,19,22,23,25
vergelijken 1.SGP- 3.VVD (16 vs 16)
mogelijkerwijs meer: 3, 7,8,16,30
mogelijkerwijs minder: 4,9,13,23,28
"links blok"vergelijking 7.D66 - 9.SP (12 vs 14):
mogelijkerwijs meer: 4, 11,12,14,17,26,29
mogelijkerwijs minder: 2, 3, 6,8,10,16,19,22,
vergelijken 8.GL - 9.SP (13 vs 14)
mogelijkerwijs meer: 17
mogelijkerwijs minder: 16, 28
vergelijken 4.CU - 5.PvdA (15 vs. 17)
mogelijkerwijs meer: 1,3, 14, 21, 29
mogelijkerwijs minder: 4, 7,9,10,13,22,28
Bij de rest van de partijen zijn de aantallen waarin ze met mij overeenstemmen soms wel bijna hetzelfde (CU 15, SP 14), maar dan zijn de overeenkomsten tussen beide partijen minimaal (SP-CU: verschillen op bijna alle punten van elkaar)
voorlopige conclusies:- het is niet zo dat er alleen vragen zijn die 1 of 2 keer wegen, want dat kan het verschil tussen SGP (16 overeenkomsten) op plaats 1, en LPF met 20 op 2 niet verklaren omdat er maar 3 vragen zijn die dan 2 keer kunnen wegen, en dat is te weinig. Misschien dat vragen 1, 2 of 3 keer meetellen o.i.d.
- Het lijkt erop, dat vragen 7(kinderopvang) en 8(ivf) zwaar meetellen, omdat ik daarin overeenstem met SGP en niet met LPF en VVD. Als ik naar de thema's van de vragen kijk, vermoed ik, dat elke partij heeft kunnen aangeven welke thema's voor hen zwaarder wegen o.i.d.
- Vraag 17 (leer-werkplicht) lijkt in het linkse blok zwaar te wegen.
En wat me verder opviel, was dat ik bv. op vraag 23 (de boerka) voor heb gestemd, en dat er dan bij de toelichting van de CU staat dat ze het er in principe ook mee eens zijn,
maar nog willen wachten op een onderzoek en dus
toen niet voor die motie gestemd hebben. Dus in principe was ik het met ze eens, maar omdat ze
toen op dat specifieke moment nog even wilden wachten op meer gegevens, telt dat antwoord niet mee met m'n score. Dat viel me bij meer vragen op.
Als een partij 'in principe voor, maar voorlopig even wachten..' heeft, en jij hebt 'voor', dan lijkt ie niet mee te tellen. Jammer, want dat kan de scores flink vertekenen. Als gebruiker van de test wordt je gevraagd op stellingen te reageren met 'voor' of 'tegen' (of 'overslaan') en heb je niet de optie/luxe om te zeggen: 'ik ben het er in principe wel mee eens, maar het moet op een iets andere manier uitgevoerd worden', etc. Nu moet je alsnog alle vragen gaan aflopen en gaan turven of je het stiekem toch met ze eens was, maar dat ze bv. eerst meer onderzoek willen, etc.
(n.b. ik had verwacht dat de CU wel hoger zou komen. Dat ga ik overigens toch gewoon stemmen)