Auteur Topic: Bewust boodschappen doen?  (gelezen 7260 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Bewust boodschappen doen?
« Gepost op: november 15, 2006, 03:12:27 am »
De Micha-campagne is heel actueel, zo heb ik begrepen. In de kerken wordt er veel aandacht aan besteed. Dat is mooi, daarom vroeg ik me af wat we hier nu doen voor de Derde Wereld.

Ik heb nog nooit van de Micha-campagne gehoord, maar ik liep al een tijdje met de vraag rond, of wij als christenen bewuster inkopen zouden moeten doen bij de supermarkt?

Als ik boodschappen doen, kan ik kiezen wat ik wil. Nou ja, ik ben student en heb een budget van €400 per maand, dus mijn keuze is ietwat beperkt. Toch maak ik tijdens het boodschappen doen afwegingen. Vooral als het gaat om niet-noodzakelijke producten zoals koffie, thee, chocola etc. Ik vind dat soort producten niet tot de minimale levensbehoefte horen, je kunt er prima zonder.

Van de normale producten koop ik meestal het goedkoopste wat ze hebben (ook al is dat niet noodzakelijkerwijze het lekkerst, maar als student moet je soms wat). Als ik chocola wil of koffie, dan weet ik dat het geen noodzakelijke producten zijn. Dus áls ik dat koop, dan vind ik voor mezelf dat ik als christen ook rekening moet houden met wat voor chocola ik koop. Koop ik goedkope chocola of koop ik Max Havelaar-chocola, waarvan ik weet dat de boeren die de cacaobonen produceren een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Als ik koffie of thee koop is dat meestal ook van Max Havelaar.

Verder eet ik niet zoveel vlees. Vlees is meestal enorm duur, maar het is ook luxe. Ik heb me eens laten vertellen dat van wat 1 varken eet aan geïmporteerd voedsel, 40 mensen gevoed hadden kunnen worden. Veel varkensvoer komt trouwens uit Derde Wereldlanden, heb ik me laten vertellen. Dus eet ik geen varkensvlees meer.

Ik probeer te consuminderen en het bespaarde geld over te maken naar Oxfam, omdat er mensen zijn die honger lijden, terwijl ik me wentel in weelde. OK, ik heb niet zoveel inkomen, maar ik heb een dak boven mijn hoofd, elke dag eten en ik krijg de gelegenheid om met hulp van de overheid een dure studie af te ronden. Als christen heb ik ook een verantwoording naar mijn verre naasten.

Ben benieuwd hoe jullie hier invulling aan geven, zijn jullie door bijvoorbeeld de aandacht voor het Micha-project (ik weet niet precies wat het is, maar het schijnt hier ook mee te maken te hebben) ook bewuster boodschappen gaan doen? Of doe je iets anders?

edit:Dit is hoe ik ermee bezig ben, ik wil op geen enkele manier stellen dat ik daarom beter ben dan een ander of een ander voorschrijven hoe hij/zij moet leven. Ik wil alleen maar ervaringen delen over hoe je dit soort onderwerpen concrete invulling kunt geven in het dagelijkse leven.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2006, 03:20:50 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 15, 2006, 07:41:05 am »
Wat een leuk idee dit topic!   d:)b

Toevallig zijn wij met onze Bijbelkring in het kader van het Micha-project met exact hetzelfde bezig. Koffie en thee van Max Havelaar hadden we altijd al maar we hebben het nu uitgebreid met wijn, chocola, suiker en rijst. Vlees en eieren kopen we alleen in allerscharrelste vorm (goed rentmeesterschap van de aarde strekt zich imo ook uit tot verantwoordelijk gedrag tegenover onze medeschepselen ook al overdrijft Marianne Thieme) dus inderdaad weinig want duur en in het kader van goed voor de aarde zorgen ook bio-aardappelen en soms -groente.

Verder probeer ik erop te letten dat de bedrijven waar ik meuk koop zich een beetje fatsoenlijk gedragen in derdewereld landen maar als je daar eenmaal mee begint kan je niets meer dus ik moet eerlijk zeggen dat dat nog niet zo fanatiek is...  :nee:

Als de TS het goed vindt, kunnen we hier wellicht ook tips uitwisselen?

MH heeft ook koffiepads voor mensen met een senseo, ze zijn net zo vies als de gewone.
De wereldwinkel heeft een lekkere fairtrade Merlot in de aanbieding in het kader van Afrika-maand.

O ja, overgebleven geld wordt helaas gebruikt voor het aflossen van een achterstallige VVB die het hele afgelopen jaar blijkt niet te zijn afgeschreven  |:(  wij zijn echt administratieve knurften en het was ons allebei nog niet opgevallen. Het geld is evengoed weg, helaas.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2006, 07:43:30 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 15, 2006, 12:13:55 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 15 november 2006 om 07:41:
Wat een leuk idee dit topic!   d:)b

:)

quote:

