Auteur Topic: Veertigdagentijd  (gelezen 1858 keer)

iroët

• Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Gepost op: februari 21, 2007, 10:52:02 am »
Beste geloofsgenoten,

Dit is de eerste keer dat ik iets op dit forum zet en überhaupt de eerste keer dat ik er ben.

Vandaag begint de veertig-dagentijd, vanouds een tijd die in de katholieke kerken meer aandacht krijgt/kreeg dan in de gereformeerde.
Toch wil ik er graag iets mee doen en de laatste jaren heb ik dat eigenlijk steeds wel. Bewust bezig zijn met wat de Here Jezus voor ons over heeft gehad, door erbij stil te staan, erover na te denken....... en ook door matig te eten.

In je eentje is dat lastig. Erover praten kan ik wel met mijn gezinsleden en met vrienden, maar tegen het matig eten wordt toch wat vreemd aangekeken....hoewel ik er wel in geaccepteerd wordt, hoor.
Maar mijn gezin doet niet mee. En dan vind ik het ook moeilijker om het vol te houden, maar ik wil het toch en ik wil hen niet dwingen om mee te doen.  

Daarom wil ik er graag met jullie over praten. Gedachten erover uitwisselen.........elkaar bemoedigen met eigen invalshoek, enz.

Voor mij houdt het in: geen lekkernijen, geen vlees en een matige hoeveelheid van de gewone maaltijden. Vlees eet ik normaal al niet en onze beide zoons doen dat ook niet. Deze keer wil ik eigenlijk een beetje verder gaan en de matigheid laten oplopen in de loop van de weken. En dan op Goede Vrijdag alleen water en ( droog) brood.

Wie van jullie heeft ook plannen in die richting en ideeën over een bijbelleesrooster bij voorbeeld?

Het lijkt mij dat deze weken zeer zeker aan betekenis winnen wanneer je er met elkaar mee bezig bent.

Iroët

diak2b

• Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Reactie #1 Gepost op: februari 21, 2007, 11:20:48 am »

quote:

iroët schreef op 21 februari 2007 om 10:52:
Beste geloofsgenoten,

Dit is de eerste keer dat ik iets op dit forum zet en überhaupt de eerste keer dat ik er ben.
Nou, hoewel ik zelf te gast ben: welkom!

quote:

Vandaag begint de veertig-dagentijd, vanouds een tijd die in de katholieke kerken meer aandacht krijgt/kreeg dan in de gereformeerde.
Toch wil ik er graag iets mee doen en de laatste jaren heb ik dat eigenlijk steeds wel. Bewust bezig zijn met wat de Here Jezus voor ons over heeft gehad, door erbij stil te staan, erover na te denken....... en ook door matig te eten.

In je eentje is dat lastig. Erover praten kan ik wel met mijn gezinsleden en met vrienden, maar tegen het matig eten wordt toch wat vreemd aangekeken....hoewel ik er wel in geaccepteerd wordt, hoor.
Maar mijn gezin doet niet mee. En dan vind ik het ook moeilijker om het vol te houden, maar ik wil het toch en ik wil hen niet dwingen om mee te doen.  
Ik ken de ervaring. De kinderen in mijn gezin zijn dit jaar wat ons betreft voor het eerst oud genoeg (op 1 na dan) om mee te doen, en dat maakt het véél makkelijker voor iedereen.

quote:

Voor mij houdt het in: geen lekkernijen, geen vlees en een matige hoeveelheid van de gewone maaltijden. Vlees eet ik normaal al niet en onze beide zoons doen dat ook niet. Deze keer wil ik eigenlijk een beetje verder gaan en de matigheid laten oplopen in de loop van de weken. En dan op Goede Vrijdag alleen water en ( droog) brood.
Aangezien je aansluiting zoekt bij een katholiek gebruik, is het wellicht leuk te weten dat vandaag, aswoensdag, net als Goede Vrijdag, een volledige vastendag is. Natuurlijk hoef je je dara niets van aan te trekken, maar laat ik zeggen: katholieken hebben al enige eeuwen ervaring met de vasten-spiritualiteit, wellicht valt er van te elren :)

Oh ja, en de zondag is géén onderdeel van de 40 dagen!

quote:

Wie van jullie heeft ook plannen in die richting en ideeën over een bijbelleesrooster bij voorbeeld?

