Auteur Topic: Dordtse leerregels  (gelezen 2438 keer)

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
Dordtse leerregels
« Gepost op: oktober 31, 2006, 01:18:24 am »
Aan iedereen

Ik ben nieuw hier op het forum, is het toegestaan om hier een
topic te openen aangaande mijn studie van de Dortse leerregels?
(schetsenbundel)

Let wel, ik ben er nog niet echt in thuis...tevens ook nog steeds
een dooplid van 34 jarige leeftijd... , dus niet al te moeilijk ant-
woorden gaarne ;)

Ik ben zo vrij om hier onderstaand  gelijk maar even een vraag
neer te schrijven.

Waar ik op vastloop of  geen richting aan weet te geven is de vraag:
Wat bedoelt de Schrift (en de belijdenis) met: "wereld:? Wat is wereld
gelijkvormigheid? zie Rom12 : 1
( Broeders en zusters, met een beroep op Gods barmhartigheid vraag
 ik u om uzelf als een levend, heilig en God welgevallig offer in zijn
dienst te stellen, want dat is de ware eredienst voor u.

Het een en ander heeft te maken met de volharding de heiligen...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Dordtse leerregels
« Reactie #1 Gepost op: oktober 31, 2006, 08:53:42 am »
Modbreak:
Dit topic past beter in het subforum Gereformeerd Leven. Als je wil dat er breder over wordt gesproken dan alleen door gereformeerden, kan het verplaatst worden naar Christelijk leven.
Goed om de http://forum.gkv.nl/forum/faq te lezen en de policy van het betreffende sub-forum waar je in post. Bv Richtlijnen Gereformeerd Leven
Vragen kan via het handje bovenaan de bladzijde (topic report) 0f via de mail
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2006, 09:00:16 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Dordtse leerregels
« Reactie #2 Gepost op: oktober 31, 2006, 11:31:27 am »
Het hangt er maar net van af in welke context het woord 'wereld' gebruikt wordt in de bijbel. Daarnaast heb je ook nog het probleem dat er in het grieks verschillende woorden voor 'wereld' zijn; de ene keer staat er 'Kosmos', de andere keer 'Aion' - er is verschil in betekenis. Dat zijn dingen die je in de gaten moet houden bij het lezen van de bijbel.
Uit dit artikel (in het engels):

quote:

To distinguish between aion and kosmos, kosmos gives the over-all picture of mankind alienated from God during all of history, and aion represents any distinct age or period of human history as marked out from another by particular characteristics.

En je hebt het probleem dat de letterlijke betekenis nog niet altijd de enige betekenis is: het kan ook nog een 'totum pro parte' zijn ('Nederland' heeft gewonnen - nee hoor, alleen ons elftal maar), of een andere stijlfiguur.

Misschien heb je (naast bovengenoemd artikel) iets aan dit artikel van het Nederlands Bijbelgenootschap.

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
Dordtse leerregels
« Reactie #3 Gepost op: oktober 31, 2006, 01:13:39 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 31 oktober 2006 om 08:53:
Modbreak:
Dit topic past beter in het subforum Gereformeerd Leven. Als je wil dat er breder over wordt gesproken dan alleen door gereformeerden, kan het verplaatst worden naar Christelijk leven.
Goed om de http://forum.gkv.nl/forum/faq te lezen en de policy van het betreffende sub-forum waar je in post. Bv Richtlijnen Gereformeerd Leven
Vragen kan via het handje bovenaan de bladzijde (topic report) 0f via de mail

Het  staat prima in het subforum Gereformeerd leven. Het is tenslotte de basis
van "het" Gereformeerd leven. Teveel nadruk leggen op het lezen van de faq
kan misschien bij nieuwe posters een beeld op roepen van "te" strenge mode-
ratie? Ik moet mijn plaats hier nog vinden..toch..?

De faq was al vluchtig door gelezen. ! Vandaar ook mijn vraag: "is het toege-
staan om hier een topic te openen  ..etc etc..
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2006, 01:29:35 pm door Jahweh is genadig »

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
Dordtse leerregels
« Reactie #4 Gepost op: oktober 31, 2006, 01:19:21 pm »

quote:

E-line schreef op 31 oktober 2006 om 11:31:
dit artikel (in het engels):

Misschien heb je (naast bovengenoemd artikel) iets aan dit artikel van het Nederlands Bijbelgenootschap.

Dank je E-line voor de link, vanavond zal ik bij de bespreking van de Dortse-
leerregels, de door jouw aangeboden stukken er zeker bij betrekken.

Het is een waar feit, dat dat de letterlijke betekenis nog niet altijd de enige
betekenis is. Hoewel zo'n soort opmerking bij een bespreking, bepaalde mensen
de tenen gelijk doet krullen. ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 31, 2006, 01:20:42 pm door Jahweh is genadig »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Dordtse leerregels
« Reactie #5 Gepost op: oktober 31, 2006, 10:49:24 pm »
Graag gedaan hoor!
Hopelijk was het een goede bespreking.

Tja, je zult bij bijbelstudie rekening moeten houden met hoe het woord de grondtaal geklonken heeft. En dan zitten er wel eens nuances in die bij de vertaling zijn weggevallen. Het is wel zo dat je moet uitkijken te veel uit te gaan van de figuurlijke betekenis: er zijn daar vaak genoeg gevaarlijke glijders mee gemaakt in de geschiedenis (opstanding niet letterlijk nemen, bijvoorbeeld). Het is in de bijbel gelukkig zo dat die zichzelf uitlegt, in heel veel opzichten. Extra informatie over hoe een grieks woord in de tijd van het ontstaan werd gebruikt, helpt soms wel om de betekenis helderder te krijgen. Maar het kan niet zo zijn dat dat de boodschap echt verandert (of je moet ervan uit gaan dat er al heel lang verkeerd is vertaald en er al heel lang geen oog is geweest voor de grondtalen).

