quote:
maartenvanessen schreef op 11 november 2006 om 22:37:Persoonlijk vind ik dat je juist als je onderwerpen aan het (her)overdenken bent je juist wel ervanuit moet gaan dat het je Dogma niet juist is. Probeer maar (opnieuw) te bewijzen/beredeneren dat het wel juist is. De historische context is in deze discussie een 'nice to know', niks meer, niks minder.
quote:
moderator Gereformeerd Leven schreef op 27 oktober 2004 om 11:40:Dit subforum is bedoeld om te discussiëren over het christelijk geloof, de Bijbel, dogma’s, levensheiliging, ethische zaken, bijbelgebruik, kerkelijke ontwikkelingen, de kerkelijke praktijk en het leven van alledag op basis van de Gereformeerde grondslag. Dat is: de Bijbel als het onfeilbare en geïnspireerde Woord van God en de Drie Formulieren van Enigheid (Nederlandse Geloofsbelijdenis, Heidelbergse Catechismus en Dordtse Leerregels) als een betrouwbare uitleg en duiding van dat Woord.
(...)
Het is dus duidelijk niet de bedoeling dat je in dit subforum meningen verkondigt die lijnrecht tegen de Bijbel en de Drie Formulieren ingaan, of dat je het gezag van de Bijbel en/of de Drie Formulieren in twijfel trekt. In de subfora 'Christen-zijn in de dagelijkse praktijk' en Levensbeschouwing gelden ruimere grenzen. Zie de desbetreffende policy's
Ik ben gereformeerd in de hervormde kerk, maar desalniettemin gereformeerd. En dat gaat voorlopig zo blijven. Daarom houd ik als gereformeerde de DL voor waar, alleen al omdat ik bij het lezen ervan weet dat wat er gezegd wordt 100% Bijbels is en als ik dit met een historische hermeneutiek controleer, blijkt Dordt in een lange traditie te staan. Het idee is al eeuwenoud op het moment van schrijven, alleen de formulering is wat anders. Dit komt door zowel de tijd als de situatie op dat moment. Daarom alleen al is het betrekken van de historische context belangrijk, omdat je anders met de DL aan de haal kunt gaan. En als je een beetje rondkijkt, vooral in de wat 'strakkere' hoek, dan zie je dat ook uitgebreid gebeuren: alsof men zowel de Bijbel als Belijdenisgeschriften (als men die belijdt) met oogkleppen op leest.
De reden waarom ik dit opnieuw behandel is
verdieping. Je kunt wel vinden dat iets waar is, en ook desgevraagd uitleggen waarom je iets waar vindt, maar dan nog kan het heel leerzaam zijn om de diepte in te gaan. Ik wil mijn gereformeerde identiteit tot de volle diepte en breedte ontwikkelen. En daar hoort bij dat je over alles nadenkt.
Wat daar niet bij hoort is chronisch alles ter discussie te stellen. Dat heeft geen nut, het is negatief en je hebt er voor je geloof geen baat bij als nooit iets vaststaat, maar alles continu betwijfeld moet worden. Ik ben René Descartres niet en heb ook geen ambitie om dat soort denkwijzen te gaan hanteren, zeker niet hier in GL. Er wordt hier dus niets ter discussie gesteld. Iemand die dat wil heeft mijn zegen, dat moet hij/zij helemaal zelf weten, maar niet hier dus. CL is daarvoor een veel geschiktere plek.
quote:
Volgens mij maakt het niet zoveel uit of je nu in de 1600 leefde of nu, als je de bijbel als uitgangspunt neemt voor je argumenten is er geen verschil tussen het heden en het verleden. Onderwerpen als goed & fout, verdorvenheid, zonde en vergeving, de voorzienigheids Gods zijn volgens mij redelijk tijdloos. Of je nu individualistisch leeft of niet.
