quote:
Adam en Eva zijn als man en vrouw gemaakt - Eva is uit de man genomen - en dat is de reden dat een man zijn vader en moeder zal verlaten en zijn vrouw aanhangen.
quote:
Daaruit zou je dus moeten aanemen dat het voor iedere man geldt een vrouw aan te nemen,
Er staat niet
alle mannen en het is dus een algemeen gegeven.
Er zijn mannen die niet een vrouw vinden en niet zullen trouwen.
quote:
......maar dan nog staat er niet dat je een bepaalde trouwgelofte of iets van dien aard moet afleggen. Kun je dat met een paar verzen in de Schrift aantonen?
Er is wel sprake van een huwelijk. Anders kun je niet echtbreken.
Verder is het: vader en moeder verlaten - voor ieder te zien
Ik denk niet dat het in elke cultuur hetzelfde ging maar iig is het wel zo dat het voor iedereen duidelijk was dat die en die persoon getrouwd waren. Er heeft een openbare handeling plaatsgevonden waarbij de betreffende personen man en vrouw werden.
Teksten over het huwelijk:
Matt. 19:9 ‘Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk.
[ziet er wel officieel als huwelijk uit, echtbreuk is een breuk van de 'echt', dan moet je wel eerst in de echt verbonden zijn]
Heb 13,4
‘Het huwelijk zij in ere bij allen en het bed onbezoedeld, want hoereerders en echtbrekers zal God oordelen.
(hier staat toch gewoon dat je getrouwd moet zijn; we zijn nog niet zover dat het huwelijk verboden wordt: 1 Timoteus 4:1 "Maar de Geest zegt nadrukkelijk, dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, doordat zij dwaalgeesten en leringen van boze geesten volgen, 2 door de huichelarij van leugensprekers, die in hun eigen geweten gebrandmerkt zijn, 3
het huwelijk verbieden (dat wordt als
negatief gezien)
Hewt is wel een normaal iets dus.
Jezus’ eerste teken gedaan werd op een bruiloft, vergelijkingen worden getrokken waar een bruiloft in voor komt, en wij ooit nog eens in de hemel de bruiloft van het Lam zullen vieren.
De gemeente wordt gezien als de bruid in het NT (een reine maagd) en aan het eind in Openbaring 19 wordt de bruiloft gevierd.
Dit is een duidelijke aanwijzing dat dit is naar de wil van God.
Teksten waar bruiloft in voor komt….:
1.Hoogl 3,11
Gaat uit, dochters van Sion, aanschouwt koning Salomo, met de kroon, waarmee zijn moeder hem kroonde op de dag van zijn bruiloft, op de dag van de vreugde zijns harten.
2.Mat 22,2
Het Koninkrijk der hemelen is gelijk aan een koning, die voor zijn zoon een bruiloft aanrichtte.
3.Mat 22,3
En hij zond zijn slaven uit om de ter bruiloft genodigden te roepen, doch zij wilden niet komen.
4.Mat 22,4
Wederom zond hij andere slaven uit, met de boodschap: Zegt de genodigden: Zie, ik heb mijn maaltijd bereid, mijn ossen en gemeste beesten zijn geslacht en alles is gereed; komt tot de bruiloft.
5.Mat 22,8
Toen zeide hij tot zijn slaven: De bruiloft is wel gereed, maar de genodigden waren het niet waard.
6.Mat 22,9
Gaat daarom naar de kruispunten der wegen en nodigt allen, die gij aantreft, tot de bruiloft.
7.Luc 12,36
En gij, weest gelijk aan mensen, die op hun heer wachten, wanneer hij van de bruiloft wederkeert, om hem, als hij komt en klopt, terstond te kunnen opendoen.
8.Luc 14,8
Wanneer gij door iemand op een bruiloft genodigd zijt, ga dan niet op de eerste plaats aanliggen. Misschien is er iemand, voornamer dan gij, door hem genodigd;
9.Joh 2,1
En op de derde dag was er een bruiloft te Kana in Galilea en de moeder van Jezus was daar;
10.Joh 2,2
en ook Jezus en zijn discipelen waren ter bruiloft genodigd.
11.Op 19,7
Laten wij blijde zijn en vreugde bedrijven en Hem de eer geven, want de bruiloft des Lams is gekomen en zijn vrouw heeft zich gereedgemaakt;