Auteur Topic: hoe ver mag je gaan en hoe ver ga jij??  (gelezen 7944 keer)

dbb

• Bekijk profiel
hoe ver mag je gaan en hoe ver ga jij??
« Gepost op: december 29, 2006, 04:18:11 pm »
mischien is dot onderwerp al eens voorbij gekomen
maar ik kon het niet zo snel vinden, maar ik hoor het vanzelf wel ;)

tis mischien niet een onderwerp waar makkelijk of veel over gepraat word. maar ik was eens benieuwd hoe ver jullie gaan in relatie´s.

bijv van: zoenen jullie alleen, gaan de handjes wel eens onder de kleertjes, of de kleren gaan wel eens helemaal uit, alleen strelen, of elkaar ook bevredigen (zonder ontmaagding) mischien doe je zelf ook wel aan zelf bevredeging, of kijk je wel eens sex filmpjes?

waarom ik me dit afvraag is om 2 redenen.
1: omdat ik benieuwd ben hoe de meeste hier over denken en hoever jullie gaan.
2: hoever mag je volgens god gaan?
(blijft het alleen bij zoenen of mag je ook verder)

groetjess
« Laatst bewerkt op: december 29, 2006, 04:18:24 pm door dbb »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: december 29, 2006, 04:57:37 pm »
Waarom wil je dat weten? Je snijdt nogal een taboe aan, verwacht je serieus dat men nu gaat vertellen wat men liever in het donker laat?
Hoe dan ook: topicstarter begint...

En inderdaad, het is wel eerder besproken. De volgende draden zijn via de zoekfunctie gemakkelijk te vinden:
sex voor het huwelijk?
Eerste keer Sex
Echt samenwonen of trouwen
op vakantie met mijn vriend?

En aanverwante vragen:
Zelfbevrediging: Mag dat?
Zelfbevrediging: Mag dat? deel II
« Laatst bewerkt op: december 29, 2006, 04:59:01 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: december 30, 2006, 09:55:55 pm »

quote:

elle schreef op 29 december 2006 om 16:57:
Waarom wil je dat weten? Je snijdt nogal een taboe aan, verwacht je serieus dat men nu gaat vertellen wat men liever in het donker laat?
Hoe dan ook: topicstarter begint...

Nou ik denk dat de christenen allemaal geloven dat sex voor het huwelijk not done is....
Dat je als maagd het kerkelijk huwelijk in moet gaan. sex an sich is naar wat ik ervan weet al een huwelijk..(soort van)

Persoonlijk; ik doe alles want t is heerlijk... heb een aantal vaste langere relaties gehad die zijn helaas stuk gelopen ... dat kan gebeuren net als een huwelijk.

met vriendelijke groet
Aerandir

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: december 30, 2006, 11:25:55 pm »
Ben je er gelukkiger door geworden? Dat is een serieuze vraag overigens. Niet om te stangen ofzo.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: december 30, 2006, 11:44:33 pm »

quote:

dbb schreef op 29 december 2006 om 16:18:
2: hoever mag je volgens god gaan?
(blijft het alleen bij zoenen of mag je ook verder)

groetjess

hmmm, waar de grens van God ligt weet denk ik niemand.
rein en heilig, da's pas veilig....

Even persoonlijk: nooit de liefde bedreven buiten mijn partner (echtgenoot) om.
Geen behoefte aan filmpjes etc.

Het huwelijk begint als je het lichaam aan elkaar geeft (ofwel: met elkaar deelt).
Er is geen bijbelse grond voor het huwen zoals wij het in onze cultuur kennen.

Genoeg om te schieten :)
Mail me maar als je wat wilt weten

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 30, 2006, 11:55:49 pm »

quote:

okidoki schreef op 30 december 2006 om 23:44:
[...]

Het huwelijk begint als je het lichaam aan elkaar geeft (ofwel: met elkaar deelt).