Dat zal best, maar dat was dus ook niet wat ik beweerde. Wat ik bedoelde was dat onze visie op wat een kerk is, wat een kerk doet etc. in de loop der eeuwen nogal veranderd is. Verder lezen we anno 2006 de bijbel anders dan in 16~~, puur al doordat we een andere mensvisie, wereldvisie en maatschappijvisie hebben. De onderwerpen zullen vast wel tijdloos zijn, maar de manier waarop wij tegen die onderwerpen aankijken is dat niet.
quote:
Ik kan me wel voorstellen dat de toekomstverwachting en de belevingswereld van de mensen anders was. Dit verklaard wellicht de keuze van de onderwerpen die de Dordtse leerregels behandelen. Je kunt de keuze van deze onderwerpen wellicht beter begrijpen als je ze tegen de historische context afzet.
Zoals je wellicht hebt kunnen lezen was de toekomstverwachting en de belevingswereld anno 1618/1619 niet direct aanleiding tot het opstellen van de Dordtse Leerregels, directe aanleiding waren de "Vijf punten van de Remonstrantie" (uit 1610) van de Arminianen. De DL zijn niets meer en niets minder dan een reactie daarop.
quote:
Als het uitganspunt van de redenatie de bijbel is, kun je alleen tot andere eindconclusies komen als de regels van de logica en de kunst van het redeneren in de afgelopen paar honderd jaar zijn veranderd. Dit is bij mijn weten niet het geval.
Eens even zien. 1618/19, dat is de tijd na de Renaissance, van de opkomst van het humanistische denken, het rationalisme, de Verlichting. Nadien hebben we ook nog zaken als classicisme, barok, piëtisme, Romantiek, naturalisme, modernisme en postmodernisme gehad. De regels van de logica en de rhetorica zullen inderdaad niet veranderd zijn. De mens die deze dingen hanteert wel, en dan vooral zijn wereldbeeld, mensbeeld en maatschappijbeeld, misschien ook wel zijn Godsbeeld.
In de gereformeerde kerken is het kerkbeeld tussen Calvijn en zeg Schilder nogal veranderd. Dus zo simpel ligt het allemaal niet.
quote:
Een andere punt kan zijn dat de bijbel in het heden anders wordt geinterpreteerd dan in de tijd van de Dordtse leerregels. Dit impliceerd dat je dan automatische de je de Dortse leerregels juist wel ter discussie moet stellen en dat je een nieuwe versie van de Dordste leerregels op moet stellen. Maar goed in dit Topic wordt ervanuitgegaan dat dit niet het geval is.
Dat impliceert het niet. Als de Bijbel nu anders geïnterpreteerd wordt dan toen, en je vindt dat je dan 'dus' (volgens je eigen redenatie) de DL ter discussie moet stellen (wat dus in dit subforum niet mag, en wat ik zelf ook niet wil), dan zeg je in feite dat jouw 'nieuwe' manier van bijbelinterpretatie 'dus' het uitgangspunt is en impliciet ook 'waarder' dan de interpretatie van toen. Zolang niet vaststaat dat jouw interpretatie/exegese van de Bijbel beter ('waarder') is dan die van de eeuwen daarvoor zou ik gewoon van de DL afblijven.
De waarheid staat immers centraal, en we proberen die te zoeken. Wat onze eigen subjectieve beleving en onze eigen ideeën zijn, dat staat min of meer los van de waarheid. Het lijkt me geen nuttige bezigheid om te streven naar de zoektocht naar onze eigen interpretaties en onze ideeën, omdat je dan in cirkels gaat rondlopen. Je probeert de waarheid te bewijzen van je eigen mening, terwijl diezelfde eigen mening ook het vertrekpunt is.
quote:
Als je naar de keuze van de onderwerpen kijkt van de Dortse leerregels dan valt op dat ze zich met name afzetten tegen de denkstroming dat je je ziel kan vrijkopen met goede werken (oude katolieke redenering).
Ik weet niet hoe je aan deze informatie komt, maar volgens mijn (katholieke)
bron is dit geen katholieke redenering. Afgezien daarvan zijn 'katholieke redeneringen' tamelijk off-topic, zoniet 'off-subforum'.
quote:
Op zich kan ik de redenatie van de Dordtse leerregels wel begrijpen. Het belangrijkste onderwerp ' de uitverkiezing ' is lastig omdat het bijna niet logisch te benaderen is. In feite wordt je eigen leven en de keuzes die je maakt helemaal losgekoppeld van de redding door God.
