Auteur Topic: Heeft satan nu nog macht en zo ja, hoeveel?  (gelezen 6103 keer)

har03

• leef, hoop, ervaar
    • Bekijk profiel
Heeft satan nu nog macht en zo ja, hoeveel?
« Gepost op: december 30, 2006, 11:45:44 am »
Modbreak:
Deze berichten zijn verplaatst vanuit het topic: De wijzen uit het oosten en hier kunnen we het verder hebben over de positie van satan in deze tijd en wat daar verder mee samenhangt

quote:

grondig christelijk schreef op 29 december 2006 om 06:07:
[...]

God kan er voor zorgen dat dóór het kwaad en de zonde héén Hij dit instrument van de satan tegen die satan gebruikt. Daarmee toont Hij zijn almacht aan en laat Hij Zijn kinderen in het goede spoor of die kinderen naar Hem terug keren. Hij laat alles meewerken ten goede schrijft de Romeinenbrief.
Ik denk niet, dat satan nog op een of ander punt overwonnen hoeft te worden, God zal dus ook geen "instrumenten van satan" tegen hem gebruiken. (of zou in Christus niet voldoende zijn betaald?) zelfs het "kwade" komt uit God's hand.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2006, 10:58:45 pm door Priscilla en Aquila »
leef vandaag, hoop op morgen, met de ervaring van gisteren.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 30, 2006, 01:42:34 pm »

quote:

har03 schreef op 30 december 2006 om 11:45:
Ik denk niet, dat satan nog op een of ander punt overwonnen hoeft te worden, God zal dus ook geen "instrumenten van satan" tegen hem gebruiken. (of zou in Christus niet voldoende zijn betaald?) zelfs het "kwade" komt uit God's hand.
Dat satan overwonnen is, is ook niet het punt. Dat satan nog steeds tekeer gaat is echter realiteit. Overwonnen en onder Gods controle. De satan wordt kortgehouden aan een lijntje als het ware. Maar hij kan nog wel wat. Rondgaan als een briezende leeuw bijvoorbeeld.

Dat God het kwade bewerkt is niet het geval. In Hem is slechts goed.

quote:

Jakobus 1: 16 Geliefde broeders en zusters, vergis u niet: 17 elke goede gave, elk volmaakt geschenk komt van boven, van de Vader van de hemellichten; bij hem is nooit enige verandering of verduistering waar te nemen.
En via de hemellichten komen we weer terug bij het onderwerp van dit topic. De wijzen en de ster.

Inmiddels afgesplitst zie ik
« Laatst bewerkt op: december 30, 2006, 11:29:24 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

loeki

• Het Zoutvat uit: De Wereld In!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 30, 2006, 09:27:50 pm »

quote:

[De satan wordt kortgehouden aan een lijntje als het ware. Maar hij kan nog wel wat. Rondgaan als een briezende leeuw bijvoorbeeld.

Rondgaan als een briezende leeuw, is een leeuw die niet zoveel meer kan. De leeuw is zijn tanden en zijn nagels kwijt en kan alleen nog maar dreigende en briezende geluiden maken om ons daarmee angst aan te jagen.

Dat is het enige wat satan nog kan... ons angst proberen aan te jagen.
Door het bloed van Jezus, heeft hij namelijk geen enkele macht meer over ons en kan ons ook niet bij God aanklagen zoals bij Job het geval was.
Hij wil ons dat wel wijsmaken door ons voortdurend in te fluisteren hoe slecht en zondig we wel niet zijn en niet waardig voor God te verschijnen om ons van God weg te trekken en af te houden.

Het is een ouwe, zeverige, lispelende en krakkemikkige leeuw die satan; die op leven na dood is. (Wel even een andere leeuw dan de leeuw van Juda)

Bij Jezus terugkomst zal deze briesende leeuw zijn nek worden gebroken...
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 30, 2006, 11:00:21 pm »

quote:

loeki schreef op 30 december 2006 om 21:27:
Rondgaan als een briezende leeuw, is een leeuw die niet zoveel meer kan. De leeuw is zijn tanden en zijn nagels kwijt en kan alleen nog maar dreigende en briezende geluiden maken om ons daarmee angst aan te jagen.
Dat is het enige wat satan nog kan... ons angst proberen aan te jagen.

Er staat nog wel wat meer bij:
 1 Petr. 5
8 Wordt nuchter en waakzaam. Uw tegenpartij, de duivel, gaat rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij zal verslinden. 9 Wederstaat hem, vast in het geloof, wetende, dat aan uw broederschap in de wereld hetzelfde lijden wordt toegemeten.

En waarom een wapenrusting om te kunnen standhouden als het alleen maar dreigen is?

Zie Efeze 6:
11 Doet de wapenrusting Gods aan, om te kunnen standhouden tegen de verleidingen des duivels; 12 want wij hebben niet te worstelen tegen bloed en vlees, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers dezer duisternis, tegen de boze geesten in de hemelse gewesten. 13 Neemt daarom de wapenrusting Gods, om weerstand te kunnen bieden in de boze dag en om, uw taak geheel vervuld hebbende, stand te houden.

quote:

Door het bloed van Jezus, heeft hij namelijk geen enkele macht meer over ons
...als je daarop beroept is hij machteloos. Maar niet ieder stelt zich zo op en er zijn gelovigen die satan in die zin niet serieus nemen.

quote:

en kan ons ook niet bij God aanklagen zoals bij Job het geval was.
Hij wil ons dat wel wijsmaken door ons voortdurend in te fluisteren hoe slecht en zondig we wel niet zijn en niet waardig voor God te verschijnen om ons van God weg te trekken en af te houden.

Ik denk dat hij dat nog steeds doet, maar Jezus is onze pleitbezorger. Die hebben we nog steeds nodig. Totdat satan echt wordt verdreven en op aarde wordt neergeworpen.
M.i. ligt die tekst uit Openbaring nog in de toekomst:

Op 12,10

En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen: Nu is verschenen het heil en de kracht en het koningschap van onze God en de macht van zijn Gezalfde; want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is nedergeworpen.

Het koningschap van God is nog niet verschenen.....

quote:

Het is een ouwe, zeverige, lispelende en krakkemikkige leeuw die satan; die op leven na dood is. (Wel even een andere leeuw dan de leeuw van Juda)

Bij Jezus terugkomst zal deze briesende leeuw zijn nek worden gebroken...
Hij is ook geen leeuw. ;) Hij gaat rond als een briesende leeuw.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 30, 2006, 11:12:50 pm »
Staat er toevallig niet iets in Openbaringen?
iets over dat de Satan op aarde is geworpen, en daar zoveel mogelijk schade probeerd te maken?
« Laatst bewerkt op: december 30, 2006, 11:13:02 pm door thijs14 »
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 30, 2006, 11:21:24 pm »

quote:

thijs14 schreef op 30 december 2006 om 23:12:
iets over dat de Satan op aarde is geworpen, en daar zoveel mogelijk schade probeerd te maken?

openbaring 12 vers 13 tot 18. Let op vers 17 !! En er staat ook nog iets over de god van deze wereld in 2 kor 4:

Omdat God ons in zijn barmhartigheid deze taak gegeven heeft, verzaken wij onze plicht niet. 2 Integendeel, we hebben ons afgekeerd van heimelijke lafheid: we gaan niet sluw te werk, vervalsen het woord van God niet, maar maken de waarheid openlijk bekend. Zo bevelen we ons ten overstaan van God aan bij ieders geweten. 3 Wanneer er dan toch nog een sluier ligt over het evangelie dat wij verkondigen, geldt dit alleen voor hen die verloren gaan: 4 de ongelovigen, van wie de gedachten door de god van deze wereld zijn verblind, waardoor ze het licht van het evangelie niet kunnen zien, de luister van Christus, die het beeld van God is. 5 Wij verkondigen niet onszelf, wij verkondigen dat Jezus Christus de Heer is en dat wij omwille van hem uw dienaren zijn. 6 De God die heeft gezegd: ‘Uit de duisternis zal licht schijnen,’ heeft in ons hart het licht doen schijnen om ons te verlichten met de kennis van zijn luister, die afstraalt van het gezicht van Jezus Christus.

daaruit blijkt in ieder geval dat de god van deze wereld gecontroleerd een bepaalde macht heeft. Volgens mij blijkt uit vers 4 dat de gedachten van de ongelovigen door de god van deze wereld zijn verblind, WAARDOOR ze het evangelie niet kunnen zien.

is het nu zo dat God ons wil bevrijden van die sluier en de macht van die satan of legt God een sluier over de ongelovigen waardoor ze het licht van Christus niet kunnen (en wellicht mogen) zien.
« Laatst bewerkt op: december 30, 2006, 11:31:21 pm door grondig christelijk »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 30, 2006, 11:22:57 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 december 2006 om 23:21:
[...]

openbaring 12 vers 13 tot 18. Let op vers 17 !! En ik ben nog op zoek naar een tekst over de god van deze wereld, maar die kan ik niet zo snel vinden  :/

Is dat niet: de God dezer eeuw?

2 Kor 4

4 ongelovigen, wier overleggingen de god dezer eeuw met blindheid heeft geslagen, zodat zij het schijnsel niet ontwaren van het evangelie der heerlijkheid van Christus, die het beeld Gods is.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 30, 2006, 11:23:16 pm »
satan heeft zoveel macht als je hem toestaat. Ben je slap in je geloof...dan zal hij daar gebruik van maken. Zoals hij (en zijn demonen) al onze zwakheden uitbuit. Vergeet niet dat ze al duizenden jaren ervaring met mensen hebben.

