Auteur Topic: Is goed God?  (gelezen 9027 keer)

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #50 Gepost op: januari 16, 2007, 02:13:25 pm »
Ik beweer nergens dat mijn moraal universeel is. Ethiek is nooit objcetief te krijgen. Ik ben daar vanaf het begin duidelijk in geweest. Daarom ga ik begrippen als wreedheid, barmhartigheid, etc. ook niet uitvoerig bespreken en definieren. Uiteindelijk loop je daar altijd in vast. Het is aan jullie de keus om mee te gaan in een subjectief gesprek en ik ben dan simpelweg benieuwd hoe jullie aankijken tegen hetgeen ik gesteld heb.
Als dat betekent dat je echt niet kunt met een woord als wreedheid, so be it.
Als je er wel wat mee kunt en je vindt het op geen enkele manier terug in de bijbel, so be it.
We kunnen er dan nog even over doorkletsen, maar ik ga nogmaals niet betogen dat mijn moraal aantoonbaar superieur is, want ik weet donders goed dat ik dat niet kan.
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #51 Gepost op: januari 16, 2007, 02:21:19 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 januari 2007 om 14:00:
Maar je cartoon is een pardodie, een vertekening, een karikatuur. Maar zodra we je erop wijzen, kom je met gemompel over goedpraterij. Je hebt vantevoren besloten dat jouw karikatuur weergeeft hoe de bijbel is, en als anderen je erop wijzen dat je je 21'ste eeuwse bril eens even af moet leggen, dan wuif je dat weg, want jij hebt immers a priori al besloten dat jouw karikaturale beeld klopt. Uiteraard is dan alles goedpraterij, want jij weet immers al wat de waarheid is.
Helemaal niet. Tsjonge wat ben jij onaardig zeg. Als ik zeg dat ik het voorlopig anders zie of dat ik niet overtuigd ben, dan betekent dat niets meer dan dat. Dat wil niet zeggen dat Nunc bijv. geen gelijk zou kunnen hebben. Is dit een discussieforum of niet? is het de bedoeling dat ik/wij hier iets leren of niet? Of moet ik eerst een uitvoerige studie gaan volgen om hier ook maar iets aan de orde te mogen stellen?
En als je weer iets gaat zeggen over de ET-discussie: Dat zit toch echt anders hoor. Iemand als Loeki weet echt helemaal van toeten nog blazen en die wil ook niet overtuigd worden. Maar zo'n aspect als slavernij en wat Nunc daarover zegt, dat wil ik best bestuderen. Maar het is toch geen ramp als ik aangeef dat het me voorlopig voorkomt als goedpraterij?
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 02:21:57 pm door Anemino »
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Laodicea

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #52 Gepost op: januari 16, 2007, 02:24:13 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 14:13:
Ik beweer nergens dat mijn moraal universeel is. Ethiek is nooit objcetief te krijgen. Ik ben daar vanaf het begin duidelijk in geweest. Daarom ga ik begrippen als wreedheid, barmhartigheid, etc. ook niet uitvoerig bespreken en definieren. Uiteindelijk loop je daar altijd in vast. Het is aan jullie de keus om mee te gaan in een subjectief gesprek en ik ben dan simpelweg benieuwd hoe jullie aankijken tegen hetgeen ik gesteld heb.
Als dat betekent dat je echt niet kunt met een woord als wreedheid, so be it.
Als je er wel wat mee kunt en je vindt het op geen enkele manier terug in de bijbel, so be it.
We kunnen er dan nog even over doorkletsen, maar ik ga nogmaals niet betogen dat mijn moraal aantoonbaar superieur is, want ik weet donders goed dat ik dat niet kan.
Nee, maar je kan je ethiek wel eerst proberen te verankeren in een systeem dat tenminste intern consistent is. Dan weten we tenminste waar we het over hebben.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #53 Gepost op: januari 16, 2007, 02:31:03 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 januari 2007 om 14:04:
JIJ brengt een stropop in de discussie, ik geef je aan hoe je daar een reëler beeld van zou kunnen maken, en dan wordt ik uit de discussie gezet.
De topicstarter bepaald toch de randvoorwaarden van de discussie? Open er zelf een, dan zal ik met interesse lezen over jouw godsbeeld.

quote:

Het is niet "mijn" Godsbeeld, maar het christelijke godsbeeld. Jouw cartoon is niets anders dan het atheïstische godsbeeld-beeld.
Mogelijk, maar wat is daar mis mee? Wat is er mis mee als een bepaalde groep mensen de bijbel leest en tot een andere conclusie komt?

quote:

En daarmee maak je jezelf belachelijk.
Jouw mening.

quote:

Ik had je dat willen besparen, maar ik begin de indruk te krijgen dat dit gesprek je helemaal niet interesseert.
Jouw vooringenomen mening.

quote:

Alles draait er slechts om dat jij je eigen gelijk bevestigd wil krijgen,...
Jouw vooringenomen indruk....

quote:

en wie dat neit doet krijgt hoon of het verzoek weg te wezen. Sterk hoor.
Niks hoon. Ik probeer de discussie alleen zuiver te houden en te laten lopen volgens de uitgangspunten die de topicstarter (ik dus) heeft gesteld. Zo hoort dat toch?
Nogmaals: open dan zelf een topic!

