Auteur Topic: Kruistochten  (gelezen 51191 keer)

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #50 Gepost op: januari 09, 2010, 11:13:55 am »

quote:

Hendrik-NG schreef op 09 januari 2010 om 10:22:
[...]

“De Kruistochten werden uitgelokt door islamitische provocaties: door eeuwen van bloedige pogingen om het Westen te koloniseren en door onverhoedse aanvallen op christelijke pelgrims en de heilige plaatsen.”

(..)

ik heb eens een keer (op het credible.nl forum) een lijstje gemaakt met de daden van agressie die aan de kruistochten vooraf gingen. Een flinke lijst van invallen, plunderingen en veroveringen op europees grondgebied (Italie, Griekenland, Frankrijk, Spanje) door islamitische landen/stammen.

Alleen om e.o.a. reden willen wij schuldbewuste westerlingen dat nooit horen... het is niet zo politiek correct namelijk

Etienne

• Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #51 Gepost op: januari 09, 2010, 03:17:07 pm »
De kruistochten en de mislukking ervan hadden moeten leren dat economische hebzucht en het verlangen naar politiek aanzien tot fanatisme en bloedbaden kunnen leiden.
Maar die les is in de wind geslagen.

Dat blijkt uit de vele conflicten die menig gedeelte van onze planeet met bloed zijn blijven besmeuren. Daarbij dient godsdienst vaak als een dekmantel voor gruwelen.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #52 Gepost op: januari 09, 2010, 04:23:47 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 januari 2010 om 11:13:
[...]

ik heb eens een keer (op het credible.nl forum) een lijstje gemaakt met de daden van agressie die aan de kruistochten vooraf gingen. Een flinke lijst van invallen, plunderingen en veroveringen op europees grondgebied (Italie, Griekenland, Frankrijk, Spanje) door islamitische landen/stammen.

Alleen om e.o.a. reden willen wij schuldbewuste westerlingen dat nooit horen... het is niet zo politiek correct namelijk

Dat komt erop aan wie je geloofd.
Bush kon zijn  oorlog ook beginnen, omdat Irak kernwapens in zijn bezit had.  :+
Denk maar eens: germaanse stammen habben de keltische stammen verjaagd uit midden-Europa. Zullen we ze dat maar terruggeven?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #53 Gepost op: januari 09, 2010, 07:56:29 pm »
Een paar interessante linkjes:

http://en.wikipedia.org/wiki/Rodney_Stark

http://www.rodneystark.com/

Rodney Stark is in ieder geval geen kleintje op het gebied van religie. Zijn bekendste publicatie is (denk ik) The rise of Christianity (1996). Gezien de bewoordingen van het KN artikel dacht ik even dat het een katholiek conservatief was die vooral voor eigen parochie preekte, maar dit is een beproefde academicus en 'independent christian'. Ik word steeds benieuwder naar zijn boek. Het grootste deel lijkt te bestaan uit nuancering van de tot nu toe gedachte gang van zaken. Natuurlijk is er altijd een verschil tussen wat de historische wetenschap vindt en wat bekend is bij de publieke opinie. Het is erg lastig die laatste te beïnvloeden en ik ben benieuwd of het boek hout snijdt en daar wellicht verandering in kan brengen.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #54 Gepost op: januari 09, 2010, 08:25:50 pm »
Ook ik lees erg graag boeken over geschiedenis. In haar boek Byzantium heeft Judith Herrin ook een gedeelte gewijd aan de eerste kruistocht...

Toch schreef ik ook: "Ook uit dit (nieuwe) boek zal wel duidelijk worden dat de menselijke geschiedenis een "tragicomedy of errors" is, helaas... Meestal hebben alle ruziënde partijen ieder afzondelijk het grootste gelijk en dus ook allemaal ongelijk..."

Wat maakt het uit wie er ooit begonnen is? En er oude geschiedenis bijhalen om elkaar bij conflicten in het heden mee om de oren te slaan... Ik zie er weinig heil in...

Is er een andere uitweg?

