quote:
Nou, hoewel ik zelf te gast ben: welkom!
quote:
Vandaag begint de veertig-dagentijd, vanouds een tijd die in de katholieke kerken meer aandacht krijgt/kreeg dan in de gereformeerde.
Toch wil ik er graag iets mee doen en de laatste jaren heb ik dat eigenlijk steeds wel. Bewust bezig zijn met wat de Here Jezus voor ons over heeft gehad, door erbij stil te staan, erover na te denken....... en ook door matig te eten.
In je eentje is dat lastig. Erover praten kan ik wel met mijn gezinsleden en met vrienden, maar tegen het matig eten wordt toch wat vreemd aangekeken....hoewel ik er wel in geaccepteerd wordt, hoor.
Maar mijn gezin doet niet mee. En dan vind ik het ook moeilijker om het vol te houden, maar ik wil het toch en ik wil hen niet dwingen om mee te doen.
Ik ken de ervaring. De kinderen in mijn gezin zijn dit jaar wat ons betreft voor het eerst oud genoeg (op 1 na dan) om mee te doen, en dat maakt het véél makkelijker voor iedereen.
quote:
Voor mij houdt het in: geen lekkernijen, geen vlees en een matige hoeveelheid van de gewone maaltijden. Vlees eet ik normaal al niet en onze beide zoons doen dat ook niet. Deze keer wil ik eigenlijk een beetje verder gaan en de matigheid laten oplopen in de loop van de weken. En dan op Goede Vrijdag alleen water en ( droog) brood.
Aangezien je aansluiting zoekt bij een katholiek gebruik, is het wellicht leuk te weten dat vandaag, aswoensdag, net als Goede Vrijdag, een volledige vastendag is. Natuurlijk hoef je je dara niets van aan te trekken, maar laat ik zeggen: katholieken hebben al enige eeuwen ervaring met de vasten-spiritualiteit, wellicht valt er van te elren

Oh ja, en de zondag is géén onderdeel van de 40 dagen!
quote:
Wie van jullie heeft ook plannen in die richting en ideeën over een bijbelleesrooster bij voorbeeld?
Het lijkt mij dat deze weken zeer zeker aan betekenis winnen wanneer je er met elkaar mee bezig bent.
Lijkt me ook.
OK, wat wij doen:
- Ieder gezinslid, op de 1-jarige na

, heeft zelf gekozen wat hij/zij gaat doen. Voor de kinderen is dat een zondagstrommeltje, en voor de één minder tv, voor de ander minder computerspellen. Wij minderen eten en amusement, en ik eet op Aswoensdag en Goede Vrijdag niets
- We houden een afstreepkalender bij, waar iedereen elke dag kan aangeven of het gelukt is die dag. Als het gelukt is doen we per gezinslid 0,50 euro in een potje voor een goed doel dat ieder zelf gekozen heeft.
- We gaan elke zondag naar de kerk, inclusief de feesten: Aswoensdag, Palmpasen, Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Paaswake (zonder de kinderen), Paaszondag
- Op Paaszondag kijken we samen een film over de passie (als ik een kleutervariant kan vinden, The Passion vind ik wat heftig voor een 4-jarige)
- In de goede week biechten
- We lezen dagelijks uit de Bijbel, volgens dit schema:
dag tekst
1 Exodus 2
2 Exodus 3
3 Exodus 5
4 Exodus 6 t/m vers 13
5 Exodus 7
6 Exodus 11
7 Exodus 12
8 Exodus 14
9 Exodus 16