Even punt voor punt reageren met enkele gedachten om het voor mezelf een beetje helder te krijgen.
quote:
De Bijbel is m.i. niet,
ineens, door de H. Geest bedacht..
De Bijbel is wel tot stand gekomen doordat mensen in verschillende tijd over hun Godservaringen schreven, geïnspireerd door de H. Geest. Op deze wijze is de Bijbel zoals we die nu kennen dan ook samengesteld uit Geschriften uit verschillende tijden.
quote:
Er zit geen (geloofs)ontwikkeling in.
Er zit m.i. wel geloofsontwikkeling in omdat mensen steeds meer zien van Zijn openbaringen.
quote:
De God die eerst wel erg lijkt op een stam-God, temidden van ontelbare andere stamgoden, de God die ten tijde van de ballingschap ahw los kwam van fysieke verschijnselen en universeler werd, maar ook wat vredelievender en anderzijds meer de hoop op herstel van het koninkrijk belichaamde, de God die rond de definitieve ondergang van Israël en de laatste verwoesting van de tempel naar een totale universaliteit maar ook een totale verzetloosheid neigde, dat was allemaal één en dezelfde God, die al die tijd precies dezelfde boodschap had.
Een Gods die als het ware met Zijn Schepping meegroeit..?
Net zoals je als moeder van een kleine baby een "andere" moeder bent dan die van een puber of een kind wat volwassen is geworden...
quote:
2. De Bijbel is een door cultuur en historische ontwikkeling van Israël zwaar gedomineerde reeks van blikken op God. God is weliswaar onveranderlijk, maar de beelden die Israël van God gegeven heeft in de Bijbel zijn sterk gekleurd door het moment en de plaats waar de schriften tot stand kwamen.
Klinkt me heel aannemelijk en logisch in de oren...
quote:
In geval 1 zal je schijnbare tegenstrijdigheden moeten verklaren. Mijn indruk is dat veel gereformeerde broeders daar heel knap in zijn.
Je bedoeld hiermee de reacties die hier boven staan..?
quote:
In geval 2 zal je de schijnbare veranderlijkheid van God moeten verklaren, of zal je moeten accepteren dat de Bijbel subjectiever is, en beschrijvender, dan in sommige vrij orthodoxe kringen aanvaardbaar wordt geacht. Mijn indruk is dat veel "vrijzinnige" gereformeerde broeders, en katholieken, daar aardig mee overweg kunnen.
Subjectiever en beschrijvender...?
Vanuit dat oogpunt krijg ik nog geen antwoord op de vraag hoe kan het dat God Zijn volk de opdracht geeft het land te veroveren en te moorden.
Komt op dit moment wel een andere gedachte bij me op, tijdens dit schrijven.. hoe belangrijk is het voor mij om dit te verklaren. Niet eigenlijk, wetende wat het is om in deze tijd te leven en het te doen met wat God in Christus
nu heeft gegeven....
quote:
Keuzes he.
Ehhh.. ja...
Denk dat ik deze week het hoofdstuk 'Mystiek in het O.T.' maar eens ga lezen. Heb het voorgevoel daar ook het één en ander in te kunnen vinden. Of dat zo is weet ik nog niet, de tijd zal het leren.