Auteur Topic: Getrouwd met 2 meisjes? *  (gelezen 2951 keer)

joy

• Bekijk profiel
Getrouwd met 2 meisjes? *
« Gepost op: april 07, 2003, 05:02:03 pm »
hallo
als je met iemand een relatie hebt en met deze persoon al naar bed bent geweest dan ben je dus eigenlijk getrouwd voor God, wij willen heel graag bij elkaar blijven voor de rest van ons leven dus dat is geen probleem.
Ik zit alleen een beetje met de vraag als je vriend voordat hij jouw kende al met iemand anders seks heeft gehad. Was hij dan voor God getrouwd met dat meisje. Is hij nu met twee meisjes getrouwd?
groetjes

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: april 07, 2003, 05:37:49 pm »
wellicht zeg ik gevaarlijke dingen, maar hier mijn mening:

Volgens mij is seks bedoelt voor 1 relatie: de huwelijksrelatie. 't Is verstandig om eerst een relatie te bouwen tot een huwelijk, en dan pas seks te hebben. Soms gaat dat andersom: da's minder handig, maar niet onoverkomelijk (zie ook Deut. 22:13-30).

Seks zonder huwelijksrelatie is dus niet correct.
't Is zondig (lees: in strijd met Gods wil) om er anders mee om te gaan. Maar alle zonden zijn de gelovigen vergeven: de schuld is betaald. En bedenk dat 'de grootste zonde' het niet kennen van Christus is!
Heeft iemand dus domme dingen gedaan op seksgebied, dan ie die iemand erg zondig. Dat stelt voor zo iemand teksten over ogen, zien, splinters en balken in een ander daglicht...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: april 07, 2003, 07:48:53 pm »

quote:

op 07 Apr 2003 17:02:03 schreef joy:
hallo
als je met iemand een relatie hebt en met deze persoon al naar bed bent geweest dan ben je dus eigenlijk getrouwd voor God, wij willen heel graag bij elkaar blijven voor de rest van ons leven dus dat is geen probleem.
Ik zit alleen een beetje met de vraag als je vriend voordat hij jouw kende al met iemand anders seks heeft gehad. Was hij dan voor God getrouwd met dat meisje. Is hij nu met twee meisjes getrouwd?
groetjes

Das wel erg in het kader van regeltjes denken, hij is een keer de fout in gegaan, kan gebeuren, zie ook post van Elle.
De huidige relatie 'telt' om het zo even te zeggen.
Ook is zijn relatie met dat andere meisje afgelopen.

Frank

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2003, 11:37:59 pm »
Hallo,

Allereerst ben ik benieuwd waarom je denkt dat je voor God getrouwd bent als je seks gehad hebt (ik hoor dit wel vaker, maar weet eigenlijk niet goed waar men dat op baseert). Ten tweede zegt Paulus het is BETER om te trouwen dan te begeren van verlangen. Hij geeft ons een advies maar het is geen wet ofzo. Het zou overigens dom zijn als we een advies van zo iemand in de wind slaan. Kan iemand mij een andere tekst uit de bijbel geven waarin men duidelijkt probeert te maken dat seks binnen het huwelijk hoort (weet ik serieus niet)
Sommigge mensen kunnen om diverse redenen niet trouwen, waardoor ze eerst heel lang verkering hebben. Moeten zij dan 6 jaar wachten voordat ze met elkaar naar bed mogen?
Ik denk dat seks bedoeld is voor 1 persoon en dat God het jammer zal vinden als je er te luchtig mee omgaat en als je na drie keer uitgaan met iemand het bed in duikt, maar ook dat zal God je vergeven als je oprecht spijt betuigt.
Of je vriend nu getrouwd is met 2 mensen tegelijk, ligt eraan of hij twee keer zijn ja woord heeft gegeven, maar anders niet :)

het ga je goed

Frank

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 07, 2003, 12:54:46 am »

quote:

9 Indien zij zich echter niet kunnen beheersen, laten zij dan trouwen. Want het is beter te trouwen dan van begeerte te branden.

Tis eigenlijk een verkeerde vertaling, in de grond tekst staat er..:

Indien zij zich echter niet beheersen, laten zij dan trouwen...

dus wel degelijk een gebod!

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 08, 2003, 06:19:44 pm »

quote:

op 07 May 2003 00:54:46 schreef nitpicker:
[...]