Maar dat gezegd hebbende...Ben in je in de Heer...dan ben je ook van de Heer en die heeft ons veel beloofd waar satan niet tussen kan komen. Maar nogmaals, het is en blijft je eigen keus.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 30, 2006, 11:27:12 pm »

quote:

thijs14 schreef op 30 december 2006 om 23:12:

Op 12 had ik al een gedeelte van aangehaald.

7 En er kwam oorlog in de hemel; Michaël en zijn engelen hadden oorlog te voeren tegen de draak; ook de draak en zijn engelen voerden oorlog, 8 maar hij kon geen standhouden, en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden. 9 En de grote draak werd (op de aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt; hij werd op de aarde geworpen en zijn engelen met hem. 10 En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen:
Nu is verschenen het heil en de kracht en het koningschap van onze God en de macht van zijn Gezalfde; want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is nedergeworpen. 11 En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad, tot in de dood. 12 Daarom, verheugt u, gij hemelen en wie daarin wonen. Wee de aarde en de zee, want de duivel is tot u nedergedaald in grote grimmigheid, wetende, dat hij weinig tijd heeft.

Bedoelde je deze laatste tekst?

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 30, 2006, 11:32:08 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 december 2006 om 23:22:

[...]

Is dat niet: de God dezer eeuw?

2 Kor 4

4 ongelovigen, wier overleggingen de god dezer eeuw met blindheid heeft geslagen, zodat zij het schijnsel niet ontwaren van het evangelie der heerlijkheid van Christus, die het beeld Gods is.
ja, ik had de post net aangepast omdat ik hem toch vlot vond...

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 30, 2006, 11:37:11 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 30 december 2006 om 23:23:
satan heeft zoveel macht als je hem toestaat. Ben je slap in je geloof...dan zal hij daar gebruik van maken. Zoals hij (en zijn demonen) al onze zwakheden uitbuit. Vergeet niet dat ze al duizenden jaren ervaring met mensen hebben.

Maar dat gezegd hebbende...Ben in je in de Heer...dan ben je ook van de Heer en die heeft ons veel beloofd waar satan niet tussen kan komen. Maar nogmaals, het is en blijft je eigen keus.

Oké, dat klopt. Maar we weten met zijn allen hier dat er ook onder christenen van evangelisch tot gereformeerd in het duister een potje maken van hun christen zijn. Vele niet te accepteren zaken gaan ook christenen niet voorbij. Daar spreekt de schrift ook heel duidelijk over en ook wat daarvan te vinden is. Ondanks dat ze dat misschien niet willen, maar hen ontbreekt de macht om daar bovenuit te komen. Is die macht dan hun oude natuur en moeten ze die doden, of is die macht het kwaad wat nog over hen heerst en moeten ze die laten doden.
Niet voor niets hebben we rond het avondmaal zoiets als zelfbeproeving. Hoe zit dit dan. Zijn dergelijke zaken louter een slechte gewoonte of is hier meer aan de hand.
wanneer ben je als christen dus niet in de Heer en wanneer wel ;)
hoe verhoud zich dit met romeinen 8 vers 29. Geldt dat gelijkvormig worden al voor nu of pas voor later of is dat een proces waar je in groeit. Hoe verhoudt zich dit groeien dan weer met die christenen die in de zonde blijven liggen. Zijn die nog niet wedergeboren tot een nieuw leven naar het beeld van JC of geven die geen gevolg aan die wedergeboorte??
gewoon ff om te overdenken...
« Laatst bewerkt op: december 30, 2006, 11:43:06 pm door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 30, 2006, 11:48:37 pm »
Wat te denken van 2 petrus 1 vers 3 tot 11,

daar staat nogal wat:

Maak uw roeping waar
3 Zijn goddelijke macht heeft ons alles geschonken wat nodig is voor een vroom leven, door de kennis van hem die ons geroepen heeft door zijn majesteit en wonderbaarlijke kracht. 4 Hiermee zijn ons kostbare, rijke beloften gedaan, opdat u zou ontkomen aan het verderf dat de wereld beheerst als gevolg van de begeerte, en opdat u deel zou krijgen aan de goddelijke natuur. 5 Span daarom al uw krachten in om uw geloof te verrijken met deugdzaamheid, uw deugdzaamheid met kennis, 6 uw kennis met zelfbeheersing, uw zelfbeheersing met volharding, uw volharding met vroomheid, 7 uw vroomheid met liefde voor uw broeders en zusters, en uw liefde voor uw broeders en zusters met liefde voor allen. 8 Als u deze eigenschappen in overvloed bezit, is uw kennis van onze Heer Jezus Christus niet nutteloos maar vruchtbaar. 9 Wie ze niet bezit is kortzichtig, ja blind, en vergeet dat hij van zijn vroegere zonden gereinigd is. 10 Span u daarom des te meer in om uw roeping en uitverkiezing waar te maken, broeders en zusters. Als u dit alles doet, komt u nooit ten val 11 en zal u onbelemmerd toegang worden verleend tot het eeuwige koninkrijk van onze Heer en redder Jezus Christus.

we krijgen deel aan een goddelijke natuur
maar we moeten wel wat doen
als we dat niet doen kunnen we ten val komen

dus het eens in de Heer is, zijn in de Heer....is niet vanzelfsprekend??

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 30, 2006, 11:55:27 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 30 december 2006 om 23:37:
[...]

Oké, dat klopt. Maar we weten met zijn allen hier dat er ook onder christenen van evangelisch tot gereformeerd in het duister een potje maken van hun christen zijn. Vele niet te accepteren zaken gaan ook christenen niet voorbij. Daar spreekt de schrift ook heel duidelijk over en ook wat daarvan te vinden is. Ondanks dat ze dat misschien niet willen, maar hen ontbreekt de macht om daar bovenuit te komen.
Niet voor niets hebben we rond het avondmaal zoiets als zelfbeproeving. Hoe zit dit dan. Zijn dergelijke zaken louter een slechte gewoonte of is hier meer aan de hand.
wanneer ben je als christen dus niet in de Heer en wanneer wel ;)
hoe verhoud zich dit met roemienen 8 vers 29. Geldt dat gelijkvormig worden al voor nu of pas voor later of is dat een proces waar je in groeit. Hoe verhoudt zioch dit groeien dan weer met die christenen die in de zonde blijven liggen.

Een eerlijke blik op de situatie van vele christenen, laat denk ik inderdaad zien dat er in vele levens van christenen (in alle stromingen) veel duisternis aanwezig kan zijn ... gekoesterde zonden, wegen inslaan tegen Gods wil (al dan niet in het verborgene). Van tijd tot tijd word er tegen gestreden, uiteindelijk blijft het zondige patroon zich vertonen in de levens van velen. Bij het wedergeboren zijn (of zo je wil bij het geboren zijn als christen, hoewel ik geen aanhanger ben van de verbondsleer) zijn er verschillende groeifasen. Deze fasen hangen samen met de invloed die de satan nog heeft op het leven van een christen, niet doordat de satan verandert in de fases maar de mate van relatie van de gelovige met God en zijn houding t.o.v. de verleiding.

Al de volgende tekst is overgenomen uit de cursus "puur leven", die te vinden is op de website www.settingcaptivesfree.com (waar het mogelijk is bijbels onderricht te ontvangen via 60 lessen in het geval je in 1 van Satans netten bent verstrikt) :

"12 Ik schrijf u, kinderkens, want de zonden zijn u vergeven om zijns naams wil. 13 Ik schrijf u, vaders, want gij kent Hem, die van den beginne is. Ik schrijf u, jongelingen, want gij hebt de boze overwonnen. Ik heb u geschreven, kinderen, want gij kent de Vader. 14 Ik heb u geschreven, vaders, want gij kent Hem, die van den beginne is. Ik heb u geschreven, jongelingen, want gij zijt sterk en het woord Gods blijft in u en gij hebt de boze overwonnen." (1 Johannes 2 : 12 - 14)

Let op de drie verschillende groepen die door de apostel Johannes hierboven worden genoemd:

De kinderen:  vers 12 en 13
De jongeren: vers 13 en 14
De vaders:     vers 12 en 14

Het leven van een christen is een leven van voortdurende groei, ontwikkeling en rijping.

De apostel Johannes schrijft aan de kinderen: "De zonden zijn u vergeven om Zijns Naams wil." En: "Gij kent de Vader." Door wedergeboorte worden wij in het christelijke huisgezin opgenomen en door de pure melk van Gods Woord te drinken groeien wij spoedig op tot kleine kinderen. Maar kleine kinderen vallen vaak en daarom schrijft Johannes aan de kleine kinderen: "De zonden zijn u vergeven om Zijns Naams wil."

Kleine kinderen struikelen vaak als ze leren lopen. Dit hoort bij hun ontwikkeling. En in het begin vallen ze vaker dan dat ze lopen. Dat is de reden dat Johannes van kleine kinderen zegt dat ze vergeven zijn. Hieruit kunnen wij leren dat wij voorzichtig moeten zijn in onze omgang met mensen die vaak vallen; het kan zijn dat ze niet wedergeboren zijn en in zonde leven; maar het kan ook zo zijn dat ze wel gered zijn, maar net beginnen te lopen. Wees dus voorzichtig in je oordeel over degenen die vaak vallen.

De apostel Johannes schrijft aan de jongelingen: "gij hebt de boze overwonnen" en "gij zijt sterk en het Woord Gods blijft in u en gij hebt de boze overwonnen."

