Auteur Topic: De volkstelling, Feit of fictie?  (gelezen 16775 keer)

diak2b

• Bekijk profiel
De volkstelling, Feit of fictie?
« Reactie #50 Gepost op: januari 31, 2007, 03:52:21 pm »

quote:

Laodicea schreef op 31 januari 2007 om 15:17:
[...]

Toch is er wel wat nieuws onder de zon, want nog los van de verschillende theses die inmiddels naar voren zijn gebracht, is dit kennelijk een feit:

[...]
 Dat ondersteunt de stamtheorie, én het gaat wel vrij lijnrecht in tegen jouw argument dat de Romeinen nooit zoiets zouden doen.
|:( nou ga ik toch niet in de verdediging terecht komen he. mmm, poe, eh, ja, daar zeg je niet zo fijne dingen. Maar ik heb nog enige ademruimte: Lucas vertelt ons niet dat Jozef terug moest naar zijn geboortegrond, maar naar die van zijn voorouder. Hoe zit dat dan (en neem de tijd voor een antwoord hoor, want ik voel ineens een sterke neiging wat dingetjes op te zoeken  8) )
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: januari 31, 2007, 04:35:04 pm »
Diak2b, je mag er nog bij betrekken dat Herodes, gezien de vraagtekens van zijn onderdanen bij zijn legimiteit, en het feit dat locale onrust de Romeinen zou kunnen verleiden hem te vervangen, gedwongen was zijn best te doen, en ook aantoonbaar zijn best deed, de Joden niet onnodig voor het hoofd te stoten.

Er zijn diverse voorbeelden van censi in die tijd die leidden tot onrust. Het is waarschijnlijk dat Herodes, om de rust te bewaren, bewust zou kiezen voor een census volgens Joods ipv Romeins type, mits dat geen problemen opleverde met de Romeinen.

Aangezien hij heerser was over zo'n semi-onafhankelijk gebied, zou dat geen problemen hebben opgeleverd.
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2007, 04:39:13 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: januari 31, 2007, 05:09:56 pm »

quote:

diak2b schreef op 31 januari 2007 om 15:52:
[...]

|:( nou ga ik toch niet in de verdediging terecht komen he. mmm, poe, eh, ja, daar zeg je niet zo fijne dingen. Maar ik heb nog enige ademruimte: Lucas vertelt ons niet dat Jozef terug moest naar zijn geboortegrond, maar naar die van zijn voorouder. Hoe zit dat dan (en neem de tijd voor een antwoord hoor, want ik voel ineens een sterke neiging wat dingetjes op te zoeken  8) )

volgens mij probeer je heel erg onze 20-21-ste eeuwse manier van denken te projecteren op de romeinen, maar we weten allemaal - uit zeer betrouwbare bron - dat die romeinen rare jongens waren  8)

Maar serieus, de bronnen die Lao aandraagt spreken boekdelen. De verdwenen census is gevonden, egyptische papyrus toont aan dat men soms naar de geboorteplaats (dus van de voorouder) moest gaan voor een census, en de 'landbezitter-theorie' geeft nog een alternatieve reden voor het 'naar stad van voorouders gaan', want daar was dan dus ook die tijden in de familie zijnde voorouderlijke grond. Die grond zal echt niet aan de andere kant van Israel gelegen hebben, maar, zoals Lucas opmerkt in de stad van David, de stad van Jozef's familie.

Bij dit soort zaken is het altijd van belang om te kijken naar welke vooronderstellingen je zelf meebrengt, en welke door bv. de (onze of de kerkelijke) cultuur bepaald zijn, etc. Denk alleen maar aan de "Jezus is geboren in een stal"-voorstelling. Dat weten we niet eens, alleen dat er een kribbe was, maar of die in een stal stond of dat ie naar binnen gehaald was, omdat een kribbe nu eenmaal beter was dan in een gebouw op de grond, staat nergens. Maar het is wel al eeuwen het populaire beeld.

Idem voor de census. Omdat we lang dachten dat het om een economische census ging (want we kenden er kennelijk geen andere) hebben we dáárdoor gedacht dat er niks van klopte, etc.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: januari 31, 2007, 06:42:08 pm »

quote:

Nunc schreef op 31 januari 2007 om 17:09:

[...]

volgens mij probeer je heel erg onze 20-21-ste eeuwse manier van denken te projecteren op de romeinen, maar we weten allemaal - uit zeer betrouwbare bron - dat die romeinen rare jongens waren  8)
Ja, zeker, maar ik weet uit bronnen die wel tot mijn vakgebied behoren en vermoedelijk niet tot het jouwe, dat de romeinen op dit punt allerminst raar waren. Ik vrees dat je je vergist waar het mijn neiging tot projecteren betreft hier.

Punt blijft, ik moet nu toch de argumenten eens grondig bekijken. Ik ben nog bepaald niet overtuigd, maar Lao scoort punten met zijn hulptroepen :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: januari 31, 2007, 11:13:54 pm »
Oftewel, tot nader order heb ik aan mijn uitdaging voldaan. ;)
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: februari 01, 2007, 12:34:54 am »

quote:

Laodicea schreef op 31 januari 2007 om 23:13:
Oftewel, tot nader order heb ik aan mijn uitdaging voldaan. ;)
nee, dat zei ik niet, grapjas.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: februari 01, 2007, 12:35:24 am »
overigens, als je gelegenheid hebt, is er in SL wel iets nuttigs voor je te doen :)

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: februari 01, 2007, 12:37:58 am »

quote:

diak2b schreef op 01 februari 2007 om 00:35:
overigens, als je gelegenheid hebt, is er in SL wel iets nuttigs voor je te doen :)
Ja, daar kom ik niet op, ik had een afspraak in SL, maar ik moest een noodzakelijke update downloaden, maar de site lag plat.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: februari 01, 2007, 12:39:03 am »

quote:

diak2b schreef op 01 februari 2007 om 00:34:
nee, dat zei ik niet, grapjas.
Nou aan het werk dan, ik vergeet deze draad niet hoor. 8)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: februari 01, 2007, 12:40:25 am »

quote:

Laodicea schreef op 01 februari 2007 om 00:37:
[...]
Ja, daar kom ik niet op, ik had een afspraak in SL, maar ik moest een noodzakelijke update downloaden, maar de site lag plat.
Niet meer, ik zit er al, en ik weet ook waar je afspraak is :)

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: februari 02, 2007, 10:49:38 pm »

a)  Hoe word het verhaal gepresenteerd: als feit of fictie?

Lukas doet erg zijn best om op alle mogelijke manieren te laten zien dat het een feitenrelaas is en absoluut geen fictie. Bedenk bijvoorbeeld maar aan het gedeelte waar hij zijn verhaal mee begint:
    1 Nademaal velen ter hand genomen hebben, om in orde te stellen een verhaal van de dingen, die onder ons volkomen zekerheid hebben;
    2  Gelijk ons overgeleverd hebben, die van den beginne zelven aanschouwers en dienaars des Woords geweest zijn;
    3  Zo heeft het ook mij goed gedacht, hebbende alles van voren aan naarstiglijk onderzocht, vervolgens aan u te schrijven, voortreffelijke Theofilus!
    4  Opdat gij moogt kennen de zekerheid der dingen, waarvan gij onderwezen zijt.

b)  Als het in de bijbel als feit wordt gepresenteerd, kan het dan toch fictie zijn ?

Onmogelijk.
Aangezien we met het volgen van de bijbel geen kunstelijk verdichte fabelen navolgen!
Dit komt omdat wij het woord mogen aannemen, niet als een woord van mensen, maar wat het werkelijk is; als een woord van God.
Want deze woorden zijn niet voortgekomen uit de wil van een mens, maar door de Heilige Geest gedreven, hebben mensen van Godswege gesproken.
Het is van God ingegeven. Daarom onfeilbaar.  

Als de bijbel zich er zo duidelijk over uitspreekt, valt er niets meer te discussiëren.
Tenminste, voor een gelovige.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: februari 02, 2007, 11:46:21 pm »

quote:

Titaan. schreef op 02 februari 2007 om 22:49:
Als de bijbel zich er zo duidelijk over uitspreekt, valt er niets meer te discussiëren.
Kijk, dit had nou ook weer niet gehoeven he? Ik vind het ook redelijk aannemelijk dat die volkstelling echt heeft plaatsgevonden, maar ik vind het weer schromelijk overdreven om degenen die het als een soort midrash beschouwen nu maar meteen in het hoekje te zetten van de pseudo-gelovigen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: februari 03, 2007, 12:14:12 am »

quote:

Titaan. schreef op 02 februari 2007 om 22:49:

Ja, als Sinterklaas zich voorstelt als Sinterklaas, valt er niets meer te discussiëren. Tenminste, voor een gelovige.

Ik deel je geloof niet, blijkbaar.

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: februari 03, 2007, 07:08:39 pm »

quote:

diak2b schreef op 03 februari 2007 om 00:14:
[...]

Ja, als Sinterklaas zich voorstelt als Sinterklaas, valt er niets meer te discussiëren. Tenminste, voor een gelovige.

Ik deel je geloof niet, blijkbaar.
Agree to disagree, klaarblijkelijk.
Het Oude Testament is het Woord van God en ook
Het Nieuwe Testament is het Woord van God
.
Samen vormen ze de onfeilbare Heilige Schrift.
Hierin volg ik Jezus.
En dit is inderdaad een kwestie van geloof.
Derhalve vind ik het jammer als we hierover van mening verschillen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: februari 03, 2007, 11:14:02 pm »
Hier vond ik ook nog het e.e.a. wat (zijdelings) met de volkstelling te maken heeft en het geeft ook een beoordeling van de betrouwbaarheid van Lucas als geschiedschrijver:

De betrouwbaarheid van de geschriften van het Nieuwe Testament
Prof. Dr F.F. Bruce

Bron: http://www.godswoord.nl/bruce/

Citaat uit hoofdstuk VII De geschriften van Lucas:

quote:

Men heeft dikwijls gemeend dat Lukas zich vergist als hij zegt dat Quirinius stadhouder was van Syrië in de tijd van Christus’ geboorte (voor de dood van Herodes de Grote in 4 v.C.[19]), zoals hij schrijft in hoofdstuk 2 vers 2. Want we weten dat Quirinius keizerlijk gezant van Syrië is geworden in het jaar 6 n.C.[20], en dat hij in dat jaar het toezicht had over de inschrijving die genoemd wordt in Hand. 5:37 en die de aanleiding was van de opstand onder leiding van Judas de Galileeër. Maar men neemt nu algemeen aan dat er een eerdere inschrijving geweest is die in Lukas 2:2 e.v. wordt beschreven en die (a) plaats gehad kan hebben tijdens de regering van Herodes de Grote, (b) gemaakt kan hebben dat alle mensen moesten terugkeren naar de stad waar hun familie vandaan kwam, (c) deel kan hebben uitgemaakt van een volkstelling in het hele keizerrijk, en (d) gehouden kan zijn tijdens een eerdere bestuursperiode van Quirinius in Syrië.

(a) Josephus deelt ons mee dat tegen het eind van de regering van Herodes (37-4 v.C.) Keizer Augustus hem meer als een onderdaan behandelde dan als een vriend[21], en dat heel Judea de eed van trouw aflegde aan Augustus zowel als aan Herodes[22]. Het houden van een keizerlijke volkstelling in een niet-zelfstandig koninkrijk (zoals Judea tijdens Herodes’ regering) kwam wel vaker voor; tijdens de regering van Tiberius werd er een volkstelling opgelegd aan het afhankelijke koninkrijk van Antiochus in oostelijk Klein Azië[23].

(b) De eis dat alle mensen moesten worden ingeschreven in de plaats waar ze oorspronkelijk vandaan kwamen, waardoor Jozef naar Bethlehem moest gaan, komt ook voor in een edict van 104 n.C., waarin C. Vibius Maximus, de Romeinse prefect van Egypte, het volgende bekend maakte: ‘Nu de inschrijving per huisgezin binnenkort zal plaats vinden, is het nodig dat aan allen die om welke reden dan ook zijn weggetrokken uit hun administratieve district, wordt opgedragen daarheen terug te keren om te voldoen aan de gebruikelijke inschrijvingsverordening, en in hun eigen landbouwgebied te blijven’[24].

