Auteur Topic: Jezus fysiek alomtegenwoordig?  (gelezen 11410 keer)

Els

• Bekijk profiel
Jezus fysiek alomtegenwoordig?
« Reactie #50 Gepost op: januari 21, 2007, 06:46:18 pm »
@Diak, dankjewel voor je antwoorden. Ze zijn weer een extra stimulans om niet te stoppen met mn weg terug te zoeken.

@Henk, mijn vraag was dan ook aan de katholieken onder ons. Maar wat je zegt: ja, ik geloof ook dat Jezus nu in de hemel is als mens, wat niet wegneemt dat vele mensen Hem aanwezig zien in de Eucharistie, naar Zijn belofte.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: januari 21, 2007, 09:24:57 pm »

quote:

Els schreef op 21 januari 2007 om 18:46:
@Diak, dankjewel voor je antwoorden. Ze zijn weer een extra stimulans om niet te stoppen met mn weg terug te zoeken.
d:)b
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: januari 21, 2007, 09:35:18 pm »

quote:

wateengedoe2 schreef op 21 januari 2007 om 08:44:
[...]

De waarheid is nog altijd niet afhankelijk van mijn inzien.

wateengedoe2 schreef op 21 januari 2007 om 08:46:
[...]

Dat vind ik oprecht rot voor je, maar ja: de waarheid heeft ook al niet veel te schaften met waar men al dan niet moeite mee heeft.

...en jij hebt de waarheid in pacht wat dit betreft.
Dat valt te bezien natuurlijk.

quote:

Het draait om wat er in mijn sig staat. Lees die eens door en laat hem goed op je inwerken, wellicht snap je er dan iets meer van. Het protestantisme heeft er vaak een handje van om te zeggen 'Dat wél, dus* dat andere níet'. Het katholicisme is meer van 'én én'.

* en dan helaas vaak met die 'dus' in een niet-werkelijke tegenstelling.

Ik snap het wel maar ben het er 'dus' toch niet mee eens. :)

quote:

Vraag dat eens aan de Emmaüsgangers.

Hem herkennen in het breken van het brood heeft betrekking op Jezus die ze herkenden toen Hij een voor hen karakterestieke handeling verichtte: Hij brak het brood en had dat vaker gedaan in hun bijzijn.
Ze herkenden Hem die daar zat en die met hen mee was gelopen naar Emmaus. Ze herkenden niet het brood als Christus. Ze herkenden Hem die het brood brak als Christus.

quote:

Indeed, die ook. Er is geen tegenspraak. Weer zo'n voorbeeldje van 'én én'. Enfin, dit is niet de eerste keer dat ik het daar met je over gehad heb, en ik heb ook niet de minste illusie dat je het nu wel zult begrijpen. Maar ik typ het toch maar weer neer, omdat het wellicht zin heeft voor de meelezers.

Het ene is toch meer aanwezig dan het andere? Al is het en - en....
« Laatst bewerkt op: januari 21, 2007, 09:37:29 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: januari 21, 2007, 09:45:07 pm »

quote:

.....wat niet wegneemt dat vele mensen Hem aanwezig zien in de Eucharistie, naar Zijn belofte.

Wat bedoel je precies met: naar Zijn belofte?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: januari 22, 2007, 09:43:15 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 januari 2007 om 21:45:

[...]

Wat bedoel je precies met: naar Zijn belofte?

Onder andere in

Mat. 26:26 En terwijl zij aten, nam Jezus een brood, sprak de zegen uit, brak het en gaf het aan zijn discipelen en zeide: Neemt, eet, dit is mijn lichaam. 27 En Hij nam een beker, sprak de dankzegging uit en gaf hun die en zeide: Drinkt allen daaruit. 28 Want dit is het bloed van mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.

En P&A, ik zeg niet dat ik dat geloof zelf al heb gepakt. Daarvoor heb ik te lang bepaalde uitleg van de bijbel gehad. Zoals jij erover denkt is me zeker niet vreemd, sterker, ik heb dat ook jarenlang geloofd en doe dat eigenljk nog. Niet voor niks dat ik hier deze vragen stel. Het is zo dat veel christenen geloven en ervaren dat Jezus wel degelijk aanwezig is in brood en wijn, als ik me tenminste goed uitdruk.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: januari 22, 2007, 09:51:33 am »

quote:

Els schreef op 22 januari 2007 om 09:43:
Onder andere in

Mat. 26:26 En terwijl zij aten, nam Jezus een brood, sprak de zegen uit, brak het en gaf het aan zijn discipelen en zeide: Neemt, eet, dit is mijn lichaam. 27 En Hij nam een beker, sprak de dankzegging uit en gaf hun die en zeide: Drinkt allen daaruit. 28 Want dit is het bloed van mijn verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden.

En P&A, ik zeg niet dat ik dat geloof zelf al heb gepakt. Daarvoor heb ik te lang bepaalde uitleg van de bijbel gehad. Zoals jij erover denkt is me zeker niet vreemd, sterker, ik heb dat ook jarenlang geloofd en doe dat eigenljk nog. Niet voor niks dat ik hier deze vragen stel. Het is zo dat veel christenen geloven en ervaren dat Jezus wel degelijk aanwezig is in brood en wijn, als ik me tenminste goed uitdruk.
En dan niet te vergeten hoe het in Johannes 6 beschreven staat, ik kan dat persoonlijk niet lezen zonder diep ontroerd te raken.
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: januari 22, 2007, 12:39:02 pm »

quote:

[...]

Onder andere in

Ja, je drukt je goed uit lijkt me. Het is schriftuurlijk (zoasl jij en Aafke al aangeven), het is orthodox geloof zoals talloze kerkvaders aangeven, en het is reële ervaring van ontelbare katholieken, orthodoxen en als ik me niet vergis Luthersen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: januari 22, 2007, 02:28:19 pm »

quote:

[...]

Onder andere in

En P&A, ik zeg niet dat ik dat geloof zelf al heb gepakt. Daarvoor heb ik te lang bepaalde uitleg van de bijbel gehad. Zoals jij erover denkt is me zeker niet vreemd, sterker, ik heb dat ook jarenlang geloofd en doe dat eigenljk nog. Niet voor niks dat ik hier deze vragen stel.
Is dat dit is mijn lichaam en dit is mijn bloed symbolisch bedoeld of letterlijk?
Er zijn verschillende argumenten om dit symbolisch te zien:

Argument 1
Jezus zat nog levend bij hen toen Hij deze woorden uitsprak en verder was de dood van Zijn lichaam en het vergieten van Zijn bloed nog niet gebeurd; het is een uitspraak die plaats had tijdens zijn leven en Hij was er in levende lijve bij. Dat is voor mij toch een argument om dit symbolisch te nemen.

Argument 2
Het brood als lichaam en de wijn als bloed geeft juist aan dat het een gestorven Christus is waaraan wij denken als we het Avondmaal vieren.
Ik gedenk een gestorven Jezus - de levende Jezus hoef ik niet te gedenken, daar moet ik mee leven.
En een ' dode ' gestorvene kan mij niet voeden, hierdoor groei ik niet in het geloof, maar ik wordt gevoed door de levende Heer in de hemel die Zijn Geest heeft uitgestort in de gelovige.
Zijn dood is de grondslag maar brengt mij niet verder in het nieuwe leven - dat doet de opstanding en uitstorting van de Heilige Geest.

Argument 3
Bij de Eucharistie drinkt men niet van de beker. Dat is een vreemde zaak als er toch bij de instelling wordt gesproken over het brood (eet daarvan) en over de beker (drinkt daarvan). Het lichaam gescheiden van het bloed spreekt over de dood. En juist dat is de verlossing die we gedenken. Door het bloed worden we gerechtvaardigd en is toch ook dan belangrijk om de beker der verlossing op te heffen (zo staat het in de psalmen)
Beide elementen zullen dan ook een plaats moeten hebben bij het: doet dit tot mijn gedachtenis.
Dat het bloed in het lichaam aanwezig zou zijn, is dan weer juist geen teken van de dood, terwijl we toch 'Zijn dood verkondigen'. Hierdoor zijn we nl verlost en dat gedenken we.

