Auteur Topic: Dankdag: een financiële kwestie?  (gelezen 2587 keer)

porcupine

• Bekijk profiel
Dankdag: een financiële kwestie?
« Gepost op: november 12, 2006, 03:06:51 pm »
Ik heb al een paar keer een dankdagpreek meegemaakt, die zich concentreerde op het gebruik van de Israëlieten, om de tiende te verzamelen als feestoffer voor God. Van daar uit wordt dan opgeroepen met vreugde de kerkelijke belastingen te betalen.

Het is niet dat ik het er niet mee eens ben, maar is dit alles wat te zeggen valt over dankdag?

Het lijkt zo kortzichtig, om de dank voor Gods zegen over ons leven te beperken tot financiële vruchten. Gewas en arbeid, waarom wordt dit zo nauw geïnterpreteerd?
Herkennen jullie dit, of ligt het aan het gewicht dat er in onze plaatselijke kerk aan gegeven wordt?
« Laatst bewerkt op: november 12, 2006, 03:07:25 pm door porcupine »

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 12, 2006, 03:38:30 pm »
Voor andere kerken spreken kan ik niet.

Dankdag is iets waarin ieder zijn of haar  gewicht kan leggen lijkt mij zo, dan alleen danken voor "alleen" financiële vruchten, gewas en arbeid. Eigenlijk kan ik het mij niet zo voorstellen dat het zo eng gepresenteerd word door een kerk. Als je dankt voor het gewas is het eigenlijk al een heel breed iets. Daarmee geef je eigenlijk al te kennen dat zonder Gods zegen er niets verbouwd zou kunnen worden en van het land af zou komen.

Los van een kerkelijke invulling van dankdag, lijkt het mij ook dat je zelf bepaald wat voor waarde iemand aan een dankdag toekent. Voor mij is het inieder geval een punt om eens terug te kijken naar het afgelopen jaar en wat ik in dat jaar allemaal van God heb mogen ontvangen. Mooie dingen, soms wat mindere mooie dingen, soms moeilijke dingen, toch zie ik overal Gods hand in en weet ik dat hij mij daarin alles leid.

Wat die tienden aangaat, dat lijkt mij een ander hoofstuk. Persoonlijk denk ik dat het vandaag de dag niet meer zo strak ligt. Hierbij denk ik ook even het penningstukje van de weduwe....
Wat is eigenlijk tienden geven?  Het is m.i. meer een afweging maken van hoeveel heb ik voor God over?

Oproep om met vreugde je kerkelijkebelasting te betalen? Daar kan ik niet zoveel mee.
Iederen moet naar vermogen zijn best doen denk ik om te zorgen dat de kerkelijke verplichtingen na gekomen kunnen worden. Persoonlijk heb ik niet het gevoel dat je elk extra'tje  wat je zou kunnen missen aan de kerk zou moeten doneren. M.i. kan je ook gerust (goede) doelen buiten kerk verband gedenken.
« Laatst bewerkt op: november 12, 2006, 03:50:02 pm door Jahweh is genadig »

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 12, 2006, 03:52:45 pm »
Wat je nu noemt aan bredere benadering blijft nog voornamelijk bij materiële zaken, maar ik denk dat arbeid niet alleen resulteert in materie, maar ook in en nog meer in zaken als geestelijke rijkdom, voor jezelf en voor anderen.

Dat is de meerwaarde van het besef je afhankelijkheid van God denk ik. Daar waar je prioriteiten liggen in je dagelijkse bezigheden.

En dan bedoel ik eigenlijk, waarom blijft dat zo onderbelicht?

Of is dat een heel vrijzinnige interpretatie?
« Laatst bewerkt op: november 12, 2006, 03:59:23 pm door porcupine »

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 12, 2006, 07:11:00 pm »

quote:

porcupine schreef op 12 november 2006 om 15:52:
Wat je nu noemt aan bredere benadering blijft nog voornamelijk bij materiële zaken, maar ik denk dat arbeid niet alleen resulteert in materie, maar ook in en nog meer in zaken als geestelijke rijkdom, voor jezelf en voor anderen.

Juist met het terugkijken op mooie dingen, soms wat mindere mooie dingen, soms
moeilijke dingen, en toch het overal Gods hand in zien, bedoelde ik juist geestelijke
rijkdom.

