Auteur Topic: Echt samenwonen of trouwen  (gelezen 19852 keer)

izzewizze

  • Berichten: 654
  • Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Gepost op: januari 18, 2003, 04:41:21 pm »
Vandaag las ik in het Reformatorisch Dagblad dat de Christelijk Gereformeerde Kerken verschillend omgaan met samenwonen. In Zwolle mochten samenwonenden wel aan het avondmaal in andere gemeente weer niet.

Toen ik ging trouwen werd samenwonen zwaar veroordeeld, "hokken" werd het genoemd. En ik zal eerlijk zijn zo keek ik er ook tegen aan. De laatste jaren ben ik hierin wel genuanceerder geworden. Want ik ken heel wat mensen die samenwonen die uitermate trouw zijn, ook als het wel eens even of voor langere tijd tegenzit in de relatie. Volgens mij ben je voor "God" getrouwd als je besluit een sexuele relatie met elkaar aan te gaan. Dus van mij hoef je echt niet te trouwen om met elkaar te kunnen samenwonen. Voorwaarde is wel dat je uitgaat van een relatie waarin het gaat om: onvoorwaardelijke liefde en trouw. De kernwoorden van een relatie.

Blijft natuurlijk dat ik de openbaar afgelegde trouwbelofte wel altijd mooi blijf vinden.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe
 
I'm interested in you ;)

Izzewizze  

henriette

  • Berichten: 15
  • live life
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #1 Gepost op: januari 19, 2003, 05:31:50 pm »
God zegt ook dat hij het niet goedkeurd om sex voor het huwlijk te hebben.
en ik denk als je dan gaat samenwonen, dat de verleiding wel heel erg groot wordt !!!

maar goed... je gaat trouwen huisje... maar er zijn zoveel irritaties nu je elkaar echt elke dag ziet... danben ik er opzich ook wel voor om eerst een tijdje te gaan samenwonen "proefdraaien" maar goed.. als je van elkaar houd dan neem je dat ook voor lief.
best wel een ingewikkeld onderwerp, aan de ene kant ben  ik er optegen maar aan de andere kant ook weer niet.

greetz henriette:)
live life... be happy

Laurens

  • Berichten: 620
  • Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #2 Gepost op: januari 19, 2003, 08:34:33 pm »
Wat is de definietie van 'getrouw(d)' zijn?

Dat papiertje wat je op het stadhuis haalt stelt niks (meer) voor in officiele zin, wat het nog voorsteld is dat wat je er zelf van maakt, en dat kan ik eerlijk gezegd ook wel zonder dat bewuste papiertje als het erop aankomt.
Papiertje heeft meer te maken met belasting e.d.

Daarentegen is het wel een heel mooi symbool waarmee je je trouw kunt laten zien, ook aan de buitenwereld.

Ben er zelf nog niet echt uit hoe of wat, maar ik ben niet bij voorbaat geheel afwijzend tegen andere vormen van trouw.

Luc

  • Berichten: 201
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #3 Gepost op: januari 19, 2003, 08:49:56 pm »
de bijbel geeft duidelijk aan dat er een huwelijk gesloten hoort te worden tussen man en vrouw...

het lijkt me dus duidelijk dat samenwonen niet kan
Ik ben ervan overtuigd dat dood noch leven, engelen noch machten noch krachten, heden noch toekomst, hoogte noch diepte, of wat er ook maar in de schepping is, ons zal kunnen scheiden van de liefde van God, die hij ons gegeven heeft in Christus Jezus

izzewizze

  • Berichten: 654
  • Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #4 Gepost op: januari 19, 2003, 09:49:17 pm »

quote:

op 19 Jan 2003 20:49:56 schreef apperloo:
de bijbel geeft duidelijk aan dat er een huwelijk gesloten hoort te worden tussen man en vrouw...

het lijkt me dus duidelijk dat samenwonen niet kan


Wat is het verschi tussen samenwonen en trouwen dan? Voor mij zijn samenwonenden als getrouwden. Alleen ze hebben het 'papiertje' niet gehaald op het stadhuis. Samenwonenden beloven elkaar (meestal) ook trouw. En er zijn tegenwoordig voldoende samenwonenden die laten zien trouw tot de dood ons scheidt..

Ofwel wat verstaat de bijbel dan eigenlijk over huwelijk?
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe
 
I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Laurens

  • Berichten: 620
  • Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #5 Gepost op: januari 19, 2003, 11:00:39 pm »
aanvulling op Izzenogwat:
Waar staat dat er een huwelijk gesloten dient te worden? Er wordt volgens mij, ik kan me vergissen natuurlijk, uitgegaan van een huwelijk.

En wat is dat huwelijk, zoals Izze... al vroeg, werd er toen ook al een papiertje gehaald? volgens mij niet, er werd met een feest publiekelijk bekend gemaakt dat de twee samen verder gaan.

De registratie zoals wij die kennen komt van de Romeinen, de eerste registratie was een telling, wat jaren later pas tot een echt stadsarchief werd. En dan alleen nog maar in de grote steden (geldt voor het hele romeinse rijk incl. Israel en Europa).

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #6 Gepost op: januari 20, 2003, 12:12:00 am »

quote:

op 19 Jan 2003 23:00:39 schreef Laurens:
Er werd met een feest publiekelijk bekend gemaakt dat de twee samen verder gaan.

Niet eens altijd met een feest. Ik vind het  huwelijk-voor-de-wet ook alleen belangrijk/nuttig omdat je dan dingen als erkenning van tijdens de relatie geboren kinderen, erfrecht, zorg voor elkaar mocht er iets als bijv. een ongeluk gebeuren, ed regelt. Het lijkt me nl. wel dat je die verantwoordelijkheid moet nemen tegenover elkaar.
Maar jammer genoeg kun je hier alleen 'in de kerk trouwen' als je een bewijs hebt dat je voor de wet getrouwd bent.
[Prediker 7:29]

dsWim

  • Berichten: 708
  • voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2003, 01:09:47 am »
Het lijkt me dat het bij samenwonen of trouwen niet alleen gaat over trouw tussen de partners zelf. Uiteindelijk gaat het hier vooral om de vraag of je erkent dat je als mens maar geen los individu bent, maar altijd in relaties staat. Je bent gegroeid aan een stamboom en je hebt een waaier aan andere verbanden in de leven. Precies die relaties neem je serieus in een huwelijk (niet maar voor de wet, maar inhoudelijk voor de gemeenschap). Bij samenwonen kun je die voor jezelf wel serieus nemen, maar je geeft er dan geen vorm aan.
shoot me again, I ain't dead yet

Laurens

  • Berichten: 620
  • Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #8 Gepost op: januari 20, 2003, 05:30:16 pm »

quote:

op 20 Jan 2003 01:09:47 schreef dsWim:
 Bij samenwonen kun je die voor jezelf wel serieus nemen, maar je geeft er dan geen vorm aan.
Tuurlijk wel, alleen het officiele gedeelte is wat anders gevormd dan het traditionele huwelijk.