Mat 5:38 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Een oog voor een oog en een tand voor een tand.” 5:39 En ik zeg jullie je niet te verzetten tegen wie kwaad doet, maar wie je op de rechterwang slaat, ook de linkerwang toe te keren. 5:40 Als iemand een proces tegen je wil voeren en je onderkleed van je wil afnemen, sta hem dan ook je bovenkleed af. 5:41 En als iemand je dwingt één mijl met hem mee te gaan, loop er dan twee met hem op. 5:42 Geef aan wie iets van je vraagt, en keer je niet af van wie geld van je wil lenen.
5:43 Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” 5:44 En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, 5:45 alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van je Vader in de hemel.

Hoe zou dat uitpakken???

(maar het bloed kruipt... ben wel benieuwd naar het boek...)
'De roeping van de mens is mens te zijn!'

Thorgrem

• Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #55 Gepost op: januari 09, 2010, 09:05:57 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 09 januari 2010 om 20:25:
Wat maakt het uit wie er ooit begonnen is? En er oude geschiedenis bijhalen om elkaar bij conflicten in het heden mee om de oren te slaan... Ik zie er weinig heil in...

In discussies op internet waarin christenen de oren wordt gewassen over hoe slecht de Kerk, het christendom enz enz wel niet is. En waar de kruistochten worden aangehaald is het wel degelijk belangrijk dat de geschiedkundige feiten in hun context boven tafel komen. Net zoals bijvoorbeeld de Spaanse inquisitie, ook daar gonst het van de spannende jongensboek verhalen die geschiedkundig simpelweg niet waar zijn, maar die als zoete koek geslikt worden.

We hebben kunnen zien hoe makkelijk een grote doelgroep gemanipuleerd kan worden met onjuiste informatie toen Dan Brown zijn Da Vinci Code uitbracht. De geschiedkundige nonsens die daarin staat werd door een grote groep gelijk als absolute waarheid aangenomen. Hetzelfde is gebeurd met Pius XII.

Oogje

• Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #56 Gepost op: januari 10, 2010, 10:39:08 am »
Precies. Als iemand over geschiedenis begint en daarover onvolledig of foutief spreekt, dan heb je het volste recht om dat recht te zetten en daarover in gesprek te gaan met die ander. Zéker als het om zeer complexe onderwerpen als de kruistochten of inderdaad de inquisitie gaat.

Etienne

• Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #57 Gepost op: januari 10, 2010, 12:07:18 pm »
Op een forum mag men denk ik toch verwachten ,of toestaan dat een onderwerp uit verschillende hoeken bekeken wordt.

Het motief dat voor de kruistochten werd aangevoerd, was de verovering van Jeruzalem en het zogenoemde Heilige Graf op de moslims. Maar er was meer bij betrokken.
Enkele incidenten daargelaten waren de relaties tussen de belijdende christenen die in het Midden-Oosten woonden en de moslims betrekkelijk rustig geweest.
 Een belangrijke factor die tot de kruistochten leidde, was het woelige politieke, economische en godsdienstige klimaat dat in Europa heerste.
In de elfde eeuw werden nieuwe landelijke gebieden vrijgemaakt voor landbouw in een poging de voedselproduktie te vergroten. Stedelijke gebieden leefden op. De bevolking groeide. Maar wanneer grote aantallen boeren door een hongersnood tot armoede vervielen, trokken velen naar de steden, waar hun werkloosheid en misère wachtte. Vaak barstten er protesten uit.
Aan de top van de maatschappelijke hiërarchie stonden talrijke feodale baronnen. Deze professionele krijgsheren wilden gebruik maken van het politieke vacuüm dat door het uiteenvallen van het rijk van Karel de Grote was ontstaan en hun grondbezit uitbreiden.
De kerk van Rome maakte ook een woelige periode door. In 1054 verloor ze haar macht over de Oosterse Kerk. Daarnaast werden veel geestelijken beschuldigd van immoraliteit en van inmenging in de politiek.

