Auteur Topic: Geloven jullie dit ook? Of is dit te simpel?  (gelezen 8348 keer)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Geloven jullie dit ook? Of is dit te simpel?
« Reactie #100 Gepost op: april 04, 2003, 08:26:57 pm »

quote:

op 04 Apr 2003 20:08:54 schreef Wiering:
Leuke discussie dit. Je moet proberen een eigen insteek te vinden bij die moeilijke, zeventiende eeuwse termen. Dan zie je hoe deze uitverkiezing en de onvrije wil het hart der Kerk is.
Die vertaalslag is inderdaad interessant. Ik ben benieuwd hoe jij de term 'wil' uitlegt. Wat is dat eigenlijk?

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: april 04, 2003, 08:30:38 pm »
Wiering, kan jij me uitleggen hoe het zit met de bijbeltekst uit
Openbaring 3 vers 20. "Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij"
Wie doet de deur open God of de mens. Ik las ergens `Hij klopt op jouw deur, en wacht verlangend tot jij open doet`.
Ik vraag me af of dit klopt.
Volgens mij is dit echt een vraag voor jou.
« Laatst bewerkt op: april 04, 2003, 09:22:58 pm door fransje »
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: april 07, 2003, 01:54:00 pm »
Wat vinden jullie van het volgende:

quote:

De wil van de mens is vrij; hij kan voor of tegen God kiezen. De ellende van de zonde is niet, dat de mens zijn keuzevrijheid kwijtgeraakt is; maar veel ernstiger, de mens neemt steeds, geheel vrijwillig, de keuze tegen God.
Als Gods Geest in de harten van mensen werkt, verandert Hij hen. Zij zullen van harte de vrijheid gebruiken om voor God te kiezen.

In die trant formuleerde Luther zijn standpunt over de vrije wil. Je zou kunnen vragen "wat is vrije wil" en vervolgens concluderen dat wat hier vrijheid genoemd wordt, geen vrijheid is. Dit is een hopeloos ingewikkelde filosofische discussie, die ik dus maar gauw laat rusten.
Het alternatief is, dat je dit vrijheidsbegrip niet erkent. Dan zou je kunnen zeggen, dat de mens of geknecht wordt door het kwaad of door het goede; i.c., door de duivel of door Jezus Christus. Dat is bijvoorbeeld het plaatje van de HC, die zegt dat Jezus ons (als slaven) gekocht heeft en ons tot zijn eigendom gemaakt: de mens is hoe dan ook slaaf, maar de vraag is van wie. "Vrijheid" zonder God is dan schijnvrijheid.
Zo ook de DL, III/IV.16:

quote:

De mens is ondanks de zondeval mens gebleven, toegerust met verstand en wil, en de zonde, die het hele menselijke geslacht heeft doordrongen, heeft de natuur van de mens niet weggenomen, maar verdorven en geestelijk gedood (Ef 2, 1).
De goddelijke genade van de wedergeboorte werkt dan ook niet in de mensen alsof zij stokken en blokken waren en zij vernietigt de wil met zijn eigenschappen niet en dwingt de mens niet tegen wil en dank (Ps 51, 12). Maar zij maakt de wil geestelijk levend, geneest, herstelt hem en buigt hem liefdevol en tegelijk krachtig (Fil 2, 13). Waar eerst de hardnekkige tegenstand van het vlees de mens helemaal beheerste, begint nu door de Geest een gewillige en oprechte gehoorzaamheid de overhand te krijgen. Daarin bestaat de geestelijke vernieuwing en de ware vrijheid van onze wil.
Ja, indien de Heilige geest die al het goede zo bewonderenswaardig werkt, niet op deze wijze met ons handelde, zou er voor de mens geen enkele hoop overblijven. Want hoe zou hij ooit uit de zonde waarin hij gevallen is, kunnen opstaan door zijn vrijde wil, waardoor hij zich in het verderf heeft gestort, toe hij nog stond?!
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: april 07, 2003, 02:22:07 pm »

quote:

Wie doet de deur open God of de mens. Ik las ergens `Hij klopt op jouw deur, en wacht verlangend tot jij open doet`.
Dit vind ik puur Remonstrantisme: God vraagt, maar wij moeten antwoorden. Oftewel: God wordt hier zo klein gemaakt, dat het van mensjes afhangt of er in Hem gelooft wordt of niet. Dat vind ik een puur onbijbels gegeven. Was Israel Zijn volk omdat dat voor Hem koos? Nee, zeg ik. Israel (zie Hosea bijv.) was en bleef 's HEEREN volk. Niet omdat zij niet zondigden, maar omdat (en dan moeten wij zwijgen) God het zo besloot.

Zo is het. Geloof is een gave van God. Geen menselijk iets.
Ps. 111:10

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: april 07, 2003, 02:40:48 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 14:22:07 schreef Wiering:

Dit vind ik puur Remonstrantisme: God vraagt, maar wij moeten antwoorden. Oftewel: God wordt hier zo klein gemaakt, dat het van mensjes afhangt of er in Hem gelooft wordt of niet. Dat vind ik een puur onbijbels gegeven. Was Israel Zijn volk omdat dat voor Hem koos? Nee, zeg ik. Israel (zie Hosea bijv.) was en bleef 's HEEREN volk. Niet omdat zij niet zondigden, maar omdat (en dan moeten wij zwijgen) God het zo besloot.

Zo is het. Geloof is een gave van God. Geen menselijk iets.
Dus pech voor de mensen die niet geloven?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: april 07, 2003, 02:46:23 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 14:40:48 schreef bengel:
Zoiets... Of weet je teksten die hoop geven voor ongelovigen?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

bengel

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: april 07, 2003, 02:49:30 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 14:46:23 schreef elle:
op 07 Apr 2003 14:40:48 schreef bengel:

Zoiets... Of weet je teksten die hoop geven voor ongelovigen?

JA!!!!

De stap nemen om te gáán geloven. Bekeer je is een opdracht van God!
Blijkbaar kun je dat gaan doen!
Er staat toch niet: Wacht rustig af totdat God je gaat bekeren?>

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: april 07, 2003, 03:00:45 pm »
Bengel:
Hier Wilhelmina's antwoord op een vraag van Arjen1:

quote:

op 03 Apr 2003 14:04:59 schreef Wilhelmina:
op 03 Apr 2003 10:21:47 schreef arjan1:
De interessante dialoog Garfield/Sam heeft mijn vraag wellicht wat in de vergetelheid gebracht. Dus ik herhaal 'm nog maar even hier.

Eén vraag voor Wilhelmina in deze ingewikkelde materie.

Stel dat het wonder zich voordoet dat iemand zich bekeert tot het christelijk geloof. Wie is de eerst handelende persoon/Persoon? Is dat die vrouw/man zelf? Of is dat de Heilige Geest?

Absoluut de Heilige Geest. Zonder Gods Geest geen bekering.
Helaas negeren nogal wat mensen die zachte stem, en denken het beter te weten.
Ik denk dat dit aardig aansluit bij wat jij hier vraagt.
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Sam

• Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: april 07, 2003, 03:14:53 pm »

quote:

Want hoe zou hij ooit uit de zonde waarin hij gevallen is, kunnen opstaan door zijn vrijde wil, waardoor hij zich in het verderf heeft gestort, toe hij nog stond?!
Door te erkennen dat hij het zelf niet kan en een verlosser nodig heeft.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: april 07, 2003, 03:49:35 pm »
Ad Bengel.

Primo zie ik de bekering inderdaad als een daad van God. Wie echter zegt dat God daar geen mensen voor gebruikt? Het lievelingsgebed van Franciscus van Asissi was: Here, maak mij tot Uw werktuig. Wij kunnen niemand tot bekering brengen, dat kan de Heilige Geest alleen. Maar wij zijn wel Christus' heilsoldaten! Wij worden ingezet ter verbreiding van het Evangelie! En het kan goed dat we daar straks op afgerekend worden; betekent het Evangelie zoveel voor ons dat wij dit niet alleen voor onszelf kunnen houden?

