Ohw, haha, ik zit echt hardop te lachen terwijl ik dit topic lees, ik zie het helemaal voor me hoe pijnlijk dat is als je ff in een andere gemeente bent en er dan flink naastslaat met zingen dan wel spreken, verkeerde melodie enz.

" class="smiley" /> Voor mij is het grote voordeel, dat ik steeds goed oplet wat de anderen doen, omdat het voor mij allemaal nieuw is. Wat er (samen met ervaring als alt in diverse koren) toe leidt, dat ik ook mij totaal onbekende liedjes gewoon uit volle borst kan meezingen (als er maar noten bijstaan en dat is gelukkig het geval bij de meeste dingen)

Maar nu is het me duidelijk, wat de reden is: de liturgie bij verschillende GKV-kerken wijkt veel meer van elkaar af dan bij verschillende RK-kerken. Daar heb je nog wel eens kleine verschilletjes m.b.t. de voorkeur van een pastoor, bijv. wij doen een lofprijzing die sommige pastoors op ouderwetse wijze afwisselend door priester en gemeente doen, en andere (de meeste) gewoon alles door iedereen samen. Zo zaten wij vanochtend ook te stuntelen, omdat deze pastoor het ineens om en om deed, het niet in het boekje stond wie wat moest doen, en alleen de oudere mensen (65+) wisten wie wat moest doen

" class="smiley" /> En over enkele maanden ga ik met een internetvriendin in Antwerpen naar de mis, daar zijn wat verschillen m.b.t. taal (bijv. het Onze-Vader komt uit een andere bijbelvertaling) maar zelfs dan is het verschil nog wel te overzien. Ik durf zelfs nog wel in Frankrijk naar de mis te gaan op vakantie - mijn Frans is echt slecht, maar de katholieke mis zit overal hetzelfde in elkaar, dus dan is het nog te volgen (behalve de preek

). Alleen als ik in het Nederlands antwoord op de div. dingen, kijkt men mij waarschijnlijk raar aan ...
Ff terug ontopic (GKV), ik heb nog een GKV-collega en die woont in een andere plaats. Nou, dat is al een groot verschil, als je bedenkt dat je hier in je gewone kloffie (broek, t-shirt enz.) welkom bent, terwijl daar van de vrouwen verwacht wordt, dat ze een rok en een hoedje dragen. Ook beginnen ze hier niet met de 10 geboden, waarvan ik begrepen heb (via dit forum), dat dat ook redelijk normaal is in de GKV. Volgens mij is het gewoon een wat minder 'strenge' gemeente ofzo?

En w.b. interactieve preek: dat hadden we vandaag toevallig ook! Zoals ik schreef, ging het over Maria en de dominee vroeg op een gegeven moment wie van de vrouwen er Maria heette met één van haar doopnamen. Tja, ik dus ... evenals mijn 3 broers, haha! Ik vond het al raar dat ie het alleen aan de vrouwen vroeg! En toen zei ie ook, dat als hij dat in een RK-kerk had gevraagd, waarschijnlijk heel wat meer mensen hand op hadden gestoken. Ik heb na de dienst nog even een praatje gemaakt met de dominee, hem gecomplimenteerd met zijn heldere en genuanceerde kijk op Mariaverering (waarvan hij eerst aangaf dat bepaalde vormen in de katholieke kerk hem te ver gingen, en daarna dat het in de gereformeerde kerk juist wel wat meer mocht gebeuren)