quote:
Mee eens.
quote:
Maar als je waar geloofs kan het niet anders dan dat je voortbrengt vruchten
Ja.

quote:
der dankbaarheid.
Waarom link je het aan de dankbaarheid? Dan koppelt je het met die term direct weer aan de wet uit dankbaarheid doen.
In het NT wordt vaak over vrucht gesproken maar nooit rechtstreeks i.v.m. met dankbaarheid:
1 Kor 15,17
en indien Christus niet is opgewekt, dan is
uw geloof zonder vrucht, dan zijt gij nog in uw zonden.
Gal 5,22
Maar de vrucht
van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Ef 5,9
– want de vrucht
des lichts bestaat in louter goedheid en gerechtigheid en waarheid –,
Fil 1,11
vervuld van de vrucht
van gerechtigheid, welke door Jezus Christus is, tot eer en prijs van God.
quote:
En dat wij steeds meer naar zijn geboden willen wandelen.
Dat blijven vruchten.
Niet een vereiste.
Maar het kan niet anders dan dat een goede boom goede vruchten voortbrengt.
En daar hoort het willen leven naar Gods geboden bij.
Klopt. Geen vereiste en leven naar het
nieuwe gebod dat Jezus ons heeft gegeven.
Dus ik link dat niet speciaal weer naar de wet.
Joh 13,34
Een
nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander liefhebt; gelijk Ik u liefgehad heb, dat gij ook elkander liefhebt.
1 Joh 2
3 En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen:
indien wij zijn geboden bewaren. 4 Wie zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; 5
maar wie zijn woord bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn. 6 Wie zegt, dat hij in Hem blijft, behoort ook zelf zó te wandelen, als Hij gewandeld heeft.
Romeinen 5
5 en de hoop maakt niet beschaamd,
omdat de liefde Gods in onze harten uitgestort is door de heilige Geest, die ons gegeven is, 6 zo zeker als Christus, toen wij nog zwak waren, te zijner tijd voor goddelozen is gestorven.
Dit kunnen we omdat de liefde Gods door de Geest in onze harten is uitgestort. Hebben we Gods liefde in ons, kunnen we voldoen aan het nieuwe gebod wat jezus ons gaf: dat wij elkander liefhebben.
Als we dat door de Geest doen, wandelen we zoals Hij heeft gewandeld. (zie bovenstaande teksten)
Daarmee hoef ik niet meer de ' regeltjes van de wet' te volgen (de letter) omdat we nu Gods leven in ons hebben. En in de liefde
van God is alles vervuld.
(Dus niet alleen: als je maar lief bent voor elkaar is alles wel OK - het sociale evangelie)
Rom 7,6
maar thans zijn wij van de wet ontslagen, dood voor haar, die ons gevangen hield,
zodat wij dienen in de nieuwe staat des Geestes en niet in de oude staat der letter.
Gal 5,13
Want gij zijt geroepen, broeders, om vrij te zijn; (gebruikt) echter die vrijheid niet als een aanleiding voor het vlees, maar
dient elkander door de liefde.
Gal 5,22
Maar de vrucht van de Geest is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, vriendelijkheid, goedheid, trouw, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.