Auteur Topic: Kerkvisie in de GKv  (gelezen 24451 keer)

Marnix

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #100 Gepost op: februari 07, 2007, 01:57:35 am »

quote:

joepie schreef op 06 februari 2007 om 23:17:
Volgens mij is dat nog steeds de leer van de kerk. De enige ware kerk.
Dat er veel kerkgangers zijn binnen de GKv die dat niet meer geloven is wat anders.
Maar de leer is het nog steeds. Tenminste als zij de belijdenisgeschriften nog serieus nemen.

Dat is niet de leer van de kerk. Hoe kan anders door de synode de CGK en de NGK ook als ware kerken bestempeld zijn... en er plaatselijke samenwerking zijn, ook met goedkeuring van die synode?

Wat de belijdenisgeschriften betreft, daar heb ik al op gereageerd. Allereerst staat er nergens in die geschriften dan het om een GENOOTSCHAP gaat... het woord kerk koppelen aan een kerkgenootschap is puur iets de laatste eeuwen maar niet de Bijbelse betekenis van het woord kerk, verder is het kerklandschap van Nederland nu heel anders dan toen Guido de Bres de NGB schreef en is dit dus puur een interpretatie van de NGB waar op de GKV na gelukkig bijna geen enkel kerkgenootschap in Nederland en in andere landen het mee eens is. En wie zegt dat Guido de Bres nu precies hetzelfde zou schrijven en daarmee de GKV zou bedoelen laat hem behoorlijk buikspreken.

Met die insteek zou zelfs Calvijn de GKV niet als ware kerk meer bestempelen. De sacramenten worden immers niet goed bediend en dat is een van de criteria.... maar bij Calvijn gingen kinderen vanaf zo'n 10-12 jaar ook aan het avondmaal en bij ons niet.

Kortom, als we zo gaan redeneren en klakkeloos die aspecten van deze geschriften die in die tijd en kerkcutluur geschreven zijn naar onze tijd gaan vertalen raken we wel heel ver van Huis.
« Laatst bewerkt op: februari 07, 2007, 01:59:41 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #101 Gepost op: februari 07, 2007, 06:56:13 am »

quote:

Marnix schreef op 07 februari 2007 om 01:57:
[...]

Dat is niet de leer van de kerk. Hoe kan anders door de synode de CGK en de NGK ook als ware kerken bestempeld zijn... en er plaatselijke samenwerking zijn, ook met goedkeuring van die synode?

Wat de belijdenisgeschriften betreft, daar heb ik al op gereageerd. Allereerst staat er nergens in die geschriften dan het om een GENOOTSCHAP gaat... het woord kerk koppelen aan een kerkgenootschap is puur iets de laatste eeuwen maar niet de Bijbelse betekenis van het woord kerk, verder is het kerklandschap van Nederland nu heel anders dan toen Guido de Bres de NGB schreef en is dit dus puur een interpretatie van de NGB waar op de GKV na gelukkig bijna geen enkel kerkgenootschap in Nederland en in andere landen het mee eens is. En wie zegt dat Guido de Bres nu precies hetzelfde zou schrijven en daarmee de GKV zou bedoelen laat hem behoorlijk buikspreken.

Met die insteek zou zelfs Calvijn de GKV niet als ware kerk meer bestempelen. De sacramenten worden immers niet goed bediend en dat is een van de criteria.... maar bij Calvijn gingen kinderen vanaf zo'n 10-12 jaar ook aan het avondmaal en bij ons niet.

Kortom, als we zo gaan redeneren en klakkeloos die aspecten van deze geschriften die in die tijd en kerkcutluur geschreven zijn naar onze tijd gaan vertalen raken we wel heel ver van Huis.
iedereen die zijn ogen richt op iets anders dan de verhoogde Jezus Christus loopt kans door een slang te worden gebeten en te sterven. Er zijn verschillende soorten slangen en er zijn reeds veel gestorven.

Marnix

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #102 Gepost op: februari 07, 2007, 03:29:35 pm »
Klopt. En de keerzijde. Ieder die zijn hoop wel vestigt op de verhoogde Christus hoort bij Hem. En mogen we onze broeders en zusters noemen.

14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. 19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

grondig christelijk

• Wat was, Dat is, Zal zijn
    • Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #103 Gepost op: februari 07, 2007, 05:12:05 pm »

quote:

Marnix schreef op 07 februari 2007 om 15:29:
Klopt. En de keerzijde. Ieder die zijn hoop wel vestigt op de verhoogde Christus hoort bij Hem. En mogen we onze broeders en zusters noemen.

14 De Mensenzoon moet hoog verheven worden, zoals Mozes in de woestijn de slang omhooggeheven heeft, 15 opdat iedereen die gelooft, in hem eeuwig leven heeft. 16 Want God had de wereld zo lief dat hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. 17 God heeft zijn Zoon niet naar de wereld gestuurd om een oordeel over haar te vellen, maar om de wereld door hem te redden. 18 Over wie in hem gelooft wordt geen oordeel uitgesproken, maar wie niet in hem gelooft is al veroordeeld, omdat hij niet wilde geloven in de naam van Gods enige Zoon. 19 Dit is het oordeel: het licht kwam in de wereld en de mensen hielden meer van de duisternis dan van het licht, want hun daden waren slecht. 20 Wie kwaad doet, haat het licht; hij schuwt het licht omdat anders zijn daden bekend worden. 21 Maar wie oprecht handelt zoekt het licht op, zodat zichtbaar wordt dat God werkzaam is in alles wat hij doet.’

Hoe zie jij het je hoop vestigen op christus in de dagelijkse kerkelijke en levenspraktijk. Er vestigen zoveel christenen binnen de kerk hun hoop op Christus. Toch zie je daar niet altijd de bijbehorende vrucht van, waar ligt dan de oorzaak? Is de hoop niet sterk genoeg soms?
En wanneer ga je oprecht handelen en wat is oprecht handelen? Hoe kom je tot deze handeling? Wat heb je daarvoor nodig? Heeft iedere christen wat hij nodig heeft of zo niet, wat is nodig om dat te verkrijgen?

joepie

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #104 Gepost op: februari 08, 2007, 07:31:00 am »
De belijdenis zegt dat er een ware kerk is.
Die ware kerk heeft een adres.
Als je zegt er zijn meerdere adressen van die ware kerk, dan zou dat betekenen dat er diverse kerken zich niet houden aan de belijdenis: zich te voegen bij die ware kerk.
Zodat er één ware kerkadres is.

Marnix

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #105 Gepost op: februari 12, 2007, 01:52:11 pm »

quote:

joepie schreef op 08 februari 2007 om 07:31:
De belijdenis zegt dat er een ware kerk is.
Die ware kerk heeft een adres.
Als je zegt er zijn meerdere adressen van die ware kerk, dan zou dat betekenen dat er diverse kerken zich niet houden aan de belijdenis: zich te voegen bij die ware kerk.
Zodat er één ware kerkadres is.

En dat is in Nederland niet het geval.

Dat het wel zo zou moeten zijn klopt, helaas is de praktijk anders... en helaas wordt samenwerking die dat wil stimuleren door sommigen tegengewerkt. De NGB zegt ook niet dat de ware kerk een adres heeft... alleen dat ze zchtbaar is.. en ware christenen zijn dat, dus de ware kerk (verzameling ware christenen) ook.

En goed, stel dat er meerdere ware kerken zijn die door problemen in het verleden niet meer 1 zijn. Wie bepaalt dan bij welke kerk de andere kerken zich moeten voegen? De HHK beroept zich net zo goed op het zijn van de ware kerk (als directe voortzetting van de eerste Nederlandse kerk van de reformatie).

Marnix

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #106 Gepost op: februari 12, 2007, 01:58:12 pm »

quote:

grondig christelijk schreef op 07 februari 2007 om 17:12:
[...]

Hoe zie jij het je hoop vestigen op christus in de dagelijkse kerkelijke en levenspraktijk. Er vestigen zoveel christenen binnen de kerk hun hoop op Christus. Toch zie je daar niet altijd de bijbehorende vrucht van, waar ligt dan de oorzaak? Is de hoop niet sterk genoeg soms?
En wanneer ga je oprecht handelen en wat is oprecht handelen? Hoe kom je tot deze handeling? Wat heb je daarvoor nodig? Heeft iedere christen wat hij nodig heeft of zo niet, wat is nodig om dat te verkrijgen?
Goede vragen... als meer mensen die nou eens stelden... in plaats van alleen maar naar de leer te kijken. Ware christenen herken je niet alleen aan de leer... maar vooral ook aan hoe ze leven.

Macguinness

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #107 Gepost op: februari 12, 2007, 03:36:51 pm »

quote:

Marnix schreef op 12 februari 2007 om 13:58:
[...]

Goede vragen... als meer mensen die nou eens stelden... in plaats van alleen maar naar de leer te kijken. Ware christenen herken je niet alleen aan de leer... maar vooral ook aan hoe ze leven.

Ware christenen herken je én aan de leer én aan hoe ze leven. Alleen zou ik me op dat laatste toch niet echt blind staren...
Er zijn ook mensen die de waarheid verdraaien. De Satan kan goed imiteren.

Marnix

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #108 Gepost op: februari 12, 2007, 11:16:19 pm »
Klopt. Maar ik denk dat leven (liefde als de kern van de wet) het belangrijkst is.

Kinderen, ik schrijf u dit opdat u niet zondigt. Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus, de rechtvaardige. 2 Hij is het die verzoening brengt voor onze zonden, en niet alleen voor die van ons, maar voor de zonden van de hele wereld.
3 Dat wij God kennen weten we doordat we ons aan zijn geboden houden. 4 Wie zegt: ‘Ik ken hem,’ maar zich niet aan zijn geboden houdt, is een leugenaar; de waarheid is niet in hem. 5 In wie zich aan Gods woord houdt, is zijn liefde ten volle werkelijkheid geworden; hierdoor weten we dat we in hem zijn. 6 Wie zegt in hem te blijven, behoort in de voetsporen van Jezus te treden. 7 Geliefde broeders en zusters, ik houd u in deze brief geen nieuw gebod voor maar een oud, dat u vanaf het begin bekend is. Dat oude gebod is de boodschap die u gehoord hebt. 8 Toch is het ook een nieuw gebod, omdat de duisternis wijkt en het ware licht al schijnt, en dit is werkelijkheid in Jezus’ leven en in uw leven. 9 Wie zegt in het licht te zijn maar zijn broeder of zuster haat, bevindt zich nog altijd in de duisternis. 10 Wie de ander liefheeft, blijft in het licht en komt niet ten val, 11 maar wie de ander haat, bevindt zich in de duisternis. Hij gaat zijn weg in het duister, zonder te weten waarheen die weg voert, want de duisternis heeft hem blind gemaakt.