Secundo echter is God soeverein. Wanneer mensen niet gelovig worden of blijven, is dat inderdaad zwaar pech gehad. Zo hard durf ik dat wel te stellen. De Drie-enige God alleen beslist over het al dan niet zalig worden van mensen. Dit betekent echter ook dat ongelovigen misschien op het laatste moment (denkt aan de moordenaar aan het kruis) zalig kunnen worden. Besef de kracht eens, mensen, van Jezus' woord: heden zijt gij met Mij in de hemel gezeten .
Bovendien: wat bij mensen onmogelijk is, is bij God wel mogelijk.

Zodoende wordt ook de uitverkiezing in plaats van haar zware karakter het hart van de Kerk. Het is niet het belangrijkste, maar wel een van de mooiste stukken des geloofs.

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: april 07, 2003, 07:13:25 pm »
Openbaring 3 vers 20. "Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij"

Dus.......God doet die deur open en jij moet Zijn reddende hand pakken ?
Moeilijk is het altijd weer ( of maken we het zelf moeilijk ) jouw vrije keus en Gods wil.
Dank je voor de moeite.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: april 07, 2003, 07:21:28 pm »
Precies. Op dat stuk balanceert ieder Christelijk leven. Waar ligt mijn verantwoordelijkheid? Waar die van God?
Trouwens, in dat vers denk ik eerder dat er wordt bedoeld dat wij niet te verontschuldigen zijn. Wanneer God iemand niet uitverkiest, is dat niet Zijn 'schuld', want Hij had iedereen terecht niet kunnen redden. Maar Hij is juist zo goed en barmhartig , dat Hij dat wel wil doen. Hij biedt ons altijd Christus' doorboorde handen aan.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: april 07, 2003, 07:56:01 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 19:21:28 schreef Wiering:
Precies. Op dat stuk balanceert ieder Christelijk leven. Waar ligt mijn verantwoordelijkheid? Waar die van God?
Trouwens, in dat vers denk ik eerder dat er wordt bedoeld dat wij niet te verontschuldigen zijn. Wanneer God iemand niet uitverkiest, is dat niet Zijn 'schuld', want Hij had iedereen terecht niet kunnen redden. Maar Hij is juist zo  goed  en  barmhartig , dat Hij dat wel wil doen. Hij biedt ons altijd Christus' doorboorde handen aan.

Dat betekent dus gewoon, dat Jezus voor IEDEREEN is gestorven, en dat een ieder mag kiezen dat geweldige kado aan te pakken.

OF NIET......................... Aan een ieder de keuze. :)

Anne-Marie

• Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: april 07, 2003, 08:22:34 pm »
Ik heb niet alles gelezen, alleen de laatste bladzijde.
Het deed me denken aan een preek die ik ooit gehoord heb over de keuze van God en die van de mens.

Je loopt op straat, langs een kerk.
Je ziet boven de deur staan: God roept je!
Je hebt nu de keus: je gaat naar binnen en laat je roepen of:
je loopt door.

Als je binnenkomt, kijk je om en ziet boven de binnenkant van de deur staan: Ik wist wel dat je zou komen.

Oke, het rammelt een beetje. Maar ieder kan kiezen, dat is wel de boodschap.
Achteraf blijkt alleen dat dit al de bedoeling was.
Nu snap ik het ook niet meer........ :?   Gr. Anne-Marie

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: april 07, 2003, 08:37:22 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 20:22:34 schreef Anne-Marie:
Ik heb niet alles gelezen, alleen de laatste bladzijde.
Het deed me denken aan een preek die ik ooit gehoord heb over de keuze van God en die van de mens.

Je loopt op straat, langs een kerk.
Je ziet boven de deur staan: God roept je!
Je hebt nu de keus: je gaat naar binnen en laat je roepen of:
je loopt door.