Hoe weten we dat we vorderingen maken in het geloof? Wij beginnen veldslagen te winnen. Het Woord van God wordt voor ons het zwaard waarmee we de boze verslaan. De "jongeling" in de Here wordt gekarakteriseerd als iemand die in overwinning wandelt, omdat het Woord van God in hem woont. Wanneer we de lijn doortrekken naar onze situatie, dan leven we niet meer in structurele zonde, maar hebben we vanuit de Heilige Schrift krachtige wapens aangereikt gekregen om de boze in de naam van Here te verslaan.

De apostel Johannes schrijft aan de Vaders: "want gij kent Hem die van den beginne is." De volwassen vader in de Heer wordt ook hier opnieuw gekarakteriseerd door een relatie. Hij is nog steeds afhankelijk van Gods Woord, maar de nadruk ligt nu op de God van het Woord en de vader wordt beschreven vanuit zijn relatie met de Here. Hij is een vader, dus heeft hij kinderen en in ons geval heeft deze volwassen man niet alleen de boze in zijn eigen leven overwonnen, maar helpt hij ook anderen om los te breken uit hun structurele zonden of verslaving door de genade van God.

Extra noot speciaal voor degenen die bovenstaande mogelijk als evangelisch theologie beschouwen ... De boekvorm waarin de cursus wordt aangeboden bevat op internet een aanbeveling van een vrijgemaakt predikant, die de cursus aan een ieder aanbeveelt (die strijd met de specifieke verslaving) omdat deze predikant zelf door deze cursus is vrijgekomen van verslaving, voor de recentie onderstaande link:

http://www.different.nl/c...om_virtuemart/Itemid,140/
« Laatst bewerkt op: december 31, 2006, 12:51:33 am door penguin1978 »
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 31, 2006, 12:16:35 am »

quote:

maar hebben we vanuit de Heilige Schrift krachtige wapens aangereikt gekregen om de boze in de naam van Here te verslaan.

vertel eens over die wapens penquin,

verder onderschrijf ik helemaal je verhaal. Ook het laatste gedeelte. Vanuit je rugzak, mag je, nee.....moet je anderen helpen die nog steeds vallen en struikelen. Al was het alleen maar om te luisteren en er te zijn. Gods Geest werkt............ ;)  :)

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 31, 2006, 12:18:56 am »
Een niet populaire theologisch leerstelling (in alle stromingen) is die van het afsterven van jezelf om het nieuwe leven van Christus gestalte in je te geven ... een gedeeltelijk afsterven word vaak wel geaccepteerd, maar een volledig afsterven van je eigen ik gaat vele christenen te ver. Voor zover het eigen ik (het vlees) niet geheel is afgestorven blijft de tegenstander ruimte houden een gelovige ten val te brengen in verleiding ... al het geen waar een gelovige aan afgestorven is kan de duivel proberen te verleiden, maar omdat het dood is in de gelovige zal dat geen aantrekkingskracht hebben.

De leerstelling van het volledig afsterven aan jezelf (oude natuur, ook wel vlees genoemd in de bijbel) ben ik slechts tweemaal tegengekomen, hoewel ik persoonlijk geloof dat het afsterven van je oude ik of het vlees wezenlijk is voor het doorbreken van structuren van zonde (verslaving):

1. Bij de Jesus Army in Engeland (www.jesus.org.uk)
2. In de prediking in de gemeente die ik momenteel bezoek (www.dedeurzwolle.nl) en is mede de oorzaak dat de gemeente van buitenaf gezien word als sektarisch, daar sluit ik mij uiteraard niet bij aan. Overigens werd ook de Jeus Army in het verleden gezien als een sekte, die daarom zelfs geen deel meer mocht uit maken van de Evangelische Aliantie in Engeland, de mensen in de Aliantie vonden het overigens geen sekte, maar omdat andere aangesloten gemeenten dreigden het lidmaatschap op te zeggen zagen ze zich hiertoe genoodzaakt. Uiteindelijk is het contact met de Evangelische Alliantie in Engeland wel hersteld.

De uitwerking van de Jesus Army heb ik zelf mogen ervaren tijdens het verblijf in 1 van de woongemeenschappen. Ik heb daar gepraat met ex-verslaafden, ex-zwervers die door deze gemeenschap volledig zijn 'afgekickt' zonder enige vorm van hulpverlening of wat ook ... de liefde en radicaliteit van de Jesus Army was hun antwoord.

Een jongeman vertelde mij daar: Ik was verslaafd aan drugs en alcohol, ik leefde in London op straat en mensen liepen om me heen ... want met zo'n iemand wilde niemand iets te doen hebben. Maar de mensen van de Jesus Army kwamen op een dag naar mij toe en spraken mij aan, zij vonden het geen probleem dat ik was zoals ik was ... maar lieten mij niet zo zijn zoals ik was. Voor meer dan 10 jaar gaven zij mij vertrouwen, hoewel ik het keer op keer het vertrouwen schond ... toch bleven zij komen iedere keer als ik in nood zat en zij lieten mij niet zijn zoals ik was. Martin, als ik naar jou toekom en ik zeg tegen jou ga je douchen je stinkt, dan vind je dat misschien niet leuk ... maar dan doe ik het niet om jou te irriteren maar omdat ik weet dat het beter voor je is dat je je douched ... anders denken mensen mischien wat ruikt die gast raar en willen niets met je te maken hebben. Dat is wat zij deden hier voor mij, meer dan 10 jaar stopten zij mij hun vertrouwen in mij maar zij lieten mij niet zo zijn zoals ik was ...

Persoonlijk geloof ik dat de enige manier waarop dit mogelijk is is omdat de mensen van de Jesus Army er ernst mee maken om af te sterven aan hun eigen ik (als een levenslang proces) en vol overgave en radicaliteit alles geven wat nodig is om anderen te bereiken met de liefde van Christus in daad als woord. Zij accepteren elkaar zoals ze zijn, alleen ze laten elkaar niet zo zijn zoals ze zijn ... De bovengenoemde man is nu getrouwd met een mooie vrouw en heeft drie kinderen, zijn hopeloze leven is daadwerkelijk verandert in een hoopvol bestaan en de verslavende kracht en verleiding (die de duivel graag terug zou willen in zijn leven) is doorbroken. De enige manier om te groeien naar het beeld van Christus is af te sterven aan jezelf, zodat nieuw leven mogelijk is. De graankorrel moet eerst sterven, voordat deze opnieuw leven zal voortbrengen.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2006, 12:58:13 am door penguin1978 »
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 31, 2006, 12:43:13 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 31 december 2006 om 00:16:
[...]

vertel eens over die wapens penquin,

verder onderschrijf ik helemaal je verhaal. Ook het laatste gedeelte. Vanuit je rugzak, mag je, nee.....moet je anderen helpen die nog steeds vallen en struikelen. Al was het alleen

maar om te luisteren en er te zijn. Gods Geest werkt............ ;)  :)

Gehele citaat waarin jou citaat uit mijn eerder post terugkomt:

"Hoe weten we dat we vorderingen maken in het geloof? Wij beginnen veldslagen te winnen. Het Woord van God wordt voor ons het zwaard waarmee we de boze verslaan. De "jongeling" in de Here wordt gekarakteriseerd als iemand die in overwinning wandelt, omdat het Woord van God in hem woont. Wanneer we de lijn doortrekken naar onze situatie, dan leven we niet meer in de zonde van pornografie en zelfbevrediging, maar hebben we vanuit de Heilige Schrift krachtige wapens aangereikt gekregen om de boze in de naam van Here te verslaan."

In het citaat zien we al een aantal wapens:

Het Woord van God: Door het kennen en toepassen van het Woord van God in ons leven, heeft de gelovige een weerwoord op verleiding. Net als Jezus Christus tijdens de verzoekingen in de woestijn.

De relatie met God: Vervult zijn met Zijn Geest en leven in het licht, schrikt de aanval af ... de duivel voelt zich niet erg confortabel in de confrontratie met het licht en de aanwezigheid van de Heilige Geest. Gebed is hiervoor een essentieel onderdeel

Andere manieren om je te bewapenen of verdedigen:

Zonden en schuld belijden en verantwoording afleggen aan God en aan elkaar: Door de zonden aan elkaar te belijden, komt het in het licht en samen als gelovigen daar standpunt tegenin te nemen is een versterking. Vooral als je afspreekt dat je elkaar bevraagt en verantwoording aflegt aan elkaar (vooral zinvol bij structurele zonden als verslaving, als een mede-christen dan af en toe vraagt of je bent terug gevallen weet je dat je het hem vroeg of laat moet zeggen als je terugvalt of in het slechtste geval dat je moet liegen.

Het leven naar de wil van God: Door je tijd te vullen met te doen wat God van je verlangt en daar vol overgave voor te gaan, blijft er automatisch weinig tijd meer vrij voor vallen in verleiding.

De wapenrusting die Paulus beschrijft in 1 van zijn brieven, is ook een goed voorbeeld. Overigens vermeld de cursus wapens, maar het meeste in de wapenrusting van Paulus is bedoeld ter verdediging (Schild, helm, etc.) eigenlijk is alleen het zwaard een echt wapen in de zin om mee aan te vallen.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2006, 12:46:05 am door penguin1978 »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 31, 2006, 12:54:54 am »

quote:

De wapenrusting die Paulus beschrijft in 1 van zijn brieven, is ook een goed voorbeeld. Overigens vermeld de cursus wapens, maar het meeste in de wapenrusting van Paulus is bedoeld ter verdediging (Schild, helm, etc.) eigenlijk is alleen het zwaard een echt wapen in de zin om mee aan te vallen.

efeziërs 6

Houd stand

10 Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. 11 Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. 12 Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. 13 Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. 14 Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, 15 de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, 16 en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. 17 Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.
18 Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen. 19 Bid ook voor mij, dat mij de juiste woorden gegeven worden wanneer ik verkondig, zodat ik met vrijmoedigheid het mysterie mag openbaren van het evangelie 20 waarvan ik gezant ben, ook in de gevangenis. Bid dat ik daarbij zo vrijmoedig spreek als nodig is.

