Auteur Topic: Meer gereformeerden in pleeggezin.  (gelezen 6870 keer)

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
Meer gereformeerden in pleeggezin.
« Reactie #50 Gepost op: mei 13, 2007, 09:01:23 pm »

quote:

Nienke schreef op 13 mei 2007 om 20:44:
'k wil dit jaar een aantal dagen naar een klooster en denk daarbij aan de van koningshoeven in Tilburg. Om me helemaal op God te richten en in de stilte bijbel te lezen, te mediteren, met de gebeden mee te doen en tot rust te komen.
Is de van koningshoeven een goede keuze Diak?

Voor 2 weken geleden is een hele goede vriend van mij ook in de koningshoeven te Tilburg geweest. http://www.koningshoeven.nl/

Het is altijd de moeite waard om dichter bij God te komen.....

Alhoewel ik zelf vindt dat deze mensen niet echt met beide benen in deze wereld staan.

Groetjes Nienke. :w
Ik ben daar in 1986 een week geweest. Ik vond de mensen juist heel erg relax en je kon ook gewoon over wereldse dingen praten.
Anders zijn is ook normaal

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: mei 14, 2007, 12:32:57 am »
offtopic:even gekeken en de vraag is: Kraggenburg een Gereformeerd bolwerk dan?
volgens het handboek GKv (zie handboek ) zijn er niet veel leden van de GKV daar.
bedoel je mogelijk de Gereformeerde Gemeente of de gewone gereformeerde kerk?
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2007, 12:39:22 am door Riemer Lap »
Mail me maar als je wat wilt weten

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: mei 14, 2007, 12:53:54 am »

quote:

okidoki schreef op 14 mei 2007 om 00:32:
offtopic:even gekeken en de vraag is: Kraggenburg een Gereformeerd bolwerk dan?
volgens het handboek GKv (zie handboek ) zijn er niet veel leden van de GKV daar.
bedoel je mogelijk de Gereformeerde Gemeente of de gewone gereformeerde kerk?
sugereer je nu dat ik lieg? Je moet eens goed lezen over welke tijd de storys gaan! En ik heb niet gesproken over GKV of een gereformeerd bolwerk. Je vedraaid mijn woorden weer aardig. Ik vertelde dat in die tijd de gereformeerden,,,enz. dat is denk ik heel iets anders. Maar jah je zal wel weer gelijk hebben.....

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: mei 14, 2007, 01:00:39 am »

quote:

rikus schreef op 14 mei 2007 om 00:53:
[...]
sugereer je nu dat ik lieg? Je moet eens goed lezen over welke tijd de storys gaan! En ik heb niet gesproken over GKV of een gereformeerd bolwerk. Je vedraaid mijn woorden weer aardig. Ik vertelde dat in die tijd de gereformeerden,,,enz. dat is denk ik heel iets anders. Maar jah je zal wel weer gelijk hebben.....

De story gaat over een gereformeerde kerk toch? waar stopt die auto? Ik sugereer niet dat je liegt, Kraggenburg is bij mij niet een bekende plaats (ook vanuit het verleden niet) als gereformeerd bolwerk.
ik zeg dus niet dat ik gelijk heb, ik stel een vraag daarover.

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: mei 14, 2007, 01:40:36 am »

quote:

okidoki schreef op 14 mei 2007 om 01:00:
[...]

De story gaat over een gereformeerde kerk toch? waar stopt die auto? Ik sugereer niet dat je liegt, Kraggenburg is bij mij niet een bekende plaats (ook vanuit het verleden niet) als gereformeerd bolwerk.
ik zeg dus niet dat ik gelijk heb, ik stel een vraag daarover.
Zo we gaan weer vragen stellen aan de hand van je verdraaingen. Ik heb nergens gesproken over een gereformeerd bolwerk. Ik heb allen beweerd dat destijds de gereformeerden de meerderheid in he dorp vormden. Heden is dat niet meer zo omdat alle woningen en boerderijden nu in particuliere handen zijn. Ook in Kraggenburg heet de ontkerking fel toegeslagen en is het nu veel leefbaarder geworden. Overigens het dorp ligt op de boden van de zee op nieuwe grond.