Als iemand gelooft en wat betreft leer er naast zit is er vergeving bij God te krijgen. Als iemand zegt te geloven en zijn naaste haat is hij een leugenaar en is de waarheid in Hem niet. Al ware het dat ik de hele leer goed beleed en alle dogma's juist had, maar ik had de liefde niet, het baatte mij niets.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #109 Gepost op: februari 12, 2007, 11:26:58 pm »
Ik lees in de brieven van Paulus niet dat het een belangrijker is dan het ander. Je geloof moet blijken uit wat je belijdt én wat je doet. Het een kan niet zonder het ander, want dat is een leeg geloof. Het ander kan niet zonder het een, want dat is dingen doen zonder de belangrijkste ondergrond.
computerfout: een vreemde een in de byte

Marnix

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #110 Gepost op: februari 13, 2007, 10:03:49 am »
Ja natuurlijk, Paulus roept ons op bij de gezonde leer te blijven Ik doelde meer op hen die iets anders geloven en dat niet bewust doen... maar met die leer zijn opgegroeid... Als ik in een baptistengemeente was opgevoed was ik ongetwijfeld aanhanger van de volwassendoop geweest. Daar was ik mee opgegroeid, ik had niet beter geweten. :) Natuurlijk komen mensen in hun leven soms wel tot andere inzichten, maar vaak ook niet. Aan wat je precies gelooft als christen ben je heel beinvloedbaar.... en kan je er soms weinig aan doen. Als we daarin zondigen hebben we een voorspraak bij de Vader, zegt Johannes. Wat doen wat Jezus vraagt, het liefhebben van God en van elkaar betreft is er niet een dergelijk excuus. Wie zegt God lief te hebben en zijn broeder haat is een leugenaar.Wie zegt God lief te hebben en de volwassendoop leert is daarom nog geen leugenaar.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #111 Gepost op: februari 13, 2007, 07:04:00 pm »

quote:

Marnix schreef op 13 februari 2007 om 10:03:
Ja natuurlijk, Paulus roept ons op bij de gezonde leer te blijven Ik doelde meer op hen die iets anders geloven en dat niet bewust doen... maar met die leer zijn opgegroeid... Als ik in een baptistengemeente was opgevoed was ik ongetwijfeld aanhanger van de volwassendoop geweest. Daar was ik mee opgegroeid, ik had niet beter geweten. :) Natuurlijk komen mensen in hun leven soms wel tot andere inzichten, maar vaak ook niet. Aan wat je precies gelooft als christen ben je heel beinvloedbaar.... en kan je er soms weinig aan doen. Als we daarin zondigen hebben we een voorspraak bij de Vader, zegt Johannes. Wat doen wat Jezus vraagt, het liefhebben van God en van elkaar betreft is er niet een dergelijk excuus. Wie zegt God lief te hebben en zijn broeder haat is een leugenaar.Wie zegt God lief te hebben en de volwassendoop leert is daarom nog geen leugenaar.

Maar, als het belangrijk is om bij de gezonde leer te blijven, én het is heel moeilijk om dat te doen, dan is het toch juist deste belangrijker dat een kerk haar leer niet gaat verkwanselen onder het mom van "leven is belangrijker dan leer"?

En dat staat los van de vraag of God je wel of niet zal vergeven voor het aanhangen van een verkeerde leer (ik denk dat op zo'n moment inderdaad alleen Jezus telt).

Marnix

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #112 Gepost op: februari 14, 2007, 12:22:19 am »
Die leer moeten we idd ook niet verkwanselen... aan de andere kant, moeten we ook een beetje open staan voor anderen omdat onze leer ook niet perfect is of perfect geinterpreteerd wordt :)

En de vraag is ook of ieder onderling verschil reden is om niet samen te werken of samen te gaan, ook al zijn er zoveel overeenkomsten.

joepie

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #113 Gepost op: februari 20, 2007, 04:04:21 pm »
Als je dezelfde leer hebt is er een opdracht tot samengaan.
Dus niet maar samen werken maar gewoon één worden.

Marnix

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #114 Gepost op: februari 21, 2007, 11:32:55 am »
Klopt. Maar ja, daarom snap ik al die kritiek ook niet dat eerste stappen daartoe worden gezet richting de CGK :)

Je kan niet samengaan voordat je samen hebt gewerkt, daarvoor is een basis nodig die door samenwerking kan worden gelegd.

En wat als de leer voor het overgtoe deel gelijk is, en op een paar kleine puntjes iets anders? Dan heb je volgens mij sowieso een opdracht tot samenwerken, ook als die puntjes het moeilijk maken om ook daadwerkelijk samen te gaan. Eenheid is sowieso een opdracht van Jezus aan zijn volgelingen, niet alleen als je wat betreft leer op sommige punten verschilt. Of dat kerkelijke eenheid is weet ik niet, maar ook buiten kerkelijke eenheid is er eenheid tussen christenen mogelijk.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2007, 11:35:19 am door Marnix »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #115 Gepost op: februari 21, 2007, 11:35:16 am »
Zou je misschien kunnen aangeven wat die kritiek precies is?

joepie

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #116 Gepost op: februari 21, 2007, 05:52:52 pm »
Het zijn geen eerste stappen maar al jarenlange stappen. Toen wij nog in een andere plaats woonden waren ze daar al met die stappen bezig en dat is al zeker 15 jaar terug.
Of zoals waar wij nu wonen hetzelfde laken een pak.
Dan zou je toch zeggen: als je echt het zelfde bent dan duurt het toch geen 15 jaar voor en een éénwording plaats zou vinden?
Dan heb je elkaar toch binnen een zeer korte tijd wel gevonden?
Nu lijkt het erop alsof er eerst vanalles moet worden rechtgestreken en uitgesproken, je zou haast zeggen uitgekouwd.
Als je één bent dan heb je daar geen 15 jaar voor nodig om daar achter te komen.
Dan wil je niet anders dan zorgen dat je snel één bent.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #117 Gepost op: februari 21, 2007, 06:28:50 pm »
Dus is het nooit goed. ;(
Gebeurt iets snel dan zijn er hordes mensen die het 'vééél te snel' vinden gaan allemaal en doe je het rustig aan en spreek je alles rustig goed door dan duurt het 'vééél te lang'. Zeg jij het maar...

joepie

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #118 Gepost op: februari 21, 2007, 10:13:37 pm »
Ik wil het best zeggen....
Maar dat deed ik al.
Als je echt één zou zijn dan zou het geen jaren en jaren duren om daar achter te komen. Dan weet je dat. En dan zorg je dat je zo snel mogelijk ook één kerk bent.

Het is dus nog maar de vraag of er wel echte éénheid is tussen de kerken waarvan gezegd wordt dat het zo is.

Ik geloof daar namelijk niets van.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #119 Gepost op: februari 21, 2007, 10:40:33 pm »
Ik geloof dat eerlijk gezegd ook niet zo. Aan de andere kant weet ik niet of het echt bijbels is om te willen dat er 1 groot kerkgenootschap is dat in alles hetzelfde leert.
Paulus geeft in zijn brieven volop reprimandes, corrigeert, stelt misstanden aan de kaak. Toch blijft hij hen 'broeders in de Heer' noemen. Kennelijk hoef je het niet eens te zijn om elkaar als broer of zus te kunnen aanmerken.
Als Paulus het over het lichaam (de kerk) van Christus heeft, noemt hij vervolgens voorbeelden op locaal niveau. Binnen de gemeente moet je elkaar tot hand en voet zijn. Hij roept nergens (voor zover ik weet): 'kijk naar je buurgemeente', of: 'kijk naar Jeruzalem, zo pak je de zaken aan'. Maar: als je op reis bent, en je komt ergens geloofsgenoten tegen, is het eerste dat men mag doen: samen het Brood breken. Kennelijk is 'gemeente van Christus' zijn iets dat je op locaal niveau hoort te doen, met de mensen in je directe omgeving.

Dat is een kerkvisie die behoorlijk haaks staat op het gereformeerde, lijkt het. Maar is dat ook zo?
Kijk je naar hoe de juridische structuur is opgebouwd (kerkorde), dan begint de verantwoordelijkheid bij de locale gemeente, om in steeds grotere cirkels van genabuurde gemeenten 'hogerop' te komen. Maar zit je eindelijk op het hoogste (=landelijke) niveau, dan blijkt dat geen zeggenschap te hebben over de individuelen gemeenten. De gemeente is het belangrijkste (in tegenstelling tot de 'synodale structuur' van wijlen de GKN).

Er is verdeeldheid in het kerkverband. Maar is dat erg? En wiens taak is het om dat op te heffen? Volgens mij is er geen bijbelse grond (en ook geen kerkordelijke grond) waarop een Amsterdammer zich zorgen mag maken over de gang van zaken in Zwolle of Maastricht. Een Amsterdammer kan zich hooguit wat aantrekken over de directe gemeenten in de omgeving: Amstelveen of Zaandam, bijvoorbeeld.
't Zou wel erg 'modern' zijn om nu, sinds we de middelen van massamedia kennen, ineens die nieuw-testamentische ordening te doorbreken.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Nunc

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #120 Gepost op: februari 21, 2007, 10:58:42 pm »

quote:

elle schreef op 21 februari 2007 om 22:40:
Ik geloof dat eerlijk gezegd ook niet zo. Aan de andere kant weet ik niet of het echt bijbels is om te willen dat er 1 groot kerkgenootschap is dat in alles hetzelfde leert. Paulus geeft in zijn brieven volop reprimandes, corrigeert, stelt misstanden aan de kaak. Toch blijft hij hen 'broeders in de Heer' noemen. Kennelijk hoef je het niet eens te zijn om elkaar als broer of zus te kunnen aanmerken.

8)7

ik hoop dat je zelf de tegenstrijdigheid in je woorden ziet? Je geeft n.b. zelf aan dat Paulus corrigeert, boos uitvalt, en in het algemeen niet heel zachtzinnig is tegenover afwijkingen van de leer die hij (en anderen) gebracht hebben. Hij roept geregeld op om de traditie die ze ontvangen hebben, te bewaren. Kennelijk is één leer dus de norm.

