Ook ik lees erg graag boeken over geschiedenis. In haar boek Byzantium heeft Judith Herrin ook een gedeelte gewijd aan de eerste kruistocht...
Toch schreef ik ook: "Ook uit dit (nieuwe) boek zal wel duidelijk worden dat de menselijke geschiedenis een "tragicomedy of errors" is, helaas... Meestal hebben alle ruziënde partijen ieder afzondelijk het grootste gelijk en dus ook allemaal ongelijk..."
Wat maakt het uit wie er ooit begonnen is? En er oude geschiedenis bijhalen om elkaar bij conflicten in het heden mee om de oren te slaan... Ik zie er weinig heil in...
Is er een andere uitweg?
Mat 5:38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 5:39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. 5:40 Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 5:41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 5:42 Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.
5:43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 5:44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, 5:45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel.
Hoe zou dat uitpakken???
(maar het bloed kruipt... ben wel benieuwd naar het boek...)