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #9 Gepost op: januari 23, 2003, 03:13:20 pm »
Kan het zijn dat het trouwen zoals wij dat kennen cultureel bepaald is?
In de USA kun je alleen maar "in de kerk" trouwen. Het heeft de status van wat wij als "burgerlijk huwelijk" kennen.

Voor mijzelf was het 'trouwen in de kerk' (= de bevestiging van ons huwelijk voor God en Zijn gemeente) ook velemalen indrukwekkender dan de belofte van trouw aan elkaar in het stadhuis (als was de trouwzaal (Gouda) wel weer mooier dan het kerkgebouw :|).

Het tegenwoordige "samenlevingscontract" heeft toch ook al veel meer waarde dan ca. 10 jaar geleden? Dat kun je m.i. al gewoon als 'getrouwd' beschouwen. Het bevestigt volgens mij het cultureel bepaald zijn van het huwelijk.

Voor mij blijft de belofte van trouw, dat ik dus beloofd heb nooit meer een andere partner te begeren, aan mijn partner en aan God het belangrijkste. Zo'n belofte moet je openbaar maken, zodat anderen weten dat mijn partner en ik niet meer beschikbaar zijn 8|.

Ander stellinkje: sex voor het huwelijk kàn helemaal niet...
Altijd in voor verbeteringen!

Harm

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #10 Gepost op: januari 23, 2003, 05:11:56 pm »

quote:

op 23 Jan 2003 15:13:20 schreef DoubleUP:
Ander stellinkje: sex voor het huwelijk kàn helemaal niet...
Daarover mag je een ander topic openen. :)
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

izzewizze

  • Berichten: 654
  • Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #11 Gepost op: januari 26, 2003, 10:06:52 pm »

quote:

op 23 Jan 2003 17:11:56 schreef ramH:
op 23 Jan 2003 15:13:20 schreef DoubleUP:
Ander stellinkje: sex voor het huwelijk kàn helemaal niet...
Daarover mag je een ander topic openen. :)
Ik denk dat DoubleUp wil zeggen dat zodra je sex hebt gehad, het voor God is alsof je getrouwd bent. En persoonlijk denk ik ook dat het zo is. Ofwel door het aangaan van een sexuele relatie ben je al getrouwd. Niet de keus voor trouwen of samenwonen maakt dat je getrouwd bent.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe
 
I'm interested in you ;)

Izzewizze  

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #12 Gepost op: januari 26, 2003, 10:11:30 pm »

quote:

op 26 Jan 2003 22:06:52 schreef izzewizze:
Ik denk dat DoubleUP wil zeggen dat zodra je sex hebt gehad, het voor God is alsof je getrouwd bent. En persoonlijk denk ik ook dat het zo is. Ofwel door het aangaan van een sexuele relatie ben je al getrouwd. Niet de keus voor trouwen of samenwonen maakt dat je getrouwd bent.

Precies ;).
Maar wat ik wel een interessante vraag vind, is of het samenlevingscontract (schrijf je dat zo?) ooit in de Kerk (of zo je wilt binnen Christus' gemeenschap) erkend zou kunnen worden?
Wat is uiteindelijk nog het verschil tussen zo'n contract en het huwelijksboekje?
Altijd in voor verbeteringen!

ilona

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #13 Gepost op: januari 27, 2003, 01:15:35 pm »
ik ben het ermee eens dat je voor God getrouwd bent, wanneer je eenmaal met elkaar naar bed bent geweest. Ik ben zelf net getrouwd, na 4 jaar verkering te hebben gehad. Wij zijn wel voor het huwelijk met elkaar naar bed geweest, maar voordat het echt zover is gekomen hebben we het er eerst goed over gehad, over wat  we wilden en of we serieus met elkaar waren. Dus het was een goed overwogen beslissing. Het liefst gingen we toch eerst trouwen, maar ja, ten eerste was ik nog te jong (dat wil zeggen onder de 18) en ten tweede zaten we allebei nog op school, dus een trouwerij en het leven erna samen was echt niet te betalen nog. Maar we besloten wel om, zo snel als de  mogelijkheid er wel lag, te gaan trouwen. en dat hebben we ook gedaan. Maar ik zie het inderdaad dus zo, dat wanneer je met elkaar naar ben gaat, je eigenlijk trouwt en dat je dan ook 'eeuwige' trouw moet bewaren naar elkaar toe.

Maar goed, dat is mijn mening. Dat neemt trouwens niet weg dat ik vind dat sex voor het huwelijk eigenlijk niet vind horen, maar ik weet hoe moeilijk het is, en vooral wanneer de mogelijkheid van trouwen, hoe graag je het ook wil, er simpelweg niet ligt.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #14 Gepost op: januari 27, 2003, 05:05:29 pm »

quote:

op 19 Jan 2003 17:31:50 schreef henriette:
God zegt ook dat hij het niet goedkeurd om sex voor het huwlijk te hebben.


hmmm... Dat staat niet in mijn bijbeltje, voor zover ik weet. Het is wel een heel gereformeerde interpretatie van de bijbel.

Volgens mij kun je het volgende opmaken uit de bijbel (deuteronomium): God veroordeelt vreemdgaan (straf: steniging), ook van ondertrouwde mensen.
God gebiedt ook dat 2 mensen die nog niet ondertrouwt zijn en wel sex hebben gehad gaan 'trouwen' (dat wil zeggen: de man moet de vader van de vrouw 50 zilverlingen geven en vervolgens de vrouw als echtgenote in huis nemen). Het nieuwe testament brengt volgens mij geen verandering in deze bepalingen. Kortom: sex hebben is trouwen (al dan niet met een huwelijksfeest) en trouwen is er niet met anderen vandoor gaan.

