Ik kom op dit topic kijken n.a.v. de film waarvan dl.2 is uitgekomen, waar een topic over is gestart. Ik moet zeggen dat ik de boeken niet heb gelezen, maar mijn oudste dochter verslindt ze… Wel heb ik de eerste film gezien.
quote:
door Wilhelmina op 06 May 2003 22:39
op 06 May 2003 22:23:20 schreef Bluebird:
[...]
In "Verlaten" wordt er bv. het volgende bedacht: kinderen tot 12 jaar zijn per definitie behouden. Ik vind dat nogal wat, om dat zelf te bedenken..)
Denk je dat God kinderen in de moederschoot formeert, om ze verloren te laten gaan nog vóórdat ze een keuze hebben kunnen maken?
Een ieder zal geoordeeld worden naar zijn of haar kennis.
quote:
door WaRRioR_FoR_ChRiSt op 06 May 2003 22:42
ik dien een God van liefde en hij zal geen kind straffen die geen verantwoorlijkheid kan nemen voor zijn daden.
ik geloof dat kinderen die overlijden en geen keus hebben kunnen maken omdat ze daar nog niet verstandig genoeg voor zijn in de hemel komen
Ik sluit me bij het bovenstaande aan.
Wat wij altijd zeggen met betrekking tot het feit of kinderen wel of niet behouden zijn, is of ze in staat zijn een keus voor God te maken of niet. Daarbij geholpen door onderstaande tekst:
Jona 4:11 Zou Ik dan Nineve niet sparen, de grote stad, waarin meer dan honderdtwintigduizend mensen zijn, die het onderscheid niet kennen tussen hun rechterhand en hun linkerhand, benevens veel vee? Als ik deze tekst erbij neem, vind ik twaalf jaar een hoge leeftijd om een grens te trekken. Als het de mogelijkheid om te kiezen betreft, ligt de grens zeker lager, is voor elk kind verschillend en daardoor is er geen concrete leeftijd te noemen denk ik. En wat mijzelf altijd helpt is dat God de enige is die het hart kan doorgronden. Daarom ook de enige is die hier (en bij elk mens) een rechtvaardig oordeel over kan vellen.
De ‘Opname’ is voor mij niet onbekend, ik ben met de verwachting van de terugkomst van de Heer (die als ‘Bruidegom’die op deze manier uit 1 Tess.4, Zijn ‘Bruid’komt halen) opgegroeid. En verwacht Hem elke dag.
Feitelijk heb ik er echter nooit over nagedacht hoe dat zou gaan met de kinderen of ze
allemaal - zoals in het verhaal elk kind - opgenomen worden, dus ook van ongelovige ouders.
Zijn de ouders gelovig, dan horen voor mijn idee de kinderen die jong zijn – zie de tekst uit Jona – daarbij, en ook de kinderen die al een beslissing genomen hebben voor de Heer. Vandaar de
verantwoordelijkheid die ik voel om mijn kinderen op te voeden in de verwachting van de komst van de Heer, en ze te vertellen dat ze voor Hem moeten kiezen om mee te gaan als we worden opgehaald.
Dit is voor ons niet een vaag iets, maar heel concreet. Zo wordt er elke zondag na de samenkomst gezegd: “
Als de Heer nog niet gekomen is, zien we elkaar dan en dan weer….”
Wat de kinderen van ongelovige ouders betreft ben ik geneigd te zeggen dat het zou kunnen dat ze ook er bij zijn als ze zo jong zijn als genoemd wordt in Jona 4. Maar het blijft gissen wat dit punt betreft.
Er wordt in de Bijbel namelijk niets hierover gezegd, dus vind ik ook niet dat je daar een stellige uitspraak over kan doen.
En het boek “Left behind” blijft natuurlijk fictie…..