Of je dit soort zaken nu ook meer op dankdag na voren zou moeten brengen of meer
uitgelicht zou moeten worden in een preek, daar moet ik eerst mijn gedachten eens
over laten gaan.

offtopic:Net thuis uit de kerk, met een preek in het hoofd over 1 samuel 3 en 4. Vooral geraakt
door de tekst en uitleg van: "Zij luisterde niet naar hun vader, want het was de Heere die
hen wilde doden".
« Laatst bewerkt op: november 12, 2006, 07:12:02 pm door Jahweh is genadig »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 12, 2006, 09:13:04 pm »

quote:

porcupine schreef op 12 november 2006 om 15:06:
Het lijkt zo kortzichtig, om de dank voor Gods zegen over ons leven te beperken tot financiële vruchten. Gewas en arbeid, waarom wordt dit zo nauw geïnterpreteerd?
Herkennen jullie dit, of ligt het aan het gewicht dat er in onze plaatselijke kerk aan gegeven wordt?

Voor een deel zal het een plaatselijke kwestie zijn. Onze gemeente heeft al enkele jaren geen preek meer op dankdag. Op dankdag wordt gedankt. Voor gewas en arbeid, voor stad en wereld, voor gemeente, kerk, relaties, gezin, etc. Danken moet je niet uitleggen, dat moet je doen!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 12, 2006, 09:21:18 pm »
Desalniettemin heeft onze gemeente heust wel een begrotingstekort. B)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 12, 2006, 10:47:52 pm »

quote:

Pooh schreef op 12 november 2006 om 21:13:

[...]

Voor een deel zal het een plaatselijke kwestie zijn. Onze gemeente heeft al enkele jaren geen preek meer op dankdag. Op dankdag wordt gedankt. Voor gewas en arbeid, voor stad en wereld, voor gemeente, kerk, relaties, gezin, etc. Danken moet je niet uitleggen, dat moet je doen!

_/-\o_  d:)b

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 13, 2006, 12:55:15 am »

quote:

Danken moet je niet uitleggen, dat moet je doen!
Wat kan iemand hier nog aan toevoegen?  "niets"!! d:)b

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 13, 2006, 08:46:23 am »

quote:

[...]

Op zich genomen is jouw argument heel mooi en kun je eigenlijk niet tegen zijn. Toch voel ik bij mijzelf aarzelingen.

Natuurlijk danken moet je gewoon doen. Maar kun je het jaar in jaar uit volhouden om zonder motivering te blijven danken. zou dit op termijn niet tot afvlakking lijden van de dank? Het lijkt me een reeel gevaar als je niet blijft uitleggen: "waarom je moet danken"

Als ik kijk hoe de Israllieten bij het pascha steeds weer moetsten blijven uitleggen, wat god heeft gedaan. Elk pascha moest de oudste zoon een vraag stellen en de vader moest dan uitleggen. Dat uitleggen was zo belangrijk dat het in de voorschriften bij het pascha werd opgenomen.

Daarom beangstigd mij de houding van "als je het maar doet, komt het wel goed."

Tenslotte wil ik nog reageren op de topic starter: Ik denk dat een herder moet kijken wat er in de gemeente ontbreekt aan dank. Daar moet hij in de prediking meer aan werken, dan aan de andere onderwerpen. Natuurlijk wel evenwichtig, maar in een kapitalistische wereld is mischien het onderwerp geld wel een van onze grootste verleidingen.

groeten Meindert

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 13, 2006, 09:29:34 am »

quote:

Meindertd schreef op 13 november 2006 om 08:46:
Natuurlijk danken moet je gewoon doen. Maar kun je het jaar in jaar uit volhouden om zonder motivering te blijven danken. zou dit op termijn niet tot afvlakking lijden van de dank? Het lijkt me een reeel gevaar als je niet blijft uitleggen: "waarom je moet danken"

Je moet danken omdat je zoveel hebt om dankbaar voor te zijn. Allerlei theologische consequenties kunnen toch op elke willekeurige zondag worden uitgelegd? Het is geen leer-over-de-dankdag.

quote:

Als ik kijk hoe de Israllieten bij het pascha steeds weer moetsten blijven uitleggen, wat god heeft gedaan. Elk pascha moest de oudste zoon een vraag stellen en de vader moest dan uitleggen. Dat uitleggen was zo belangrijk dat het in de voorschriften bij het pascha werd opgenomen.
Pesach is een abstract feest. Vol van symboliek, vol verwijzingen naar gebeurtenissen die jaren of eeuwen in het verleden liggen. Dat moet je blijven uitleggen, anders houd je alleen het feest over. Dankdag is echter verschrikkelijk concreet. Het gaat over de oogst van dit jaar, het werk dat je hebt mogen doen, de mensen die naast je zitten, het dak boven je hoofd. Wat valt daar nog aan uit te leggen?