Hoevaak zijn sommige mensen dan wel niet getrouwd?....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 31, 2006, 12:09:06 am »

quote:

okidoki schreef op 30 december 2006 om 23:44:
[...]

nee, er staat "Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden."

voorts exodus 22 vers 15

15 Wanneer iemand een meisje dat nog niet uitgehuwelijkt is verleidt, moet hij de volle bruidsprijs betalen en met haar trouwen. 16 Mocht haar vader weigeren haar aan hem uit te huwelijken, dan moet hij een bedrag betalen dat overeenkomt met de bruidsprijs voor een maagd

leviticus 21 vers 13

13 De gezalfde priester moet trouwen met een vrouw die nog maagd is.

in 1 petrus 2 staat dat we allen priesters zijn geworden,

1 Ontdoe u dus van alles wat slecht is, van alle bedrog en huichelarij, alle afgunst en kwaadsprekerij, 2 en verlang als pasgeboren zuigelingen naar de zuivere melk van het woord, opdat u daardoor groeit en uw redding bereikt. 3 U hebt toch ondervonden hoe goed de Heer is? 4 Voeg u bij hem, bij de levende steen die door de mensen werd afgekeurd maar door God werd uitgekozen om zijn kostbaarheid, 5 en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. Vorm een heilige priesterschap om geestelijke offers te brengen die God, dankzij Jezus Christus, welgevallig zijn. 6 In de Schrift staat immers: ‘In Sion leg ik een hoeksteen die ik heb uitgekozen om zijn kostbaarheid; wie daarop vertrouwt, komt niet bedrogen uit.’ 7 Kostbaar is hij voor u, die erop vertrouwen. Voor wie er niet op vertrouwen, geldt echter: ‘De steen die de bouwers afkeurden is de hoeksteen geworden.’ 8 En: ‘Het is een steen waarover men struikelt, een rotsblok waaraan men zich stoot.’ Zij struikelen omdat ze Gods woord niet gehoorzamen, daartoe zijn ze bestemd. 9 Maar u bent een uitverkoren geslacht, een koninkrijk van priesters, een heilige natie, een volk dat God zich verworven heeft om de grote daden te verkondigen van hem die u uit de duisternis heeft geroepen naar zijn wonderbaarlijke licht. 10 Eens was u geen volk, nu bent u Gods volk; eens viel Gods ontferming u niet ten deel, nu wordt zijn ontferming u geschonken

maar nu vindt je vast dat ik ten aanzien van het laatste een beetje chargeer, dus schiet maar terug ik zoek al dekking  ;)

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 31, 2006, 12:10:05 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 30 december 2006 om 23:55:

[...]

Hoevaak zijn sommige mensen dan wel niet getrouwd?....
te vaak, helaas...ook ik

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 01, 2007, 09:25:18 am »

quote:

aerandir schreef op 30 december 2006 om 21:55:
Persoonlijk; ik doe alles want t is heerlijk... heb een aantal vaste langere relaties gehad die zijn helaas stuk gelopen ... dat kan gebeuren net als een huwelijk.
Just one question: What would Jesus do?
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 08, 2007, 04:47:28 pm »

quote:

aerandir schreef op 30 december 2006 om 21:55:
[...]

Nou ik denk dat de christenen allemaal geloven dat sex voor het huwelijk not done is....
Dat je als maagd het kerkelijk huwelijk in moet gaan. sex an sich is naar wat ik ervan weet al een huwelijk..(soort van)

