Auteur Topic: Gereformeerde en RKK visie op zonden  (gelezen 6246 keer)

AVee

• Templateontwikkelaar
  • Administrator
    • Bekijk profiel
Gereformeerde en RKK visie op zonden
« Reactie #50 Gepost op: juni 14, 2007, 03:20:14 am »

quote:

HenkG schreef op 13 juni 2007 om 23:20:
@AVee
Als de erkenning er is dat het onder de noemer zonde valt, wat is dan nog het probleem?
Zonde is in principe toch een enkeltje hel? Dat we dankzij Jezus weer op het andere, hemelse spoor gezet kunnen worden, doet niets af aan het beginsel dat zonde een ontsporing is. Toch?

Maar er is nogal een verschil tussen elke zonde is in principe een soort enkeltje hel en zelfmoord is een enkeltje hel. Dat zonde zonde is snap ik ook wel, dat zonde bij katholieken ook zonde is begrijp ik eveneens. Wat ik niet begrijp is dat nou net zelfmoord de typering 'enkeltje hel' verdient.
Blijkbaar brengen katholieken gradaties aan in hoe erg een zonde is. Blijkbaar hebben ze daar hebben ze moraaltheologie voor om de ernst van een zonde te kunnen bepalen. Dat blijkt in het voorgaande redelijk duidelijk:

quote:

diak2b schreef op 09 juni 2007 om 22:40:
De katholieke moraaltheologie houdt zich, zou je kort door de bocht kunnen zeggen, bezig met de vraag "hoe erg is X?", waarbij X een zonde is.
Ik snap niet waarom de ene zonde erger zou zijn dan de andere en ik wil daarvoor graag onderbouwing zien. Onderbouwing voor het bestaansrecht van een aparte tak van theologie voor het wegen van diverse zonden en onderbouwing voor de conclusie dat zelfmoord dan uitkomt in de categorie 'enkeltje hel' (en andere zonden klaarblijkelijk niet).
"I forgave myself. When God forgave me, I figured I'd better do it too." -- Jonny Cash

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: juni 14, 2007, 07:15:41 am »

quote:

AVee schreef op 14 juni 2007 om 03:20:

[...]

Wat ik niet begrijp is dat nou net zelfmoord de typering 'enkeltje hel' verdient.
Blijkbaar brengen katholieken gradaties aan in hoe erg een zonde is.

Als het onderwerp 'liegen' zou zijn geweest, of 'hebzucht', om maar even 2 voorbeelden te noemen, dan blijft toch staan dat ook hiervoor objectief gezien geldt dat het een enkeltje hel is?

En of er gradaties zijn? Dat zou best eens kunnen, want hoewel er aan de ene kant gezegd wordt in Gods Woord dat een overtreding van een enkel gebod gelijk staat aan overtreding van de gehele wet, wordt ook gesteld dat zonde tegen de Heilige Geest onvergeeflijk is. Blijkbaar is er toch wel gradatie...

Maar is dat iets om ons druk over te maken? Laten we ons druk maken om Gods eer en het heil voor ons en onze naasten. En dan mogen we voorbij de zonde kijken, namelijk naar Jezus Christus, mensgeworden Zoon van God, onze Verlosser, Die na Zijn verlossingswerk inwoning in ons gezocht heeft door Zijn Geest, opdat hierin moge blijken hoezeer God zorgt voor Zijn schepping!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: juni 14, 2007, 08:48:28 am »

quote:

En of er gradaties zijn? Dat zou best eens kunnen, want hoewel er aan de ene kant gezegd wordt in Gods Woord dat een overtreding van een enkel gebod gelijk staat aan overtreding van de gehele wet, wordt ook gesteld dat zonde tegen de Heilige Geest onvergeeflijk is. Blijkbaar is er toch wel gradatie...

Met dien verstande dat er één gradatie is; Wie kwaad spreekt van de Heilige Geest. Dit is m.i. stellen dat het werk van de Geest niet het werk van Gods Geest is, maar het werk van zijn tegenstander. Vanuit het perspectief van die tijd de verachting en ontkenning van de werken van Jezus Christus tijdens zijn rondwandeling op aarde. Zoals ook uit de context van het stukje blijkt.

Overigens refereert Jezus hier ook aan het werk in deze wereld en in de komende. Misschien een zijpadje en een off topic opmerking. Ik denk dat hier wordt bedoelt nu en in de tijd nadat zijn werk op aarde is volbracht, of zit dit anders? Hoe verhoudt dit zich met het erkennen van het werk van de Geest in deze tijd? Er wordt door een deel ven de christenpopulatie (wat een woord) gesteld dat het werk van de geest toeneemt en weer zichtbaarder wordt in de kerken. Een ander deel stelt dat dit teveel aandacht krijgt en een geest is die juist niet christelijk is. Wie begaat nu een zonde? Of zit ik met deze benadering en vragen op het verkeerde spoor?

Matt 12;

30 Wie niet met mij is, is tegen mij, en wie niet met mij samenbrengt, drijft uiteen. 31 Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven. 32 En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de Heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende.
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2007, 09:13:56 am door grondig christelijk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: juni 14, 2007, 09:27:14 am »

quote:

AVee schreef op 14 juni 2007 om 03:20:

[...]

Ik snap niet waarom de ene zonde erger zou zijn dan de andere en ik wil daarvoor graag onderbouwing zien. Onderbouwing voor het bestaansrecht van een aparte tak van theologie voor het wegen van diverse zonden en onderbouwing voor de conclusie dat zelfmoord dan uitkomt in de categorie 'enkeltje hel' (en andere zonden klaarblijkelijk niet).

Je kunt de Katholieke kathechismus er op na slaan.

http://www.stvitus.nl/KKK/

En dan bv

Vanaf artikel 1033 (IV. De hel)

vanaf artikel 1852 (IIl. De verscheidenheid der zonden)

vanaf artikel 1854   (IV. De zwaarte van de zonde: doodzonde en dagelijkse zonde)

vanaf artikel 1441  (God alleen vergeeft de zonde)

vanaf artikel 1443 (Verzoening met de kerk)

vanaf artikel 1446 (Het sacrament van de vergeving)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan