Auteur Topic: Is goed God?  (gelezen 9026 keer)

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Gepost op: januari 16, 2007, 10:15:14 am »
Is goed God?
Die vraag vraagt eerst om een definitie van de begrippen goed en God.

Met God bedoel ik de God van het christendom. En als we dus iets willen weten over God dan moeten we de bijbel lezen.

Dan de vraag wat goed is. Als we er vanuit gaan dat God almachtig, alwetend en perfect is, dan zou je kunnen stellen dat 'goed' bepaald wordt door God, en dan waren we zo klaar. Dat bedoel ik dus niet.
Maar wat dan wel? Om die vraag te beantwoorden laat ik even Ettienne Vermeersch aan het woord (omdat hij beter verwoordt wat ik wil zeggen):
"Met de termen goed <...> bedoel ik heel simpel wat de mensen van nu, gelovigen zowel als ongelovigen, daaronder verstaan. (En het gaat niet over míjn ethiek, maar over die welke bijvoorbeeld aan de Universele Verklaring van de Mensenrechten ten grondslag ligt.) Iemand is goed wanneer hij het lijden poogt te reduceren en het geluk te doen toenemen. Goed (en wijs) is tevens wie de maatschappelijke structuren zo wenst te organiseren dat ze het menselijk geluk bevorderen; dat betekent onder andere dat slavernij onduldbaar is. Voor velen impliceert dat ook de verwerping van foltering in de rechtspraak en het nastreven van rechtvaardigheid: met andere woorden dat het goede wordt beloond en, als er een straf nodig is, dat die evenredig is met de ernst van de fout. Meer bepaald volgt hieruit dat de doodstraf ofwel onaanvaardbaar is, ofwel slechts in uitzonderlijke gevallen wordt toegepast."
Aan bovenstaande wil ik graag nog de termen (naasten)liefde en barmhartigheid toevoegen.

Dan zijn we nu terug bij de vraag of God goed te noemen is.
Ik zal niet gaan betogen dat God geen tekenen van goedheid laat zien. Integendeel. De God van de bijbel stelt zich vaak liefdevol en barmhartig op. Daarnaast pleit Jezus (waarvan ik mag aannemen dat hij spreekt namens God, als hij zelf al niet God was) voor naastenliefde en in meerdere gelijkenissen voor barmhartigheid, of tracht hij een eventuele straf proportioneel te houden. Kortom: God laat goedheid zien.
Maar niet altijd!

Buitenproportioneel straffen
God doet af en toe de meest verschrikkelijke dingen. Hij roeit hele volkeren uit (de zondvloed), geeft opdracht daartoe (aan Saul om Amalek te vernietigen), of onderwerrpt ze aan verschrikkelijke plagen. Natuurlijk kan men betogen dat deze volkeren straf verdienen (omdat ze verkeerd handelden, bijv. tegen God). Dat kan zijn, maar al deze strafmaatregelen zouden we tegenwoordig buitenproportioneel noemen.

Slavernij
Op basis van mijn definitie van 'goed' valt slavernij duiidelijk niet te tolereren. Toch komt het veel voor in de bijbel. De bijbel geeft zelfs richtlijnen voor het behandelen van slaven. Gelukkig wordt dan regelmatig gezegd dat mensen hun slaven goed moeten behandelen, maar beter zou zijn geweest als iemand met het gezag van God in zijn eigen boek zich in felle bewoordingen zou uitspreken tegen slavernij.

Wreedheid
Ja, toch ook. Een vader opdracht geven om zijn zoon te offeren en pas op het allerlaatste moment hem tegenhouden? Om even te checken of hij wel voldoende ontzag heeft voor God? Zoiets doe je toch niet? En ok, er kwam een engel tussenbeiden, dat is heel mooi natuurlijk. Tenminste, dat was deze keer het geval. De dochter van Jefta heeft het er niet levend vanaf gebracht.

Dit zijn zo wat voorbeelden. Ik ben van mening dat de bijbel er vol mee staat en dat het dus OOK een godsbeeld laat zien die niet correspondeert met de gangbare definitie van 'goed'.
Maar misschien zit ik wel fout op bepaalde punten. Of misschien heb ik het wel helemaal mis. Als dat zo is ga ik dat zeker horen.
Waarschijnlijk.......NU!!!!!!!!!!!!!!!! :)
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 10:18:45 am door Anemino »
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #1 Gepost op: januari 16, 2007, 10:20:15 am »
God is geen humanist. Geen verlichte rationalist. Geen moderne denker, geen aanhanger van Rousseau, Kant of Hegel. Wat jij 'goed' noemt is volledig gebaseerd op de mens, en voor een groot deel ook nog eens op westers verlichtingsdenken. Dat zegt meer over dat denken dan over God, lijkt mij.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #2 Gepost op: januari 16, 2007, 10:29:16 am »
Vind JIJ de dingen die ik heb genoemd normaal en goed, of niet?
"Science only adds to the excitement and mystery and awe of a flower. I don't see how it subtracts." Richard Feynman

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #3 Gepost op: januari 16, 2007, 10:32:45 am »
Ik zal er nog een aan toevoegen:

Oorlogszuchtig
Na een verkrachting met de dood als gevolg is er een strijd op handen om de daders in handen te krijgen. De emoties zijn begrijpelijk, maar hedentendage zouden we België niet binnenvallen als een of andere Dutroux een nederlands meisje zou verkrachten. God denkt daar echter anders over:

Rechters 20:
23 Ten slotte hadden ze de HEER geraadpleegd en gevraagd of ze hun broeders, de Benjaminieten, opnieuw moesten aanvallen. ‘Ja,’ had de HEER geantwoord, ‘val hen aan.’ 24 Toen de Israëlieten op de tweede dag nogmaals tot de aanval overgingen, 25 deden de Benjaminieten opnieuw een uitval vanuit de stad en doodden nog eens achttienduizend bedreven Israëlitische krijgslieden. 26 Daarop ging het voltallige leger van de Israëlieten naar Betel. Ze vastten de hele dag en klaagden op de grond gezeten hun leed ten overstaan van de HEER. Toen de avond was gevallen, brachten ze de HEER brandoffers en vredeoffers. 27 Daarna raadpleegden ze de HEER. De ark van het verbond met God bevond zich in die tijd namelijk in Betel, 28 en de priester Pinechas, die een zoon was van Eleazar, de zoon van Aäron, deed er dienst in het heiligdom. ‘Moeten we onze broeders, de Benjaminieten, nog een keer aanvallen of moeten we het opgeven?’ vroegen ze, en de HEER antwoordde: ‘Val aan, morgen lever ik hen aan jullie uit.’
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 10:33:07 am door Anemino »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #4 Gepost op: januari 16, 2007, 10:32:59 am »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 10:29:
Vind JIJ de dingen die ik heb genoemd normaal en goed, of niet?

God laat zich niet langs de lat van mijn rechtvaardigheidsgevoel leggen. Over slavernij valt te twisten, zo'n gek concept is dat niet, maar inderdaad 'voelt' het uitroeien van hele volken op uiterst wrede manier 'niet prettig'. Maar mijn gevoel, of mijn verstand, is niet de maatstaf.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #5 Gepost op: januari 16, 2007, 10:35:33 am »

quote:

Pooh schreef op 16 januari 2007 om 10:32:
God laat zich niet langs de lat van mijn rechtvaardigheidsgevoel leggen. Over slavernij valt te twisten, zo'n gek concept is dat niet, maar inderdaad 'voelt' het uitroeien van hele volken op uiterst wrede manier 'niet prettig'. Maar mijn gevoel, of mijn verstand, is niet de maatstaf.
Die mening mag je zijn toegedaan, maar die doet er in deze discussie niet toe. In deze discussie is jouw (ons) gevoel en verstand wel de maatstaf. En op basis daarvan kan ik niet anders dan concluderen dat je God niet bepaald goed vindt op genoemde punten.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #6 Gepost op: januari 16, 2007, 10:40:15 am »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 10:35:
[...]
Die mening mag je zijn toegedaan, maar die doet er in deze discussie niet toe. In deze discussie is jouw (ons) gevoel en verstand wel de maatstaf. En op basis daarvan kan ik niet anders dan concluderen dat je God niet bepaald goed vindt op genoemde punten.

Wacht even. Nu ga je veel en veel te hard. Jij vraagt of God 'goed' te noemen is, en laat ik daar dan allereerst antwoord op geven: Ja. God is goed. Oneindig goed. Stukken beter dan wij met z'n allen bij elkaar.

Dan kun je wel leuk gaan roepen dat ik mijn gevoel en verstand als maatstaf moet nemen, maar dat is flauw. Het 'voelt' ook niet logisch dat electronen door 2 gaten tegelijk kunnen gaan, of dat je bij hogere snelheden op je fiets je stuur naar links draait als je rechtsaf slaat, en toch is het waar. Blijkbaar is onze intuitie lang niet op alle terreinen zo goed als dat je zou verwachten. Waarom moet ik dan over ethiek ineens mijn intuitie volgen, en God langs de maatstaf van die intuitie leggen, in plaats van mij overgeven aan dat waarvan ik weet dat het waar is, ook al weet ik dat ik het nooit volledig kan begrijpen?

penguin1978

• Kind van de Alverzoener !!!
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #7 Gepost op: januari 16, 2007, 10:40:19 am »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 10:15:
Is goed God?

Slavernij
Op basis van mijn definitie van 'goed' valt slavernij duiidelijk niet te tolereren. Toch komt het veel voor in de bijbel. De bijbel geeft zelfs richtlijnen voor het behandelen van slaven. Gelukkig wordt dan regelmatig gezegd dat mensen hun slaven goed moeten behandelen, maar beter zou zijn geweest als iemand met het gezag van God in zijn eigen boek zich in felle bewoordingen zou uitspreken tegen slavernij.

Om er even een los puntje uit te halen:

De bijbel zegt nergens dat slavernij goed is, wel is God zo handig geweest richtlijnen te geven voor hoe om te gaan met slavernij. In die tijd en culturen van die tijd was slavernij heel gewoon (en in sommige culturen nog steeds). Bij het ontbreken van richtlijnen zou Gods volk mogelijk dezelfde omgang gaan vertonen als andere volken rondom, waarbij het leven van een slaaf in alle facetten slavernij was (gebruiksvoorwerp, seksobject, geweld en wat dan ook). Dat de bijbel een kader schept waarin de slaaf rechten krijgt en bescherming, laat juist zien dat God ook oog heeft voor de mens die door de cultuur of omgeving nog minder als mens beschouwd worden.

Kijken we vandaag de dag naar India (hoewel slavernij officieel verboden) dan zien we dat het leven van een slaaf of kasteloze nog minder voorstelt als een dier. Het doden van een aap, kan daar beter niet bekend worden ... want de aap is een incarnatie van een God, het doden van een slaaf of kasteloze interesseert de meeste gemeenschappen helemaal niets.

Daarbij de bijbel is geen boek voor mensenrechten, hoewel ik wel geloof dat God daar wel het een en ander over te zeggen heeft, maar in de eerste plaats het boek waarin God zichzelf bekendmaakt.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #8 Gepost op: januari 16, 2007, 10:44:17 am »

quote:

Pooh schreef op 16 januari 2007 om 10:40:
Waarom moet ik dan over ethiek ineens mijn intuitie volgen, en God langs de maatstaf van die intuitie leggen, in plaats van mij overgeven aan dat waarvan ik weet dat het waar is, ook al weet ik dat ik het nooit volledig kan begrijpen?
Je moet je alleen maar houden aan de eisen die ik stel in mijn openingspost, Pooh. Ik zeg daar duidelijk het gaat om de beoordeling van God naar menselijke maatstaven. Want nogmaals, anders was dit hele topic zinloos geweest, want dan zou goed gelijk zijn aan God.

penguin1978

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #9 Gepost op: januari 16, 2007, 10:46:50 am »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 10:44:
[...]
Je moet je alleen maar houden aan de eisen die ik stel in mijn openingspost, Pooh. Ik zeg daar duidelijk het gaat om de beoordeling van God naar menselijke maatstaven. Want nogmaals, anders was dit hele topic zinloos geweest, want dan zou goed gelijk zijn aan God.
Echte zinloosheid lijkt mij de Schepper van alles wat bestaat te meten aan de maatstaven van zijn schepselen ... een ieder zal zijn eigen maatstaf daarin hebben en het lijt mij een illusie te denken dat er een universele menselijke maatstaf over God kan ontstaan.
fil 2:9- 11 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, en alle tong zou belijden:

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #10 Gepost op: januari 16, 2007, 10:49:21 am »

quote:

penguin1978 schreef op 16 januari 2007 om 10:40:
De bijbel zegt nergens dat slavernij goed is, wel is God zo handig geweest richtlijnen te geven voor hoe om te gaan met slavernij. In die tijd en culturen van die tijd was slavernij heel gewoon (en in sommige culturen nog steeds). Bij het ontbreken van richtlijnen zou Gods volk mogelijk dezelfde omgang gaan vertonen als andere volken rondom, waarbij het leven van een slaaf in alle facetten slavernij was (gebruiksvoorwerp, seksobject, geweld en wat dan ook). Dat de bijbel een kader schept waarin de slaaf rechten krijgt en bescherming, laat juist zien dat God ook oog heeft voor de mens die door de cultuur of omgeving nog minder als mens beschouwd worden.
Sorry penguin, maar dit had ik al gezegd in andere bewoordingen. Mijn punt was dat je zou verwachten dat God zich fel zou keren TEGEN slavernij. Op andere punten neemt hij toch ook geen blad voor de mond, bijv. dat een mens niet mag moorden.

quote:

Kijken we vandaag de dag naar India (hoewel slavernij officieel verboden) dan zien we dat het leven van een slaaf of kasteloze nog minder voorstelt als een dier. Het doden van een aap, kan daar beter niet bekend worden ... want de aap is een incarnatie van een God, het doden van een slaaf of kasteloze interesseert de meeste gemeenschappen helemaal niets.
Maar ik had het over de universele rechten van de mens.

quote:

Daarbij de bijbel is geen boek voor mensenrechten, hoewel ik wel geloof dat God daar wel het een en ander over te zeggen heeft, maar in de eerste plaats het boek waarin God zichzelf bekendmaakt.
Een hele vreemde opmerking, waar Pooh het volgens mij mee oneens is. Immers, als Pooh zichzelf niet als maatstaf wenst te nemen bij het vaststellen van mensenrechten en de bijbel ook geen boek is voor mensenrechten, hoe komen we dan tot zinvolle mensenrechten?
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 10:53:07 am door Anemino »

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #11 Gepost op: januari 16, 2007, 10:52:28 am »

quote:

penguin1978 schreef op 16 januari 2007 om 10:46:
Echte zinloosheid lijkt mij de Schepper van alles wat bestaat te meten aan de maatstaven van zijn schepselen ...
Ik beweer dan ook niet dat de god waar we het over hebben ook daadwerkelijk bestaat....

quote:

een ieder zal zijn eigen maatstaf daarin hebben en het lijt mij een illusie te denken dat er een universele menselijke maatstaf over God kan ontstaan.
Ik heb het dan ook meer over het godsbeeld dat naar voren komt in de bijbel.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 10:53:18 am door Anemino »

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #12 Gepost op: januari 16, 2007, 10:55:54 am »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 10:44:
[...]

Ik zie dat jij in je openingspost God legt naast de maatlat van het westerse verlichtingsdenken. Als je dat doet, dan kun je inderdaad niet anders dan constateren dat God naar hun maatstaf een nogal rare god is, lichtelijk onvoorspelbaar, licht ontvlambaar en uitermate wreed. So what? Waar wil je dan over discussieren?

penguin1978

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #13 Gepost op: januari 16, 2007, 11:01:05 am »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 10:52:
[...]
Ik beweer dan ook niet dat de god waar we het over hebben ook daadwerkelijk bestaat....

Dat is  voor mij het toppunt van zinloosheid, de goedheid van God ter discussie stellen zonder te weten of Hij bestaat ... dan zou ik denken bepaal eerst voor jezelf of hij wel bestaat.

Quote:
"Een hele vreemde opmerking, waar Pooh het volgens mij mee oneens is. Immers, als Pooh zichzelf niet als maatstaf wenst te nemen bij het vaststellen van mensenrechten en de bijbel ook geen boek is voor mensenrechten, hoe komen we dan tot zinvolle mensenrechten?"

Pooh en ik mogen toch best een andere visie hebben?  :+ Overigens denk ik dat er al hele goede mensenrechten zijn ... ik maak me persoonlijk meer druk om de uitvoering ervan.

Maar misschien vanavond meer van mijn kant, het werk roept ... en als een slaaf krijg ik straks allerlei supervisors om me heen die schreeuwen 6 per uur 6 per uur  :+

Aafke

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #14 Gepost op: januari 16, 2007, 11:05:52 am »

quote:

God is goed.

quote:

Klopt.

quote:

Met God bedoel ik de God van het christendom. En als we dus iets willen weten over God dan moeten we de bijbel lezen.

Of we daarvoor alleen de Bijbel moeten lezen is nog maar net de vraag. Voor zover ik het nu kan vatten ben ik bij de Bijbel een 'uitlegger' nodig. De ervaring leert dat privé-interpretatie niet altijd werkt, zelfs verdeeldheid binnen het Christendom bewerkstelligd.
Nu kan je jezelf de vraag stellen door wie laat in me leren, vormen in mijn geloof. Door welke Kerk. Voor zover in het nu kan vatten zijn Bijbel en Kerk onlosmakelijk met elkaar verbonden.

quote:

"Met de termen goed <...> bedoel ik heel simpel wat de mensen van nu, gelovigen zowel als ongelovigen, daaronder verstaan. (En het gaat niet over míjn ethiek, maar over die welke bijvoorbeeld aan de Universele Verklaring van de Mensenrechten ten grondslag ligt.) Iemand is goed wanneer hij het lijden poogt te reduceren en het geluk te doen toenemen.
Dit klinkt mooi. En ik geloof dat God zo is, wat niet wil zeggen dat (onvolmaakte) mensen om je heen jou geen pijn kunnen doen en jou je geluk kunnen ontnemen.

quote:

Goed (en wijs) is tevens wie de maatschappelijke structuren zo wenst te organiseren dat ze het menselijk geluk bevorderen; dat betekent onder andere dat slavernij onduldbaar is. Voor velen impliceert dat ook de verwerping van foltering in de rechtspraak en het nastreven van rechtvaardigheid: met andere woorden dat het goede wordt beloond en, als er een straf nodig is, dat die evenredig is met de ernst van de fout. Meer bepaald volgt hieruit dat de doodstraf ofwel onaanvaardbaar is, ofwel slechts in uitzonderlijke gevallen wordt toegepast."

Ook mooi, als ik daar de Bergrede naast leg ben ik al bijna klaar. ;)

quote:

Aan bovenstaande wil ik graag nog de termen (naasten)liefde en barmhartigheid toevoegen.

Vanzelfsprekend.

quote:

Ik zal niet gaan betogen dat God geen tekenen van goedheid laat zien. Integendeel. De God van de bijbel stelt zich vaak liefdevol en barmhartig op. Daarnaast pleit Jezus (waarvan ik mag aannemen dat hij spreekt namens God, als hij zelf al niet God was) voor naastenliefde en in meerdere gelijkenissen voor barmhartigheid, of tracht hij een eventuele straf proportioneel te houden. Kortom: God laat goedheid zien.
Maar niet altijd!

Heb het idee dat je de Bijbel vrij goed kent.

quote:

God doet af en toe de meest verschrikkelijke dingen. Hij roeit hele volkeren uit (de zondvloed), geeft opdracht daartoe (aan Saul om Amalek te vernietigen), of onderwerrpt ze aan verschrikkelijke plagen. Natuurlijk kan men betogen dat deze volkeren straf verdienen (omdat ze verkeerd handelden, bijv. tegen God). Dat kan zijn, maar al deze strafmaatregelen zouden we tegenwoordig buitenproportioneel noemen.

Mee, eens.. heb je de topic al gelezen die ik jou gisteren aanreikte.
Zijn deze dingen geschreven omdat God dat daadwerkelijk deed of omdat mensen dachten dat God dat deed.

Als ik kijk en lees in het N.T. zie ik Jezus juist zijn afschuw uitspreken over dit soort dingen. Dan staan de dingen die Hij zegt haaks op wat we soms in het O.T. kunnen lezen. Niet dat ik er nu volledig uit ben, ben ook nog lerende.

quote:

Slavernij
Op basis van mijn definitie van 'goed' valt slavernij duidelijk niet te tolereren. Toch komt het veel voor in de bijbel. De bijbel geeft zelfs richtlijnen voor het behandelen van slaven. Gelukkig wordt dan regelmatig gezegd dat mensen hun slaven goed moeten behandelen, maar beter zou zijn geweest als iemand met het gezag van God in zijn eigen boek zich in felle bewoordingen zou uitspreken tegen slavernij.

Je geeft zelf al aan dat slaverij 'opzich' niet verkeerd is, bekijk het in de vorm van werkgever, werknemer, salaris en je ziet dat slavernij nog steeds bestaat.

quote:

Wreedheid
Ja, toch ook. Een vader opdracht geven om zijn zoon te offeren en pas op het allerlaatste moment hem tegenhouden? Om even te checken of hij wel voldoende ontzag heeft voor God? Zoiets doe je toch niet? En ok, er kwam een engel tussenbeiden, dat is heel mooi natuurlijk. Tenminste, dat was deze keer het geval. De dochter van Jefta heeft het er niet levend vanaf gebracht.

Hoe ik dit moet verklaren weet ik niet.

quote:

Dit zijn zo wat voorbeelden. Ik ben van mening dat de bijbel er vol mee staat en dat het dus OOK een godsbeeld laat zien die niet correspondeert met de gangbare definitie van 'goed'.
Maar misschien zit ik wel fout op bepaalde punten. Of misschien heb ik het wel helemaal mis. Als dat zo is ga ik dat zeker horen.

God is goed, Hij wil ons gelukkig maken.. wil in relatie leven met Zijn schepselen op een hele intieme manier. De mens heeft een vrije wil en mag/kan daar zelf voor kiezen. Echte liefde is niet dwingend maar laat vrij.
Het feit dat mensen er voor kiezen om niet in relatie met Hem te leven heeft gevolgen voor de mens zelf.
Het feit dat mensen er voor kiezen anderen pijn te doen (haat, ruzie, geweld, etc.), egoïstisch te zijn (voedselprobleem) ligt m.i. niet aan God maar aan de verantwoordelijkheid van de mens.

Je schrijft iets over het Godsbeeld, en ja.. als ik naar het Godsbeeld kijk wat gegeven wordt in het O.T. dan weet ik niet wat ik daarmee moet (wel als ik het kan en mag plaatsen in een bepaalde tijd, cultuur en manier van denken)
Maar als ik kijk naar het beeld wat Jezus mij geeft van Zijn Vader krijg ik iets anders te zien. Wordt mijn persoonlijk leven daardoor dan gemakkelijker, is er dan geen pijn en verdriet meer. Jawel, want nog steeds leven we in een gebroken wereld waarin niet iedereen wil leven in relatie met Hem. En nog steeds zijn mensen (ook Christenen) onvolmaakt in hun handelen en is de gebrokenheid zichtbaar.
Maar dat zegt niets, maar dan ook niets over Gods goedheid...
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 01:52:55 pm door Aafke »
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #15 Gepost op: januari 16, 2007, 11:17:39 am »

quote:

hehe, na 2 x lezen had ik door dat het geen typo was :)

quote:

(..) Maar wat dan wel? Om die vraag te beantwoorden laat ik even Ettienne Vermeersch aan het woord (omdat hij beter verwoordt wat ik wil zeggen):
"Met de termen goed <...> bedoel ik heel simpel wat de mensen van nu, gelovigen zowel als ongelovigen, daaronder verstaan. (En het gaat niet over míjn ethiek, maar over die welke bijvoorbeeld aan de Universele Verklaring van de Mensenrechten ten grondslag ligt.) Iemand is goed wanneer hij het lijden poogt te reduceren en het geluk te doen toenemen. Goed (en wijs) is tevens wie de maatschappelijke structuren zo wenst te organiseren dat ze het menselijk geluk bevorderen; dat betekent onder andere dat slavernij onduldbaar is. Voor velen impliceert dat ook de verwerping van foltering in de rechtspraak en het nastreven van rechtvaardigheid: met andere woorden dat het goede wordt beloond en, als er een straf nodig is, dat die evenredig is met de ernst van de fout. Meer bepaald volgt hieruit dat de doodstraf ofwel onaanvaardbaar is, ofwel slechts in uitzonderlijke gevallen wordt toegepast."
"een straf nodig is, dat die evenredig is met de ernst van de fout" is natuurlijk zo subjectief als de pest. Daar kunnen we niet zoveel mee. Sommigen achten de doodstraf bij 1 moord evenredig. Anderen achten levenslang bij 100 moorden evenredig. Verder: waarom zou 'lijden reduceren' per definitie goed zijn? Wat als het om iets anders gaat dan lijden in dit leven? Waarom is foltering slecht, als één dader zo een plan onthult voor de moord op 1 miljoen mensen (een atoombom? gifgas? biologische aanval? etc). Alweer iets subjectiefs, of kun je niet de afweging maken tussen 1 gemartelde persoon en 1 miljoen doden? etc.

quote:

(..)

Wat we proportioneel noemen, is deels cultureel bepaald, deels door allerlei andere omstandigheden. In een samenleving waarin gevangenissen niet bestaan omdat er bv. niet het geld of de mogelijkheid is voor gevangenneming/bewaring, wat is in zo'n samenleving proportioneel? Een financiele/materiele boete? 40 stokslagen? Uitsluiting uit de samenleving, verbanning?

Wat is in een minder rijke samenleving dan de onze proportioneel voor moord als levenslange opsluiting onmogelijk is? Hoe kun je immers van een arme samenleving verwachten dat iemand levenslang opgesloten wordt omdat dat ontzettend duur is en volkomen onpraktisch. Een geldboete? Een paar stokslagen? slavernij? De doodstraf?

Wat is de staf voor een cultuur waarin kinderoffers diepgeworteld zijn?  Mag zo'n cultuur blijven bestaan nadat er een kleine staf (zeg bv. een langdurige nare kriebelhoest) overheen is gegaan? Is dat genoegdoening voor de angst, het lijden en de dood van vele kinderen, jaar in jaar uit? Hoe zit het met 'recidive' voor zoiets diepgewortelds als angst voor afgoden (de reden voor de kinder offers)? Het lijkt mij perfect verdedigbaar dat in die cultuur, met die beperkte middelen het opheffen van die complete cultuur geoorloofd is. Let wel, het staat er op sommige plekken heel hard in de bijbel, maar elders kun je lezen dat als Israel bv een vijandige stad aanviel, de 'overlopers' en de vluchtelingen moest laten leven. Alleen degenen die zich verzetten (en dus hun kindermoord-cultuur in stand wilden houden) werden gestraft. (zie http://www.christian-thinktank.com/rbutcher1.html)

quote:

Slavernij
Op basis van mijn definitie van 'goed' valt slavernij duiidelijk niet te tolereren.
zucht, er zijn weinig onderwerpen waarop zoveel verwarring is, en waar mensen zoveel onzin kunnen uitkramen als op het gebied 'slavernij'. Het is simpelweg onmogelijk om over 'slavernij' in de bijbel te spreken zonder aan films over de amerikaanse burgeroorlog of bv. Spartacus te denken. En dat is onzin, misleiding en demagogiek.

Dergelijke slavernij komt in de bijbel maar één of twee keer oid voor, namelijk als Israel het moet ondergaan in Egypte, wellicht tijdens de ballingschappen en misschien zijdelings als het over de romeinen gaat (die voor een deel dit soort slavernij hadden).

quote:

Toch komt het veel voor in de bijbel. De bijbel geeft zelfs richtlijnen voor het behandelen van slaven. Gelukkig wordt dan regelmatig gezegd dat mensen hun slaven goed moeten behandelen,
En heb je enig idee om wat voor 'slaven' het hier gaat? Als je hierbij aan de katoenplantages denkt of de galeislaven, dan zit je er compleet naast.

Wist je dat Abraham z'n ontzettend grote rijkdom aan een 'slaaf' wilde nalaten? Wist je dat Jezus het over gelijkenissen heeft waarin als de baas van huis is, de 'slaven' meerdere talenten (een waar fortuin!) krijgen om te beheren? etc... Dit zijn geen slaven, dit zijn 'knechten'. Ze mogen dan hun hele leven (tenzij ze zich vrijkopen of vrijheid krijgen) in dienst zijn van dezelfde baas, ze werden als werknemers behandeld en kregen in het echt en in verhalen grote verantwoordelijkheid. De straf voor de dood van een slaaf was evenhoog als de straf op de dood van een vrije. Is dat hoe je als slavendrijver met slaven omgaat? Nee. (http://www.christian-thinktank.com/qnoslave.html)

quote:

maar beter zou zijn geweest als iemand met het gezag van God in zijn eigen boek zich in felle bewoordingen zou uitspreken tegen slavernij.

Dat het beter is om vrij te zijn (maar dat je je niet koste wat het kost moet vrijvechten) wordt door Paulus ergens gezegd. Maar tegen 'slavernij' (of beter 'levenslang in dienst als knecht') zoals ie in de joodse context bestond, valt weinig in te brengen. We hebben tegenwoordig de luxe dat we jaarlijks van werkgever kunnen wisselen, maar dat geldt ook pas een eeuw ofzo. Projecteer niet het beeld van de huidige wereld op een volkomen vreemde cultuur van 2000 jaar geleden, en evenmin je negatieve beeld van slavernij op een compleet ander begrip wat met hetzelfde woord vertaald wordt (helaas).

quote:

Wreedheid
Ja, toch ook. Een vader opdracht geven om zijn zoon te offeren en pas op het allerlaatste moment hem tegenhouden? Om even te checken of hij wel voldoende ontzag heeft voor God? Zoiets doe je toch niet? En ok, er kwam een engel tussenbeiden, dat is heel mooi natuurlijk.

Het gaat hier om één persoon, die juist enorm veel van God had gekregen, namelijk een zoon terwijl dat fysiek gezien onmogelijk was geworden, en de belofte op enorme aantallen nakomelingen. En als je goed naar het verhaal in kwestie kijkt, zie je dat Abraham zegt dat ze beiden ('wij', Gen 22:5) weer terug zullen komen. Het lijkt er dus op (maar ja, je kunt het nooit bewijzen natuurlijk) dat Abraham ergens op hoopte. Een tweede wonder misschien? In ieder geval stond tegenover deze 'wreedheid' dat God daarna Abraham rijkelijk gezegend heeft.

quote:

Tenminste, dat was deze keer het geval. De dochter van Jefta heeft het er niet levend vanaf gebracht.

Jij en ik brengen het er ook niet levend af, en Pilatus loopt ook niet meer rond. Maar ik vermoed dat je bedoelt dat ze direct na die 2 maanden ter dood gebracht is? Er zijn zat argumenten waarom dat niet de betekenis van de tekst is (zie http://www.apologeticspress.org/articles/2320).
- 'brandoffer' ('olah) kan figuurlijk bedoeld zijn. Het kan in zo'n geval slaan op volkomen toewijding aan de tempeldienst
- mensenoffers waren volgens de Wet (dus door God) verboden (Lev 18:21; 20:2-5; Deut 12:31; 18:10) dus het is op zich al onwaarschijnlijk dat God een belofte met een conditie die verboden is, honoreert. (wat los staat van of God wel of niet die persoon in kwestie helpt).
- Jefta rouwt niet om de dood van zijn dochter, maar omdat ze maagd zou blijven. Aangezien ze zijn enig kind was, betekent dat dat z'n familielijn eindigt, een grote schande in Israel (Num. 27:1-11, 36). Daarnaast gaat de dochter 2 maanden de wildernis in met vriendinnen, niet om haar aanstaande dood te betreuren, maar omdat ze nooit zal trouwen. Verder wordt er toegevoegd na die 2 maanden, ze nooit een man had gehad. Maar zo'n opmerking is compleet loos als ze toen gedood is. Uiteraard had ze als dode niet zoveel contact meer met levende mannen.

Jefta's dochter leefde dus nog lang en gelukkig in dienst van de tempel. Alleen was ze daarin totaal toegewijd (zoals profeten vaak ook, etc) en mocht ze geen relatie aangaan. Jefta zelf was de pineut omdat hij niet nagedacht had voordat ie z'n belofte deed, en dus z'n geslacht eindigde bij zijn dochters generatie.

quote:

en voor (vrijwel?) elk aangedragen voorbeeld bestaat een heel redelijke verklaring die de cultuur etc van toen in rekening houdt. Maar als je zonder besef van de cultuur zomaar gaat shoppen in de bijbel, dan lijkt God inderdaad zoals Dawkins dat zo eloquent formuleert.

Waar de bijbel echter vol mee staat, is aan ons compleet vreemde gebeurtenissen in een compleet vreemde cultuur. Geen wonder dat we vaak de mist in gaan als we niet nauwkeurig lezen en historische context meenemen.

quote:

wat dacht je van 'alle punten' (iig van de tot nu toe aangedragene)?

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #16 Gepost op: januari 16, 2007, 11:19:38 am »

quote:

Pooh schreef op 16 januari 2007 om 10:55:
Ik zie dat jij in je openingspost God legt naast de maatlat van het westerse verlichtingsdenken. Als je dat doet, dan kun je inderdaad niet anders dan constateren dat God naar hun maatstaf een nogal rare god is, lichtelijk onvoorspelbaar, licht ontvlambaar en uitermate wreed. So what? Waar wil je dan over discussieren?
Dat hoeft niet hoor. Op poneer een stelling, en als iedereen die stelling gewoon onderschrijft, dan zijn we weliswaar snel klaar. Maar dat geeft natuurlijk niets.

Wat ik nog wel even wil noemen is dat ik het weliswaar eens ben met je opmerking dat ik het heb over een soort verlichtingsethiek, maar dat ik maak ook sterk maak voor de stelling dat dit OOK de ethiek is van de meeste mensen op dit forum. En ik bedoel daarmee dat ik denk dat de meeste mensen hier de basale ethische waarden en normen daarvan onderschrijft. We zijn per slot van rekening toch allemaal tegen moord en foltering? En tegen slavernij? En voor gelijkwaardigheid van mensen, etc....???

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #17 Gepost op: januari 16, 2007, 11:22:15 am »

quote:

penguin1978 schreef op 16 januari 2007 om 11:01:
Dat is  voor mij het toppunt van zinloosheid, de goedheid van God ter discussie stellen zonder te weten of Hij bestaat ... dan zou ik denken bepaal eerst voor jezelf of hij wel bestaat.
Dus het is ook zinloos om de ethiek van Allah te vergelijken met die van de God uit de bijbel of met die van bijv. het humanisme?

quote:

Pooh en ik mogen toch best een andere visie hebben?  :+ Overigens denk ik dat er al hele goede mensenrechten zijn ... ik maak me persoonlijk meer druk om de uitvoering ervan.
Ok, maar die komen volgens jou dus niet uit de bijbel? En dus wel van mensen? Nou, dan zijn ze toch te vergelijken met die van God? Wat is het probleem?

quote:

Maar misschien vanavond meer van mijn kant, het werk roept ... en als een slaaf krijg ik straks allerlei supervisors om me heen die schreeuwen 6 per uur 6 per uur  :+
Take your time! :)

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #18 Gepost op: januari 16, 2007, 12:31:02 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 januari 2007 om 11:17:
"een straf nodig is, dat die evenredig is met de ernst van de fout" is natuurlijk zo subjectief als de pest. Daar kunnen we niet zoveel mee.
Het verbaast me niet dat jij hier weinig mee kunt. Jij houdt nu eenmaal niet van gradaties. Helaas MOETEN we hier WEL wat mee en dat doen we dan ook. Onze rechtspraak kent namelijk proportionele strafmaat.

quote:

Wat we proportioneel noemen, is deels cultureel bepaald, deels door allerlei andere omstandigheden. In een samenleving waarin gevangenissen niet bestaan omdat er bv. niet het geld of de mogelijkheid is voor gevangenneming/bewaring, wat is in zo'n samenleving proportioneel? Een financiele/materiele boete? 40 stokslagen? Uitsluiting uit de samenleving, verbanning?
Ik ben dus duidelijk geen cultuur- of moraalrelativist, en ik wil het daar ook niet over hebben. Ik wil in dit topic maar bar weinig bewijzen, zelf niet dat ik gelijk heb wat betreft mijn uitleg over de bijbelverhalen die ik noem (al zal ik er zo wel wat op in gaan). Ik zal uiteraard jouw uitleg lezen en erover nadenken.
Wat ik voornamelijk wil is dat mensen eerlijk antwoord geven op de vraag of ze het handelen van God naar hun eigen (zo je wilt gevoelsmatige) maatstaven, 'goed' vinden.

quote:

Wat is de staf voor een cultuur waarin kinderoffers diepgeworteld zijn?  Mag zo'n cultuur blijven bestaan nadat er een kleine staf (zeg bv. een langdurige nare kriebelhoest) overheen is gegaan?
Nee, maar er zijn genoeg andere middelen om zo'n cultuur te bestrijden.

quote:

Is dat genoegdoening voor de angst, het lijden en de dood van vele kinderen, jaar in jaar uit? Hoe zit het met 'recidive' voor zoiets diepgewortelds als angst voor afgoden (de reden voor de kinder offers)? Het lijkt mij perfect verdedigbaar dat in die cultuur, met die beperkte middelen het opheffen van die complete cultuur geoorloofd is. Let wel, het staat er op sommige plekken heel hard in de bijbel, maar elders kun je lezen dat als Israel bv een vijandige stad aanviel, de 'overlopers' en de vluchtelingen moest laten leven. Alleen degenen die zich verzetten (en dus hun kindermoord-cultuur in stand wilden houden) werden gestraft. (zie http://www.christian-thinktank.com/rbutcher1.html)
Dus ieder individu (zelf de kinderen) uit zo'n 'kindermoord-cultuur' verdient het om van de aardbodem te verdwijnen, eventueel met het zwaard (zoals in Amalek)? Prima, als jij dat vindt....

quote:

zucht, er zijn weinig onderwerpen waarop zoveel verwarring is, en waar mensen zoveel onzin kunnen uitkramen als op het gebied 'slavernij'. Het is simpelweg onmogelijk om over 'slavernij' in de bijbel te spreken zonder aan films over de amerikaanse burgeroorlog of bv. Spartacus te denken. En dat is onzin, misleiding en demagogiek.

Dergelijke slavernij komt in de bijbel maar één of twee keer oid voor, namelijk als Israel het moet ondergaan in Egypte, wellicht tijdens de ballingschappen en misschien zijdelings als het over de romeinen gaat (die voor een deel dit soort slavernij hadden).
Ik zal er nog eens wat beter naar kijken, ' but they could have fooled me'.   En je kunt natuurlijk altijd dingen vrij makkelijk weer goedpraten (ach, zo erg was die slavernij niet). Wat ik toch vreemd blijf vinden is dat het niet gewoon duidelijk wordt uitgelegd, dus: Mensen tegen hun wil voor je laten werken is uit den boze, maar je kunt wel iemand tegen betaling in dienst nemen, en die moet je dan goed behandelen. Dat totaalbeeld kom ik in de bijbel toch echt niet tegen hoor.

quote:

Wist je dat Abraham z'n ontzettend grote rijkdom aan een 'slaaf' wilde nalaten? Wist je dat Jezus het over gelijkenissen heeft waarin als de baas van huis is, de 'slaven' meerdere talenten (een waar fortuin!) krijgen om te beheren? etc... Dit zijn geen slaven, dit zijn 'knechten'. Ze mogen dan hun hele leven (tenzij ze zich vrijkopen of vrijheid krijgen) in dienst zijn van dezelfde baas, ze werden als werknemers behandeld en kregen in het echt en in verhalen grote verantwoordelijkheid. De straf voor de dood van een slaaf was evenhoog als de straf op de dood van een vrije. Is dat hoe je als slavendrijver met slaven omgaat? Nee. (http://www.christian-thinktank.com/qnoslave.html)
Zoals ik al aangaf staan er in de bijbel ook regels hoe je om dient te gaan met slaven.

quote:

Dat het beter is om vrij te zijn (maar dat je je niet koste wat het kost moet vrijvechten) wordt door Paulus ergens gezegd. Maar tegen 'slavernij' (of beter 'levenslang in dienst als knecht') zoals ie in de joodse context bestond, valt weinig in te brengen. We hebben tegenwoordig de luxe dat we jaarlijks van werkgever kunnen wisselen, maar dat geldt ook pas een eeuw ofzo. Projecteer niet het beeld van de huidige wereld op een volkomen vreemde cultuur van 2000 jaar geleden, en evenmin je negatieve beeld van slavernij op een compleet ander begrip wat met hetzelfde woord vertaald wordt (helaas).
Tsja, dat doe ik natuurlijk wel. En terecht, want we hebben het niet over zomaar een boek uit een bepaalde tijd, nee, we hebben het over het vermeende woord van god. Sorry, maar ik zou daar mee van verwachten. Een wijzer boek.

quote:

Het gaat hier om één persoon, die juist enorm veel van God had gekregen, namelijk een zoon terwijl dat fysiek gezien onmogelijk was geworden, en de belofte op enorme aantallen nakomelingen. En als je goed naar het verhaal in kwestie kijkt, zie je dat Abraham zegt dat ze beiden ('wij', Gen 22:5) weer terug zullen komen. Het lijkt er dus op (maar ja, je kunt het nooit bewijzen natuurlijk) dat Abraham ergens op hoopte. Een tweede wonder misschien? In ieder geval stond tegenover deze 'wreedheid' dat God daarna Abraham rijkelijk gezegend heeft.
Klinkt allemaal weer heel erg als goedpraterij. Als we zouden lezen dat Keizer Nero dit van een van zijn onderdanen zou verlangen, dan zou iedereen het afdoen als sadisme. God komt er echter mee weg.

quote:

Jij en ik brengen het er ook niet levend af, en Pilatus loopt ook niet meer rond. Maar ik vermoed dat je bedoelt dat ze direct na die 2 maanden ter dood gebracht is? Er zijn zat argumenten waarom dat niet de betekenis van de tekst is (zie http://www.apologeticspress.org/articles/2320).
- 'brandoffer' ('olah) kan figuurlijk bedoeld zijn. Het kan in zo'n geval slaan op volkomen toewijding aan de tempeldienst
- mensenoffers waren volgens de Wet (dus door God) verboden (Lev 18:21; 20:2-5; Deut 12:31; 18:10) dus het is op zich al onwaarschijnlijk dat God een belofte met een conditie die verboden is, honoreert. (wat los staat van of God wel of niet die persoon in kwestie helpt).
- Jefta rouwt niet om de dood van zijn dochter, maar omdat ze maagd zou blijven. Aangezien ze zijn enig kind was, betekent dat dat z'n familielijn eindigt, een grote schande in Israel (Num. 27:1-11, 36). Daarnaast gaat de dochter 2 maanden de wildernis in met vriendinnen, niet om haar aanstaande dood te betreuren, maar omdat ze nooit zal trouwen. Verder wordt er toegevoegd na die 2 maanden, ze nooit een man had gehad. Maar zo'n opmerking is compleet loos als ze toen gedood is. Uiteraard had ze als dode niet zoveel contact meer met levende mannen.
Ik vind dit wederom heel erg vergezocht. Maar ja, het verbaast me niets. Uiteindelijk is alles goed te praten of anders te interpreteren. Het brandoffer was natuurlijk weer geen brandoffer, maar een leven zonder kinderen. En zo kan elke tekst omgebogen worden naar iets anders (soms misschien inderdaad terecht hoor). Mijns inziens moeten we ons toch wat te vaak in bochten wringen om zaken goed te praten. Daarnaast blijft mijn punt overeind, dat hier een onzinnig offer geaccepteerd wordt (met de nadruk op accepteren). Want ook al gaat het om maagd blijven i.p.v. sterven, dan nog blijf je verbijsterd achter met de vraag waarom God Jefta niet wakker schudt met de vraag hoe Jefta het in vredesnaam in z'n hoofd haalt om z'n dochter haar leven lang een man en kinderen te ontzeggen?

quote:

Jefta zelf was de pineut omdat hij niet nagedacht had voordat ie z'n belofte deed, en dus z'n geslacht eindigde bij zijn dochters generatie.
Nou nou, das erg. Nee, das idd veel erger dan het lot van zijn dochter!

quote:

en voor (vrijwel?) elk aangedragen voorbeeld bestaat een heel redelijke verklaring die de cultuur etc van toen in rekening houdt. Maar als je zonder besef van de cultuur zomaar gaat shoppen in de bijbel, dan lijkt God inderdaad zoals Dawkins dat zo eloquent formuleert.
Cultuur is irrelevant in het licht van een tijdloze almachtige god.

quote:

wat dacht je van 'alle punten' (iig van de tot nu toe aangedragene)?
Je overtuigt me op geen enkele manier. De bijbel blijft voor mij een rampzalig vervelend boek, vol van nare toestanden en gebeurtenissen.
Wat me trouwens opvalt is dat jij de enige bent die min of meer betoogt dat de bijbel WEL correspondeert met onze huidige moraal. De rest doet dat vooralsnog niet.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 12:36:54 pm door Anemino »

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #19 Gepost op: januari 16, 2007, 12:35:06 pm »
Samenvattend roept bovenstaande de vraag op of het handelen van god in de bijbel grofweg wel of niet correspondeert met onze huidige moraal (lees: de rechten van de mens). Nunc lijkt te betogen van wel, ik denk van niet. Misschien dat anderen zich hier eens over kunnen uitspreken.

Phaedrus

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #20 Gepost op: januari 16, 2007, 12:37:01 pm »
Mijn conclusie is: God wil dat we vertrouwen dat Hij goed is.

Maar mogen we deze discussie verbreden naar: wat bedoelde God toen hij zag dat wat Hij geschapen had  goed was. En aan het einde van de scheppingsweek zelfs zeer goed.
één fout is kenmerk van het ware.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #21 Gepost op: januari 16, 2007, 12:42:44 pm »

quote:

Phaedrus schreef op 16 januari 2007 om 12:37:
Maar mogen we deze discussie verbreden naar: wat bedoelde God toen hij zag dat wat Hij geschapen had  goed was. En aan het einde van de scheppingsweek zelfs zeer goed.
Liever niet, tenzij je van mening bent dat het relevant is voor de discussie...

Laodicea

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #22 Gepost op: januari 16, 2007, 12:47:02 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 12:35:
Samenvattend roept bovenstaande de vraag op of het handelen van god in de bijbel grofweg wel of niet correspondeert met onze huidige moraal (lees: de rechten van de mens). Nunc lijkt te betogen van wel, ik denk van niet. Misschien dat anderen zich hier eens over kunnen uitspreken.

Sorry hoor, maar ik onderschrijf de 'rechten van de mens' in z'n geheel niet als mijn moraal, en ik denk dat dat in essentie voor het overgrote deel van de wereldbevolkng opgaat. Bovendien zijn de 'rechten van de mens' zo breed opgesteld dat er nogal wat interpretatieverschillen zijn.

Zo zullen jij en ik en een willekeurige moslim allemaal de gelijkwaardigheid van man en vrouw onderschrijven, maar er wel iets verschillends onder verstaan.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #23 Gepost op: januari 16, 2007, 12:50:51 pm »
Nog even over slavernij.
In Exodus 21:2 staat:
Wanneer je een Hebreeuwse slaaf koopt, moet hij je zes jaar lang dienen; in het zevende jaar mag hij als vrij man vertrekken, zonder iets te hoeven betalen.

Nou, das mooi denk je dan. En misschien is het nog wel redelijk ook (je moet zo iemand opleiden, enzo). Maar waarom blijf ik dan toch nog met het gevoel zitten dat dit geen wederzijdse overeenkomst is. Dat dit allemaal plaatsvindt over het hoofd van de 'slaaf' heen?

Of lees wat er op volgt:
4 Als zijn meester hem een vrouw heeft gegeven en zij heeft hem zonen of dochters gebaard, blijven de vrouw en haar kinderen eigendom van de meester en moet de slaaf alleen weggaan.

Vrouw geven? Vrouw en kinderen zijn eigendom van de meester?
Het zal wel weer cultuurgebonden zijn, maar van God's woord zou ik toch echt iets anders verwachten. Ik zou een boek verwachten dat zijn tijd ver vooruit was. Dat bezit van vrouwen categorisch zou afwijzen, dat het woord slaaf noch knecht uberhaupt niet in de mond zou nemen, etc, etc.....
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 01:10:29 pm door Anemino »

Meindertd

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #24 Gepost op: januari 16, 2007, 12:51:27 pm »
Als ik de openingspost lees, interpreteer ik dat God gedefineerd als een medemens. Heel veel dingen komen namelijk in een ander licht te staan als God bv wordt gedefineerd als de maker. Want zo presenteert God zich in de bijbel. Zelfs Jezus haalt nog aan dat wij in principe klei zijn en God de pottenbakker. Er bestaat dus een verschil hoe mensen met elkaar moeten omgaan en hoe God met mensen omgaat.

Eigenlijk zou je tot de conclusie moeten komen dat wij daar geen uitspraak over kunnen doen. Bij gebrek aan kennis. oke dat zou een dooddoener zijn en is de discussie gesloten.

De eerste vraag waar ik over na denk is of de mensenrechten goed zijn? Onderschrijven we wel de echt de mensenrechten. Als je onderschrijft dat iedereen recht heeft op voedsel, onderdak, water, etc. Heeft dat concequenties voor de leefstijl van de westerse maatschapij. Zijn we niet bereid die concequenties te nemen, dan zijn mensenrechten maar een doekje voor het bloeden.  