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #54 Gepost op: januari 16, 2007, 02:33:25 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 14:21:
[...]
Helemaal niet. Tsjonge wat ben jij onaardig zeg. Als ik zeg dat ik het voorlopig anders zie of dat ik niet overtuigd ben, dan betekent dat niets meer dan dat. Dat wil niet zeggen dat Nunc bijv. geen gelijk zou kunnen hebben. Is dit een discussieforum of niet? is het de bedoeling dat ik/wij hier iets leren of niet? Of moet ik eerst een uitvoerige studie gaan volgen om hier ook maar iets aan de orde te mogen stellen?

we kunnen er een praatsessie van maken natuurlijk, maar dat deed je niet. Jij komt met aantijgingen, ik kom met weerlegging, en dan is het wat slap als je dan in feite zegt: ik negeer je weerlegging en ik blijf bij m'n aantijgingen. Zo werkt 'discussie' niet.

quote:

En als je weer iets gaat zeggen over de ET-discussie: Dat zit toch echt anders hoor. Iemand als Loeki weet echt helemaal van toeten nog blazen en die wil ook niet overtuigd worden. Maar zo'n aspect als slavernij en wat Nunc daarover zegt, dat wil ik best bestuderen. Maar het is toch geen ramp als ik aangeef dat het me voorlopig voorkomt als goedpraterij?

aangezien je dat 'goedpraterij' ongeveer overal poneert, heb je de schijn aardig tegen. Maar goed, onderzoek het, zou ik zeggen. Maar het 'van toeten nog blazen weten' is - voor zover ik tot nu toe gezien heb - ook op jou van toepassing (in deze discussie). Je komt met goedkope aantijgingen die al lang weerlegd zijn.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #55 Gepost op: januari 16, 2007, 02:35:29 pm »

quote:

Laodicea schreef op 16 januari 2007 om 14:24:
Nee, maar je kan je ethiek wel eerst proberen te verankeren in een systeem dat tenminste intern consistent is. Dan weten we tenminste waar we het over hebben.
Uiteindelijk kan dat denk ik niet.
Maar laat verder ook maar.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 03:36:58 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #56 Gepost op: januari 16, 2007, 02:36:48 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 14:31:
[...]
De topicstarter bepaald toch de randvoorwaarden van de discussie? Open er zelf een, dan zal ik met interesse lezen over jouw godsbeeld.

[...]
Mogelijk, maar wat is daar mis mee? Wat is er mis mee als een bepaalde groep mensen de bijbel leest en tot een andere conclusie komt?

als atheisten de bijbel doorbladeren en tot andere conclusies komen, betekent dat nog niet dat hun conclusies kloppen. Dat heeft zelfs niet eens te maken met het verschil 'katholiek vs protestant' of wat dan ook. Het heeft te maken met goed lezen, cultuur en historische context erbij betrekken etc. Ik beweer dus dat het beeld wat jij opgedaan hebt uit atheistische literatuur of uit de bijbel, absoluut niet overeenkomt met het beeld wat je krijgt als je grondig leest.

Jij wilt het in dit topic hebben over de Christelijke God (volgens je TS) maar je hebt het over een heel andere god, namelijk diegene die jij met oppervlakkig lezen verkregen hebt. Diak en ik protesteren daar tegen. Maar omdat je er kennelijk -vooralsnog- zo van overtuigd bent dat jouw beeld klopt met de echte christelijke God, lees je de kritiek (van o.a. Diak en mij) niet goed. We proberen je duidelijk te maken dat je een karikatuur hebt opgeworpen!
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 02:38:42 pm door Nunc »

Aafke

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #57 Gepost op: januari 16, 2007, 02:38:47 pm »

quote:

Pijnlijk he... die spiegel...

d:)b
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 03:37:31 pm door Nunc »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #58 Gepost op: januari 16, 2007, 02:42:26 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 januari 2007 om 14:33:

we kunnen er een praatsessie van maken natuurlijk, maar dat deed je niet. Jij komt met aantijgingen, ik kom met weerlegging, en dan is het wat slap als je dan in feite zegt: ik negeer je weerlegging en ik blijf bij m'n aantijgingen. Zo werkt 'discussie' niet.
Ik heb wel een poging gedaan om daar op in te gaan. Maar lees Aafke daarna ook even: Waarom ga je niet in op mijn reply? Kortom: het valt niet mee om overal uitvoerig op in te gaan.
En voor mij is het WEL meer een soort van praatsessie/gedachtenwisseling. Ik heb al gezegd dat ik niet zozeer dingen wil bewijzen.

quote:

aangezien je dat 'goedpraterij' ongeveer overal poneert, heb je de schijn aardig tegen. Maar goed, onderzoek het, zou ik zeggen. Maar het 'van toeten nog blazen weten' is - voor zover ik tot nu toe gezien heb - ook op jou van toepassing (in deze discussie). Je komt met goedkope aantijgingen die al lang weerlegd zijn.
Dat valt nog te bezien.....

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #59 Gepost op: januari 16, 2007, 02:44:40 pm »

quote:

Aafke schreef op 16 januari 2007 om 14:38:
Pijnlijk he... die spiegel...
O, en waar speel ik dan op de man? Ik heb tcoh echt gepoogd om vriendelijk en beleefd antwoord te geven op alle reacties, en toen ik zelf al het idee had dat mijn reactie op Laodicea wat onaardig over zou kunnen komen heb ik sorry gezegd.

Nunc

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #60 Gepost op: januari 16, 2007, 02:48:25 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 14:42:
[...]
Ik heb wel een poging gedaan om daar op in te gaan. Maar lees Aafke daarna ook even: Waarom ga je niet in op mijn reply? Kortom: het valt niet mee om overal uitvoerig op in te gaan.
En voor mij is het WEL meer een soort van praatsessie/gedachtenwisseling. Ik heb al gezegd dat ik niet zozeer dingen wil bewijzen.

ja, dan moet je natuurlijk niet met allerlei zware aantijgingen komen. Dat is uitlokken van een weerlegging (indien mogelijk). En als je dan die weerlegging negeert en gewoon verder gaat met spuwen, of de weerlegging aan de kant schuift met een dooddoener, dan moet je niet gek opkijken als je beschuldigd wordt van oogkleppen oid.

quote:

Dat valt nog te bezien.....

kijk dat bedoel ik dus. Geef of een (poging tot) weerlegging, of houdt je op de vlakte, maar wat jij doet is een houding neerzetten waaruit blijkt dat je van mening bent dat je toch wel gelijk hebt, zonder dat je dat dan ook laat zien.

Aafke

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #61 Gepost op: januari 16, 2007, 02:48:34 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 14:44:
O, en waar speel ik dan op de man? Ik heb toch echt gepoogd om vriendelijk en beleefd antwoord te geven op alle reacties, en toen ik zelf al het idee had dat mijn reactie op Laodicea wat onaardig over zou kunnen komen heb ik sorry gezegd.

Oh maar dat bedoel ik helemaal niet. Lees nu gewoon eens rustig wat er allemaal geschreven staat, laat het op je inwerken, geef het tijd.. Je wilt denk ik te snel.
Dit is geen onderwerp waar zomaar ineens een pasklaar antwoord op is te geven. Diak2b liet je iets zien wat je niet wilde zien denk ik en 'jij zette hem als het ware buiten de discussie' omdat je het niet wil horen...
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 02:51:31 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #62 Gepost op: januari 16, 2007, 02:55:25 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 januari 2007 om 14:36:
als atheisten de bijbel doorbladeren en tot andere conclusies komen, betekent dat nog niet dat hun conclusies kloppen.
Beweer ik dat dan?

quote:

Dat heeft zelfs niet eens te maken met het verschil 'katholiek vs protestant' of wat dan ook. Het heeft te maken met goed lezen, cultuur en historische context erbij betrekken etc. Ik beweer dus dat het beeld wat jij opgedaan hebt uit atheistische literatuur of uit de bijbel, absoluut niet overeenkomt met het beeld wat je krijgt als je grondig leest.
Waarvan akte (dat had ik trouwens al wel begrepen hoor).

quote:

Jij wilt het in dit topic hebben over de Christelijke God (volgens je TS) maar je hebt het over een heel andere god, namelijk diegene die jij met oppervlakkig lezen verkregen hebt.
Tsja, hoe woorden kunnen overkomen. Echt, serieus, en dat moet je dan maar geloven, met God van het christendom bedoelde ik niets meer dan dat ik het wilde hebben over de bijbelse God, dus niet het godsbeeld uit de koran of andere religies.

quote:

Diak en ik protesteren daar tegen. Maar omdat je er kennelijk -vooralsnog- zo van overtuigd bent dat jouw beeld klopt met de echte christelijke God, lees je de kritiek (van o.a. Diak en mij) niet goed.
De echte christelijke god volgens jullie! Dus jullie mogen zoiets wel zeggen? Nou vooruit, wat kan het mij ook schelen.
Mijn insteek was (niets meer en niets minder): Ik lees hier over een God, die doet dingen, en als ik het allemaal goed begrijp, dan heb ik voor mezelf nogal moeite met die dingen. Ik zit dan met twee vragen: 1) hebben jullie ook moeite met 'de dingen' zoals IK ze versta, 2) klopt het zoals ik 'die dingen' versta.
Als ik een andere indruk heb gewekt, dan bij deze mijn nederige excuses, etc, etc., maar dat was de insteek van deze discussie.

quote:

We proberen je duidelijk te maken dat je een karikatuur hebt opgeworpen!
Dat snap ik, en dat is ook prima, maar daarom hoeft blaaskaak Diak2b toch niet op de man te gaan spelen en onaardig te gaan doen?

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #63 Gepost op: januari 16, 2007, 03:01:36 pm »

quote:

Aafke schreef op 16 januari 2007 om 14:48:
Oh maar dat bedoel ik helemaal niet.
Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen.

quote:

Lees nu gewoon eens rustig wat er allemaal geschreven staat, laat het op je inwerken, geef het tijd.. Je wilt denk ik te snel.
Dit is geen onderwerp waar zomaar ineens een pasklaar antwoord op is te geven. Diak2b liet je iets zien wat je niet wilde zien denk ik en 'jij zette hem als het ware buiten de discussie' omdat je het niet wil horen...
Nee, ik 'zet hem buiten de discussie' omdat ik meen te constateren dat hij niet mee wenst te gaan in het kader dat ik schets.

Wat staat er ook alweer bij het onderdeel Christelijk leven:
"Dit subforum is bedoeld om te discussiëren over het christelijk geloof op basis van een christelijke grondslag vanuit een theoretische invalshoek."
Als ik in dit onderdeel ga roepen dat ik hevig twijfel aan het bestaan van God, dan wordt mij ook medegedeeld dat ik beter niet kan posten in topics waarvan ik de uitgangspunten niet onderschrijf.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #64 Gepost op: januari 16, 2007, 03:08:50 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 januari 2007 om 14:48:
kijk dat bedoel ik dus. Geef of een (poging tot) weerlegging, of houdt je op de vlakte, maar wat jij doet is een houding neerzetten waaruit blijkt dat je van mening bent dat je toch wel gelijk hebt, zonder dat je dat dan ook laat zien.
Ik ben misschien een paar keer wat kort door de bocht geweest, maar het is ook een heleboel om op te reageren. Het is niet zo dat de kous helemaal af is wb slavernij bijvoorbeeld. Ik wil daar best nog eens naar kijken en erop ingaan.

Aafke

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #65 Gepost op: januari 16, 2007, 03:09:02 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 15:01:
[...]
Sorry, dan heb ik je verkeerd begrepen.
[...]
Nee, ik 'zet hem buiten de discussie' omdat ik meen te constateren dat hij niet mee wenst te gaan in het kader dat ik schets.

Gek, maar ik zie toch vooral bij jou dat je gaat schelden.

En nee, hij hoeft niet binnen 'jou kader' te blijven. Hij zegt alleen dingen die jij niet wilt horen en van daaruit begin jij met hem 'eruit te gooien' en te schelden. Had jou eerlijk gezegt veel hoger ingeschat.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 03:13:46 pm door Aafke »

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #66 Gepost op: januari 16, 2007, 03:20:17 pm »

quote:

Aafke schreef op 16 januari 2007 om 15:09:
Gek, maar ik zie toch vooral bij jou dat je gaat schelden.
Ik heb niet gescholden.

Nunc

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #67 Gepost op: januari 16, 2007, 03:21:50 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 14:55:
[...]
Beweer ik dat dan?
[...]
Waarvan akte (dat had ik trouwens al wel begrepen hoor).

in je formuleringen poneerde je je observaties over slavernij, etc als waar, en vroeg ons hoe we daarmee konden leven, omdat God immers zo'n nare man is (vrij vertaald). Dus 'ja', dat beweer je, of iig is het je impliciete aanname. En hoe vaak we ook aangeven dat die aanname misschien niet klopt, je lijkt er zonder argumenten aan vast te willen houden.

quote:

[...]
Tsja, hoe woorden kunnen overkomen. Echt, serieus, en dat moet je dan maar geloven, met God van het christendom bedoelde ik niets meer dan dat ik het wilde hebben over de bijbelse God, dus niet het godsbeeld uit de koran of andere religies.
nee dat snap ik wel, maar als je het daarover wilt hebben en je komt eerst met een hele hoop karikaturen op de proppen, vind je het dan heel gek dat mensen wat chagrijnig worden?

quote:

[...]
De echte christelijke god volgens jullie! Dus jullie mogen zoiets wel zeggen? Nou vooruit, wat kan het mij ook schelen.
ehh.. het is wel onze religie natuurlijk he. Als je er dus kritiek bij aan wilt tekenen, dan zul je wel op die specifieke God kritiek moeten hebben, en niet op iets wat jij of anderen zelf verzonnen hebben over die christelijke God (of ie nu bestaat of niet).

quote:

Mijn insteek was (niets meer en niets minder): Ik lees hier over een God, die doet dingen, en als ik het allemaal goed begrijp, dan heb ik voor mezelf nogal moeite met die dingen. Ik zit dan met twee vragen: 1) hebben jullie ook moeite met 'de dingen' zoals IK ze versta, 2) klopt het zoals ik 'die dingen' versta.
Dan je serieus in moeten gaan op de weerleggingen, wat je nu m.i. niet deed. Je leek ze nu weg te wuiven als goedpraterij, wat suggereert dat je ervan overtuigd bent dat jouw lezing gewoon klopt, en dat God gewoon zo is, zoals jij beschrijft. Als je benieuwd bent naar of je het wel goed ziet, dan is dat m.i. toch niet de houding om mee te beginnen.

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #68 Gepost op: januari 16, 2007, 03:26:51 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 14:21:
[...]

Nee, wat een ramp is, is dat je een parodie maakt van het christelijk godsbeeld, en als je daar op gewezen wordt, stel je degene die dat doet buiten de discussie.
Je presenteert je ethiek wel degelijk als universeel, namelijk geldend voor (vrijwel) iedereen. Als je gewezen wordt op het tegendeel, stel je degene die dat doet buiten de discussie.
Je stelt en beweert vanalles, maar argumentatie ontbreekt simpelweg. Daarbij hanteer je een overvloed aan drogredenen. Als je daar op gewezen wordt, stel je degenen die dat doen buiten de discussie.

En als je daar weer op gewezen wordt, ga je jammeren over op de man spelen, waar overigens geheel geen sprake van was.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Aafke

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #69 Gepost op: januari 16, 2007, 03:27:23 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 15:20:
[...]
Ik heb niet gescholden.

Grinnik.. blaaskaak valt bij jou onder de noemer 'koosnaampjes'..?

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #70 Gepost op: januari 16, 2007, 03:28:04 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 14:31:
[...]
Ja, en de TS zei dat hij over de God van het christendom wilde praten. Dat was de randvoorwaarde. Vervolgens vul je daar zelf een flauwekulbeeld voor in de plaats. En dat mag niet gezegd worden.

Nunc

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #71 Gepost op: januari 16, 2007, 03:31:25 pm »
Modbreak:
persoonlijke opmerking verwijderd

Nunc

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #72 Gepost op: januari 16, 2007, 03:32:55 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 januari 2007 om 15:28:
[...]
Ja, en de TS zei dat hij over de God van het christendom wilde praten. Dat was de randvoorwaarde. Vervolgens vul je daar zelf een flauwekulbeeld voor in de plaats. En dat mag niet gezegd worden.

Ik mag inderdaad aannemen dat als ik een topic over 'alle atheisten zijn slecht' open en dan ga praten over Stalin en Pol Pot, dat dan sommige atheisten onder ons ook zouden gaan klagen ;)

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #73 Gepost op: januari 16, 2007, 03:32:57 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 januari 2007 om 15:21:
in je formuleringen poneerde je je observaties over slavernij, etc als waar, en vroeg ons hoe we daarmee konden leven, omdat God immers zo'n nare man is (vrij vertaald). Dus 'ja', dat beweer je, of iig is het je impliciete aanname. En hoe vaak we ook aangeven dat die aanname misschien niet klopt, je lijkt er zonder argumenten aan vast te willen houden.
Nee hoor, niet perse.

quote:

nee dat snap ik wel, maar als je het daarover wilt hebben en je komt eerst met een hele hoop karikaturen op de proppen, vind je het dan heel gek dat mensen wat chagrijnig worden?
Nee. Als het echt allemaal zou erg is, dan zou je er ook om kunnen grinniken.

quote:

ehh.. het is wel onze religie natuurlijk he.
Nee! Het is mijn religie, in dit topic!

quote:

Dan je serieus in moeten gaan op de weerleggingen, wat je nu m.i. niet deed. Je leek ze nu weg te wuiven als goedpraterij, wat suggereert dat je ervan overtuigd bent dat jouw lezing gewoon klopt, en dat God gewoon zo is, zoals jij beschrijft. Als je benieuwd bent naar of je het wel goed ziet, dan is dat m.i. toch niet de houding om mee te beginnen.
Ok, dan beginnen we opnieuw. Ik heb al gezegd dat ik af en toe te kort door de bocht reageerde en ook dat ik er best naar wil kijken.

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #74 Gepost op: januari 16, 2007, 03:34:25 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 14:55:
[...]
Dat snap ik, en dat is ook prima, maar daarom hoeft blaaskaak Diak2b toch niet op de man te gaan spelen en onaardig te gaan doen?

Oh, dit is dus jouw manier van aardig doen. Gek, ik heb niet gescholden, maar kom, als je graag op dat niveau acteert, dan ga je je gang maar.

