quote:
Ja, tenminste, heb dat wel gedaan.
quote:
Het staat toch in de bijbel als een wet van God die toch niet aan alleen maar de Joodse cultuur toe te schrijven is?
Klopt. Maar wel toe te schrijven aan het Joodse volk. Ik ben geen Jood, jij wel?
quote:
Ik kan namelijk zonder meer afleiden uit allerlei N.T. zaken dat Jezus zelf ook zo Joods als wat moet hebben geleefd.
Hij was dan ook een Jood.
quote:
Hij was besneden. Dit is een teken van het Verbond met God.
Van het Joodse volk met God, om iets nauwkeuriger te zijn.
quote:
Het enige waar de Farizeeërs een punt mee hadden met hun gemekker met hun ogen op steeltjes, was dat een discipel en niet eens Jezus zelf een graantje op de sabbath vergaarde (hout sprokkelen werd in het OT bestraft met steniging, vergaren van voedsel het manna was ook verboden t.t.v. Mozes). Waaruit ik "tussen de regels door" afleid dat Jezus voor het overige, ook gezien het feit dat hij in synagoges preekte onder de priemende blik van Farizeërs, dus zeer in aanmerking kwam voor die functie ook in de ogen van de Joden.
Nomgaals, hij was dan ook een Jood.
quote:
Hij was pro steniging,
No kidding, waar staat dat?
quote:
maar vond alleen niet een rechtvaardig iemand onder de hypocrieten om die straf ten uitvoer te brengen, daarom kwam Hij misschien in die tijd in Israël in een fysiek lichaam.
Misschien. Maar misschien ook omdat Hij de in het OT talloze malen voorzegde messias was, omdat Hij door lijden, dood en verrijzenis de verlossing kwam brengen. Maar inderdaad, misschien ook ter bevordering van steniging door niet-hypocrieten, je weet het niet he.
quote:
De functie van profeten zoals in het OT beschreven, komt tijd komt raad.
Eh, wat zeg je?
quote:
Hij dreef demonen in varkens, die zich daar kennelijk meer op hun gemak voelden.
Kennelijk niet, anders was dat drijven niet zo nodig.
quote:
Varkens zijn zoals welbekend, niet kosher omdat ze niet herkauwend zijn én gespleten hoeven hebben. God wilde namelijk dat Israël een heilig volk zou zijn en dat was er onderdeel van.
aha.
quote:
Dus wat vinden jullie er van?
Ik vind het tamelijk ongezond, christenen die dwepen met de Joodse Wet, die terug willen naar de tijd vóór Christus, die Christus' offer terzijde schuiven en weer lekker de Wet gaan houden.
quote:
Wat zijn de normen t.a.v. kosher leven en sabbatsheiliging?
Norm 1: dat je Jood bent.
Norm 2: dat Christus nog niet gekomen is, kortom, dat het NT een wat gestoorde fantasie is.