met vriendelijke groet
Aerandir

Dat het heerlijk is, zo heeft God het gemaakt. Maar ja, coke-snuiven is vast ook heerlijk... om maar een voorbeeld te noemen. Dat iets lekker is, is geen reden waarom het dus goed zou zijn. God geeft niet voor niets regels. Niet om het leven moeilijker te maken, hoewel dat in een relatie wel zo kan lijken. Maar Hij doet het om je te bescermen, om elkaar te beschermen... en om nog meer te beschermen. Beschermen voor gevolgen als de relatie op de klippen loopt. Je wil niet weten hoeveel mensen bij het uitgaan van een relatie spijt hebben dat ze dit al gedeeld hebben, en zouden graag dat terug draaien als dat kon... hadden het achteraf graag voor degene waarmee ze hun leven verder gaan willen bewaren. Daarnaast is het ook ter bescherming van mogelijke kinderen, die maar vaak genoeg uit dergelijke acties voortkomen... stom, hadden ze het maar veilig moeten doen? Tja, de praktijk is toch ietsje anders he. En als iedereen zich aan deze regels van God zou houden was er geen aids, en waren er veel minder kinderen met 1 ouder.... en geen alleenstaande tienermoeders. Zo gek is die regel dus niet.

Trouwens, hoe weet je dat het in deze relatie wel goed gaat? En hoe kijk je aan tegen het feit dat je het niet alleen met je huidige partner doet maar ook al met anderen hebt gedaan? (als dat zo is)... en tegen het feit dat men vroeger in ondertrouw (wat sterker was dan een verloving in onze cultuur) nog steeds geen seks met elkaar had? En met het feit dat een nieuwe partner het best moeilijk kan vinden dat jij al het bed met anderen hebt gedeeld?

Waar grenzen liggen moet je samen bespreken... en vooral samen met God. Besef de risico's, maak duidelijke afspraken. Ik vind niet dat je voor het huwelijk vooral niet in hetzelfde bed moet liggen, maar dan moet je beiden wel heel duidelijk achter je keuzes staan op seksueel vlak, en oor het slapen gaan daar ook mee naar God toe gaan... anders komt zo van het een het ander. Ook daarin heb je wel een onderscheid tussen sterk en zwak staan op die punten. Mensen gaan er dus verschillend mee om.... en dan denk ik zeker wel dat je op seksueel vlak ook in een relatie naar elkaar toe kan groeien, en dat niet pas na het huwelijk pas begint... maar dat je wel bepaalde dingen daarvoor bewaart.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 08, 2007, 11:27:39 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 01 januari 2007 om 09:25:
[...]

En dat vraag je aan mij?????

In mijn opinie was het toendertijds nog mogelijk om meerdere vrouwen te hebben dus naar mijn opinie zal jezus best gesnoept hebben al is het dan in t geniep! t was toch ook maar een man van vlees en bloed met zondes?

aerandir

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 08, 2007, 11:34:19 pm »

quote:

Marnix schreef op 08 januari 2007 om 16:47:
[...]

Dat het heerlijk is, zo heeft God het gemaakt. Maar ja, coke-snuiven is vast ook heerlijk... om maar een voorbeeld te noemen. Dat iets lekker is, is geen reden waarom het dus goed zou zijn. God geeft niet voor niets regels. Niet om het leven moeilijker te maken, hoewel dat in een relatie wel zo kan lijken. Maar Hij doet het om je te bescermen, om elkaar te beschermen... en om nog meer te beschermen. Beschermen voor gevolgen als de relatie op de klippen loopt. Je wil niet weten hoeveel mensen bij het uitgaan van een relatie spijt hebben dat ze dit al gedeeld hebben, en zouden graag dat terug draaien als dat kon... hadden het achteraf graag voor degene waarmee ze hun leven verder gaan willen bewaren. Daarnaast is het ook ter bescherming van mogelijke kinderen, die maar vaak genoeg uit dergelijke acties voortkomen... stom, hadden ze het maar veilig moeten doen? Tja, de praktijk is toch ietsje anders he. En als iedereen zich aan deze regels van God zou houden was er geen aids, en waren er veel minder kinderen met 1 ouder.... en geen alleenstaande tienermoeders. Zo gek is die regel dus niet.

Trouwens, hoe weet je dat het in deze relatie wel goed gaat? En hoe kijk je aan tegen het feit dat je het niet alleen met je huidige partner doet maar ook al met anderen hebt gedaan? (als dat zo is)... en tegen het feit dat men vroeger in ondertrouw (wat sterker was dan een verloving in onze cultuur) nog steeds geen seks met elkaar had? En met het feit dat een nieuwe partner het best moeilijk kan vinden dat jij al het bed met anderen hebt gedeeld?