Waar overigens wederom in vers 12 heel duidelijk de macht van de duisternis als levende realiteit, ook vandaag de dag, wordt geschilderd. Een realiteit die jammer genoeg nogal eens wordt beschouwd als een ver van mijn bed show en waar soms schamper en lacherig over wordt gedaan.

Heb overigens erg veel waardering voor een predikant als Roosenbrand die heel open durft te zijn. Alleen al daarom staat hij zo sterk in het Licht en is uit de duisternis weg genomen.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2006, 12:55:32 am door grondig christelijk »

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 31, 2006, 01:02:42 am »

quote:

Ik heb daar gepraat met ex-verslaafden, ex-zwervers die door deze gemeenschap volledig zijn 'afgekickt' zonder enige vorm van hulpverlening of wat ook ... de liefde en radicaliteit van de Jesus Army was hun antwoord.

Een jongeman vertelde mij daar: Ik was verslaafd aan drugs en alcohol, ik leefde in London op straat en mensen liepen om me heen ... want met zo'n iemand wilde niemand iets te doen hebben. Maar de mensen van de Jesus Army kwamen op een dag naar mij toe en spraken mij aan, zij vonden het geen probleem dat ik was zoals ik was .................
........................... Dat is wat zij deden hier voor mij, meer dan 10 jaar stopten zij mij hun vertrouwen in mij maar zij lieten mij niet zo zijn zoals ik was ...

Persoonlijk geloof ik dat de enige manier waarop dit mogelijk is is omdat de mensen van de Jesus Army er ernst mee maken om af te sterven aan hun eigen ik (als een levenslang proces) en vol overgave en radicaliteit alles geven wat nodig is om anderen te bereiken met de liefde van Christus in daad als woord  ..................................................................................................... De enige manier om te groeien naar het beeld van Christus is af te sterven aan jezelf, zodat nieuw leven mogelijk is. De graankorrel moet eerst sterven, voordat deze opnieuw leven zal voortbrengen.

Ik ben jaren alcoholist geweest en ben ook op een wonderlijke en bijzondere manier door de Geest en Kracht van God vrij gezet, van de ene op de andere dag. VRIJGEZET !!!
Geen afkick of hunker, niets...........
Weet je ik heb alles geloof ik gedaan wat God verboden heeft, maar Zijn Kracht heeft me vrijgezet en een nieuwe schepping gemaakt. Daar ben ik heel dankbaar voor. :)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 31, 2006, 01:22:28 am »

quote:

penguin1978 schreef op 30 december 2006 om 23:55:
Een eerlijke blik op de situatie van vele christenen, laat denk ik inderdaad zien dat er in vele levens van christenen (in alle stromingen) veel duisternis aanwezig kan zijn ... gekoesterde zonden, wegen inslaan tegen Gods wil (al dan niet in het verborgene). Van tijd tot tijd word er tegen gestreden, uiteindelijk blijft het zondige patroon zich vertonen in de levens van velen. Bij het wedergeboren zijn (of zo je wil bij het geboren zijn als christen, hoewel ik geen aanhanger ben van de verbondsleer) zijn er verschillende groeifasen. Deze fasen hangen samen met de invloed die de satan nog heeft op het leven van een christen, niet doordat de satan verandert in de fases maar de mate van relatie van de gelovige met God en zijn houding t.o.v. de verleiding.
Terecht stel je dat het zondige patroon in dit leven aanwezig is. Soms kan dat om dezelfde zonde(n) gaan zoals bij verslavingen. Soms om verschillende zonden in verschillende levensfases. Hoe zie jij de verhouding van eigen oude mens en de invloed van satan in de duisternis in ons leven?

quote:

"12 Ik schrijf u, kinderkens, want de zonden zijn u vergeven om zijns naams wil. 13 Ik schrijf u, vaders, want gij kent Hem, die van den beginne is. Ik schrijf u, jongelingen, want gij hebt de boze overwonnen. Ik heb u geschreven, kinderen, want gij kent de Vader. 14 Ik heb u geschreven, vaders, want gij kent Hem, die van den beginne is. Ik heb u geschreven, jongelingen, want gij zijt sterk en het woord Gods blijft in u en gij hebt de boze overwonnen." (1 Johannes 2 : 12 - 14)
Ik heb deze tekst eens behandeld in een bijbelstudie over Johannes. De Vaders in deze tekst zijn degenen in de gemeente die al langer gelovig zijn. De jongelingen degenen die nog maar kort geleden tot geloof gekomen zijn. Kinderkens slaat op alle gemeenteleden tesamen.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 31, 2006, 01:50:16 am »

quote:

Zijnkind schreef op 31 december 2006 om 01:22:

[...]
Terecht stel je dat het zondige patroon in dit leven aanwezig is. Soms kan dat om dezelfde zonde(n) gaan zoals bij verslavingen. Soms om verschillende zonden in verschillende levensfases. Hoe zie jij de verhouding van eigen oude mens en de invloed van satan in de duisternis in ons leven?  

[...]
Ik heb deze tekst eens behandeld in een bijbelstudie over Johannes. De Vaders in deze tekst zijn degenen in de gemeente die al langer gelovig zijn. De jongelingen degenen die nog maar kort geleden tot geloof gekomen zijn. Kinderkens slaat op alle gemeenteleden tesamen.

quote:

Zijnkind schreef op 31 december 2006 om 01:22:

[...]
1. Terecht stel je dat het zondige patroon in dit leven aanwezig is. Soms kan dat om dezelfde zonde(n) gaan zoals bij verslavingen. Soms om verschillende zonden in verschillende levensfases. Hoe zie jij de verhouding van eigen oude mens en de invloed van satan in de duisternis in ons leven?  

[...]
2. Ik heb deze tekst eens behandeld in een bijbelstudie over Johannes. De Vaders in deze tekst zijn degenen in de gemeente die al langer gelovig zijn. De jongelingen degenen die nog maar kort geleden tot geloof gekomen zijn. Kinderkens slaat op alle gemeenteleden tesamen.

1. De verhouding van de oude eigen mens en de invloed van de satan zie ik als de mens die ten alle tijde verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag. De invloed van de duivel is proberen op alle mogelijke manieren om de mens daarin de verkeerde keuze te laten maken. In dezelfde verhouding als ik bijvoorbeeld tegen jou zou zeggen: sla de eerste de beste voorbijganger dood. In dat geval heb ik de rol van de satan, ik probeer jou te laten zondigen ... jij bent echter degene die daar wel of geen gehoor aangeeft. Bij het volwassen worden in het geloof, verandert het doel van de satan niet ... alleen wel de manier waarop de gelovige ermee omgaat, hij heeft geleerd om verleidingen in de kracht van Gods Geest en de kennis van God weten te leren weerstaan. Als kind in het geloof kan je bijvoorbeeld naar dingen op tv kijken die je verleiden (bijvoorbeeld waar blote vrouwen in voorkomen, geheel van de film hoeft nog geeneens pornografisch te zijn) en denken dat het weinig kwaad kan, als het duidelijk is dat dat een aanleiding vormt om vervolgens tot zonde te komen ... zou een jongeling ervoor meer vechten, omdat het wel trekt maar weet dat het hem tot zonde kan verleiden een vader in het geloof zou zich geheel afwenden van het programma omdat hij weet dat het een aanleiding kan vormen om tot zonde te komen.

Een belangrijk verschil vind ik structurele zonden en incidentele zonden, in iedere fase kan iemand in bepaalde situaties incidenteel een keer de fout ergens ingaan. Hiervoor vergeving vragen is voldoende en het nalaten, structurele zonden vragen meer om een algehele strategie om te voorkomen dat je terugvalt (het zijn zwakke plekken in mijn geval sexualiteit, ... dronken zal ik nooit worden want 7up geeft mij meer plezier als bier, geld zal niet snel mijn meester zijn want materiele zaken interesseren mij weinig m.u.v. mijn laptop)

De oude mens zie ik als de identiteit voor de wedergeboorte, deze moet afsterven in Christus en door het afsterven kan het nieuwe leven in Christus groeien. Bij de wedergeboorte geeft God de gelovige een nieuwe identiteit van veroordeelde zondaar naar kind van God, een heilige in Jezus Christus. Alleen is de wedergeboorte het begin, het proces voor de gelovige om te leven naar de nieuwe identiteit kost tijd en veel energie, de oude gewoontes en structuren moeten afgebroken worden en vervangen worden door nieuwe. In iedere fase zal de satan het werk van God willen afbreken, alleen moet deze steeds meer en sluwer zijn best doen omdat de opgroeiende gelovige zich meer en meer bewust word van zijn positie in Jezus Christus. Neil N. T. Anderson beschrijft in zijn boek "Overwinning over de duisternis" hier veel mooie en waardevolle dingen over.