(c) Er zijn verspreide bewijzen dat er tussen 11 en 8 v.C. volkstellingen zijn geweest in verschillende delen van het keizerrijk, en uit bepaalde papyri is het, wat Egypte betreft, vrijwel zeker op te maken.

(d) Er zijn inscripties waaruit duidelijk blijkt dat het voor Quirinius de tweede keer was dat hij de functie van keizerlijk gezant had, toen hij in het jaar 6 n.C. in Syrië zijn ambt aanvaardde. De eerste keer was toen hij een expeditie aanvoerde tegen de Homanadensiërs, een bergvolk in Klein Azië, ergens tussen 12 en 6 v.C. Maar uit de bewijsstukken valt niet duidelijk op te maken in welke provincie hij toen keizerlijk gezant was. Sir William Ramsay meent dat het Syrië was[25]. Er bestaat echter een volledige lijst van bestuurders van Syrië voor die jaren, die geen ruimte laat voor Quirinius; Ramsay veronderstelde dat hij was aangesteld als extra en speciaal gezant voor militaire doeleinden. Aan de andere kant heeft men ook aannemelijk gemaakt dat zijn eerste ambtstermijn als keizerlijk gezant in Galatië geweest is en niet in Syrië[26]. De kwestie is nog niet definitief opgelost, maar het is misschien het beste de commentatoren en grammatica-experts te volgen die Lukas 2:2 vertalen met: ‘Deze inschrijving had plaats vóór die welke Quirinius de bestuurder van Syrië, hield’[27].

Noten:
[19]De christelijke jaartelling begint eigenlijk te laat; Jezus is vóór het jaar 1 geboren - noot v.d. vert.

[20]Josephus, Antiquitates XVIII.2.4.

[21]Ibid XVI.9.3.

[22]Ibid XVII.2.4.

[23]Tacitus, Annales VI.41.

[24]Vgl. A. Deissmann, Licht vom Osten (1927), p.270 e.v.

[25]The Bearing of Recent Discover, enz. p.275 e.v.

[26]Vgl. R. Syme ‘Galatia and Pamphylia under Augustus’, Klio XXVII (1934), p.122.

[27]Vgl. N. Turner, Gramatical Insights into the New Testament (1965), p.23 e.v. Sommige onderzoekers menen dat het ‘Saturninus’ moet zijn in plaats van ‘Quirinius’, in navolging van Tertullianus (Adv. Marc. IV.19), die zegt dat de volkstelling in Judea ten tijde van Christus’ geboorte gehouden is door Sentius Saturninus (keizerlijk gezant van Syrië van het jaar 8 tot 6 v.C.
Hoofdstuk IV gaat iover de evangelien en geeft ook informatie over de manier waarop Lucas waarschijnlijk te werk is gegaan bij het schrijven van dit evangelie.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: februari 04, 2007, 06:03:09 pm »

quote:

Laodicea schreef op 02 februari 2007 om 23:46:
Kijk, dit had nou ook weer niet gehoeven he? Ik vind het ook redelijk aannemelijk dat die volkstelling echt heeft plaatsgevonden, maar ik vind het weer schromelijk overdreven om degenen die het als een soort midrash beschouwen nu maar meteen in het hoekje te zetten van de pseudo-gelovigen.

Tja, dat komt omdat, zoals Diak2b aangeeft, Diak2b en jij 'geloof' op een wat andere manier benaderen dan Titaan.

Titaan heeft net zo goed het recht te vinden dat een ware gelovige de Bijbel als volkomen waar aanneemt, als jullie het recht hebben te vinden dat je een ware gelovige kunt zijn en toch twijfel te hebben bij het waarheidsgehalte delen van de Bijbel.

Niets mis mee dat Titaan zijn overtuiging uit. Ware tolerantie betekent dat je af en toe wat pijn weet te verdragen in het contrast van overtuigingen. Lijkt me.

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: februari 04, 2007, 09:02:27 pm »

quote:

Liudger schreef op 04 februari 2007 om 18:03:
Tja, dat komt omdat, zoals Diak2b aangeeft, Diak2b en jij 'geloof' op een wat andere manier benaderen dan Titaan.

Titaan heeft net zo goed het recht te vinden dat een ware gelovige de Bijbel als volkomen waar aanneemt, als jullie het recht hebben te vinden dat je een ware gelovige kunt zijn en toch twijfel te hebben bij het waarheidsgehalte delen van de Bijbel.

Niets mis mee dat Titaan zijn overtuiging uit. Ware tolerantie betekent dat je af en toe wat pijn weet te verdragen in het contrast van overtuigingen. Lijkt me.

Eh.. ja, maar dan mag ik dat ook niet waar? Ik mag dan ook -zeker ook vanuit mijn geloof- zeggen dat ik dat overdreven vind? ;)

Overigens zie ik diak2b nergens twijfelen aan het waarheidsgehalte, alleen vult hij dat anders in.  Als ik vermoed dat de vuurrode draak uit Op. 12,3 met 7 koppen (zijn het dan niet 7 draken die een lichaam delen?) en tien horens slechts en zinnebeeld is, en niet letterlijk moet worden genomen, trek ik dan ook het waarheidsgehalte van de Bijbel in kwestie?

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: februari 04, 2007, 09:36:51 pm »

quote:

Laodicea schreef op 04 februari 2007 om 21:02:
[...]

Eh.. ja, maar dan mag ik dat ook niet waar? Ik mag dan ook -zeker ook vanuit mijn geloof- zeggen dat ik dat overdreven vind? ;)

Overigens zie ik diak2b nergens twijfelen aan het waarheidsgehalte, alleen vult hij dat anders in.  Als ik vermoed dat de vuurrode draak uit Op. 12,3 met 7 koppen (zijn het dan niet 7 draken die een lichaam delen?) en tien horens slechts en zinnebeeld is, en niet letterlijk moet worden genomen, trek ik dan ook het waarheidsgehalte van de Bijbel in kwestie?

volgens mij is er in de bijbel sprake van verschillende "stijlen" waarin geschreven wordt, die niet met elkaar te vergelijken zijn. Zoals geschiedenis, profetie, poëzie, en theologie.
Dat zegt denk ik niets over het waarheidgehalte. De waarheid ligt misschien in een bepaalde stijl dieper verborgen?
Ik kan me voorstellen dat hoe dieper de waarheid of bedoeling in de tekst -verborgen- ligt (wellicht te halen uit de grondteksten en historische kontekst,culturele waarden van die tijd) hoe groter de kans op verschillen van inzicht als die diepere betekenis niet wordt doorgrond.

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: februari 04, 2007, 09:40:05 pm »

quote:

[...]

quote:

diak2b schreef op 31 januari 2007 om 14:52:
[...]

Ik ben daar niet zo dogmatisch in hoor, maar toevallig is 10 jaar opleiding, en een bulk ervaring, op het gebied waarover Lucas uitspraken doet, nu eenmaal mijn bagage. Ik ben geen wetenschapper, geen exegeet, geen theoloog. Maar ik weet wel iets van administreren, controleren en inventariseren. En vooralsnog zijn er wmb dus twee opties:

- Lucas praat onzin, en dus is zijn evangelie ongeloofwaardig, en dus de hele Bijbel
- Lucas gebruikt een literair middel, zegt precies wat hij te zeggen heeft, maar is niet zo nauwkeurig in het gebruikte middel. Dat doet niets af aan de waarheid van wat hij te zeggen heeft.
De juiste optie ontbreekt:
     - Lucas geeft een historisch betrouwbare getuigenis. Ongeacht of het overeenkomt met mijn idee van juistheid, heeft Lucas het bij het rechte eind.

Dat deze mogelijkheid niet als optie erbij staat, komt door genoemde vooronderstelling, die overigens helder is geformuleerd.
En als de mens met zijn eigen vermeende kennis en ervaring, niet wil buigen voor de tekst dan blijft inderdaad bij tegenstrijd alleen de optie over om de bijbel als onzin te verwerpen of anders de normale tekstuitleg te verwerpen en te reduceren tot iets mythisch of literaire vorm.

Mijn inziens lijkt dit op een weigering om zich onvoorwaardelijk te onderwerpen aan Gods Woord.
En dat was nou precies de hoofdmoot dat God zijn volk telkens wou leren: Vertrouw mij en gehoorzaam mij ongeacht alles ! Of eigenlijk, juist in weerwil van zijn eigen gedachte !
Telkens moesten ze ingeprent worden dat als het onmogelijk was voor de mens, dat het mogelijk was voor God. Gewoon geloven als een kind.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2007, 10:04:17 pm door Titaan. »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: februari 05, 2007, 07:24:42 am »

quote:

[...]

Eh, ja  :) . Ik denk dat ik meer reageerde op 'dat had nou ook weer niet gehoeven'.

quote:

Ik denk van niet.

Wanneer komt Diak2b trouwens met een weerwoord mbt het eigenlijke topic  8) ?

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: februari 05, 2007, 07:31:01 am »

quote:

Titaan. schreef op 04 februari 2007 om 21:40:

De juiste optie ontbreekt:
     - Lucas geeft een historisch betrouwbare getuigenis. Ongeacht of het overeenkomt met mijn idee van juistheid, heeft Lucas het bij het rechte eind.

Dat Lucas een historisch betrouwbare getuigenis geeft, is hier precies wat Lao et al. betogen  :)

quote:

Dat deze mogelijkheid niet als optie erbij staat, komt door genoemde vooronderstelling, die overigens helder is geformuleerd.
En als de mens met zijn eigen vermeende kennis en ervaring, niet wil buigen voor de tekst dan blijft inderdaad bij tegenstrijd alleen de optie over om de bijbel als onzin te verwerpen of anders de normale tekstuitleg te verwerpen en te reduceren tot iets mythisch of literaire vorm.

Mijn inziens lijkt dit op een weigering om zich onvoorwaardelijk te onderwerpen aan Gods Woord.
En dat was nou precies de hoofdmoot dat God zijn volk telkens wou leren: Vertrouw mij en gehoorzaam mij ongeacht alles ! Of eigenlijk, juist in weerwil van zijn eigen gedachte !
Telkens moesten ze ingeprent worden dat als het onmogelijk was voor de mens, dat het mogelijk was voor God. Gewoon geloven als een kind.
Da's niet zo gewoon Titaan, da's best wel moeilijk, althans voor mij.
« Laatst bewerkt op: februari 05, 2007, 07:31:41 am door Liudger »

Divinespark

• Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: februari 05, 2007, 08:14:17 pm »
@Titiaan,

Er staat in de Bijbel zelf wat God woordelijk zegt en wat mensen zeggen, er wordt ook in de derde persoon over God gesproken, het Woord van God is een drager voor een woordelijke boodschap van profeten, en het is ook nog datgene wat ons doet leven ook als we even geen brood eten. De Bijbel is voor mij dan ook de Heilige Schrift, of de Heilige Geschriften, veel wat er beschreven staat is zelf ook nog eens heilig.

Ik vind het zelf dus ook wel lastig als er tegenstrijdigheden in de bijbel staan. Ik had dat ook liever anders verwacht of gezien. En m.i. kan er dan maar een ding tegelijk waar zijn als het over fysieke zaken gaat. De toedracht van de dood van koning Saul is niet helemaal op 1 lijn, en verder zijn er verschillen in de stambomen van Jezus, en het aantal bezetenen in het land van de Gergesenen. Je zou dus zeggen een deel is mogelijk niet uit de eerste hand of door mensen later opgetekend. Als er een tegenstrijdigheid is dan kan dat zijn bijvoorbeeld omdat het 2 wegen is gaan bewandelen via het mondelinge circuit. Maar het sterkte tot mijn verrassing juist het geloof!
Je bent in de pracht gelegenheid om wat te kunnen geven en nemen, i.t.t. eerder waar ik van mijn geloof viel omdat ik juist zélf, op grond van wat ik alleen maar mensen zelf van ná de Bijbel hoor roepen, het verwachtingspatroon had dat wat ik las ook allemaal perfect zou zijn. Het leidt tot een veel te grote krampachtigheid die alleen maar kan barsten ipv buigen. Niet mijn stijl.