Argument 4
Als Johannes 6 zou gaan over de Eucharistie, is het deel nemen aan de Eucharistie genoeg om behouden te worden. Het gaat dan om het eten van het lichaam en het drinken van het bloed van Christus en dan gekoppeld aan de instelling van het Avondmaal.
Maar wat nog meer is, de Heer verklaart Zelf dat Hij niet over het Avondmaal (Eucharistie) spreekt, maar over Zijn eigen Persoon als uit de hemel neergedaald, over dezelfde Persoon die naar de hemel zou teruggaan (zie vs. 35, 41, 48, 51, 58 en 62).

quote:

Joh 6
35 Jezus zeide tot hen: Ik ben het brood des levens; wie tot Mij komt, zal nimmermeer hongeren en wie in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.
41 De Joden dan morden over Hem, omdat Hij gezegd had: Ik ben het brood, dat uit de hemel nedergedaald is,
48 Ik ben het brood des levens.
51 Ik ben het levende brood, dat uit de hemel nedergedaald is. Indien iemand van dit brood eet, hij zal in eeuwigheid leven; en het brood, dat Ik geven zal, is mijn vlees, voor het leven der wereld.
58 Dit is het brood, dat uit de hemel nedergedaald is; niet gelijk de vaderen gegeten hebben en gestorven zijn; wie dit brood eet, zal in eeuwigheid leven
62 Wat dan, indien gij de Zoon des mensen daarheen zaagt opvaren, waar Hij tevoren was?  

quote:

Het is zo dat veel christenen geloven en ervaren dat Jezus wel degelijk aanwezig is in brood en wijn, als ik me tenminste goed uitdruk.

Iets ervaren bij een bepaald ritueel (wat het deelnemen aan de Eucharistie dan toch is) zegt mij nog niet iets over de waarheid van het ritueel.
Geloof is een zeker weten en hoeft niet met een bepaald gevoel of bepaalde ervaring te maken te hebben.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: januari 22, 2007, 02:53:25 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 januari 2007 om 14:28:
Iets ervaren bij een bepaald ritueel (wat het deelnemen aan de Eucharistie dan toch is) zegt mij nog niet iets over de waarheid van het ritueel.
Iets wat jij niet hebt ervaren bij een bepaald ritueel zegt ook niets over de waarheid van dat ritueel. Waar hebben we het dan over..?

quote:

Geloof is een zeker weten en hoeft niet met een bepaald gevoel of bepaalde ervaring te maken te hebben.
Oh, wil jij jou 'niet-ervaren' als graadmeter opleggen aan een ander..?
« Laatst bewerkt op: januari 22, 2007, 02:56:10 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: januari 22, 2007, 05:20:42 pm »

quote:

Is dat dit is mijn lichaam en dit is mijn bloed symbolisch bedoeld of letterlijk?
Er zijn verschillende argumenten om dit symbolisch te zien:
jij ziet het alleen symbolisch, dat weet ik, Priscilla.

quote:

Dan zo gesteld: er zijn vele christenen en dan vele in de zin van de meerderheid van de christenen, die zeker weten dat Jezus Christus daadwerkelijk aanwezig is in brood en wijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: januari 22, 2007, 06:23:58 pm »
Beste P&A, ik wil niet met je in discussie hoor, maar ik reageer even op een paar dingen die je zegt, omdat ik vermoed dat het voor Aafke of Els mogelijk interessant zou kunnen wezen:

quote:

[...]

Op zichzelf is dat een relevante vraag. Gesteld vanuit een exegetische traditie die er geen moeite mee heeft om te aanvaarden dat vrijwel alles in de Bijbel symbolisch zou kunnen zijn, tenminste. Vanuit een exegetische traditie die bijvoorbeeld de grootste moeite doet om een schepping in zes dagen, stilstaande zon, in tent kamperende zon, aarde op zuilen, etc., etc., is de vraag veeleer rethorisch, en slechts een inleiding om het eigen ongeloof van een schriftuurlijk sausje te voorzien. Ik denk dat het zinvol is altijd even naar de context te kijken, in dit geval: wie is de vragensteller, hoe interpreteert deze doorgaans de Schrift, in welke exegetische traditie staat deze? Als het antwoord is, dat we te maken hebben met iemand die, als dat zo uitkomt, evident symbolische teksten letterlijk wenst te verklaren, en daarbij iedereen die daarin niet meegaat ongeloof voor de voeten werpt, weet dan dat je te maken hebt met iemand die slechts het eigen ongeloof in een vraag verpakt.

quote:

Jezus zat nog levend bij hen toen Hij deze woorden uitsprak en verder was de dood van Zijn lichaam en het vergieten van Zijn bloed nog niet gebeurd; het is een uitspraak die plaats had tijdens zijn leven en Hij was er in levende lijve bij. Dat is voor mij toch een argument om dit symbolisch te nemen.
Bekend argument. Wellicht is het goed te bedenken dat de Heer niet alleen Heer is over de Sabbat, maar over de gehele tijd.

quote:

Het brood als lichaam en de wijn als bloed geeft juist aan dat het een gestorven Christus is waaraan wij denken als we het Avondmaal vieren.
De tijd, weet je nog?

quote:

Ik gedenk een gestorven Jezus - de levende Jezus hoef ik niet te gedenken, daar moet ik mee leven.
En een ' dode ' gestorvene kan mij niet voeden, hierdoor groei ik niet in het geloof, maar ik wordt gevoed door de levende Heer in de hemel die Zijn Geest heeft uitgestort in de gelovige.
Zijn dood is de grondslag maar brengt mij niet verder in het nieuwe leven - dat doet de opstanding en uitstorting van de Heilige Geest.
Ook een bekende. Analyseer eens wat het echte argument is? "Ik geloof niet in de Eucharistie, en dus geloof ik niet in de Eucharistie" is een vrij acurate samenvatting. Ongeloof, fraai verpakt. Niet dat er met dat ongeloof iets mis is, maar ongeloof kan logisch gezien moeilijk argument voor zichzelf zijn.

quote:

Bij de Eucharistie drinkt men niet van de beker. Dat is een vreemde zaak als er toch bij de instelling wordt gesproken over het brood (eet daarvan) en over de beker (drinkt daarvan). Het lichaam gescheiden van het bloed spreekt over de dood. En juist dat is de verlossing die we gedenken. Door het bloed worden we gerechtvaardigd en is toch ook dan belangrijk om de beker der verlossing op te heffen (zo staat het in de psalmen)
Beide elementen zullen dan ook een plaats moeten hebben bij het: doet dit tot mijn gedachtenis.
Dat het bloed in het lichaam aanwezig zou zijn, is dan weer juist geen teken van de dood, terwijl we toch 'Zijn dood verkondigen'. Hierdoor zijn we nl verlost en dat gedenken we.
Met menselijke lichamen heb ik geen ervaring, slachterijen ken ik zoveel te beter van binnen. Een dood lichaam is geen bloedeloos lichaam, hoewel een bloedeloos lichaam zonder twijfel wel dood is. Een punt dat voor de wat meer individualistische protestant vermoedelijk bijzonder lastig te vatten is in deze, is dat de opdracht van Jezus aan de Kerk is gegeven, aan de apostelen. En inderdaad, bisschop, priester en diaken, ja zelfs acoliet, communiceren onder twee gedaanten. Maar als lid van het gelovig kerkvolk sluit je je aan bij de communio van de Kerk, en is je communie volledig. (Vergelijk het argument van de volwassendoop versus de kinderdoop. Een katholiek kind wordt gedoopt in het geloof van de Kerk, vergelijk ook de bede "Let niet op onze zonden, maar op het geloof van uw Kerk). Wie niet weet wat het werkelijk betekent om op te gaan in het ene ondeelbare Lichaam van Christus dat de Kerk is, zal dit vermoedelijk een heel slim argument vinden.

quote:

Als Johannes 6 zou gaan over de Eucharistie, is het deel nemen aan de Eucharistie genoeg om behouden te worden.
Inderdaad, inderdaad. Een mooie, scherpe samenvatting van het geloof. Mist je natuurlijk wel je even wat andere zaken realiseert, en niet alleen één hoofdstuk uit de context van de gehele Schrift rukt. Zo is daar de context dat je niet aan de Eucharistie kan deelnemen in doodzonde, dus ook niet ongedoopt, en zeker niet zonder geloof. Maar hoe pijnlijk ook misschien, Jezus is inderdaad kristalhelder over de betekenis van de Eucharistie.

quote:

Het gaat dan om het eten van het lichaam en het drinken van het bloed van Christus en dan gekoppeld aan de instelling van het Avondmaal.
Maar wat nog meer is, de Heer verklaart Zelf dat Hij niet over het Avondmaal (Eucharistie) spreekt, maar over Zijn eigen Persoon als uit de hemel neergedaald, over dezelfde Persoon die naar de hemel zou teruggaan (zie vs. 35, 41, 48, 51, 58 en 62).
Boeiend argument, als je het goed bekijkt. Omdat Jezus dus zegt dat Hij het brood van de Eucharistie is, is Hij het niet.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: januari 22, 2007, 07:33:08 pm »
Oh ja, de tijd.. was het niet Augustinus die daar in De Belijdenissen zo'n prachtig stuk over schreef. Of was dat iemand anders?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: januari 23, 2007, 12:03:15 am »

quote:

Aafke schreef op 22 januari 2007 om 14:53:
[...]

Iets wat jij niet hebt ervaren bij een bepaald ritueel zegt ook niets over de waarheid van dat ritueel. Waar hebben we het dan over..?

[...]
Oh, wil jij jou 'niet-ervaren' als graadmeter opleggen aan een ander..?

Als de ervaring dan weg is op een bepaald moment of je voelt (even) niets, is God dan verdwenen?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: januari 23, 2007, 12:03:57 am »

quote:

Els schreef op 22 januari 2007 om 17:20:
[...]
 jij ziet het alleen symbolisch, dat weet ik, Priscilla.

[...]

Dan zo gesteld: er zijn vele christenen en dan vele in de zin van de meerderheid van de christenen, die zeker weten dat Jezus Christus daadwerkelijk aanwezig is in brood en wijn.

Gelukkig is het niet: de meeste stemmen gelden. :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: januari 23, 2007, 12:38:05 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 januari 2007 om 00:03:

Nee, zo werkt het alleen in het Protestantisme. ;)  :+
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: januari 23, 2007, 12:46:38 am »

quote:

diak2b schreef op 22 januari 2007 om 18:23:
Beste P&A, ik wil niet met je in discussie hoor, maar ik reageer even op een paar dingen die je zegt, omdat ik vermoed dat het voor Aafke of Els mogelijk interessant zou kunnen wezen:

[...]
Op zichzelf is dat een relevante vraag. Gesteld vanuit een exegetische traditie die er geen moeite mee heeft om te aanvaarden dat vrijwel alles in de Bijbel symbolisch zou kunnen zijn, tenminste. Vanuit een exegetische traditie die bijvoorbeeld de grootste moeite doet om een schepping in zes dagen, stilstaande zon, in tent kamperende zon, aarde op zuilen, etc., etc., is de vraag veeleer rethorisch, en slechts een inleiding om het eigen ongeloof van een schriftuurlijk sausje te voorzien.

De aarde in  zes dagen geschapen - OK. De zon die stil staat: als God de Schepper is, is Hij bij machte om in te grijpen in de processen. Voor mensen onbegrijpelijk maar voor Hem toch niet.
En als je in het spraakgebruik iemand wordt genoemd die de Bijbel letterlijk neemt, wil dat niet zeggen dat er geen beeldspraak wordt gebruikt in de Bijbel. Alles letterlijk nemen wordt dan ook mesestal door anderen gezegd en niet door de gemiddelde 'bijbelgetrouwe' gelovige.

quote:

Ik denk dat het zinvol is altijd even naar de context te kijken, in dit geval: wie is de vragensteller, hoe interpreteert deze doorgaans de Schrift, in welke exegetische traditie staat deze? Als het antwoord is, dat we te maken hebben met iemand die, als dat zo uitkomt, evident symbolische teksten letterlijk wenst te verklaren, en daarbij iedereen die daarin niet meegaat ongeloof voor de voeten werpt, weet dan dat je te maken hebt met iemand die slechts het eigen ongeloof in een vraag verpakt.
Ongeloof is op zich geen probleem. Het is maar wat je dan wel/niet gelooft.
Verder zijn er meestal katholieken die de bijbel nogal vrij interpreteren en kan ik op mijn beurt zeggen dat het toch wel verbazingwekkend is dat dit gedeelte in Johannes 6 letterlijk wordt genomen en het dit is mijn lichaam. Hoe was die terem ook al weer. Iets met absurdum. :P )

Verder geef ik argumenten en zou graag op die argumenten beoordeeld willen worden en niet over het beeld wat je van ' de vraagsteller' hebt. En je bekijkt gelukkig ook mijn argumenten. :)

quote:

Bekend argument. Wellicht is het goed te bedenken dat de Heer niet alleen Heer is over de Sabbat, maar over de gehele tijd.

Dat is duidelijk maar hier was Hij nog in de Schepping aanwezig en kun je dit argument van Heer over de tijd zijn, niet voor alles gebruiken op het moment dat het handig zou zijn.
In katholiek oogpunt zou op dat moment van de instelling van het Avondmaal de Heer nog levend aanwezig zijn maar ook al ' tegenwoordig gesteld worden' in het Avondmaal? En dat terwijl Zijn offer nog niet had plaats gevonden.
Het lijkt me een beetje husselen met het e.e.a. :)
Maar ben wel benieuwd of dat de uitleg is.

quote:

De tijd, weet je nog?
Dat heeft hier niet mee te maken. Ik bedoel dit ook niet specifiek mbt de instelling van het Avondmaal, maar in het algemeen. En geeft de bijbel aan dat we de dood van de Heer verkondigen.

quote:

Ook een bekende. Analyseer eens wat het echte argument is? "Ik geloof niet in de Eucharistie, en dus geloof ik niet in de Eucharistie" is een vrij acurate samenvatting. Ongeloof, fraai verpakt. Niet dat er met dat ongeloof iets mis is, maar ongeloof kan logisch gezien moeilijk argument voor zichzelf zijn.

Nee, dat is jouw analyse. :)
Als Christus gestorven is en verder niet, zijn wij de beklagenswaardigste van alle mensen. Wij leven niet door Zijn dood. Door Zijn dood zijn we ook gestorven als we geloven. Er moest nog wel een opstanding achteraan komen.
Dit geeft het leven en de groei. En het leven is door de Heilige Geest. Christus in ons op de geestelijke manier.
Niet de letterlijke manier door het brood dat dan Christus is geworden en door de gelovige wordt gegeten.
Johannes geeft het ook aan in datzelfde zesde hoofdstuk: 63 De Geest is het, die levend maakt, het vlees doet geen nut; de woorden, die Ik tot u gesproken heb, zijn geest en zijn leven.
Wel is de dood van Christus de basis, maar dan ojm aan teug te denken (tot mijn gedachtenis) en het leven ontvangen heb je door de volgende stap, de opstanding - voor de gelovige de wedergeboorte.

quote:

Met menselijke lichamen heb ik geen ervaring, slachterijen ken ik zoveel te beter van binnen. Een dood lichaam is geen bloedeloos lichaam, hoewel een bloedeloos lichaam zonder twijfel wel dood is.

Het gaat erom dat het bloed gescheiden is van het lichaam. Niet meer gewoon functioneert. En aangezien de bijbel spreekt van dat het leven is in het bloed, spreekt het apart zijn van het bloed, van het ontbreken van het leven in het lichaam. (Dat er nog wel wat bloed in het lichaam aanwezig is, doet niet ter zake: de dood is ingetreden.)
Zo kwam er uit de zijde van Jezus ook bloed en water. Een teken van de dood die ingetreden was.

quote:

Een punt dat voor de wat meer individualistische protestant vermoedelijk bijzonder lastig te vatten is in deze, is dat de opdracht van Jezus aan de Kerk is gegeven, aan de apostelen. En inderdaad, bisschop, priester en diaken, ja zelfs acoliet, communiceren onder twee gedaanten. Maar als lid van het gelovig kerkvolk sluit je je aan bij de communio van de Kerk, en is je communie volledig. (Vergelijk het argument van de volwassendoop versus de kinderdoop. Een katholiek kind wordt gedoopt in het geloof van de Kerk, vergelijk ook de bede "Let niet op onze zonden, maar op het geloof van uw Kerk). Wie niet weet wat het werkelijk betekent om op te gaan in het ene ondeelbare Lichaam van Christus dat de Kerk is, zal dit vermoedelijk een heel slim argument vinden.

