Volgens mij worden gewoon taal en boodschap verwart. Het moderne nederlands is gewoon een bruikbare taal om in uit te leggen wat je gelooft. Maar het kan ook in het Engels, Chinees of in 'tale kanaäns', mits je de betreffende taal goed beheerst. Zo simpel is het gewoon.
En andersom is het ook waneer je 'tale kanaäns' spreekt is het heel prima mogelijk om ongewenste onderwerpen te vermijden, heb ik vaak genoeg zien gebeuren.
Het probleem is dat veel mensen de confrontatie met anderen niet aan willen of durven gaan, en dat probleem zie je overal terug. Die confrontatie kun je vermijden door de gevoelige onderwerpen uit de weg te gaan en daar heb jij (niet onterecht) een probleem mee. Maar dat kan ook door alleen maar over geloof te spreken in een taal die de rest van de wereld niet snapt.
Volgens mij zijn we te bang anderen af te schrikken of weg te jagen. Ik hoor vreselijk vaak kreten als 'Dat is nog wel wat moeilijk om het nu al over te hebben', 'Misschien vinden ze dat wel erg bedreigend', 'Ja maar dat klinkt zo negatief'. Dat is allemaal goed bedoeld (en ook niet altijd onterecht), maar je bent al snel meer bezig met marketing dan met communicatie.
Dat is ook de waar Bert Koetsier volgens mij scheef gaat:
quote:
En dát is de makke van de kerk in de huidige tijd, volgens Koetsier. Dat ze spreekt in een taal en in beelden die afgedaan hebben.
Dat ben ik best met hem eens, maar:
quote:
Bovendien houdt ze krampachtig vast aan een achterhaald idee van ’gemeenschap’. "De huidige mens bindt zich niet meer aan één gemeenschap. Die schept zijn eigen gemeenschap, ook spiritueel, meestal voor de duur van één project."
Zo klinken de sales mensen bij ons ook, 'Onze klanten nemen geen genoegen meer met dittum maar verwachten tegenwoordig dattum'. Als commercieel bedrijf merk je zoiets op en pas je je product daarnaar aan. Bert Koetsier lijkt te denken dat de kerk haar boodschap ook maar aan moet passen, want er is nou eenmaal veel meer vraag naar iets anders.
Dat gaat er bij mij dus niet in, ik heb een boodschap, zal het desnoods 100 keer op 100 manier uitleggen als iets niet duidelijk is, maar ik ga niet iets anders vertellen omdat men dat liever hoort.
"Hier sta ik, ik kan niet anders."Daarna zijn er natuurlijk ook onder gelovigen altijd bepaalde 'vaktermen', maar zolang we die maar gewoon lijkt me dat geen enkel probleem.