Dat Paulus daarnaast zo aardig is om diegenen die afwijken van de leer niet direct eruit te gooien (sommigen wel overigens!) betekent niet dat ie z'n eigen norm negeert, maar dat hij genadig mag zijn van God. Ook mensen die er nog niet helemaal zijn, mogen, mits ze zich willen laten corrigeren, erbij horen. Het christendom is niet voor perfecte mensen, maar het is wel de bedoeling dat ze perfecte gelovigen ("heiligen") worden. De 'sollicitatie-procedure' is heel makkelijk: iedereen wordt aangenomen door Jezus. Maar dat betekent niet dat alle zonden van iedereen ook geaccepteerd worden.

Zodra die twee noties door elkaar gaan lopen of de nuance verdwijnt, dan krijg je óf een kerk waarvan je alleen maar lid kan worden als je al heilig bent, en er direct uitgegooid wordt bij een foutje (wat "Jantje van Leiden" en andere dopers in de 16 eeuw deden bv., maar ook de Montanisten in de 3e eeuw), óf je krijgt een 'praatclubje over religie' waar iedereen bij mag horen, maar waarbij het zeer de vraag is waar men eigenlijk bij hoort, en wie hun here is.

quote:

Als Paulus het over het lichaam (de kerk) van Christus heeft, noemt hij vervolgens voorbeelden op locaal niveau. Binnen de gemeente moet je elkaar tot hand en voet zijn. Hij roept nergens (voor zover ik weet): 'kijk naar je buurgemeente', of: 'kijk naar Jeruzalem, zo pak je de zaken aan'. Maar: als je op reis bent, en je komt ergens geloofsgenoten tegen, is het eerste dat men mag doen: samen het Brood breken. Kennelijk is 'gemeente van Christus' zijn iets dat je op locaal niveau hoort te doen, met de mensen in je directe omgeving.

ehh... en die informatie haal je ironisch genoeg uit de brieven van Paulus die juist het bewijs vormen van je ongelijk. Paulus reisde de hele romeinse wereld af, maar hij stopte er niet mee zich persoonlijk met allerlei gemeenten te bemoeien. Hij stuurt mensen als Timoteus en anderen van hot naar her om orde op zaken te stellen. De apostelen zelf beroepen een bijeenkomst om over allerlei zaken te spreken en vaardigen mensen af om plaatselijk polshoogte te gaan nemen.

quote:

Dat is een kerkvisie die behoorlijk haaks staat op het gereformeerde, lijkt het. Maar is dat ook zo?

Als 'gereformeerd' 'bijbels' betekent, dan zie ik geen problemen.

quote:

Kijk je naar hoe de juridische structuur is opgebouwd (kerkorde), dan begint de verantwoordelijkheid bij de locale gemeente, om in steeds grotere cirkels van genabuurde gemeenten 'hogerop' te komen. Maar zit je eindelijk op het hoogste (=landelijke) niveau, dan blijkt dat geen zeggenschap te hebben over de individuelen gemeenten. De gemeente is het belangrijkste (in tegenstelling tot de 'synodale structuur' van wijlen de GKN).

de synode heeft wel degelijk zeggenschap. Ze is alleen geen continu 'in levend zijnd' orgaan, maar de bundeling van lokale gemeenten. Als de synode (dus de aangesloten kerken) een uitspraak bijbels achten of juist niet, dan kan je daar als lokale gemeente niet zomaar omheen.

quote:

Er is verdeeldheid in het kerkverband. Maar is dat erg? En wiens taak is het om dat op te heffen? Volgens mij is er geen bijbelse grond (en ook geen kerkordelijke grond) waarop een Amsterdammer zich zorgen mag maken over de gang van zaken in Zwolle of Maastricht. Een Amsterdammer kan zich hooguit wat aantrekken over de directe gemeenten in de omgeving: Amstelveen of Zaandam, bijvoorbeeld.
Waarom zou je je alleen bezorgd mogen maken over kerken binnen een straal van 25 kilometer in een tijd waarin je in een etmaal aan de andere kant van de wereld kunt staan, en binnen een paar seconden met iemand aan de andere kant van de wereld kunt communiceren, terwijl in Paulus' tijd je maanden, soms jaren, op reis was en toen wel kerken over en weer zich met elkaar bemoeiden?

quote:

't Zou wel erg 'modern' zijn om nu, sinds we de middelen van massamedia kennen, ineens die nieuw-testamentische ordening te doorbreken.

of wellicht is het heel individualistisch om graag te willen dat lokale gemeenten aan niemand rekenschap verantwoord zijn?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #121 Gepost op: februari 21, 2007, 11:30:48 pm »
Even kijken of er een tussenpositie tussen elle en nunc valt in te nemen:

In de kerk in de tijd van Paulus waren er wellicht grotere verschillen in leer als de verschillen die tegenwoordig worden aangegrepen om de zoveelste kerkscheuring te verantwoorden. Daar gaat dus iets grondig fout. Blijkbaar is het goed om te protesteren tegen dwaling, maar is de oproep tot eenheid belangrijker dan dat die de afgelopen eeuwen vaak is geacht.

Natuurlijk roept Paulus hier en daar ook op om bepaalde dwalingen uit te roeien (lees: de kerk uit te schoppen). Maar het is vrij absurd om die rechtstreeks gelijk te trekken met de verschillen tussen bijvoorbeeld de vrijgemaakte kerken onderling, of de GKv, CGK en NGK. Dat die 3 niet 1 kerk zijn is absurd. Zondig ook.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #122 Gepost op: februari 21, 2007, 11:37:23 pm »

quote:

Nunc schreef op 21 februari 2007 om 22:58:

ik hoop dat je zelf de tegenstrijdigheid in je woorden ziet? Je geeft n.b. zelf aan dat Paulus corrigeert, boos uitvalt, en in het algemeen niet heel zachtzinnig is tegenover afwijkingen van de leer die hij (en anderen) gebracht hebben. Hij roept geregeld op om de traditie die ze ontvangen hebben, te bewaren. Kennelijk is één leer dus de norm.
Mwoa... Hij hamert steeds weer op hetzelfde soort essentie: bijvoorbeeld dat men in Christus is vrijgekocht van de wet, dat men in Christus allerlei gaven ontvangt om goed te doen tot opbouwing van de gemeente (locaal), dat men in Christus vrucht draagt. Die boodschap is idd voor elke gemeente hetzelfde. Om vervolgens locale wantoestanden aan de kaak te stellen.  Maar 't is niet goed voor te stellen dat Paulus zich druk zou maken over wel of geen beamer in de kerk, wel of geen 2e dienst op zondag. Hij maakte zich bijvoorbeeld ook niet druk over wel of geen offervlees eten. Alles wat hij bekritiseert maakt hij ondergeschikt aan 1) het dienen van Jezus of 2) het dienen van gemeente/elkaar/het lichaam van Christus.

quote:

< knip >
Zodra die twee noties door elkaar gaan lopen of de nuance verdwijnt, dan krijg je óf een kerk waarvan je alleen maar lid kan worden als je al heilig bent, en er direct uitgegooid wordt bij een foutje (wat "Jantje van Leiden" en andere dopers in de 16 eeuw deden bv., maar ook de Montanisten in de 3e eeuw), óf je krijgt een 'praatclubje over religie' waar iedereen bij mag horen, maar waarbij het zeer de vraag is waar men eigenlijk bij hoort, en wie hun here is.
Nu spreek jij jezelf tegen. Je bent aangenomen door Jezus Christus. Dan krijg je per definitie geen vrijblijvend praatclubje en ook geen sekte. Dan krijg je een gemeente van Christus die (op locaal niveau) probeert God en elkaar te dienen.

quote:

ehh... en die informatie haal je ironisch genoeg uit de brieven van Paulus die juist het bewijs vormen van je ongelijk. Paulus reisde de hele romeinse wereld af, maar hij stopte er niet mee zich persoonlijk met allerlei gemeenten te bemoeien. Hij stuurt mensen als Timoteus en anderen van hot naar her om orde op zaken te stellen.
Dat was dan ook zijn taak, hij was daartoe geroepen. Dan kun je van de gemiddelde wolverver/internetter niet zeggen.

quote:

De apostelen zelf beroepen een bijeenkomst om over allerlei zaken te spreken en vaardigen mensen af om plaatselijk polshoogte te gaan nemen.
Zij roepen afgevaardigden bijeen, dat is heel wat anders dan dat iedereen zijn/haar mening maar ten berde mag brengen. En dan zie je weer dat die apostelen het onderling lang niet altijd eens zijn. Kennelijk is dat geen bezwaar om elkaar toch als broeder te zien en samen het avondmaal te vieren! Ondanks alle verschillen blijven ze broeders.

quote:

de synode heeft wel degelijk zeggenschap. Ze is alleen geen continu 'in levend zijnd' orgaan, maar de bundeling van lokale gemeenten. Als de synode (dus de aangesloten kerken) een uitspraak bijbels achten of juist niet, dan kan je daar als lokale gemeente niet zomaar omheen.
Nee, allicht.

quote:

Waarom zou je je alleen bezorgd mogen maken over kerken binnen een straal van 25 kilometer in een tijd waarin je in een etmaal aan de andere kant van de wereld kunt staan, en binnen een paar seconden met iemand aan de andere kant van de wereld kunt communiceren, terwijl in Paulus' tijd je maanden, soms jaren, op reis was en toen wel kerken over en weer zich met elkaar bemoeiden?
Omdat je daar direct contacten mee hebt, je kent die lui irl. Als je op reis gaat, ontmoet je mensen ook irl. Het gaat om irl contacten, elkaar in de ogen kijken. Paulus schrijft zijn brieven aan gemeenten die hij in Christus kent, die hij heeft helpen stichten. Paulus schrijft geen brieven aan gemeenten in Israel, die kent hij immers nauwelijks. Terwijl er een dikke kans is dat die leerden dat heidenen slechts welkom waren nadat ze besneden zouden zijn.

quote:

of wellicht is het heel individualistisch om graag te willen dat lokale gemeenten aan niemand rekenschap verantwoord zijn?
Ze zijn rekenschap verantwoord aan Jezus Christus, dat lijkt me al een zware last.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2007, 11:48:06 pm door elle »

Nunc

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #123 Gepost op: februari 22, 2007, 12:04:13 am »

quote:

elle schreef op 21 februari 2007 om 23:37:
(..)
Dat was dan ook zijn taak, hij was daartoe geroepen. Dan kun je van de gemiddelde wolverver/internetter niet zeggen.
daarom heet het ook ambstdrager. Ze zijn wel geroepen en aangesteld.

op de rest ga ik morgen in.