Dit zal je even verder uit moeten leggen. Door de termen die je gebruikt en die voor jou gesneden koek zijn maar voor mij niet, snap ik je niet geheel.
Bedoel je dat de kerkdienaar wel brood en wijn neemt, maar het gewone kerkvolk niet?
In de kerkdienaren is he gehele kerkvolk vertegenwoordigd?
Hoe zie je dat dan m.b.t. het drinken uit de beker? I.i. drinkt de gewone gelovige niet uit de beker.
Verder is een constructie dat er nog wel bloed in het lichaam zit (en het veranderde brood ook nog wel bloed bevat) een in mijn ogen enigszins gekunstelde constructie om toch de twee aspecten erbij te krijgen. Maar het bloed zit in de beker: het is het vergoten bloed.
Wat er nog in het lichaam zou zitten, is niet vergoten en heeft in die zin ook niet de kracht die het vergoten bloed nu juist heeft om te verlossen.
Hoe zien katholieken dit punt exact?

quote:

Inderdaad, inderdaad. Een mooie, scherpe samenvatting van het geloof. Mist je natuurlijk wel je even wat andere zaken realiseert, en niet alleen één hoofdstuk uit de context van de gehele Schrift rukt. Zo is daar de context dat je niet aan de Eucharistie kan deelnemen in doodzonde, dus ook niet ongedoopt, en zeker niet zonder geloof. Maar hoe pijnlijk ook misschien, Jezus is inderdaad kristalhelder over de betekenis van de Eucharistie.
Zo heb jij ook een context waar je dit in plaatst. Geboren worden uit water en Geest is dan de doop. Die is als je het zo uitlegt ook noodzakelijk.... Behalve als je vanuit de context van de bijbel het water ziet als ' het woord van God'. (wedergeboren door het levende en blijvende woord van God - de wassing met het woord)
Zo zie ik een andere context mb.t. Johannes zes en kan het niet bij elkaar krijgen dat we leven door de Geest, maar door het brood (wat dan een gestorven Christus wordt) het leven ontvangen.

quote:

Boeiend argument, als je het goed bekijkt. Omdat Jezus dus zegt dat Hij het brood van de Eucharistie is, is Hij het niet.

Jezus zegt dat Hij het levende brood is wat uit de hemel is neergedaald. Hij zegt niet: Ik ben het brood van het Avondmaal (de Eucharistie.)
Verder zal dat levende brood ook weer naar de hemel gaan.....
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2007, 12:53:49 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: januari 23, 2007, 12:56:48 am »

quote:

Laodicea schreef op 23 januari 2007 om 00:38:
[...]

Nee, zo werkt het alleen in het Protestantisme. ;)  :+

Hoezo? Ik vind het democratische beginsel niet een geestelijk beginsel maar een menselijk.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: januari 23, 2007, 04:07:47 am »

quote:

[...]

Hoezo "gelukkig"?

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: januari 23, 2007, 04:12:03 am »
Ik wou toch even reageren met wat verbazing of teleurstelling hoe er op mijn postings in deze topic gereageerd wordt. De topic gaat over "fysieke alomtegenwoordigheid". Iets wat je met je ogen zo kunt verifiëren of falsifiëren. Zogauw ik een storm of Amerika een andere benaming zou geven dan "Jezus" en ik zou nog even doorgaan, dan zou er bij mij net als bij Diak2B heel weinig plaats overblijven op aarde om nog ruimte te bieden om erg veel van het fysieke nog "Jezus" te benoemen, stel dat je de ene keer wel Jezus op een bepaald moment daarnaast een keer fysiek meemaakt. In feite zijn we het dus gewoon eens. Hoe was die ervaring trouwens, is dat nog enigszins in woorden te omschrijven of hou je die liever persoonlijk? Het bestaan van Jezus is ook voor mij niet ter discussie maar dat ik daar aan twijfel proef ik in de reacties wel door. Het ging voor alle duidelijkheid gewoon om de "fysieke alomtegenwoordigheid" voor diegenen die dat gemist hebben. Dus iets over het hoe van dat bestaan.

Ik zou alleen "iets zelf niet zien dus het is er niet". In de bijbel lezen behoort ook gewoon tot die ervaringen van "eerst zien dan geloven". En al helemaal als het geloof zo theoretisch en fundamentalistisch is want dan zijn alle andere manieren taboe geworden of onmogelijk geacht.

Voor mij is de definitie van fysiek de natuurwetenschappelijke over de fysieke materie.
Is dat nou zo ter discussie staand hier dat er een paar over vallen?

Vervolgens volgt er een hele discussie over het Avondmaal. Die gaat niet over de fysieke alomtegenwoordigheid van Jezus, maar om het veranderen van het brood in het lichaam van christus of het wijn in bloed, dus lokaal en tijdelijk zonder dat je verder wordt ingelicht of er ook nog meer aan de hand is, zoals dat alle stof óók Jezus zou zijn.

Groetjes Wouter
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2007, 04:14:56 am door Divinespark »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: januari 23, 2007, 08:58:00 am »

quote:

Als de ervaring dan weg is op een bepaald moment of je voelt (even) niets, is God dan verdwenen?

Wat denk je nu eigenlijk zelf..?

Maar even voor jou gemoedsrust. Ik heb een moeder, ik weet van haar bestaan, ze heeft me onder haar hart gedragen, gevoed aan haar borst, gekoesterd, me aan haar hand leren lopen. Kostbare ervaringen, af en toe zie ik haar nog en ervaar ik haar aanwezigheid.
Ik weet door ervaring dat ze er is... en als ik haar even niet ervaar is ze dan ineens verdwenen..?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: januari 23, 2007, 09:06:48 am »

quote:

Aafke schreef op 23 januari 2007 om 08:58:
[...]

Wat denk je nu eigenlijk zelf..?

Maar even voor jou gemoedsrust.
Hoezo? Mijn gemoedsrust is niet verstoort omdat een ander de Eucharistie wel gelooft hoor. :)

quote:

Ik heb een moeder, ik weet van haar bestaan, ze heeft me onder haar hart gedragen, gevoed aan haar borst, gekoesterd, me aan haar hand leren lopen. Kostbare ervaringen, af en toe zie ik haar nog en ervaar ik haar aanwezigheid.
Ik weet door ervaring dat ze er is... en als ik haar even niet ervaar is ze dan ineens verdwenen..?

edit: het gaat natuurlijk hier niet om iemand die gewoon op aarde rondloopt. Die kan je ervaren.
Van iemand die hier op aarde nog leeft zeg je normalitair niet: soms ervaar ik haar aanwezigheid.
Zeg dan gewoon erbij wat je bedoelt: als ze langskomt hebben we een fijn contact samen ofzo :)
Je hebt haar bestaan ervaren doordat ze je moeder is waar je bent opgegroeid en die nog af en toe langs komt.
Ze is echter niet altijd binnen je gezichtsveld en op dat moment ervaar je haar niet letterlijk. Dan is ze ergens anders en niet altijd bij jou.

Jezus is op een geestelijke manier altijd bij ons. Dat is niet iets wat je altijd voelt. Je ziet Hem niet letterlijk meer zoals voor de hemelvaart, maar geestelijk is Hij er.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2007, 01:08:43 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: januari 23, 2007, 09:20:36 am »

quote:

[...]

Nou kijk, , er staat geschreven " een schare die niemand tellen kan "

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: januari 23, 2007, 09:23:02 am »
Hm, mijn moeder leeft nog hoor. Ze woont hier 4 km. vandaan, zie haar alleen niet dagelijks.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: januari 23, 2007, 01:09:35 pm »

quote:

Aafke schreef op 23 januari 2007 om 09:23:
Hm, mijn moeder leeft nog hoor. Ze woont hier 4 km. vandaan, zie haar alleen niet dagelijks.

Zie mijn ge-editte post:
Priscilla en Aquila in "Jezus fysiek alomtegenwoordig?"

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: januari 23, 2007, 01:10:33 pm »

quote:

cyber schreef op 23 januari 2007 om 09:20:
[...]

Nou kijk, , er staat geschreven " een schare die niemand tellen kan "

Dat hoeft hier niet mee te maken te hebben.

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: januari 23, 2007, 01:38:22 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 januari 2007 om 09:06:
edit: het gaat natuurlijk hier niet om iemand die gewoon op aarde rondloopt. Die kan je ervaren.
Van iemand die hier op aarde nog leeft zeg je normalitair niet: soms ervaar ik haar aanwezigheid.
Zeg dan gewoon erbij wat je bedoelt: als ze langskomt hebben we een fijn contact samen ofzo :)
Wat jij wil, ik zeg het zoals ik het zeggen wil. Jij mag het op de jouwe doen.

quote:

Je hebt haar bestaan ervaren doordat ze je moeder is waar je bent opgegroeid en die nog af en toe langs komt.
Ze is echter niet altijd binnen je gezichtsveld en op dat moment ervaar je haar niet letterlijk. Dan is ze ergens anders en niet altijd bij jou.

Jezus is op een geestelijke manier altijd bij ons. Dat is niet iets wat je altijd voelt. Je ziet Hem niet letterlijk meer zoals voor de hemelvaart, maar geestelijk is Hij er.