Als je binnenkomt, kijk je om en ziet boven de binnenkant van de deur staan: Ik wist wel dat je zou komen.

Oke, het rammelt een beetje. Maar ieder kan kiezen, dat is wel de boodschap.
Achteraf blijkt alleen dat dit al de bedoeling was.
Nu snap ik het ook niet meer........ :?   Gr. Anne-Marie
Klopt , het is namelijk de bedoeling, en erg bijbels, dat iedereen voor Jezus kiest. Helaas, tot groot verdriet van hem, is de situatie anders.

Tave

• schaap
    • Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: april 07, 2003, 08:38:07 pm »
Sommigen van jullie (o.a. Wiering) zeggen dus eigenlijk dat God bepaald wie zich bekeert en wie niet?

Wat doe je dan met onderstaande tekst?

'Zou Ik een welgevallen hebben aan de dood van de goddeloze? luidt het woord van de Here HERE. Niet veleer hieraan dat hij zich bekere van zijn wegen en leve?' - Ezechiel 18:23

Dat strijdt dan toch?
"Geef de schapen te drinken en laat ze verder grazen." - Genesis 29:7b (Groot Nieuws)

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: april 07, 2003, 09:06:02 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 20:38:07 schreef Tave:
Sommigen van jullie (o.a. Wiering) zeggen dus eigenlijk dat God bepaald wie zich bekeert en wie niet?

Wat doe je dan met onderstaande tekst?

'Zou Ik een welgevallen hebben aan de dood van de goddeloze? luidt het woord van de Here HERE. Niet veleer hieraan dat hij zich bekere van zijn wegen en leve?' - Ezechiel 18:23

Dat strijdt dan toch?

En b.v. Matt 18: 3  en zeide: Voorwaar, Ik zeg u, wanneer gij u niet bekeert en wordt als de kinderen, zult gij het Koninkrijk der hemelen voorzeker niet binnengaan.
 Wie moet hier wát doen?

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: april 07, 2003, 10:09:56 pm »
De hele kwestie van vrije wil versus uitverkiezing is volgens is  mij een schijntegenstelling. God geeft in Bijbel een aantal teksten waaruit blijkt dat er zoiets bestaat als uitverkiezing. Wat dat precies inhoud kunnen wij als mens onmogelijk bevatten laat staan dat wij God zouden kunnen narekenen. Want dat is wat wij proberen te doen: Gods doen en laten proberen te vangen in menselijke redeneringen en dat is een heilloze weg.

Daar staat tegenover dat in de Bijbel een heleboel teksten voorkomen waarin mensen opgeroepen worden om zich te bekeren en een keuze voor Christus te maken. (o.a. Wilhelmina heeft er al een groot aantal genoemd) Dat is voor ons menselijk verstand heel goed te begrijpen en dat is ook wat wij moeten doen. En hoe God daarin stuurt, weten we niet, begrijpen wij niet en daar hoeven wij ons ook niet druk over te maken.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: april 08, 2003, 11:24:57 am »
God roept iedereen op tot geloof in en bekering tot Jezus Christus. Dat is wel de hoofdboodschap in zending en evangelieprediking.

Het geloof is niet uit onszelf, maar een geschenk van God.

God kiest de mensen uit die Hij aan Christus geeft. Daarover is de Bijbel vrij duidelijk.

Waarom God de weg van geloof kiest en niet iedereen redt? Als je dat van Hem verwacht, neem je de ellende van zonde niet serieus. Maar over het waarom is er niet veel geopenbaard. God werkt volgens zijn eigen goeddunken, zijn "welbehagen".

Deze genade is God aan niemand verschuldigd. Want wat zou Hij verschuldigd zijn aan iemand, die Hem niet eerst iets kan geven dat beloond zou moeten worden? Nog sterker, wat zou God verschuldigd zijn aan hem die zelf niets anders heeft te bieden dan zonde en leugen?

Wie deze genade ontvangt, is dus alleen aan God eeuwige dankbaarheid verschuldigd en hij brengt Hem die dank dan ook.
Wie deze genade niet ontvangt, bekommert zich in het geheel niet om deze geestelijke dingen en gaat op in zijn eigen leven, of hij beroemt zich in zijn zorgeloosheid ten onrechte op wat hij toch niet heeft.

Verder moet men naar het voorbeeld van de apostelen over hen die openlijk hun geloof belijden en hun leven beteren, gunstig oordelen en spreken, want het diepst van het hart is ons onbekend.
Wat anderen betreft, die nog niet geroepen zijn, voor hen moet men tot God bidden, die het niet zijnde tot aanzijn roept. In geen geval moeten wij ons hoogmoedig jegens hen gedragen, alsof wij onszelf onderscheiden hadden.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: april 08, 2003, 12:11:11 pm »

quote:

God kiest de mensen uit die Hij aan Christus geeft. Daarover is de Bijbel vrij duidelijk
Vrij duidelijk?

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: april 08, 2003, 12:22:02 pm »

quote:

op 08 Apr 2003 12:11:11 schreef Sam:
God kiest de mensen uit die Hij aan Christus geeft. Daarover is de Bijbel vrij duidelijk

Vrij duidelijk?

Hoi Sam,

Er zijn vrij veel teksten die daar over spreken.
Een stukje uit de rede van Jezus in Johannes 6:

37 Iedereen die de Vader aan mij toevertrouwt, zal bij mij komen, en niemand die bij me komt, zal ik afwijzen. 38 Want ik ben uit de hemel neergedaald, niet om mijn eigen wil te doen, maar de wil van hem die mij gezonden heeft. 39 En wat wil hij die mij gezonden heeft? Dat ik van hen die hij mij gegeven heeft, geen mens verloren laat gaan, maar dat ik ze allemaal op de laatste dag zal opwekken uit de dood. 40 Want mijn Vader wil dat ieder die de Zoon ziet en in hem gelooft, eeuwig leven zal hebben en dat ik hem uit de dood zal opwekken op de laatste dag.’
41 Omdat hij gezegd had: ‘Ik ben het brood dat uit de hemel is neergedaald,’ begonnen de Joden te protesteren: 42 ‘Is dat niet Jezus, de zoon van Jozef? We kennen zijn vader en moeder. Hoe kan hij dan nu zeggen dat hij uit de hemel is neergedaald?’ 43 ‘Mopper toch niet zo onder elkaar,’ zei Jezus tegen hen. 44 ‘Niemand kan bij mij komen als de Vader die mij gezonden heeft, hem niet haalt; en ik zal hem uit de dood opwekken op de laatste dag.

Ik vind dit vrij duidelijk.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: april 08, 2003, 12:50:50 pm »
37 Iedereen die de Vader aan mij toevertrouwt, zal bij mij komen, en niemand die bij me komt, zal ik afwijzen. 38 Want ik ben uit de hemel neergedaald, niet om mijn eigen wil te doen, maar de wil van hem die mij gezonden heeft. 39 En wat wil hij die mij gezonden heeft? Dat ik van hen die hij mij gegeven heeft, geen mens verloren laat gaan, maar dat ik ze allemaal op de laatste dag zal opwekken uit de dood. 40 Want mijn Vader wil dat ieder die de Zoon ziet en in hem gelooft, eeuwig leven zal hebben en dat ik hem uit de dood zal opwekken op de laatste dag.’
41 Omdat hij gezegd had: ‘Ik ben het brood dat uit de hemel is neergedaald,’ begonnen de Joden te protesteren: 42 ‘Is dat niet Jezus, de zoon van Jozef? We kennen zijn vader en moeder. Hoe kan hij dan nu zeggen dat hij uit de hemel is neergedaald?’ 43 ‘Mopper toch niet zo onder elkaar,’ zei Jezus tegen hen. 44 ‘Niemand kan bij mij komen als de Vader die mij gezonden heeft, hem niet haalt; en ik zal hem uit de dood opwekken op de laatste dag.