In het licht van deze discussie: ik heb niet zo'n probleem met samenwonen/sex voor het huwelijk, tenzij de partners niet van plan zijn eeuwig bij elkaar te blijven (of tot de dood hen scheidt).
Maar ja: als je toch al van plan bent om altijd bij elkaar te blijven dan kun je net zo goed trouwen: dan is het voor iedereen (ie God en zijn gemeente) duidelijk dat je altijd bij elkaar wilt blijven en het levert meestal aantrekkelijke fiscale voordeeltjes op...

Ik heb dus geen problemen met Ilona's verhaal (al had ik van tevoren waarschijnlijk gedacht: als dat maar goed gaat!)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

lonneke

  • Berichten: 2566
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #15 Gepost op: januari 28, 2003, 11:05:49 am »
Het is best wel een moeilijk onderwerp.
Ik vind over het algemeen dat de sexualiteit binnen een relatie een beetje verwaarloosd wordt, misschien komt dat ook omdat er nog steeds een taboesfeer overheen hangt?
In ieder geval denk ik ook aan gescheiden mensen die al een huwelijk en een sexuele relatie achter de rug hebben, al dan niet met kinderen. Kun je van deze mensen vragen om geen sex meer in hun nieuwe relatie te hebben, of voor hun mogelijke tweede huwelijk?
Wanneer je de intentie kent om geen sex voor je huwelijk te hebben is het naar mijn mening goed. Je hebt zelf gauw genoeg in de gaten of een relatie wel of niet serieus is.

lonneke

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #16 Gepost op: januari 28, 2003, 03:24:29 pm »
Ik denk dat ik inderdaad minder problemen heb met een hecht stel dat sex heeft voor hun huwelijk dan met gescheiden mensen die een nieuwe sexuele relatie aangaan, al dan niet binnen een tweede huwelijk.
Aan de andere kant staan er regels in de bijbel omtrent weduwen: zij worden door een losser (broer van echtgenoot) tot (bij)vrouw genomen. Dus een tweede relatie is na het overlijden van de echtgenoot best mogelijk (maar ik moet nog even nakijken wat de regels zijn voor vrouwen die een scheidbrief hebben ontvangen van hun echtgenoot).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Jakolien

  • Berichten: 557
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #17 Gepost op: januari 28, 2003, 03:48:06 pm »

quote:

op 28 Jan 2003 15:24:29 schreef elle:
Ik denk dat ik inderdaad minder problemen heb met een hecht stel dat sex heeft voor hun huwelijk dan met gescheiden mensen die een nieuwe sexuele relatie aangaan, al dan niet binnen een tweede huwelijk.
Aan de andere kant staan er regels in de bijbel omtrent weduwen: zij worden door een losser (broer van echtgenoot) tot (bij)vrouw genomen. Dus een tweede relatie is na het overlijden van de echtgenoot best mogelijk (maar ik moet nog even nakijken wat de regels zijn voor vrouwen die een scheidbrief hebben ontvangen van hun echtgenoot).
Een tweede huwelijk na echtscheiding hoeft niet per definitie verkeerd te zijn hoor! Als dat eerste huwelijk door overspel ontbonden is, is de bedrogene vrij om opnieuw te trouwen.
Om het belang van het anker te beseffen, moeten we de kracht van de storm voelen.

Arie K

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #18 Gepost op: januari 29, 2003, 11:08:08 pm »
HC Zondag 1. antw. Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mjin trouwe Heiland Jezus Christus...;..sterkte met het uitleggen als de boeken worden geopend, terwijl je altijd heb gehandeld alsof je lichaam van jezelf is.....(geldt natuurlijk niet alleen voor mensen die altijd gedacht hebben dat sex voor het huwelijk normaal is en/of het niet normaal vinden maar het tóch doen omdat het te (?) moeilijk is om je te beheersen...)
(voor de duidelijkheid....geldt ook voor rokers...ander topic)

Jan W

  • Moderator Muziek
  • Berichten: 1390
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #19 Gepost op: januari 29, 2003, 11:30:50 pm »

quote:

op 29 Jan 2003 23:08:08 schreef Arie K:
HC Zondag 1. antw. Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mjin trouwe Heiland Jezus Christus...;..sterkte met het uitleggen als de boeken worden geopend, terwijl je altijd heb gehandeld alsof je lichaam van jezelf is.....(geldt natuurlijk niet alleen voor mensen die altijd gedacht hebben dat sex voor het huwelijk normaal is en/of het niet normaal vinden maar het tóch doen omdat het te (?) moeilijk is om je te beheersen...)
(voor de duidelijkheid....geldt ook voor rokers...ander topic)


Helemaal mee eens. Maar hoe ga jij daar dan mee om? In mijn lichaam zit ook mijn geest. Nu laat ik het daar dan maar helemaal niet over hebben.

Zondag 1 is een troost. Wat er ook gebeurd, Christus laat mij niet los. Dat maakt wel verantwoordelijk maar ook vrij. En ja gelukkig is Christus ook gestorven voor al die bewuste en onbewuste zonden die ik met mijn lichaam doe.
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2009, 01:22:06 am door Pooh »
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Arie K

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #20 Gepost op: januari 29, 2003, 11:50:14 pm »
weer HC vr./antw. 64 maar maakt deze leer de mensen niet zorgeloos en goddeloos > nee want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort...een vrucht van dankbaarheid is bv. (m.i.) jezelf beheersen (in meerdere opzichten) wanneer dit niet het geval is moet je jezelf afvragen of je door waar geloof in christus bent ingeplant (je bent natuurlijk gedoopt dus ja) maar ben je een levende plant (om maar even in de beeldspraak te blijven) of sterf je een beetje af ? kijk ik er zo op een goede manier tegenaan ?

Arie K

  • Berichten: 12
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #21 Gepost op: januari 29, 2003, 11:52:33 pm »
en natuurlijk ben ik heel erg blij (zachtjes uitgedrukt) dat Christus er ook bij
staat als de boeken worden geopend zodat hij kan en gaat zeggen dat Hij voor
al mijn zonden heeft betaald...

ilona

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #22 Gepost op: januari 30, 2003, 11:13:50 am »
hee arjan

heel leuk allemaal van de cathechismus, maar ik voel me toch persoonlijk wel aangesproken. Ik weet niet of je mijn eerdere bericht hebt gelezen? nou ja, het is echt niet zo dat we god er niet bij hebben gehaald, we hebben veel gepraat en samen gebeden, maar we vonden dat de spanning eigenlijk ook onze relatie in de weg stond. We waren al een behoorlijke tijd samen en de meeste mensen zouden ook binnen die tijd al getrouwd zijn, Maar ja, ik mocht dat niet met mijn 16 jaartjes jong natuurlijk.