P&A, misschien dat je het niet wilt begrijpen wat ik schreef (of het misschien niet kunt?) maar wat ik bedoelde is.. dat ik weet dat God er is, dagelijks, altijd, alomtegenwoordig. Een weten wat niet noodzakelijkerwijs ervaren hoeft te worden als een 'gevoel'.
Tijdens de H. Mis, de Eucharistie ervaar ik een Heiligheid (een nabijheid van Christus) die ik niet kan omschrijven terwijl ik (nog) niet in volledige communio met de Kerk leef en (nog) niet ter communie mag gaan. En zelfs zonder het 'gevoel' van het ervaren is er dat weten, enkel om datgene wat de Kerk (al 2000 jaar) leert m.b.t. de Eucharistie.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2007, 01:38:48 pm door Aafke »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: januari 23, 2007, 02:54:51 pm »

quote:

Aafke schreef op 23 januari 2007 om 13:38:
[...]

Wat jij wil, ik zeg het zoals ik het zeggen wil. Jij mag het op de jouwe doen.

[...]

P&A, misschien dat je het niet wilt begrijpen wat ik schreef (of het misschien niet kunt?)

Je moet het mischien beter uitleggen. Ik begrijp een heleboel al ben ik het er niet altijd mee eens. Dat sluit elkaar nl niet uit. Niet willen begrijpen klinkt nl alsof ik opzettelijk dwarslig en niet kunnen begrijpen maakt van de discussie partner een dommerik: Ach ze weet niet beter... zo iets. (En mijn gemoedsrust wordt niet verstoort door meningsverschillen als deze.)

Dus ga ervanuit dat ik de ander wil begrijpen maar ook zelf mijn mening hierover wil vormen - en die kan anders uitvallen dan die van jou, of hetzelfde.

quote:

maar wat ik bedoelde is.. dat ik weet dat God er is, dagelijks, altijd, alomtegenwoordig. Een weten wat niet noodzakelijkerwijs ervaren hoeft te worden als een 'gevoel'.
Tot zover helemaal met je eens. :)

quote:

Tijdens de H. Mis, de Eucharistie ervaar ik een Heiligheid (een nabijheid van Christus) die ik niet kan omschrijven terwijl ik (nog) niet in volledige communio met de Kerk leef en (nog) niet ter communie mag gaan. En zelfs zonder het 'gevoel' van het ervaren is er dat weten, enkel om datgene wat de Kerk (al 2000 jaar) leert m.b.t. de Eucharistie.

Je hebt het goed omschreven en hierin kan ik niet met je mee gaan maar je hebt het goed verduidelijkt. Bedankt. :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: januari 23, 2007, 03:21:26 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 januari 2007 om 00:46:

[...]

De aarde in  zes dagen geschapen - OK. De zon die stil staat: als God de Schepper is, is Hij bij machte om in te grijpen in de processen. Voor mensen onbegrijpelijk maar voor Hem toch niet.
En als je in het spraakgebruik iemand wordt genoemd die de Bijbel letterlijk neemt, wil dat niet zeggen dat er geen beeldspraak wordt gebruikt in de Bijbel. Alles letterlijk nemen wordt dan ook mesestal door anderen gezegd en niet door de gemiddelde 'bijbelgetrouwe' gelovige.
:+ ja, alles wat toch geen gevolgen heeft kan je letterlijk nemen, want wat boeit het per saldo of die zon stil stond. Maar oh wee als het wel gevolgen heeft, dan is "Bijbelgetrouw" ineens heel wat moeilijker.  8)7

quote:

Ongeloof is op zich geen probleem.
Ach, binnen de GKv schijnt sola fide toch enige betekenis te hebben.

quote:

Het is maar wat je dan wel/niet gelooft.
Verder zijn er meestal katholieken die de bijbel nogal vrij interpreteren en kan ik op mijn beurt zeggen dat het toch wel verbazingwekkend is dat dit gedeelte in Johannes 6 letterlijk wordt genomen en het dit is mijn lichaam. Hoe was die terem ook al weer. Iets met absurdum. :P )
De term die je hier nodig hebt is meer iets met een klepel en een klok.

quote:

Verder geef ik argumenten en zou graag op die argumenten beoordeeld willen worden en niet over het beeld wat je van ' de vraagsteller' hebt. En je bekijkt gelukkig ook mijn argumenten. :)
Sterker, de zich vraagsteller benoemende stellingnemer boeide me, zoals gezged, niet zo in deze kwestie. Wel de visie van een tweetal mensen in dit topic die met vragen schijnen te zitten, die niet als vraag verpakte stellingnames zijn.

quote:

Maar ben wel benieuwd of dat de uitleg is.
Zoals gezegd, mijn reactie was bedoeld voor Els en Aafke. Als zij met deze kwestie zitten, zal ik daar graag op reageren. In het kader van de goede sfeer (die jou toch ook aan het hart moet gaan) ga ik met jou niet in discussie over dit onderwerp.

quote:

Dit zal je even verder uit moeten leggen.
Nogmaals, ik moet een afweging maken tussen sfeer, en nut van een gesprek. Ik moet helemaal niks uitleggen, maar ik kreeg wel recent", mede namens jou, een PM met het verzoek op de sfeer te letten. Dat doe ik dus, en dat betekent dat ik met jou helemaal niet in gesprek ga over deze kwestie. Als ik reageer op wat je zegt, doe ik dat slechts als commentaar ten dienste van Aafke en Els. Hoewel ik geloof dat het je oprechte, zeg maar academische, interesse heeft, heb ik nog nooit de indruk gehad dat iets van dit alles verder rijkt dan een strikt theoretische interesse. Dan laat ik de sfeer maar prevaleren.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: januari 23, 2007, 03:48:32 pm »

quote:

Aafke schreef op 22 januari 2007 om 09:51:
[...]

En dan niet te vergeten hoe het in Johannes 6 beschreven staat, ik kan dat persoonlijk niet lezen zonder diep ontroerd te raken.

Wel vreemd als je daarin leest dat Hij lichamelijk aanwezig is in het brood en de wijn, terwijl Hij zelf die formule uitsprak.

Ik kan me niet voorstellen dat je kunt geloven dat brood in vlees veranderd en wijn in het bloed van Christus. Terwijl je gewoon wit brood eet en rode wijn drinkt.
Kan me er totaal niets bij voorstellen hoe iemand dat kan denken.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: januari 23, 2007, 04:06:01 pm »

quote:

joepie schreef op 23 januari 2007 om 15:48:
[...]

Wel vreemd als je daarin leest dat Hij lichamelijk aanwezig is in het brood en de wijn, terwijl Hij zelf die formule uitsprak.

Ik kan me niet voorstellen dat je kunt geloven dat brood in vlees veranderd en wijn in het bloed van Christus. Terwijl je gewoon wit brood eet en rode wijn drinkt.
Maak je geen zorgen, ik kan me van het meeste wat jij zegt te geloven ook totaal niets voorstellen. Gelukkig is het voorstellingsvermogen van de één van geen enkele betekenis voor het geloof van de ander.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2007, 04:06:14 pm door diak2b »

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: januari 23, 2007, 04:09:45 pm »

quote:

joepie schreef op 23 januari 2007 om 15:48:

Ja, kan ik me voorstellen. Heb net nog even weer zitten zoeken naar het begrip 'tijd' wat diak aanhaalde. Het was idd Augustinus die daar over iets schreef:

http://www.osabel.be/NL/rbelijdenissen11.html (Heb zelf het boek waar het nog uitgebreider in staat)
http://www.katholieknieuwsblad.nl/actueel/kn1742t.htm

Voor zover ik het begrijp is Christus Heer over de tijd (wat diak al aanhaalde), de Eucharistie de Presentstelling van Christus, Hij is Werkelijk Tegenwoordig. Hoe kan dat, "gewoon" omdat Hij Heer is over de tijd, maar ben niet bij machte dat uit te leggen omdat ik het zelf amper nog kan bevatten. Diak kan je het misschien iets duidelijker maken, je haalde het al aan. Kan je uitleggen wat jij ermee bedoelde. Misschien wel iets anders nog dan dat ik in gedachten had met in mijn achterhoofd wat Augustinus er over schreef.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2007, 04:13:16 pm door Aafke »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: januari 23, 2007, 04:30:10 pm »

quote:

diak2b schreef op 23 januari 2007 om 15:21:

Nogmaals, ik moet een afweging maken tussen sfeer, en nut van een gesprek. Ik moet helemaal niks uitleggen, maar ik kreeg wel recent", mede namens jou, een PM met het verzoek op de sfeer te letten. Dat doe ik dus, en dat betekent dat ik met jou helemaal niet in gesprek ga over deze kwestie. Als ik reageer op wat je zegt, doe ik dat slechts als commentaar ten dienste van Aafke en Els.
Ik bedoel natuurlijk: zou je het misschien nog wat meer willen uitleggen..d.i. 'moeten' in de zin van noodzakelijkheid wil ik het beter kunnen volgen..
Maar ik begrijp dat Els en Aafke je waarschijnlijk geheel snappen. Dus laat maar zitten.