Waar grenzen liggen moet je samen bespreken... en vooral samen met God. Besef de risico's, maak duidelijke afspraken. Ik vind niet dat je voor het huwelijk vooral niet in hetzelfde bed moet liggen, maar dan moet je beiden wel heel duidelijk achter je keuzes staan op seksueel vlak, en oor het slapen gaan daar ook mee naar God toe gaan... anders komt zo van het een het ander. Ook daarin heb je wel een onderscheid tussen sterk en zwak staan op die punten. Mensen gaan er dus verschillend mee om.... en dan denk ik zeker wel dat je op seksueel vlak ook in een relatie naar elkaar toe kan groeien, en dat niet pas na het huwelijk pas begint... maar dat je wel bepaalde dingen daarvoor bewaart.

Okee... kan ik allemaal inkomen... nu ben ik netjes in ondertrouw gegaan (sexloos) en ja hoor de grote dag is daar we gaan trouwen (dus dan komt de huwelijks nacht)

Nu zijn wiij 10 jaar getrouwd en de koek is op of hij mishandelt de kinderen of what ever... dus ik ga scheiden...

Ik ga bij mijn nieuwe relatie niet meer als maagd het huwelijk in.!

Dat iemand maagd is is ook maar een kwestie van geloven ( dat kan hij of ik wel zeggen maar is t ook zo??????)

Het is inderdaad heerlijk maar om je coke verhaal erbij te halen mits je je verstand gebruikt onschadelijk (en dat is coke niet) je hebt ook een paar hersenen gekregen dus die gebruik je (veilig doen etc) en ik bedoel niet dat je met jan en alleman naar bed moet gaan maar wanneer je een relatie hebt met een persoon dan is een (voor mij en vele anderen) logisch gevolg dat je met elkaar de liefde gaat bedrijven (sex hebben)...natuurlijk hoop je allemaal dat de relatie everlasting is... maar garantie krijg je nooit

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 08, 2007, 11:42:57 pm »
Modbreak:
Dit is CZDP: de vraag die centraal staat is:

Hoe gaan christenen in de praktijk om met seksualiteit voordat ze een vaste, trouwe relatie hebben.

Vragen over wat theologisch gezien wel en niet voor het huwelijk mag, mogen in CL of GL gesteld en beantwoord worden. Opmerkingen over hoe niet-christenen dit soort dingen aanpakken horen hier ook niet. Off-topic reacties worden voortaan verwijderd.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 09, 2007, 12:55:56 am »

quote:

Chaveriem schreef op 01 januari 2007 om 09:25:
[...]

Ik vind dit altijd een beetje een vreemde vraag. je kan je misschien beter afvragen Wat wil Jezus dat ik doe?  'What would Jesus like me to do'
« Laatst bewerkt op: januari 10, 2007, 12:26:46 am door Doarsie »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 09, 2007, 12:54:42 pm »

quote:

Okee... kan ik allemaal inkomen... nu ben ik netjes in ondertrouw gegaan (sexloos) en ja hoor de grote dag is daar we gaan trouwen (dus dan komt de huwelijks nacht)

Nu zijn wiij 10 jaar getrouwd en de koek is op of hij mishandelt de kinderen of what ever... dus ik ga scheiden...

Ik ga bij mijn nieuwe relatie niet meer als maagd het huwelijk in.!

Klopt, spijtig. Daarom is de Bijbel ook geen voorstander van scheidingen. Je komt dan ook nooit ongeschonden uit een echtscheiding.