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: mei 14, 2007, 11:40:47 am »
Enig idee wat de definitie is van een 'gereformeerd bolwerk'? Dat is een plaats waar gereformeerden in de meerderheid zijn en daardoor een behoorlijk stempel drukken op de plaatselijke cultuur en gewoonten
Op dezelfde manier kun je zeggen dat Limburg een katholiek bolwerk is
« Laatst bewerkt op: mei 14, 2007, 11:41:41 am door Fotogravinnetje »
computerfout: een vreemde een in de byte

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: mei 15, 2007, 11:30:55 pm »
Van mij mag het hoor! Als we in 't dorp maar geen moslim bolwerk krijgen want een hoofddoek staat me niet

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: mei 16, 2007, 12:03:24 am »

quote:

rikus schreef op 15 mei 2007 om 23:30:
Van mij mag het hoor! Als we in 't dorp maar geen moslim bolwerk krijgen want een hoofddoek staat me niet

als je de Koran leest zul je ontdekken dat een vrouw alleen de "uitdagende delen" moet bedekken.
Sommige stromingen leggen dat uit als het haar, de nek, de borsten en de benen.
Andere stromingen leggen dat uit als de schaamstreek en de borsten.
Vandaar ook dat er moslima zijn die geen hoofddoek dragen en wel een minirok :)

er is zelfs een koranuitleg die stelt dat ook mannen volledig bedekt moeten gaan overigen.
kom je overigens ook tegen in de protestantse richtingen (Geref. Gemeente gaat veel verder in de kledingvoorschriften etc. dan de PKN kerken)

Maar Rikus met hoofddoek?
eerder een duivemelkerspetje  _/-\o_
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2007, 12:04:39 am door Riemer Lap »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: mei 16, 2007, 08:11:45 am »

quote:

okidoki schreef op 16 mei 2007 om 00:03:
[...]

als je de Koran leest zul je ontdekken dat een vrouw alleen de "uitdagende delen" moet bedekken.
Sommige stromingen leggen dat uit als het haar, de nek, de borsten en de benen.
Andere stromingen leggen dat uit als de schaamstreek en de borsten.
Vandaar ook dat er moslima zijn die geen hoofddoek dragen en wel een minirok :)

Wat ik me wel eens afvraag, als men Nederlandse vrouwen zou vertellen dat ze zich laten onderdrukken, aangezien ze hun lichaam grotendeels bedekken in het dagelijks leven, zouden ze zich dan een stuip lachen, of heel beledigd zijn?
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2007, 08:11:55 am door diak2b »
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: mei 16, 2007, 09:04:09 am »
Rikus' polderdorp Kraggenburg mag dan geen gereformeerd bolwerk zijn; het ligt op fietsafstand maar net eventjes ten westen van Urk, dat mogen we toch wél een gereformeerd bolwerk noemen?  :)

Bij westenwind (en andere winden zijn er amper in de polder) waait niet alleen de lucht van de visafslag van Urk naar K., maar stellig ook een gereformeerd luchtje.  :+

In Tollebeek, ergens tussen U. en K., is dat luchtje zeer zeker merkbaar, er wonen dan ook veel (gereformeerde) Urkers en net als op Urk zijn de collecteopbrengsten voor goede doelen er immer hoog!  d:)b

Wordt er in Kraggenburg ook flink gedokt???  8)
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2007, 09:04:37 am door drentenaar »

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: mei 16, 2007, 09:17:40 am »

quote:

drentenaar schreef op 16 mei 2007 om 09:04:
Rikus' polderdorp Kraggenburg mag dan geen gereformeerd bolwerk zijn; het ligt op fietsafstand maar net eventjes ten westen van Urk, dat mogen we toch wél een gereformeerd bolwerk noemen?  :)

Bij westenwind (en andere winden zijn er amper in de polder) waait niet alleen de lucht van de visafslag van Urk naar K., maar stellig ook een gereformeerd luchtje.  :+

In Tollebeek, ergens tussen U. en K., is dat luchtje zeer zeker merkbaar, er wonen dan ook veel (gereformeerde) Urkers en net als op Urk zijn de collecteopbrengsten voor goede doelen er immer hoog!  d:)b

Wordt er in Kraggenburg ook flink gedokt???  8)
Ja ons polderlandje is grillig. Ik heb op Urk nog al wat vrienden. Apart volkje in de week doen ze  alles wat god heeft verboden maar zaterdag om 12 uur nemen ze de laatste snuif coke en om zondag om 10 uur met volle borst haleloejah te kunnen zingen. Maar de via smaakt heerlijk, vooral de sliptongetjes. Ze brengen me elke week een klein emmertje vol
Wat die goede doelen betreft heb ik de indruk dat de meesten bidden voldoende vinden hier bij ons. Op Urk ligt dan heel anders. Dan schrik je wat er op de proppen komt. Ik denk dat te maken heeft met het geweten sussen