Ik dit ook.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: april 08, 2003, 12:53:05 pm »
Of lees het hogepriesterlijk gebed (te vinden in Joh. 17):
1 Dit sprak Jezus en Hij hief zijn ogen ten hemel en zeide: Vader, de ure is gekomen; verheerlijk uw Zoon, opdat uw Zoon U verheerlijke, gelijk Gij Hem macht hebt gegeven over alle vlees, om aan al wat Gij Hem gegeven hebt, eeuwig leven te schenken. (...)
6 Ik heb uw naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij behoorden U toe en Gij hebt hen Mij gegeven en zij heben uw woord bewaard. (...)
9 Ik bid voor hen; niet voor de wereld bid Ik U, maar voor hen, die Gij Mij gegeven hebt, want zij zijn van U (...)

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: april 08, 2003, 12:58:55 pm »

quote:

op 08 Apr 2003 12:50:50 schreef Sam:

Ik dit ook.
Hoi Sam,

Moet je het eerste gedeelte van vers 37 niet vergeten.
De Vader vertrouwt ons toe aan Christus. Doordat de Vader ons toevertrouwt (geeft) aan Christus, gaan we naar Christus. Wij gaan inderdaad naar Christus, maar dan wel door de Vader.
Vers 40 is niet anders dan een logisch gevolg van de gave van de Vader aan Christus.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: april 08, 2003, 01:51:22 pm »
Hoi Garfield,

Ik ben het met jou eens als je het woord toevertrouwen gebruikt. Qohelet gebruikte het woord kiezen. Kiezen heeft bij mij een hele menselijke betekenis. Je kiest ergens voor vanwege bepaalde redenen. Deze bepaalde redenen zijn er m.i. voor God de Vader niet, immer: "Want alzo lief heeft God de wereld..."

"De wereld" = "Iedereen"

Dus geen uitverkiezing.

En voor het geciteerde door Elle geldt bovenstaande ook.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: april 08, 2003, 02:04:14 pm »

quote:

1-5. De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29).
That's it.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: april 08, 2003, 02:33:56 pm »
"Alzo lief had God de wereld" gaat over dat God zijn schepping liefhad, die dus door de mensen vernacheld is. Om niet het kind (de wereld) met het badwater (de verdoemde mensheid) weg te gooien, kwam hij met het laatste redmiddel: Zijn Zoon!
De mens is immers de kroon op de schepping. Zij zijn geschapen om leiding te geven aan de wereld. (De wereld heeft kennelijk leiders nodig.) De leiders hebben het vervolgens compleet verbruid bij God. Om nu niet alles te hoeven vernietigen, geeft God genade aan een selecte groep, middels zijn Zoon. Die groep verdient het niet, maar krijgt het toch.

edit: Zie verderop, Joh 3:19: 'Dit is het oordeel, dat het licht in de wereld gekomen is en de mensen de duisternis liever gehad hebben dan het licht...' Er wordt onderscheidt gemaakt tussen 'de wereld' en 'de mensen'.

Maar misschien kan Qohelet wat meer inzicht geven in deze bijbelverzen?
« Laatst bewerkt op: april 08, 2003, 02:39:24 pm door elle »

Garfield

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: april 08, 2003, 02:36:39 pm »

quote:

op 08 Apr 2003 13:51:22 schreef Sam:
Hoi Garfield,

Ik ben het met jou eens als je het woord toevertrouwen gebruikt. Qohelet gebruikte het woord kiezen. Kiezen heeft bij mij een hele menselijke betekenis. Je kiest ergens voor vanwege bepaalde redenen. Deze bepaalde redenen zijn er m.i. voor God de Vader niet, immer: "Want alzo lief heeft God de wereld..."

"De wereld" = "Iedereen"

Dus geen uitverkiezing.