Het lijkt mij dat deze weken zeer zeker aan betekenis winnen wanneer je er met elkaar mee bezig bent.
Lijkt me ook.

OK, wat wij doen:

- Ieder gezinslid, op de 1-jarige na :+, heeft zelf gekozen wat hij/zij gaat doen. Voor de kinderen is dat een zondagstrommeltje, en voor de één minder tv, voor de ander minder computerspellen. Wij minderen eten en amusement, en ik eet op Aswoensdag en Goede Vrijdag niets
- We houden een afstreepkalender bij, waar iedereen elke dag kan aangeven of het gelukt is die dag. Als het gelukt is doen we per gezinslid 0,50 euro in een potje voor een goed doel dat ieder zelf gekozen heeft.
- We gaan elke zondag naar de kerk, inclusief de feesten: Aswoensdag, Palmpasen, Witte Donderdag, Goede Vrijdag, Paaswake (zonder de kinderen), Paaszondag
- Op Paaszondag kijken we samen een film over de passie (als ik een kleutervariant kan vinden, The Passion vind ik wat heftig voor een 4-jarige)
- In de goede week biechten
- We lezen dagelijks uit de Bijbel, volgens dit schema:

dag tekst
1 Exodus 2
2 Exodus 3
3 Exodus 5
4 Exodus 6 t/m vers 13
5 Exodus 7
6 Exodus 11
7 Exodus 12
8 Exodus 14
9 Exodus 16
10 Exodus 17
11 1 Kronieken 17
12 Nehemia 9
13 Psalm 22
14 Psalm 35
15 Jesaja 11
16 Jesaja 42
17 Jesaja 52
18 Jesaja 53
19 Ezechiël 36;22 t/m 37;14
20 Jona
21 Johannes 1
22 Johannes 2
23 Johannes 3
24 Johannes 6 t/m vers 47
25 Johannes 6 v/a vers 48
26 Johannes 11 t/m vers 44
27 Johannes 12 v/a vers 20
28 Johannes 13
29 Johannes 14
30 Johannes 15
31 Matteus 26; 1-16
32 Matteus 26; 17-30
33 Matteus 26; 31-46
34 Matteus 26; 47-56
35 Matteus 26; 57-68
36 Matteus 26; 69-75
37 Matteus 27; 1-44
38 Matteus 27; 45-66
39 Lucas 24; 1-35
40 Lucas 24; 36-53
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

iroët

• Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Reactie #2 Gepost op: februari 21, 2007, 12:47:22 pm »
Hallo diak2b

Dankjewel voor je waardevollle reactie. Leuk om te lezen hoe jij het doet in je gezin.
En fijn dat je een leesrooster plaatst.
Vandaag een volledige vastendag: idd, dat wist ik niet. Kan mij er helaas niet aan houden meer :)  Het is ook geen must, zoals je zegt.

Verder zit ik ook nog met het feit dat wij in deze weken een aantal verjaardagen hebben. Hoe doe je dat? Jij of iemand anders een idee? Ik wil mij er zo'n dag eigenlijk toch aan houden en aan de andere kant ook de jarige niet voor het hoofd stoten......

diak2b

• Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Reactie #3 Gepost op: februari 21, 2007, 01:24:22 pm »

quote:

iroët schreef op 21 februari 2007 om 12:47:
Hallo diak2b

Dankjewel voor je waardevollle reactie. Leuk om te lezen hoe jij het doet in je gezin.
Vandaag een volledige vastendag: idd, dat wist ik niet. Kan mij er helaas niet aan houden meer :)  Het is ook geen must, zoals je zegt.