Nunc

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #124 Gepost op: februari 22, 2007, 12:47:52 pm »

quote:

elle schreef op 21 februari 2007 om 23:37:
[...]
Mwoa... Hij hamert steeds weer op hetzelfde soort essentie: bijvoorbeeld dat men in Christus is vrijgekocht van de wet, dat men in Christus allerlei gaven ontvangt om goed te doen tot opbouwing van de gemeente (locaal), dat men in Christus vrucht draagt. Die boodschap is idd voor elke gemeente hetzelfde. Om vervolgens locale wantoestanden aan de kaak te stellen.
Hij hamert met name op de essentie (daar zal het ook wel een essentie voor zijn :) ), maar hij wijst op veel meer:

Fil.4 "8 Voorts, broeders, al wat waar, al wat waardig, al wat rechtvaardig is, al wat rein, al wat beminnelijk, al wat welluidend is, al wat deugd heet en lof verdient, bedenkt dat; 9 wat u geleerd en overgeleverd is, wat gij van mij gehoord en gezien hebt, breng dat in toepassing en de God des vredes zal met u zijn. "

Dit gaat duidelijk om meer dan alleen de essentie, aangezien Paulus woord op woord stapelt: geleerd, overgeleverd, gehoord en gezien. En in de zin ervoor: "al wat ... al wat .. al wat ..".

2 Tes. 3 "5 De Here neige uw harten tot de liefde Gods en tot de volharding van Christus. 6 Maar wij bevelen u, broeders, in de naam van de Here Jezus Christus, dat gij u onttrekt aan elke broeder, die zich ongeregeld gedraagt, in strijd met de overlevering, die gij van ons ontvangen hebt.".

Het gaat Paulus om de overlevering die hij hen doorgegeven heeft, en uit het vervolg van 2 Tes. 3 blijkt, dat hij daaronder bv. ook verstaat dat mensen voor hun eten dienen te werken. Dat is toch echt niet de 'essentie' van het christelijk geloof, maar Paulus schaart het gewoon onder 'overlevering'. Dat is dus duidelijk (veel) breder dan alleen 'Christus en die gekruisigd'

quote:

Maar 't is niet goed voor te stellen dat Paulus zich druk zou maken over wel of geen beamer in de kerk, wel of geen 2e dienst op zondag. Hij maakte zich bijvoorbeeld ook niet druk over wel of geen offervlees eten. Alles wat hij bekritiseert maakt hij ondergeschikt aan 1) het dienen van Jezus of 2) het dienen van gemeente/elkaar/het lichaam van Christus.

is dit een 'WWPD', een variant op WWJD? Jij stelt dat het niet goed voor te stellen is dat Paulus zich om de door jou geschetste voorbeelden druk maakt, maar kun je dat ook onderbouwen?

De auteur van de Hebreeën-brief (een medewerker van Paulus) schreef: "Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen. " (Hebr. 10:25) en vond het niet naar bijeenkomsten van je gemeente gaan al wel een probleem.

Paulus maakt zich tegenover de Korintiers zelfs druk over de 'orde' in de gemeente, over wie wat en hoe. Het kan zijn dat een beamer daar niet onder valt, het zou ook kunnen van wel, maar ik zou het niet zo stellig durven zeggen zonder onderbouwing.

quote:

[...]
Nu spreek jij jezelf tegen. Je bent aangenomen door Jezus Christus. Dan krijg je per definitie geen vrijblijvend praatclubje en ook geen sekte. Dan krijg je een gemeente van Christus die (op locaal niveau) probeert God en elkaar te dienen.

Met deze conclusie stel je impliciet dat gemeenten waar bv. erg wetmatig over het christendom gedacht wordt, kennelijk niet bestaan uit mensen die 'aangenomen door Christus' zijn, want als dat zo was zou je per definitie geen wettische toestanden krijgen en geen praatclubjes. Je hebt dus bij deze een aardig deel van de PKN (en de remonstranten, de dopers, andere vrijzinnigen) afgewezen als 'aangenomen door Christus' (want dat zijn echte religiepraatclubjes), en op de andere flank heb je de gereformeerde gemeente (wellicht) buiten de deur gezet.

Je suggereert 'aangenomen door Christus' als een soort wonder-middel, waarna er niks meer fout kan gaan, maar dat is gewoon niet zo. Zelfs in het NT zie je al wetticisme (Galaten) optreden, en ook vrijzinnigheid (denk aan bv. de Nicolaieten in Openbaring).

Die dreigingen liggen dus altijd op de loer, het kan altijd gebeuren dat een gemeente verdwaalt en flink afdwaalt. Ik spreek mezelf dan ook nergens tegen, ik wijs op reële mogelijkheden die je in het OT en NT al terugziet, en waar schrijvers als Johannes al voor waarschuwen (Openbaring.).

quote:

[...]

zoals ik al zei: daarom heet het ook ambstdrager. De ds. zijn er wel voor geroepen en aangesteld.

En vergeet ook niet dat we een kerk zijn van priesters, van heiligen. Je kunt het toezicht op je naaste niet afschuiven naar een ander. Iedereen heeft die verantwoordelijkheid.

quote:

[...]
Zij roepen afgevaardigden bijeen, dat is heel wat anders dan dat iedereen zijn/haar mening maar ten berde mag brengen.

Het bijeenroepen lijkt inderdaad de normale gang van zaken ja. Paulus maakt echter lang niet altijd gebruik van de aanwezige oudsten in een gemeente, maar stuurt zeer geregelt (uit bezorgdheid) allerlei mensen naar allerlei gemeenten om daar te onderwijzen en te corrigeren. Juist op het moment dat het met een gemeente fout gaat (en niet alleen met wat individueën in een gemeente, die dan door de oudsten van de gemeente kunnen worden getuchtigd) grijpt Paulus zelf (of d.m.v. een gezant) in.

quote:

En dan zie je weer dat die apostelen het onderling lang niet altijd eens zijn. Kennelijk is dat geen bezwaar om elkaar toch als broeder te zien en samen het avondmaal te vieren! Ondanks alle verschillen blijven ze broeders.
Kun je mij een lijstje geven van alle zaken waarin de apostelen het lang niet altijd eens zijn? En kun je aangeven welke onenigheden open bijven staan en niet opgelost worden? Men is het in eerste instantie wel eens niet eens, maar uiteindelijk komt men er wel uit, en is er één mening, één gezamelijke conclusie.

Wat jij hier probeert is als volgt redeneren: "ziek zijn is toch niet erg want je ziet toch hele ziekenhuizen vol met zieken? Het is dus heel normaal!". Je vergeet dan even, dat er dokters zijn die er hun werk van gemaakt hebben om die ziekten de wereld uit te helpen, omdat ze wel erg zijn. Je redeneert: "kijk er is onenigheid, dus onenigheid is niet erg", maar je vergeet dat Paulus en de anderen er juist alles aan doen om die onenigheden uit de weg te ruimen, en juist streven naar één leer.

quote:

[...]
Nee, allicht.
in dat geval klopt je opmerking "Maar zit je eindelijk op het hoogste (=landelijke) niveau, dan blijkt dat geen zeggenschap te hebben over de individuelen gemeenten." dus niet. De landelijke synode heeft (juist bij gratie van het feit dat ze samenroeping van lokale gemeenten is) juist wel zeggenschap over de individuele gemeenten.

quote:

[...]
Omdat je daar direct contacten mee hebt, je kent die lui irl. Als je op reis gaat, ontmoet je mensen ook irl. Het gaat om irl contacten, elkaar in de ogen kijken. Paulus schrijft zijn brieven aan gemeenten die hij in Christus kent, die hij heeft helpen stichten. Paulus schrijft geen brieven aan gemeenten in Israel, die kent hij immers nauwelijks.
iedereen schrijft aan iedereen. Immers, Paulus schrijft aan Efeze, maar Johannes (in Openbaring) ook. Paulus schrijft aan Rome, maar is er zelfs nog nooit geweest op het moment dat ie de brief schrijft! (Rom. 1:13) Hij kent er alleen enkele mensen die hij elders ontmoet heeft (Priscilla en Aquila bv.). Toch schrijft hij ze een flinke preek.

Jacobus bleef volgens Handelingen 8:1 en 15:13 en 21:18 ("En de volgende dag ging Paulus met ons Jakobus bezoeken") in Jeruzalem, en wordt algemeen gezien als de leider van de gemeente van Jeruzalem. En toch schrijft hij een brief aan "de twaalf stammen in de verstrooiing" (Jak.1:1), dus aan alle joden in de diaspora, waar ook in het romeinse rijk of in Babylon of daarbuiten. Kende Jacobus die mensen irl? Nee. Had hij die gemeenten helpen stichten? Nee, zeer waarschijnlijk niet. Nergens geeft Handelingen er ook maar suggestie voor, en Jacobus sluit z'n brief ook niet eens af met ook maar één persoonlijke groet.

De gemeente in Jeruzalem stuurt apostelen uit naar b.v Antiochie als ze horen dat er daar wat aan de hand is (namelijk preken tot de grieken, Hand.11:20) om het te onderzoeken. Het was immers nog een probleem wat nu met heidenen gedaan moest worden (Hand.10 Cornelius, Hand.15 apostelconvent). De gemeente in Jeruzalem bemoeit zich dus ook met van alles.

quote:

Terwijl er een dikke kans is dat die leerden dat heidenen slechts welkom waren nadat ze besneden zouden zijn.
En dikke kans dat als je verder leest, dat je dan ontdekt dat dat een fout was die later rechtgezet wordt (Hand.15!). Je begaat weer de logische fout dat je concludeert dat bestaande diversiteit acceptabel is, simpelweg omdat het bestaat, en je negeert het feit dat de apostelen er alles aan doen om die diversiteit uit de weg te ruimen.

quote:

Ze zijn rekenschap verantwoord aan Jezus Christus, dat lijkt me al een zware last.
Nergens zegt Paulus dat het lichaam van Christus voor iemand in Korinte alleen beperkt is tot de mensen in Korinte. Nergens geeft Paulus aan dat gemeenten zich niet met elkaar moeten bemoeien en zelf bemoeien de apostelen zich met alle gemeenten en met elkaar. Paulus wijst de Efeziers er juist op: "één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping, 5 één Here, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen. " en dus dat ze verbonden zijn met alle christenen, niet alleen met hun lokale clubje.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2007, 12:58:35 pm door Nunc »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #125 Gepost op: februari 22, 2007, 09:05:25 pm »

quote:

Nunc schreef op 22 februari 2007 om 00:04:
daarom heet het ook ambstdrager. Ze zijn wel geroepen en aangesteld.

op de rest ga ik morgen in.