In dit klimaat werd tot de Eerste Kruistocht opgeroepen door paus Urbanus II.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #58 Gepost op: januari 10, 2010, 01:54:19 pm »

quote:

Etienne schreef op 10 januari 2010 om 12:07:
Op een forum mag men denk ik toch verwachten ,of toestaan dat een onderwerp uit verschillende hoeken bekeken wordt.
Dat mag zeker. Dat daarbij nogal essentiële dingen als bijzaken afgedaan worden en enkele bijzaken als hoofdzaken worden neergezet is een beetje jammer. Maar ach, we zien het wel terug in het boek.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #59 Gepost op: januari 10, 2010, 02:16:21 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 09 januari 2010 om 21:05:
[...]

In discussies op internet waarin christenen de oren wordt gewassen over hoe slecht de Kerk, het christendom enz enz wel niet is. En waar de kruistochten worden aangehaald is het wel degelijk belangrijk dat de geschiedkundige feiten in hun context boven tafel komen. Net zoals bijvoorbeeld de Spaanse inquisitie, ook daar gonst het van de spannende jongensboek verhalen die geschiedkundig simpelweg niet waar zijn, maar die als zoete koek geslikt worden.

We hebben kunnen zien hoe makkelijk een grote doelgroep gemanipuleerd kan worden met onjuiste informatie toen Dan Brown zijn Da Vinci Code uitbracht. De geschiedkundige nonsens die daarin staat werd door een grote groep gelijk als absolute waarheid aangenomen. Hetzelfde is gebeurd met Pius XII.
Nobody expects the Spanish Inquisition!!!!

Natuurlijk is geschiedenis belangrijk, maar we leren er meestal niets van... Zeker niet als we geen feiten van fictie kunnen scheiden...

Enne: de "poking with soft cushions" en "comfy chair"-methodes van Ximinez en consorten waren ook te vreselijk voor woorden...  ;)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #60 Gepost op: januari 10, 2010, 02:19:14 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 januari 2010 om 14:16:
[...]

Nobody expects the Spanish Inquisition!!!!

Natuurlijk is geschiedenis belangrijk, maar we leren er meestal niets van... Zeker niet als we geen feiten van fictie kunnen scheiden...

Enne: de "poking with soft cushions" en "comfy chair"-methodes van Ximinez en consorten waren ook te vreselijk voor woorden...  ;)
Ja, dat was nog eens hilarische humor. :D Britse humor is vaak toch wel erg goed.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #61 Gepost op: januari 10, 2010, 02:47:10 pm »

quote:

Hendrik-NG schreef op 10 januari 2010 om 14:16:
Wat!! Mijn hele (historische) wezen protesteert! Onze geschiedenis is onze identiteit. De manier waarop jij omgaat met het verleden bepaalt wie je bent.

Hendrik-NG

• Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #62 Gepost op: januari 10, 2010, 03:38:38 pm »

quote:

Ursa schreef op 10 januari 2010 om 14:47:
[...]

Wat!! Mijn hele (historische) wezen protesteert! Onze geschiedenis is onze identiteit. De manier waarop jij omgaat met het verleden bepaalt wie je bent.

Vergeef me... Ook ik heb mijn "bias"...

Wat er was, zal er altijd weer zijn,
wat er is gedaan, zal altijd weer worden gedaan.
Er is niets nieuws onder de zon.
Wanneer men van iets zegt: ‘Kijk, iets nieuws,’
dan is het altijd iets dat er sinds lang vervlogen tijden is geweest.
De vroegere generaties zijn vergeten,
en ook de komende zullen weer worden vergeten.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #63 Gepost op: januari 11, 2010, 10:38:28 pm »
Ook dat is een manier om naar het verleden te kijken. :)

Thorgrem

• Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #64 Gepost op: januari 21, 2010, 07:26:02 pm »
Aangezien ik via via op een nieuw blog werd gewezen stuitte ik op het volgende artikel wat over de kruistochten gaat;

http://www.catholica.nl/archief/150

Etienne

• Bekijk profiel
Kruistochten
« Reactie #65 Gepost op: januari 21, 2010, 11:54:55 pm »
Is het niet zo dat degenen die er aan deelnamen  onmiddellijke kwijtschelding van zonden werd beloofd voor hen die onderweg of in de strijd stierven?

Zo konden ze hun bloedige onderlinge geschillen omzetten in een „heilige” oorlog tegen de „ongelovigen”.