2. Ik geloof zeker dat een ieder in elke fase een kind van God is, maar in dit gedeelte interpreteer ik de indeling kinderkens, jongelingen en vaders als een indeling van Paulus hoe een gelovige groeit. Jou uitleg en die van mij lijkt me daarom een verschil in interpretatie. Ik geloof niet dat de indeling slaat op de lengte van het christen zijn, maar meer op de kenmerken die een gelovige vertoond. Iemand kan jaren lang christen zijn, maar in principe nog steeds een geestelijk kind of jongeling. Een ander kan twee jaar christen zijn en al bezig zijn met vader in het geloof te worden.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 31, 2006, 01:53:46 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 31 december 2006 om 01:02:
[...]

Ik ben jaren alcoholist geweest en ben ook op een wonderlijke en bijzondere manier door de Geest en Kracht van God vrij gezet, van de ene op de andere dag. VRIJGEZET !!!
Weet je ik heb alles geloof ik gedaan wat God verboden heeft, maar Zijn Kracht heeft me vrijgezet en een nieuwe schepping gemaakt. Daar ben ik heel dankbaar voor. :)

Gaaf! Tijdens het lezen van dit bericht klinkt het liedje in mijn hoofd op "Dan kan ik God alleen maar danken!!!" Geweldig om zo een levensveranderende ervaring mee te maken, waarvoor God alle eer toekomt.

(Overigens geloof ik dat God op verschillende manieren kan werken, bij de 1 van het een op andere moment en bij anderen in een langer proces.)

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 31, 2006, 02:03:47 am »

quote:

grondig christelijk schreef op 31 december 2006 om 01:02:
Zondermeer een goed bericht. En met de nodige strijd gestreden neem ik aan. Petje af en dank aan God.

En toch even flauw doen. Want ik neem aan dat je gestopt met drinken. Volledig? Dus niets geen alcohol meer? Zo nee...laat de rest dan maar zitten. Zo ja, dan ben je volgens mij nog steeds niet echt vrij. Echt vrij ben je pas als je af en toe alcohol zou kunnen drinken zonder dat het een probleem wordt. Helaas lukt dat de meeste (ex-) verslaafden niet.
Een combinatie van eigen wilskracht versus zwakte en satanische verleidingen denk ik.

Overigens kan ik me wel vinden in de schets die Penguin gaf van de verhouding satan -eigen oude mens.
« Laatst bewerkt op: december 31, 2006, 02:04:33 am door Zijnkind »

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 31, 2006, 02:11:01 am »

quote:

Zijnkind schreef op 31 december 2006 om 02:03:

[...]
Zondermeer een goed bericht. En met de nodige strijd gestreden neem ik aan. Petje af en dank aan God.

En toch even flauw doen. Want ik neem aan dat je gestopt met drinken. Volledig? Dus niets geen alcohol meer? Zo nee...laat de rest dan maar zitten. Zo ja, dan ben je volgens mij nog steeds niet echt vrij. Echt vrij ben je pas als je af en toe alcohol zou kunnen drinken zonder dat het een probleem wordt. Helaas lukt dat de meeste (ex-) verslaafden niet.
Een combinatie van eigen wilskracht versus zwakte en satanische verleidingen denk ik.

Overigens kan ik me wel vinden in de schets die Penguin gaf van de verhouding satan -eigen oude mens.

Een ander bijbels principe is amputeren, Jezus zegt heel extreem als je oog je tot zonde verleid trek deze eruit en als je hand je tot zonde verleid houw haar af ...

Als het opnieuw drinken van alcohol een nieuwe val kan betekenen, lijkt het me niet meer dan geestelijke volwassenheid om te besluiten om niets meer te drinken. Zoals ik een sterk internetfilter op mijn computer nodig heb om te voorkomen dat ik naast het posten van berichten op dit forum, mijn e-mail en bankzaken etc. naar sites ga waar ik andere dingen kan zien. Ook de keuze om te geheelonthouder te zijn of een internetfilter te plaatsen is een vrije keuze, die kan beschermen om weer terug te vallen.

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 31, 2006, 07:50:12 am »

quote:

Zijnkind schreef op 31 december 2006 om 02:03:

[...]

Volledig gestopt. Ik wil ook niet meer een beetje drinken. Daar liggen drie redenen aan ten grondslag.

In de eerste plaats zie ik alcohol als mijn vijand en heb ik er een behoorlijke "geestelijke'afkeer van. Deze vijand is een motor geweest voor andere onaangename zaken.
In de tweede plaats wil ik het ook gewoon niet meer als loflied op wat Gods kracht en Geest voor mij heeft gedaan.
In de derde plaats en ook niet onbelangrijk, een alcoholist blijft een alcoholist. Een alcoholist drinkt bij het eerst volgende glas, ook al zit er 25 jaar tussen het zogenaamde laatste en het eerst volgende probeerseltje zich weer een dronkenschap. Alcoholisten is het niet meer gegeven ooit weer sociaal te kunnen drinken.

Tot slot. Het is juist niet de eigen wilskracht. Die wil is voor een alcoholist eigenlijk altijd te zwak. Bij het stoppen gaan ook verschijnselen gepaard als, hunker of te wel drankjank, onrust, angst, leegheid etc.
het bijzondere is echter dat ik jaren lang heb gevochten tegen de drank en altijd binnen enkele uren of dagen weer heb verloren en ik plotseling op het moment dat ik het niet meer verwachtte ben vrijgezet.
Ik ben vrijgezet van de dwangmatigheid om mijn tijd te willen vullen met drank, vrijgezet van het denken aan drank, vrijgezet van de drive op basis van allerlei redenen naar het flesje bier te grijpen.
Deze periode van drankgebruik is gestart rond mijn 18e in de militaire dienst en geduurt tot mijn 43e. Helemaal afgebroken en het gevoel het niet meer te kunnen heb ik een aantal stappen gezet.
natuurlijk helpt voor sommigen ook therapie. Het bijzondere is echter dat ik me niet heb onderworpen aan een therapie, anders dan overgave aan de wil en kracht van Jezus Christus, door zijn werking van de Heilige Geest. Een therapie die is gebaseerd op het loslaten van je eigen wil.

Daartoe heb ik navolgende stappen gezet....:

In de eerste plaats het in het licht stellen van mijn problemen, openbaar maken
In de tweede plaats een bevrijdingsgebed
In de derde plaats een werkelijke uitroep naar God op een moment dat ik in een hopeloze toestand lag. (letterlijk op mijn knieen lag)
Een smeken me te bevrijden van deze banden van het kwaad, want dat is verslaving echt
Het daadwerkelijk gevolg geven door na dit smeken alles de deur uit te gooien.
De volgende dag werd ik wakker en het was weg.....

En zo ben ik van nog een aantal zaken vrij gezet.

Als de kracht van de Heilige Geest zo sterk in je leven werkt en alles hersteld dan blijft alleen dankbaarheid en vreugde, diepe eerbied en een enorme drive Hem te willen navolgen.

Daarom is de werking van die Heilige Geest ook zo ontzettend belangrijk in een geloofsleven. Die HG veranderd mensen, raakt ze tot tranen roerends aan.
Daarom kan ik ook zo weinig meer met het idee dat pinksteren alleen was voor de bijbelse tijd. Dan heb ik het niet zozeer over een massale uitstorting op bijeenkomsten, hoewel me dat bepaald niet onmogelijk lijkt, maar doel ik meer op een vervulling van de Heilige Geest die mensen PERSOONLIJK wil aanraken en vertroosten.
Deze krachten en wonderen gebeuren ook in deze tijd.

Daar moeten wel een aantal zaken aan ten grondslag liggen.

de mensen moeten er in geloven en het gelovig willen
zij kunnen dit op gebed ontvangen
het moment en de manier waarop is geen garantie
je mag er niet mee aan de haal gaan, maar als het de werkelijke werking is maakt het je juist bescheidener over wat je overkwam, dat betekent neit dat je er niet van mag getuigen. Naar mijn mening moet je dat zelfs. getuigen dat er ook op die wijze redding mogelijk is.

Een leven waarin ik nu vrij mag getuigen van  van mijn bevrijding van de alcohol en inderdaad pornoverslaving. Maar ook met behulp van een filter. God verwacht namelijk ook dat je gebruik maakt van alle middelen die er zijn.

Een christenleven met de (soms merkbare) werking van de HG is heel bijzonder.

Dit geheimenis wens ik een ieder toe.

Een goede zondag
« Laatst bewerkt op: december 31, 2006, 09:16:33 am door grondig christelijk »

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 01, 2007, 02:07:28 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 december 2006 om 23:27:

[...]

Op 12 had ik al een gedeelte van aangehaald.

7 En er kwam oorlog in de hemel; Michaël en zijn engelen hadden oorlog te voeren tegen de draak; ook de draak en zijn engelen voerden oorlog, 8 maar hij kon geen standhouden, en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden. 9 En de grote draak werd (op de aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt; hij werd op de aarde geworpen en zijn engelen met hem. 10 En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen:
Nu is verschenen het heil en de kracht en het koningschap van onze God en de macht van zijn Gezalfde; want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is nedergeworpen. 11 En zij hebben hem overwonnen door het bloed van het Lam en door het woord van hun getuigenis, en zij hebben hun leven niet liefgehad, tot in de dood. 12 Daarom, verheugt u, gij hemelen en wie daarin wonen. Wee de aarde en de zee, want de duivel is tot u nedergedaald in grote grimmigheid, wetende, dat hij weinig tijd heeft.

Bedoelde je deze laatste tekst?