Wij hadden op cathechisatie ook geleerd (adhv boekje save sex) dat er in een relatie pijlers bestonden. en die moesten gelijk oplopen. daar stond ook sexualiteit tussen. Maar bij ons was het zo dat de andere 3 pijlers niks anders deden dan omhoog gaan, maar die van seksualiteit mocht niet meekomen. Maar ik kan het toch niet goed uitleggen, maar we hebben uiteindelijk 4 jaar verkering gehad, voordat we gingen trouwen, probeer het maar eens zolang uit te houden, moet je toch echt van cement zijn. Vooral als je elkaar elke dag ziet of anders belt (omdat je gewoon niet meer zonder elkaar kunt)


oja, nogmaals, ik ben er echt niet trots op dat we het niet vol hebben kunnen houden en wil het met mijn verhaal echt niet goedkeuren. Echt niet, want als er iemand was die altijd vooraan stond met het verkondigen van geen sex voor het huwelijk was ik het wel. Vandaar ook mijn schuldgevoelens die ik jaren heb gehad (ondanks mijn gebeden om vergeving en vragen om kracht om het niet meer te doen). Nu ik getrouwd ben voel ik me opgelucht, en heb ik toch meer het gevoel dat wat we deden niet zo verkeerd was, omdat we toch uiteindelijk 'officieel' ook zijn getrouwd. En (het is fout,ik weet het) ik voel me ook beter omdat ik om me heen steeds meer zwangere ongetrouwde meisjes in de kerk zie, die niet eens meer contact hebben met de vader. En ook als ik hoor dat het eigenlijk helemaal niet meer zo'n issue is ofzo, omdat je er eigenlijk al niet meer bijhoort als je 'het' niet doet. Ik weet dat het fout is om zo te denken, maar ja, ik ben toch al een mislukkeling wat dat betreft.......
Nou ja, ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel. en het maakt nu ook niet zoveel meer uit. nu ben ik getrouwd en in verwachting van ons eerste kindje (die binnen het huwelijk ontstaan is). Maar ik ben er ook echt niet trots op dat we het niet volgehouden heb en o wat heb ik vaak gehuild erom in die tijd, ook af en toe zelfs samen. Maar we geloofden wel, dat we voor God getrouwd waren, zo werkte dat vroeger in de bijbel toch ook. toen koste het niet kapitalen om te trouwen en om daarna verder te leven samen.....het is nu gewoon allemaal ook heel commercieel geworden. Maar wij zijn voor onszelf en voor God getrouwd, voordat we met elkaar naar bed gingen, en pas later voor de wereld.
« Laatst bewerkt op: januari 30, 2003, 11:22:00 am door ilona »

niek

  • Berichten: 3
  • Weest blij te allen tijde!
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #23 Gepost op: januari 30, 2003, 12:57:31 pm »
Wat is een meer begrijpelijke zonde dan sex voor het huwelijk, als je verschrikkelijk van elkaar houdt, maar het toch niet mag!
Toch wordt het vaak voorgedaan alsof het de ergste zonde is die bestaat, vooral omdat je die zonde ( soms) kan aanwijzen als geloofsgenoten.
Het zal dan, wat je ook schrijft, ongetwijfeld moeilijk zijn, ook al raak je niet in verwachting. Gelukkig is God er ook en wil Hij er ook vergeving voor schenken.
Daarmee praat ik het natuurlijk niet goed. De Here wil het immers niet, maar Hij weet ook dat wij als mensen niet volmaakt zijn en ook zulke zonden doen. Daarom wil Hij, als je er :'( spijt van hebt en er vergeving voor vraagt, het ook vergeven.
Wel moeten we er voor oppassen de vergeving voor de zonde te plaatsen. Zo van, we kunnen wel zondigen, want de Here wil het toch wel vergeven. Zo werkt het niet, want Hij vraagt ook van ons om tegen onze zwakheid en verkeerde begeerten te strijden.
Veel geluk allebei.

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #24 Gepost op: januari 30, 2003, 01:19:26 pm »

quote:

op 29 Jan 2003 23:08:08 schreef Arie K:
HC Zondag 1. antw. Dat ik met lichaam en ziel, in leven en sterven, het eigendom ben, niet van mijzelf, maar van mjin trouwe Heiland Jezus Christus...;..sterkte met het uitleggen als de boeken worden geopend


Waarom is sex voor het huwelijk -zoals wij dat heden ten dage invullen- in strijd met de bijbel? 't Hele idee is dat je (in principe, voor gescheidenen en weduwen bestaan er extra regels) maar met 1 persoon het bed deelt en daar geen geheim van maakt.
En als je vergeving van Christus hebt ontvangen, ben je in Zijn bloed witgewassen, en staat er derhalve ook niets meer in 'de boeken'!  Wat voor een grove zonden je ook hebt begaan! Dat is wat 'eigendom zijn van Christus' inhoudt: je valt niet meer onder het oordeel van de Vader!
« Laatst bewerkt op: augustus 21, 2009, 01:22:30 am door Pooh »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #25 Gepost op: januari 30, 2003, 05:33:13 pm »

quote:

op 30 Jan 2003 13:19:26 schreef elle:
En als je vergeving van Christus hebt ontvangen, ben je in Zijn bloed witgewassen, en staat er derhalve ook niets meer in 'de boeken'!  Wat voor een grove zonden je ook hebt begaan! Dat is wat 'eigendom zijn van Christus' inhoudt: je valt niet meer onder het oordeel van de Vader!

Ik weet niet of hierop reageren 'off topic' is, dan moeten jullie het maar zeggen.
In bovenstaande stukje (waar ik het mee eens ben) ontbreekt namelijk volgens mij wel iets. Namelijk de opmerking dat dat niet betekent dat we dankzij het 'niet meer onder het oordeel vallen' geen zonden meer kunnen doen, of die juist maar ongebreideld wel kunnen doen...
Heilig leven is geen voorwaarde, maar wel een gevolg van het niet meer onder het oordeel vallen. En dat geldt vóór dat je getrouwd bent, op het moment dat je trouwt, en daarna.
Altijd in voor verbeteringen!

izzewizze

  • Berichten: 654
  • Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #26 Gepost op: januari 30, 2003, 06:01:58 pm »
Even terug naar de topic. Wat vinden we nu. Kan de kerk samenwonen nu toestaan als partners besluiten bij elkaar te blijven? Of vinden we dat dit niet kan.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe
 
I'm interested in you ;)

Izzewizze  

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #27 Gepost op: januari 30, 2003, 06:49:58 pm »

quote:

op 30 Jan 2003 18:01:58 schreef izzewizze:
Even terug naar de topic. Wat vinden we nu. Kan de kerk samenwonen nu toestaan als partners besluiten bij elkaar te blijven? Of vinden we dat dit niet kan.