Overigens nogal flauw om dit te gaan schetsen om je gelijk te halen, je snapt natuurlijk best dat het feit dat het zo zou kunnen lopen geen reden is om alle regels maar overboord te zetten.

quote:

Het is inderdaad heerlijk maar om je coke verhaal erbij te halen mits je je verstand gebruikt onschadelijk (en dat is coke niet) je hebt ook een paar hersenen gekregen dus die gebruik je (veilig doen etc) en ik bedoel niet dat je met jan en alleman naar bed moet gaan maar wanneer je een relatie hebt met een persoon dan is een (voor mij en vele anderen) logisch gevolg dat je met elkaar de liefde gaat bedrijven (sex hebben)...natuurlijk hoop je allemaal dat de relatie everlasting is... maar garantie krijg je nooit
Klopt, maar opnieuw is dat geen sterk argument. De meeste mensen hebben wel meerdere relaties voor ze uiteindelijk trouwen. Je motivatie "ach, het hoort toch bij houden van, als je het maar veilig doet is er niets aan de hand" vind ik wat te kort door de bocht. Misschien ga jij er wel heel makkelijk mee om, maar ik ken genoeg verhalen van mensen die er wel mee rondlopen... en die iemand zou bijvoorbeeld zomaar je partner kunnen zijn, mocht je relatie niet everlasting zijn.. en tja, die garantie heb je niet, geef zelf al aan.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

2m11

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: januari 13, 2007, 03:06:38 pm »
Zover ik weet is dat wanneer je met iemand seks hebt dat je dan voor de Bijbel dan getrouwd bent. En vertel me? Waar zou ik filmpjes voor van node hebben? Voorlichting? Ik weet gelukkig zelf wel hoe of ik een vrouw kan bevredigen, ook al is dat in de missionaireshouding (on-topic) of met vingeren, beffen, baffen of gewoon massage. Wat heb jij het liefst?
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2007, 03:07:18 pm door 2m11 »
Are you prepared to die?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 13, 2007, 03:40:08 pm »

quote:

2m11 schreef op 13 januari 2007 om 15:06:
Zover ik weet is dat wanneer je met iemand seks hebt dat je dan voor de Bijbel dan getrouwd bent.
Voor de Bijbel getrouwd? Voor God getrouwd bedoel je? Anyway, zo simpel ligt het niet, want dan zou je, als je overspel zou plegen, meteen ook bigamie plegen. Daar komt nog bij dat er ook huwelijken zijn waarin de partners maagd blijven, die waren er vroeger en zijn er nu ook nog wel. Zijn dat geen echte huwelijken?
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 13, 2007, 03:45:07 pm »

quote:

Laodicea schreef op 13 januari 2007 om 15:40:
[...]

Voor de Bijbel getrouwd?
Ja, er zijn wat ad absurdum-lezers, die menen dat je trouwt door sex te hebben. En dus ook dat je met veel mensen tegelijk getrouwd kan zijn. Wat "getrouwd" dan nog te betekenen heeft ontgaat mij, maar dat mag de pret niet drukken natuurlijk.

quote:

Daar komt nog bij dat er ook huwelijken zijn waarin de partners maagd blijven, die waren er vroeger en zijn er nu ook nog wel. Zijn dat geen echte huwelijken?
Volgens onze kerk niet iig. Een huwelijk dat niet is geconsumeerd is nietig.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

2m11

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 13, 2007, 03:56:17 pm »
De meningen zijn daarover verdeeld, we zullen het pas echt weten als we bij de Heer zijn, nietwaar?

Waarom doet mijn avatar het niet?
Are you prepared to die?

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 13, 2007, 04:00:41 pm »

quote:

diak2b schreef op 13 januari 2007 om 15:45:
Volgens onze kerk niet iig. Een huwelijk dat niet is geconsumeerd is nietig.
Hoe zit het dan met de Heilige familie? En het zgn. Jozefshuwelijk? ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 13, 2007, 04:03:34 pm »

quote:

2m11 schreef op 13 januari 2007 om 15:56:
De meningen zijn daarover verdeeld, we zullen het pas echt weten als we bij de Heer zijn, nietwaar?
Je zou er ook op in kunnen gaan, of wat andere bronnen kunnen geven uit het vroege Christendom die jouw verhaal bevestigt.