Je zou wat minder wantrouwend kunnen zijn, en denken dat als ik je gisteren nog uitnodig om over dit soort dingen door te praten, ik vandaag niet ineens als doel heb op de man te spelen (wat ik nergens doe, maar ik zie graag je bewijs van mijn ongelijk tegemoet) of onaardig te doen. Ik leerde je in het ET-topic kennen als een scherpe debater, die belang hecht aan een eerlijke discussie zonder drogredenen en onzinnig gegoochel. Ik nam dus aan dat je in dit topic op dezelfde voet zou werken, en heb je dus ook zo benaderd. Alleen, nu ik het niet met je eens ben, speel ik ineens op de man, ben ik een blaaskaak en doe ik onaardig? Curieus.

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #75 Gepost op: januari 16, 2007, 03:38:54 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 15:32:
[...]
[...]
Nee. Het christendom is niet jouw religie, zoals ET niet Loeki's ET is in zijn topic. Jij begon over de christelijke God, dan heb je het over die christelijke God te hebben. Kwestie van zindelijk argumenteren. Als jij je topic had geopend met "ik wil graag laten zien dat mijn compleet zelfverzonnen god, waar hier niemand in gelooft, niet deugt" dan was er geen discussie gevolgd, hooguit over de snelheid waarmee er een slotje moest komen.

quote:

Ok, dan beginnen we opnieuw. Ik heb al gezegd dat ik af en toe te kort door de bocht reageerde en ook dat ik er best naar wil kijken.
Er naar kijken is een ding. Mensen beschuldigen van op de man spelen, onaardig doen en voor blaaskaak uitmaken een ander ding. Mij krijg je er niet mee op de kast, maar vooralsnog mag je mijn aanbod in het ET-topic als vervallen beschouwen.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #76 Gepost op: januari 16, 2007, 03:41:45 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 januari 2007 om 15:26:
Nee, wat een ramp is, is dat je een parodie maakt van het christelijk godsbeeld, en als je daar op gewezen wordt, stel je degene die dat doet buiten de discussie.
Ik heb al gezegd dat ik met 'god van het christendom' iets anders bedoelde. Dat jij het DAAR niet over wilt hebben is je goed recht. Dat je het godsbeeld dat ik meen te zien in de bijbel een parodie van het christendom noemt is ook je goed recht.
Maar het enige wat ik daar dan op kan zeggen in DEZE discussie, is dat dit jouw discussie niet is.

quote:

Je presenteert je ethiek wel degelijk als universeel, namelijk geldend voor (vrijwel) iedereen.
Ik probeer een zekere consensus te krijgen over ethiek. Misschien gaat dat niet lukken. Maar ik beweer NIET dat ik een objectieve set normen en waarden heb!

quote:

Als je gewezen wordt op het tegendeel, stel je degene die dat doet buiten de discussie.
Maar alleen omdat er dan een andere discussie ontstaat. Niet perse een discussie die ik schuw, maar wel een die ik nu niet zoek en daarom dus niet aan de orde is.

quote:

En als je daar weer op gewezen wordt, ga je jammeren over op de man spelen, waar overigens geheel geen sprake van was.
Het is niet erg beleeft om te zeggen dat iemand zich belachelijk maakt, en zeker niet als er nog amper woorden gewisseld zijn. Het is ook niet erg beleefd om te suggereren dat mij niets interesseert. Ik voel dat heel erg als op de man spelen.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 03:42:46 pm door Anemino »

Nunc

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #77 Gepost op: januari 16, 2007, 03:42:20 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 15:32:
[...]
leuk bedacht, maar zo is het natuurlijk niet. Tenzij je over een door jouw verzonnen fantasie wilt praten. Dat mag van mij, maar dan moet je er iets bij zetten als "elke overeenkomst met de God van de bijbel berust op toeval..etc..etc". ;)

Maar als je het over de christelijke God wilt hebben, zul je eerst uit moeten zoeken waar je de plank volledig misslaat, en waar je gelijk hebt wat betreft de 'karakterbeschrijving' van die God.

quote:

[...]

mooi. Eerder in dit topic staan serieuze vragen en antwoorden. Maar als je serieus verder wilt komen zul je dus wel je vooringenomen standpunt dat wat jij over God weet uit het OT, de waarheid is, opzij durven zetten.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #78 Gepost op: januari 16, 2007, 03:56:08 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 januari 2007 om 15:34:
Oh, dit is dus jouw manier van aardig doen. Gek, ik heb niet gescholden, maar kom, als je graag op dat niveau acteert, dan ga je je gang maar.
Blaaskaak was een reactie op wat jij over mij beweerde (dat het mij allemaal niet interesseert en dat ik toch al mijn mening klaar heb). Ik vond dat niet zo aardig en was er door aangedaan. Ik hoop dat je kunt accepteren dat het daaruit voortkwam.

Citaat
Je zou wat minder wantrouwend kunnen zijn, en denken dat als ik je gisteren nog uitnodig om over dit soort dingen door te praten, ik vandaag niet ineens als doel heb op de man te spelen (wat ik nergens doe, maar ik zie graag je bewijs van mijn ongelijk tegemoet) of onaardig te doen. Ik leerde je in het ET-topic kennen als een scherpe debater, die belang hecht aan een eerlijke discussie zonder drogredenen en onzinnig gegoochel. Ik nam dus aan dat je in dit topic op dezelfde voet zou werken, en heb je dus ook zo benaderd.

quote:

Alleen, nu ik het niet met je eens ben, speel ik ineens op de man, ben ik een blaaskaak en doe ik onaardig?
Natuurlijk niet omdat je het niet met mee eens bent.

quote:

Curieus.
En ik vind het curieus dat je mij de opzet van dit forum bij voorbaat al verwijt. Ook jij had eerst kunnen vragen wat ik er nu eigenlijk mee wilde (als je indruk over mij blijkbaar zo positief was), maar daar had je meteen al een mening over klaar.

Voor wat het waard is: Ik vind dit jammer en vervelend.