Verder zit ik ook nog met het feit dat wij in deze weken een aantal verjaardagen hebben. Hoe doe je dat? Jij of iemand anders een idee? Ik wil mij er zo'n dag eigenlijk toch aan houden en aan de andere kant ook de jarige niet voor het hoofd stoten......
Mijn ervaring is dat jarigen e.d. er alleen maar nieuwsgierigheid en/of waardering voor hebben als je:
- kort en duidelijk aangeeft waar je grenzen liggen EN
- desgevraagd uitleg wil geven.

Mensen lastig vallen met je vasten is geen goed plan (ook volgens de Schrift niet overigens), maar als je wel ebreid bent iets uit te leggen zal je, is mijn ervaring, niet op weerstand stuiten.

diak2b

• Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Reactie #4 Gepost op: februari 21, 2007, 01:31:56 pm »

quote:

iroët schreef op 21 februari 2007 om 12:47:

Overigens, het leesrooster heb ik zelf gemaakt dit jaar, dus ik heb nog geen ervaring opgedaan, zeker voor kleine kinderen weet ik niet of het werkt.

Het systeem dat ik er in heb zitten is als volgt:

eerste 10 dagen: de exodus ervaring van het Joodse volk, grondslag van Pasen
tweede 10 dagen: enkele teksten die naar Pasen wijzen: de belofte aan David over het behoud van zijn huis, enkele relevante psalmen, enkele Jesaja teksten die naar de passie verwijzen, etc.
derde 10 dagen: de mystiek-theologische fundering van Pasen door Johannes
vierde 10 dagen: de meer historische vertelling van het Paasverhaal door de synoptici.

Ik heb bewust voor een vertraging gekozen in de laatste 10 dagen, zodat je naar het einde van de 40-dagen tijd toe ahw meer in de details duikt. De voorgaande 3 x 30 dagen kennen een veel hoger tempo, en zouden de basis moeten leggen om de laatste 10 in te kleuren.

MaVee

• eitje :D
    • Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Reactie #5 Gepost op: februari 21, 2007, 01:55:52 pm »
Ik heb zelf geen ervaring met het 'houden' van de 40-dagen-tijd, maar ik vind het wel een goede voorbereiding op het vieren van het Paasfeest. Ik denk dat de invulling van deze tijd voor iedereen anders kan zijn...
Overigens heeft de GKV Apeldoorn-Zuid een 40-dagen-bijbelleesrooster opgesteld aan de hand van Spreuken en de geschiedenis van Salomo: http://www.gkvapeldoornzu...esplan/40%20dagentijd.htm
Is weer eens een andere insteek...
eerst was ik een ei
nu ben ik een kip
kip zijn vind ik mooier
er zit wel leven in een ei
het is alleen wat dooier

drentenaar

• Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Reactie #6 Gepost op: februari 21, 2007, 03:11:33 pm »
Aswoensdag ....  begin der vasten ....

Aan vasten ben ik zelf nog niet echt toe.
En dat is bij veruit de meesten in gereformeerde kring niet anders!
Immers .... vasten is wél bijbels, maar niet gereformeerd!
Staan we mooi even in ons hemd met dat 'Sola Scriptura'!

Maar om een klein begin te maken in gerefomeerde kring lijkt het me al heel wat om 'ons' taalgebruik aan te passen. Vroeger werd onder ons – en vermoedelijk wordt nog steeds door menigeen - de term ‘Lijdenstijd’ gebruikt. Zelf geef ik al lang veruit de voorkeur aan de benaming Veertigdagentijd: daarin komt tot uiting dat we over het lijden heen mogen kijken: ten diepste leven we als kerk van Christus immers toe naar het feest van Zijn overwinning over dood en graf, het lijden voorbij. De term ‘Vastentijd’ mag wat mij betreft ook. Daarmee krijgen wezenlijke aspecten van soberheid, inkeer en berouw een plaats.
Nogmaals: onder reformatorische christenen in de regel geen populaire zaken, niettemin klinken daar heel duidelijke bijbelse noties in door!!! (vgl. de evangelielezing in rk. kerken van vandaag: Mattheüs 6: 1-6, 16 - 21 over aalmoezen geven, bidden en vasten.