Mijn stem in deze:
Alleen als het openbaar is (voor God én Zijn gemeente). Dus een officiële trouwerij. Als ontwikkeling in onze cultuur en samenleving zou ik wel eens een studie willen (laten) doen naar de rechten van het 'samenlevingscontract' in de kerk. Officieel trouwen staat voor mij niet (meer) gelijk aan een gang naar het stadhuis.
(En voor dat de trouw aan elkaar voor God openbaar is beloofd dus geen gemeenschap met elkaar!
Hiermee spreek ik overigens geen direct oordeel uit over personen die dat wel hebben gedaan. Als zij daarmee in het reine komen of zijn met God is dat uit de wereld. Het is niet erger dan de zonde tegen elke willekeurige andere leefregel die God van ons vraagt te onderhouden.)
Altijd in voor verbeteringen!

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #28 Gepost op: januari 30, 2003, 11:48:06 pm »
Wat mij betreft is samenwonen voor christenen dus geen probleem, mits zij van plan zijn de rest van hun leven bij elkaar te blijven.
Als je dat toch van plan bent, kun je alleen net zo goedtrouwen: publiekelijk elkaar een belofte van trouw afleggen is goed en bijbels. Probleem in onze maatschappij is alleen dat je geacht wordt er een ontzettend feest van te maken. En heel veel stellen doen dat ook graag. Alleen ontbreken de centen daarvoor nog wel eens, dus snap ik het prima dat mensen eerst gaan samenwonen en centen sparen voor ze trouwen!
Bovendien moet je eerst naar het gemeentehuis (bij wet zo geregeld) en ik kan mij ergens ook voorstellen dat mensen het dusdanig oneens zijn met wat de nederlandse overheid van het 'burgerlijk' huwelijk heeft gemaakt (je legt geen levenslange belofte af, gelijke rechten voor homo's, mogelijkheid tot scheiden binnen 1 dag) dat je er voor kiest om daar niet aan mee te doen. En dan mag je dus NIET in de kerk trouwen...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Redactie GKV Forum

  • Berichten: 61
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #29 Gepost op: februari 05, 2003, 02:10:28 pm »
Uit een interview:

Hoe denk je over trouwen?

Ik denk niet dat wij ooit zullen trouwen. Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde. We hebben een samenlevingscontract, een gezamenlijke rekening, samen een huis, we delen alles al samen, daar hoeven we niet nog eens voor te gaan trouwen. En daarbij vind ik het niet meer van deze tijd.

Link: http://www.planet.nl/sand...,126_3319_1405673,00.html
Met vriendelijke groet,

webdredactie gkv forum

ilona

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #30 Gepost op: februari 05, 2003, 02:21:12 pm »

quote:

op 30 Jan 2003 18:49:58 schreef DoubleUP:
op 30 Jan 2003 18:01:58 schreef izzewizze:
Even terug naar de topic. Wat vinden we nu. Kan de kerk samenwonen nu toestaan als partners besluiten bij elkaar te blijven? Of vinden we dat dit niet kan.
Mijn stem in deze:
Alleen als het openbaar is (voor God én Zijn gemeente). Dus een officiële trouwerij. Als ontwikkeling in onze cultuur en samenleving zou ik wel eens een studie willen (laten) doen naar de rechten van het 'samenlevingscontract' in de kerk. Officieel trouwen staat voor mij niet (meer) gelijk aan een gang naar het stadhuis.
(En voor dat de trouw aan elkaar voor God openbaar is beloofd dus geen gemeenschap met elkaar!
Hiermee spreek ik overigens geen direct oordeel uit over personen die dat wel hebben gedaan. Als zij daarmee in het reine komen of zijn met God is dat uit de wereld. Het is niet erger dan de zonde tegen elke willekeurige andere leefregel die God van ons vraagt te onderhouden.)
maar dan nog iets, trouwen staat voor jou niet (meer) gelijk aan de gang naar het stadhuis. En dat stadhuis is nou juist hetgene wat geld kost. Maar het vervelende hieraan is, dat je alleen in de kerk mag trouwen als je die gang naar het stadhuis hebt gehad. Je moet namelijk je trouwboekje inleveren aan het begin van de dienst, om te bewijzen dat je ECHT getrouwd bent, dus dmv het stadhuis. Flauw he. Als het anders kon, hadden we dat zeker gedaan hoor

ilona

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #31 Gepost op: februari 05, 2003, 02:24:35 pm »

quote:

op 05 Feb 2003 14:10:28 schreef webredactie gkv forum:
Uit een interview:

Hoe denk je over trouwen?

Ik denk niet dat wij ooit zullen trouwen. Het heeft voor mij geen toegevoegde waarde. We hebben een samenlevingscontract, een gezamenlijke rekening, samen een huis, we delen alles al samen, daar hoeven we niet nog eens voor te gaan trouwen. En daarbij vind ik het niet meer van deze tijd.

Link: http://www.planet.nl/sand...,126_3319_1405673,00.html


ja, en weet je wat het tegenwoordig ook is. Je moet trouwen, omdat je dan minder makkelijk uit elkaar gaat. Nou ja, tegenwoordig is dat net zo makkelijk als dat je samenwoont. En waar ik ook bang voor ben, is dat mensen te snel trouwen, zonder elkaar goed te kennen, maar puur omdat ze met elkaar naar bed willen en God geen pijn willen doen.

