quote:
En of er gradaties zijn? Dat zou best eens kunnen, want hoewel er aan de ene kant gezegd wordt in Gods Woord dat een overtreding van een enkel gebod gelijk staat aan overtreding van de gehele wet, wordt ook gesteld dat zonde tegen de Heilige Geest onvergeeflijk is. Blijkbaar is er toch wel gradatie...
Met dien verstande dat er één gradatie is; Wie kwaad spreekt van de Heilige Geest. Dit is m.i. stellen dat het werk van de Geest niet het werk van Gods Geest is, maar het werk van zijn tegenstander. Vanuit het perspectief van die tijd de verachting en ontkenning van de werken van Jezus Christus tijdens zijn rondwandeling op aarde. Zoals ook uit de context van het stukje blijkt.
Overigens refereert Jezus hier ook aan het werk in deze wereld en in de komende. Misschien een zijpadje en een off topic opmerking. Ik denk dat hier wordt bedoelt nu en in de tijd nadat zijn werk op aarde is volbracht, of zit dit anders? Hoe verhoudt dit zich met het erkennen van het werk van de Geest in deze tijd? Er wordt door een deel ven de christenpopulatie (wat een woord) gesteld dat het werk van de geest toeneemt en weer zichtbaarder wordt in de kerken. Een ander deel stelt dat dit teveel aandacht krijgt en een geest is die juist niet christelijk is. Wie begaat nu een zonde? Of zit ik met deze benadering en vragen op het verkeerde spoor?
Matt 12;
30 Wie niet met mij is, is tegen mij, en wie niet met mij samenbrengt, drijft uiteen. 31 Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven. 32 En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de Heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende.