Auteur Topic: 2x naar de kerk?  (gelezen 15431 keer)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #50 Gepost op: maart 03, 2007, 12:08:49 am »

quote:

j@f@ schreef op 02 maart 2007 om 22:00:
God werkt door Zijn Woord en door Zijn Geest. En juist waar God zijn Woord laat verkondigen, is de Geest aanwezig en kan de Geest werken. Die mogelijkheid MAG je niet voorbij laten gaan. Daarnaast gaat het om een God die met eer en heerlijkheid gekroond is. Hoe bereid je je voor op de ontmoeting met die God. Ben je dan met weinig te vreden of is het een 'jagen'naar God.

Fil 2:12:  12 ¶  Alzo dan, mijn geliefden, gelijk gij te allen tijd gehoorzaam geweest zijt, niet als in mijn tegenwoordigheid alleen, maar veelmeer nu in mijn afwezen, werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven.

1. Je gaat totaal niet in op door anderen genoemde argumenten in deze discussie.
2. Er is verschil tussen mogen ('het zou het beste zijn als...') en mogen (verplicht zijn tot...). Waar doel jij op?

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #51 Gepost op: maart 03, 2007, 12:19:28 am »
In het formulier van het Heilig Avondmaal, staat een passage waar een aantal zonden worden genoemd.Een reden om niet aan te mogen gaan aan het avondmaal is het niet trouw bezoeken van de ere diensten.

dat lijkt me toch vrij duidelijk.
was ik weer

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #52 Gepost op: maart 03, 2007, 01:52:51 am »
Minder duidelijk dan je denkt, tenminste: als we naar de praktijk kijken. Mensen die één dienst per zondag prefereren, krijgen in het algemeen niet de ouderling op bezoek die hen verbiedt aan te gaan aan het Avondmaal.
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #53 Gepost op: maart 03, 2007, 10:36:58 am »
dat ligt niet aan de duidelijkheid van de tekst.
maar is een tekortkoming van de betreffende gemeente, niet alleen van de ouderling, maar ook van de overige gemeente leden. En het feit dt je dan geen bezoek krijgt, wil niet zeggen dat het goed is.
was ik weer

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #54 Gepost op: maart 03, 2007, 11:35:28 am »
De vraag is of af en toe een middagdienst missen, hetzelfde is als niet trouw de erediensten bezoeken.

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #55 Gepost op: maart 03, 2007, 11:47:21 am »
kijk dat is nu net het gevaar. er staat heel duidelijk niet trouw. Dat hoef ik denk ik niet uit te leggen. Waar wij mensen heel goed in zijn, is steeds de grens opzoeken, wat mag wel, wat mag niet...enz enz........
als je echt niet kunt, (bv ziekte of i.d.) dan is daar niets aan te doen, en zal niemand je dat kwalijk nemen. Niet trouw is in mijn ogen als je zelf een keer geen zin hebt, of furmule 1 is op tv.......of te warm, en je bent nog zo moe van de zaterdag... en zo kan ik er nog wel 100 opnoemen. Dat is m.i. niet trouw naar de kerk gaan.
was ik weer

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #56 Gepost op: maart 03, 2007, 11:52:20 am »
Met andere woorden: als je voor jezelf een degelijke onderbouwing hebt, kun je een dienst skippen. Zoals 'ik heb aan de ochtenddienst meer dan genoeg voor de hele week'?
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #57 Gepost op: maart 03, 2007, 11:53:48 am »
haal je dat nu uit mijn antwoord??
was ik weer

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #58 Gepost op: maart 03, 2007, 12:13:00 pm »
Ja, min of meer. Jij stelt dat wegblijven uit de middagdienst berust op grenzen opzoeken/smoesjes.
Bestaat er echter niet zoiets als een eerlijke overtuiging dat een middagdienst niets toevoegt? Met andere woorden: geen smoesje, maar een eerlijke conclusie?