Volgens mij bestaan mensenrechten alleen maar in de emotie en ratio. Maar zijn er nauwlijks mensen te vinden die bereid zijn offers te brengen om de rijkdom in de wereld anders te verdelen. Ik durf te betwijfelen of mensenrechten goed te noemen valt eerder hypocriet.  

Nu jouw voorbeelden:

Ik hoor om me heen steeds vaker de oproep om zwaarder te straffen. Zelfs de steun voor de doodstraf is aan het toenemen. Nog een gegeven wat in overweging dient te worden genomen. Is dat dood voor de maker niet een absoluut gegeven is. Ik persoonlijk vind de straffen van God niet buiten proporties mits je de mens als een pot van de pottenbaker beschouwd.

slavernij
Slavernij is een besmet woord sinds we slaven gingen roven en vervoeren naar Amerika. De Bijbelse slavernij was een middel om in leven te kunnen blijven om voedsel, kleding en water te krijgen. Toch komt slavernij in die vorm terug in de Wet, Werk en Bijstand. Je krijgt geen uitkering als je niet meedoet in een verplicht werktraject. Gelukkig worden daarbij ook de bijbelse normen gehanteerd dat zo'n verplicht traject een beperkte maximale duur kent van drie jaren.

Wreedheid
Wreed is mischien niet het goede woord in de geschiedenis die jij beschrijft. God laat zien dat hij echte opoffering vraagt. Iets waar de mensenrechten hopeloos in falen. Ik denk dat makaber een beter woord is dan wreed.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #25 Gepost op: januari 16, 2007, 12:57:31 pm »

quote:

Laodicea schreef op 16 januari 2007 om 12:47:
Sorry hoor, maar ik onderschrijf de 'rechten van de mens' in z'n geheel niet als mijn moraal, en ik denk dat dat in essentie voor het overgrote deel van de wereldbevolkng opgaat. Bovendien zijn de 'rechten van de mens' zo breed opgesteld dat er nogal wat interpretatieverschillen zijn.

Zo zullen jij en ik en een willekeurige moslim allemaal de gelijkwaardigheid van man en vrouw onderschrijven, maar er wel iets verschillends onder verstaan.
Ohhh jee, daar komt het moraalrelativisme weer om de hoek kijken. Sorry, maar als je die mening bent toegedaan, meng je dan niet in de discussie. Je mag meedoen als je grofweg (en je weet best wat ik bedoel) de moraal onderschrijft die ik heb verwoord in mijn openingspost.

(en natuurlijk zullen we over een heleboel dingen van mening verschillen, maar ik heb het over de grote basale dingen).

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #26 Gepost op: januari 16, 2007, 01:07:47 pm »

quote:

Meindertd schreef op 16 januari 2007 om 12:51:
De eerste vraag waar ik over na denk is of de mensenrechten goed zijn? Onderschrijven we wel de echt de mensenrechten. Als je onderschrijft dat iedereen recht heeft op voedsel, onderdak, water, etc. Heeft dat concequenties voor de leefstijl van de westerse maatschapij. Zijn we niet bereid die concequenties te nemen, dan zijn mensenrechten maar een doekje voor het bloeden.
De mensenrechten zijn toch de resultante van een bepaalde tendens om vreedzaam met elkaar samen te leven. Dat gaat weliswaar met horten en stoten en er kan ook best weer een periode van verval komen, maar ik maak me toch sterk onze huidige westerse samenleving beter fucntioneert en beter is voor mensen in de algemeen, dan een paar eeuwen terug (een nee, ik ben Stalin en Hitler heus niet vergeten).

quote:

Volgens mij bestaan mensenrechten alleen maar in de emotie en ratio. Maar zijn er nauwlijks mensen te vinden die bereid zijn offers te brengen om de rijkdom in de wereld anders te verdelen. Ik durf te betwijfelen of mensenrechten goed te noemen valt eerder hypocriet.
De mens is vaak ook hypocriet en vol van eigen belangen. Ik ben dat volledig met je eens hoor. Deste belangrijker dat er een soort van toetssteen is waar we nog een naar kunnen kijken. En vergeet ook niet dat het ook deels de basis vormt voor onze grondwet en rechtssysteem.

over wat je verder zegt is denk ik al voldoende gereageerd.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #27 Gepost op: januari 16, 2007, 01:08:35 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 12:57:
Ohhh jee, daar komt het moraalrelativisme weer om de hoek kijken. Sorry, maar als je die mening bent toegedaan, meng je dan niet in de discussie. Je mag meedoen als je grofweg (en je weet best wat ik bedoel) de moraal onderschrijft die ik heb verwoord in mijn openingspost.
Hmmmm, dit klinkt wel erg onaardig. Zo was het niet bedoeld. Sorry....

Nunc

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #28 Gepost op: januari 16, 2007, 01:09:50 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 12:31:
[...]
Het verbaast me niet dat jij hier weinig mee kunt. Jij houdt nu eenmaal niet van gradaties. Helaas MOETEN we hier WEL wat mee en dat doen we dan ook. Onze rechtspraak kent namelijk proportionele strafmaat.
waar tover je dit nu weer vandaan? Ik pleit juist voor de nuance. Lees de rest van m'n post maar. Ik stel alleen dat een standpunt als 'een straf nodig is, dat die evenredig is met de ernst van de fout' zo subjectief is als de pest. De ene persoon kan daaronder verstaan: "oog om oog, tand om tand", en de ander "een geldboete voor een oog, een kleinere geldboete voor een hand". Ik protesteer dus niet tegen de notie van proportioneel, maar tegen het feit dat het een absolute dooddoener is van Vermeersch. Proportioneel is leuk, maar daar kun je duizend kanten mee op, omdat niet aangegeven wordt wat voor proporties bedoeld worden.

Aafke

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #29 Gepost op: januari 16, 2007, 01:15:44 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 13:08:
Hmmmm, dit klinkt wel erg onaardig. Zo was het niet bedoeld. Sorry....

Ja, idd.. waarom negeer je overigens mijn post.

Krijg overigens een beetje de indruk dat jij God (waarvan je zegt dat je er niet in gelooft) wilt voorschrijven hoe Hij moet zijn (naar jou maatstaven).
De pot die de Pottenbakker verwijt dat hij...........

En over rechtvaardigheid, hoe rechtvaardig is God wanneer Hij iemand die ten tijde van zijn leven hier op aarde niets met Hem te maken wilde hebben afwijst.

Misschien eens tijd om je te gaan verdiepen (te gaan onderzoeken) in Wie Hij werkelijk is voordat je zoveel blabla hebt hier op een Christelijk forum.

Oh ja, nu ben ik natuurlijk onaardig.. :P
Er is onwrikbare trouw nodig in het zoeken, wat niet betekent dat men niet mag vallen. Trouw bestaat in het onmiddelijk opstaan na elke val.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #30 Gepost op: januari 16, 2007, 01:19:28 pm »

quote:

Nunc schreef op 16 januari 2007 om 13:09:
waar tover je dit nu weer vandaan? Ik pleit juist voor de nuance. Lees de rest van m'n post maar. Ik stel alleen dat een standpunt als 'een straf nodig is, dat die evenredig is met de ernst van de fout' zo subjectief is als de pest.
Nou, niet als 'de pest' dus. Dat is mijn veel te relativistisch. We zijn het er allemaal toch wel over eens dat iemands hoofd er niet af hoeft als hij een rol pepermunt steelt.

quote:

De ene persoon kan daaronder verstaan: "oog om oog, tand om tand", en de ander "een geldboete voor een oog, een kleinere geldboete voor een hand". Ik protesteer dus niet tegen de notie van proportioneel, maar tegen het feit dat het een absolute dooddoener is van Vermeersch. Proportioneel is leuk, maar daar kun je duizend kanten mee op, omdat niet aangegeven wordt wat voor proporties bedoeld worden.
Wat ik dus ook al tegen Laodicea zei: dat soort relativisme laat me koud!
Het uitroeien van volkeren goedpraten onder het mom van 'nou, ik weet niet hoor of dat zo buitenproportioneel is, daar KUN je anders over denken', daar heb ik geen enkele boodschap aan. Dan zijn we verder uitgepraat.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #31 Gepost op: januari 16, 2007, 01:23:38 pm »

quote:

Aafke schreef op 16 januari 2007 om 13:15:
Krijg overigens een beetje de indruk dat jij God (waarvan je zegt dat je er niet in gelooft) wilt voorschrijven hoe Hij moet zijn (naar jou maatstaven).
De pot die de Pottenbakker verwijt dat hij...........
Als je nogmaals bedenkt dat ik niet in god geloof, dan lijkt het me duidelijk dat het van mijn kant vrij absurd zou zijn om God iets voor te schrijven. Ik schrijf dus hooguit de bijbelschrijvers iets voor.

De rest is denk ik voor de discussie niet erg relevant.

Nunc

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #32 Gepost op: januari 16, 2007, 01:30:52 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 12:31:
[...]
Nee, maar er zijn genoeg andere middelen om zo'n cultuur te bestrijden.

zoals? kietelen totdat ze zeggen dat ze het echt echt echt nooit meer zullen doen? Officiele protesten indienen en de ambasadeur op het matje roepen?

Uiteraard kan God in een oogwenk alle slechterikken in lieve mensen veranderen, maar God geeft ons vrijheid. Alleen in uitzonderlijke gevallen (bv. als het te maken heeft met bedreigingen voor Israel, of als voorbeeld voor anderen) grijpt Hij in. Het zou terecht zijn om te vragen waarom Hij dat hier niet gedaan heeft. Misschien omdat het weinig nut heeft, omdat het veranderen van slechterikken in goedzakken nu niet echt een voorbeeldfunctie heeft richting andere slechterikken. Het valt niet op, het dringt niet door bij anderen. Een harde straf wel.

Maar ik sta open voor gedetaileerde oplossingen hoe je een heel volk uit 1000 voor Christus dat er een hobby van maakt om kinderen te offeren, met een ander middel kunt bestrijden?

quote:

[...]
Dus ieder individu (zelf de kinderen) uit zo'n 'kindermoord-cultuur' verdient het om van de aardbodem te verdwijnen, eventueel met het zwaard (zoals in Amalek)? Prima, als jij dat vindt....

Allereerst leg je me woorden in de mond ("zelfs de kinderen (..) verdient") en daar ben ik niet van gediend. Dit is een delicaat onderwerp en ik heb geen zin om hier als genocide-supporter neergezet te worden omdat jij niet goed leest of formuleert :(  

Zo'n cultuur verdient het inderdaad niet om voort te leven, maar dat zegt niks over de kinderen. Maar in die tijd had je geen gratis kinderopvang. Verder weten we niet precies wat er met de vluchtelingen gebeurde, maar later zien we van die 'compleet uitgeroeide culturen' gewoon weer mensen terug in Israel. De cultuur was dus wel weg, maar een deel van de mensen niet. Hoe deze contradictie kan? Misschien omdat je verkeerd gelezen heb. Cultuur weg betekent niet 'iedereen weg', maar diegenen die vasthouden aan de cultuur en haar met geweld verdedigen. Degenen die het dat niet waard vonden en vluchtten, hadden geen probleem (anders dan vluchteling zijn).

edit: en wat ik nog vergat (omdat ik het eigenlijk overduidelijk vond): het gegeven dat kinderen evt ook doodgingen betekent niet dat die kinderen gestraft worden. Wellicht (waarschijnlijk) hebben ze ruime comensatie van God gekregen voor hun afgebroken (toch al vrij waardeloze) leven. Het alternatief was zwerven en een roversbende vormen. Maar ja, dit is goedpraterij natuurlijk, want de hemel bestaat niet. En daarbij vergeten we voor het gemak maar even het feit dat ik dit verhaal juist kan rijmen met God, omdat ik weet dat Hij het (ook voor die kinderen) genadig en rechtvaardig heeft opgelost, en dat die kinderen dus waarschijnlijk naar de hemel zijn gegaan.

quote:

[...]
Ik zal er nog eens wat beter naar kijken, ' but they could have fooled me'.   En je kunt natuurlijk altijd dingen vrij makkelijk weer goedpraten (ach, zo erg was die slavernij niet). Wat ik toch vreemd blijf vinden is dat het niet gewoon duidelijk wordt uitgelegd, dus: Mensen tegen hun wil voor je laten werken is uit den boze, maar je kunt wel iemand tegen betaling in dienst nemen, en die moet je dan goed behandelen. Dat totaalbeeld kom ik in de bijbel toch echt niet tegen hoor.
nogmaals... slavernij in Israel is gewoon betaalde dienst. Wat is je punt? Als je merkt dat je zo makkelijk 'voor de gek gehouden wordt' zou dat wellicht een teken kunnen zijn dat je niet direct moet oordelen als je iets leest, maar even wat research moet plegen ipv overnemen wat een ander er aan gal over spuit? Ik kan me aan een dergelijke klakkeloze na-bep-houding iig mateloos ergeren.