Het kan haast niet anders of je hebt toch een soort discussie met mij. Al wil je eigenlijk niet persoonlijk reageren op de antwoorden die ik geef op het commentaar wat je op mijn uitspraken doet.
Zoals je eerder aangaf:
....

quote:

Hoewel ik geloof dat het je oprechte, zeg maar academische, interesse heeft, heb ik nog nooit de indruk gehad dat iets van dit alles verder rijkt dan een strikt theoretische interesse. Dan laat ik de sfeer maar prevaleren.

Ik ben wel geinteresseerd in hoe je op dingen komt. Bepaalde uitleggingen kan ik nu wel volgen maar mag daar mijn overtuiging tegenover zetten. En dat strookt wat dit onderwerp betreft dan toch niet met elkaar. En ik ben niet iemand die de neiging heeft om het katholicisme op te zoeken/aan te nemen, wil wel meer weten over de gedachten gangen etc.
Het lijkt me prima als Els en Aafke zelf op mij reageren. Wordt de sfeer minder goed als je met mij in discussie gaat, of iets verder uitlegt, kun je dat idd beter niet doen.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2007, 04:31:11 pm door Priscilla en Aquila »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: januari 23, 2007, 05:01:45 pm »

quote:

Aafke schreef op 23 januari 2007 om 16:09:
[...]
Kan je uitleggen wat jij ermee bedoelde. Misschien wel iets anders nog dan dat ik in gedachten had met in mijn achterhoofd wat Augustinus er over schreef.
Simpel gesteld, is het "argument" van een tijdsparadox mbt de instelling van de Eucharistie door de levende Christus niet veel meer dan een poging Christus aan onze tijdsbeleving te onderwerpen. Dat mag natuurlijk, iedereen moet doen wat zhij niet laten kan, alleen levert het in dit soort kwesties niet echt een argument op. Om te evrwijzen naar een discussie in een ander topic: voor wetenschappelijke doeleinden heb je natuurlijk niks aan zo'n antwoord. Maar ja, ik deed dan ook geen poging iets te verklaren, of behapbaar te maken voor de ongelovige geest.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: januari 23, 2007, 05:05:56 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 januari 2007 om 16:30:

[...]

Ik bedoel natuurlijk: zou je het misschien nog wat meer willen uitleggen..d.i. 'moeten' in de zin van noodzakelijkheid wil ik het beter kunnen volgen..
Maar ik begrijp dat Els en Aafke je waarschijnlijk geheel snappen.
Geen idee, dat horen we vanzelf wel, mochten zij dat nodig vinden.

quote:

Dus laat maar zitten.
Zeker.

quote:

Het kan haast niet anders of je hebt toch een soort discussie met mij. Al wil je eigenlijk niet persoonlijk reageren op de antwoorden die ik geef op het commentaar wat je op mijn uitspraken doet.
Nee, niet in die zin, dat ik niet reageer naar jou. Als ik commentaar geef, ben ik nog niet in gesprek emt degene op wie ik commentaar geef.

quote:

Zoals je eerder aangaf:
Ja, zoals ik eerder aangaf, was precies wat ik bedoelde aan te geven.

quote:

Ik ben wel geinteresseerd in hoe je op dingen komt.
Dat geloof ik zonder meer.

quote:

Bepaalde uitleggingen kan ik nu wel volgen maar mag daar mijn overtuiging tegenover zetten.
Maar natuurlijk. Las jij ergens dat ik schreef "P&A mag niet reageren"?

quote:

En dat strookt wat dit onderwerp betreft dan toch niet met elkaar. En ik ben niet iemand die de neiging heeft om het katholicisme op te zoeken/aan te nemen, wil wel meer weten over de gedachten gangen etc.
Prima. Succes met je pogingen die behoefte te bevredigen dan.

quote:

Het lijkt me prima als Els en Aafke zelf op mij reageren.
Mij ook. Ik heb ook al nergens gelezen dat ik daar bezwaar tegen maakte.

quote:

Wordt de sfeer minder goed als je met mij in discussie gaat, of iets verder uitlegt, kun je dat idd beter niet doen.
Ervaringen uit het verleden blijken een aardige voorspellende waarde te hebben voor de toekomst.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: januari 23, 2007, 06:40:49 pm »
offtopic:Ga dan niet verder als je niet verder wil diak. :?

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: januari 23, 2007, 07:08:33 pm »

quote:

diak2b schreef op 23 januari 2007 om 17:01:
Simpel gesteld, is het "argument" van een tijdsparadox mbt de instelling van de Eucharistie door de levende Christus niet veel meer dan een poging Christus aan onze tijdsbeleving te onderwerpen.
Maar dat wilde ik ook niet. Augustinus liet mij juist zien hoe Christus als Schepper buiten de tijd staat, Heer is van de tijd.

quote:

Dat mag natuurlijk, iedereen moet doen wat zhij niet laten kan, alleen levert het in dit soort kwesties niet echt een argument op. Om te verwijzen naar een discussie in een ander topic: voor wetenschappelijke doeleinden heb je natuurlijk niks aan zo'n antwoord. Maar ja, ik deed dan ook geen poging iets te verklaren, of behapbaar te maken voor de ongelovige geest.
Duidelijk.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: januari 23, 2007, 08:41:59 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 januari 2007 om 18:40:
offtopic:Ga dan niet verder als je niet verder wil diak. :?
Je negeren zou ik onbeleefd vinden, maar ik hoop toch dat je al was opgevallen dat ik niet inhoudelijk met je in discussie ga.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: januari 23, 2007, 10:57:33 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 23 januari 2007 om 13:10:

[...]

Dat hoeft hier niet mee te maken te hebben.

Toch wel, want de 'schare die niemand tellen kan' is het bewijs van de aanwezigheid van de kerk in alle eeuwen. Want door de Geest en het Woord van God, wat al eeuwen in de kerk te horen is,  komen mensen tot bekering en dit is de enige uitleg voor de aanwezigheid van de 'schare die niemand tellen kan' voor de troon van God.

Met de kerk bedoel ik hier
van Abraham, en David, en Paulus, en Johannes, en Job, en Thomas, en die onbekende die riep: Heer, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp!, en Maria, en Martha, en Debora, en Sara, die lachte. Maar daar blijft het niet bij. Want daar zijn ook de broeders en zusters uit de oude kerk: Irenaeus en Augustinus, Athanasius en al die afgevaardigden naar de oude concilies. En het houdt niet op: Luther, Calvijn, Groen van Prinsterer, Kuyper, de Cock, Bavinck, je gelovige grootvader of -moeder. Doe een boek over kerkgeschiedenis open en ze komen je allemaal tegemoet. En in ons geloof in de levende God weten we: ze zijn niet dood, ze leven. Allemaal. We maken deel uit van hetzelfde team, dezelfde gemeenschap als zij.
En dat is de 'schare die niemand tellen kan'

Het begint allemaal voor de grondlegging van de wereld want:
het Lam Gods is voor de grondlegging geslacht.
Daarom is het eten van zijn vlees en het drinken van zijn bloed niet symbolisch, daarom kon Jezus zo spreken over het eten en drinken van Zijn lichaam.

In 1887 schreef Prof H Bavinck dit:

quote:

Op eene andere en nog klaardere wijze dan in het Evangelie wordt ons dus in het avondmaal Christus als de eenige spijze onzer zielen aangeboden. In de teekenen van brood en wijn is Hij zelf waarachtig en wezenlijk tegenwoordig; wij ontvangen in het avondmaal wel terdege Christus’ eigen lichaam en zijn eigen bloed. Wij worden, door te eten van het brood en te drinken van den drinkbeker, niet maar den Geest van Christus en zijne door zijn sterven verworvene weldaden, maar bepaald het eigen vleesch en bloed van den gekruisten en nu verheerlijkten Zaligmaker deelachtig. In deze objectieve opvatting van het Sacrament staat Calvijn beslist aan de zijde van Rome en de Lutheranen.
Hij komt er zoo krachtig mogelijk tegen op, dat het avondmaal slechts een belijdenis zou wezen van ons geloof of een herinnering aan den dood des Heeren. Hij kan schier geen woorden krachtig genoeg vinden, om te doen uitkomen, dat hij de werkelijke, wezenlijke, waarachtige tegenwoordigheid van Christus’ eigen vleesch en van zijn eigen bloed in het avondmaal vasthoudt. En hij verklaart ook uitdrukkelijk, dat de kwestie tusschen hem en zijne Paapsche en Luthersche tegenstanders alleen loopt over de wijze van die tegenwoordigheid.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: januari 23, 2007, 11:03:37 pm »

quote:

cyber schreef op 23 januari 2007 om 22:57:
[...]