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #59 Gepost op: maart 03, 2007, 12:20:58 pm »
dan kan het zijn dat ik,  of niet geheel duidelijk ben geweest in mijn formuleren, of jij niet helemaal goed hebt gelezen...... ;)

maar goed om een antwoord te geven op je vraag. er zal vast wel zoiets bestaan als die eerlijke overtuiging waar jij het over hebt, en mischien is dat ook nog wel gedeeltelijk te begrijpen. maar wat ik daar op tegen heb, is dat wij dan slimmer proberen te zijn dan God zelf. Als God in Zijn Woord zegt, dat de ere dienst  de plek is om ons geloof te laten groeien, en de woordverkondiging in het bijzonder. is het dan aan ons om te zeggen: dat zijn wij niet nodig, hoe eerlijk die conclusie ook kan zijn, dat kan m.i. nooit de juiste zijn
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2007, 12:21:32 pm door smooky »
was ik weer

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #60 Gepost op: maart 03, 2007, 12:27:05 pm »
Ik vind het wegblijven egocentrisch. Alsof je alleen maar komt halen in een dienst. Je kunt er ook wat brengen (lees hebreeen 10:24ev). Maar dat punt had ik geloof ik al gemaakt.

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #61 Gepost op: maart 03, 2007, 12:29:33 pm »
volgens mij zijn wij het gewoon eens hoor.
was ik weer

j@f@

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #62 Gepost op: maart 03, 2007, 01:45:13 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 03 maart 2007 om 00:08:

[...]

1. Je gaat totaal niet in op door anderen genoemde argumenten in deze discussie.
2. Er is verschil tussen mogen ('het zou het beste zijn als...') en mogen (verplicht zijn tot...). Waar doel jij op?

Mezz,
1.Ik heb inderdaad mijn reaktie gegeven op het onderwerp en de eerste reaktie van dit topic.
2. Ik doel op de verplichting die je hebt tot God om je helemaal op Hem en het door Hem gegeven woord te richten.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #63 Gepost op: maart 03, 2007, 02:00:28 pm »

quote:

smooky schreef op 03 maart 2007 om 12:20:
maar wat ik daar op tegen heb, is dat wij dan slimmer proberen te zijn dan God zelf. Als God in Zijn Woord zegt, dat de ere dienst  de plek is om ons geloof te laten groeien, en de woordverkondiging in het bijzonder. is het dan aan ons om te zeggen: dat zijn wij niet nodig, hoe eerlijk die conclusie ook kan zijn, dat kan m.i. nooit de juiste zijn

Lastige in het hele verhaal is natuurlijk wel dat wij, als Gereformeerde kerken in Nederland, zo ongeveer als enige christenen ter wereld bedacht hebben dat we twee kerkdiensten op een zondag zouden moeten houden.
Om vervolgens dan de conclusie te trekken dat dát exact overeenkomt met Gods wil, gaat me toch een tikkeltje ver.

j@f@

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #64 Gepost op: maart 03, 2007, 02:05:18 pm »
Mezz, zou je het niet als een zegen van God zien dat Hij de mogelijkheid biedt om 2 keer te mogen gaan. Dat het Godsbestuur er voor zorgt dat 'onze kerken' 2 keer per zondag een kerkdienst mogen aanbieden.  
Daarnaast is het Gods wil dat je je hele leven aan hem wijdt! Dus ook die 2 mogelijkheden per zondag die je hebt, om het woord te horen.

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #65 Gepost op: maart 03, 2007, 05:19:20 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 03 maart 2007 om 14:00:

[...]

Lastige in het hele verhaal is natuurlijk wel dat wij, als Gereformeerde kerken in Nederland, zo ongeveer als enige christenen ter wereld bedacht hebben dat we twee kerkdiensten op een zondag zouden moeten houden.
Om vervolgens dan de conclusie te trekken dat dát exact overeenkomt met Gods wil, gaat me toch een tikkeltje ver.

dat kan wel waar wezen, maar ik vindt het wel een goedkoop argument om te zeggen:ach in de rest van de wereld gaat men ook maar 1 keer.
We hebben het hier niet over de rest van de wereld, maar over ons zelf.
was ik weer

Marnix

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #66 Gepost op: maart 06, 2007, 12:17:50 pm »

quote:

smooky schreef op 03 maart 2007 om 17:19:
[...]

dat kan wel waar wezen, maar ik vindt het wel een goedkoop argument om te zeggen:ach in de rest van de wereld gaat men ook maar 1 keer.
We hebben het hier niet over de rest van de wereld, maar over ons zelf.
Tja, ik vind het argument: Als je 1 keer gaat wil je wijzer zijn dan God ook nogal goedkoop. Je gaat dan een menselijke instelling (de middagdienst) brengen alsof God die zelf heeft ingesteld en je dus ten allen tijde 2x moet gaan.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #67 Gepost op: maart 06, 2007, 01:04:27 pm »
dus het avondsmaal formulier is maar goedkoop, en de pasage waar ik het eerder over had, moeten we maar snel overheen lezen, en niet te veel op letten. Omdat het ons soms niet zo goed uitkomt?

en draai je argumentatie eens om, God geeft ons de mogelijkheid om 2 keer naar de kerk te gaan, is het dan aan ons om te zeggen..hmmm nee dank U, k heb geen zin...
God roept ons samen, om in Zijn huis, Zijn woord te horen. Is het niet heel erg dat we lopen te melken dat we maar 1 keer per week 1 uurtje maximaal daar na toe willen gaan.
Is dat niet het mooiste, en het belangrijkste wat we hebben in dit leven, nl (het) Woord(verkondiging) van God.
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2007, 01:15:07 pm door smooky »
was ik weer

HaJee

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #68 Gepost op: maart 06, 2007, 01:36:28 pm »

quote:

smooky schreef op 06 maart 2007 om 13:04:
dus het avondsmaal formulier is maar goedkoop, en de pasage waar ik het eerder over had, moeten we maar snel overheen lezen, en niet te veel op letten. Omdat het ons soms niet zo goed uitkomt?

Met alle respect: het is het avondmaalsformulier maar. Als dat ook al als gezaghebbende bron wordt gebruikt, zonder naar de bijbel te kijken dan is het einde zoek.

Ik zal de zin even quoten:

quote:

Het avondmaalsformulier schrijft
allen die de kerkdiensten niet trouw bezoeken en de verkondiging van het Woord of de heiligheid van de sacramenten minachten;

In de eerste plaats valt mij op dat er nergens naar Bijbelteksten wordt gewezen, en dan met name naar een tekst waar de koppeling van het verzuimen van de eredienst aan het niet worden toegelaten tot het avondmaal naar voren komt.

Verder gaat het in deze zin ook om het verzuim van de eredienst met daarbij de minachting voor Woord en sacrament. Het eerste lijkt me een gevolg van het tweede. Het is dus maar de vraag of iemand die niet twee keer naar de kerk gaat, dit doet uit minachting of om andere redenen.
Where is the wisdom we lost in knowledge?

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #69 Gepost op: maart 06, 2007, 01:56:01 pm »
ja, ok allemaal waar, maar ga nu eens in op het 2e deel.
Verder vindt ik het een heel raar idee, dat ik op een gkv forum, het gevoel krijg dat ik me moet verdedigen, voor iets als 2 keer naar de kerk gaan.

quote:

HaJee schreef op 06 maart 2007 om 13:36:
[...]

Met alle respect: het is het avondmaalsformulier maar. Als dat ook al als gezaghebbende bron wordt gebruikt, zonder naar de bijbel te kijken dan is het einde zoek.

Ik zal de zin even quoten:

[...]

In de eerste plaats valt mij op dat er nergens naar Bijbelteksten wordt gewezen, en dan met name naar een tekst waar de koppeling van het verzuimen van de eredienst aan het niet worden toegelaten tot het avondmaal naar voren komt.

Verder gaat het in deze zin ook om het verzuim van de eredienst met daarbij de minachting voor Woord en sacrament. Het eerste lijkt me een gevolg van het tweede. Het is dus maar de vraag of iemand die niet twee keer naar de kerk gaat, dit doet uit minachting of om andere redenen.

daar ben ik het dus niet met je eens, het gaat over 2 verschillende dingen.
Het gaat ook gewoon heel simpel over het trouw bezoeken van ere diensten.

Verder heb ik niet veel behoefte om deze discussie verder te voeren, omdat ik het een heel raar idee vindt om mij, op een gkv forum te moeten verdedigen voor het 2 keer naar de kerk gaan.
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2007, 02:01:04 pm door smooky »
was ik weer

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #70 Gepost op: maart 06, 2007, 01:57:39 pm »

quote:

HaJee schreef op 06 maart 2007 om 13:36:

In de eerste plaats valt mij op dat er nergens naar Bijbelteksten wordt gewezen,
Het was voor de auteur van de Hebreeënbrief in ieder geval ernstig genoeg om woorden vuil te maken aan mensen die hun bijeenkomsten verzaken: Heb 10,25 "Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen. "

(en ja, ik weet dat hij het niet over "2x naar de kerk" heeft. Maar hij ergert zich er kennelijk wel aan, dat er mensen zijn die wel bij de gemeente willen horen, maar toch zeer geregeld verzuimen. Als je je daarbij dan ook nog bedenkt dat van de vroege kerk gezegd wordt dat ze dagelijks bij elkaar kwam (Hand. 2:46) dan zet dat alles meteen in een iets ander perspectief)

quote:

en dan met name naar een tekst waar de koppeling van het verzuimen van de eredienst aan het niet worden toegelaten tot het avondmaal naar voren komt.
misschien kun je mij anders een paar bijbelteksten aanwijzen die laten zien waarom ik,  nadat ik een moord gepleegd heb, of atheist ben geworden, niet toegelaten mag worden aan het avondmaal? Die koppeling wordt ook nergens expliciet gemaakt.

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #71 Gepost op: maart 06, 2007, 02:05:25 pm »

quote:

smooky schreef op 06 maart 2007 om 13:04:
God roept ons samen, om in Zijn huis, Zijn woord te horen. Is het niet heel erg dat we lopen te melken dat we maar 1 keer per week 1 uurtje maximaal daar na toe willen gaan.

Ik vind dat hier flauw wordt geargumenteerd: iedereen die niet twee keer een eredienst wil houden is een lakse haas die minimale tijd aan God wil besteden en God roept ons tweemaal naar Zijn huis.

Aan dat tweede wil ik niets afdoen, maar ik denk wel dat tweemaal een dienst een kwestie is van een bepaalde cultuur, nl. die van de Nederlandse gereformeerden (nee, niet Nederlands ;) ). In dit topic zijn al genoeg alternatieven voor een zondagsinvulling genoemd. Genoeg om te beseffen dat a) de hele dag ter ere van God is en b) de invulling daarvan in bepaalde mate vrij is. Om een voorbeeld te geven: zelf was ik best wel voor 's zondags en woensdags een dienst, want dan kom je als gemeente ook doordeweeks samen. Maar het argument dat zondag een speciale dag is (daartegenover) ook een belangrijk argument.

quote:

Is dat niet het mooiste, en het belangrijkste wat we hebben in dit leven, nl (het) Woord(verkondiging) van God.
Bedoel je dan Jezus of de Bijbel? :)
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

HaJee

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #72 Gepost op: maart 06, 2007, 02:06:58 pm »

quote:

smooky schreef op 06 maart 2007 om 13:56:
ja, ok allemaal waar, maar ga nu eens in op het 2e deel.
Verder vindt ik het een heel raar idee, dat ik op een gkv forum, het gevoel krijg dat ik me moet verdedigen, voor iets als 2 keer naar de kerk gaan.
[...]

daar ben ik het dus niet met je eens, het gaat over 2 verschillende dingen.
Het gaat ook gewoon heel simpel over het trouw bezoeken van ere diensten.

Verder heb ik niet veel behoefte om deze discussie verder te voeren, omdat ik het een heel raar idee vindt om mij, op een gkv forum te moeten verdedigen voor het 2 keer naar de kerk gaan.
Begrijp me goed. Ik ben het wel met je standpunt eens, maar niet met de manier waarop het onderbouwd wordt. Daar was mijn hele post voor bedoeld, dat heeft meer te maken met ervaringen die ik in andere gesprekken heb, met betrekking tot het gebruik van formulieren als gezaghebbende bron.

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #73 Gepost op: maart 06, 2007, 02:15:15 pm »
kijk, dan komt het al heel anders over...  8)
was ik weer

HaJee

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #74 Gepost op: maart 06, 2007, 02:22:24 pm »

quote:

Nunc schreef op 06 maart 2007 om 13:57:
Het was voor de auteur van de Hebreeënbrief in ieder geval ernstig genoeg om woorden vuil te maken aan mensen die hun bijeenkomsten verzaken: Heb 10,25 "Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen. "

(en ja, ik weet dat hij het niet over "2x naar de kerk" heeft. Maar hij ergert zich er kennelijk wel aan, dat er mensen zijn die wel bij de gemeente willen horen, maar toch zeer geregeld verzuimen. Als je je daarbij dan ook nog bedenkt dat van de vroege kerk gezegd wordt dat ze dagelijks bij elkaar kwam (Hand. 2:46) dan zet dat alles meteen in een iets ander perspectief)

Ah ja, daar stond die tekst, ik kon 'm zo snel niet vinden. Dan had die tekst er wel bij mogen staan in het formulier. En voor deze discussie is die tekst meer dan afdoende om gewoon naar de samenkomsten te gaan.

quote:

misschien kun je mij anders een paar bijbelteksten aanwijzen die laten zien waarom ik,  nadat ik een moord gepleegd heb, of atheist ben geworden, niet toegelaten mag worden aan het avondmaal? Die koppeling wordt ook nergens expliciet gemaakt.

Die koppeling wordt inderdaad nergens expliciet gemaakt. Maar ik beweer ook niet dat er voor die andere zonden wel teksten met die koppeling erin zijn te vinden.

Maar het gaat hier niet om het al dan niet aan het avondmaal (mogen) gaan, maar om het (2x) naar de kerk gaan.

HaJee

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #75 Gepost op: maart 06, 2007, 02:23:05 pm »

quote:

smooky schreef op 06 maart 2007 om 14:15:
kijk, dan komt het al heel anders over...  8)
Gelukkig. Sorry voor het misverstand  :)

PietZa

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #76 Gepost op: maart 06, 2007, 02:29:52 pm »
Ik heb er behoorlijk over nagedacht, over dat 2 keer naar de kerk gaan. Dat is niet zo vreemd want mijn vrouw komt uit een baptistengemeente waar men alleen een ochtenddienst heeft. Vooral mijn vrouw had er toendertijd nogal wat moeite mee. Ze was het helemaal niet gewend, 2 diensten. Het was voor haar best veel, 2 keer een preek en dan ook nog geconcentreerd moeten zijn. En dat is ook niet gek als je het helemaal niet gewend bent. En andersom moest ik opeens wennen dat als we naar haar ouders (haar voormalige gemeente) gingen, dat we maar 1 dienst hadden.