Juist omdat mensen bijvoorbeeld het manna omschrijven met hun eigen begripsvermogen, zie je namelijk dat ze het daadwerkelijk hebben gezien. Het smaakt een beetje naar honingkoeken, het ziet er uit als korianderzaad, "een klein rond ding", en als het al een natuurverschijnsel is zogenaamd, dan houdt het zich werkelijk kéurig aan de sabbath. Beter dan wij mensen. En dan vind ik dat heel erg geloofwaardig, én houdt het meteen ook zijn religieuze karakter. Die zaken die tegenstrijdig zijn, vind ik niet van essentieel belang voor mijn geloof. Het is eerder de houding naar het geloof dat hier een ernstig punt van maakt. Als je het als kind wilt lezen, hecht je waarde van autoriteit aan van alles wat je leest, en als dat verwarrende signalen zijn dan raak je zelf een stukje verknipt. Is niet het enige vereiste of je vindt het lekker bij je passen. Die frisheid heeft meer te maken met of je uit 1 stuk durft te zijn. Ook dat geeft spontaniteit en oprechtheid bij kinderen. Een volwassene kan ook aardig zijn en in de smaak vallen bij God, zich verbazen of oprecht zijn.

VOLKSTELLING

Meest eens met 2m11

Ik heb geen idee wat voor reden er zou zijn voor de ziekteverwekkende zotheid van een volkstelling voor een mensenoverheid.
- Het roept ziekte over het volk af als het op eigen houtje wordt gedaan én zonder God te verzoenen met een hefoffer per getelde. David ondervond dit in zijn regering. Bij Mozes werd het nog verzoend.
- Ik zou niet weten waarom Mozes met alleen maar een systeem van rechteren een volkstelling zou willen houden. Als het al om een heffing ging, dan is de enige die ze toen deden die voor de Levieten. Het systeem van de rechteren bestond niet uit van die kakkers die 150 euro per uur vragen om zich aan mensenwetten te hoereren, maar dat waren kloeke mannen die de rijkdom schuwen en rechtvaardig zijn als persoon. Het was toen nog een theocratie, zoals het hoort.
- Er was geen probleem genoemd bij het tellen van de weerbare mannen of het opschrijven van mensen in een geslachtsregister. Wel bij een volkstelling. Misschien is er niet altijd meer bij vermeld dat er een hefoffer bij kwam kijken.
- Jezus was ook niet zo'n enthousiaste of op z'n best een onverschillige belastingbetaler. Kwam er "toevallig" een muntje in een vis  :) Oh, staat de koning erop? Dan maar naar de koning. Overheden gingen nog niet over een verzorgingsstaat en God zorgde nog voor regen en zonneschijn, of voor ziekte en gezondheid. Als ook de overheid zich keurig aan de Wet des Heren hield. Waar geen jota aan zou worden afgedaan.
- Belasting aan een staat, daar is pas sprake van in de Bijbel bij de opvolgingsperikelen na Salomo. Als Juda van de rest van Israël scheurt is dat uit een weigering om de veel te strenge koning van Juda belasting te betalen.
- Het volk Israël is een ontelbare menigte, als het zout der aarde, de sterren van de hemel.
- In de Middeleeuwen werd belasting nog niet per individu geheven, maar werd een gemeenschap er op aan gesproken. Die had zelf vast wel een idee over hoeveel geld het zou zijn, ik zou niet eens weten of er op die manier een telling voor nodig was. Het kan dus zijn met allerlei oudsten over geregistreerde families voortdurend als aanspreekpunt voor werkelijk van alles, dat het ook zo kan zijn gegaan voor eventuele belasting.

Ik lees echt heel weinig goeds over belasting. Laten we daar maar gauw mee ophouden dan. Of niet? :) Hij zal nemen UW beste paarden, UW beste dit, UW beste dat enzovoorts. Tot je op een gegeven moment stomtoevallig leest dat het Beest kronen draagt, en Salomo 666 talenten gouds als jaarinkomsten had. Al die ophemeling gaat over zijn overheid, en bij die opvolgingsperikelen blijkt als de mensen zelf hun mond open doen dat ze hun vrijheid verloren hebben. Dat Salomo als heel drukkend werd ervaren met z'n kleuterklasje gedoe met goeverneurs. Dat is het soort narigheid dat Israël over zich afriep nog wel met een eerlijke waarschuwing, toen het aan het koningschap wou. Nu is dat nog tot in het absurde doorgeschoten ook. Veel meer belasting dan die Levietentienden. Wás het juist nog maar zo!

En als ik het al ooit graag betaal, dan is dat met een tegenprestatie:
- Wet des Heren, theocratie
- Dat je oudejaarsavond niet meer een godslasterlijk tafereel wordt (artikel EEN, dáár gaan we eerst eens tellen...). Misschien worden we daarna slim genoeg geacht om ook te kunnen tellen.
- Dat als er oorlog wordt gevoerd, er weer eens een profeet of een opperpriester wordt geraadpleegd, tegen een volk dat wel zo behoorlijk naar zijn god toe is om geen varkensvlees te eten. Wij doen vreselijk moeilijk over sex (Wet des Heren) maar niet over varkensvlees (Wet des Heren). Klopt niet met elkaar... Had Willibrordus dat er ook bij moeten zeggen?
- Dat solidariteit niet gedwongen hoeft te zijn maar dat de Bijbel zelf ook mans genoeg is om mensen iets duidelijk te kunnen maken
- Dat je aantoonbaar meer mensen helpt als je je geld uitgeeft waar je euro nog wel een tientje waard is, dat dat moet kunnen.

Groetjes Wouter

Titaan.