2m11

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 13, 2007, 04:44:24 pm »
In Genesis 3 staat in vers 24 dat de man zijn vader en zijn moeder zou verlaten en zijn vrouw zal aankleven, opdat zij één vlees zouden zijn. Die uitoefening staat op Genesis 4 vers 1 En Adam bekende Eva, zijn huisvrouw, en zij werd zwanger.. stop. Niets in voorgaande verzen wordt gesproken dat zij eerst een huwelijkse gelofte moesten volbrengen. Nu heb ik tóch de 1e schriftverwijzing ten aanzien van een man en vrouw opgezocht. Dus zeg het maar????
Are you prepared to die?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 13, 2007, 05:14:34 pm »

quote:

2m11 schreef op 13 januari 2007 om 16:44:
In Genesis 3 staat in vers 24 dat de man zijn vader en zijn moeder zou verlaten en zijn vrouw zal aankleven, opdat zij één vlees zouden zijn. Die uitoefening staat op Genesis 4 vers 1 En Adam bekende Eva, zijn huisvrouw, en zij werd zwanger.. stop. Niets in voorgaande verzen wordt gesproken dat zij eerst een huwelijkse gelofte moesten volbrengen.
Zij was wel zijn huisvrouw.

quote:

Nu heb ik tóch de 1e schriftverwijzing ten aanzien van een man en vrouw opgezocht. Dus zeg het maar????

Aangezien Eva letterlijk vlees van Adams vlees was, is zij ook zo door Adam erkend. Zie:

Gen 2
21 Toen deed de HERE God een diepe slaap op de mens vallen; en terwijl deze sliep, nam Hij een van zijn ribben en sloot haar plaats toe met vlees. 22 En de HERE God bouwde de rib, die Hij uit de mens genomen had, tot een vrouw, en Hij bracht haar tot de mens. 23 Toen zeide de mens: Dit is nu eindelijk been van mijn gebeente en vlees van mijn vlees; deze zal „mannin” heten, omdat zij uit de man genomen is.

Vanuit dit gegeven worden er na dit eerste mensenpaar huwelijken gesloten:

Gen 2
4 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.

Jezus haalt dit ook aan en heeft het over het huwelijk om tot de eenheid te komen die Adam en Eva al hadden:

Gen 19
3 En er kwamen Farizeeën tot Hem om Hem te verzoeken, en zij zeiden: Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen? 4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen [d.i. Adam en Eva] van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 7 Zij zeiden tot Hem: Waarom heeft Mozes dan bevolen een scheidbrief te geven en haar (daarmede) weg te zenden? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest.

Als de man die zijn vader en moeder verlaat en 1 vlees wordt met zijn vrouw, geen huwelijk met haar zou hebben, kon er ook niet over een scheidbrief worden gesproken.
Ze zijn dus getrouwd.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2007, 06:48:06 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

2m11

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 13, 2007, 05:22:49 pm »

quote:

[message=258716,noline]Priscilla en Aquila schreef op 13 januari 2007 om 17:14
Gen 2
4 Daarom zal een man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen, en zij zullen tot één vlees zijn.

Dan heb ik toch nog een vraagje: Waarom staat er in het bovenstaande vers dan 'man' in plaats van expliciet Adam?

Daaruit zou je dus moeten aanemen dat het voor iedere man geldt een vrouw aan te nemen, maar dan nog staat er niet dat je een bepaalde trouwgelofte of iets van dien aard moet afleggen. Kun je dat met een paar verzen in de Schrift aantonen?

Modbreak:
Knip spam en off-topic plaatje
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2007, 05:40:03 pm door Pooh »
Are you prepared to die?

2m11

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 13, 2007, 07:01:27 pm »
Ik bespeur dat ondanks dat ik vrijgemaakt ben van de wet, tóch weer onder een wet sta als ik hier post, dus dat betekent dat dit gelijk mijn laatste postje is. Ik val immers onder niemands heerschappij! :O
Are you prepared to die?

Aafke

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 13, 2007, 07:06:16 pm »

quote:

2m11 schreef op 13 januari 2007 om 19:01:
Ik bespeur dat ondanks dat ik vrijgemaakt ben van de wet, tóch weer onder een wet sta als ik hier post, dus dat betekent dat dit gelijk mijn laatste postje is. Ik val immers onder niemands heerschappij! :O

Oh lol.. dus als jij bij iemand te gast komt, op visite ofzo betekent dat dat jij vrij bent en alles zomaar mag doen omdat je onder niemands heerschappij staat.

Duhhhh... :P

Nou ja... :w
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 13, 2007, 07:13:25 pm »

quote:

2m11 schreef op 13 januari 2007 om 17:22:
[...]

Dan heb ik toch nog een vraagje: Waarom staat er in het bovenstaande vers dan 'man' in plaats van expliciet Adam?
Adam en Eva zijn als man en vrouw gemaakt - Eva is uit de man genomen - en dat is de reden dat een man zijn vader en moeder zal verlaten en zijn vrouw aanhangen.

quote:

Daaruit zou je dus moeten aanemen dat het voor iedere man geldt een vrouw aan te nemen,
Er staat niet alle mannen en het is dus een algemeen gegeven.
Er zijn mannen die niet een vrouw vinden en niet zullen trouwen.

quote:

......maar dan nog staat er niet dat je een bepaalde trouwgelofte of iets van dien aard moet afleggen. Kun je dat met een paar verzen in de Schrift aantonen?

Er is wel sprake van een huwelijk. Anders kun je niet echtbreken.
Verder is het: vader en moeder verlaten - voor ieder te zien

Ik denk niet dat het in elke cultuur hetzelfde ging maar iig is het wel zo dat het voor iedereen duidelijk was dat die en die persoon getrouwd waren. Er heeft een openbare handeling plaatsgevonden waarbij de betreffende personen man en vrouw werden.

Teksten over het huwelijk:

Matt. 19:9 ‘Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk.
[ziet er wel officieel als huwelijk uit, echtbreuk is een breuk van de 'echt', dan moet je wel eerst in de echt verbonden zijn]

Heb 13,4
‘Het huwelijk zij in ere bij allen en het bed onbezoedeld, want hoereerders en echtbrekers zal God oordelen.

(hier staat toch gewoon dat je getrouwd moet zijn; we zijn nog niet zover dat het huwelijk verboden wordt: 1 Timoteus 4:1 "Maar de Geest zegt nadrukkelijk, dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, doordat zij dwaalgeesten en leringen van boze geesten volgen, 2 door de huichelarij van leugensprekers, die in hun eigen geweten gebrandmerkt zijn, 3 het huwelijk verbieden (dat wordt als negatief gezien)
Hewt is wel een normaal iets dus.

Jezus’ eerste teken gedaan werd op een bruiloft, vergelijkingen worden getrokken waar een bruiloft in voor komt, en wij ooit nog eens in de hemel de bruiloft van het Lam zullen vieren.
De gemeente wordt gezien als de bruid in het NT (een reine maagd) en aan het eind in Openbaring 19 wordt de bruiloft gevierd.
Dit is een duidelijke aanwijzing dat dit is naar de wil van God.

Teksten waar bruiloft in voor komt….:

1.Hoogl 3,11
Gaat uit, dochters van Sion, aanschouwt koning Salomo, met de kroon, waarmee zijn moeder hem kroonde op de dag van zijn bruiloft, op de dag van de vreugde zijns harten.

2.Mat 22,2
Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een koning, die voor zijn zoon een bruiloft aanrichtte.

3.Mat 22,3
En hij zond zijn slaven uit om de ter bruiloft genodigden te roepen, doch zij wilden niet komen.