Tja... De gemiddelde internetter is geen amstdrager. Er zijn zelfs kennelijk bijzonder weinig ambtsdragers die internetten.
« Laatst bewerkt op: februari 22, 2007, 09:18:02 pm door elle »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #126 Gepost op: februari 22, 2007, 10:34:50 pm »

quote:

Nunc schreef op 22 februari 2007 om 12:47:
(...)
Het gaat Paulus om de overlevering die hij hen doorgegeven heeft, en uit het vervolg van 2 Tes. 3 blijkt, dat hij daaronder bv. ook verstaat dat mensen voor hun eten dienen te werken. Dat is toch echt niet de 'essentie' van het christelijk geloof, maar Paulus schaart het gewoon onder 'overlevering'. Dat is dus duidelijk (veel) breder dan alleen 'Christus en die gekruisigd'
In datzelfde rijtje hoort thuis dat vrouwen een hoofdbedekking horen te dragen, dat vrouwen moeten zwijgen in de gemeente, het brood breken en eten ook delen met de armen. Het is inderdaad niet de essentie. Neem ik tenminste aan, want wij houden ons er niet meer aan. Het draait om: geen aanstoot geven. Dienst aan Jezus en dienst aan elkaar betekent 'geen aanstoot geven', en dus dat je werkt voor je brood ipv op kosten van de samenleving leeft. En ook: elkaar hoop geven, geduld met elkaar hebben, opkomen voor de zwakken. Da's meer van hetzelfde (zie 1 Tess5:14b). Overigens spoort Paulus de gemeente daar aan om de locale leiders in ere te houden, en niet direct om goed te luisteren naar de apostelen in Jeruzalem (vs 12).

quote:

is dit een 'WWPD', een variant op WWJD? Jij stelt dat het niet goed voor te stellen is dat Paulus zich om de door jou geschetste voorbeelden druk maakt, maar kun je dat ook onderbouwen?
Zie de volgende zin: het maakte Paulus niet uit of je wel of geen offervlees eet (1 kor 8)! Dat lijkt me een heikel punt in die dagen, en Paulus zegt dat het an sich niet uitmaakt. Wat uitmaakt, is het aanstoot geven en het afbreuk doen aan het geloof van mensen in je directe omgeving.
Paulus geeft steeds aan dat iets doen of laten samenhangt met groeien in Christus.
16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. (1 Kol 2)

Spreekt Paulus zichzelf tegen? Vast niet. Kennelijk is ook 'overlevering' of 'traditie' ondergeschikt aan het dienen van elkaar in Christus.

quote:

De auteur van de Hebreeën-brief (een medewerker van Paulus) schreef: "Wij moeten onze eigen bijeenkomst niet verzuimen, zoals sommigen dat gewoon zijn, maar elkander aansporen, en dat des te meer, naarmate gij de dag ziet naderen. " (Hebr. 10:25) en vond het niet naar bijeenkomsten van je gemeente gaan al wel een probleem.
Uiteraard is dat het geval. In Christus zijn betekent: je medeleden in Christus willen steunen. Dus spoor je elkaar aan om samen te komen, en probeer je tijdens die samenkomsten de anderen te dienen. Christus dienen doe je met elke gelovige die op je pad komt. Waar 2 of 3 samenkomen in Jezus naam, daar is Hij in hun midden. Met andere woorden: je hebt anderen nodig!

quote:

Paulus maakt zich tegenover de Korintiers zelfs druk over de 'orde' in de gemeente, over wie wat en hoe. Het kan zijn dat een beamer daar niet onder valt, het zou ook kunnen van wel, maar ik zou het niet zo stellig durven zeggen zonder onderbouwing.
Criterium is dan ook: wat is onderbouwend voor de groei van de gemeente?

quote:

Met deze conclusie stel je impliciet dat gemeenten waar bv. erg wetmatig over het christendom gedacht wordt, kennelijk niet bestaan uit mensen die 'aangenomen door Christus' zijn, want als dat zo was zou je per definitie geen wettische toestanden krijgen en geen praatclubjes. Je hebt dus bij deze een aardig deel van de PKN (en de remonstranten, de dopers, andere vrijzinnigen) afgewezen als 'aangenomen door Christus' (want dat zijn echte religiepraatclubjes), en op de andere flank heb je de gereformeerde gemeente (wellicht) buiten de deur gezet.
Nog erger! Ik erken allerlei evangelicalen en katholieken als broeders en zusters! Daarnaast stel ik dat iemand die groeit in zijn geloof behoefte zal krijgen om contacten te leggen met andere christenen, het brood te breken met andere christenen, zich te laten onderwijzen door andere christenen. En dus soms om zijn praatclubje te verlaten en zich bij andere christenen aan te sluiten.
Hier lijkt me niet heel veel mee mis: de boom herkent men aan de vruchten, en de vrucht van de Geest staat opgesomd in gal 5:22.

quote:

Je suggereert 'aangenomen door Christus' als een soort wonder-middel, waarna er niks meer fout kan gaan, maar dat is gewoon niet zo. Zelfs in het NT zie je al wetticisme (Galaten) optreden, en ook vrijzinnigheid (denk aan bv. de Nicolaieten in Openbaring).
Nee, dat suggereer ik niet. Is stel dat het zaak is om in Christus te zijn en te blijven. Dat vraagt toetsing van jezelf en bereidheid te luisteren naar God en naar de mensen om je heen. Weerzin bij het ter kerke gaan betekent dat je kennelijk minder geneigd bent om God te ontmoeten. Dat is een symptoom dat je zou moeten waarschuwen, dat zou moeten leiden tot hernieuwde focus op Jezus (door sommigen 'dagelijkse bekering' genoemd).

quote:

En vergeet ook niet dat we een kerk zijn van priesters, van heiligen. Je kunt het toezicht op je naaste niet afschuiven naar een ander. Iedereen heeft die verantwoordelijkheid.
Beweer ik anders?

quote:

Het bijeenroepen lijkt inderdaad de normale gang van zaken ja. Paulus maakt echter lang niet altijd gebruik van de aanwezige oudsten in een gemeente, maar stuurt zeer geregelt (uit bezorgdheid) allerlei mensen naar allerlei gemeenten om daar te onderwijzen en te corrigeren. Juist op het moment dat het met een gemeente fout gaat (en niet alleen met wat individueën in een gemeente, die dan door de oudsten van de gemeente kunnen worden getuchtigd) grijpt Paulus zelf (of d.m.v. een gezant) in.
Klopt. Dat zijn dan 'ambtsdragers', geroepen tot die taak. Kennelijk had Paulus de gewoonte om die ambtsdragers van tevoren aan te kondigen middels een brief (zie bijv 1 kor 4). Dat is iets anders dan gaan roepen 'he jij daar, ja jij, jij doet het helemaal fout met je regeltjes/ veranderzucht/ isolement', terwijl je die mensen verder niet echt kent.

quote:

Kun je mij een lijstje geven van alle zaken waarin de apostelen het lang niet altijd eens zijn? En kun je aangeven welke onenigheden open bijven staan en niet opgelost worden? Men is het in eerste instantie wel eens niet eens, maar uiteindelijk komt men er wel uit, en is er één mening, één gezamelijke conclusie.
Dat is bezijden mijn punt. Het punt is dat ze onenigheid hadden, over aanmerkelijk belangrijke zaken zoals reinheid, besnijdenis, plaats van 'heidenen'. Ondanks die verschillen van mening braken ze samen het brood.

quote:

Wat jij hier probeert is als volgt redeneren: "ziek zijn is toch niet erg want je ziet toch hele ziekenhuizen vol met zieken? Het is dus heel normaal!". Je vergeet dan even, dat er dokters zijn die er hun werk van gemaakt hebben om die ziekten de wereld uit te helpen, omdat ze wel erg zijn. Je redeneert: "kijk er is onenigheid, dus onenigheid is niet erg", maar je vergeet dat Paulus en de anderen er juist alles aan doen om die onenigheden uit de weg te ruimen, en juist streven naar één leer.
En die leer is: wees een in Christus en dien elkaar in liefde. Die leer is niet besnijden is fout en ieder die dat doet is mijn broeder niet meer. Dat is wel een heikel punt van debat geweest. Het gaat niet om wel of niet die voorhuid eraf, al zag Paulus daar -sec- geen meerwaarde in. En wilde hij het dus absoluut geen verplichting laten zijn. Aan de andere kant zie je Paulus daar soepel in zijn: hij heeft nota bene zelf Timoteus (laten) besnijden. Waarom? Om geen aanstoot te geven (handelingen 16).

quote:

(...)
En dikke kans dat als je verder leest, dat je dan ontdekt dat dat een fout was die later rechtgezet wordt (Hand.15!). Je begaat weer de logische fout dat je concludeert dat bestaande diversiteit acceptabel is, simpelweg omdat het bestaat, en je negeert het feit dat de apostelen er alles aan doen om die diversiteit uit de weg te ruimen.
Waarom is het fout? Omdat het niet strookt met het 'elkaar dienen in Christus'. Dat is de lijn waar ieder op hoort komen te zitten. Wel of niet eten van offervlees, wel of niet besnijden/besneden zijn doet -sec- niet ter zake. Voor beide zijn argumenten voor, voor beide zijn argumenten tegen. Voors en tegens kom je beide bij Paulus tegen, maar steeds volgen de argumenten uit het 'elkaar opbouwen'.

quote:

Nergens zegt Paulus dat het lichaam van Christus voor iemand in Korinte alleen beperkt is tot de mensen in Korinte. Nergens geeft Paulus aan dat gemeenten zich niet met elkaar moeten bemoeien en zelf bemoeien de apostelen zich met alle gemeenten en met elkaar. Paulus wijst de Efeziers er juist op: "één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping, 5 één Here, één geloof, één doop, 6 één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen. " en dus dat ze verbonden zijn met alle christenen, niet alleen met hun lokale clubje.
Uiteraard. Maar betekent dat dat ze zich dus met alles en iedereen moeten bemoeien? Volgens mij niet. Daar stelt Paulus ambtsdragers voor in. En dan nog is het motto: alles in Christus! 1 Kor 1: 10 Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden, om in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn. 11 Door Chloë’s huisgenoten is mij namelijk verteld, broeders en zusters, dat er verdeeldheid onder u heerst. 12 Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’ 13 Is Christus dan verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of is het in de naam van Paulus dat u bent gedoopt?

