quote:
SPHKONING schreef op 08 december 2006 om 17:52: De mens heeft inderdaad de juiste omstandigheden nodig om te ontplooien, kijk maar eens naar de piramide van Maslow. Volgens Christenen kan dat, zoals je zelf zegt inderdaad het afstemmen op God betekenen.
Ja, maar zie je dan niet dat die 'juiste omstandigheden' ook beperkingen opleggen? En dat dat gezond voor je kan zijn?
Ik kan me overigens geen Christen voorstellen die dat afstemmen niet als een kunnen, maar als absolute noodzaak ziet.
quote:
In de antroposofie/theosofie ligt dat anders, wij geloven ook in JC, en zien hem als een perfect verlicht weze. Een beeld om naar te leven.
Interessant, gezet naast wat je eerder zei:
quote:
Ik snap dat als iemand zijn leven in het teken zet van God, de eigen ik een beetje in het nauw wordt gedreven, of heb ik het mis?
Een beeld om naar te leven. Een beeld dat je aanmoedigt jezelf veel te ontzeggen, je kruis op te nemen. Daar wordt je 'ik' inderdaad nogal van in het nauw gedreven. Maar als je je herorienteert op Christus, dan blijkt het om snoeiwerk te gaan, om je eigen mogelijkheden des te beter tot bloei te laten komen.
quote:
Door meerdere levens te doorlopen, daarmee karmatische last op te bouwen en zo je leven vorm te geven raak je langzaam ook verlicht.
Je zult begrijpen dat ik dit inzicht niet met je kan delen
quote:
Alles in de wereld is in het optiek van de theosofie onderhevig aan deze krachten. Phanta Rhei wordt weleens genoemd. Door beweging leer je, en alles is beweging.
Moet ik dit verbinden met wat je eerder zei?
quote:
De keuzes die je maakt maken je gelukkig, of juist ongelukkig. Dat maakt niemand tot een slecht of een goed mens, maar juist tot...MENS.
In de zin van 'alle beweging is goed, want van beweging leer je'? Zoals ik al eerder zei, dat vind ik een heel gevaarlijke benadering. Het gaat er volgens mij nogal om de richting van de beweging. Je kunt ervaringen opdoen waar je veel beter zonder had kunnen doen.
quote:
Niet alleen pijn is een drijfveer, maar ook geluk in de theosofie.
Nou, als je iets weet van het Christendom, zul je weten dat we dat delen.
quote:
In therapie, zoals kunstzinnige therapie, geef je vorm aan je emoties. Dat kan genoeg zijn voor sommigen, maar als iemand ook God nodig heeft vind ik dat helemaal ok.
Wat voor theoretische benadering is dat? Wat de patient ook maar lekker vindt?
quote:
Mijn ervaring is dat je naast het geloof ook al snel een bezorgd netwerk om je heen hebt. Wat dat betreft zijn er voordelen.
Dat heeft mijn familie inderdaad pas weer mogen ondervinden.
quote:
Wat betreft boetedoening, ikzelf zie dat als een manier om jezelf pijn te doen, omdat je iets verkeerds hebt gedaan.
Ik had het woord 'boetedoening' niet moeten gebruiken, aangezien het niet dat is, maar 'berouw', wat nodig is. Het is ons niet mogelijk door boetedoening de schuld te voordoen. Maar we weten dat Jezus door Zijn dood, vergeving voor hen heeft verkregen die berouw tonen en zich aan God's genade en leiding overgeven. En uit dankbaarheid willen we graag handelen overeenkomstig God's wil.
Dat echter in de toekomstig 'anders' handelen kan een pijnlijk proces zijn. Maar het is geen boetedoening. Sorry dat ik me ongelukkig uitdrukte.
quote:
Begrijp me goed, God zal best oordelen, maar ik vind het raar om te denken dat er 24 uur per dag ogen op mij gericht zijn die mijn zonden vastleggen.
Maar je vind het niet raar in de theosofie dat je door verkeerd gedrag een rekening opbouwt die je moet aflossen voor je verlicht wordt?
Ik zie het meer als moedwillig het smalle pad verlaten, en me steeds dieper in de bramen en stekels werken, steeds vaster komen te zitten. En ik dien de aanwezigheid van elke braamrank waaraan ik vastzit te erkennen, en daarvan los te willen komen, voordat ik in staat bent de hand van de Heer te grijpen, die me terug kan leiden naar dat smalle pad.