quote:

[...]
Zoals ik al aangaf staan er in de bijbel ook regels hoe je om dient te gaan met slaven.
ja en? het zijn werknemers, geen bezit zoals bv. de slaven tijdens de slavernij in amerika.

quote:

[...]
Tsja, dat doe ik natuurlijk wel. En terecht, want we hebben het niet over zomaar een boek uit een bepaalde tijd, nee, we hebben het over het vermeende woord van god. Sorry, maar ik zou daar mee van verwachten. Een wijzer boek.
Je maakt hier de denkfout dat de bijbel (volgens christenen) een boek is van God zo ongeveer exlusief voor 21e eeuwse mensen. Je vergeet dan voor het gemak even de miljoenen/miljarden lezers die niet het genoegen hadden in de 21ste eeuw te leven, maar bv. 3000 jaar geleden of 1000. En die mensen moesten het ook kunnen lezen. Volwassen mensen kunnen wel 'kinderboeken' lezen, maar kinderen geen 'volwassenboeken'. Uiteraard gaat de analogie niet helemaal op. Ik bedoel niet dat de bijbel 'kinderlijk' is geschreven. Ik duidt op het kennisniveau van de lezers. Toenmalige lezers wisten alleen van hun cultuur, maar wij weten zowel van hun als onze cultuur. Als je dus een boek voor beide schrijft, dan is het met name in de taal van de cultuur van toen. Logisch, maar als je dat vergeet en 21'ste eeuws gaat lezen, dan krijg je complete onzin. Het is dus een wijs concept, behalve als je denkt dat de hele wereldgeschiedenis om de 21ste eeuw draait. |:(

quote:

[...]
Klinkt allemaal weer heel erg als goedpraterij. Als we zouden lezen dat Keizer Nero dit van een van zijn onderdanen zou verlangen, dan zou iedereen het afdoen als sadisme. God komt er echter mee weg.
tja, als Nero gelijke beloftes en gelijke wonderen vantevoren had gedaan, zou de situatie al heel anders liggen natuurlijk. Jij kunt het 'goedpraterij' noemen, maar ik noem jouw tegenvoorbeeld 'een stok zoeken om de hond te slaan'.

quote:

[...]
Ik vind dit wederom heel erg vergezocht. Maar ja, het verbaast me niets. Uiteindelijk is alles goed te praten of anders te interpreteren. Het brandoffer was natuurlijk weer geen brandoffer, maar een leven zonder kinderen.

je leest niet goed. Het offer is het schenken van je kind aan de tempel(dienst). Dat gebeurt elders ook. Denk aan Samuel die op die manier geofferd wordt, denk aan de bepalingen uit Exodus dat de eerstgeborene aan de Heer geofferd moet worden. Bij dieren gebeurde dat letterlijk (en daarna opeten), maar de bepaling gold óók voor eerstgeboren (mensen)kinderen. En die werden dus 'opgedragen' aan de Heer (en niet geofferd en opgegeten).

quote:

En zo kan elke tekst omgebogen worden naar iets anders (soms misschien inderdaad terecht hoor). Mijns inziens moeten we ons toch wat te vaak in bochten wringen om zaken goed te praten.

als het bij dooddoeners blijft in plaats van bewijzen, dan ga ik het niet serieus nemen hoor. Je gaat de mist in m.b.t. het offer, en je gaat niet in op de aangedragen bewijzen. Wat verwacht je dan van mij? Je hebt alleen lopen sputteren dat het zo niet kan, zonder tegenargumenten aan te dragen.

quote:

Daarnaast blijft mijn punt overeind, dat hier een onzinnig offer geaccepteerd wordt (met de nadruk op accepteren). Want ook al gaat het om maagd blijven i.p.v. sterven, dan nog blijf je verbijsterd achter met de vraag waarom God Jefta niet wakker schudt met de vraag hoe Jefta het in vredesnaam in z'n hoofd haalt om z'n dochter haar leven lang een man en kinderen te ontzeggen?
Misschien is het onzinnig ja, maar Jefta had ook zelf na kunnen denken. Nadenken is namelijk niet een exclusieve eigenschap van de 21-ste eeuwse mens. Soms moet je in deze wereld met de consequenties van je acties leven. Of wil je liever een wereld waarin je kunt doen wat je wilt, zonder ooit na te hoeven denken wat de consequenties zijn voor jezelf en voor anderen? Als kinderen zo opgevoed worden, worden ze hopeloos verwend.

quote:

[...]
Nou nou, das erg. Nee, das idd veel erger dan het lot van zijn dochter!

cultuur, cultuur, cultuur! Het was inderdaad erg voor Jefta, en óók voor die dochter uiteraard.

quote:

[...]
Cultuur is irrelevant in het licht van een tijdloze almachtige god.
hoezo? de mensen waar het om gaat leven anders - ongeacht de tijdloze almachtige God - nog steeds wel in een bepaalde cultuur en tijd.

quote:

[...]
Je overtuigt me op geen enkele manier. De bijbel blijft voor mij een rampzalig vervelend boek, vol van nare toestanden en gebeurtenissen.

en het frappante is, dat dat zo blijft ondanks dat je er geen argumenten voor aandraagt. Dat zet mij wel aan het denken.

quote:

Wat me trouwens opvalt is dat jij de enige bent die min of meer betoogt dat de bijbel WEL correspondeert met onze huidige moraal. De rest doet dat vooralsnog niet.

huh? Ik betoog dat jij de teksten verkeerd leest en op basis daarvan allerlei verkeerde conclusies trekt. Ik betoog bv. niet dat slavernij onze moraal is, maar dat wat jij denkt te lezen (en afkeurt) niet is wat er staat. Ik betoog ook niet dat het hebben van geen kleinkinderen (Jefta) een schande is, maar dat Jefta en tijdgenoten dat een schande vonden. En wat betreft strafmaten, die zijn simpelweg gekoppeld aan de mogelijkheden en onmogelijkheden van een clutuur, en die is in een nomadencultuur of simpele agrarische cultuur anders dan bij 21-ste eeuwse westerse landen.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 02:18:19 pm door Nunc »

Aafke

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #33 Gepost op: januari 16, 2007, 01:32:48 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 13:23:
Ik schrijf dus hooguit de bijbelschrijvers iets voor.
En waarom zou je dit willen, wat is daarvan het nut..? Lijkt mij vrij nutteloos, ik schrijf jou ook niet iets voor van wat jij wel of niet zou moeten doen of juist niet.

quote:

De rest is denk ik voor de discussie niet erg relevant.

Ok..

:w

Meindertd

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #34 Gepost op: januari 16, 2007, 01:34:28 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 13:07:
De mensenrechten zijn toch de resultante van een bepaalde tendens om vreedzaam met elkaar samen te leven. Dat gaat weliswaar met horten en stoten en er kan ook best weer een periode van verval komen, maar ik maak me toch sterk onze huidige westerse samenleving beter fucntioneert en beter is voor mensen in de algemeen, dan een paar eeuwen terug (een nee, ik ben Stalin en Hitler heus niet vergeten).

De mensenrechten zijn een product van de VN en niet alleen van onze westerse maatschapij. En ik ben van mening dat de samenleving van de westerse maatschapij grotendeels beter functioneerd door het kapitalisme dan dat dit door de mensenrechten komt. Als het grootste deel van de westerse maatscahpij geen zorgen hoeven te maken om brood en water, is er weinig behoefte om daarvoor te vechten.

Groeten

Meindert

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #35 Gepost op: januari 16, 2007, 01:38:06 pm »

quote:

Aafke schreef op 16 januari 2007 om 11:05:
Of we daarvoor alleen de Bijbel moeten lezen is nog maar net de vraag. Voor zover ik het nu kan vatten ben ik bij de Bijbel een 'uitlegger' nodig. De ervaring leert dat privé-interpretatie niet altijd werkt, zelfs verdeeldheid binnen het Christendom bewerkstelligd.
Nu kan je jezelf de vraag stellen door wie laat in me leren, vormen in mijn geloof. Door welke Kerk. Voor zover in het nu kan vatten zijn Bijbel en Kerk onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Ik denk dat je er met een wetenschappelijke blik naar moet kijken om te kunnen achterhalen wat er precies staat en hoe je het een en ander dient te interpreteren.

quote:

Dit klinkt mooi. En ik geloof dat God zo is, wat niet wil zeggen dat (onvolmaakte) mensen om je heen jou geen pijn kunnen doen en jou je geluk kunnen ontnemen.

Ook mooi, als ik daar de Bergrede naast leg ben ik al bijna klaar. ;)

Vanzelfsprekend.
Mag ik daaruit concluderen dat je je aardig kunt vinden in mijn uiteenzetting van wat 'goed' is?

quote:

Mee, eens.. heb je de topic al gelezen die ik jou gisteren aanreikte.
Zijn deze dingen geschreven omdat God dat daadwerkelijk deed of omdat mensen dachten dat God dat deed.
Dat mag jij (mogen jullie) zeggen. Als we al die dingen die ik verschrikkelijk noem vanaf nu puur kunnen toeschrijven aan menselijk denken en handelen, dan vind ik dat best. Dan gaf God dus geen opdracht aan Saul om Amalek uit te roeien en was de zondvloed (als het al heeft plaatsgevonden) gewoon een toevallige noodlottige tsunami.

quote:

Als ik kijk en lees in het N.T. zie ik Jezus juist zijn afschuw uitspreken over dit soort dingen. Dan staan de dingen die Hij zegt haaks op wat we soms in het O.T. kunnen lezen. Niet dat ik er nu volledig uit ben, ben ook nog lerende.
Ja, zo op het eerste gezicht heb ik ook wel te doen met Jezus, want het komt me voor dat hij nogal op twee benen hinkt. Hij is natuurlijk Jood en wenst zich te houden aan de wet (waaraan geen iota mag veranderen), maar tevens is hij een mens die gruwt bij het idee dat een vrouw gestenigd dient te worden vanwege overspel. En het is nu juist DAT dilemma waar ik het in mijn openingspost over heb.

quote:

Je geeft zelf al aan dat slaverij 'opzich' niet verkeerd is, bekijk het in de vorm van werkgever, werknemer, salaris en je ziet dat slavernij nog steeds bestaat.
Maar ik heb ook gezegd dat je op die manier wel heel veel moet goedpraten, en dat e er dan vaak nog niet bent. Want dan nog houd ik erg vaak een wansmaak over.

quote:

Hoe ik dit moet verklaren weet ik niet.
En na de reactie van Nunc?
En na mijn reactie daar weer op?

quote:

Je schrijft iets over het Godsbeeld, en ja.. als ik naar het Godsbeeld kijk wat gegeven wordt in het O.T. dan weet ik niet wat ik daarmee moet (wel als ik het kan en mag plaatsen in een bepaalde tijd, cultuur en manier van denken)
Blijkbaar heb jij er dan toch meer moeite mee dan Nunc. Volgens hem is er geen vuiltje aan de lucht en interpreteer ik (en jij dus ook) het allemaal verkeerd.