Ik ben overigens niet tegen het huwelijk hoor, ben zelf dus ook getrouwd, maar mijn mening erover is wel veranderd

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #32 Gepost op: februari 05, 2003, 07:43:30 pm »

quote:

op 05 Feb 2003 14:21:12 schreef ilona:
En dat stadhuis is nou juist hetgene wat geld kost. Maar het vervelende hieraan is, dat je alleen in de kerk mag trouwen als je die gang naar het stadhuis hebt gehad.
Er is altijd een tijdstip waarop je gratis in het stadhuis kunt trouwen, dan heb je alleen de kosten voor uittreksels e.d. en dat is niet zo erg duur. 'n Bruiloft wordt vooral duur door feest, receptie, diner e.d.
[Prediker 7:29]

ilona

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #33 Gepost op: februari 05, 2003, 09:09:24 pm »

quote:

op 05 Feb 2003 19:43:30 schreef Marloes:
op 05 Feb 2003 14:21:12 schreef ilona:
En dat stadhuis is nou juist hetgene wat geld kost. Maar het vervelende hieraan is, dat je alleen in de kerk mag trouwen als je die gang naar het stadhuis hebt gehad.
Er is altijd een tijdstip waarop je gratis in het stadhuis kunt trouwen, dan heb je alleen de kosten voor uittreksels e.d. en dat is niet zo erg duur. 'n Bruiloft wordt vooral duur door feest, receptie, diner e.d.
weer gelijk, maar je mag alleen in het stadhuis trouwen als je meerderjarig bent :)

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #34 Gepost op: februari 05, 2003, 09:22:46 pm »

quote:

op 05 Feb 2003 21:09:24 schreef ilona:
weer gelijk, maar je mag alleen in het stadhuis trouwen als je meerderjarig bent :)
Is dat zo? Had ik nog nooit gehoord. Ik wist alleen dat een minderjarige toestemming nodig heeft van ouders + commissaris koningin + zwangerschapsbewijs van huisarts.
[Prediker 7:29]

izzewizze

  • Berichten: 654
  • Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #35 Gepost op: februari 05, 2003, 09:33:19 pm »

quote:

op 05 Feb 2003 21:22:46 schreef Marloes:
op 05 Feb 2003 21:09:24 schreef ilona:
weer gelijk, maar je mag alleen in het stadhuis trouwen als je meerderjarig bent :)
Is dat zo? Had ik nog nooit gehoord. Ik wist alleen dat een minderjarige toestemming nodig heeft van ouders + commissaris koningin + zwangerschapsbewijs van huisarts.
Inderdaad alleen met toestemming als minderjarige. Maar ja dat ben je tegenwoordig nog maar tot je achttiende. Toen wij trouwden moest mijn vrouw (begin twintig) nog toestemming hebben van haar ouders, ondanks de mooie symboliek, voelde dat ook wel een beetje l..... aan.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe
 
I'm interested in you ;)

Izzewizze  

ilona

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #36 Gepost op: februari 05, 2003, 10:02:04 pm »

quote:

op 05 Feb 2003 21:22:46 schreef Marloes:
op 05 Feb 2003 21:09:24 schreef ilona:
weer gelijk, maar je mag alleen in het stadhuis trouwen als je meerderjarig bent :)
Is dat zo? Had ik nog nooit gehoord. Ik wist alleen dat een minderjarige toestemming nodig heeft van ouders + commissaris koningin + zwangerschapsbewijs van huisarts.


zwangerschapsbewijs? maar wat dan als je wilt trouwen, terwijl je minderjarig bent, maar niet zwanger? Want je wilt dan juist trouwen, omdat je sex voor het huwelijk wilt voorkomen....maar ik merkte net al, dat ik eigenlijk te ver van het onderwerp afdwaal.
En trouwens, die toestemming van mijn ouders had ik ook niet gehad, ze vonden nu al dat ik veel te jong ging trouwen, haha, toen ik net een weekje 19 was. Hebben ze me, vooral in het begin, niet in dank afgenomen, maar nu zijn ze er gelukkig aan gewend

DoubleUP

  • Berichten: 838
  • www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #37 Gepost op: februari 05, 2003, 11:08:53 pm »

quote:

op 05 Feb 2003 14:21:12 schreef ilona:
[...]
maar dan nog iets, trouwen staat voor jou niet (meer) gelijk aan de gang naar het stadhuis. En dat stadhuis is nou juist hetgene wat geld kost. Maar het vervelende hieraan is, dat je alleen in de kerk mag trouwen als je die gang naar het stadhuis hebt gehad. Je moet namelijk je trouwboekje inleveren aan het begin van de dienst, om te bewijzen dat je ECHT getrouwd bent, dus dmv het stadhuis. Flauw he. Als het anders kon, hadden we dat zeker gedaan hoor
Dat is dus die verandering in cultuur die langzaam aan de gang is. Er is nu nog geen discussie over op kerkelijk niveau, maar wellicht komt dat nog...
Altijd in voor verbeteringen!

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #38 Gepost op: februari 06, 2003, 09:57:44 am »

quote:

op 05 Feb 2003 22:02:04 schreef ilona:
zwangerschapsbewijs? maar wat dan als je wilt trouwen, terwijl je minderjarig bent, maar niet zwanger? Want je wilt dan juist trouwen, omdat je sex voor het huwelijk wilt voorkomen....
Tsja, dan heb je een probleem, dan moet je toch een paar jaar wachten met trouwen :)
[Prediker 7:29]

Ronney

  • Berichten: 5
  • always time for a little dance
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #39 Gepost op: mei 23, 2003, 09:25:17 pm »
Ik heb het zo eens doorgelezen en ik blijf bij wat ik inmiddels al enkele jaren vind:

je kunt je wel afvragen of je aan seks moet beginnen voordat je trouwt, maar kun je niet gewoon beter trouwen voordat je aan seks begint?

Klinkt misschien een beetje flauw, want eigenlijk zeg ik hetzelfde, maar draai ik het om. Toch bedoel ik er wel wat meer mee:
Veel argumenten klinken aldus: "als wij seks hebben zijn we in principe getrouwd, voor God geldt dat in ieder geval wel zo. We horen elkaar dan trouw te blijven"

Helemaal mee eens, maar waarom wordt er dan niet ook daadwerkelijk getrouwd?
Nu zal vaak geld een rol spelen, maar dat is misschien maar een culturele vergroeiing.
Ik denk in ieder geval dat veel stelletjes de verantwoordelijkheid die bij een huwelijk hoort niet aandurven. Terwijl ze wel bezwijken voor de verleidingen van de liefde... Het kan tegenwoordig heel gemakkelijk, veel wonen op zichzelf, iedereen is aan de pil... En je kunt elkaar wel eeuwige trouw beloven, maar dat vind ik niet echt dapper:
Heb het lef en trouw!
God zegene je!

