quote:
niet alleen irritant, maar ook gewoon postmodernistische onzin. Ongetwijfeld zullen er wel eens vragen zijn waarop geen antwoord is, maar normaal gesproken is deze zin gewoon een excuus om niet orthodox te hoeven geloven.
Waar het op neerkomt is dat je een climaat creëert waarin iedereen zelf maar moet weten wat hij gelooft of niet (want het gaat om de vragen stellen, niet om de antwoorden). Precies wat remonstrantse gemeentes ook doen: een verzameling 'zoekers' vormen, die allemaal een idee hebben over hoe God wel of niet is. Dat is precies het omgekeerde van wat de Kerk is, namelijk de verzameling van mensen die door God samengevoegd is, omdat God hen ontmoet heeft, binnengebracht heeft.
Ik spit met regelmaat dit forum even door. . . op een of andere manier bleef deze discussie in mijn hoofd hangen, vandaar toch een reactie.
Wat bij mij bleef was de houding die uit antwoorden naar voren kwam n.a.v. bovenstaande quote.
Allereerst de irritatie. Niet dat irritatie verkeerd is, meer het gevolg. Geen tijd om werkelijk tijd te nemen voor de vragen. Achter vragen kan ik mij verschuilen, maar sommige vragen zijn ook een stuk kwetsbaarheid. Daarnaast kunnen vragen juist helpen om to the point te komen, welke vraag is het belangrijkst?
Een voorbeeld. Afgelopen zomer sprak ik met een Fransman. Hij was speciaal naar Amsterdam gekomen om Rembrandt vs Carvaggio. Allerlei vragen over het Nederlandse Calvinisme, Italiaanse Katholicisme, schilderijen. We gingen een aantal schilderijen langs en stelden alleenvragen aan elkaar. We hebben zelfs naar elkaar uitgesproken dat de vragen het belagrijkste waren. Uiteindelijke kwamen we uit bij een schilderij van Rembrandt.
Een jongen die studeert en in de verte staart. Ik stelde vraag. Kan iemand de eeuwigheid bestuderen? Dit was uiteindelijk DE vraag. We hebben hier de hele avond verder over gepraat. . . zinloos?
Wat mij nog meer opvalt aan de bovenstaande quote is dat het generaliserend is. Het verwijten van een post-modernistische levenshouding. Er wordt m.i. geprojecteerd op "zoekers". De vraag die bij mij rijst is hoe wij tegen zoekers aankijken die bij onze gemeenten binnenstappen. Zit iemand te wachten op onze vooroordelen? En kan juist het vragen niet meer openheid bieden ipv modernistisch debateren? Wederom, neem de tijd. . .
Als laaste: " .... wat de Kerk is, namelijk de verzameling van mensen die door God samengevoegd is, omdat God hen ontmoet heeft, binnengebracht heeft...."
Hou dit vast, mooi verwoord. Maar ook hierin blijft m.i. een ieder van tijd tot tijd vragen hebben. Een vriendin van mij had een stuk grond gehad. Ze wil daar een klooster op stichten. Tijdens haar voorbereidingen bleek, enkele weken terug, dat de eigenaar opeens het land wil verkopen. Ik ken haar als iemand die een rotsvast vertrouwen in God heeft. Wekenlang heeft ze God de vraag gesteld hoe ze verder moest. Vandaag mailde ze dat ze een antwoord had toen ze in de Bijbel aan het lezen was. Dit was geen kant en klaar antwoord, meer een richting. Een aantal opties en mogelijkheden.
Maar goed, misshcien is dit voorbeeld ook een treffend voorbeeld. Vanuit het post-modern denkbeeld is iemand onderweg . . .
Misschien moeten we het bovenstaande "binnenbrengen" minder letterlijk nemen. Misschien helpen de vragen om richting te krijgen, de boel vlot te trekken . . of ben ik nu te vaag?