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #36 Gepost op: januari 16, 2007, 01:38:44 pm »
{voorbehoud: ik ga niet herhalen dat alles wat ik zeg, slechts mijn mening, mijn geloof, mijn visie is. Als ik zeg dat iets zo is, dan kan ik dat wel onderbouwen, maar alleen wie gelooft wat ik geloof, zal die onderbouwing voor 100% accepteren.}

quote:

Nee. God is wel goed, en bron van al het goede. Maar goed is niet God. Je kan een eigenschap niet gelijkstellen aan de drager van die eigenschap. Is een zwaan wit? ja. Is wit een zwaan? nee.

quote:

Dat zou een uitweg voor een foute vraag kunnen zijn ja.

quote:

Met God bedoel ik de God van het christendom.
Mooi, want er is geen andere.

quote:

En als we dus iets willen weten over God dan moeten we de bijbel lezen.
Onjuiste conclusie. Alléén een uiterst beperkte groep christenen gelooft dit. Een al wat grotere groep meent dat je dan de Bijbel moet lezen in het licht van de kerkvaders en de exegetische tradities van de eigen kerk, en een overgrote meerderheid van de christenen, gelooft dat je dan moet luisteren naar de Kerk en vanuit dat verstaan óók de Bijbel kan lezen. Het spijt me, maar ik kan niet akkoord gaan met een discussie die op een stropop is gebaseerd, namelijk “God is dat wat ik zonder enige contextuele kennis en als ongelovige meen te lezen in de Bijbel”. De God van het christendom, is de God waarover we belijden in het credo van Nicea/Constantinopel, in het credo van de Twaalf, in het credo van Athanasius, die inspirator is van de Schrift en die ons middels de Schrift toespreekt, die kenbaar is uit de schepping, die stichter is van de Kerk, haar hoofd en haar bruidegom, haar leidsman, en haar behoeder is. Praten over een cartoon lijkt me zinloos.

quote:

Dan de vraag wat goed is. Als we er vanuit gaan dat God almachtig, alwetend en perfect is, dan zou je kunnen stellen dat 'goed' bepaald wordt door God, en dan waren we zo klaar.
Inderdaad. Ik wees je direct al op de logische fout in je vraagstelling. Een fout die je versterkt door onder “God” de God van het christendom te verstaan, en niet een (onjuist) ander godsbeeld. Die God is inderdaad goed, en bron van al het goede, en is daarmee de levende impliciete definitie van “goed”.

quote:

Dat bedoel ik dus niet.
Dan zal je “goed” moeten definieren in menselijke termen, daarmee het woord tekort doende. Dat kan nuttig zijn voor je vraagstelling, maar dan moet wel glashelder zijn dat waar “goed” staat, bedoeld wordt “niet geheel goed, maar goed naar een specifieke menselijke definitie”.

quote:

Maar wat dan wel? Om die vraag te beantwoorden laat ik even Ettienne Vermeersch aan het woord (omdat hij beter verwoordt wat ik wil zeggen):
"Met de termen goed <...> bedoel ik heel simpel wat de mensen van nu, gelovigen zowel als ongelovigen, daaronder verstaan. (En het gaat niet over míjn ethiek, maar over die welke bijvoorbeeld aan de Universele Verklaring van de Mensenrechten ten grondslag ligt.)
Ettienne weet het leuk te zeggen, maar verondersteld te veel. Aan de Universele Verklaring van de rechten van de mens, ligt géén universele, maar een plaats en tijdgebonden denkbeeld ten grondslag. Een denkbeeld, dat, zoals Ad Verbrugge overigens haarfijn aantoont, de ethiek is van de baron van Munchhausen, een ethiek die de mens tot norm en tot onderwerp van ethiek maakt, en dus zichzelf aan de eigen haren uit het moeras tracht te trekken. Dat is geen ethiek, dat is mooipraterij om de eigen, privé-visie, een schijn van universaliteit mee te geven. Het is niet zonder reden dat de Islamitische landen deze “universele” verklaring altijd bestreden hebben. En ook ik persoonlijk erken haar noch als universeel, noch als juist.

quote:

Iemand is goed wanneer hij het lijden poogt te reduceren en het geluk te doen toenemen.
Dit is zuiver het utilitarisme van Bentham. Een in de grond puur egocentrische ethiek van de Verlichting, die overigens nog nooit in de praktijk is gebracht (zie opnieuw Ad Verbrugge) en slechts de fundamenten levert voor Nietzschiaans fascisme, Marxistisch communisme, en de moordende vrije markt van Adam Smith. Een ethiek die op papier goed klinkt, maar slechts deze uitwassen tot gevolg heeft, deugt simpelweg niet.

quote:

Goed (en wijs) is tevens wie de maatschappelijke structuren zo wenst te organiseren dat ze het menselijk geluk bevorderen; dat betekent onder andere dat slavernij onduldbaar is.
Dan zal je eerst moeten aantonen dat het systeem van slavernij altijd het menselijk geluk kleiner maakt, dan het alternatief.

quote:

Voor velen impliceert dat ook de verwerping van foltering in de rechtspraak
Alleen voor degenen die zonder nadenken het eigen systeem verkiezen boven een systeem dat ze niet begrijpen. Dat folteren “slecht” is zal ik niet betwisten. Maar ik betwist wel dat een rechtssysteem waarbij mensen zuiver op grond van secundaire bewijsvoering, een vooringenomen rechter, en tunnelvisie bij OM en opsoringsapparaat, per definitie beter is dan een systeem waarin alleen primair bewijs acceptabel is. Ik wijs er op dat naar het rechtsgevoel van de middeleeuwer ons systeem barbaars en onmenselijk is, en het systeem waarin foltering past, humaan en rechtvaardig.

quote:

en het nastreven van rechtvaardigheid: met andere woorden dat het goede wordt beloond en, als er een straf nodig is, dat die evenredig is met de ernst van de fout. Meer bepaald volgt hieruit dat de doodstraf ofwel onaanvaardbaar is, ofwel slechts in uitzonderlijke gevallen wordt toegepast."
Hoewel ik die visie deel, zie ik niet in dat ze universeel is.

quote:

Je vergeet helaas die termen van een definitie te voorzien. Gezien je extreme lokalisatie van het begrip “goed” naar plaats, cultuur en tijd, heb ik er geen vertrouwen in dat je begrip “liefde” en “barmhartigheid” wel zo universeel is.

Vergis je niet, als je graag een grote broek aantrekt, zal je die moeten kunnen dragen. Een uiterst lokaal idee van “goed” universeel verklaren vergt meer dan een “dat voelt toch zeker iedereen zo”. Ik bedoel het niet lomp, maar als je in de ET-discussie, terecht, eist dat anderen zich in de materie verdiepen, en niet maar wat blaten, laadt je ook een serieuze verplichting op jezelf.

quote:

Nee, je vraag was of goed God te noemen is. Ik neem aan dat dat geen vergissing was, maar dan kan je nu niet ineens de vraag omdraaien. Dit is een nieuwe, een andere vraag.

quote:

Ik zal niet gaan betogen dat God geen tekenen van goedheid laat zien. Integendeel. De God van de bijbel stelt zich vaak liefdevol en barmhartig op.
Zoals eerder gezegd, er is geen God van de Bijbel. Er is een Bijbel van God, zeker. En de Bijbel is een belangrijk hulpmiddel om God te kennen. Maar in zichzelf is het een dood boek zonder veel betekenis.

quote:

Daarnaast pleit Jezus (waarvan ik mag aannemen dat hij spreekt namens God, als hij zelf al niet God was)
Ik dacht dat je over de God van het christendom wilde spreken? Voeg er dan niet een andere discussie in, en beperk je tot God, zoals het christendom over Hem spreekt. Jezus is dus God.

quote:

voor naastenliefde en in meerdere gelijkenissen voor barmhartigheid, of tracht hij een eventuele straf proportioneel te houden. Kortom: God laat goedheid zien.
Maar niet altijd!
Jij zegt het, en belangrijker, je gaat het onderbouwen zo te zien.

quote:

Ten eerste: “de zondvloed” is wellicht een lokale, grote overstroming, er is niet veel grond om aan te nemen dat het betreffende verhaal rond Noach van historisch-journalistieke aard is. De overgrote meerderheid van het christendom (daar hadden we het toch over?) zal zonder moeite aanvaarden dat het verhaal een grote mythologische waarde heeft, en een kleine historische waarde. De betekenis van het verhaal is te vinden in verschillende lagen, maar heeft toch vooral te maken met de menselijke Godservaring.
Ten tweede: al geeft het verhaal een letterlijk feitenverslag, op welke objectieve gronden, die volgen uit je definities, of uit nog niet door jou gedefinieerde universele begrippen, volgt dat “we” deze strafmaatregelen tegenwoordig buitenproportioneel zouden noemen?

quote:

Slavernij
Op basis van mijn definitie van 'goed' valt slavernij duiidelijk niet te tolereren.
Dat kan je beweren, maar de onderbouwing heb ik niet gezien. Zou je die nog even willen herhalen?

quote:

Toch komt het veel voor in de bijbel. De bijbel geeft zelfs richtlijnen voor het behandelen van slaven. Gelukkig wordt dan regelmatig gezegd dat mensen hun slaven goed moeten behandelen, maar beter zou zijn geweest als iemand met het gezag van God in zijn eigen boek zich in felle bewoordingen zou uitspreken tegen slavernij.

Ten eerste: ook huidziekten komen veel voor in de Bijbel. De Bijbel geeft zelfs aan hoe hiermee om te gaan. Moeten we daaruit afleiden dat God huidziekten tot een nuttig onderdeel van de scheppingsorde rekent?
Ten tweede: waarom zou het beter zijn geweest als God de menselijke vrijheid om de maatschappij in te richten zou beperken op dit punt?
Ten derde: wat is het essentiele verschil tussen een slaaf en een ongeschoolde arbeider in de olie-industrie van Oezbekistan, een vluchteling in een uitzetcentrum, een illegaal die ondergedoken leeft, of wat dat betreft, jij en ik?

quote:

Wreedheid
Ja, toch ook. Een vader opdracht geven om zijn zoon te offeren en pas op het allerlaatste moment hem tegenhouden?
Wat is daar precies mee?

quote:

Om even te checken of hij wel voldoende ontzag heeft voor God?
Kan je dan eerst even aantonen dat dat de motivatie van God was?

quote:

Zoiets doe je toch niet?
Nee, maar ik ben God dan ook niet. Wat is precies je punt?

quote:

En ok, er kwam een engel tussenbeiden, dat is heel mooi natuurlijk. Tenminste, dat was deze keer het geval. De dochter van Jefta heeft het er niet levend vanaf gebracht.
Ten eerste: Wij vieren niet de dag van de geboorte in de wereld, maar van de geboorte in de hemel. Wat jij “niet levend” noemt, noemen anderen “het ware leven”. Wreedheid, is nogal een subjectief begrip.
Ten tweede: zou je “wreedheid” kunnen definieren? De definitie “wreedheid is dat wat ‘je toch niet doet’” vind ik wat matig bruikbaar.

quote:

Ten eerste: je definitie van “goed” heb ik gemotiveerd bestreden.
Ten tweede: je poging God te reduceren tot “dat wat ik in de Bijbel denk te lezen over God” heb ik gemotiveerd bestreden.

Kortom, vooralsnog heb ik gemotiveerd ieder onderdeel van je mening bestreden.
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #37 Gepost op: januari 16, 2007, 01:44:20 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 11:19:
[...]
Wat ik nog wel even wil noemen is dat ik het weliswaar eens ben met je opmerking dat ik het heb over een soort verlichtingsethiek, maar dat ik maak ook sterk maak voor de stelling dat dit OOK de ethiek is van de meeste mensen op dit forum. En ik bedoel daarmee dat ik denk dat de meeste mensen hier de basale ethische waarden en normen daarvan onderschrijft. We zijn per slot van rekening toch allemaal tegen moord en foltering? En tegen slavernij? En voor gelijkwaardigheid van mensen, etc....???

Nee, ik onderschrijf die ethiek niet. Ik heb grote bezwaren tegen ons rechtssysteem, waarin mensen op grond van secundair bewijs voor jaren in de cel worden gegooid. Slavernij is het effectieve gevolg van onze ethiek. En als je daar voorbeelden van wil, ga dan maar eens op de wallen praten, in de bordelen van Thailand en Brazilie. Of in de sweatshops in lagelonenlanden.

Ik zei het al, een ethiek die A zegt, maar B veroorzaakt, deugt niet. Wat A en B ook zijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #38 Gepost op: januari 16, 2007, 01:45:11 pm »

quote:

[...]

(en natuurlijk zullen we over een heleboel dingen van mening verschillen, maar ik heb het over de grote basale dingen).
Uhm... dat heeft niets te maken met relativisme, integendeel. Ik constateer slechts dat jij een absloute norm stelt die niet bestaat in die vorm. Jij poneert de humanistische moraal als een universele, en ze is dat niet, dat betekent eigenlijk dat je uitgangspunt al fout is. ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #39 Gepost op: januari 16, 2007, 01:50:38 pm »

quote:

Meindertd schreef op 16 januari 2007 om 13:34:
De mensenrechten zijn een product van de VN en niet alleen van onze westerse maatschapij. En ik ben van mening dat de samenleving van de westerse maatschapij grotendeels beter functioneerd door het kapitalisme dan dat dit door de mensenrechten komt. Als het grootste deel van de westerse maatscahpij geen zorgen hoeven te maken om brood en water, is er weinig behoefte om daarvoor te vechten.
Ik weet ook niet precies hoe dat is gegaan. Het zal deels een samenloop van omstandigheden zijn geweest. Kapitalisme zal meegeholpen hebben. En vergeet de wetenschap niet, die het welzijn van mensen op een hoger plan heeft getrokken (en nog doet). Hoe hoger het welzijn, deste meer je dat in stand wilt houden en deste meer ben je bereid om afspraken te maken over hoe dat te realiseren. En idd, deste minder aanleiding is er voor conflict.  
Maar hoe het er is gekomen doet er niet zoveel toe. En daarnaast beweer ik ook niet dat we nu zo verschrikkelijk goed zijn. Maar de mensenrechten liggen er en de meeste mensen onderschrijven ze (niet in detail, maar toch wel in hoofdlijnen). En natuurlijk kun je dan wijzen op het voorkomen supportersrellen, of een steekpartij, de moord op Fortuyn en Van Gogh, het meisje van Nulde, Dutroux, kinderporno, etc.. Tuurlijk bestaat dat allemaal en uiteraard staat dat haaks op de rechten van de mens. Maar uiteindelijk zijn en blijven dat excessen en is het niet iets dat 'de samenleving' nastreeft. Als samenleving onderschrijven we wel degelijk de basale rechten van de mens, en daar had ik het over.