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: mei 16, 2007, 09:38:02 am »

quote:

rikus schreef op 16 mei 2007 om 09:17:
[...]
Ik heb op Urk nog al wat vrienden...  Apart volkje .... Maar de vis smaakt heerlijk, vooral de sliptongetjes. Ze brengen me elke week een klein emmertje vol

Toch een heel aardige gereformeerde geste.
Twee vissen zou trouwens ook al aardig zijn,
als de polder er dan maar wel vijf broden bij doet ... :*)

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: mei 16, 2007, 10:10:47 am »
toch is het fijn als je zaterdags een visje kunt bakken
Overigens heeft urk ook een tijdje Turk geheten niet zo lang geleden. Ook een heel gedoe

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: mei 16, 2007, 10:27:06 am »
enkele jaren geleden kwam ik veel op de rheezerkamp (ook wel de grefokamp genoemd) in Hardenberg.
Het zat daar altijd tjokvol Urkers (veelal gereformeerde gemeente en bonders).
Elke vrijdag haalden ze vis op Urk en konden de andere campinggasten meegenieten van de baklucht, rooklucht en vislucht.
Ik ben veel op Urk geweest maar de beste vis haal je niet op Urk in mijn smaakbeleving.

Ontopic:

Rikus, je zou de mods kunnen vragen om de titel van het topic te veranderen in "meer reformatorische kinderen in pleeggezin."
Daar doe je de feiten recht mee namelijk.

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: mei 16, 2007, 10:36:43 am »

quote:

okidoki schreef op 16 mei 2007 om 10:27:
Het zat daar altijd tjokvol Urkers .... elke vrijdag haalden ze vis op Urk ....

Merkwaardig rooms trekje!  8)

Had ik niet van ze verwacht!  :'(

drentenaar

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: mei 16, 2007, 10:38:55 am »

quote:

Ik ben veel op Urk geweest maar de beste vis haal je niet op Urk in mijn smaakbeleving.
Klopt!  De beste vis haal je bij de visboer aan de sluis van Zoutkamp!  :P

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: mei 16, 2007, 10:44:24 am »
offtopic:
Citaat
drentenaar schreef op 16 mei 2007 om 10:36:
[...]

Merkwaardig rooms trekje!  8)

Had ik niet van ze verwacht!  :'(

Waren oud gereformeerde rooms katholische reformatoren O-)
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2007, 10:45:41 am door Riemer Lap »

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: mei 16, 2007, 11:18:54 am »

quote:

enkele jaren geleden kwam ik veel op de rheezerkamp (ook wel de grefokamp genoemd) in Hardenberg.
Het zat daar altijd tjokvol Urkers (veelal gereformeerde gemeente en bonders).
Elke vrijdag haalden ze vis op Urk en konden de andere campinggasten meegenieten van de baklucht, rooklucht en vislucht.

Ontopic:

Rikus, je zou de mods kunnen vragen om de titel van het topic te veranderen in "meer reformatorische kinderen in pleeggezin."
Daar doe je de feiten recht mee namelijk.
Bij ons op de pigeonsfarm is dat zaterdags net zo, zo ongeveer het halve dorp ruikt als de vis klaar is en komt we even een praatje maken.
Verder: uit welke gereformeerde stroming die kids komen is niet relevant er staat gereformeerd in de titel. Of het venijn nu in de kop of in de staart zit, maakt eigenlijk niet zo veel uit. Het is triest dat het berbeurd

Nienke

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: mei 16, 2007, 01:56:51 pm »
Dat klopt dat je individuele gesprekken kunt aan gaan met een van de monniken,volg je eigen hart is het motto.

Groetjes Nienke ;)  :w

rikus schreef op 13 mei 2007 om 21:01

Ik ben daar in 1986 een week geweest. Ik vond de mensen juist heel erg relax en je kon ook gewoon over wereldse dingen praten.

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: mei 16, 2007, 07:31:56 pm »

quote:

Nienke schreef op 16 mei 2007 om 13:56:
Dat klopt dat je individuele gesprekken kunt aan gaan met een van de monniken,volg je eigen hart is het motto.

Groetjes Nienke ;)  :w
' ik heb in 1970 eens een maand in het  nonnen klooster in Vught gezeten om Japans te leren. En een jaar later nog een twee weken samen met een vriend om ons engels bij te schaven. Fijne lieve en geduldige mensen daar! Ik geloof dat het klooster nu weg is en dat heel jammer, heel veel mensen maakten er toen gebruik van.