Ik wou dat ik slechts 10% van mijn inkomen kwijt was aan belastingen en niet aan de staat maar aan de kerk! Wat een zegen! Zet dat eens af tegen hoe het nu gaat zónder dat we een theocratie daarvoor terug krijgen? Over de 50% belasting inclusief de BTW van je uitgaven, aan een staat die zich bemoeit met zaken als de grootte van een gehaktbal (doorsnee 13 cm) of die olijfboeren die dat van vader op zoon doen, vertelt hoe ze olijfbomen moeten verbouwen. Dat is toch kolderiek?
Dit steekt zo af tegen hoe het in de tijd tot en met Richteren was.
God was toen het staatshoofd zoals Hij zelf zei (is te zien in het verhaal rond het ontstaan van het koningschap bij het volk Israël) en zorgde waar de menselijke verzorgingsstaat dat nu pretendeert, voor de zegeningen en schulden. Nu pretendeert de mens op eigen houtje via het Beest zonder wiens teken je niet mag kopen en verkopen, dat die zelf in staat is om Gods rol te vervullen en ieder maar vrij te laten met normeloosheid. Dat is vragen om moeilijkheden.
Tot en met Salomo lijkt het me onwaarschijnlijk dat Israëlieten veel belasting aan de staat kwijt kunnen zijn geweest. Salomo heeft geprofiteerd van een schatplichtigheid die David aan de omliggende volkeren heeft opgelegd. Toen die macht van Israël ging wegvallen, kun je volgens mij alleen het koningschap hebben gehandhaafd met belasting die van het volk zelf wordt geheven. En dat was kennelijk minder, omdat Israël steeds meer oorlogen ging verliezen en nog maar af en toe een stuiptrekking van succes kon hebben.
Want God vervult zowel de rol van wetgever als oorlogvoerder in de theocratie die Israël toen was. Die God had je mee als je je op het rechte pad begaf groepsgewijs. Toen dat niet te handhaven bleek, dacht de mens dit op te lossen door een veel materialistischer monarchie. En in dat schuitje zitten we nu nog steeds, vul er ook gerust republiek of dictatuur voor in het gaat om de mate van staatsdwang die in al die gevallen groter is m.b.t. staatszaken (ipv alleen godsdienst en wet) dan toendestijds. Als men op God vertrouwt dan is dit ook helemaal niet nodig, en ik denk zelf dan ook dat het Beest in Openbaringen staat voor een veel te zeer uit de klauwen gelopen MENSELIJKE staatsmacht. Mijns inziens zou er dus grotere reden voor bezorgdheid moeten zijn voor een staat dan een kerk die belastingen heft.
Begrijp je conditionering, dat vraag ik slechts. Die staatsvormen van nu zijn helemaal niet vanzelfsprekend volgens de Bijbel.
Groetjes Wouter