En voor het geciteerde door Elle geldt bovenstaande ook.
Even een aanvulling, nl Titus 1:1 (GNB96)
Van Paulus, dienaar van God en apostel van Jezus Christus. Ik heb de opdracht hen die God heeft uitgekozen, te brengen tot het geloof en tot de erkenning van de waarheid van onze godsdienst,
God kiest dus duidelijk mensen.
Het woordje 'iedereen' in Joh 6:37 maakt ook duidelijk dat het hier niet gaat om alle mensen die op de aarde rondliepen/rondlopen/zullen rondlopen. Alleen die mensen die God aan Christus toevertrouwt. Er zijn dus mensen die God niet aan Christus toevertrouwt.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: april 08, 2003, 02:47:46 pm »

quote:

op 08 Apr 2003 13:51:22 schreef Sam:
(...) Qohelet gebruikte het woord kiezen. Kiezen heeft bij mij een hele menselijke betekenis. Je kiest ergens voor vanwege bepaalde redenen. Deze bepaalde redenen zijn er m.i. voor God de Vader niet, immer: "Want alzo lief heeft God de wereld..."

"De wereld" = "Iedereen"

Dus geen uitverkiezing. (...)

Ik zou niet durven spreken over God die kiest als de bijbel dat niet deed.

In het NT komt 20 maal een vorm voor van eklegô, "uit-kiezen". Daarvan gaan een heleboel echt over de uitverkiezing door God van mensen tot eeuwige redding:
* Mk 13, 20 En indien de Here die dagen niet had ingekort, zou geen vlees behouden worden, doch ter wille van de uitverkorenen, die Hij heeft uitverkoren, heeft Hij die dagen ingekort.
* Joh 15, 16 Niet gij hebt Mij, maar Ik heb u uitgekozen en u aangewezen, opdat gij zoudt heengaan en vrucht dragen en uw vrucht zou blijven, opdat de Vader u alles geve, wat gij Hem bidt in mijn naam.
* Joh 15, 19 Indien gij van de wereld waart, zo zou de wereld het hare liefhebben; doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld heb uitverkoren, daarom haat u de wereld.
* Hand 13, 17 De God van dit volk Israël heeft onze vaderen uitverkoren en het volk verhoogd, toen zij bijwoners waren in het land Egypte, en Hij heeft hen met hoge arm daaruit gevoerd
* Ef 1, 4 Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht.
* Jac 2, 5 Hoort, mijn geliefde broeders! Heeft God niet de armen naar de wereld uitverkoren om rijk te zijn in het geloof en erfgenamen van het Koninkrijk, dat Hij beloofd heeft aan wie Hem liefhebben?

Ik kom er net achter dat ik de 22x dat eklektos "uit-gekozen" voorkomt, nog niet eens heb meegeteld. Het is een standaard-epitheton voor de gemeenten aan wie de apostelen schrijven. Ook heb je 5x het znw eklogê "verkiezing" in kernteksten als Rom 9, 11.

God heeft wel degelijk redenen. Zijn keuzes komen voort uit zijn soeverein welbehagen; in gewoon Nederlands, God doet waar Hij zin in heeft en daarom kiest Hij dit wel en dat niet. (Dat is, zeg maar, de reden waarom je met twee en niet met één of drie armen aan je lijf rondloopt ;). )

Over Joh 3, 16 schrijf ik zometeen wel wat. Het moge in elk geval wel duidelijk zijn dat je niet kunt concluderen dat de Bijbel niet over verkiezing spreekt! Aan jouw argument "de wereld" = "iedereen" kleven twee bezwaren:
 * "de wereld" en "iedereen" is niet per se hetzelfde (kom met argumenten!)
 * zelfs als het waar is volgt daar de conclusie over verkiezing niet zomaar uit.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: april 08, 2003, 02:49:09 pm »
Meest rechtstreeks tegenargument uit de bijbel:

Indien gij van de wereld waart, zou de wereld het hare liefhebben, doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld uitgekozen heb, daarom haat u de wereld. (Joh 15, 19)

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: april 09, 2003, 11:45:51 am »
Ik ben benieuwd wat de 'Evangelischen' vinden.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: april 10, 2003, 01:07:04 pm »

quote:

op 08 Apr 2003 14:49:09 schreef Qohelet:
Meest rechtstreeks tegenargument uit de bijbel:

Indien gij van de wereld waart, zou de wereld het hare liefhebben, doch omdat gij van de wereld niet zijt, maar Ik u uit de wereld uitgekozen heb, daarom haat u de wereld. (Joh 15, 19)

Met deze tekst wordt met het woord wereld duidelijk personen bedoeld.