Beetje laat..
Maar die bedoelde ik ja.
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 02, 2007, 10:49:48 pm »
Modbreak:
Topic verplaatst naar CL omdat er niet specifiek over een bepaald bijbelgedeelte wordt gediscussieerd.
Verder een bericht verwijderd dat strijdig was met de policy.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 04, 2007, 12:05:28 am »
Modbreak:
Deel van de discussie dat off-topic ging verplaatst naar een nieuw topic; GKV, bekering en groeiproces

abram

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 04, 2007, 10:03:10 am »
Deze site kan erg helpen tegen de verslaving aan sex, ze helpen je op een Christelijke manier om te gaan met sex.

De tekst hieronder is reclame van hun site, ik hoop dat als iemand dit probleem heeft dat die hier wat aan heeft.

Mvgr

bram

-----------------------------------
Setting Captives Free (SCF, www.settingcaptivesfree.nl) is een christelijke, Amerikaanse organisatie die zich online inzet voor verslaafden. SCF biedt een geheel gratis Nederlandse 60-daagse cursus aan die volledig op de bijbel berust, en die bedoeld is voor mensen die strijden met seksverslaving, met als titel: "Puur leven!". Cursisten krijgen een (Nederlandse) mentor toegewezen die zelf deze cursus ook heeft doorlopen.

Getuigenissen kunnen gelezen worden op: http://www.settingcaptive...onies/view_testimony.php. Door omlaag te scrollen komt u onder het kopje “Puur leven! Testimonies” de Nederlandse getuigenissen tegen.

Meer informatie over de cursus zelf kun je o.a. vinden op: http://www.eo.nl/portals/themes/article.jsp;jsessionid=895894C4D185BC9803BD658B5F80E3B2.mmbase03?portal=5254965&article=5817720&theme=6813071

Om in te schrijven voor de cursus: http://www.settingcaptivesfree.com/Dutch_purity/course.php

Mocht je mensen kennen die hier ook bij gebaat zijn, geef het dan door!
--------------------------------------

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 05, 2007, 03:26:50 am »
Satan heeft macht voor degene die in hem geloven OF aanbidden (want ook dat kan natuurlijk)
Wanneer je niet in satan geloofd speelt deze geen rol en kan dus ook geen kwaad!
Wanneer je in God geloofd (zoals vele hier  :9   ) is deze opppermachtig dus speelt satan ook wer geen rol daar jullie God toch beschermt tegen het kwade (en dat is satan)...

groet

loeki

• Het Zoutvat uit: De Wereld In!
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 05, 2007, 07:45:06 am »

quote:

aerandir schreef op 05 januari 2007 om 03:26:
Satan heeft macht voor degene die in hem geloven OF aanbidden (want ook dat kan natuurlijk)
Wanneer je niet in satan geloofd speelt deze geen rol en kan dus ook geen kwaad!
Wanneer je in God geloofd (zoals vele hier  :9   ) is deze opppermachtig dus speelt satan ook wer geen rol daar jullie God toch beschermt tegen het kwade (en dat is satan)...
groet

satan wil graag aanbeden worden dus degenen die hem aanbidden zijn zijn dienaren.
Wanneer je niet in satan gelooft; dat heeft satan nog liever, dan geloof je namelijk ook niet in God, dus hoor je ook bij satan.
Wanneer je in God gelooft speelt satan de rol van aanklager en verleider en hebben we te strijden tegen de verleidingen van de wereld en de zonde.
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder, die in Hem gelooft, niet verloren ga, maar eeuwig leven hebbe.

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 09, 2007, 12:00:36 am »

quote:

loeki schreef op 05 januari 2007 om 07:45:
[...]

satan wil graag aanbeden worden dus degenen die hem aanbidden zijn zijn dienaren.
Wanneer je niet in satan gelooft; dat heeft satan nog liever, dan geloof je namelijk ook niet in God, dus hoor je ook bij satan.
Wanneer je in God gelooft speelt satan de rol van aanklager en verleider en hebben we te strijden tegen de verleidingen van de wereld en de zonde.
Dus even kort door de bocht; Wanneer ik niet in God geloof ben ik per defenitie een satanist?????

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 09, 2007, 12:46:55 pm »

quote:

aerandir schreef op 09 januari 2007 om 00:00:
[...]

Dus even kort door de bocht; Wanneer ik niet in God geloof ben ik per defenitie een satanist?????

dat zegt loeki niet. Hij zegt, dat áls je niet bij God wil horen, je óók al geloof je helemaal niet in de duivel, je wel (zonder het te weten) de duivel helpt.

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 10, 2007, 11:15:13 pm »

quote:

Nunc schreef op 09 januari 2007 om 12:46:

[...]

dat zegt loeki niet. Hij zegt, dat áls je niet bij God wil horen, je óók al geloof je helemaal niet in de duivel, je wel (zonder het te weten) de duivel helpt.

Waarom help ik de duivel???
Ik erken de duivel niet,aanbid de duivel niet,dus help de duivel al helemaal niet...alleen wil niet bij God horen, Jullie God is niet mijn religie. Daardoor help ik de duivel nog niet nogmaals ik vind dat kort door de bocht en generaliserend

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 11, 2007, 10:05:06 am »
Dat laatste is nu juist wel waarmee je de duivel 'helpt', want dat is zijn hoofddoel: mensen bij God vandaan houden.

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 11, 2007, 08:04:30 pm »

quote:

aerandir schreef op 10 januari 2007 om 23:15:
[...]

Ik erken de duivel niet,aanbid de duivel niet,dus help de duivel al helemaal niet...alleen wil niet bij God horen, Jullie God is niet mijn religie. Daardoor help ik de duivel nog niet nogmaals ik vind dat kort door de bocht en generaliserend

De duivel vind het alleen maar mooi dat jij hem niet erkent.
Dús steun je daarin de duivel, zoals hij het ook prachtig vind als wij iets verkeerd doen maar zich vreselijk ergert als wij omm vergeving bidden.

penguin1978

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 11, 2007, 08:17:36 pm »

quote:

[...]

Ik kan jou reactie goed begrijpen ... helpen impliceert een actieve rol en daarin heb je volkomen gelijk dat jij niet de duivel helpt (zijn handlanger bent om het zo maar te zeggen). Jij wilt niet bij God horen omdat dat niet jou religie is, daaruit lijkt het me dat je niet bent overtuigd van Zijn bestaan. En als je niet overtuigd bent van Zijn bestaan, dan is geloven in Hem ook onrealistisch. Vanuit jou gezichtspunt kan ik goed begrijpen dat je denkt niets met de duivel te maken te hebben.

Vanuit het standpunt van de bijbel, die stelt dat er een God is een ook dat de duivel bestaat, zal ik proberen hoe een gelovige hier tegen aankijkt. De bijbel stelt dat God in het begin de mens goed geschapen heeft, alleen dat de mens besloot zich tegen God te keren door te kiezen tegen het enigste gebod dat God had ingesteld (waarbij de duivel ook al een rol speelde, door de integriteit van God in twijfel te trekken). De bijbel zegt dat vanaf dat moment de gehele mensheid niet meer onder heerschappij van God leeft maar onder die van de duivel.

God bedacht een plan omdat Hij de mens zeer lief had en kortweg bestond dat plan om Jezus, Zijn eigen Zoon te laten betalen voor alle zonden van de hele wereld en een ieder die dat offer aan zou nemen zou weer terugkomen onder de  heerschappij van God.

Vanuit het perspectief dat de bijbel geeft leeft ieder mens dus onder heerschappij van de duivel, tenzij deze het offer van Jezus aanvaard en weer overgeplaatst word onder heerschappij van God.

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 17, 2007, 05:09:08 am »
Satan heeft macht -hij is immers de Overste van deze wereld- totdat hij met zijn volgelingen bij de 2e Opstanding en terugkeer van Christus mét de verlosten, na een laatste aanval op het Hemelse Jeruzalem, geheel vernietigt zal worden.

Openbaring 20:7-15

7 En wanneer die duizend jaren zullen geëindigd zijn, zal de satan uit zijne gevangenis ontbonden worden,
8 en hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die aan de vier hoeken der aarde zijn, Gog en Magog, om hen te vergaderen tot den strijd, wier getal is als het zand aan de zee.
9 En zij trokken op over de gehele breedte der aarde, en omringden het heirleger der heiligen en de geliefde stad; en vuur viel van God uit den hemel, en verteerde hen.
10 En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den vuuren zwavelpoel, waar het dier en de valse profeet waren; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht, eeuw en eeuw uit.
11 En ik zag een grote witte troon, en hem, die daarop zat, voor wiens aangezicht de aarde en de hemel wegvloden, en voor hen werd geen plaats gevonden.
12 En ik zag de doden, groot en klein, voor den troon staan, en de boeken werden geopend; en een ander boek werd geopend, hetwelk het Boek des Levens is; en de doden werden geoordeeld volgens het geschrevene in de boeken naar hunne werken.
13 En de zee gaf de doden, die daarin waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die daarin waren, en zij werden geoordeeld elk naar zijne werken.
14 En de dood en het dodenrijk werden geworpen in den vuurpoel; dit is de tweede dood.
15 En zo iemand niet werd gevonden geschreven in het Boek des Levens, die werd geworpen in den vuurpoel.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2007, 05:12:19 am door biblebook »

Bamboo

• Panda voer
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 17, 2007, 07:44:00 am »

quote:

[...]