De historische context erbij betrekkend, denk ik niet dat het zo zwart-wit ligt als jij hier stelt.
quote:
Er zijn dus geen criteria gesteld aan het binnengaan van de Hemelpoort. Je bent gewoon uitgekozen of niet. (dit klinkt mij een beetje te gemakkelijk in de oren.) God red je of niet, die redding is voor mensen onvoorwaardelijk. Wij kunnen niet aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Ik denk dat dit een karikatuur is van wat Dordt zegt, ik denk niet dat Dordt wil beweren dat je apatisch moet afwachten of je maar bent uitgekozen. Als je uitgekozen bent, dan heb je mazzel en als je niet bent uitgekozen, dan heb je pech. Dat is inderdaad een beetje te gemakkelijk gezegd, en het is ook niet wat Dordt wil beweren.
quote:
Is er sprake van willekeur. God kennende niet. Er zal vast wel een hoger plan achter zitten met voorwaarden die wij niet kennen, kunnen doorgronden of kunnen beoordelen (wij kunnen nooit in het hard van mensen kijken). In dat geval zijn er dus wel criteria maar we kennen deze niet of wij hoeven ze niet te kennen. Maar hoe kun je dan behouden worden. Je eigen menselijke keuze is dan wel van invloed op de keuze die God al lang geleden gemaakt heeft. Conclusie: God kan in de toekomst kijken.
Ik denk eerder dat het begrip 'tijd' niet zo'n grote rol speelt. God staat buiten de tijd. De leer van de uitverkiezing is ook alleen maar nuttig voor jezelf. Je weet je uitverkoren. Van andere mensen kun je dat niet zeggen, en Dordt doet dit dan ook niet. Het is een belijdenis van wat je als gereformeerde gelooft, geen theologische uiteenzetting van kenmerken waaraan je mensen kunt oordelen of ze wel of niet zijn uitverkoren.
quote:
In de bijbel staat: Geloof in God en je zult eewig leven erven. (dit lijkt mij wel een criteria).
Mischien zijn de 5 punten van de Dortse leerregel niet volledig omdat er in die tijd vanuit werd gegaan dat je gelovig was.
Er staat ook dat diegene die Gods wil doet eeuwig leven zal ervaren. En dit lijkt ook te zijn wat Dordt zegt. Ik denk dat Dordt zeker wel volledig was en dat bijvoorbeeld Gods wil doen, impliceert dat je dus gelooft, omdat je anders Gods wil niet kunt ontdekken. Zo staan er meer dingen in die geloof in God impliceren zonder dat dat geloof met name genoemd wordt, want het geloof in God is een noodzakelijke voorwaarde voor ongeveer alles wat de DL beweren.
Kortom: het lijkt me meer dan nuttig om te kijken wat Dordt echt beweert, dan te schermen met wat ongenuanceerde karikaturen over wat Dordt allemaal wel niet zou beweren.
Bespreking Dordtse Leerregels, hoofdstuk 1 (deel 1 van 3)
Het eerste hoofdstuk van de DL is opgedeeld in 18 artikelen. Als ik alle artikelen bij elkaar neem, dan wordt het allemaal wel erg lang. Dus vandaar dat ik reageer in drie posts van 6 artikelen.