jacqueline

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #40 Gepost op: juni 02, 2003, 10:25:58 pm »
Ik mag hopen dat dit vorige berichtje geen aanklacht is tegen de pil? En dan nog iets, de bijbel is een vreselijk mooi en belangrijk boek, maar het is wel een produkt van de tijd waarin het geschreven is. Dat maakt het niet minder of nietszeggend, maar we moeten niet met citaten om ons heen slaan alsof het de woorden van God zijn! het is inderdaad ons enige houvast, maar de bijbel is niet feilloos, dus keiharde standpunten zijn nooit echt te verantwoorden. Ook over sex voor het huwelijk. Denk even mee: in die tijd waren vrouwen letterlijk een bezit van hun man (of vader). Als een andere man met haar ging was er altijd kans op een kind en wat moest daarmee gebeuren? Makkelijkste oplossing: alleen sex binnen het huwelijk. Hiermee zeg ik niet dat iedereen maar sex met elkaar moet hebben. Ik denk dat sex hoort bij mensen die voor altijd bij elkaar willen blijven, getrouwd of niet. En voordat je dat niet zeker denkt te weten moet je er niet aan beginnen. Erger nog dan buitenechtelijke sex oid is echter wel andere mensen veroordelen voor iets waarvan jij denkt dat God hen zal veroordelen. Laten we allemaal zelf ons oordeel bij de hoogste Rechter afwachten en niet zelf mensen gaan verstoten!!!!

x

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #41 Gepost op: juni 02, 2003, 10:44:21 pm »

quote:

op 23 May 2003 21:25:17 schreef Ronney:
(...)
Heb het lef en trouw!
God zegene je!
Jaja... 't Is vrijdag zover.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

BMR

  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #42 Gepost op: oktober 01, 2003, 04:26:20 pm »

quote:

op 02 Jun 2003 22:25:58 schreef jacqueline:
 En dan nog iets, de bijbel is een vreselijk mooi en belangrijk boek, maar het is wel een produkt van de tijd waarin het geschreven is. Dat maakt het niet minder of nietszeggend, maar we moeten niet met citaten om ons heen slaan alsof het de woorden van God zijn! het is inderdaad ons enige houvast, maar de bijbel is niet feilloos, dus keiharde standpunten zijn nooit echt te verantwoorden.

x


Jacqueline,

Ik ben zelf niet gereformeerd vrijgemaakt en zou graag willen weten of hetgeen je hierboven schrijft werkelijk meent en of deze gedachte algemeen aanvaard is in in de gkv. :?

BMR

Koen Kolkman

  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #43 Gepost op: oktober 01, 2003, 10:53:08 pm »

quote:

op 30 Jan 2003 18:01:58 schreef izzewizze:
Even terug naar de topic. Wat vinden we nu. Kan de kerk samenwonen nu toestaan als partners besluiten bij elkaar te blijven? Of vinden we dat dit niet kan.



Gen 2:24  Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn
Mat 19:6  Alzo dat zij niet meer twee zijn, maar een vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.
Mat 19:7  Zij zeiden tot hem: Waarom heeft dan Mozes geboden een scheidbrief te geven en haar te verlaten?
Mat 19:8  Hij zeide tot hen: Mozes heeft vanwege de hardigheid uwer harten u toegelaten uw vrouwen te verlaten; maar van den beginne is het alzo niet geweest.

Mijn mening: Ja het is toegestaan, mits de partners besluiten bijelkaar te blijven. Omdat ze voor God een zijn zodra ze gemeenschap hebben. Maar dan ook zoals het woord zegt tot de dood je scheidt. Nog beter is om God te dienen als weduwe of alleenstaande.... Wie trouwt zondigt niet maar wie alleen blijft doet beter.

Daarnaast maakt God onderscheid tussen vrouwen en mannen.

1Co 7:1  Aangaande nu de dingen, waarvan gij mij geschreven hebt; het is een mens goed geen vrouw aan te raken.
1Co 7:2  Maar om der hoererijen wil zal een iegelijk man zijn eigen vrouw hebben, en een iegelijke vrouw zal haar eigen man hebben.
1Co 7:3  De man zal aan de vrouw de schuldige goedwilligheid betalen; en desgelijks ook de vrouw aan den man.
1Co 7:4  De vrouw heeft de macht niet over haar eigen lichaam, maar de man; en desgelijks ook de man heeft de macht niet over zijn eigen lichaam, maar de vrouw.
1Co 7:5  Onttrekt u elkander niet, tenzij dan met beider toestemming voor een tijd, opdat gij u tot vasten en bidden moogt verledigen; en komt wederom bijeen, opdat u de satan niet verzoeke, omdat gij u niet kunt onthouden.
1Co 7:6  Doch dit zeg ik uit toelating, niet uit bevel.
1Co 7:7  Want ik wilde, dat alle mensen waren, gelijk als ikzelf ben; maar een iegelijk heeft zijn eigen gave van God, de een wel aldus, maar de andere alzo.
1Co 7:8  Doch ik zeg den ongetrouwden, en den weduwen: Het is hun goed, indien zij blijven, gelijk als ik.
1Co 7:9  Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden.
1Co 7:10  Doch den getrouwden gebiede niet ik, maar de Heere, dat de vrouw van den man niet scheide.
1Co 7:11  En indien zij ook scheidt, dat zij ongetrouwd blijve, of met den man verzoene; en dat de man de vrouw niet verlate.
1Co 7:12  Maar den anderen zeg ik, niet de Heere: Indien enig broeder een ongelovige vrouw heeft, en dezelve tevreden is bij hem te wonen, dat hij ze niet verlate;
1Co 7:13  En een vrouw, die een ongelovigen man heeft, en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate.

Hoop dat jullie hierwat aan hebben.

