Auteur Topic: Bewust boodschappen doen?  (gelezen 7260 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bewust boodschappen doen?
« Gepost op: november 15, 2006, 03:12:27 am »
De Micha-campagne is heel actueel, zo heb ik begrepen. In de kerken wordt er veel aandacht aan besteed. Dat is mooi, daarom vroeg ik me af wat we hier nu doen voor de Derde Wereld.

Ik heb nog nooit van de Micha-campagne gehoord, maar ik liep al een tijdje met de vraag rond, of wij als christenen bewuster inkopen zouden moeten doen bij de supermarkt?

Als ik boodschappen doen, kan ik kiezen wat ik wil. Nou ja, ik ben student en heb een budget van €400 per maand, dus mijn keuze is ietwat beperkt. Toch maak ik tijdens het boodschappen doen afwegingen. Vooral als het gaat om niet-noodzakelijke producten zoals koffie, thee, chocola etc. Ik vind dat soort producten niet tot de minimale levensbehoefte horen, je kunt er prima zonder.

Van de normale producten koop ik meestal het goedkoopste wat ze hebben (ook al is dat niet noodzakelijkerwijze het lekkerst, maar als student moet je soms wat). Als ik chocola wil of koffie, dan weet ik dat het geen noodzakelijke producten zijn. Dus áls ik dat koop, dan vind ik voor mezelf dat ik als christen ook rekening moet houden met wat voor chocola ik koop. Koop ik goedkope chocola of koop ik Max Havelaar-chocola, waarvan ik weet dat de boeren die de cacaobonen produceren een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Als ik koffie of thee koop is dat meestal ook van Max Havelaar.

Verder eet ik niet zoveel vlees. Vlees is meestal enorm duur, maar het is ook luxe. Ik heb me eens laten vertellen dat van wat 1 varken eet aan geïmporteerd voedsel, 40 mensen gevoed hadden kunnen worden. Veel varkensvoer komt trouwens uit Derde Wereldlanden, heb ik me laten vertellen. Dus eet ik geen varkensvlees meer.