Laodicea

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #40 Gepost op: januari 16, 2007, 01:54:27 pm »
Volgens mij kunnen we beter de 'rechten van de mens' buiten beschouwing laten, anders dan kom je ook nog eens terecht in oneindige interpretaties daarvan. Ik stel voor dat je je ethiek daarom wat verhelderd. :)

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #41 Gepost op: januari 16, 2007, 01:54:57 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 12:50:
Het zal wel weer cultuurgebonden zijn, maar van God's woord zou ik toch echt iets anders verwachten. Ik zou een boek verwachten dat zijn tijd ver vooruit was. Dat bezit van vrouwen categorisch zou afwijzen, dat het woord slaaf noch knecht uberhaupt niet in de mond zou nemen, etc, etc.....

Ja, en je praat nu als Loeki in het ET-topic. Sorry dat ik het bot moet zeggen. Jij zou zus verwachten, jij zou zo verwachten. Het is me wat.

Als Jezus zegt dat het huwelijk niet ontbonden kan worden, doemt de vraag op waarom dat dan volgens de wet van Mozes wel mocht? Is God wispelturig? Nee, zegt Jezus, de oude wet was zo om de hardheid van de harten van de joden. Maar sinds Jezus' komst is er een nieuwe tijd aangebroken. Hieruit kan je dus al begrijpen dat de wet van Mozes niet uitsluitend een weergave is van hoe God wil dat mensen leven, maar dat dit nadrukkelijk is aangepast aan het volk voor wie die wet gegeven wordt, dus inderdaad volstrekt cultureel bepaald. Dat komt jou slecht uit, maar dat is het Bijbels aantoonbare feit.

Of jij het nu leuk vindt of niet, is met alle respect voor hoe belangwekkend je bent, volmaakt irrelevant in het licht van de Eeuwige. Het is simpelweg geen argument, of beter gezegd een dom argument, om je oordeel over God, of over de Bijbel, op niets beters te funderen dan "ik had anders verwacht". Diezelfde domheid vecht je hard, en terecht, aan als het over ET gaat. Maar in een onderwerp waar je dat blijkbaar niet uitkomt, veroorloof je je spot en oordeel op precies dezelfde categorie schijnargumenten. Jammer, en funest voor het vervolg van dit topic, voorspel ik je. Ik zou je heel dringend willen adviseren jezelf dezelfde normen op te leggen, die je anderen oplegt.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 01:55:14 pm door diak2b »

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #42 Gepost op: januari 16, 2007, 01:56:27 pm »

quote:

[...]

Boeiende discussietechniek. Na de stropop komt nu de true scottsman.

"Iedereen onderschrijft de rechten van de mens"
"Niet waar, ik niet"
"dan mag jij niks meer zeggen"

8)7

Nunc

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #43 Gepost op: januari 16, 2007, 01:57:35 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 januari 2007 om 13:54:

(..)

Of jij het nu leuk vindt of niet, is met alle respect voor hoe belangwekkend je bent, volmaakt irrelevant in het licht van de Eeuwige. Het is simpelweg geen argument, of beter gezegd een dom argument, om je oordeel over God, of over de Bijbel, op niets beters te funderen dan "ik had anders verwacht". Diezelfde domheid vecht je hard, en terecht, aan als het over ET gaat. Maar in een onderwerp waar je dat blijkbaar niet uitkomt, veroorloof je je spot en oordeel op precies dezelfde categorie schijnargumenten. Jammer, en funest voor het vervolg van dit topic, voorspel ik je. Ik zou je heel dringend willen adviseren jezelf dezelfde normen op te leggen, die je anderen oplegt.

gelukkig, ik ben niet de enige die dit observeert. Het is idd precies hetzelfde gedrag. Niet ingaan op argumenten maar wel het standpunt herhalen dat je het maar niks vindt.

Anemino

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #44 Gepost op: januari 16, 2007, 01:57:35 pm »

quote:

diak2b schreef op 16 januari 2007 om 13:38:
De God van het christendom, is de God waarover we belijden in het credo van Nicea/Constantinopel, in het credo van de Twaalf, in het credo van Athanasius, die inspirator is van de Schrift en die ons middels de Schrift toespreekt, die kenbaar is uit de schepping, die stichter is van de Kerk, haar hoofd en haar bruidegom, haar leidsman, en haar behoeder is. Praten over een cartoon lijkt me zinloos.
Ja, dan lijkt het me vrij zinloos om daar met jou verder over te praten. Maar dan zou je eventueel ook kunnen volstaan met te zeggen dat ik op basis van die 'cartoon' gelijk heb (maar in algemene zin, op basis van jouw godsbeeld, uiteraard niet).

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #45 Gepost op: januari 16, 2007, 01:58:29 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 13:07:
[...]
Op dit forum is een redelijk algemeen aanvaarde methode voor "je sterk maken": onderbouwen met feiten en argumenten.

Het argument "ik heb toch gelijk, want ik heb toch zeker gelijk" is de zoveelste drogreden die ik je zie hanteren in dit topic.

Nunc

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #46 Gepost op: januari 16, 2007, 02:00:31 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 13:57:
[...]
Ja, dan lijkt het me vrij zinloos om daar met jou verder over te praten. Maar dan zou je eventueel ook kunnen volstaan met te zeggen dat ik op basis van die 'cartoon' gelijk heb (maar in algemene zin, op basis van jouw godsbeeld, uiteraard niet).

als die cartoon waar was, dan hadden wij deze discussie niet eens (nog ongeacht wat precies de positie van het OT is in de kerk), dan stonden we waarschijnlijk aan dezelfde kant.

Maar je cartoon is een pardodie, een vertekening, een karikatuur. Maar zodra we je erop wijzen, kom je met gemompel over goedpraterij. Je hebt vantevoren besloten dat jouw karikatuur weergeeft hoe de bijbel is, en als anderen je erop wijzen dat je je 21'ste eeuwse bril eens even af moet leggen, dan wuif je dat weg, want jij hebt immers a priori al besloten dat jouw karikaturale beeld klopt. Uiteraard is dan alles goedpraterij, want jij weet immers al wat de waarheid is.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 02:02:00 pm door Nunc »

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #47 Gepost op: januari 16, 2007, 02:02:45 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 13:50:
[...]
Ik weet ook niet precies hoe dat is gegaan. Het zal deels een samenloop van omstandigheden zijn geweest. Kapitalisme zal meegeholpen hebben. En vergeet de wetenschap niet, die het welzijn van mensen op een hoger plan heeft getrokken (en nog doet). Hoe hoger het welzijn, deste meer je dat in stand wilt houden en deste meer ben je bereid om afspraken te maken over hoe dat te realiseren. En idd, deste minder aanleiding is er voor conflict.  
Maar hoe het er is gekomen doet er niet zoveel toe.
Ziedaar, gebrek aan kennis als argument om die kennis irrelevant te verklaren. En weer een drogreden.

Als je wel zou weten hoe .e.e.a tot stand is gekomen, zou je weten dat het een puur cultureel bepaald, door een uniek moment in de geschiedenis mogelijk gemaakt, gegeven is, en dat er niets universeels aan is. Maar dat niet te weten is inderdaad voor je standpunt makkelijker, en dus verklaar je die kennis, hoewel je haar niet hebt en dus niet op relevantie kan beoordelen, irrelevant.

quote:

En daarnaast beweer ik ook niet dat we nu zo verschrikkelijk goed zijn. Maar de mensenrechten liggen er en de meeste mensen onderschrijven ze (niet in detail, maar toch wel in hoofdlijnen).
Dat beweer je, maar opnieuw, feiten en argumenten blijven uit.

diak2b

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #48 Gepost op: januari 16, 2007, 02:04:28 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 13:57:
[...]
JIJ brengt een stropop in de discussie, ik geef je aan hoe je daar een reëler beeld van zou kunnen maken, en dan wordt ik uit de discussie gezet. Misschien kan je je beter beperken tot een gesprek met Loeki. Jullie hebben opmerkelijk diepgaande overeenkomsten.

Het is niet "mijn" Godsbeeld, maar het christelijke godsbeeld. Jouw cartoon is niets anders dan het atheïstische godsbeeld-beeld. En daarmee maak je jezelf belachelijk. Ik had je dat willen besparen, maar ik begin de indruk te krijgen dat dit gesprek je helemaal niet interesseert. Alles draait er slechts om dat jij je eigen gelijk bevestigd wil krijgen, en wie dat neit doet krijgt hoon of het verzoek weg te wezen. Sterk hoor.
« Laatst bewerkt op: januari 16, 2007, 02:06:11 pm door diak2b »

Aafke

• Bekijk profiel
Is goed God?
« Reactie #49 Gepost op: januari 16, 2007, 02:11:08 pm »

quote:

Anemino schreef op 16 januari 2007 om 13:38:
Ik denk dat je er met een wetenschappelijke blik naar moet kijken om te kunnen achterhalen wat er precies staat en hoe je het een en ander dient te interpreteren.

Kan voor een deel maar dan mis je m.i. het meest essentiele, de Godsopenbaring.

quote:

Mag ik daaruit concluderen dat je je aardig kunt vinden in mijn uiteenzetting van wat 'goed' is?
Vanuit mijn menselijke kant beredeneerd, ja...

quote:

Dat mag jij (mogen jullie) zeggen. Als we al die dingen die ik verschrikkelijk noem vanaf nu puur kunnen toeschrijven aan menselijk denken en handelen, dan vind ik dat best. Dan gaf God dus geen opdracht aan Saul om Amalek uit te roeien en was de zondvloed (als het al heeft plaatsgevonden) gewoon een toevallige noodlottige tsunami.
Welke opdrachten God wel of niet gaf weet ik niet. Ik was er niet bij. En nog.. nog denken sommige mensen in deze tijd dat God bepaalde opdrachten geeft in de vorm van trouwen, zonder elkaar goed te kennen, op een bepaalde datum (waar ik persoonlijk mijn vraagtekens bij zet)
Verder weet diak2b hier inhoudelijk meer over te zeggen dan ik.  

quote:

Ja, zo op het eerste gezicht heb ik ook wel te doen met Jezus, want het komt me voor dat hij nogal op twee benen hinkt.
Nee, ik geloof dat Hij de Kern van Gods Waarheid kwam (en nog steeds komt) brengen/openbaren/verkondigen.

quote:

Hij is natuurlijk Jood en wenst zich te houden aan de wet (waaraan geen iota mag veranderen), maar tevens is hij een mens die gruwt bij het idee dat een vrouw gestenigd dient te worden vanwege overspel. En het is nu juist DAT dilemma waar ik het in mijn openingspost over heb.
Misschien toch eens tijd op je (nog meer) te gaan verdiepen in Wie die Persoon nu werkelijk was en is..?

quote:

Maar ik heb ook gezegd dat je op die manier wel heel veel moet goedpraten, en dat e er dan vaak nog niet bent. Want dan nog houd ik erg vaak een wansmaak over.
Ach, ik weet het niet. Die wansmaak is nog steeds mogelijk, ook in een gewone werknemer/werkgever-relatie. Kijk maar om je heen.

quote:

En na de reactie van Nunc?
En na mijn reactie daar weer op?
Mijn kennis schiet tekort. Behoorlijk ook en geef daar geen reactie op.

quote:

Blijkbaar heb jij er dan toch meer moeite mee dan Nunc. Volgens hem is er geen vuiltje aan de lucht en interpreteer ik (en jij dus ook) het allemaal verkeerd.
Ik reageer vanuit 'dit moment' wat ik denk te weten, wat ik denk geleerd te hebben... wetende onderweg te zijn.