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #79 Gepost op: januari 16, 2007, 03:56:31 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 15:41:
[...]
Ik heb al gezegd dat ik met 'god van het christendom' iets anders bedoelde. Dat jij het DAAR niet over wilt hebben is je goed recht. Dat je het godsbeeld dat ik meen te zien in de bijbel een parodie van het christendom noemt is ook je goed recht.
Maar het enige wat ik daar dan op kan zeggen in DEZE discussie, is dat dit jouw discussie niet is.
OK, herhaal ik toch gewoon, als dat nodig is. Jij stelt dat je het wil hebben over de God van het christendom. Vervolgens blijkt uit je onmschrijving dat je het daar helemaal niet over wil hebben, maar over de God van Anemino, zoals hij die uit de Bijbel meent te kunnen halen. Dus ik wijs je er op, dat de God van het christendom, waarover jij het wilde hebben, een andere is. Nunc doet dat overigens ook nog eens. Ook al spreek ik op basis van zowel in de tijd gezien, als in het aantal op dit moment levende gelovigen, op grote afstand de grootste groep christenen, wat ik zeg is niet beperkt tot die op zich al grote groep, Nunc gaf het al aan. Als jij graag jouw godsbeeld wil bespreken, heb dan de logische zindelijkheid om die niet "de God van het christendom" te noemen, maar bijvoorbeeld "mijn prive interpretatie van wat de Bijbel over God zegt, en die stevig in strijd is met de visie van het christendom". Dan is het inderdaad mijn discussie niet meer, sterker, dan voorspel ik je dat het voor niemand hier nog een discussie is, behalve voor jezelf.

quote:

Ik probeer een zekere consensus te krijgen over ethiek. Misschien gaat dat niet lukken. Maar ik beweer NIET dat ik een objectieve set normen en waarden heb!
Je zegt wel dat die "zekere consensus" bestaat, en overeenkomt met jouw visie cq de universele verklaring van de rechten van de mens. Dan kan je wel gepikeerd zijn als je daar op gewezen wordt, maar dat is wat je zei. Als je werkelijk een consensus zoekt hier over ethiek, doe dat dan, en poneer je eigen visie niet als de enig aanvaardbare. Je zal dan merken dat nogal wat mensen je consensus niet delen.

quote:

Maar alleen omdat er dan een andere discussie ontstaat. Niet perse een discussie die ik schuw, maar wel een die ik nu niet zoek en daarom dus niet aan de orde is.
Uit wat je tot nu toe hebt laten zien, zoek je discussie over "hoe mijn privé-verzonnen god zich niet gedraagt volgens de door mij privé verzonnen consensus over ethiek." Is dat de discussie die je wil?

quote:

Het is niet erg beleeft om te zeggen dat iemand zich belachelijk maakt,
Nee, maar is het wel beleefd om te voorzien dat iemand zich belachelijk gaat maken, en daar dan niet voor te waarschuwen? Zo ja, dan mijn nederige excuses dat ik een oprechte poging deed je te helpen.

quote:

en zeker niet als er nog amper woorden gewisseld zijn.
Iemand waarschuwen voor een vergissing doe ik liever voor het te laat is, maar ook daarvoor mijn excuses.

quote:

Het is ook niet erg beleefd om te suggereren dat mij niets interesseert.
Klopt. Ik suggereer dat dan ook niet, ik benoem dat jijzelf die suggestie wekt, en inderdaad, dat vond ik stuitend onbeleefd.

quote:

Ik voel dat heel erg als op de man spelen.
Aha. Welnu, als ik een voor de discussie onbruikbaar, want jouw privé cartoon, godsbeeld benoem, dan is dat op de zaak, en niet op de man. Als ik je gedrag stuitend onbeleefd vindt, en dat benoem, dan is dat wellicht op de man, maar om voor mij aanvaardbare redenen. Dat neemt niet weg dat ik het spijtig vindt dat je het zo ervaart.

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #80 Gepost op: januari 16, 2007, 03:58:17 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 15:56:
[...]
Blaaskaak was een reactie op wat jij over mij beweerde (dat het mij allemaal niet interesseert en dat ik toch al mijn mening klaar heb). Ik vond dat niet zo aardig en was er door aangedaan. Ik hoop dat je kunt accepteren dat het daaruit voortkwam.
Dat kan ik. Sterker, eventuele excuses kan ik moeiteloos aanvaarden, en ik zou het wel aardig vinden als deze discussie eindelijk eens op een normale manier gevoerd kan worden. De discussie die je leek te starten, was imho vrij boeiend.

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #81 Gepost op: januari 16, 2007, 03:59:50 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 15:56:
En ik vind het curieus dat je mij de opzet van dit forum bij voorbaat al verwijt.
Doe ik niet, en opnieuw zie ik graag bewijs van het tegendeel tegemoet. Wat ik je wel verwijt, is dat je beweert over de God van het christendom te willen praten, terwijl je later erkent dat je wil praten over een privé-voorstelling die jij hebt van een fictieve god, die volgens jou uit de Bijbel zou blijken.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #82 Gepost op: januari 16, 2007, 04:01:03 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 januari 2007 om 15:38:
Nee. Het christendom is niet jouw religie, zoals ET niet Loeki's ET is in zijn topic. Jij begon over de christelijke God, dan heb je het over die christelijke God te hebben.
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik daar verkeerde woorden gebruikt heb? Dat het wel degelijk gaat om hetgeen IK denk te lezen in de bijbel?

quote:

Als jij je topic had geopend met "ik wil graag laten zien dat mijn compleet zelfverzonnen god, waar hier niemand in gelooft, niet deugt" dan was er geen discussie gevolgd, hooguit over de snelheid waarmee er een slotje moest komen.
Het topic gaat dus o.a. over MIJN godsbeeld en waarom dat al dan niet klopt volgens mensen op dit forum en waarom eventueel niet. Als ik de verkeerde indruk gewekrt heb, sorry, maar dat heb ik nu toch echt al een paar keer gezegd.

quote:

Er naar kijken is een ding. Mensen beschuldigen van op de man spelen, onaardig doen en voor blaaskaak uitmaken een ander ding. Mij krijg je er niet mee op de kast, maar vooralsnog mag je mijn aanbod in het ET-topic als vervallen beschouwen.
Hier ben ik net op ingegaan.
Jammer verder....

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #83 Gepost op: januari 16, 2007, 04:03:25 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 16:01:
Het topic gaat dus o.a. over MIJN godsbeeld en waarom dat al dan niet klopt volgens mensen op dit forum en waarom eventueel niet. Als ik de verkeerde indruk gewekrt heb, sorry, maar dat heb ik nu toch echt al een paar keer gezegd.