Ik zal eerst de punten van Arminius quoten (in dit geval artikel 1) en daarna het antwoord van Dordt. Ter conclusie zal ik proberen te verwoorden wat volgens mij de verschillen zijn en hoe we Dordt moeten verstaan.
quote:
Artikel 1 van de Remonstrantie (Arminius)
Dat God, door een eeuwig en onveranderlijk besluit in Jezus Christus Zijn Zoon, voor de grondlegging der wereld besloten heeft om uit het gevallen, zondige menselijke geslacht diegenen in Christus en om Christus' wil en door Christus zalig te maken, die door de genade van de Heilige Geest, in Zijn Zoon Jezus Christus geloven en in dit geloof en in de gehoorzaamheid van het geloof, door dezelfde genade tot aan het einde toe zouden volharden en daarentegen de onbekeerlijken en de ongelovigen in de zonde en onder de toorn te laten en te verdoemen als vreemd van Christus, naar het woord van het heilig evangelie bij Johannes 3:36; Wie in de Zoon gelooft heeft eeuwig leven, wie de Zoon niet wil gehoorzamen zal dat leven niet kennen; integendeel, Gods toorn blijft op hem rusten en andere Schriftplaatsen meer.
Volgens de Arminianen:- God heeft in de eeuwigheid besloten om diegenen die in Jezus Christus geloven te redden, en dit besluit is onveranderlijk. Eens gered is dus altijd gered.
- Meer specifiek: diegenen die door de Geest in Christus geloven én die gehoorzaam zijn tot aan het einde van hun leven worden gered.
- Daaruit volgt logischerwijze dat de mensen die
niet geloven niet gered worden.
- Artikel 1 steunt op Johannes 3:36.
quote: http://members.home.nl/a.janssen/evangelie/dl.html
HET EERSTE HOOFDSTUK VAN DE LEER
De goddelijke uitverkiezing en verwerping
ARTIKEL 1Alle mensen hebben in Adam gezondigd en verdienen Gods vloek en de eeuwige dood. Daarom zou God niemand onrecht gedaan hebben, als Hij besloten had het hele menselijke geslacht aan zonde en vervloeking over te laten en vanwege de zonde te veroordelen. De apostel zegt immers: "De hele wereld is voor God strafwaardig. Want allen hebben gezondigd en derven de heerlijkheid Gods" (Rom. 3, 19.23). En: "Het loon, dat de zonde geeft, is de dood" (Rom. 6, 23)
ARTIKEL 2Maar hierin is de liefde van God geopenbaard, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.
ARTIKEL 3Om de mensen tot het geloof te brengen zendt God in zijn goedheid verkondigers van deze zeer blijde boodschap tot wie Hij wil en wanneer Hij wil. Door hun dienst worden de mensen opgeroepen tot bekering en tot geloof in Christus, de gekruisigde. "Want hoe zullen zij geloven in Hem van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker? En hoe zal men prediken zonder gezonden te zijn?" (Rom. 10, 14.15).
ARTIKEL 4Op hen die dit evangelie niet geloven, blijft de toorn van God. Maar zij die het aannemen en de Verlosser Jezus met een echt en levend geloof omhelzen, worden door Hem van de toorn van God en van de ondergang verlost, en zij ontvangen door Hem het eeuwige leven.
ARTIKEL 5Van dat ongeloof is God volstrekt niet de oorzaak. De mens draagt de schuld ervan, evenals van alle andere zonden. Daarentegen is het geloof in Jezus Christus en ook het behoud door Hem een genadegave van God, zoals geschreven is: "Door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God" (Ef. 2,

. Evenzo: "Aan u is de genade verleend in Christus te geloven" (Filip. 1, 29).
ARTIKEL 6God schenkt in dit leven aan sommigen het geloof, terwijl Hij het aan anderen onthoudt. Dit vloeit voort uit zijn eeuwig besluit. Want de Schrift zegt, "dat al zijn werken Hem van eeuwigheid bekend zijn" (Hand. 15, 18), en "dat Hij alles werkt naar de raad van zijn wil" (Ef. 1, 11). Overeenkomstig dat besluit vermurwt Hij in zijn genade de harten van de uitverkorenen, hoe hard die ook zijn, en buigt Hij ze om te geloven. Maar volgens datzelfde besluit laat Hij hen die niet zijn uitverkoren, uit kracht van zijn rechtvaardig oordeel over aan eigen slechtheid en hardheid. Juist hier komt voor ons de ondoorgrondelijke, even barmhartige als rechtvaardige beslissing van God aan het licht, waarbij Hij onderscheid gemaakt heeft tussen mensen, die allen evenzeer verloren zondaren zijn. Dit is het besluit van de uitverkiezing en de verwerping, dat in het Woord van God geopenbaard is. Terwijl slechte, verdorven en onstandvastige mensen dit besluit verdraaien tot hun eigen verderf, ontvangen heiligen en godvrezenden daardoor een onuitsprekelijke troost.