Als de TS het goed vindt, kunnen we hier wellicht ook tips uitwisselen?
Dat was wel het idee, dus brand maar los. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 15, 2006, 12:56:23 pm »
Ik doe heel bewust boodschappen; elke week de meeste bij de Aldi en de groenten op de markt, vlees van de aanbieding of ook bij de aldi vandaan (kan tegenwordig) en de rest gewoon bij de super om de hoek.
Ik kijk altijd heel bewust de aandingen na.
Zodat ik niet meer uitgeef dan wat ik te besteden heb.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 15, 2006, 01:18:18 pm »

quote:

joepie schreef op 15 november 2006 om 12:56:
Ik doe heel bewust boodschappen; elke week de meeste bij de Aldi en de groenten op de markt, vlees van de aanbieding of ook bij de aldi vandaan (kan tegenwordig) en de rest gewoon bij de super om de hoek.
Ik kijk altijd heel bewust de aandingen na.
Zodat ik niet meer uitgeef dan wat ik te besteden heb.
In hoeverre denk je aan de Derde Wereld een het Max Havelaar principe als je boodschappen doet? (Want dat was eigenlijk min of meer de vraag).

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: november 15, 2006, 02:33:42 pm »
Toevallig vandaag in de Allerhande: de Perla-koffie van Appie heeft ook een keurmerk dat de arbeiders toegang hebben tot veilig drinkwater, gezondheidszorg, recht op een minimumloon en de kinderen gaan verplicht naar school. Verder zijn er maximum werkuren. Lijkt me dus ook een verantwoorde keuze  :)

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: november 15, 2006, 04:16:21 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 15 november 2006 om 13:18:
[...]

In hoeverre denk je aan de Derde Wereld een het Max Havelaar principe als je boodschappen doet? (Want dat was eigenlijk min of meer de vraag).

Ik doe bewust boodschappen voor mijn portemannaie. Kan tenslotte niet meer uitgeven dan ik binnen krijg.
Daarbij kijk ik niet (zeker niet) naar max havelaar.
Wij drinken geen koffie, wel rooibos thee.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: november 15, 2006, 04:20:07 pm »

quote:

joepie schreef op 15 november 2006 om 16:16:
[...]

Ik doe bewust boodschappen voor mijn portemannaie. Kan tenslotte niet meer uitgeven dan ik binnen krijg.
Daarbij kijk ik niet (zeker niet) naar max havelaar.
Wij drinken geen koffie, wel rooibos thee.
Wat doe jij dan als christen hier in het rijke Westen aan de nood van onze verre naasten? Hebben wij niet de oproep gekregen om om te zien naar anderen (Micha 6:8, Galaten 6:10)? In hoeverre zijn wij ons hier in Nederland als christen bewust dat we in een grotere wereld dan alleen het rijke Westen leven? En hoe vertaalt zich dat naar ons dagelijkse leven?
« Laatst bewerkt op: november 15, 2006, 04:21:39 pm door Roodkapje »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: november 15, 2006, 04:23:48 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 15 november 2006 om 16:20:
[...]

Wat doe jij dan als christen hier in het rijke Westen aan de nood van onze verre naasten? Hebben wij niet de oproep gekregen om om te zien naar anderen (Micha 6:8, Galaten 6:10)? In hoeverre zijn wij ons hier in Nederland als christen bewust dat we in een grotere wereld dan alleen het rijke Westen leven? En hoe vertaalt zich dat naar ons dagelijkse leven?

Dit klinkt wel erg evangelisch ;)

Doe je boodschappen bij de C 888 soms

kajem
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: november 15, 2006, 04:29:26 pm »

quote:

kajem schreef op 15 november 2006 om 16:23:
[...]

Dit klinkt wel erg evangelisch ;)

Doe je boodschappen bij de C 888 soms

kajem

Wat is er evangelisch aan, kun je dat uitleggen? :)

* Roodkapje doet haar boodschappen bij de aldi en bij AH (voor de Max Havelaar producten en wat de aldi niet heeft).

Hoe doe jij je boodschappen, kajem? :)
« Laatst bewerkt op: november 15, 2006, 04:30:39 pm door Roodkapje »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: november 15, 2006, 04:33:05 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 15 november 2006 om 16:20:
[...]Wat doe jij dan als christen hier in het rijke Westen aan de nood van onze verre naasten? Hebben wij niet de oproep gekregen om om te zien naar anderen (Micha 6:8, Galaten 6:10)? In hoeverre zijn wij ons hier in Nederland als christen bewust dat we in een grotere wereld dan alleen het rijke Westen leven? En hoe vertaalt zich dat naar ons dagelijkse leven?

Woei. Alsof je alleen maar iets aan de nood van onze verre naasten kunt doen door je boodschappenpatroon aan te passen.
Wat betreft eco-voer en bio-voer enzo is het wellicht waar dat de enige manier om iets aan de bioindustrie te verbeteren, domweg het boycotten van industrievoer en kopen van bio-voer is.
Maar wat betreft 'fair trade' valt daar heel wat op aan te merken. Hoewel fair trade een best leuk alternatief is, en sowieso goed is voor 't gevoel van de teerhartige zieltjes hier in het westen, is het allerminst zaligmakend. Bovendien kun je elke cent die je aan fair-trade uitgeeft, niet meer weggeven aan een ander, wellicht nuttiger, project. Het is zeker niet zo dat het combipakket dat fair-trade aanbiedt (voedsel en hulp samen in 1 pak koffie), per definitie beter is dan unfair voedsel en hulp aan iemand anders.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2006, 04:33:33 pm door Pooh »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: november 15, 2006, 04:39:14 pm »

quote:

Pooh schreef op 15 november 2006 om 16:33:

[...]