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 13, 2006, 09:35:44 am »

quote:

Pooh schreef op 13 november 2006 om 09:29:
 Wat valt daar nog aan uit te leggen?
In mijn zorg spreek ik meer over motiveren dan over uitleggen. In jouw bijdrage zie ik dat jij bezig bent mij te motiveren.

quote:

Het gaat over de oogst van dit jaar, het werk dat je hebt mogen doen, de mensen die naast je zitten, het dak boven je hoofd.

En ik zeg ook niet dat het moet, maar ik heb het gevoel dat mijn dank soms ontzettend hard die motivatie nodig heeft. Anders blijf ik hangen in:  "dank u dat mijn zonden vergeeft." Al die concrete dingen vergeet ik vaak in mijn dankgebed. Gelukkig wijs jij mij daar weer op.

groeten

Meindert

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 13, 2006, 09:44:56 am »
Het leuke is juist dat samen metterdaad danken mijn dank enorm motiveert. Als je hoort wat anderen wel niet is opgevallen en waar ze God voor danken kijk je vervolgens weer met andere ogen in je leven rond. Zo vergaat het mij tenminste wel. Daarom is samen bidden en danken zo belangrijk. Het kan je eigen leven weer concreter maken.
shoot me again, I ain't dead yet

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 19, 2007, 12:22:43 am »
Ik wou dat ik slechts 10% van mijn inkomen kwijt was aan belastingen en niet aan de staat maar aan de kerk! Wat een zegen! Zet dat eens af tegen hoe het nu gaat zónder dat we een theocratie daarvoor terug krijgen? Over de 50% belasting inclusief de BTW van je uitgaven, aan een staat die zich bemoeit met zaken als de grootte van een gehaktbal (doorsnee 13 cm) of die olijfboeren die dat van vader op zoon doen, vertelt hoe ze olijfbomen moeten verbouwen. Dat is toch kolderiek?

Dit steekt zo af tegen hoe het in de tijd tot en met Richteren was.
God was toen het staatshoofd zoals Hij zelf zei (is te zien in het verhaal rond het ontstaan van het koningschap bij het volk Israël) en zorgde waar de menselijke verzorgingsstaat dat nu pretendeert, voor de zegeningen en schulden. Nu pretendeert de mens op eigen houtje via het Beest zonder wiens teken je niet mag kopen en verkopen, dat die zelf in staat is om Gods rol te vervullen en ieder maar vrij te laten met normeloosheid. Dat is vragen om moeilijkheden.

Tot en met Salomo lijkt het me onwaarschijnlijk dat Israëlieten veel belasting aan de staat kwijt kunnen zijn geweest. Salomo heeft geprofiteerd van een schatplichtigheid die David aan de omliggende volkeren heeft opgelegd. Toen die macht van Israël ging wegvallen, kun je volgens mij alleen het koningschap hebben gehandhaafd met belasting die van het volk zelf wordt geheven. En dat was kennelijk minder, omdat Israël steeds meer oorlogen ging verliezen en nog maar af en toe een stuiptrekking van succes kon hebben.

Want God vervult zowel de rol van wetgever als oorlogvoerder in de theocratie die Israël toen was. Die God had je mee als je je op het rechte pad begaf groepsgewijs. Toen dat niet te handhaven bleek, dacht de mens dit op te lossen door een veel materialistischer monarchie. En in dat schuitje zitten we nu nog steeds, vul er ook gerust republiek of dictatuur voor in het gaat om de mate van staatsdwang die in al die gevallen groter is m.b.t. staatszaken (ipv alleen godsdienst en wet) dan toendestijds. Als men op God vertrouwt dan is dit ook helemaal niet nodig, en ik denk zelf dan ook dat het Beest in Openbaringen staat voor een veel te zeer uit de klauwen gelopen MENSELIJKE staatsmacht. Mijns inziens zou er dus grotere reden voor bezorgdheid moeten zijn voor een staat dan een kerk die belastingen heft.

Begrijp je conditionering, dat vraag ik slechts. Die staatsvormen van nu zijn helemaal niet vanzelfsprekend volgens de Bijbel.

Groetjes Wouter