Koen Kolkman

  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #44 Gepost op: oktober 01, 2003, 11:01:49 pm »

quote:

op 02 Jun 2003 22:25:58 schreef jacqueline:
Ik mag hopen dat dit vorige berichtje geen aanklacht is tegen de pil? En dan nog iets, de bijbel is een vreselijk mooi en belangrijk boek, maar het is wel een produkt van de tijd waarin het geschreven is. Dat maakt het niet minder of nietszeggend, maar we moeten niet met citaten om ons heen slaan alsof het de woorden van God zijn! het is inderdaad ons enige houvast, maar de bijbel is niet feilloos, dus keiharde standpunten zijn nooit echt te verantwoorden. Ook over sex voor het huwelijk. Denk even mee: in die tijd waren vrouwen letterlijk een bezit van hun man (of vader). Als een andere man met haar ging was er altijd kans op een kind en wat moest daarmee gebeuren? Makkelijkste oplossing: alleen sex binnen het huwelijk. Hiermee zeg ik niet dat iedereen maar sex met elkaar moet hebben. Ik denk dat sex hoort bij mensen die voor altijd bij elkaar willen blijven, getrouwd of niet. En voordat je dat niet zeker denkt te weten moet je er niet aan beginnen. Erger nog dan buitenechtelijke sex oid is echter wel andere mensen veroordelen voor iets waarvan jij denkt dat God hen zal veroordelen. Laten we allemaal zelf ons oordeel bij de hoogste Rechter afwachten en niet zelf mensen gaan verstoten!!!!

x
De bijbel is het onfeilbare Woord van God. Of je dat nu wilt zien of niet. De Here zegt zelf. Hemel en Aarde zal vergaan maar mijn Woord niet.

pippi

  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #45 Gepost op: oktober 16, 2003, 04:04:38 pm »
Een stukje terug schreef iemand dat het gevaarlijk zou kunnen zijn om te snel te trouwen. Ik heb dit uit eigen ervaring meegemaakt. Omdat wij "rein" het huwelijk in wilden gaan zijn we veel te snel getrouwd. Waarna we er al heel snel achter waren dat dit wel een zo slechte keuze was! Nu heb ik er zo'n spijt van dat dat een van onze beweegredenen is geweest! Waren we daar maar wat makkelijker in geweest, hadden we daar maar niet zo'n punt van gemaakt. Dan was het allemaal heel anders gelopen. De spanning die bij ons in onze relatie ontstond door die verplichte onthouding heeft veel te veel aandacht naar zich toe getrokken endaardoor was er veel te weinig rust, tijd en aandacht voor andere punten.

Ik ben ervan overtuigd dat seks in een liefdesrelatie past. Niet alleen de gemeenschap maar ook de hele weg daar naartoe. Maar om daarmee te wachten tot je getrouwd bent? In de tijd van de bijbel werden mensen vaak uitgehuwelijkt, die kenden elkaar niet eens voor die tijd. Zij moesten dat hele groeiproces dus in hun huwelijk doormaken. Dan is het logisch dat seks daar ook pas in past. Omdat die pijlers idd gelijk op moeten gaan. In deze tijd, als je 4 jaar verkering hebt voordat je gaat trouwen is dat een hele andere zaak.

Samenwonen is m.i. een zo geaccepteerde vorm van samenleving dat je daar als kerk niet lang meer omheen zult kunnen. Ik zal door mijn mislukte huwelijk niet zo snel meer in het huwelijksbootje willen (of durven) stappen. Samenwonen vind ik persoonlijk een prettiger oplossing. Dat wil niet zeggen dat ik niet trouw omdat ik nog weg wil kunnen ofzo. Voor mij betekent samenwonen dezelfde stap om smaen een leven te gaan delen met de intentie 'tot de dood ons scheidt'. maar ik weet nu dat dat veel makkelijker gezegd dat gedaan is, dus laat ik het liever een intentie dan een 'onverbrekelijke' belofte.

g.waardenburg

  • Berichten: 1
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #46 Gepost op: oktober 16, 2003, 04:09:34 pm »
we kennen allemaal het zevende gebod,
God heeft zelf het huwelijk ingesteld door te gaan samen wonen pleegt men overspel want allen binnen het huwelijk is sexuele relatie toe gestaan

elle

  • Moderator
  • Berichten: 7583
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #47 Gepost op: oktober 16, 2003, 05:52:29 pm »

quote:

op 16 Oct 2003 16:09:34 schreef g.waardenburg:
we kennen allemaal het zevende gebod,
God heeft zelf het huwelijk ingesteld door te gaan samen wonen pleegt men overspel want allen binnen het huwelijk is sexuele relatie toe gestaan
Was het maar zo zwart wit!
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Petrus Zijlstra

  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #48 Gepost op: oktober 17, 2003, 09:05:23 am »
Best moeilijk om een keuze te maken tussen trouwen of samenwonen. Ik zelf wil daar vrij zwart en wit in zijn, soms heb ik namelijk het idee dat daarmee bepaalde keuzen vermeden worden. Wel of niet samenwonen, wel of geen sex voor het huwelijk. Moeten wij niet de bijbel op bepaalde punten gewoon maar volgen, of in ieder geval bidden tot God dat wij het kunnen volgen?

Een voorbeeldje: Heb u vijanden lief. Is dat niet eigenlijk een tekst wat heel duidelijk is, maar tegelijk ook heel moeilijk?  Voor mijzelf, ik, beter gezegd wij, hebben gekozen om te trouwen. Samenwonen is wat dat betreft geen optie. Als ik hoor wanneer sommigen samenwonen vinden kunnen, dan kun je toch net zo goed trouwen?

En kosten, het feest is net zo duur als jijzelf wilt, per slot van rekening bepalen jullie zelf wat jullie gaan doen en doen anderen dat niet. Overigens vind ik dit ook een kul-argument. Trouw je nu uit liefde voor God en elkaar of alleen om die verrekte centen!

Socialist

  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Echt samenwonen of trouwen
« Reactie #49 Gepost op: oktober 28, 2003, 11:59:26 am »
Waarom  worden in het christendom toch altijd wezenlijke zaken afgeleid door stompzinnige discussie over of je wel en niet moet trouwen/samenwonen.
Sommige mensen maken er een volle dagtaak aan om over deze dogma's na te denken, nou ja, na te denken, teksten te zoeken in de bijbel die tegen samenwonen, homoseksualiteit en andere privé-zaken.
Er wordt alleen maar de nadruk gelegd op wat niet mag, in plaats van naar wezenlijke dingen te kijken.

Elke zondag gaan mensen braaf naar de kerk. Luisteren met een chagrijnig gezicht naar de blijde booschap die de voorganger heeft te vertellen om vervolgens de rest van de week de booschap te negeren en te kijken hoe een ander 'fouten' maakt op geloofsgebied.

Dit geldt ook voor huwelijk en samenwonen, dat moet je zelf beslissen, die mogelijkheid heeft God je gegeven.

Voor de rest kunnen we ons dan richten op het werkelijke doel van het christendom: "Je naaste liefhebben als jezelf": mensen helpen en niet veroordelen.
Jezus was een Socialist