Volgens de Gomaristen:
- God zou als hij niemand onrecht aan zou willen doen, niemand hoeven te redden omdat iedereen door de erfzonde de dood verdiend heeft.
- God heeft de mensheid echter zo lief gehad dat hij in plaats van de hele mensheid aan zonde en vervloeking over te laten, zijn eniggeboren Zoon gestuurd, zodat ieder die in de Zoon gelooft eeuwig leven heeft.
- Om het geloof bij de mensen te brengen stuurt God mensen naar ons toe die ons oproepen tot bekering tot het geloof in Christus. Je kunt niet geloven in Christus zonder van Hem gehoord te hebben.
- Mensen die na prediking van het Evangelie desondanks niet geloven, blijven onder de toorn van God. Degenen die het aannemen wacht het eeuwige leven.
- Als mensen niet willen geloven, dan is dat niet Gods schuld, het is de eigen schuld van mensen, zoals alle zonden hun eigen schuld zijn. Maar tegelijkertijd is het geloof in christus een genadegave van God en niet iets dat mensen uit eigen beweging zich kunnen toe eigenen.
- Sommige mensen gaan geloven, anderen niet. Beide komt van Gods eeuwige besluit (tot uitverkiezing). Tegelijkertijd kan God ook bij mensen die (nog) niet geloven hun hart ombuigen en met ze bezig gaan totdat ze wel gaan geloven. Als ze niet willen dwingt hij ze niet tot geloof, maar hij brengt ze naar een punt dat ze moeten kiezen. Als ze zijn uitverkoren kiezen ze voor God. Maar tegelijkertijd zijn mensen ook vrij om tegen God te kiezen. Als mensen niet kiezen voor de hand van God die uitgestoken is, kun je moeilijk gaan beweren dat God Zijn hand niet heeft uitgestoken.
ConclusieAls ik de eerste zes artikelen doorlees, dan valt het op dat de zaken worden omgedraaid. Hierbij is het belangrijk je te realiseren dat de DL in eerste instantie gericht zijn aan de Remonstranten en dat de genoemde punten scherper worden geformuleerd dan ze wellicht in de praktijk toegepast worden, om het verschil van inzicht duidelijk te maken.
Als ik artikel 6 lees, heb ik daar in eerste instantie wat vraagtekens bij. Wat ik me dan afvraag is waarom bepaalde mensen verworpen worden. Is dat omdat ze tegen God willen kiezen, of zijn ze gedoemd om tegen God te kiezen. In ieder geval lijkt het erop dat de DL willen verwoorden dat het uiteindelijk God is die kiest, en dat geloven niet iets is waar mensen zich op kunnen beroemen.
Uiteindelijk denk ik dat het zo bedoeld is: het initiatief om te geloven ligt bij God. In de Bijbel neemt ook telkens God het initiatief als de mensen er weer een puinhoop van gemaakt hebben. Hij reikt weer de hand toe, hij komt met een oplossing die inhoudt dat eerder gemaakte beloftes aan de mens niet gebroken worden, maar dat mensen steeds een mogelijkheid hebben om weer bij God te kunnen komen, ondanks alles wat er eerder gebeurd is. Dat mensen dan vervolgens een keuze maken om bij God te komen is dan niet een verdienste van die mensen, maar een verdienste (als je dat zo kunt zeggen) van God: hij biedt immers die mogelijkheid, niet de mens. Het lijkt erop dat de Gomaristen dat willen overbrengen, waar de Arminianen lijken te beweren dat het initiatief bij de mens ligt.
Ik denk dat je de eerste zes artikelen van het eerste hoofdstuk op die manier aardig kunt samenvatten. Ik ben benieuwd hoe anderen hier dat zien.