Auteur Topic: kerknaam  (gelezen 1206 keer)

lkm

• Bekijk profiel
kerknaam
« Gepost op: april 12, 2007, 01:03:35 pm »
Onlangs hoorde ik (ja, ik volg niet alle nieuws letterlijk) dat de laatstgehouden synode heeft besloten dat onze kerken de toevoeging "vrijgemaakt" in de naamsaanduiding laten vallen.
Dat heeft natuurlijk overal z'n consequenties. De websites van onze kerk hebben we al aangepast. Zijn jullie websites al aangepast? Hoe gaat jullie kerk hier mee om? Wat zijn de reacties uit het "veld"? Is er verwarring met de andere Gereformeerde Kerken ("Die zijn toch opgegaan in de PKN?")

drentenaar

• Bekijk profiel
kerknaam
« Reactie #1 Gepost op: april 12, 2007, 01:11:22 pm »

quote:

lkm schreef op 12 april 2007 om 13:03:
"Is er verwarring met de andere Gereformeerde Kerken
("Die zijn toch opgegaan in de PKN?")

Natuurlijk is en blijft er verwarring.
Landelijk gezien zijn de (meeste) Gereformeerde Kerken ('synodaal') per 1 mei 2004 met de NHK en de Luthersen gefuseerd tot de PKN.

Echter, de nieuwe Kerkorde van de PKN bepaalt in Artikel II, lid 2:
De Protestantse Kerk in Nederland bestaat uit al de gemeenten, te weten:
- de protestantse gemeenten
- de hervormde gemeenten
- de gereformeerde kerken
- de evangelisch-lutherse gemeenten.

Binnen de PKN zijn er dus ettelijke plaatselijke 'Gereformeerde Kerken'.

M.a.w. de misverstanden liggen nog steeds voor het oprapen!

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
kerknaam
« Reactie #2 Gepost op: april 12, 2007, 02:13:45 pm »
Er is helemaal niets gewijzigd. De namen zijn als sinds de vrijmaking ‘De Gereformeerde Kerken in Nederland’ voor het landelijk verband van kerken en ‘Gereformeerde Kerk te … [plaatsnaam, eventueel gevolgd door een verbindingsstreepje met een nadere aanduiding] voor een plaatselijke kerk.

De kerken, omdat naar buiten toe de identiteit van de kerken dikwijls verheldering nodig heeft, -  zoals gebruikelijk - kunnen voor dat doel de toevoeging ‘vrijgemaakt’ gebruiken, al of niet tussen haakjes en bij voorkeur met een kleine letter om aan te duiden dat de toevoeging niet tot de officiële naam behoort;

zie Acta 2005

'Vrijgemaakt' is altijd een postale aanduiding geweest om verwarring te voorkomen, en is dat nog steeds.
« Laatst bewerkt op: april 12, 2007, 02:14:14 pm door Pooh »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
kerknaam
« Reactie #3 Gepost op: april 12, 2007, 02:15:07 pm »
Ik heb altijd geleerd dat de term vrijgemaakt enkel een postale aanduiding was om problemen te voorkomen. Vandaar dat wij hier plaatselijk vaak werken met GKv of GKv

op http://www.gkv.nl/main.as...ownload&intItemID=642 kun je de acta vinden en per saldo vind je daar bij de eerste grond:

quote:

Er is geen reden om het standpunt dat de generale synoden vanaf 1945 ten aanzien van de naam van de kerken hebben ingenomen, te wijzigen.
Mail me maar als je wat wilt weten

drentenaar

• Bekijk profiel
kerknaam
« Reactie #4 Gepost op: april 12, 2007, 03:59:25 pm »

quote:

Pooh schreef op 12 april 2007 om 14:13:
'Vrijgemaakt' is altijd een postale aanduiding geweest om verwarring te voorkomen, en is dat nog steeds.

De volksmond heeft het - ruim 60 jaar na de Vrijmaking - nog heel vaak over de 'artikel 31-kerk'.
Ik kom nóg synodalen tegen die vol trots zeggen: 'Wij onderhouden álle artikelen'.

Wat onderwijs betreft:
In mijn woonplaats worden vrijgemaakte scholen nog steevast aangeduid als 'artikelscholen'.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
kerknaam
« Reactie #5 Gepost op: april 12, 2007, 05:53:44 pm »
offtopic:Schopje naar GC