Toch wel, want de 'schare die niemand tellen kan' is het bewijs van de aanwezigheid van de kerk in alle eeuwen. Want door de Geest en het Woord van God, wat al eeuwen in de kerk te horen is,  komen mensen tot bekering en dit is de enige uitleg voor de aanwezigheid van de 'schare die niemand tellen kan' voor de troon van God.

Met de kerk bedoel ik hier
van Abraham, en David, en Paulus, en Johannes, en Job, en Thomas, en die onbekende die riep: Heer, ik geloof, kom mijn ongeloof te hulp!, en Maria, en Martha, en Debora, en Sara, die lachte. Maar daar blijft het niet bij. Want daar zijn ook de broeders en zusters uit de oude kerk: Irenaeus en Augustinus, Athanasius en al die afgevaardigden naar de oude concilies. En het houdt niet op: Luther, Calvijn, Groen van Prinsterer, Kuyper, de Cock, Bavinck, je gelovige grootvader of -moeder. Doe een boek over kerkgeschiedenis open en ze komen je allemaal tegemoet. En in ons geloof in de levende God weten we: ze zijn niet dood, ze leven. Allemaal. We maken deel uit van hetzelfde team, dezelfde gemeenschap als zij.
En dat is de 'schare die niemand tellen kan'

offtopic:
Los van het feit of dat de schare is, geloof ik idd dat er vele gelovigen zijn en zijn geweest in deze wereld, zoveel dat ze niet te tellen zijn.
Jouw opmerking was echter een reactie op de stelling dat het in leerstellige dingen niet altijd zo is dat de stelling met de meeste 'aanhangers', de juiste stelling is.
En dat heeft niet te maken (m.i.) met de schare die niemand kan tellen, of het grote aantal gelovigen dat op aarde is (geweest)
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2007, 11:04:57 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: januari 23, 2007, 11:30:47 pm »

quote:

cyber schreef op 23 januari 2007 om 22:57:

Het begint allemaal voor de grondlegging van de wereld want:
het Lam Gods is voor de grondlegging geslacht.
Daarom is het eten van zijn vlees en het drinken van zijn bloed niet symbolisch, daarom kon Jezus zo spreken over het eten en drinken van Zijn lichaam.

In 1887 schreef Prof H Bavinck dit:

[...]

Dit artikel vond ik hierover:
http://www.nederlandsdagb...t=nd_artikel&id=85354
Calvijn was niet principieel maar pragmatisch DOOR WIM JANSE

met een citaatje:

quote:

Calvijn stond open voor nieuwe inzichten en was een behendig kerkpoliticus. Als het hem uitkwam hield hij rekening met de religieuze beleving van de mensen die hij op zijn pad vond. Hij paste zich daarbij aan en snoeide zijn opvattingen zo dat zijn gesprekspartners zich in hem konden herkennen. Zelfs als dat het hart van zijn theologie raakte: zijn sacramentsopvatting. Die bleek uiterst rekbaar.

Calvijn boog nu eens naar Zwingli en dan weer naar Luther. In de eerste druk van zijn Institutie (1536) ontkende hij goed zwingliaans dat God in het avondmaal werkelijk iets van zichzelf geeft: ‘Het sacrament is geen instrument waardoor God ons genade schenkt, maar een teken’. Toen Calvijn bevriend raakte met zijn Straatsburgse collega Martin Bucer, die eenheid met de lutheranen nastreefde, schrapte hij deze zin in de tweede druk van zijn Institutie (1539).

[...]

Zo lang en zo vaak Calvijn een overeenkomst met de lutheranen haalbaar achtte, formuleerde hij zijn avondmaalsopvattingen zo dicht mogelijk tegen die van Luther aan. Het lutherse schibbolet dat men in het avondmaal ‘reëel, dat wil zeggen werkelijk’ Christus’ lichaam ontvangt, eerde en hanteerde Calvijn op z’n tijd als ‘de gangbare uitdrukking’.

[...]

Intussen verstond hij de kunst van contextueel formuleren. Toen in 1560 in Noord-Duitsland kerkelijk en maatschappelijk ruimte voor gereformeerd georiënteerde lutheranen leek te ontstaan, liet Calvijn opeens weer zijn lutherfreundliche geluid uit de jaren veertig horen
Dus het ligt er maar net aan uit welk jaartal je Calvijn citeert.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2007, 11:31:21 pm door Priscilla en Aquila »

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: januari 23, 2007, 11:45:11 pm »
Eerlijk gezegd gaf ik een citaat van Prof H Bavinck en niet een citaat van de hand van Calvijn zelf.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: januari 23, 2007, 11:54:10 pm »

quote:

cyber schreef op 23 januari 2007 om 23:45:
Eerlijk gezegd gaf ik een citaat van Prof H Bavinck en niet een citaat van de hand van Calvijn zelf.

Met daarin door Bavinck de opvatting van Calvijn benoemd (dacht ik):

quote:

In deze objectieve opvatting van het Sacrament staat Calvijn beslist aan de zijde van Rome en de Lutheranen.
Hij komt er zoo krachtig mogelijk tegen op, dat het avondmaal slechts een belijdenis zou wezen van ons geloof of een herinnering aan den dood des Heeren. Hij kan schier geen woorden krachtig genoeg vinden, om te doen uitkomen, dat hij de werkelijke, wezenlijke, waarachtige tegenwoordigheid van Christus’ eigen vleesch en van zijn eigen bloed in het avondmaal vasthoudt. En hij verklaart ook uitdrukkelijk, dat de kwestie tusschen hem en zijne Paapsche en Luthersche tegenstanders alleen loopt over de wijze van die tegenwoordigheid.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: januari 25, 2007, 10:03:56 pm »

quote:

Els schreef op 21 januari 2007 om 15:10:
-Hoe hebben jullie het geloof ontvangen dat Jezus fysiek aanwezig is in de H. Hostie na de consecratie?

Bij mij ging dat aardig plotseling. Ik ging in het voorjaar van 2005 regelmatig naar de Mis in de RKK en (toen nog) in de VKK, en twijfelde erg over Jezus' Werkelijke Tegenwoordigheid in de Hostie. Ik had wel van allerlei bijzondere gevoelens omtrent de Communie en de aanwezigheid van de Hostie in de kerk, maar ja, op alleen gevoel kun je niet bouwen. Op een woensdagavond voordat ik naar de RK-Mis ging, heb ik God in gebed gevraagd om een antwoord. In die Mis (toen ik natuurlijk ontzettend zat op te letten of er iets 'out of the ordinary' was :P) gebeurde er op het oog niets bijzonders. De zondag erop ging ik naar de VKK en waren er allerlei toevalligheden (die ook waargenomen zijn door andere personen) rondom de Consecratie. Die heb ik kort daarna opgepikt als zijnde een gebedsverhoring, waarin God me duidelijk maakte, dat de Werkelijke (dus fysieke) Tegenwoordigheid inderdaad waar was. Verder heb ik net als diakio bepaalde ervaringen gehad met de Communie, maar die zijn te persoonlijk om hier te delen.

quote:

-En als je Hem nuttigt, voel je je dan versterkt door Hem, anders dan dat je "gewoon" tot Hem bidt?

Meestal wel, maar ook regelmatig niet. Ik weet wat de Communie is, maar ik ervaar het niet altijd sterk. Gelukkig is geloof niet alleen een gevoelszaak, maar ook net zozeer een zaak van de ratio.

quote:

-Mag je de Hostie tot je nemen, voordat je daadwerkelijk gelooft dat Hij het is?
Officieel niet, tenzij je niet weet dat het niet mag  ;)  Zelf ben ik jarenlang 'lauw' katholiek geweest en ben ik heel vaak ter Communie geweest,  terwijl ik dacht/vond dat het een stukje brood en een symbool was). Wat altijd wél mag, en wat een mooie en krachtige manier kan zijn om het katholieke geloof te (her)ontdekken, is naar de Mis gaan zonder ter Communie te gaan, en naar een stille Aanbidding (van de Hostie, buiten de Mis om) te gaan. Plaatsen/tijden waarop dat laatste plaatsvindt, kun je zien op deze site. Op deze manier weet je ook zeker dat je jezelf geen oordeel eet (want eigenlijk weet je nu door dit forum al te veel om alsnog te doen als je het - nog? - niet echt gelooft).

quote:

-Kan het zijn dat je op den duur vanzelf gaat ervaren dat de Hostie niet zomaar een  stukje "brood" is,  maar Jezus, als je maar vaak genoeg ter Communie gaat?

