quote:
Mezzamorpheus schreef op 29 mei 2007 om 09:56:[...]
Dan heb je dus de maandagochtend-bijeenkomst gemist. Daar ging zangleider Marcel Zimmer ineens uitgebreid vertellen hoe hij tongentaal heeft geleerd te spreken en vervolgens moest iedereen maar met hem mee 'na na na'en', wat dan vanzelf wel over zou gaan in tongentaal. Ofzo. Niets over toetsen en uitleggen enzo... Ook Kees Goedhart had het er regelmatig over (zowel 's ochtends als bij de afsluiting)
Op zichzelf heb ik geen enkel probleem met expressief aanbidden. Het wordt voor mij wel een probleem zodra (meerdere) mensen ineens menen middenin het looppad te moeten gaan staan en/of zichzelf zo breed en/of hoog maken dat je er niet omheen kunt. Bij beiden (en zeker de combinatie van beiden) zie ik een hoog 'zie-mij-eens'-gehalte, dat ik dan weer weinig christelijk vind.
Ik denk dan niet dat ik die ochtenddienst heb "gemist" als het om dat gedeelte gaat. Ik heb de CD gekocht, misschien dat het erop staat.
Overigens wel een kleine nuance mijnerzijds, ik heb ook ervaren dat ik niet in alles kritiekloos aanvaard wat en hoe soms dingen gaan. Sommige belevingen staan ver van mijn bed, daar wil ik ook eerlijk over zijn. Wanneer ik sommigen bij enkele liederen meters de lucht in zie springen denk ik een heel klein beetje...is dat nog respectvol, eerder onbeheerst.
Daar staat tegenover dat ik mensen op een wat klassiekere manier een rijdans zei doen en dat spreekt me weer wel aan.
Eerst dacht ik "wat is dat toch met dat vlagvertoon" waarmee ik bedoel dat er met vlaggen wordt gezwaaid tijdens vooral de overwinningsliederen. Maar als er zaterdagochtend heel specifiek wordt gebeden voor mooi weer tijdens de openlucht singin, het alle tijd bewolkt (wel droog) is en de volgende zondag bij het volstromen van het veld de wolken letterlijk openbreken boven dat veld. Als gedurende de singing de zon straalt terwijl de bewolking als een gesloten kring daaromheen de nabije omgeving in de grauwsluier houdt.
Als met het eindigen va de singing het wolkendek zich weer sluit. Ja dan wordt ik even stil en vraag me af of dat vlaggetje toch niet zo verkeerd is, dat gespring hoort bij de jongelingjaren en dat gebed nu verhoord wordt. Maar is dat dan juist vanwege of ondanks?Velen willen op dergelijke dagen vanuit het hart de Hoogheilige vader en Zoon zo toezingen.
Dat er zijn die hun lust willen bevredigen in een semi-religieusgevoel zal ongetwijfeld zo zijn. Maar ik wil niet geloven dat dit bewust is, meer onwetendheid. Vandaar ook zo bijzonder die preek van Pawson. Wat verteld de Bijbel over Gods Liefde; Rechtvaardigheid en genade. 'k vraag me af of God mensen afwijst die meters de lucht in springen en zijn rechtvaardigheid en genade daarom wil onthouden, 'k vraag me af of God mensen afwijst die zich uitstrekken naar de gaven van de Geest en niet rechtvaardig acht. Als het hart oprecht is en men is overtuigd dat ze dit vanuit respect doet? Blijft altijd een open vraag, met een open antwoord....ik zou daar niet over willen oordelen...
Ik heb Kees Goedhart ook horen zeggen dat niet de gaven centraal dienen te staan, maar de gever van die gaven. Dat we wel mogen geloven dat die gaven binnen handbereik zijn. Dat mag ook worden gezegd en relativeert wellicht weer, maar ik ben het daar van harte mee eens.
Of die gave nu één talent of vijf talenten is. Ik heb Wigle tamboer ook horen zeggen dat er geen onderscheidt is in beoordeling over de omvang van gaven.
Vijf talenten is mooi, sta je er niet op voor, één talent is evenveel waard maar je moet wel met dat ene talent werken.
God overvraagt geestelijk niet van je, wanneer je druk ervaart zit er iets niet goed. Dat is een enorme eye-opener voor mij geweest. Ik heb veel mogen leren in het weekend, het heeft me weer verder geholpen in een verwerkingsproces.
Tja en over dat in tongen spreken, het is de pinksterbeweging. Je kunt dat verwachten. Zij stellen de werkende kracht van de HG in de schijnwerpers. Daar geloven zij in.
Net zoals je bij bezoek in een geslotener orthodoxe kerkgemeenschap kunt verwachten dat je als gast niet aan het avondmaal mag omdat je geen lid bent van die denominatie. Daarin zijn zij ten volle overtuigd. Je in de RK bepaald wordt bij de heilige eucharistie of bij Jan Zijlstra met de dienst van genezing. Je in evangelische gemeentes wordt geconfronteerd met de volwassendoop, ga zo maar door....allemaal verschillen.
Maar als je op opwekking een willekeurige passant vraagt wat die daar doet heb je kans dat na honderd keer vragen een ieder de naam van JC in de mond neemt en Hem prijst.
Daar zijn we het dan in ieder geval over eens. Dat lijkt me geen bijzaak, maar hoofdzaak. Een hoofdzaak waar we uiteindelijk op worden beoordeeld, niet op onze onvolkomen gedachtkronkels die ten volle overtuigd aanhangen en waarin we allemaal, geen enkele uitgezonderd, scheiding hebben gemaakt.
Na veel erediensten gaat het bij gezamenlijk koffiedrinken van de gemeente daarentegen onderling vaker over de alledaagse zaken dan over JC, het is zo relatief.
Overigens stond bij de hoofdtent een enorm scherm met digitale TV. Daarin ook een terug kerend onderdeel over zendtijd voor de kerken. Men liet verschillende predikanten zien. Allemaal korte geknipte passages. Wel aardig te vermelden dat die rij werd geopende door de GKV - predikant van Lelystad. Een predikant die van harte uitnodigde te komen als je nieuwsgierig was naar het evangelie. Overigens was hij waarschijnlijk zonder zijn medeweten

zo prominent in de schinwerper.
Maar wel een boodschap die ik vier dagen lang heb gehoord. In diverse stijlen en belevingen. Ik heb in ieder geval genoten.........
Maar zo denk ik erover...