Woei. Alsof je alleen maar iets aan de nood van onze verre naasten kunt doen door je boodschappenpatroon aan te passen.

Waar beweer ik dat alleen boodschappen doen de enige oplossing is?

quote:

Wat betreft eco-voer en bio-voer enzo is het wellicht waar dat de enige manier om iets aan de bioindustrie te verbeteren, domweg het boycotten van industrievoer en kopen van bio-voer is.

Dat valt eerder onder rentmeesterschap dan per se onder het opkomen van de verre naasten.

quote:

Maar wat betreft 'fair trade' valt daar heel wat op aan te merken. Hoewel fair trade een best leuk alternatief is, en sowieso goed is voor 't gevoel van de teerhartige zieltjes hier in het westen, is het allerminst zaligmakend. Bovendien kun je elke cent die je aan fair-trade uitgeeft, niet meer weggeven aan een ander, wellicht nuttiger, project. Het is zeker niet zo dat het combipakket dat fair-trade aanbiedt (voedsel en hulp samen in 1 pak koffie), per definitie beter is dan unfair voedsel en hulp aan iemand anders.

Als ik koffie van AH (DE roodmerk) koop, dan is dat 1,72 of 1,74 ofzo per half pond. Max Havelaar is ongeveer even duur. Mij gaat het er dan om dat als ik tussen twee producten kan kiezen die nagenoeg even duur zijn of waar het Fair Trade product misschien een fractie duurder is, dat je dan kunt overwegen om voor het Fair Trade product te gaan.

Verder had ik het over 'consuminderen' en het geld wat ik bespaar doordat ik niet elke dag vlees eet gaat naar organisaties als ZOA en Oxfam.

En daarbij maakte ik de opmerking dat het slechts een suggestie is, niet dat dit de enig zaligmakende methode is. Aangezien ik van €400 per maand waarvan €60 per maand ongeveer overblijft voor eten niet veel meer kan doen dan dit doe ik dit. Als ik zou werken en zou verdienen zou ik meer organisaties steunen die daarginder aan het werk zijn. Maar die mogelijkheid heb ik nou even niet. Maar dan nog denk ik dat je zelfs als student best na kunt denken over je bestedingen.
« Laatst bewerkt op: november 15, 2006, 04:40:01 pm door Roodkapje »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: november 15, 2006, 04:59:16 pm »

quote:

Pooh schreef op 15 november 2006 om 16:33:
Het is zeker niet zo dat het combipakket dat fair-trade aanbiedt (voedsel en hulp samen in 1 pak koffie), per definitie beter is dan unfair voedsel en hulp aan iemand anders.

Maar het uitgangspunt van Max Havelaar is volgens mij niet voedsel en hulp bij je pak koffie, het is simpelweg een fatsoenlijke prijs zonder tussenhandelaren afspreken met de koffieboeren. Dat is wel per definitie beter dan een woekerprijs betalen aan een groothandelaar waarvan dan weer niets bij de arbeiders terechtkomt.

En die teerhartige zieltjes... tja, kijk de opmerking "dat doe je alleen voor je eigen goede gevoel" kun je bij iedere goede actie plaatsen. Als ik op de fiets ga ipv de auto pakken krijg ik daar ook een goed gevoel bij, daarnaast zijn mijn zwangerschapskilootjes en het milieu er ook bij gebaat. De actie wordt er niet beroerder van.

Uiteraard heb je als christen wel de plicht een GOED goed doel uit te zoeken, je geld wegsmijten heeft niemand wat aan, dus kritisch kijken is inderdaad een must.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: november 15, 2006, 05:10:40 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 15 november 2006 om 16:59:
[...]
Maar het uitgangspunt van Max Havelaar is volgens mij niet voedsel en hulp bij je pak koffie, het is simpelweg een fatsoenlijke prijs zonder tussenhandelaren afspreken met de koffieboeren. Dat is wel per definitie beter dan een woekerprijs betalen aan een groothandelaar waarvan dan weer niets bij de arbeiders terechtkomt.

Ik zeg toch ook dat een normaal pak koffie 'unfair' is? Natuurlijk is onze wereld verrot, dat weet ik best. En natuurlijk is 't zielig voor koffieboeren dat ze slachtoffer zijn van een wereldmarkt die zich niks van hen aantrekt. Maar laten we een aantal scenario's nemen:

1. Je betaalt 3 euro voor een pak eerlijke koffie. Jij blij, koffieboer blij, max havelaar blij.
2. Je betaalt 2 euro voor een pak oneerlijke koffie, en koopt van de rest een ijsje. Jij blij, douwe egberts blij, koffieboer kijkt sip.
3. Je betaalt 2 euro voor een pak oneerlijke koffie, en steekt de rest in een zinnig project waarmee iemand anders dan koffieboer geholpen wordt. Jij blij, douwe egberts blij, koffieboer kijkt nog steeds sip, iemand anders ook blij.