Nunc

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #127 Gepost op: februari 23, 2007, 12:29:07 pm »

quote:

elle schreef op 22 februari 2007 om 22:34:

In datzelfde rijtje hoort thuis dat vrouwen een hoofdbedekking horen te dragen, dat vrouwen moeten zwijgen in de gemeente, het brood breken en eten ook delen met de armen. Het is inderdaad niet de essentie. Neem ik tenminste aan, want wij houden ons er niet meer aan.

- van deze hoofdbedekking vermoeden de meesten dat het iets cultureel bepaalds is geweest, en dat het erop slaat dat dames geen hoerige kleding dragen (want onbedekte hoofden duidden in die tijd op een hoeren). Laatste keer dat ik rondkeek in de kerk, hielden we ons daar nog wel aan hoor. Het zag er toch heel anders uit dan op bv. de wallen.

- vrouwen hebben toch ook geen leidinggevende functie in de gemeente? Of hebben jullie vrouwelijke ambtsdragers of een vrouwelijke dominee? Het gaat bij Paulus niet om het spreken in het algemeen, want eerder in dezelfde brief heeft hij het nog over een vrouw die profeteert. Dus hier houden we ons gewoon aan.

- het brood (avondmaal) moet met de gemeente gebroken worden. Die 'armen' die Paulus in 1 Korinte noemt, zijn arme gemeenteleden, niet externen. En aangezien we met de hele gemeente avondmaal vieren, inclusief de armen, houden we ons hier gewoon aan.

dus je schept een valse tegenstelling. Je wijst op zaken waar we ons niet aan lijken te houden, maar we houden ons alleen niet aan de (hyper)letterlijke lezing die je poneert.

quote:

Het draait om: geen aanstoot geven. Dienst aan Jezus en dienst aan elkaar betekent 'geen aanstoot geven', en dus dat je werkt voor je brood ipv op kosten van de samenleving leeft. En ook: elkaar hoop geven, geduld met elkaar hebben, opkomen voor de zwakken. Da's meer van hetzelfde (zie 1 Tess5:14b). Overigens spoort Paulus de gemeente daar aan om de locale leiders in ere te houden, en niet direct om goed te luisteren naar de apostelen in Jeruzalem (vs 12).

Hij zegt niks over niet of wel naar Jeruzalem luisteren. De lokale oudsten zijn dichtbij, en het is logisch dat ze daarnaar moeten luisteren, maar naar wie moeten die oudsten luisteren? Van wie krijgen die constant brieven? Inderdaad van hogerhand. Paulus, maar ook anderen, schrijven brieven om die oudsten te vermanen, ze sturen mensen uit andere steden langs om dwalingen te bestrijden, de kerk van Jeruzalem houdt in de gaten wat er elders (ver weg, bv. in Antiochie) gebeurt en stuurt daar delegaties heen (hand.11). Er is duidelijk sprake van een intensieve controle, en zeker geen sprake van een onafhankelijke lokale gemeente. Je kunt je vragen hebben bij de manier waarop we het principe geformaliseerd hebben, maar het principe van onderling (ook buiten lokale gemeente) toezicht, is gewoon bijbels.

quote:

[...]
Zie de volgende zin: het maakte Paulus niet uit of je wel of geen offervlees eet (1 kor 8)! Dat lijkt me een heikel punt in die dagen, en Paulus zegt dat het an sich niet uitmaakt. Wat uitmaakt, is het aanstoot geven en het afbreuk doen aan het geloof van mensen in je directe omgeving.

Op dit punt maakt het Paulus niet uit, elders maken dingen hem weer wel heel wat uit. Van de wan-orde in de gemeente zegt ie niet: "maakt niets uit".

quote:

Paulus geeft steeds aan dat iets doen of laten samenhangt met groeien in Christus.
16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. (1 Kol 2)

Spreekt Paulus zichzelf tegen? Vast niet. Kennelijk is ook 'overlevering' of 'traditie' ondergeschikt aan het dienen van elkaar in Christus.

of kennelijk horen Sabbat etc niet bij de traditie die Paulus overgeleverd heeft, maar zijn ze bijzaken die inderdaad niet tot het christelijk geloof behoren. Wat hij hier noemt zijn spijs- en andere wetten die door joodse christenen cultureel geërfd zijn uit het jodendom. Daarvan maakt het kennelijk niks uit. Nergens blijkt hieruit dat je dit zou kunnen en mogen generaliseren naar de geboden die Paulus zelf elders geeft. Die geboden worden vaak juist kracht bijgezet door te melden dat het niet Paulus is die zo'n gebod geeft, maar de Here zelf. Je maakt dus alweer een verkeerde voorstelling van zaken, door deze joodse culturele erfenis gelijk te stellen met Paulus' geboden.

quote:

(..)
[...]
Klopt. Dat zijn dan 'ambtsdragers', geroepen tot die taak. Kennelijk had Paulus de gewoonte om die ambtsdragers van tevoren aan te kondigen middels een brief (zie bijv 1 kor 4). Dat is iets anders dan gaan roepen 'he jij daar, ja jij, jij doet het helemaal fout met je regeltjes/ veranderzucht/ isolement', terwijl je die mensen verder niet echt kent.

hij kondigde ze geregeld aan ja, maar denk je dat het altijd mensen waren die men al kende? En dat die gezondenen de mensen waarheen ze gingen kenden? Hij waarschuwt de Timoteus zelfs ergens dat hij niet over zich heen moet laten lopen, omdat hij immers een oudste is. Timoteus moest zich maar op z'n positie beroepen als men hem kennelijk niet kende. Verder schrijven Paulus, Jacobus, Johannes en anderen aan willekeurige gemeenten die ze niet kennen, en toch berispen ze hen. Er is dus duidelijk binnen het hele lichaam van Christus een elkaar corrigeren bij dwalingen. Dat is simpelweg niet beperkt tot het kleine lokale groepje.

quote:

[...]
Dat is bezijden mijn punt. Het punt is dat ze onenigheid hadden, over aanmerkelijk belangrijke zaken zoals reinheid, besnijdenis, plaats van 'heidenen'. Ondanks die verschillen van mening braken ze samen het brood.
Er waren verschillen van mening, en die worden opgelost, en daarom kunnen ze het brood breken. Als Paulus merkt dat Petrus (Galatenbrief) de fout ingaat ("Maar toen ik zag, dat zij niet de rechte weg bewandelden naar de waarheid van het evangelie"), wordt dat meteen rechtgezet, nog tijdens de maaltijd! Dwalingen worden niet getolereerd maar rechtgezet. Dwalende mensen worden tijdelijk geaccepteerd, maar worden wel terechtgewezen. Als ze dat niet willen, worden ze na herhaaldelijk terechwijzen op grond van Jezus' woorden hierover uit de gemeente gezet.

quote:

[...]
En die leer is: wees een in Christus en dien elkaar in liefde. Die leer is niet besnijden is fout en ieder die dat doet is mijn broeder niet meer. Dat is wel een heikel punt van debat geweest. Het gaat niet om wel of niet die voorhuid eraf, al zag Paulus daar -sec- geen meerwaarde in. En wilde hij het dus absoluut geen verplichting laten zijn. Aan de andere kant zie je Paulus daar soepel in zijn: hij heeft nota bene zelf Timoteus (laten) besnijden. Waarom? Om geen aanstoot te geven (handelingen 16).
Paulus maakt anders aan Petrus en anderen uitermate duidelijk dat ze niet christelijk bezig zijn als ze de tafel niet delen met de heidenen (Galaten). De manier waarop het probleem opgelost wordt, is dat Petrus toegeeft dat ie fout zit, en weer de goede kant kiest. Na die confrontatie is het duidelijk dat wel de tafel delen met heidenen christelijk is, en niet de tafel delen dat niet is.

En op basis van het feit dat Paulus soms inschikkelijk is riching de Jeruzalemse kerk om geen aanstoot te willen geven ("jood voor de joden, griek voor de grieken") op een bepaald punt, betekent simpelweg niet dat je die inschikkelijkheid overal heen kan doortrekken. Dat doet Paulus zelf namelijk niet. Hij geeft een aantal keiharde regels in z'n diverse brieven, en hij geeft een aantal keiharde veroordelingen. De inschikkelijkheid m.b.t. Timoteus (overigens zoon van een Jood, dus culturele problemen spelen hier ook weer een rol) betekent niet automatisch inschikkelijkheid richting van alles en nog wat, wat jij er wel van wilt maken.

quote:

[...]
Waarom is het fout? Omdat het niet strookt met het 'elkaar dienen in Christus'. Dat is de lijn waar ieder op hoort komen te zitten. Wel of niet eten van offervlees, wel of niet besnijden/besneden zijn doet -sec- niet ter zake. Voor beide zijn argumenten voor, voor beide zijn argumenten tegen. Voors en tegens kom je beide bij Paulus tegen, maar steeds volgen de argumenten uit het 'elkaar opbouwen'.
Je focus op 'elkaar dienen' is erg eenzijdig, en ook niet gefundeerd. Waarom zou een christelijke gemeente bv. geen sex-orgie mogen organiseren? Lekker elkaar dienen, etc? Volgens jouw 'elkaar dienen' principe zou daar geen enkel probleem mee zijn. Hoe weten we dat dit 'in Christus' niet kan? Juist ja, omdat er bepaalde absolute wetten en kaders zijn die aangeven dat zo'n activiteit niet is wat God wil. Het 'elkaar dienen' is een mooie algemene term, maar hoe weet je of activiteit X er wel of niet onder valt? Dan zul je toch echt moeten kijken wat er over activiteit X gezegd wordt. Het is opbouwen van elkaar, maar opbouwen waarin?