Het zou kunnen, dat is denk ik per persoon verschillend. Bij diakio is het blijkbaar rustig aan gegroeid; bij mij is het allemaal wat heftiger en schoksgewijzer gegaan. Ik ben vroeger, als kind, wekelijks ter Communie gegaan zonder enig benul te hebben (dat had ook te maken met de werkelijk belabberde catechesatie rond mijn Eerste H. Communie, en het totaal niet-leven van geloof bij ons thuis - het geloof is immers uit het horen en ik had nog nooit van Werkelijke Tegenwoordigheid gehoord).

quote:

:)

quote:

@Henk, mijn vraag was dan ook aan de katholieken onder ons. Maar wat je zegt: ja, ik geloof ook dat Jezus nu in de hemel is als mens

Dat gelooft overigens ook elke orthodox-gelovende katholiek. Het is immers onderdeel van de Traditio (zie bijv. de apostolische geloofsbelijdenis, en het valt ook letterlijk na te lezen in de H. Schrift).

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 21 januari 2007 om 21:35:

...en jij hebt de waarheid in pacht wat dit betreft.
Dat valt te bezien natuurlijk.

Of ik zelf de waarheid in pacht heb, boeit me niet zo. Ik geloof wat de H. Kerk gelooft  :)  En ja, die heeft de waarheid in pacht, omdat Christus de waarheid in pacht heeft. En dat boeit me dan weer wel  _/-\o_

quote:

Ik snap het wel maar ben het er 'dus' toch niet mee eens. :)

Ik betwijfel sterk of je het snapt, maar daar zullen we wel nooit uitkomen.

quote:

Het ene is toch meer aanwezig dan het andere? Al is het en - en....
Dat zei ik niet en bedoelde ik ook niet. Zou je kunnen zeggen waarom jij dat dan zo opvatte? Enfin, ik wil het wel verder uitleggen. Het is niet logisch consistent. Er is nl. niet zoiets als 'meer aanwezig dan het andere'. Voorbeeldje: als én Jezus én de Vader én de H. Geest God is, dan is de H. Geest toch niet méér God dan de Vader, om maar iets te noemen? Kan iets of Iemand half God zijn en de Ander driekwart ofzo? God is God. Als Jezus fysiek aanwezig is in de Hostie, is Hij daar ook niet méér of minder aanwezig dan in de hemel. Hij is fysiek aanwezig, of Hij is niet fysiek aanwezig; iets er tussenin bestaat niet.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: januari 25, 2007, 10:59:33 pm »
Jij ook bedankt wateengedoe, voor je uitgebreide antwoorden en voor de link.

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: januari 25, 2007, 11:15:03 pm »

quote:

Els schreef op 25 januari 2007 om 22:59:
Jij ook bedankt wateengedoe, voor je uitgebreide antwoorden en voor de link.
Graag gedaan! :) Laat jouw ervaringen t.Z.t. ook nog eens horen (overigens niet per se met de Communie bedoel ik, maar gewoon in het algemeen m.b.t. dit onderwerp).

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: januari 26, 2007, 08:55:33 am »
Wat is fysieke alomtegenwoordigheid?
De uitgebreide reactie van WEG2 op Els lezend, wordt duidelijk dat het uiteenlopen van antwoorden op de vraag 'Jezus fysiek alomtegenwoordig?' zoals gesteld door de TS te maken heeft met een verschil in interpretatie van fysieke alomtegenwoordigheid. Want, iedereen lijkt het erover eens dat Jezus alomtegenwoordig is in het hier en nu? Maar het discussiepunt is vooral het fysieke.

Fysiek wordt door WEG2 is de genoemde reactie gelijkgesteld met werkelijkheid. Maar fysiek heeft veel meer te maken met stoffelijkheid/lichamelijkheid. Een wereld van verschil. Want de werkelijke tegenwoordigheid in het hier en nu van Jezus, lijkt door iedereen wel gedeeld te worden. Jezus wordt erkend als mensgeworden Zoon van God, die voor ons gestorven is, maar wat meer is, ook is opgestaan uit de dood en opgevaren ten hemel. Daar maakt Hij onze plaatsen gereed en pleit Hij voor ons bij Zijn Vader. Tegelijk deelt Hij ons uit van Zijn Levendmakende Geest, waarmee Hij heel dichtbij komt, namelijk in ons. Maar dat is geheel niet fysiek. Fysiek troont Hij in de hemel bij Zijn Hemelse Vader.
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: januari 26, 2007, 09:17:02 am »

quote:

HenkG schreef op 26 januari 2007 om 08:55:
De uitgebreide reactie van WEG2 op Els lezend, wordt duidelijk dat het uiteenlopen van antwoorden op de vraag 'Jezus fysiek alomtegenwoordig?' zoals gesteld door de TS te maken heeft met een verschil in interpretatie van fysieke alomtegenwoordigheid. Want, iedereen lijkt het erover eens dat Jezus alomtegenwoordig is in het hier en nu? Maar het discussiepunt is vooral het fysieke.

Fysiek wordt door WEG2 is de genoemde reactie gelijkgesteld met werkelijkheid. Maar fysiek heeft veel meer te maken met stoffelijkheid/lichamelijkheid. Een wereld van verschil. Want de werkelijke tegenwoordigheid in het hier en nu van Jezus, lijkt door iedereen wel gedeeld te worden. Jezus wordt erkend als mensgeworden Zoon van God, die voor ons gestorven is, maar wat meer is, ook is opgestaan uit de dood en opgevaren ten hemel. Daar maakt Hij onze plaatsen gereed en pleit Hij voor ons bij Zijn Vader. Tegelijk deelt Hij ons uit van Zijn Levendmakende Geest, waarmee Hij heel dichtbij komt, namelijk in ons. Maar dat is geheel niet fysiek. Fysiek troont Hij in de hemel bij Zijn Hemelse Vader.
Misschien heb je iets aan deze link

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: januari 26, 2007, 10:32:22 am »

quote:

HenkG schreef op 26 januari 2007 om 08:55:
Lees ook nog ff de oudere posts van mij uit dit topic door. Daarin maak ik duidelijk hoe ik die fysieke tegenwoordigheid bedoel. Niet óveral fysiek aanwezig (hetgeen natuurkundig onmogelijk zou zijn), maar overal in potentie fysiek aanwezig.

quote:

Fysiek wordt door WEG2 is de genoemde reactie gelijkgesteld met werkelijkheid. Maar fysiek heeft veel meer te maken met stoffelijkheid/lichamelijkheid. Een wereld van verschil.

Ja, dat vergt wat extra specificatie: met de term Werkelijke Tegenwoordigheid wordt bedoeld, dat Jezus naar lichaam en ziel, met Zijn volledige menselijkheid en goddelijkheid (dus ook fysiek) aanwezig is. En dat is het geval in de Hostie en Wijn na de Consecratie (het uitspreken van de instellingswoorden 'dit is Mijn Lichaam' en 'Dit is Mijn Bloed' doorde priester in de Mis).

quote:

Want de werkelijke tegenwoordigheid in het hier en nu van Jezus, lijkt door iedereen wel gedeeld te worden. Jezus wordt erkend als mensgeworden Zoon van God, die voor ons gestorven is, maar wat meer is, ook is opgestaan uit de dood en opgevaren ten hemel. Daar maakt Hij onze plaatsen gereed en pleit Hij voor ons bij Zijn Vader. Tegelijk deelt Hij ons uit van Zijn Levendmakende Geest, waarmee Hij heel dichtbij komt, namelijk in ons. Maar dat is geheel niet fysiek. Fysiek troont Hij in de hemel bij Zijn Hemelse Vader.
Allemaal heel katholiek ... Maar had ik niet verteld dat het katholicisme van 'én, én' houdt? :)

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: januari 26, 2007, 10:44:41 am »
Werkelijke aanwezigheid is niet per definitie fysieke aanwezigheid.

Is een doordenkertje  ;)

Fysieke aanwezigheid is onmogelijk, maar werkelijk aanwezig is onze Heiland altijd!

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: januari 26, 2007, 10:57:36 am »

quote:

Heidi schreef op 26 januari 2007 om 10:44:
Werkelijke aanwezigheid is niet per definitie fysieke aanwezigheid.

Is een doordenkertje  ;)

Fysieke aanwezigheid is onmogelijk, maar werkelijk aanwezig is onze Heiland altijd!
offtopic:Hee, leuk je weer eens te zien. Ik maakte me eerlijk gezegd een heel klein beetje zorgen. Alles goed?