hehe, een tekst die ik vaker heb gezien

Paulus schrijft in 1 Kor.5:3
"Want mijnerzijds heb ik, hoewel lichamelijk niet, maar naar de geest wèl aanwezig, reeds, als aanwezig, vonnis geveld over hem, die op zulk een wijze zo iets heeft begaan. " en in 2 Kor.11:18
"Daar velen roemen naar het vlees, zal ook ik eens roemen." en Kol.2:5
"Want al ben ik naar het vlees afwezig, naar de geest ben ik bij u en ik zie met blijdschap de orde, die bij u heerst, en de hechtheid van uw geloof in Christus."Hij gebruikt 'naar het vlees' dus tegenover 'naar de geest'/'lichamelijk' (Kol.2:5 en 1 Kor.5:3) om te duiden op z'n fysieke eigenschappen/aspecten. Maar bij het 'roemen' gaat het daarna verder in de tekst niet zozeer over hoe groot of klein iemand is, maar wat voor eigenschappen hij/zij heeft. Dus 'naar het vlees' is ook ruimer: het zijn de
normale menselijke (vaak fysieke) aspecten/kenmerken: uiterlijk, geslacht, charisma, wijsheid/rhetoriek, etc.
En dat is nu precies waarop we andere mensen
niet moeten beoordelen. Niet op allerlei uiterlijke kenmerken of karaktertrekken of vaardigheden. En dat is ook al helemaal niet de manier waarop we Christus moeten beoordelen, omdat het immers van geen enkel belang is, hoe Christus eruit zag, of hij nu lang of kort haar had, etc.
En met name moeten de (deels griekse) lezers in Korinte Christus niet beoordelen op diens ras (joods), op diens ongetwijfeld niet zo luxe leven, op diens niet zo grote wereldlijke aanzien, op diens vernederende dood, etc. Dat zijn niet de aspecten waarop Christus beoordeeld moet worden.