4.Mat 22,4
Wederom zond hij andere slaven uit, met de boodschap: Zegt de genodigden: Zie, ik heb mijn maaltijd bereid, mijn ossen en gemeste beesten zijn geslacht en alles is gereed; komt tot de bruiloft.

5.Mat 22,8
Toen zeide hij tot zijn slaven: De bruiloft is wel gereed, maar de genodigden waren het niet waard.

6.Mat 22,9
Gaat daarom naar de kruispunten der wegen en nodigt allen, die gij aantreft, tot de bruiloft.

7.Luc 12,36
En gij, weest gelijk aan mensen, die op hun heer wachten, wanneer hij van de bruiloft wederkeert, om hem, als hij komt en klopt, terstond te kunnen opendoen.

8.Luc 14,8
Wanneer gij door iemand op een bruiloft genodigd zijt, ga dan niet op de eerste plaats aanliggen. Misschien is er iemand, voornamer dan gij, door hem genodigd;

9.Joh 2,1
En op de derde dag was er een bruiloft te Kana in Galilea en de moeder van Jezus was daar;

10.Joh 2,2
en ook Jezus en zijn discipelen waren ter bruiloft genodigd.

11.Op 19,7
Laten wij blijde zijn en vreugde bedrijven en Hem de eer geven, want de bruiloft des Lams is gekomen en zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt;

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 13, 2007, 09:08:57 pm »

quote:

2m11 schreef op 13 januari 2007 om 16:44:
In Genesis 3 staat in vers 24 dat de man zijn vader en zijn moeder zou verlaten en zijn vrouw zal aankleven, opdat zij één vlees zouden zijn. Die uitoefening staat op Genesis 4 vers 1 En Adam bekende Eva, zijn huisvrouw, en zij werd zwanger.. stop. Niets in voorgaande verzen wordt gesproken dat zij eerst een huwelijkse gelofte moesten volbrengen. Nu heb ik tóch de 1e schriftverwijzing ten aanzien van een man en vrouw opgezocht. Dus zeg het maar????
Ja, prachtig. Met het winkelen in Bijbelverzen kan je zowel polytheisme als atheisme bewijzen, losse Bijbelverzen zeggen mij niet zoveel. Misschien wil je nog even expliciet ingaan op mijn voorbeeld?

quote:

2m11 schreef op 13 januari 2007 om 19:01:
Voor mij als katholiek is dit net Chinees, ik ben van heidense afkomst, dus de Joodse wet goldt  niet voor mij en de natuurwet geldt nog steeds. Daarbij komt ook nog dat we als Christenen worden opgeroepen om te gehoorzamen aan het werelds gezag. 'Geef de keizer wat des keizers is'.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 13, 2007, 09:14:11 pm »

quote:

Laodicea schreef op 13 januari 2007 om 21:08:
(...) 'Geef de keizer wat des keizers is'.
offtopic:Psies... 't Ontgaat mij ten enen male waarom iemand eerst bij zijn aanmelding accoord gaat met de forumregels, en vervolgens verbaasd is dat er forumregels bestaan. :X

Modbreak:
Aangezien niemand kennelijk bereid is om zijn/haar persoonlijke pre-huwelijkse escapades op het forum te gooien en de TS in geen velden of wegen meer te zien is: schopje -> CL, dan kan men weer fijn theologisch over dit onderwerp doorbomen.
« Laatst bewerkt op: januari 13, 2007, 09:15:14 pm door elle »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 13, 2007, 10:10:25 pm »

quote:

2m11 schreef op 13 januari 2007 om 15:56:
:+ Ja, protestanten weten zeker dat ze bij de Heer zullen zijn, maar moeten maar afwachten of ze het al die tijd goed hadden. Katholieken hebben nu al zekerheid, maar hebben geen idee of ze bij de Heer zullen zijn. Het is ook altijd wat  :Y)
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: januari 14, 2007, 02:24:10 pm »
Modbreak:
Dit topic dient nergens meer toe. Relevante discussie is afgesplitst naar Huwelijk, sacrament en overige benaderingen.. Slotje.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.