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: februari 10, 2007, 11:46:59 am »

quote:

Divinespark schreef op 05 februari 2007 om 20:14:
@Titaan,

Er staat in de Bijbel zelf wat God woordelijk zegt en wat mensen zeggen, er wordt ook in de derde persoon over God gesproken, het Woord van God is een drager voor een woordelijke boodschap van profeten, en het is ook nog datgene wat ons doet leven ook als we even geen brood eten. De Bijbel is voor mij dan ook de Heilige Schrift, of de Heilige Geschriften, veel wat er beschreven staat is zelf ook nog eens heilig.

Komt aardig in de buurt van hoe de bijbel zichzelf presenteert:
Weliswaar opgeschreven door mensen, maar ingegeven door God.
Niet voortgekomen uit de wil van een mens, maar gesproken en geschreven door de Heilige Geest gedreven.
Juist daarom is het een zeer vaste grond om ons geloof daarop te bouwen.

quote:

Ik vind het zelf dus ook wel lastig als er tegenstrijdigheden in de bijbel staan. Ik had dat ook liever anders verwacht of gezien.
Je kunt beter spreken van “in lijken te staan” of van “vermeende of schijnbare tegenstrijdigheden”.
Want je noemt de bijbel: “Heilige Schrift” en “Woord van God”.
Dus het Woord van Hem die zichzelf niet kàn tegenspreken.

quote:

En m.i. kan er dan maar een ding tegelijk waar zijn als het over fysieke zaken gaat. De toedracht van de dood van koning Saul is niet helemaal op 1 lijn, en verder zijn er verschillen in de stambomen van Jezus, en het aantal bezetenen in het land van de Gergesenen.

Dit zijn voorbeelden van schijnbare tegenstrijdigheden.
Waarom heb je daar moeite mee ? Het is toch niet erg als je iets niet snapt ?
Het mooie van Gods Woord aannemen is dat je je daar niet druk om hoeft te maken.

In het algemeen; Sommige beschrijvingen lijken moeilijk op 1 lijn te brengen, zoals bijvoorbeeld:
- De beschrijving van licht als een golf, en de beschrijving van licht als deeltjes.
Toch hoeft dit niets te zeggen over het feit of ze daadwerkelijk op 1 lijn zijn te brengen, het kan ook iets zeggen over ons eigen inzicht (hiaten in kennis, verkeerde aannames, voorbarige conclusies, verkeerd lezen, etc.etc).

Als ik iets in de bijbel zou lezen wat ik niet met elkaar kan rijmen, heb ik daar geen moeite mee omdat ik weet dat we niet ten volle alles kunnen weten. Op het ogenblik zal ik het dan niet goed verstaan, maar de oorzaak zal te wijten zijn aan ons beperkt begripsvermogen dat ook deelt in de gevolgen van de zondeval. Het is heel goed mogelijk dat we door nadere studie en rijpere overweging tot een heldere inzicht komt.
Maar eerst komt onderwerping aan de tekst. Verdere inzicht is dan bonus:

Waarom zijn de voorbeelden die je noemde niet op 1 lijn te brengen ? Welke teksten en wat lijkt er precies tegenstrijdig aan.(zou je 1 voorbeeld willen uitleggen b.v.; ) Doel je met die stamboom o.a. op:
“Was Jacob (Matteüs 1:16) of Heli (Lucas 3:23) de vader van Jozef en echtgenoot van Maria?”  ?

quote:

Je zou dus zeggen een deel is mogelijk niet uit de eerste hand of door mensen later opgetekend. Als er een tegenstrijdigheid is dan kan dat zijn bijvoorbeeld omdat het 2 wegen is gaan bewandelen via het mondelinge circuit.
De Bijbel is het onfeilbare Woord van God. Niet een deels gebrekkige en verminkte overgeleverde optekening van gebeurtenissen.
Het doet dan niet ter zake of het uit eerste hand is opgetekend, of via overlevering of via directe openbaring.
Menselijke overlevering kun je vergelijken met de bloem van een gras, het gras verdort en de bloem valt af, maar het Woord van God blijft in der eeuwigheid. En uit dit Woord horen en lezen we vandaag de dag nog steeds.

quote:

Maar het sterkte tot mijn verrassing juist het geloof!
Je bent in de pracht gelegenheid om wat te kunnen geven en nemen, ...

Als je met geven en nemen de moeilijk te geloven delen niet zondermeer accepteert, dan hoe je inderdaad alleen dat over wat je zelf wilt geloven. En dat zal ongetwijfeld makkelijker zijn.
Maar de bijbel is, zoals je weet, geen scheurkalender.
Wij mogen ons niet boven de tekst plaatsen om zelf te bepalen wat we serieus nemen of wat we verbannen naar het hokje van ongeloofwaardig dus moet wel mythisch of slechts zinnebeeldig zijn oid.
Ook hebben we het recht niet om te verklaren wat wel of niet relevant is en daarom wel opgegeven kan worden

quote:

... i.t.t. eerder waar ik van mijn geloof viel omdat ik juist zélf, op grond van wat ik alleen maar mensen zelf van ná de Bijbel hoor roepen, het verwachtingspatroon had dat wat ik las ook allemaal perfect zou zijn. Het leidt tot een veel te grote krampachtigheid die alleen maar kan barsten ipv buigen. Niet mijn stijl.

Ook niet mijn stijl. Krampachtig is het om bij elke tekst te denken “klopt dit wel?”, “kan het wel kloppen?”, “zou het mythisch kunnen zijn?”.
Je mag de verwachtingspatroon hebben dat het allemaal perfect is. Maar vergeet vooral niet dat men vaak nog een extra (onbewuste) verwachtingspatroon heeft, namelijk: “ik kan zelf perfect beoordelen of de tekst perfect is”. Is het niet dit laatste wat leidt tot krampachtigheid ?
Want je kunt moeiten gerust overlaten aan je Vader en ‘gewoon’ Hem vertrouwen op Zijn Woord. En Jezus navolgen:

De stijl van Jezus is:

1.  Jezus geeft een opzienbarend getuigenis van het gezag en de goddelijkheid van de Schrift.
2.  Jezus legt de nadruk op het belang van elk woord van de Schrift
3.  Hij plaatst de tekst van de Schrift op hetzelfde niveau als Zijn eigen goddelijke en onfeilbare woorden, die nooit voorbij zullen gaan
4.  Christus bevestigt de verhalen van de Heilige Schrift.
5.  Hij neemt voordurend Zijn toevlucht tot de Schrift
6.  Jezus stelt dat de Schrift volkomen toereikend is om een mens het heil te brengen.
7.  Hij laat zien dat dwaling kan voorkomen uit verontachtzaming en het niet verstaan van de Schriften.

