quote:
joepie schreef op 27 oktober 2006 om 07:49:Dat is precies de boodschap waar ik een hekel aan heb.
Dat goedkope: God houd van jou!
Wie zegt dat? Hoe kun je dat weten?
God houd van wie in Hem geloofd.
Hij is niet iemand die ondanks alles wat Hem aangedaan wordt nog steeds blijft zeggen: maar ik hou van je.
Ik zou zeggen: ga gewoon eens naar een kerkdienst.
Om joepie even verder aan te vullen:
1 tess 3 vanaf vers 11
11 Mogen God, onze Vader, en onze Heer Jezus ons pad naar u leiden. 12 Moge de Heer uw liefde voor elkaar en
ieder ander groter maken, zodat uw liefde even overvloedig wordt als onze liefde voor u. 13 Moge de Heer u door die liefde kracht geven, zodat u zuiver en heilig voor onze God en Vader zult staan wanneer onze Heer Jezus komt met al zijn engelen. Amen.
Johannes 3 vanaf vers 17 geeft aan dat God redelijk helder is voor wie Hem niet zoeken. De ander moet wel zoeken, maar die zoekt zal vinden. Daarnaast moeten we de ander echter wel helpen om te zoeken en te vinden door het evangelie te verkondigen en een licht te zijn in de wereld.
17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. 19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’
En dan de opdracht er nog maar even weer bij. Uit matth.
19 Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, 20 en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’
En inderdaad is het goed een kerkdienst te bezoeken waar ook zondaren van harte worden genodigd te geloven in de Liefde van Jezus Christus. Dat ieder die in die boodschap gelooft eeuwig leven heeft. Dat degene die dat blijvend afwijst verloren is moge duidelijk zijn. De liefde zit hem hierin dat Jezus Christus een ieder wil redden die de zonde belijdt, zich bekeert en samen met Hem zijn verdere levensweg wil gaan.
Dat is geen prediking gericht op degene die Hem reeds kennen, dat is prediking voor hen die Hem nog niet kennen. Wij zijn een instrument in de handen van de Heilige Geest. Niet wij overtuigen maar de Geest overtuigt. Die overtuiging werkt door ons omdat we die overtuiging door die Geest ook in Woord en Daad mogen uitstralen.
Het is goed naar een kerkdienst te gaan, maar laten we in het dagelijks leven ook een levende eredienst zijn voor de naaste. God ontmoet meer zoekenden op straat als in de kerk, net als Jezus de straat opgaan en niet geestelijk achter de gladiolen hangen.
Kajem