Maar met de volgende tekst wordt de wereldgezindheid bedoeld :

Heb de wereld niet lief en hetgeen in de wereld is. indien iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.

Eris dus verschil in betekenis van het woord wereld.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: april 10, 2003, 02:10:45 pm »
Dat is natuurlijk zo. We mogen ons niet opsluiten in een klooster.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: april 10, 2003, 03:32:16 pm »
En wat moeten we wel?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: april 14, 2003, 10:20:09 pm »
Nog een voorbeeld waar je duidelijk ziet dat je zelf de stap moet nemen :

Bij de gelijkenis van de verloren zoon zie je op een moment dat hij zegt :

Ik zal opstaan en naar mijn vader gaan en tot hem zeggen : Vader ik heb gezondigd tegen den hemel en voor u, ik ben niet meer waard uw zoon te heten; stel mij gelijk met een uwer dagloners.

Hij wachtte niet tot de vader hem kwam halen. Het was een besluit van hemzelf.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: april 15, 2003, 08:00:41 am »

quote:

op 14 Apr 2003 22:20:09 schreef Mientje:...

Bij de gelijkenis van de verloren zoon ....
Je kan een gelijkenis nooit zwart-wit zien...

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: april 15, 2003, 09:32:17 am »

quote:

op 14 Apr 2003 22:20:09 schreef Mientje:
Hij wachtte niet tot de vader hem kwam halen. Het was een besluit van hemzelf.
Er komt altijd een moment dat er een besluit van jezelf verwacht wordt. Het is juist de vraag hoe die keuze tot stand komt (lijkt mij...) Hoe wordt bepaald wat je kiest?

Om voor God te kiezen, moet je er al vertrouwen in hebben, dat het de juiste keuze zal zijn. Waar komt dat vertrouwen vandaan? Heeft dat niet met wedergeboorte te maken?

De 'verloren zoon' wist al lang dat zijn vader er was. En dat hij het daar goed zou hebben. Eigenlijk is het meer een afgedwaalde gelovige dan een compleet onwetende ongelovige, die tot bekering komt.
De oudste zoon mocht (ondanks zijn twijfelachtige houding) ook in het huis van de vader blijven, terwijl hij nooit die keuze gemaakt heeft.

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: april 15, 2003, 10:18:26 am »

quote:

De 'verloren zoon' wist al lang dat zijn vader er was. En dat hij het daar goed zou hebben. Eigenlijk is het meer een afgedwaalde gelovige dan een compleet onwetende ongelovige, die tot bekering komt.

Volgens mij lijkt het erop dat jij een andere bijbel heeft. Zie wederom:
" En de zoon zeide tot hem: Vader, ik heb gezondigd tegen de hemel en voor u, ik ben niet meer waard uw zoon te heten"

En het laatste vers:
"Wij moesten feestvieren en vrolijk zijn, want uw broeder hier was dood en is levend geworden, hij was verloren en is gevonden."

Sam

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: april 15, 2003, 10:20:26 am »

quote:

Je kan een gelijkenis nooit zwart-wit zien...
Volgens mij zijn gelijkenissen juist wel om dingen zwart-wit te zien! Er gaat vaak zo'n zieldoorsnijdende boodschap van uit.

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: april 15, 2003, 02:01:21 pm »
De boodschap die ervan uit gaat wel.. maar de omgeving waar 'het verhaal' over gaat is fictief, voorbeelden gaat altijd mank. Op die manier bedoel ik het.