De persoon en het werk van Christus zijn niet te scheiden van de Heilige Schrift.
Christus houding van vertrouwen in de Schrift en volledige onderwerping daaraan, bepaalt hoe mijn eigen houding moet zijn ten opzichte van de Schrift. Mijn geloof in Christus, is gebonden aan mijn geloof in de Schrift die Hem openbaart en die Hij bevestigt. Als ik het onfeilbare gezag van de Here erken, kan ik niet anders dan geloven in de feiten en in de leer van het ge-inspireerde Boek.

quote:

Juist omdat mensen bijvoorbeeld het manna omschrijven met hun eigen begripsvermogen, zie je namelijk dat ze het daadwerkelijk hebben gezien. Het smaakt een beetje naar honingkoeken, het ziet er uit als korianderzaad, "een klein rond ding", en als het al een natuurverschijnsel is zogenaamd, dan houdt het zich werkelijk kéurig aan de sabbath. Beter dan wij mensen. En dan vind ik dat heel erg geloofwaardig, én houdt het meteen ook zijn religieuze karakter.
Wat wij geloofwaardig vinden is irrelevant. Wie zijn wij om te beoordelen wat waardig is om te geloven?

quote:

Die zaken die tegenstrijdig zijn, vind ik niet van essentieel belang voor mijn geloof.
Wat van belang is voor ons geloof, is niet aan ons om te beoordelen. Menig Dominee vind het ook niet van essentieel belang om te geloven dat Jezus echt is opgestaan uit de doden (want die dominee vind dat het daar niet om gaat, maar dat het doel of de bedoeling van de tekst is dat…..[en dan volgt subjectieve bla-bla-onzin]….)

quote:

Het is eerder de houding naar het geloof dat hier een ernstig punt van maakt. Als je het als kind wilt lezen, hecht je waarde van autoriteit aan van alles wat je leest, en als dat verwarrende signalen zijn dan raak je zelf een stukje verknipt. Is niet het enige vereiste of je vindt het lekker bij je passen. Die frisheid heeft meer te maken met of je uit 1 stuk durft te zijn. Ook dat geeft spontaniteit en oprechtheid bij kinderen. Een volwassene kan ook aardig zijn en in de smaak vallen bij God, zich verbazen of oprecht zijn.
Verbazen mag, iets niet begrijpen mag ook. Maar we moeten wel onze plaats kennen. Iets weigeren te accepteren mag niet, hoe oprecht en spontaan wij dat ook menen.
En bij elke moeite geldt: we weten waar we hulp hebben te zoeken.

Je noemde de Bijbel “Heilig”,
Dus dan besef je waarschijnlijk wel dat dit een Heilig Boek is, die je mag naderen in alle onderdanigheid; dat Hij het Zelf is die door dit Boek tot je spreekt; de HEERE HEERE Koning en Schepper van heel de aarde die ons verstand ver te boven gaat.
Daarom mogen we voordat we hieruit lezen op de knielen en bidden dat God ons mag helpen het recht te verstaan en vragen of hij ons in genade hiermee wil bijstaan. Want als we het met onze eigen-wijsheid moeten redden dan blijft de bijbel een dwaasheid voor ons.

Kortom, God zegt via Lucas dat er een volkstelling gehouden is, dus is het geen fictie.
« Laatst bewerkt op: februari 10, 2007, 11:49:27 am door Titaan. »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: februari 10, 2007, 09:29:09 pm »

quote:

Liudger schreef op 05 februari 2007 om 07:24:
[...]

Wanneer komt Diak2b trouwens met een weerwoord mbt het eigenlijke topic  8) ?
Als zijn jetlag over is, en hij een antwoord heeft. In die volgorde :+

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: februari 23, 2007, 08:29:46 pm »
Ik denk dat de volkstelling daadwerkelijk heeft plaats gevonden. Of het ook klopt met de omstandigheden zoals vermeld in het NT, wordt een lastige. Het stukje waar dit topic mee begon heeft zeker punten die kloppen. Echter, de vraag is of dit nu echt belangrijk is. Of Jozef nu wel of niet onder bevel van een volkstelling daar BeithLechem is gegaan, maakt niet uit. Wat belangrijk is is dat onze zonden Zijn vergeven en dat we gered zijn door het verzoenende offer van Jezus, Gods Zoon. Dat is de kern en daar draait het om.
Het vermoeien met allerlei details, of ze nu kloppen of niet, leidt alleen maar af van de hoofdzaak, en in meest extreme zin, leidt het tot eigenwijsheid en vandaar tot ongeloof, met alle gevolgen van dien.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Laodicea

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: februari 23, 2007, 09:03:36 pm »

quote:

Chaveriem schreef op 23 februari 2007 om 20:29:
Ik denk dat de volkstelling daadwerkelijk heeft plaats gevonden. Of het ook klopt met de omstandigheden zoals vermeld in het NT, wordt een lastige. Het stukje waar dit topic mee begon heeft zeker punten die kloppen. Echter, de vraag is of dit nu echt belangrijk is. Of Jozef nu wel of niet onder bevel van een volkstelling daar BeithLechem is gegaan, maakt niet uit. Wat belangrijk is is dat onze zonden Zijn vergeven en dat we gered zijn door het verzoenende offer van Jezus, Gods Zoon. Dat is de kern en daar draait het om.
Het vermoeien met allerlei details, of ze nu kloppen of niet, leidt alleen maar af van de hoofdzaak, en in meest extreme zin, leidt het tot eigenwijsheid en vandaar tot ongeloof, met alle gevolgen van dien.