De vraag is dan: weegt de sipheid van de koffieboer op tegen het geluk van de andere persoon in 3. Dat is een afweging die je niet zomaar kunt maken. Niet alle problemen zijn op te lossen met fair trade, fair trade is een vrij dure manier van hulpverlening (strijkstok), en richt zich bovendien eenzijdig op dat deel van de wereld waar we handelsbetrekkingen mee hebben. Ingewikkelde materie, maar in ieder geval niet iets waar je mensen zomaar de wet in kunt voorschrijven.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: november 15, 2006, 05:18:53 pm »
Wie schrijft precies wie de wet voor? :?

Zoals ik al zei: DE kost iets van 1.70 (plusminus) per half pond. Dat is even duur als Max Havelaar Roodmerk. Van mij hoeft niemand Max Havelaar te kopen omdat hij christen is. Als iemand DE wil kopen ipv Max Havelaar en liever iets anders doet is het ook prima, wat mij betreft.

Waar mij het om ging is dat als je bepaalde producten koopt en eigenlijk niet zo nagedacht hebt over dit soort dingen, wat er dan voor te zeggen is om in plaats van een pak DE van ongeveer 1.70 een pak Max Havelaar van ongeveer 1.70 te kopen? Je geeft niet meer geld uit dan normaal, je besteedt je geld alleen op een andere manier.

* Roodkapje koopt pakken van 250g omdat het aroma vervliegt als je gemalen koffie lang bewaart. Dan vind ik het handiger om kleinere pakken te kopen aangezien ik in m'n eentje een pondspak niet zo snel leeg krijg.

Vandaar dat ik met het koffievoorbeeld aankwam. Er zijn natuurlijk zat andere manieren. :)
« Laatst bewerkt op: november 15, 2006, 05:24:52 pm door Roodkapje »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: november 15, 2006, 05:30:58 pm »
Ik kijk even de kassabon van AH en albert.nl na: Max Havelaar Roodmerk kost €1.69, DE Roodmerk kost €1.79 Da's 10 cent duurder, de bespaarde 10 cent kan dus naar Oxfam en/of ZOA.

DE is sip, koffieboer is blij, en iemand anders ook. :)

Dat DE sip kijkt, daar lig ik niet echt van wakker :P
« Laatst bewerkt op: november 15, 2006, 05:32:12 pm door Roodkapje »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: november 15, 2006, 05:51:01 pm »
Volgens mij wordt in dit scenario vooral Ahold blij.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: november 15, 2006, 06:22:34 pm »
Flauw. :/

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: november 15, 2006, 07:40:37 pm »

quote:

Pooh schreef op 15 november 2006 om 17:10:
1. Je betaalt 3 euro voor een pak eerlijke koffie. Jij blij, koffieboer blij, max havelaar blij.
2. Je betaalt 2 euro voor een pak oneerlijke koffie, en koopt van de rest een ijsje. Jij blij, douwe egberts blij, koffieboer kijkt sip.
3. Je betaalt 2 euro voor een pak oneerlijke koffie, en steekt de rest in een zinnig project waarmee iemand anders dan koffieboer geholpen wordt. Jij blij, douwe egberts blij, koffieboer kijkt nog steeds sip, iemand anders ook blij.

De vraag is dan: weegt de sipheid van de koffieboer op tegen het geluk van de andere persoon in 3. Dat is een afweging die je niet zomaar kunt maken. Niet alle problemen zijn op te lossen met fair trade, fair trade is een vrij dure manier van hulpverlening (strijkstok), en richt zich bovendien eenzijdig op dat deel van de wereld waar we handelsbetrekkingen mee hebben. Ingewikkelde materie, maar in ieder geval niet iets waar je mensen zomaar de wet in kunt voorschrijven.

Ik begrijp wat je bedoelt.  :)
Overigens wil ik niemand de wet voorschrijven, hoor, ook al komt het mss arrogant over om te schrijven hoe goed je wel niet d ewereld verbetert.

Waar het in zit is volgens mij het volgende: net als bio-industrie vind ik het kopen van de unfaire koffie meewerken aan het instandhouden van een slecht iets. Iets wat je moet boycotten dus. Geld dat overschiet omdat je goedkoop bio-industrie vlees of unfaire koffie koopt, is dus niet een "goede tegenhanger" van een ander goed doel. Eigenlijk is het kopen van koffie voor een fatsoenlijke prijs, of het kopen van vlees waarvan het dier een goed leven heeft gehad is niet iets extra's, het is "normaal". Als je het niet doet, werk je mee aan uitbuiting.

Zelfde met kleren kopen die met kinderarbeid zijn gemaakt etc. De ellende is dat je bezig kunt blijven als je de beerput eenmaal open trekt.  :/

Niet dat ik 't altijd doe hoor, dwz sinds kort probeer ik het wel, maar even het principiele idee volgens mij.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: november 15, 2006, 07:53:03 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 15 november 2006 om 19:40:
Waar het in zit is volgens mij het volgende: net als bio-industrie vind ik het kopen van de unfaire koffie meewerken aan het instandhouden van een slecht iets. Iets wat je moet boycotten dus. Geld dat overschiet omdat je goedkoop bio-industrie vlees of unfaire koffie koopt, is dus niet een "goede tegenhanger" van een ander goed doel. Eigenlijk is het kopen van koffie voor een fatsoenlijke prijs, of het kopen van vlees waarvan het dier een goed leven heeft gehad is niet iets extra's, het is "normaal". Als je het niet doet, werk je mee aan uitbuiting.

