Naschoolse opvang... Wat gedachten erover
Als ouders zijnde heb je een toch opvoedkundige taak?Waar begint die en waar houdt die taak op??? Ik van mening dat kinderen tussen de 4 en 12 jaar op een bepaalde tijd op bed dienen te liggen. Als ik er van uitga dat een school tussen 08.00 uur en 08.30 begint, zien de ouders hun kind hooguit een uurtje voor het wassen, aankleden en ontbijten.Kind snel droppen op school en hup naar het werk.Gemakshalve neem ik even aan dat het kind op school de avondmaaltijd heeft genuttigd, na 19.00* uur nog eten lijkt mij voor het kind niet haalbaar en wenselijk.Afhankelijk van leeftijd behoort de bovengenoemde categorie toch tussen 19.00 uur en uiterlijk 21.00 uur op bed te liggen.
Hoelang zien ouders dan hun kind nog, vraag ik mij af, zodat zij zich kunnen kwijten aan hun opvoedkundige taak?
Een school heeft natuurlijk ook opvoedkundige taken, maar ziet zich beperkt door een algemene deler als daar is de groep. Individuele opvoedkundige eisen zullen dus door een school slechts gedeeltelijk kunnen worden opgepakt, als die eisen in het algemene groepsbelang passen, anders wordt een leraar tot een politieagent verheven die constant moet letten op wat het ene kind wel en het andere kind niet zou mogen van de ouders en dat is geen doen.
Soms krijg ik de indruk dat ouders opvoedkundige taken wel heel erg makkelijk afschuiven en als er niet volgens hun eisen gewerkt wordt, dan al snel het beschuldigende vingertje wijzen richting die anderen, in dit geval dus de school.
Moet de overheid en de belastingbetaler dit uit de algemene middelen trekken?
Voor een groot gedeelte wel, een kleiner deel moet door ouders zelf uit eigen zak komen, met daarbij mee gewogen het inkomen. Er zit voor mij namelijk een solidariteitsprincipe aanvast.......ongeacht wat de reden is van het wel of niet hebben van kinderen ook moge zijn, zegt iemand dan ook dat alleenstaanden of echtparen zonder kinderen dan maar voor hun eigen oude dag moeten zorgen???
Dat wordt namelijk ook uit de algemene middelen en door de belastingbetaler opgehoest. En die belastingbetaler is wel kind geweest vroeger.
Ik vind het dus heel lastig. Aan de ene kant ben ik voorstander van dergelijke regelgeving en dat de belastingbetaler meebetaalt aan eventuele kinderopvang , maar inhoeverre.........en moet je die regelgeving doorvoeren tot in het extreme en hoe groot moet het eigen aandeel van de ouders in kosten en opvoeding nog zijn. PvdA-leider Wouter Bos kiest zelfsvoor drie dagen gartis opvang.
*wens van de VVD, naschoolse opvang tot 19.00 uur