Maar heb jij niet in het dagelijkse leven ook te maken met 'de verleidingen' van Satan ? Ik bedoel....ik hoef maar om me heen te kijken en ik zie hem aan het werk.
Maar ook op persoonlijk vlak kom ik hem tegen. Ik zou je diverse persoonlijke voorbeelden kunnen geven van zijn bestaan.
Als je zegt jullie God is niet mijn religie en dat je niet bij God wilt horen respecteer ik dat. En omdat jij dit zo voelt wil dat idd nog niet zeggen dat je de duivel helpt. In ieder mens zijn de fundamenten voor goed en kwaad aanwezig. Als je daar onderscheid tussen kunt maken en vanuit jezelf voor het goede kunt kiezen ben je al een goed eind op weg. Ik persoonlijk vind dat als je voor het goede kiest, je kiest voor God. Voorbeeld : Dat je de duivel niet erkent, aanbid of helpt is goed. En naar mijn mening plaats je jezelf aan Gods kant. Ook al is de Christelijke God niet jouw religie.
Openbaring 22:7

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 17, 2007, 06:41:54 pm »

quote:

[...]

Als je God niet wilt aannemen als je Hemelse Vader en -dus- Christus niet als je Heiland of Koning van het Eeuwig Koninkrijk dan kies je, automatisch, voor dit Rijk het Grote Babylon.Je handelen, denken en doen zijn in overeenstemming met de wetten van deze wereld. Als straks de erkenning van het Merkteken van je wordt gevraagd zul je daar geen enkele moeite mee hebben omdat je altijd gewend bent de wetten van dat Merkteken na te volgen (Beeld van Nebukadnessar).  Mocht je willen weten wat dat betekent, lees dan eens in een éénvoudige versie de geschiedenis van Daniël en het doel van Nebukadnessar aanbeden te worden.

Lees eens, bijvoorbeeld vaniit Het Boek de geschiedenis in Openbaringen 13. daar wordt heel duidelijk aangegeven dat in feite alle mensen de Draak navolgen, die zich openbaart via de 2 Beesten. Mensen die de Hemelse Vader leren aanbidden door Christus én de Heilige Geest, gaan een Geestelijke relatie aan met een ander Rijk.

God erkennen en Jezus aannemen betekenen namelijk dat je bereid bent te veranderen, te bekeren, een nieuwe weg in te slaan met Christus een nieuw kleed aan te doen. Ik haal bewust -nog- geen Bijbelse passages aan die dat bevestigen, maar wil je gewoon op "menselijk" niveau aangeven wat er aan de hand is.

Zeg niet zo gauw dat je de Draak/Duivel/Mensenmoordenaar van den beginne...... niet kent of wil aanbidden, want Jezus noemt zulke mensen "leugenaars" omdat iedereen heeft gezondigd. Het is voor de mensen die Christus hebben aangenomen meestal een strijd om in Christus Gerecht(igheid) te groeien. Niemand kan zonder Christus en de Heilige Geest de Satan weerstaan. Sommige mensen doen van nature datgene wat de wet van hen verlangt, toch kunnen wij zelf niet ons zelf beoordelen. God kent ons en weet wat wij, ook in de toekomst, zullen besluiten. Dat wij allen leven, dat God de zon laat opgaan over goiede en kwade mensen, het laat regenen over goede en kwade mensen is de Genade (-tijd) die Hij ons geeft om besluiten te nemen.

Dat je je keuze zo duidelijk verwoord is de vrijheid die God je geeft. Niemand wordt of is verplicht Hem na te volgen. Je mag evengoed voor het Grote Babylon (De Draak) kiezen als het Hemels Jeruzalem (Christus)  dat eindigt in een bevrijdde wereld en herschepping van het paradijs van den beginne en hernieuwde relatie met de andere werelden die in het Hemels Rijk van God nog zijn.

groet
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2007, 06:47:05 pm door biblebook »

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 17, 2007, 07:25:22 pm »

quote:

Bamboo schreef op 17 januari 2007 om 07:44:
[...]

Maar heb jij niet in het dagelijkse leven ook te maken met 'de verleidingen' van Satan ? Ik bedoel....ik hoef maar om me heen te kijken en ik zie hem aan het werk.
Maar ook op persoonlijk vlak kom ik hem tegen. Ik zou je diverse persoonlijke voorbeelden kunnen geven van zijn bestaan.
Als je zegt jullie God is niet mijn religie en dat je niet bij God wilt horen respecteer ik dat. En omdat jij dit zo voelt wil dat idd nog niet zeggen dat je de duivel helpt. In ieder mens zijn de fundamenten voor goed en kwaad aanwezig. Als je daar onderscheid tussen kunt maken en vanuit jezelf voor het goede kunt kiezen ben je al een goed eind op weg. Ik persoonlijk vind dat als je voor het goede kiest, je kiest voor God. Voorbeeld : Dat je de duivel niet erkent, aanbid of helpt is goed. En naar mijn mening plaats je jezelf aan Gods kant. Ook al is de Christelijke God niet jouw religie.

Hoe komt het dat als ik in de bijbel lees, ik lees: wie niet voor God is, is tegen hem?
En waarvoor zou de duivel het niet leuk vinden, als je hem niet erkent?
Zolang jij de duivel niet erkent blijf je ondertussen gewoon zonden doen.
En daarmee ga je tegen God in, en raakt God daarmee al een mogelijk kind kwijt.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 17, 2007, 11:24:00 pm »
De satan is juist blij als je hem niet erkend. Natuurlijk wil hij liever alle eer ontvangen. Maar juist dat onzichtbaar blijven is zijn grootste kracht. Zou je hem kunnen zien in al zijn activiteiten, dan weet je dat hij... maar ook dat God bestaat. Dat zou satans missie doen mislukken...namelijk om Godsplaats in te nemen en iedereen bij God vandaan te halen.

En dat is wat er eerder werd bedoeld met het dienen van satan. Als je God afwijst...doe je precies wat satan wilt dat je doet. En als je dan vervolgens ook bij anderen de relatie van God gaat verstoren (door bv uit te dragen dat God niet zou bestaan) dan dien je daarmee (het werk van) satan. Bewust of onbewust.
Daarom staat er ook zo z/w in de bijbel dat wie niet voor God is...tegen Hem is.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2007, 11:25:06 pm door Zijnkind »

Bamboo

• Panda voer
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 17, 2007, 11:56:15 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 17 januari 2007 om 23:24:
De satan is juist blij als je hem niet erkend. Natuurlijk wil hij liever alle eer ontvangen. Maar juist dat onzichtbaar blijven is zijn grootste kracht. Zou je hem kunnen zien in al zijn activiteiten, dan weet je dat hij... maar ook dat God bestaat. Dat zou satans missie doen mislukken...namelijk om Godsplaats in te nemen en iedereen bij God vandaan te halen.

En dat is wat er eerder werd bedoeld met het dienen van satan. Als je God afwijst...doe je precies wat satan wilt dat je doet. En als je dan vervolgens ook bij anderen de relatie van God gaat verstoren (door bv uit te dragen dat God niet zou bestaan) dan dien je daarmee (het werk van) satan. Bewust of onbewust.
Daarom staat er ook zo z/w in de bijbel dat wie niet voor God is...tegen Hem is.

Maar door het ZO uit te leggen bereik je iemand die God 'afwijst' ook niet. Ik persoonlijk heb altijd in God geloofd, maar had moeite met Jezus als zijn zoon. Ik geloofde dus wel in God, maar niet in Jezus als zijn zoon. Het grootste fundament van het Christendom.
Door schade en schande heb ik Jezus leren kennen. En ik kan je verzekeren dat dat niet kwam door het geroep van mensen die kort door de bocht waren. Alles staat z/w in de bijbel, dat is waar, maar niet alles is z/w uit te leggen aan iemand die God afwijst. Hier ligt ONZE taak als volgelingen van de heer om iemand die er zo over denkt te wijzen op de feiten van het geloof zoals wij ze ervaren.
Wie niet voor God is...is tegen hem. Moeilijk, heel moeilijk. Kun je namelijk eindeloos over discusieeren. En volgens mij ook op diverse manieren uitleggen.
Het feit dat ik Jezus 'nog niet' erkende als de zoon van God maakte van mij geen slecht mens en al helemaal geen hulpje van de Satan. Heb mij instinctief altijd verre van hem gehouden in alles wat ik deed.
Wat wel in mijn geval vreemd is is dat sinds ik Jezus wel erken als God's zoon, de duivel meer in mijn leven aanwezig kwam. Verleidingen werden groter en ik voelde altijd een onbeschrijfbaar gevoel van dat iemand aan mij trok om mij bij God weg te houden/drijven.
En dat klopt wel met wat je schrijft over dat de duivel alles wil vernietigen wat God liefheeft en andersom.
Onze taak als Christenen is om uit te leggen aan mensen die zo denken wat Jezus voor ons betekent. Jezus doet de rest. Zo is het bij mij althans gegaan. Voelde dat heel sterk zo.
Mijn vrouw was en is Christen en heeft veel met mij gesproken over dit soort dingen. Maar altijd op een open manier en nooit gaf ze mij het gevoel mij in te lijven voor het Christendom. Zoals ik al zei.....zij liet mij zien hoe het was/is/voelt om Christen te zijn en God/Jezus heeft bij/voor mij de rest gedaan. En zo werd ik als 'ongelovige' als nog een gelovige. Van binnnenuit.
Openbaring 22:7

biblebook

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 18, 2007, 04:57:03 am »

quote:

Zijnkind schreef op 17 januari 2007 om 23:24:

Openbaring 13

2 Het beest dat ik zag geleek op een panter, en zijn poten waren als die van een beer, zijn muil als een leeuwenmuil.
3 De draak gaf hem zijn macht, zijn troon en grote kracht. Een zijner koppen was zo zag ik als dodelijk gewond, en zijn dodelijke wond werd genezen. De ganse aarde liep in verbazing het beest achterna
4 en aanbad den draak, omdat hij aan het beest de kracht had gegeven, en men aanbad het beest zeggend: Wie is aan het beest gelijk en wie kan daarmee strijden?
5 Toen werd aan het beest een muil gegeven, die allerlei grootspraak en godslastering uitstiet, en het verlof dit twee en veertig maanden te doen.
6 Toen opende het zijn muil voor lasteringen tegen God, door zijn naam te lasteren en zijn woonstede en hen die in den hemel hun verblijf hebben.
7 Ook werd hem toegestaan oorlog te voeren tegen de heiligen en hen te overwinnen, en macht gegeven over alle stammen, volken, talen en natien.
8 En al de bewoners der aarde zullen het aanbidden voorzover hun namen niet geschreven zijn in het boek des levens van het Lam, dat geslacht is voor de grondlegging der wereld.