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
Dordtse leerregels
« Reactie #6 Gepost op: oktober 31, 2006, 11:11:25 pm »
Het probleem is ook de gebruikte schets (beetje oud en zo ....
en de gebruikte oud Nederlandse uitdrukkingen...)

Na de bespreking is wel even mijn hier gestelde vraag
aan de orde gekomen.

Het bleek in ieder geval dat ik het woord wereldgelijkvormig
moet lezen als zijnde: "Buiten God om leven. De mens is de
maatstaf van alle dingen".

Wat een en ander inhoud is mij ook nog niet helemaal duide-
lijk maar daar hoop ik volgende week weer wat over bij te
leren.

Liudger

• Bekijk profiel
Dordtse leerregels
« Reactie #7 Gepost op: oktober 31, 2006, 11:46:09 pm »

quote:

Jahweh is genadig schreef op 31 oktober 2006 om 23:11:
Het bleek in ieder geval dat ik het woord wereldgelijkvormig
moet lezen als zijnde: "Buiten God om leven. De mens is de
maatstaf van alle dingen".

Wat een en ander inhoud is mij ook nog niet helemaal duide-
lijk maar daar hoop ik volgende week weer wat over bij te
leren.

Ik denk dat je dan wat optimistisch bent :) . Ik denk dat dat een levenslange leertijd nodig heeft.

Naarmate je meer bidt, meer je bijbel leest, meer diensten meemaakt, actief blijft streven naar het Koninkrijk Gods, wordt steeds meer duidelijk wat gerichtheid op God werkelijk inhoudt. De Geest zal je onderwijzen  d:)b !
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
Dordtse leerregels
« Reactie #8 Gepost op: oktober 31, 2006, 11:55:15 pm »
Ok.... Maar sprak God ook niet ergens de woorden, niet alles in
dit leven zal u bekend worden gemaakt of gegeven worden...?
(de exacte tekst weet ik niet)

Raido

• Englar Alheimsins
    • Bekijk profiel
Dordtse leerregels
« Reactie #9 Gepost op: november 05, 2006, 12:52:49 pm »
Ik denk dat het woord wereldgelijkvormig exact uitdrukt wat Paulus bedoeld. Er staat niet gelijk zijn aan de wereld maar gelijk gevormd als deze wereld. Als je bijvoorbeeld de King James leest daar staat in Romeinen 12:2 het volgende:

quote:

And be not conformed to this world: but be ye transformed by the renewing of your mind, that ye may prove what [is] that good, and acceptable, and perfect, will of God.
in de vertaling die ik zelf gebruik (Statenvertaling) staat het zo:

quote:

En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij.
In de kanttekeningen bij de Statenvertaling staan bij 'niet gelijkvormig' een aantal verwijzingen naar andere teksten waar Paulus, Petrus en Johannes het hebben over het gelijkvormig zijn aan de wereld.

Bijvoorbeeld Romeinen 13 vers 13:

quote:

Laat ons, als in den dag, eerlijk wandelen; niet in brasserijen en dronkenschappen, niet in slaapkameren en ontuchtigheden, niet in twist en nijdigheid
Ofwel: levensheiliging (heilig betekend apart gezet (gij geheel anders).

Efeze 4 vers 17 - 19 (en de rest van het hoofdstuk)

quote:

17 Ik zeg dan dit, en betuig het in den Heere, dat gij niet meer wandelt, gelijk als de andere heidenen wandelen in de ijdelheid huns gemoeds.

18 Verduisterd in het verstand, vervreemd zijnde van het leven Gods, door de onwetendheid, die in hen is, door de verharding huns harten;

19 Welke, ongevoelig geworden zijnde, zichzelven hebben overgegeven tot ontuchtigheid, om alle onreinigheid gieriglijk te bedrijven.
Weer de levenswandel/heiliging.. En je zou 1 Petrus 4(:18) en 1 Johannes 2(:16) er naast kunnen leggen. Ik heb overigens nog even gekeken; in het Grieks wordt het woord suschematizo gebruikt voor het 'gelijkvormig zijn' (of het conformed in de KJV). Dit woord komt in de grondtekst nog een keer voor in 1 Petrus 1 vers 14 wat ook gaat over het gelijkvormig zijn aan begeerlijkheden. Mij valt overigens op dat de gelijkvormigheid aan de 'wereld' vaak tegenover het gelijkvormig aan Jezus Christus zijn. Wereld hoeft dus niet direct 'wereld/maatschappij' te beteken, is veel meer de geestelijke kant van dit alles. Het wáárom achter je doen en laten.

Een uitleg die ik ook eens gehoord hebt; gebaseerd op Efeze 4 vers 19 wat gaat over de verharding/ongevoeligheid. De wereld verhard zich en wil de stem van God niet horen en leeft buiten Jezus. Het ongeloof is de grootste zonde, zonder Jezus is het eeuwige verderf. Wereldgelijkvormig zijn houdt dan in 'zonder Jezus sterven', of 'Jezelf verharden en de woorden van od niet wllen horen'..
In de scholen van deze wereld wordt God ons slechts beschreven; In de school van de heilige Geest leert men Hem schouwen en liefhebben. (Angelus Silesius)