Voor mijzelf ben ik uiteindelijk hier op uit gekomen:
Als de gemeente waar ik lid van ben (of toevallig te gast ben) de gewoonte heeft om 1 keer te gaan dan ga ik 1 keer maar als de gewoonte is om 2 keer te gaan dan ga ik 2 keer. Dat betekend dus dat ik niet bij een gemeente waar maar 1 keer dienst is, ik helemaal in paniek op zoek ga naar een kerk waar ze ook nog tweede dienst hebben. Dat betekend ook dat ik mij ertoe zet dat als ik bij een gemeente ben waar 2 diensten zijn dat ik dan gewoon 2 keer ga, zelfs als ik helemaal niet wil of als het mijn planning in de war schopt.
Dit is een actie die ik doe voor God, voor de gemeente en voor mijzelf. Het is mijn manier om de Agape-liefde (Eerst gedachten, dan daden en pas als laatste gevoelens) in de gemeente tot uitvoer te brengen. Het betekend soms dat mijn gevoel er niet naar staat, het kan betekenen dat ik soms wat minder geconcentreerd ben maar ik merk dat als ik mijn gedachten richt op het gewoon gaan, ik mijn daden daarop aanpas en dus ga, dat mijn gevoel voor God vanzelf weer aanwakkerd. Ik heb meer dan eens gehad dat ik liever niet wilde, maar uiteindelijk enorm blij was dat ik ben gegaan (afgelopen zondag nog gehad). Verder zijn er genoeg manieren om in de dienst toch te concentreren, bijvoorbeeld: neem pen en papier mee en probeer tijdens de preek opvallende dingen te noteren.

Overigens moet je bij een discussie als deze nooit vergeten dat het niet alleen om de zondag gaat. Doordeweeks in de gemeente actief zijn is minstens zo belangrijk. En ik ben blij dat in de vrijgemaakte kerk er steeds meer activiteiten buiten de zondag om zijn.
« Laatst bewerkt op: maart 06, 2007, 02:31:01 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #77 Gepost op: maart 06, 2007, 03:55:13 pm »
Tja er zijn er die twee maal gaan en de reddende hand van de Meester nog steeds niet kunnen, durven of willen vastgrijpen en er zijn er die een maal gaan en dagelijkse met de Meester wandelen, of andersom.
Is de hoeveelheid keren dat je naar het stenen gebouw gaat dan zaligmakende?
Het zegt mij niet zoveel hoeveel iemand gaat en hoe lang de diensten duren. Waar het volgens mij om gaat is de gesteldheid van je hart. "Hoe ga je". En met welk doel. "Dat" klink me interessanter in de oren dan de hamvraag die hier naar voren komt.
Maar wie ben ik?

ps ik ga een keer, maar oh wat ga ik diep! Zo diep dat ik er soms na veel uren pas weer uit kan komen. Tja _/-\o_
P de Mooij

Marnix

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #78 Gepost op: maart 06, 2007, 04:02:53 pm »
2 kerkdiensten zijn good Smooky. Niet de verplichting dat je koste wat het kost elke zondag 2x in de kerk moet zitten omdat er anders iets mis is met je geloof, en de onderbouwing dat dit een Bijbelse opdracht zou zijn.

Ik ga met plezier 2x naar de kerk, af en toe mis ik een kerkdienst, maar daarmee wil ik niet wijzer zijn dan God, zondig ik niet tegen het avondmaalsformulier en al helemaal niet tegen de Bijbel.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Promtus

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #79 Gepost op: maart 10, 2007, 01:18:04 am »
Heerlijk die discussie, maar moet er niet eens afgevraagd worden wat twijfel er van vind. IPV een hele discussie op te starten?

Marnix

• Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #80 Gepost op: maart 10, 2007, 10:25:09 am »
?

Verklaar je nader?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
2x naar de kerk?
« Reactie #81 Gepost op: maart 10, 2007, 10:27:08 am »
De TS houdt zich buiten deze discussie en Promtus wil graag weten wat die er van vindt
computerfout: een vreemde een in de byte