quote:
Ook als je niet boos bent kun je een mens kwetsen. Dit zou dan wel een hele kwalijke
zaak zijn. Dit kan iemand dan wel bewust kwetsen noemen. Dat zou "mij" dan ook een
wel een hele kwalijke zaak lijken. In boosheid ben je er niet altijd direkt van bewust
denk ik dat je mensen kwetst. Boosheid is een kwaad dat vele goede emotie's en ge-
dachten over schaduwd.
quote:
elle schreef op 30 november 2006 om 16:55:Met andere woorden: als je iemand (zonder boos te zijn) wijst op een dwaling, is dat niet meteen onrespectvol bedoeld. Als de ander zich gekwetst voelt daardoor, dan heeft 'ie of jou verkeerd begrepen, of heeft 'ie waarschijnlijk te lange tenen.
Daarin kan ik niet voor een ander spreken. Voor mijzelf sprekende zou ik zeggen:Nee
dat is vanaf mijn kant niet onrespectvol bedoeld. Als een ander zich daardoor gekwest
voelt en hij kan mij duidelijk maken dat hij zich door bepaalde uitingen bejegend voelt
zal ik altijd kijken of ik niet te hard, bot of onterecht dingen geschreven of uitgesproken
heb. Kom ik dan tot "die" conclusie, krijgt die persoon van mij altijd een gemeend excuus.
Wat is lange tenen? Moeilijk om daar een uitspraak over te doen, zeker als het om een
forum gaat. Juist omdat je de non-verbaal communicatie (lichaamstaal) mist kan iemand
niet altijd goed in schatten wat een ander voelt of denkt, als een persoon een tekst op
een forum leest. Iemand moet het nl. op een forum altijd met een 2 dimensionale tekst
doen.
Iemand kan bij wijze van spreken, iets netjes neerschrijven en toch op dat moment wel
kokend van woede achter zijn scherm zitten. Iemand die nette tekst leest en de woede
niet kan zien, zal met een volgende reaktie misschien wel eens een lont in het welbe-
kende kruitvat kunnen steken.
quote:
elle schreef op 30 november 2006 om 16:55:Dat doe ik dan ook niet, ik denk dat ik me wat onduidelijk uitdruk. Ik bedoel het volgende. Jij zegt eerder in deze draad:
1) ik hang de 3FvE volledig en van harte aan
2) iemand verketteren laat ik bij voorkeur over aan God
3) (en ik stelde dat) de 3FvE verketteren bepaalde overtuigingen (de paapse mis, Pelagius ea)
Uit 1 en 3 volgt logischer wijze dat jij dus bepaalde zaken verkettert. Dat zou dan strijdig zijn met 2. Hoe rijm je dat vervolgens?
Jij zegt hierboven dat een mens en zijn geloof moeilijk te scheiden zijn. Kun je iemands overtuiging als 'dwaling' bestempelen, zonder die persoon daarmee te kwetsen?
1. Ja. Er wel mee rekening houdende dat het door mensen geschreven is en altijd aan
de hand van de schrift getoetst moet worden.
2.Ja. Nogmaals, je mag iemand op ketterij wijzen en daarmee ook je geloof verdedigen.
3. Als een persoon zich gekwets voelt door (vraag2) dan is het aan hem om met betere
argumenten komen om mij aan te tonen en te overtuigen waar mijn overtuiging van mijn
geloofsovertuiging niet klopt. Is er een te groot opvattingsverschil, dan is beter om die
discussie op dat punt te beëindigen.
Let wel, Ik verketter geen mensen. De 3fve geven ketterijen aan over dwalingen
en geloofsovertuigingen. Dit zegt niets over mensen, maar over het geloof van die
mensen. Die 2 moeten wel goed gescheiden worden gehouden.!offtopic:Schrijven over evangelie, is als zeewater; hoe meer men er van drinkt, hoe dorstiger men wordt.