Je hebt (terecht) het 'elkaar dienen in Christus' als overkoepelend thema geidentificeerd, maar je abstraheert het onterecht. Denk bv. aan de samenvatting van de wet: " (..) en je naaste liefhebben als jezelf". Die tekst geisoleerd bekeken levert geen enkel probleem als je een grote sex-orgie wilt organiseren. Zolang iedereen maar meedoet uit liefde, en niet gedwongen wordt, is er geen vuiltje aan de lucht. Probleem is alleen, dat het de samenvatting van de Wet is, en niet de vervanging ervan.

Je kunt niet op basis van een samenvatting teksten uit het orrigineel ontkennen. De samenvatting (het unificerende thema) helpt je zeker om in nieuwe omstandigheden de goede keuze te maken (interpoleren, de lijn doortrekken tussen de punten in) maar je kunt de samenvatting niet gebruiken op met een beroep op de samenvatting de contrete wetten opzij te schuiven. Je kunt de lijn die je gevonden hebt (op basis van de punten), niet gebruiken om de punten te negeren.

Paulus waarschuwt al tegen deze houding:
Rom.6: "15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet! 16 Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen als slaven, hetzij dan van de zonde tot de dood, hetzij van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid? 17 Maar Gode zij dank: gij wáárt slaven der zonde, doch gij zijt van harte gehoorzaam geworden aan die vorm van onderricht, die u overgeleverd is; 18 en, vrijgemaakt van de zonde, zijt gij in dienst gekomen van de gerechtigheid."

We worden niet door de Wet gerechtvaardigd, maar door Jezus Christus, maar de Wet laat ons nog steeds zien wat God rechtvaardig en goed acht, en dus hoe we uit dankbaarheid gaan leven.

quote:

[...]
Uiteraard. Maar betekent dat dat ze zich dus met alles en iedereen moeten bemoeien? Volgens mij niet. Daar stelt Paulus ambtsdragers voor in. En dan nog is het motto: alles in Christus! 1 Kor 1: 10 Broeders en zusters, in de naam van onze Heer Jezus Christus roep ik u op om allen eensgezind te zijn, om scheuringen te vermijden, om in uw denken en uw overtuiging volkomen één te zijn. 11 Door Chloë’s huisgenoten is mij namelijk verteld, broeders en zusters, dat er verdeeldheid onder u heerst. 12 Ik bedoel dat de een zegt: ‘Ik ben van Paulus,’ een ander: ‘Ik van Apollos,’ een derde: ‘Ik van Kefas,’ en een vierde: ‘Ik van Christus.’ 13 Is Christus dan verdeeld? Is Paulus soms voor u gekruisigd? Of is het in de naam van Paulus dat u bent gedoopt?
en ook "scheuringen moeten er onder u zijn" om te kijken wie er volharden. Hoe kunnen die scheuringen er uberhaupt zijn als iedereen geisoleerd leeft in z'n eigen lokale gemeente? Sterker nog, als iedereen lokaal leeft, is er geen lichaam van Christus, alleen een lokaal clubje. Binnen het lichaam van Christus maakt het niet uit of persoon X die een bepaalde leer aanhangt nu 10 of 1000 km. van je af woont. Hij is in Christus een broeder, en kan dus ook berispt worden als hij dwaalt.

Je hoeft maar in de PKN rond te kijken om te weten wat jouw visie uiteindelijk inhoudt. Als niemand elkaar buiten gemeentegrenzen kan en mag corrigeren, houdt je geen kerk over. Hele gemeenten vallen dan af en houden op christelijk te zijn (opstanding ontkennen, etc). Dat is de logische conclusie van wat jij voorstaat. Het lichaam van Christus valt uit elkaar en hele lichaamsdelen sterven af, omdat ze lokaal hun eigen gang kunnen gaan, en dat ook doen. Zonder feedback en sturing vanuit het grotere geheel van het lichaam, is een losse arm of voet al snel gedoemd om af te sterven.

Het mag dan niet altijd fijn zijn als anderen je op de vingers kunnen tikken (ben je daar bang voor?), en het geeft je vast het idee dat je afhankelijk bent ofzo, maar het is duizendmaal beter dan het alternatief., zelfs al worden de corrigerende tikken naar jouw mening te snel of te scherp uitgedeeld, en zelfs al ben je van mening dat men iets te behoudend is. En juist een ambsdrager in een lokale gemeente zou blij moeten zijn met die steun en controle van elders, omdat juist de ambsdrager een extra verantwoordelijkheid heeft (" Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, die kan maar beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden en in de diepte verdrinken. " Mat.18:6).

Daarnaast moet je als ambtsdrager (maar ook als gewoon lid) anderen waarschuwen voor dwaalleer. Aangezien de wereld tegenwoordig dusdanig klein is, dat zo ongeveer iedereen weet wat er elders gebeurt, en aangezien je in een verband zit met andere kerken, kun je je bij het wijzen op dwaalleer en het bestrijden ervan niet beperken tot je eigen gemeente. Als gemeente X dwaalt, dan mag daar in gemeente Y voor gewaarschuwd worden, zodat mensen de dwaling niet overnemen. Als je kritiek van gemeente Y op X onbijbels acht, dan is de consequentie dat je ook niet meer kan wijzen op dwalingen elders, tenzij ze ook al doorgedrongen zijn in je eigen gemeente. Dergelijk isolationistisch gedrag past niet bij het samen lichaam zijn van Christus. Je beschouwt dan de rest van de wereld en de rest van de kerk als "ver van m'n bed".
« Laatst bewerkt op: februari 23, 2007, 02:41:45 pm door Nunc »

Nunc

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #128 Gepost op: februari 23, 2007, 05:43:42 pm »
waarom zou je eigenlijk bij een kerkverband willen horen, als je tegelijkertijd geen behoefte hebt aan correctie vanuit dat zelfde kerkverband?

Laodicea

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #129 Gepost op: februari 23, 2007, 06:12:55 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 februari 2007 om 17:43:
waarom zou je eigenlijk bij een kerkverband willen horen, als je tegelijkertijd geen behoefte hebt aan correctie vanuit dat zelfde kerkverband?
Er zijn zat mensen die wel even het kerkverband denken te corrigeren. :D
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Nunc

• Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #130 Gepost op: februari 23, 2007, 06:30:46 pm »

quote:

Laodicea schreef op 23 februari 2007 om 18:12:
[...]

Er zijn zat mensen die wel even het kerkverband denken te corrigeren. :D

en niet geheel zonder precedent natuurlijk, getuige de OT profeten :)

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Kerkvisie in de GKv
« Reactie #131 Gepost op: februari 25, 2007, 11:04:48 pm »

quote:

Nunc schreef op 23 februari 2007 om 12:29:
...

dus je schept een valse tegenstelling. Je wijst op zaken waar we ons niet aan lijken te houden, maar we houden ons alleen niet aan de (hyper)letterlijke lezing die je poneert.

... of kennelijk horen Sabbat etc niet bij de traditie die Paulus overgeleverd heeft, maar zijn ze bijzaken die inderdaad niet tot het christelijk geloof behoren. Wat hij hier noemt zijn spijs- en andere wetten die door joodse christenen cultureel geërfd zijn uit het jodendom. Daarvan maakt het kennelijk niks uit. Nergens blijkt hieruit dat je dit zou kunnen en mogen generaliseren naar de geboden die Paulus zelf elders geeft. Die geboden worden vaak juist kracht bijgezet door te melden dat het niet Paulus is die zo'n gebod geeft, maar de Here zelf. Je maakt dus alweer een verkeerde voorstelling van zaken, door deze joodse culturele erfenis gelijk te stellen met Paulus' geboden.
Dus die letterlijke wetten zijn wel afgeschaft, maar de traditie moet in ere gehouden worden?
Waarom hoeven we die hoofdbedekking niet letterlijk te zien, mogen we dat afschuiven als 'cultureel bepaald', maar geldt dat voor 'ieder moet werken voor zijn brood' niet? Op welke grond maak je dan dat onderscheid? Denk je dat wij die maaltijd van de gemeente waar iedereen (ook de kinderen) gevoed hoort te worden (en genezing ontvangen) uitvoeren naar het idee van Paulus/Christus? Waarom nemen wij sommige 'geboden' van Paulus zo letterlijk, en andere in het geheel niet? Omdat men voorbij ziet aan het kader waarin Paulus dat zet. Hebt uw God lief met heel uw hart, ziel en verstand en uw naaste als uzelf.

quote:

hij kondigde ze geregeld aan ja, maar denk je dat het altijd mensen waren die men al kende? En dat die gezondenen de mensen waarheen ze gingen kenden? Hij waarschuwt de Timoteus zelfs ergens dat hij niet over zich heen moet laten lopen, omdat hij immers een oudste is. Timoteus moest zich maar op z'n positie beroepen als men hem kennelijk niet kende. Verder schrijven Paulus, Jacobus, Johannes en anderen aan willekeurige gemeenten die ze niet kennen, en toch berispen ze hen. Er is dus duidelijk binnen het hele lichaam van Christus een elkaar corrigeren bij dwalingen. Dat is simpelweg niet beperkt tot het kleine lokale groepje.
Nee, hij stuurt ze als ambtsdragers, uit zijn naam. Da's heel andere koek dan wanneer iemand uit damascus denkt 'kom, laat ik eens op reis gaan om die lui in Korinthe de waarheid te zeggen.'
Vergelijk: Een Amsterdamse klimt op haar fiets om naar Venendaal te fietsen om daar een of andere gozer de mantel uit te vegen vs een kerkleider (/synode) die iemand (een Amsterdamse) afvaardigt om een Venendaler tot de orde te roepen. Het eerste is niet Pauliniaans, het tweede wel. En het eerste gebeurt veel te veel (en ik doe er ook aan mee, maar dat terzijde).

quote:

Er waren verschillen van mening, en die worden opgelost, en daarom kunnen ze het brood breken.
Nee. Ze zijn in eerste instantie broeders in Christus, in tweede instantie het met elkaar oneens. (Hand 15)

quote:

Als Paulus merkt dat Petrus (Galatenbrief) de fout ingaat ("Maar toen ik zag, dat zij niet de rechte weg bewandelden naar de waarheid van het evangelie"), wordt dat meteen rechtgezet, nog tijdens de maaltijd! Dwalingen worden niet getolereerd maar rechtgezet. Dwalende mensen worden tijdelijk geaccepteerd, maar worden wel terechtgewezen. Als ze dat niet willen, worden ze na herhaaldelijk terechwijzen op grond van Jezus' woorden hierover uit de gemeente gezet.

quote:

Paulus maakt anders aan Petrus en anderen uitermate duidelijk dat ze niet christelijk bezig zijn als ze de tafel niet delen met de heidenen (Galaten). De manier waarop het probleem opgelost wordt, is dat Petrus toegeeft dat ie fout zit, en weer de goede kant kiest. Na die confrontatie is het duidelijk dat wel de tafel delen met heidenen christelijk is, en niet de tafel delen dat niet is.
Ik neem aan dat je bedoelt dat Petrus op een gegeven moment snapte dat 'christenen uit de Joden' de tafel met een gerust hart kunnen delen met 'onbesneden christenen uit de heidenen'. Maar dat is bezijden mijn punt: het punt is dat ze ruzie maken maar desondanks elkaar niet verketteren.

quote:

En op basis van het feit dat Paulus soms inschikkelijk is riching de Jeruzalemse kerk om geen aanstoot te willen geven ("jood voor de joden, griek voor de grieken") op een bepaald punt, betekent simpelweg niet dat je die inschikkelijkheid overal heen kan doortrekken. Dat doet Paulus zelf namelijk niet. Hij geeft een aantal keiharde regels in z'n diverse brieven, en hij geeft een aantal keiharde veroordelingen. De inschikkelijkheid m.b.t. Timoteus (overigens zoon van een Jood, dus culturele problemen spelen hier ook weer een rol) betekent niet automatisch inschikkelijkheid richting van alles en nog wat, wat jij er wel van wilt maken.
Ik wil er niets van maken dan wat Paulus er zelf van maakt. En dat is dat alles ondergeschikt is aan het dienen van God en je naaste. Daarom keert Paulus zich fel tegen wetten als besnijdenis (de wet is immers in Christus vervuld, je bent in Christus reeds besneden) en apartheid voor Joden. Dat is meteen de reden waarom hij er soms vanaf ziet om ze fel te bestrijden, namelijk wanneer hij God en zijn naaste beter kan dienen door iets te doen. Dus besnijdt hij Timoteus, niet omdat hij denkt dat dat noodzakelijk is voor Timoteus, maar om althans enkelen voor Jezus te winnen.
Dat heeft niets te maken met inschikkelijkheid, dat heeft alles te maken met het verheerlijken van Jezus Christus.

quote:

je focus op 'elkaar dienen' is erg eenzijdig, en ook niet gefundeerd. Waarom zou een christelijke gemeente bv. geen sex-orgie mogen organiseren? Lekker elkaar dienen, etc? Volgens jouw 'elkaar dienen' principe zou daar geen enkel probleem mee zijn. Hoe weten we dat dit 'in Christus' niet kan? Juist ja, omdat er bepaalde absolute wetten en kaders zijn die aangeven dat zo'n activiteit niet is wat God wil. Het 'elkaar dienen' is een mooie algemene term, maar hoe weet je of activiteit X er wel of niet onder valt? Dan zul je toch echt moeten kijken wat er over activiteit X gezegd wordt. Het is opbouwen van elkaar, maar opbouwen waarin?
Zie wat Paulus schrijft in de Romeinenbrief. Of aan Galaten, of aan Efeze. Christen zijn herken je aan de vrucht van de Geest. Daaraan kun je afmeten of 'activiteit X' inderdaad God welgevallig is of niet. En alles dat God welgevallig is valt samen te vatten met het 'God liefhebben boven al en je naaste als jezelf'. Ik snap werkelijk niet hoe jij een seks-orgie kunt laten dienen als iets dat ter opbouw van het geloof van je naaste is. Een absurd voorbeeld imho.
Je chargeert, en dat is onnodig. Veel spannender is het als je een subtieler voorbeeld geeft, zoals het organiseren van gemeentemaaltijden, kindernevendiensten of gebedspastoraatsessies. Dat zijn dingen die nu ter discussie staan, en waarover het laatste woord nog niet gezegd is.

quote:

Je kunt niet op basis van een samenvatting teksten uit het orrigineel ontkennen. De samenvatting (het unificerende thema) helpt je zeker om in nieuwe omstandigheden de goede keuze te maken (interpoleren, de lijn doortrekken tussen de punten in) maar je kunt de samenvatting niet gebruiken op met een beroep op de samenvatting de contrete wetten opzij te schuiven. Je kunt de lijn die je gevonden hebt (op basis van de punten), niet gebruiken om de punten te negeren.
Welke wetten schuif ik dan opzij (en Paulus niet)?

quote:

Paulus waarschuwt al tegen deze houding:
Rom.6: "15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet onder de wet, maar onder de genade zijn? Volstrekt niet! 16 Weet gij niet, dat gij hem, in wiens dienst gij u stelt als slaven ter gehoorzaamheid, ook moet gehoorzamen als slaven, hetzij dan van de zonde tot de dood, hetzij van de gehoorzaamheid tot gerechtigheid? 17 Maar Gode zij dank: gij wáárt slaven der zonde, doch gij zijt van harte gehoorzaam geworden aan die vorm van onderricht, die u overgeleverd is; 18 en, vrijgemaakt van de zonde, zijt gij in dienst gekomen van de gerechtigheid."
Hier ruk je een tekst midden uit het betoog van Paulus. Da's niet netjes. Beter is om te kijken naar de conclusie van het betoog, en dan zit hoofdstuk 8:2 een stuk dichter bij. Paulus wijst op de wet van de Geest in tegenstelling tot de wet van Mozes. De laatste betekent namelijk een wisse dood, de eerste een leven in Christsus' vrijheid (Romeinen 8:2). Dat komt ook naar voren in Galaten 5:18: Maar wanneer u door de Geest geleid wordt, bent u niet onderworpen aan de wet.
De Geest is het criterium, daaruit moet je leven. Gelukkig geeft Paulus in die brief een aantal aanwijzingen waaraan je een christen kunt herkennen. Ondermeer: Niet aan 'vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit', en wel aan: 'liefde, ... vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing.' (Waaruit maar weer blijkt dat ik ook nog wel wat kan groeien in Christus.)

quote:

We worden niet door de Wet gerechtvaardigd, maar door Jezus Christus, maar de Wet laat ons nog steeds zien wat God rechtvaardig en goed acht, en dus hoe we uit dankbaarheid gaan leven.
Dat strookt niet met Paulus, of je gooit 2 wetten op 1 hoop waar Paulus wel onderscheid maakt.

quote:

en ook "scheuringen moeten er onder u zijn" om te kijken wie er volharden. Hoe kunnen die scheuringen er uberhaupt zijn als iedereen geisoleerd leeft in z'n eigen lokale gemeente? Sterker nog, als iedereen lokaal leeft, is er geen lichaam van Christus, alleen een lokaal clubje. Binnen het lichaam van Christus maakt het niet uit of persoon X die een bepaalde leer aanhangt nu 10 of 1000 km. van je af woont. Hij is in Christus een broeder, en kan dus ook berispt worden als hij dwaalt.
Kijk naar Jezus, en welke aanwijzingen hij geeft ten aanzien van berispen. Als een broeder zondigt, corigeer hem dan onder 4 ogen. Als dat niet werkt, dan onder 6 ogen. Als dat niet werkt, leg het voor aan de gemeente. Als dat niet werkt, negeer hem dan voortaan. (Matt 18:15) Ook dat is elkaar dienen in Christus. Alles tot opbouw van je naaste in Christus.

quote:

Je hoeft maar in de PKN rond te kijken om te weten wat jouw visie uiteindelijk inhoudt. Als niemand elkaar buiten gemeentegrenzen kan en mag corrigeren, houdt je geen kerk over. Hele gemeenten vallen dan af en houden op christelijk te zijn (opstanding ontkennen, etc). Dat is de logische conclusie van wat jij voorstaat.
Dat lijkt me geen juiste conclusie. Ik zeg dat je je gemeente moet dienen in Christus, dat je zorgen moet dat samen Hem dient, dat je samen in Hem groeit. En gemeente is 1 ding, een logische plek, maar daar houdt het niet op. Elkaar dienen in Christus doe je overal waar je andere christenen ontmoet. Immers, waar 2 of 3 vergaderd zijn in Christus' naam, daar is Christus zelf. Geen enkele gemeente houdt op bij haar kerkdeur. Je hebt familie in andere gemeenten, je hebt vrienden die elders wonen. Contacten zat. Zo ben je 1 groot lichaam, geleid door Christus.
Evengoed kun je een gemeente van Christus herkennen. Namelijk aan de verkondiging van het Woord, het vieren van de sacramenten en het elkaar (door Gods Geest) opbouwen in Christus (zo nodig door elkaar te berispen).

quote:

Het lichaam van Christus valt uit elkaar en hele lichaamsdelen sterven af, omdat ze lokaal hun eigen gang kunnen gaan, en dat ook doen. Zonder feedback en sturing vanuit het grotere geheel van het lichaam, is een losse arm of voet al snel gedoemd om af te sterven.
Da's precies de reden waarom je steeds weer moet streven naar de leiding van Gods Geest.

quote:

Het mag dan niet altijd fijn zijn als anderen je op de vingers kunnen tikken (ben je daar bang voor?), en het geeft je vast het idee dat je afhankelijk bent ofzo, maar het is duizendmaal beter dan het alternatief., zelfs al worden de corrigerende tikken naar jouw mening te snel of te scherp uitgedeeld, en zelfs al ben je van mening dat men iets te behoudend is. En juist een ambsdrager in een lokale gemeente zou blij moeten zijn met die steun en controle van elders, omdat juist de ambsdrager een extra verantwoordelijkheid heeft (" Wie een van de geringen die in mij geloven van de goede weg afbrengt, die kan maar beter met een molensteen om zijn nek in zee geworpen worden en in de diepte verdrinken. " Mat.18:6).
Het is prima als een ambtenaar merkt dat hij een bepaald probleem niet overziet en er anderen bij vraagt voor advies. Daar ben ik niet op tegen. Sterker nog, een structuur met een synode en een theologische universiteit is uitstekend, dat geeft vastigheid. Maar dat is iets heel anders dan dwars door alle structurenen heen gaan roepen: 'hee jij daar, joehoe, jij, jij doet ut helemaal fout.' De structuur die de GKv hanteert gaat uit van lokale kerkenraden die de gemeente besturen, met 1 of enkele nevengemeente(n) in de buurt die toeziet. Dat lijkt me heel bijbels.
Alleen wanneer niet alles in goede orde op gemeenteniveau opgelost kan worden, gaat het 'hogerop'.