Zelfde met kleren kopen die met kinderarbeid zijn gemaakt etc. De ellende is dat je bezig kunt blijven als je de beerput eenmaal open trekt.  :/

Mijn punt is juist dat leven in een wereld als deze per definitie betekend dat je meewerkt aan uitbuiting, verpesting van het milieu, et cetera.
Nu is het inderdaad je taak om daar zoveel mogelijk tegen te doen. In je directe omgeving, en daarbuiten, voor zover je kunt en kunt overzien. Maar het is flauw om te zeggen dat bepaalde dingen 'normaal' zijn, en dat je 'meewerkt' aan de uitbuiting als je er niet aan meedoet. Je werkt mee aan de verpesting van deze wereld door in een verwarmd huis te wonen, door op vakantie te gaan, door te eten, door kinderen te krijgen, door te ademen. Je helpt mee aan uitbuiting door je eigen kleren niet te naaien, je eigen graan niet te verbouwen, niet op SP te stemmen, iets dat uit Azie is geimporteerd te kopen, iets te kopen dat iets bevat dat uit Azie is geimporteerd, et cetera.
Bovendien is het flauw omdat het niet waar is. Er is geen oplossing voor alle wereldproblemen, en als we stoppen met uitbuiten en verpesten, krijgen koffieboeren helemaal niks meer, en chinese kindertjes die 80 uur per week werken ook niet.

Kortom: er moet iets gebeuren, dat is duidelijk. Niets dan lof voor Fair Trade. Het is een mooi concept, het helpt werkelijk, het geeft de boeren die eraan meedoen niet 't gevoel dat ze de hand ophouden. Maar zoals ik al zei: het heeft ook negatieve kanten: het is duur, erg duur, en beperkt zich tot een bepaalde doelgroep. Dat geld kun je ook ergens anders in steken. Je werkt dan niet mee aan uitbuiting, je probeert de rijkdom zo eerlijk mogelijk te verdelen. Dat was het uiteindelijke doel tenslotte.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: november 15, 2006, 10:54:49 pm »

quote:

Pooh schreef op 15 november 2006 om 19:53:

[...]

Niets dan lof voor Fair Trade. Het is een mooi concept, het helpt werkelijk, het geeft de boeren die eraan meedoen niet 't gevoel dat ze de hand ophouden. Maar zoals ik al zei: het heeft ook negatieve kanten: het is duur, erg duur, en beperkt zich tot een bepaalde doelgroep. Dat geld kun je ook ergens anders in steken. Je werkt dan niet mee aan uitbuiting, je probeert de rijkdom zo eerlijk mogelijk te verdelen. Dat was het uiteindelijke doel tenslotte.

Alleen moeten ze het dan wel lekkerder maken.
Wij hadden vorig jaar een kerstpakket met enkel Fair trade artikelen.
Ik kan je zeggen dat we alles geprobeerd hebben en snel in de prullebak hebben gekiept.
Dan heb ik nog liever niets.

Maar ik hecht geen waarde aan het kopen van zulke producten. Ik moet nog maar geloven dat het echt Fair trade is.. Wie zegt dat er niet van alles aan de strijkstok blijft hangen. Zoals b.v. bleek bij fosterparents.
En dan kun je beter niets meer kopen.
We letten op wat we eten omdat dat goed voor je lichaam is.
En we kopen bij de Aldi omdat het goed voor de portemonnaie is.
Zodat we inderdaad over houden om ook eens aan goede doelen te schenken.
We zorgen dat we gescheiden afval inzamelen.
De auto alleen gebruiken als het echt nodig is.
Enz. enz.
Trouwens de wereld winkel heeft leuke dingen waar we regelmatig leuke kadotjes vandaan halen.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: november 15, 2006, 11:26:38 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 15 november 2006 om 16:29:
[...]

Wat is er evangelisch aan, kun je dat uitleggen? :)

* Roodkapje doet haar boodschappen bij de aldi en bij AH (voor de Max Havelaar producten en wat de aldi niet heeft).

Hoe doe jij je boodschappen, kajem? :)

Je slotzin hoe dat zich vertaald naar ons dagelijks leven is een zin die veel voor komt in de evangelische benadering.  :)
Voorts doe ik boodschappen met de auto en doe ik de boodschappen samen met mijn vrouw. Ik vind dat wel gezellig.
Wij shoppen bij de aldi en de c 1000. De AH bezoeken we nauwelijks.
IK denk niet in kopen van max havelaar enzo, maar wel steeds meer bewust "wat heb ik nodig en genoeg is genoeg". Ik koers soms op aanbiedingen en doe niet te gek.
Ik geef wel eens een pak melk of een brood aan een dakloze. Ik deel wel eens met een bekende die in de bijstand zit en nodig dergelijke mensen graag uit mee te eten.
Voorts deel ik heel graag geestelijk voedsel ter versterking van de zwakkere.

kajem
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: november 15, 2006, 11:33:14 pm »
Iets anders misschien, wel in deze context, ook na aanleiding van wat kajem net zegt. Bij ons in huis is het ongeveer een doodzonde om eten weg te gooien als iets over is. Dat doe je niet, en als je het wel doet, krijg je een preek van een huisgenoot.