Tis eigenlijk een verkeerde vertaling, in de grond tekst staat er..:

Indien zij zich echter niet beheersen, laten zij dan trouwen...

dus wel degelijk een gebod!
hmz dat geeft weer een hele andere kijk he..
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 08, 2003, 06:29:15 pm »
Ter verduidelijking van mijn 1e post...
Ik denk dat, wanneer je naar bed gaat met iemand waar je geen huwelijksrelatie mee wilt, je overspel aan het plegen bent. Tenzij je nooit meer trouwt, dan blijf je ahw de 1e trouw, op sexueel gebied.
Je begaat dus een zonde tegenover God als je sex hebt zonder die ander te (willen) trouwen (zie deuteronomium 22).

Meer ingaande op de vraag van de topicstarter: Nee, ik vind niet dat je vriend 2 vrouwen is getrouwd. Misschien is hij van de 1e gescheiden, tenminste, als hij van plan was haar te trouwen, zegmaar.
Hoe dan ook, je vriend moet het verantwoorden tegenover God (en evt. tegenover jou). Hij heeft geen aardse wet gebroken, dus hoeft hij niet op aarde, voor mensen,  te boeten (naar mijn bescheiden mening).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 08, 2003, 08:31:33 pm »
Daar stond dus vroeger (dus wel onder de mensen) "mooi" de doodstraf op.. zie Deut. 22....

kVind het eng om dr zo makkelijk over te praten elle!

angel

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 08, 2003, 09:26:22 pm »

quote:

op 08 May 2003 18:29:15 schreef elle:
Ik denk dat, wanneer je naar bed gaat met iemand waar je geen huwelijksrelatie mee wilt, je overspel aan het plegen bent.

pff, das wel lastig. Dus het is minder zondig om naar bed te gaan met degene met wie je wil gaan trouwen, dan dat je als twee singles met elkaar naar bed gaat? Volgens mij is er sprake van overspel als een van beide (of allebei) in een relatie zit.

quote:

op 08 May 2003 20:31:33 schreef nitpicker:
Daar stond dus vroeger (dus wel onder de mensen) "mooi" de doodstraf op.. zie Deut. 22.... kVind het eng om dr zo makkelijk over te praten elle!

Wat is makkelijk? Ik denk dat veel mensen de fout ingaan op dit gebied, maar dat je wel mag geloven in vergeving. Soort new virginity ofzo.

Maar volgens mij blijft seks voor het huwelijk fout. Vergeving is tof, maar poetst niet zomaar littekens weg van de fouten die je maakt volgens mij.
« Laatst bewerkt op: mei 08, 2003, 09:39:23 pm door angel »

priemjohannes

• Lectori Salutem
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 08, 2003, 10:47:59 pm »
Hi joy, 'k heb ooit een preek gehoord van Ds. J.B. de Rijke die kun je vinden op deze link Ds. J.B. de Rijke -  Hoo08v11 en 1Kor06v18a 't is wel even leeswerk maar zeker de moeite waard, de link naar de preek vind je op de site Samenleven tot Gods eer - Bijbelse antwoorden op vragen rond relatievorming bij extra
de liefde kwetst niemands gevoel

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 09, 2003, 08:20:09 am »
Het zal zeker littekens achterlaten.. en natuurlijk, ik ben ervan overtuigd dat Gods vergevingsgezindheid groot is... maar het is en blijft zonde.. en vroeger stond er zelfs de doodstraf op! Dat moet ons toch wel aan het nadenken zetten.

Thuis heb ik nog een prekenserie van ds. K. de Vries over 'Huwelijk en Seksualiteit', die zal ik online zetten.. 5 preken (uit mn hoofd gezegd), maar als je ze voor jezelf leest, zijn ze zo voorbij.. dus het lijkt meer leeswerk dan het is! Zeker de moeite waard!

edit:kBen gisteren niet meer online geweest... maar hier dan toch
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2003, 05:14:38 pm door nitpicker »

angel

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 10, 2003, 02:41:54 pm »
ik ben benieuwd

nitpicker

• uNF
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 12, 2003, 08:14:15 am »
Even een  berichtje om duidelijk te maken dat de preken gepost zijn.. maar met een edit is het nog geen nieuw bericht ;)

Zie mijn vorige post.

Sarah

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 13, 2003, 07:43:57 am »

quote:

op 12 May 2003 08:14:15 schreef nitpicker:
Even een  berichtje om duidelijk te maken dat de preken gepost zijn.. maar met een edit is het nog geen nieuw bericht ;)

Zie mijn vorige post.

én zeker goed is ze is door te lezen!!

(je bent er idd zo doorheen;))
Vrijgemaakt :D (Rom. 8:2)

Johanan

• Ik kom alleen nog terug voor b
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 13, 2003, 07:38:49 pm »
Ik niet...  :(
Ik kom dus alleen nog maar terug als er belangrijke onderwerpen zijn...