Wat is dan het nut van dit topic? ALs jij hier het door jou zelfverzonnen Godsbeeld wilt afkraken, dan is dit een preek-topic en geen discussietopic. Niet zo zinnig op dit forum. Wat mij betreft mag de boel dan op slot, maar dat zal ik aan de LB-mods overlaten.

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #84 Gepost op: januari 16, 2007, 04:05:00 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 16:01:
[...]
Hoe vaak moet ik nog zeggen dat ik daar verkeerde woorden gebruikt heb? Dat het wel degelijk gaat om hetgeen IK denk te lezen in de bijbel?
Niet, het is nu duidelijk voor mij. Ik zal dit topic verder met nieuwsgierigheid lezen, om te zien of er mensen zijn die wel een gesprek aan gaan over de vraag of een god waar zij niet in geloven, zich gedraagt volgens jouw normen.

quote:

Nu wordt het echt verwarrend. Dus "waarom jouw godsbeeld niet klopt" is wel onderwerp van dit topic, maar de vaststelling dat jouw godsbeeld niet klopt, omdat het een prive-cartoon is, en niet de christelijke God, is niet onderwerp van dit topic? Ik vrees dat iuk gewoon te dom ben voor je.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #85 Gepost op: januari 16, 2007, 04:06:58 pm »
Ik moet er vandoor. Morgen verder.
Tot slot even dit:
Ik heb blijkbaar een formulering gebruikt (god van het christendom) die mensen op het verkeerde heeft gezet. Dat spijt me, maar ik heb nu ook al een paar keer gezegd dat ik het anders bedoelde. Ik hoop dan ook dat wat dat betreft de kous af is.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #86 Gepost op: januari 16, 2007, 04:09:15 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 januari 2007 om 16:05:
Niet, het is nu duidelijk voor mij. Ik zal dit topic verder met nieuwsgierigheid lezen, om te zien of er mensen zijn die wel een gesprek aan gaan over de vraag of een god waar zij niet in geloven, zich gedraagt volgens jouw normen.
Of het gaat natuurlijk over de vraag waarom ik het een meen te lezen in de bijbel en iemand anders iets anders. Op die manier zou er in ieder geval wat van kunnen leren.

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #87 Gepost op: januari 16, 2007, 04:11:53 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 16:06:
Ik moet er vandoor. Morgen verder.
Tot slot even dit:
Ik heb blijkbaar een formulering gebruikt (god van het christendom) die mensen op het verkeerde heeft gezet. Dat spijt me, maar ik heb nu ook al een paar keer gezegd dat ik het anders bedoelde. Ik hoop dan ook dat wat dat betreft de kous af is.
Kan iedereen overkomen.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #88 Gepost op: januari 16, 2007, 04:12:12 pm »

quote:

Pooh schreef op 16 januari 2007 om 16:03:
Wat is dan het nut van dit topic? ALs jij hier het door jou zelfverzonnen Godsbeeld wilt afkraken, dan is dit een preek-topic en geen discussietopic. Niet zo zinnig op dit forum. Wat mij betreft mag de boel dan op slot, maar dat zal ik aan de LB-mods overlaten.
Ik zie niet in waarom we (een andere keer) niet door kunnen praten over de vraag wat slavernij in de bijbel nu precies inhoudt. Want zoals inmiddels bekend, wordt mijn oordeel over god daar mede door bepaald. Als Nunc dus gelijk heeft, dan zou ik al weer een stuk positiever zijn over god. Als ik het heb over mijn godsbeeld, dan heb ik het dus over mijn godsbeel op dit moment. Dat kan dus veranderen. Ik snap niet zo goed waarom het zo moeilijk is om op die manier te praten in dit topic.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #89 Gepost op: januari 16, 2007, 04:13:06 pm »

quote:

Vraag ik me toch af of dit cynisch bedoeld is of niet? Ik hoop van niet.

<edit>
Sorry, op basis van een eerdere post geloof ik dat je het niet cynisch bedoelde.
Tot een volgende keer! :)
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 04:14:10 pm door Anemino »

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #90 Gepost op: januari 16, 2007, 04:13:18 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 16:09:
[...]
Of het gaat natuurlijk over de vraag waarom ik het een meen te lezen in de bijbel en iemand anders iets anders. Op die manier zou er in ieder geval wat van kunnen leren.
Ja, dat kan. Lijkt me wel een ander onderwerp dan de hele reeks voorbeelden van hoe niet-goed God wel is. Maar mijn verwarring blijft. Als je er op gewezen wordt dat christenen in een tamelijk totaal ander Godsbeeld geloven mag dat niet. Maar je wil wel weten waarom jouw godsbeeld niet klopt? Hoe stel je je dat voor?

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #91 Gepost op: januari 16, 2007, 04:14:55 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 16:12:
[...]
Ik snap niet zo goed waarom het zo moeilijk is om op die manier te praten in dit topic.
Erkennen dat je iets niet snapt is iig al een tamelijk constructieve zet.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #92 Gepost op: januari 16, 2007, 04:15:19 pm »
We beginnen overnieuw en met open visier (zie mijn edit).
Doei voor nu! :)
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 10:38:07 pm door E-line »

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #93 Gepost op: januari 16, 2007, 04:16:30 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 16:15:
[...]
Nee nee, we beginnen overnieuw en met open visier (zie mijn edit).
Doei voor nu! :)

Prima, en tot ziens!

Tip voor de hervatting: probeer iets duidelijker te maken wat je precies wil bespreken.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #94 Gepost op: januari 16, 2007, 04:23:30 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 16:12:
[...]
Ik zie niet in waarom we (een andere keer) niet door kunnen praten over de vraag wat slavernij in de bijbel nu precies inhoudt. Want zoals inmiddels bekend, wordt mijn oordeel over god daar mede door bepaald. Als Nunc dus gelijk heeft, dan zou ik al weer een stuk positiever zijn over god. Als ik het heb over mijn godsbeeld, dan heb ik het dus over mijn godsbeel op dit moment. Dat kan dus veranderen. Ik snap niet zo goed waarom het zo moeilijk is om op die manier te praten in dit topic.

