Ik denk dat het woord wereldgelijkvormig exact uitdrukt wat Paulus bedoeld. Er staat niet gelijk zijn aan de wereld maar gelijk gevormd als deze wereld. Als je bijvoorbeeld de King James leest daar staat in Romeinen 12:2 het volgende:
quote:
And be not conformed to this world: but be ye transformed by the renewing of your mind, that ye may prove what [is] that good, and acceptable, and perfect, will of God.
in de vertaling die ik zelf gebruik (Statenvertaling) staat het zo:
quote:
En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
In de kanttekeningen bij de Statenvertaling staan bij 'niet gelijkvormig' een aantal verwijzingen naar andere teksten waar Paulus, Petrus en Johannes het hebben over het gelijkvormig zijn aan de wereld.
Bijvoorbeeld Romeinen 13 vers 13:
quote:
Laat ons, als in den dag, eerlijk wandelen; niet in brasserijen en dronkenschappen, niet in slaapkameren en ontuchtigheden, niet in twist en nijdigheid
Ofwel: levensheiliging (heilig betekend apart gezet (gij geheel anders).
Efeze 4 vers 17 - 19 (en de rest van het hoofdstuk)
quote:
17 Ik zeg dan dit, en betuig het in den Heere, dat gij niet meer wandelt, gelijk als de andere heidenen wandelen in de ijdelheid huns gemoeds.
18 Verduisterd in het verstand, vervreemd zijnde van het leven Gods, door de onwetendheid, die in hen is, door de verharding huns harten;
19 Welke, ongevoelig geworden zijnde, zichzelven hebben overgegeven tot ontuchtigheid, om alle onreinigheid gieriglijk te bedrijven.
Weer de levenswandel/heiliging.. En je zou 1 Petrus 4(:18) en 1 Johannes 2(:16) er naast kunnen leggen. Ik heb overigens nog even gekeken; in het Grieks wordt het woord
suschematizo gebruikt voor het 'gelijkvormig zijn' (of het conformed in de KJV). Dit woord komt in de grondtekst nog een keer voor in 1 Petrus 1 vers 14 wat ook gaat over het gelijkvormig zijn aan begeerlijkheden. Mij valt overigens op dat de gelijkvormigheid aan de 'wereld' vaak tegenover het gelijkvormig aan Jezus Christus zijn. Wereld hoeft dus niet direct 'wereld/maatschappij' te beteken, is veel meer de geestelijke kant van dit alles. Het wáárom achter je doen en laten.
Een uitleg die ik ook eens gehoord hebt; gebaseerd op Efeze 4 vers 19 wat gaat over de verharding/ongevoeligheid. De wereld verhard zich en wil de stem van God niet horen en leeft buiten Jezus. Het ongeloof is de grootste zonde, zonder Jezus is het eeuwige verderf. Wereldgelijkvormig zijn houdt dan in 'zonder Jezus sterven', of 'Jezelf verharden en de woorden van od niet wllen horen'..