Macguinness

• Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Reactie #7 Gepost op: februari 21, 2007, 07:47:34 pm »
40 dagen niet forummen...? Is dat niet wat? :X

iroët

• Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Reactie #8 Gepost op: februari 21, 2007, 07:49:43 pm »
Hé ja. leuk!

Na één dag gelijk weer stoppen dus........

Wil je me dat aandoen? :)

iroët

• Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Reactie #9 Gepost op: februari 21, 2007, 08:01:40 pm »
Ja vind je niet? Laten we ............rustig............afwachten wat de rest van het forum doet. :P

Het lijkt wel chatten zo.

Enne......ff serieus: ik ben nog niet zo bedreven hiero en weet nog niet hoe je met een quote moet werken.

Heb jij misschien tijd om dat uit te leggen? (Als je toch ook tijd hebt om mij te 'klieren'?)

Maarre...........alleen als je zin hebt, hoor.  Ik heb ook wel een zoon die dat kan doen......

evt. bvd,
iroët

bombom

• Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Reactie #10 Gepost op: februari 25, 2007, 03:52:11 pm »
De 40 dagentijd een goede tijd voor meditatie en gebed , en vasten .

Zijnkind

• Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Reactie #11 Gepost op: februari 25, 2007, 09:57:38 pm »
Modbreak:
Inmiddels weet iroët hoe je moet quoten. Off-topic discussie hierover is verwijderd. Voor verdere info over de mogelijkheden van tags ed. kun je ook de faq raadplegen.

Nu weer verder over de 40 dagen tijd.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Divinespark

• Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Reactie #12 Gepost op: februari 25, 2007, 11:08:43 pm »
Nou ik vind het reuze knap als jullie dat kunnen hoor, die vastentijd.
Allerlei dingen je ontzeggen kan je confronteren met allerlei belustheden die er eigenlijk wat minder toe doen.
En bovendien: net als bij sabbath is vrijwel je enige bezigheid die je dan nog kunt doen iets sociaals. En in het geval van die vasten kunnen allerlei activiteiten juist weer wel. Een beetje de serieuze zaken wél voortzetten.
Zou het ook dáárom zo waardevol kunnen zijn?
We hebben tenslotte een innerlijk met een nogal kenbare werking. Daar zijn psychologen ook al aardig achter aan het komen.

En het is tegelijk ook een blijk of je God meer liefhebt dan gewoontes die je even kunt laten staan. Het biedt een kans om afwijkende zaken tegen te komen of de drang en belustheid daarnaar. Stel jezelf dan de vraag: wat heb je meer lief: God of....

In spirituele kringen is de overeenkomst de volgende:
Onthechting van allerlei materialistische zaken, of het los kunnen laten als dat nodig is.
Komt ook helemaal overeen met "je kunt niet tegelijk God en de Mammon dienen".

Ik zelf heb er heel grote moeite mee hoor, vasten en rustdagen. Laat ik eens beginnen te stoppen met roken bijvoorbeeld, pfffff. En dan nog eens de achterliggende "aandachtspuntjes" tegenkomen.

Groetjes Wouter

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Reactie #13 Gepost op: februari 26, 2007, 07:56:40 pm »
Wij lezen mee met diak's rooster.  :)
Vasten qua eten ga ik niet doen, houd ik niet vol met een kind aan de borst.
Bombus terrestris Reginae

diak2b

• Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Reactie #14 Gepost op: februari 27, 2007, 04:18:32 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 26 februari 2007 om 19:56:
Wij lezen mee met diak's rooster.  :)
Vasten qua eten ga ik niet doen, houd ik niet vol met een kind aan de borst.

He, leuk. Zou je willen vertellen hoe dat bevalt? Het is tenslotte eigen knutselwerk, en ik probeer het dit jaar ook pas voor het eerst :)

Mijn kinderen vragen zich vooral ernstig af wat al dat gemozes met de paashaas van doen heeft :+  (He, ze zijn nog klein he)

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Veertigdagentijd
« Reactie #15 Gepost op: februari 27, 2007, 05:15:06 pm »
offtopic:Vreemde titel aangepast.