Wie dus niet in het boek des levens geschreven staat, zullen de beesten alle eer geven, in essentie dus de Draak die de macht geeft aan de Beesten.

De Beesten zijn een burgerwetgevende macht en een geestelijke macht die Grootspraat en Godslasteringen uitspreken maar zich voordoen als sprekende gelijk het Lam. M.a.w. een de basis van de 3 onreine geesten die een vals-christelijke doctrine aan de wereld opleggen in samenspraak met afgoderij.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2007, 04:57:51 am door biblebook »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 18, 2007, 09:45:13 am »
We moeten bij de "macht" van satan niet vergeten wie er werkelijk de touwtjes in handen heeft.
Hij heeft die macht gekregen maar kan niet verder dan de ketting lang is....

grondig christelijk

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 18, 2007, 12:18:51 pm »

quote:

joepie schreef op 18 januari 2007 om 09:45:
We moeten bij de "macht" van satan niet vergeten wie er werkelijk de touwtjes in handen heeft.
Hij heeft die macht gekregen maar kan niet verder dan de ketting lang is....
die ketting is soms nog opmerkelijk lang in het leven van mensen.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: januari 18, 2007, 01:20:24 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 18 januari 2007 om 12:18:
[...]

die ketting is soms nog opmerkelijk lang in het leven van mensen.
Ja, dat laten we zelf toe. Helaas.

Macguinness

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 18, 2007, 04:52:35 pm »
Om even niet een discussie te voeren in dit topic: Bumblebee in "Wie heeft er gebed nodig"

Ik vraag me zelf namelijk het één en ander af:

Heeft de satan macht over het weer en andere natuurverschijnselen? Heeft de satan bijvoorbeeld macht over deze storm die nu over ons land raast?
Maar had de satan ook macht over de tsunami van enkele jaren geleden in zuidoost Azië, die zoveel mensen hun leven heeft gekost.
Had de satan macht over de typhoon "Durian" die twee maand geleden over de Filipijnen, Vietnam en Thailand raasde en meer dan duizend mensen hun leven koste?

Heeft de satan dus zoveel macht dat hij het weer kan sturen?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: januari 18, 2007, 06:09:55 pm »

quote:

Macguinness schreef op 18 januari 2007 om 16:52:
Om even niet een discussie te voeren in dit topic: Bumblebee in "Wie heeft er gebed nodig"

Heeft de satan macht over het weer en andere natuurverschijnselen? Heeft de satan bijvoorbeeld macht over deze storm die nu over ons land raast?
Maar had de satan ook macht over de tsunami van enkele jaren geleden in zuidoost Azië, die zoveel mensen hun leven heeft gekost.
Had de satan macht over de typhoon "Durian" die twee maand geleden over de Filipijnen, Vietnam en Thailand raasde en meer dan duizend mensen hun leven koste?

Laat ik me aansluiten bij de Catechismus:

quote:

Zondag 10

Vraag 27:Wat verstaat u onder Gods voorzienigheid?
Antwoord:De almachtige en tegenwoordige kracht van God, waardoor Hij hemel en aarde, met alle schepselen, als met zijn hand in stand houdt en zó regeert, dat loof en gras, regen en droogte, vruchtbare en onvruchtbare jaren, eten en drinken, gezondheid en ziekte, rijkdom en armoede en alle dingen, niet bij toeval, maar uit zijn vaderhand ons ten deel vallen.

Vraag 28: Waarom is het voor ons belangrijk te weten dat God alles geschapen heeft en nog door zijn voorzienigheid in stand houdt?
Antwoord:Om in alle tegenspoed geduldig, in voorspoed dankbaar te zijn en voor de toekomst dit vaste vertrouwen te hebben in onze trouwe God en Vader, dat geen schepsel ons van zijn liefde scheiden zal. Want alle schepselen zijn zo in zijn hand, dat zij zich tegen zijn wil niet roeren of bewegen kunnen.
Wat wil je nog meer?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: januari 18, 2007, 07:30:25 pm »

quote:

Bamboo schreef op 17 januari 2007 om 23:56:
Maar door het ZO uit te leggen bereik je iemand die God 'afwijst' ook niet.
Dat was ook niet primair mijn bedoeling. Dit topic gaat over de macht van satan. En ergens werd gesteld dat als je God niet aanneemt, je ook niet de satan hoeft te dienen. Die stelling bestreed ik in mijn vorige bericht.

quote:

Door schade en schande heb ik Jezus leren kennen. En ik kan je verzekeren dat dat niet kwam door het geroep van mensen die kort door de bocht waren. Alles staat z/w in de bijbel, dat is waar, maar niet alles is z/w uit te leggen aan iemand die God afwijst. Hier ligt ONZE taak als volgelingen van de heer om iemand die er zo over denkt te wijzen op de feiten van het geloof zoals wij ze ervaren.
En als ik het nou gewoon eens zo z/w ervaar? Ik geloof niet zo in het eromheen draaien en alleen de mooie dingen van het geloof te vermelden. Zeker niet als het om de satan gaat. Maar ik zou een gesprek met een niet gelovige natuurlijk niet beginnen met dit onderdeel. Je begint met God zelf.

quote:

Wie niet voor God is...is tegen hem. Moeilijk, heel moeilijk. Kun je namelijk eindeloos over discusieeren. En volgens mij ook op diverse manieren uitleggen.
Het feit dat ik Jezus 'nog niet' erkende als de zoon van God maakte van mij geen slecht mens en al helemaal geen hulpje van de Satan. Heb mij instinctief altijd verre van hem gehouden in alles wat ik deed.
Maar jij geloofde dan ook wel in God. Alleen was je beeld van God (3-eenheid enzo) anders. Maar je voldeed niet aan satans wil die je bij God weg wil hebben. Vanuit mijn visie kan ik hooguit zeggen dat een dwaalleer je te pakken had. En ja, ook die komen uit de truccendoos van satan. Maar of dat je band met God te ver beschadigd zou hebben? Daar gaan wij gelukkig niet over maar God zelf.

quote:

Wat wel in mijn geval vreemd is is dat sinds ik Jezus wel erken als God's zoon, de duivel meer in mijn leven aanwezig kwam. Verleidingen werden groter en ik voelde altijd een onbeschrijfbaar gevoel van dat iemand aan mij trok om mij bij God weg te houden/drijven. En dat klopt wel met wat je schrijft over dat de duivel alles wil vernietigen wat God liefheeft en andersom.
Duidelijk. Je onttrok je aan zijn trucjes. En dan moet hij wel wat tegenover stellen. Komt ook zeker niet onbekend voor. Ik heb ook momenten gehad dat ik het nauwelijks nog geloofde. En in die tijd werd er duidelijk aan me getrokken. Aan 2 kanten overigens.

quote:

Onze taak als Christenen is om uit te leggen aan mensen die zo denken wat Jezus voor ons betekent. Jezus doet de rest. Zo is het bij mij althans gegaan. Voelde dat heel sterk zo.
Mijn vrouw was en is Christen en heeft veel met mij gesproken over dit soort dingen. Maar altijd op een open manier en nooit gaf ze mij het gevoel mij in te lijven voor het Christendom. Zoals ik al zei.....zij liet mij zien hoe het was/is/voelt om Christen te zijn en God/Jezus heeft bij/voor mij de rest gedaan. En zo werd ik als 'ongelovige' als nog een gelovige. Van binnnenuit.
Heb je God wel bedankt voor die enorme zegen die je vrouw is? Vast wel. Bij mij heeft het precies andersom gewerkt met de ex. Die verweet me teveel aan het geloof te doen. Temidden van alle ellende bij haar vertrek, was dat het beste compliment dat ze me ooit gaf.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: januari 18, 2007, 08:18:50 pm »

quote:

Macguinness schreef op 18 januari 2007 om 16:52:

Vóór Jezus' komst in ieder geval wel: denk aan hoe de duivel Job aanpakte: ‘Een verwoestende bliksem uit de hemel trof de schapen en geiten en de knechten, en het vuur verbrandde en verteerde allen. Ik ben als enige ontkomen om u te zeggen wat er gebeurd is.’  en 'Uw zonen en uw dochters zaten in het huis van hun oudste broer te eten en wijn te drinken. Maar plotseling werd het huis getroffen door een hevige storm uit de woestijn, zodat de vier muren instortten, en uw kinderen onder het puin bedolven werden en de dood vonden. Ik ben als enige ontkomen om u te zeggen wat er gebeurd is.’