Maar dat is iets heel anders als wat je net beweerde.
Het leek erop dat je wilde discussieren over de vraag: "Is de god die ik, Anemino, verzonnen heb, een goede god, of niet?". Dat is een vrij heilloze discussie.
Maar als je verder wilt over de vraag "Lijkt de god die ik, Anemino, verzonnen heb, enigszins op de God van de christenen, en zoniet, in welke opzichten niet, en hoe valt dat dan te rijmen met bepaalde bijbelteksten?", dan kun je best een zinnige discussie krijgen. Maar dat is wel iets heel anders dan in je topicstart stond.

Aafke

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #95 Gepost op: januari 16, 2007, 05:16:57 pm »
Hm, wordt dit een discussie over DGRO..?
Leuk.., ik ben benieuwd.  :+  8) d:)b

Suighnap

• Jood
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #96 Gepost op: januari 17, 2007, 10:12:24 am »
Al ben ik, wegens tijdgebrek, geen actieve deelnemer meer in de discussies op dit forum, lees ik desondanks af en toe mee. Een goede serie beschuldigingen over en weer kan wellicht zinvol of vermakelijk zijn, maar ik ben persoonlijk vooral benieuwd wanneer de discussie weer wordt opgepakt:

quote:

Is goed God?

Ik ben, net als o.a. de Topic-Starter, geinteresseerd in de antwoorden op de interessante vraag (en de implicaties) waarmee dit Topic is begonnen.

Zijn overigens niet zowel de "bewijzen" als de "weerleggingen" uiteindelijk onderhevig aan subjectiviteit? En is God het uitgangspunt van wat de essentie van "goed" is, of is "goed" het uitgangspunt van hoe God is?
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2007, 10:35:42 am door E-line »

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #97 Gepost op: januari 17, 2007, 10:45:11 am »

quote:

Pooh schreef op 16 januari 2007 om 16:23:
Het leek erop dat je wilde discussieren over de vraag: "Is de god die ik, Anemino, verzonnen heb, een goede god, of niet?". Dat is een vrij heilloze discussie.
Tsja, het woord 'verzinnen' heb ik zelf niet gebruikt. Ik dacht dat het vrij duidelijk was (onterecht misschien) wat er aan de hand is. Ik lees de bijbel en op basis van wat ik lees rijst daar een bepaald godsbeeld naar boven. Ik beweer niet dat dat godsbeeld juist is. Ik besef terdege dat er zaken zijn zoals verschillende bijbelvertalingen, cultuur historisch onderzoek, tekstinterpretatie, die het uiteraard ook voor mij moeilijk maken om er zeker van te zijn dat het beeld dat zich in mij vormt juist is. Vergelijk het met een biografie van Kennedy. Het beeld wat er van de man wordt gevormd in je hoofd hoeft niet overeen te stemmen met de werkelijkheid. Dat hangt van heel veel factoren af.
Ik erken dus dat er een vrij grote foutmarge is en dat mijn beeld helemaal fout kan zijn, maar dat is wel wat anders dan dat ik gewoon maar wat heb verzonnen.

quote:

Maar als je verder wilt over de vraag "Lijkt de god die ik, Anemino, verzonnen heb, enigszins op de God van de christenen, en zoniet, in welke opzichten niet, en hoe valt dat dan te rijmen met bepaalde bijbelteksten?", dan kun je best een zinnige discussie krijgen. Maar dat is wel iets heel anders dan in je topicstart stond.
Zoals ik gisteren al aangaf had ik de term 'God van het christendom' niet moeten gebruiken. Ik dacht echter dat het wel duidelijk was wat ik ermee bedoelde. Misschien ook omdat het me voorkomt dat er ook binnen het christendom meerdere godsbeelden lijken te zijn.
« Laatst bewerkt op: januari 17, 2007, 11:15:45 am door Anemino »

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #98 Gepost op: januari 17, 2007, 11:14:21 am »
Dan iets over mijn definitie van wat goed is.
Ik heb dat expres wat vaag gehouden en ben vooral niet ingegaan op de redenen waarom ik bepaalde dingen als goed kwalificeer. Ik wil ook helemaal niet komen tot een universele moraal, omdat dat volgens mij helemaal niet kan. Moraal is mijns inziens altijd subjectief. Desondanks heb ik voor mijzelf een bepaalde moraal en ik vermoed dat die niet zoveel verschilt van die van andere mensen op dit forum. Ik vermoed bijv. dat de meeste mensen hier het niet goed zullen vinden als onze premier morgen zou worden vermoord.
Ik zou graag van mensen met grofweg dezelfde moraal als ik willen weten hoe zij omgaan met bepaalde teksten in de bijbel die mij op het eerste gezicht strijdig lijken met die moraal.

Een van die punten is dus slavernij. Als je vóór het hele principe van slavernij bent, dan zul je met een eventuele goedkeuring van slavernij in de bijbel waarschijnlijk geen moeite hebben. Als je er tegen bent, dan zal het je de wenkbrouwen toch moeten doen fronsen (wederom, ALS er sprake zou zijn van goedkeuring ervan in de bijbel).
Dit even ter illustratie, want die hele discussie over slavernij in de bijbel en wat daarmee bedoeld wordt, dat zit nog.

Ik hoop dat hiermee een beetje duidelijk is wat ik bedoel en wat ik wil.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #99 Gepost op: januari 17, 2007, 11:21:15 am »
Hoi Anemino,
Even een vraagje: heb je alleen die stukken gelezen die je zo tegen de borst stuiten, of heb je de hele lijn van bijv. genesis en/of exodus gevolgd? Dit vraag ik, omdat ik de indruk heb dat je dat laatste niet hebt gedaan. Terwijl je juist daarin een completer beeld krijgt van Wie God is, dan wanneer je stukjes eruit gaat isoleren.
Maar ik kan me vergissen hoor, en heb je het wel gelezen. In dat geval mag je deze post als niet-geschreven beschouwen ;)