Ik kan niet voor anderen praten, maar wat diak2b zegt over katholieken, klopt wel, ik geloof ook dat deze heeft plaatsgevonden, maar het is bij ons eveneens een plausibele opinie om te zeggen dat het niet zo is, daar is niets mis mee.

Waar ik bezwaar tegen maak, dat is dat op voorhand het al als onzin wordt afgedaan, dat ook de mogelijkheid om het te onderzoeken bijna dogmatisch als 'pseudo-science' wordt neergezet.   Mijn taak was om een plausibel alternatief neer te zetten, en dat heb ik gedaan, dus voor mij is de zaak verder afgedaan.

Bram'88

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: februari 26, 2007, 07:36:13 pm »
Ik kan het ondertussen gemist hebben dat deze oplossing aangedragen is maar:

Toen Lucas zijn brief schreef was het ongeveer 60 na Christus. Toen wist men echt nog wel of er toen een volkstelling had plaatsgevonden of niet. Als die volkstelling niet had plaatsgevonden had Lucas dat zeker niet gemeld want iedereen zou die leugen opmerken.

Toch?
Bram

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: februari 26, 2007, 08:38:02 pm »

quote:

Laodicea schreef op 23 februari 2007 om 21:03:
[...]

Ik kan niet voor anderen praten, maar wat diak2b zegt over katholieken, klopt wel, ik geloof ook dat deze heeft plaatsgevonden, maar het is bij ons eveneens een plausibele opinie om te zeggen dat het niet zo is, daar is niets mis mee.

Waar ik bezwaar tegen maak, dat is dat op voorhand het al als onzin wordt afgedaan, dat ook de mogelijkheid om het te onderzoeken bijna dogmatisch als 'pseudo-science' wordt neergezet.   Mijn taak was om een plausibel alternatief neer te zetten, en dat heb ik gedaan, dus voor mij is de zaak verder afgedaan.

misschien wat uit het verband, maar "onderzoekt alle dingen en behoud het goed".
Zo is het bij twijfel niet inhalen en links en rechts kijken voor je oversteekt. Laat uw hart ten volle overtuigd zijn en anders moet je het even uitzoeken voor je het ten volle zeker weet. Wetenschap daar is niets mis mee, als het maar als doel heeft ons verder te helpen en niet af te breken. Wel of geen telling, maakt geen onderdeel uit van het te verkrijgen behoud.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: februari 26, 2007, 09:12:58 pm »

quote:

Bram'88 schreef op 26 februari 2007 om 19:36:
Ik kan het ondertussen gemist hebben dat deze oplossing aangedragen is maar:

Toen Lucas zijn brief schreef was het ongeveer 60 na Christus. Toen wist men echt nog wel of er toen een volkstelling had plaatsgevonden of niet. Als die volkstelling niet had plaatsgevonden had Lucas dat zeker niet gemeld want iedereen zou die leugen opmerken.

Toch?

Als die volkstelling er niet was geweest, dan zou ik niet direct over leugen beginnen te praten, maar eerder over een vergissing. Maar wat je zegt is zeker een overweging die de moeite waard is, zij het meer in de zin dat ik denk dat Lukas iemand was die zijn feiten probeerde te checken.

Aan de andere kant:

Ten eerste kunnen de mensen uit die tijd heel goed dezelfde houding hebben aangenomen als Chaveriem, Lao, Diak2b en GC.

quote:

Of Jozef nu wel of niet onder bevel van een volkstelling daar BeithLechem is gegaan, maakt niet uit. Wat belangrijk is is dat onze zonden Zijn vergeven en dat we gered zijn door het verzoenende offer van Jezus, Gods Zoon. Dat is de kern en daar draait het om.

Ten tweede was het bij gebrek aan een eenduidig dateringssysteem en aan moderne methoden van registratie en archivering veel moeilijker gebeurtenissen naderhand juist te dateren. Ook bij Josephus schijnen dateringen aangetroffen te worden uit de tijd van Herodes de Grote die eigenlijk niet juist kunnen zijn.

Ten derde bestond het moderne uitgeverssysteem nog niet, waarbij kritiek op de eerste editie verwerkt kan worden in de volgende editie. Zoveel mensen zullen het Evangelie van Lucas niet gezien hebben voordat het klaar was. En toen het klaar was, was een heruitgave met herzieningen wellicht niet praktisch uitvoerbaar.  Men ging uiterst terughoudend om met de Evangeliën, en ging er niet zo maar verbeteringen in uitvoeren.

Het is dus best mogelijk dat er op relatief onbelangrijk feitelijk gebied onjuistheden in het Evangelie staan. Ik denk echter dat Lukas, gezien wat we weten, het verdient als historicus serieuzer te worden genomen dan velen bereid zijn te doen.

En we dienen niet te vergeten dat de kracht van het Christendom in het begin moet hebben gelegen in de betrouwbaarheid van haar getuigenis.

Bram'88

• Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: februari 26, 2007, 10:14:24 pm »

quote:

Aan de andere kant:

Ten eerste kunnen de mensen uit die tijd heel goed dezelfde houding hebben aangenomen als Chaveriem, Lao, Diak2b en GC.

quote:
Of Jozef nu wel of niet onder bevel van een volkstelling daar BeithLechem is gegaan, maakt niet uit. Wat belangrijk is is dat onze zonden Zijn vergeven en dat we gered zijn door het verzoenende offer van Jezus, Gods Zoon. Dat is de kern en daar draait het om.
Natuurlijk draait het erom dat onze zonde zijn vergeven en dat de verhalen daarom heen bijzaak zijn. Maar we moeten ook niet vergeten dat er een heleboel kritische joden (farizeers en schriftgeleerden) waren die heel graag het evangelie op onjuistheden zouden willen betrappen. En aangezien het heel duidelijk was dat de Messias in Betlehem geboren zou moeten worden, toen Herodes bij de schriftgeleerden erom vroeg kreeg hij een helder antwoord, zou het voor deze joden erg goed uitkomen als deze inschrijving een fabeltje was. Dan zou er namelijk geen enkele logische verklaring zijn dat Jezus in Betlehem geboren zou zijn en dus de Messias zou kunnen zijn.
Bram