Auteur Topic: Vasten  (gelezen 1454 keer)

Tossa

• Bekijk profiel
Vasten
« Gepost op: januari 15, 2007, 01:57:36 pm »
Mijn laatste vakantie heb ik doorgebracht bij Koptisch Orthodoxe christenen in Egypte. Voor kerst vasten ze 43 dagen (volgens mij, rond 40 iig). Daarnaast hebben ze meer vastenperiode's. Het vasten is niet gehele onthouding, maar met kerst bijvoorbeeld geen vlees, melkproducten e.d.

Het geloof voor de mensen daar is erg belangrijk en is erg intens (zal per persoon wel verschillen, maar iig heb ik het wel zo beleefd). Ook gebeuren er (kleine) wonderen in die kerken.

Gisteren las ik in een oude visie over de vasten actie (met bidden) van Herman Boon. Ik denk dat het goed is om te bidden en vasten. Los van de discussie of het moet heb ik de vraag of er hier mensen zijn die het doen. En hoe doen jullie het? Helemaal niet eten? Van welke tijd tot welke tijd? Ook voor speciale doelen (genezing bijv.)?

diak2b

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2007, 04:05:40 pm »
Ja, in de veertigdagentijd, de voorbereidingstijd voor Pasen. Het hoe verschilt per jaar, ik bedenk dat op het moment zelf pas precies. Niet het middel, maar het doel is daarbij leidend: voorbereiding.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2007, 12:15:33 am »

quote:

diak2b schreef op 15 januari 2007 om 16:05:
Ja, in de veertigdagentijd, de voorbereidingstijd voor Pasen. Het hoe verschilt per jaar, ik bedenk dat op het moment zelf pas precies. Niet het middel, maar het doel is daarbij leidend: voorbereiding.

Welke dingen laat je dan tijdens het vasten?
Eten, drinken en dingen doen of zo?
Mail me maar als je wat wilt weten

diak2b

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #3 Gepost op: januari 16, 2007, 12:35:54 am »

quote:

okidoki schreef op 16 januari 2007 om 00:15:
[...]

Welke dingen laat je dan tijdens het vasten?
Eten, drinken en dingen doen of zo?
In ieder geval eten en drinken. Ik beperk me meestal tot een broodmaaltijd (twee bammetjes met kaas) en een avondmaaltijd per dag, geen andere drank dan water tussendoor. En verder matiging in de andere zaken die strijdig zijn met de idealen van armoede, kuisheid en gehoorzaamheid.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Chaveriem

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #4 Gepost op: januari 16, 2007, 10:12:06 am »
Vasten.... Ik heb het wel gedaan, verschillende redenen, en ook verschillend gevast.
De laatste keer dat ik vaste begon ik met alleen plat water voor 3 dagen, daarna ligt voedsel. Net zoals met alles gaat het denk ik vooral om het hart, de intentie. Bij mij was het ook dat het meer met mij deed dan met de situatie. Het gaf me kracht en God kwam zeker nader (of ik tot God?). Het is goed om te vasten, en op zijn tijd misschien zelfs gezond. Geestelijk op God gericht en lichamelijk worden alle gifstoffen afgevoerd.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

wateengedoe2

• Bekijk profiel
Vasten
« Reactie #5 Gepost op: januari 18, 2007, 10:53:56 am »

quote:

diak2b schreef op 15 januari 2007 om 16:05:

quote:

diak2b schreef op 16 januari 2007 om 00:35:
[...]

In ieder geval eten en drinken. Ik beperk me meestal tot een broodmaaltijd (twee bammetjes met kaas) en een avondmaaltijd per dag, geen andere drank dan water tussendoor. En verder matiging in de andere zaken die strijdig zijn met de idealen van armoede, kuisheid en gehoorzaamheid.
Qua eten zeer vergelijkbaar met diak2b. Alleen ontbijt ik wel met het equivalent (in muesli/magere kwark) van 5 bammetjes met kaas, aangezien ik wat dunner ben dan diak2b en ook wat meer fiets (met 2 boterhammen en 1 bord avondeten zou ik echt van de graat gaan). Ik wil in ieder geval > 1000 kcal/dag hebben en zelfs daarmee zal ik waarschijnlijk al kilo's kwijtraken. Mja, die eet ik er dan later wel weer aan.
« Laatst bewerkt op: januari 18, 2007, 10:57:37 am door wateengedoe2 »