Restjes vries je in voor kliekjesdag en je hoort genoeg voor één keer te koken, en liefst voor meedere keren omdat dit zuiniger is met energie.

Meer mensen die dat herkennen?

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: november 16, 2006, 12:02:29 am »
Mikro krediet ipv fair trade

Fair trade is leuk, mooi om je zelf op de borst te slaan. Het blijft een bepaalde groep
mensen helpen. Die mensen blijven dus afhankelijk van andere mensen. Worden de
producten niet genoeg af genomen zijn de mensen die afhankelijk zijn van faitrade
dus weer terug bij af, en hun zelfrespect is er niet door toegenomen.
E.a. is verder al goed door Pooh omschreven.

Mikrokrediet. Mensen krijgen een kleine lening van wat 10 tallen euro's tot een paar
honderd euro. Die mensen kunnen hier een klein bedrijfje mee opzetten. Ze kunnen
hier ook dagelijkse boodschappen van betalen die ze later uit hun dagloon terug betalen.

Overigens zal deze groep van mensen nooit bij een bank een lening kunnen krijgen,
omdat ze geen onderpand hebben. Een sociaal vangnet zoals wij hier hebben (of wat
er nog van over is) kennen ze vaak in (3e) arme landen niet.

De mensen vormen zelf groepen die elkaar controleren op kredietwaardigheid. Zij
zijn samen allemaal verantwoordelijk voor het terug betalen van de  leningen.
Zolang er een achterstand is van terugbetalen, krijgt niemand uit de groep een ver
dere lening. Juist door deze structuur toe te passen vormen ze met elkaar een soci-
ale band.

Hier is iemand niet direkt meer afhankelijk van giften. Mensen krijgen hier ook meer
zelfrespect door, ze bouwen tenslotte aan hun eigen toekomst.

Hiermee omzeil je dus grote firma's als bv Foster Parents Plan (tegenwoordig  Plan-
Nederland) met hun zeer prijzige managers, regio kantoren, schandalen, strijkstokken.

Hiernaast kan iedereen natuurlijk altijd nog "goede" producten kopen.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2006, 12:06:13 am door Jahweh is genadig »

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: november 16, 2006, 12:04:41 am »

quote:

Roodkapje schreef op 15 november 2006 om 23:33:
Restjes vries je in voor kliekjesdag en je hoort genoeg voor één keer te koken, en liefst voor meedere keren omdat dit zuiniger is met energie.

Meer mensen die dat herkennen?
Geen herkenning  O-)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: november 16, 2006, 01:13:18 am »
* okidoki doet altijd bewust boodschappen....
Als ik ergens een hekel aan heb is het wel boodschappen doen.
Al dat gezeur en gesleur (elke dag eten er hier 7-10 man mee).

Leuk idee dat biologische gebeuren: het is domweg niet te betalen.
Een krop verlepte sla kost dan ineens 3x zoveel als een verse sla.
Aardappels zijn zacht en groen uitgeslagen, etc. etc.

Wat wij wel doen:
op kantoor dagelijks voor een kleine 60 koppen ecopads erdoor jakkeren, waar mogelijk ecopapier in de printers, spaarlampen in de hele toko, bewust koken en geen kliekjes maken (die gaan naar de twee honden in huis).
Konijnen staan op eco-papier, papier gaat in de papierbak en waar mogelijk scheiden wat er te scheiden valt.

Bewust boodschappen doen kan niet als je met een grote groep van een klein budget moet leven, het is onbetaalbaar namelijk.
De eenling gebruikt minder koffie etc. dan de veel-ling.....

Komt bij dat ik met de auto moet om een bio-vriendelijke winkel te bereiken (ook gezien de massa die er hier door gaat door de grote groep). Dan is de winst weg.

Bio lekkerder: Ja, veel lekkerder maar ook veel duurder als je het vers wilt
Wat mij betreft moet er een subsidie op biovoedsel

Overigens is veel materie ook op een andere manier verantwoord te krijgen.Wij kopen veel in groothandels zonder de "kleinverbruik"verpakking en waar mogelijk met ECO keur. De prijs is veelal lager en de kwaliteit is meestal goed. We kopen bij voorkeur waren die in NL gemaakt cq geteelt zijn (lagere emissie tgv trasport) en volgen het seizoen bij de groente.
Mail me maar als je wat wilt weten

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: november 16, 2006, 09:19:42 am »
Wij eten te veel om inderdaad kliekjes over te houden, maar mocht dat wel zo zijn dat hebben we gewoon een kliekjesdag. Aangevuld met eventueel sla.
We hebben ook overal spaarlampen in.
En besparen op energie door eerst dikke sokken of pantoffels aan te doen, en een dikke trui voor we de verwarming omhoog gooien.
S'morgens zetten we hem helemaal niet aan omdat de meeste hier naar hun werk gaan en tegen de tijd dat het hier warm is zijn ze allemaal weg.
En ik heb het van mijzelf al warm ( overgang  :+ ) dus hoef niet zo nodig ook nog warmte van buitenaf erbij.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: november 16, 2006, 11:15:27 am »

quote:

kajem schreef op 15 november 2006 om 23:26:
[...]

kajem
* okidoki is benieuwd of er ook biologisch verantwoord geestelijk voedsel is .:+
« Laatst bewerkt op: november 16, 2006, 11:15:47 am door Riemer Lap »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: november 16, 2006, 04:10:06 pm »

quote:

okidoki schreef op 16 november 2006 om 11:15:
[...]

* okidoki is benieuwd of er ook biologisch verantwoord geestelijk voedsel is .:+

dat heet wiet  ;)

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: november 16, 2006, 04:40:57 pm »
En werkt nog geestverruimend ook... 8)

josef

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: november 16, 2006, 04:42:01 pm »

quote:

okidoki schreef op 16 november 2006 om 01:13:
* okidoki doet altijd bewust boodschappen....

.

wist je dat de lidl tegenwoordig allemaal biologische groente heeft?

komt waarschijnlijk omdat groen zijn in duitsland veel populairder is dan in nl, en de lidl is duits. is allemaal prima betaalbaar. ieg nog steeds stukken goedkoper dan 'normale groente' bij ah

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: november 16, 2006, 05:02:24 pm »

quote:

de vraag is echter of dat geestelijk verantwoord biologisch voedsel is  :P
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: november 16, 2006, 08:57:18 pm »

quote:

kajem schreef op 15 november 2006 om 23:26:
[...]

kajem

Je slotzin is een zin die veel voor komt in de evangelische benadering.  :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: november 16, 2006, 09:42:21 pm »
Laaf eerst de dorstigen en spijs de hongerigen, spreek daarna over het geloof,
vind ik beter klinken en nog ontopic ook :+
« Laatst bewerkt op: november 16, 2006, 09:42:58 pm door Jahweh is genadig »

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: november 16, 2006, 09:51:24 pm »

quote:

Jahweh is genadig schreef op 16 november 2006 om 21:42:
Laaf eerst de dorstigen en spijs de hongerigen, spreek daarna over het geloof,
vind ik beter klinken en nog ontopic ook :+
offtopic:waar heb je deze tekst precies vandaan? ik ben wel nieuwsgierig ik kan hem probaly wel gebruiken
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: november 16, 2006, 11:05:17 pm »
Kijk eens in Mattheüs 25:34-46?

Het staat er niet letterlijk, maar je kunt het eruit halen. Je kunt ook googlen op 'Zeven daden der barmhartigheid' (de tegenhanger van de zeven hoofdzonden).

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: november 16, 2006, 11:17:38 pm »

quote:

thijs14 schreef op 16 november 2006 om 21:51:
offtopic:waar heb je deze tekst precies vandaan? ik ben wel nieuwsgierig ik kan hem probaly wel gebruiken

Ik knutsel graag met spreekwoorden en gezegden.
Het staat jou vrij om de tekst elders te publiceren O-)

Roodkapje had ook gelijk, een gedeelte is afkomstig van een van de 7 werken
van barmhartigheid.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2006, 11:20:16 pm door Jahweh is genadig »

sna

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: november 17, 2006, 09:36:18 pm »

quote:

okidoki schreef op 16 november 2006 om 01:13:

Aardappels zijn zacht en groen uitgeslagen, etc. etc.

Dan heb jij wel een slechte biowinkel in je buurt denk ik, tenminste, ik herken dit helemaal niet. Sinds wij de meeste boodschappen bij de biowinkel doen en we een groentepakket hebben die elke week ons weer verrast met bijzondere groenten en recepten, ben ik het eten en proeven van pure groenten weer erg gaan waarderen.
Al weet ik niet of ik tijdens een blinde proef proef het bio spul eruit weet te halen, ik verbeeld me dat ik toch meer andijvie proef in mijn bio stampot rauwe andijvie dan in mijn niet bio versie.

Ook weet ik een tomaat weer te waarderen, je betaalt er meer voor en koopt er daarom ook minder van, maar je eet ze ook bewuster op. En lekker! Helemaal geen watertomaten van de gewone super.

Koffie kopen we bio en met Max keurmerk en eigenlijk kopen we het meeste, wcpapier, schoonmaakmiddelen, zuivel etc. bij de biowinkel. Het leuke is dat ik door de prijzen minder koop, echt alleen het hoognodige, ze hebben daar sowieso ook minder spullen. Bij Aldi's en Lidls kwam ik nog al eens met een hoop onzin thuis.

Alleen het brood is niet te eten van onze biowinkel. Net of ze het eerst even 2 dagen hebben laten liggen alvorens het in de schappen wordt gelegd. Ook met ijs moet je uitkijken en chocoladekoekjes waren ook een deceptie. Maar verder vind ik het winkelen daar ook nog eens heel fijn omdat het echt nog zo'n buurtwinkeltje is. Maar dat verschilt natuurlijk per stad.

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: november 17, 2006, 09:39:18 pm »

quote:

josef schreef op 16 november 2006 om 16:42:
[...]

wist je dat de lidl tegenwoordig allemaal biologische groente heeft?

komt waarschijnlijk omdat groen zijn in duitsland veel populairder is dan in nl, en de lidl is duits. is allemaal prima betaalbaar. ieg nog steeds stukken goedkoper dan 'normale groente' bij ah

Er is nogal eens wat discussie geweest over Aldi, Lidl en milieu-aspecten meen ik?
En, komt die sla dan uit Duitsland? (hoe dan?, Biolopend?)

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: november 17, 2006, 10:28:28 pm »
Misschien met een vrachtauto met biofilter :Y)

Persoonlijk denk ik, dat je nooit uit zo'n discussie komt van: biowinkelen of
aldiwinkelen. Daarvoor liggen de invalshoeken te ver voor uit elkaar.

De een wil aan het millieu denken, de ander misschien ook wel, maar heeft niet
genoeg geld om voor een heel gezin naar de biowinkel te gaan en is blij
dat er een Aldi of Lidll is.

Ander voordeel is bij voorbeeld weer van de Aldi of Lidll is de produkte groote!
dit weer in tegenstelling van de biowinkel ,waar veel dingen  in kleinere verpakkings
maten worden verkocht. (Ook plastiek verpakkingen :+ )

Je zult er in zo'n soort discussies nooit helemaal uitkomen.
« Laatst bewerkt op: november 17, 2006, 10:31:08 pm door Jahweh is genadig »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: november 23, 2006, 01:52:34 pm »
Ik kom net bij de Lidl vandaan. En de bio-groente die ze hebben, komt allemaal uit Nederland. Dus het zal wel meevallen met die transportkosten.

Ik heb pastinaak gekocht. Ik heb begrepen dat je dat kunt eten als vervanging van aardappels. Heb alleen geen idee hoe je 't klaarmaakt of hoe het smaakt. :)

edit:'k Ga maar eens hutspot "1574-stijl" proberen :) (Recept)
« Laatst bewerkt op: november 23, 2006, 02:02:06 pm door Roodkapje »

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: november 23, 2006, 08:43:21 pm »
Ehm....misschien is het een  optie om hem even in de vriezer te leggen?
Meestal komt de pastinaak pas echt tot zijn recht als de vorst er overheen
geweest is. Hou mij ten goede ik heb ze zelf ook nog nooit in de vriezer gehad.
Mogelijk kunnen ze wat slap worden.

Je kan overigens ontzettend veel met een pastinaak, denk eens aan een lekkere
rauwkostsalade met pastinaak, of roerbakken...met stukjes pikante kip...ooww... :P

Maak er in plaats van een stampot anders eens een keer stoofschotel van, zoveel
meer smaak. Ehm...wel wat meer gas en electrakosten...(niet millieuvriendelijk)
dus. :D
« Laatst bewerkt op: november 23, 2006, 08:46:50 pm door Jahweh is genadig »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: november 23, 2006, 09:36:27 pm »
Heb ook dit gekocht:
http://www.fdf.cz/pic/zeleninaspec/romanesco.jpg
Zag er grappig uit, biologisch, bij de Lidl, dus niet duur.

Heb alleen geen idee hoe het smaakt. :+

Moet het nog een keertje maken als een of andere wiskundige komt eten, 't lijken net fractals :P
« Laatst bewerkt op: november 23, 2006, 09:36:58 pm door Roodkapje »

Jahweh is genadig

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: november 23, 2006, 10:42:03 pm »
Ik heb dat geval ook wel eens zien liggen in een schap. juist omdat het
lijkt op een fractal heb ik hem of haar  toen maar laten liggen  :+

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: november 24, 2006, 08:31:27 am »
Het smaakt als een kruising tussen broccoli en bloemkool. Ik heb het een keer gegeten bij de IKEA.
Best lekker hoor  :9  (als je van broccoli en bloemkool houdt maar dat doe ik)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: november 25, 2006, 01:40:24 pm »
Op de markt heb je er twee (Romanesco) voor 2 euro. :)

Pastinaak kost 4 euro per kilo, da's wel duur, maar dat komt omdat er niet veel vraag naar is.

speak

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: november 26, 2006, 01:40:01 pm »
Na sommige reacties te hebben gelezen op dit forum moest ik weer even denken aan deze site die ik laatst tegen kwam:
http://www.westersebijbel.nl Gaat niet echt direct over hoe we onze boodschappen moeten doen, maar meer of we ons wel echt druk moeten maken over zulke onderwerpen.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: november 26, 2006, 04:47:54 pm »

quote:

speak schreef op 26 november 2006 om 13:40:
Na sommige reacties te hebben gelezen op dit forum moest ik weer even denken aan deze site die ik laatst tegen kwam:
http://www.westersebijbel.nl Gaat niet echt direct over hoe we onze boodschappen moeten doen, maar meer of we ons wel echt druk moeten maken over zulke onderwerpen.

We moeten ons niet druk maken of we het rentmeesterschap over deze aarde, dat we van God zelf gekregen hebben wel goed uitvoeren?

Als we ons daar niet druk over zouden moeten maken, waarover zouden we ons dan wel druk moeten maken?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: november 26, 2006, 05:01:01 pm »
Roodkapje, die post is ZO ironisch! Heb je de link al gelezen?
Vermoedelijk een initiatief van time to turn.

Briljant idee, de BolkenBijbel!  :)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: november 26, 2006, 05:05:27 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 26 november 2006 om 17:01:
Roodkapje, die post is ZO ironisch! Heb je de link al gelezen?
Vermoedelijk een initiatief van time to turn.
Ja, heb ik gelezen. Maar ik kan ironie moeilijk ergens uithalen als dat zonder smileys ofzo gepost wordt.  }:|