quote:
rikus schreef op 05 mei 2007 om 22:26:Naar aanleiding van het artikel over de steeds groter wordende uit huis plaatsing van vooral gereformeerde kinderen komt de vraag bij mij op hoe gereformeerde ouders omgaan met schokkende teksten in de bijbelIn de psalmen (137,/139) staat oa; dat we de ongelovigen moeten haten met een dodelijke haat!
Dat kan je er in lezen.
Ik denk toch dat je de context moet bekijken en wat jij noemt staat er niet exact.
Er staat: zou ik niet haten
wie U haten en: niet verafschuwen
wie tegen U opstaan?En je kunt m.i. niet van elke ongelovige zeggen dat ze (bewust) tegen God opstaan of Hem haten. En dius ook niet stellen dat we de ongelovigen moeten haten.
quote:
En er wordt opgeroepen de kinderen van de ongelovigen, tegen de rosten te pletter te slaan.
Even een iets ruimer citaat van dat gedeelte:
Psalm 137:
7 Reken, o HERE, de kinderen Edoms
de dag van Jeruzalem toe;
hun die zeiden: Breekt af, breekt af,
tot op de grond ermee!
8 Gij, dochter van Babel, ter verwoesting bestemde,
gelukkig hij, die u zal vergelden
hetgeen gij ons hebt aangedaan;
9 gelukkig hij, die uw kinderen zal grijpen
en tegen de rots verpletteren.
Dat is geen oproep dacht ik. Maar wel een instemming met die handeling waarbij de achterliggende gedachte is dat het oog om oog en tand om tand uitgevoerd wordt. Door God die daar mensen voor gebruikt en Babel wordt behandeld zoals zij de Israelieten hebben behandeld. Zie de aanhalingen bij de SV uit Jeremia en Openbaring.
Het wraak nemen is een Oud-Testamentische manier van doen en dan de wraak door God uitgevoerd.
Verder zou je ook nog kunnen interpreteren dat dochter van Babel 'inwoners' van Babel betekent, en ' kinderen' in dit verband dan personen die op dezelfde wijze handelen en netzo goddeloos zijn.
quote:
Psalm 139:
19 Mijn God, wilt U Uw tegenstanders doden? Moordenaars, blijf uit mijn buurt!
Usw
Deze tekst uit Ps 139 citeer ik even uit de NBG:
19 O God, dat Gij toch de goddelozen ombracht
– gij, mannen des bloeds, wijkt van mij –
20 die arglistig tegen U spreken
en uw naam tot leugen gebruiken, uw tegenstanders.
Uitdrukkelijk wordt aan
God gevraagd de goddelozen om te brengen. Met daar achteraan nog gespecificeerd wat voor mensen dat zijn.
Tegenstanders van God die Hem haten en tegen Hem opstaan.
De boodschap die m.i. niet bij deze NT-tijd hoort waar we onze vijanden moeten liefhebben en het evangelie moeten/mogen vertellen. De weg tot redding.
In het OT is het: God oefent ' gericht' over de zonde. En zal zo ook wraak oefenen over de goddelozen. Bij het eindoordeel. Daar staat het OT vol van
God lijkt me echter de enige Persoon die hiertoe het recht heeft. En de mens verzucht hier terwijl hij allerlei goddeloosheid om zich heen ziet, wanneer God dat zal gaan doen.
In Openbaring lees je ook dat God op een bepaald moment het onschuldig bloed zal wreken. Dat is niet aan ons om zelf even te regelen.
Zie o.a.:
Rom 12,19
Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here.
Op 6,10
En zij riepen met luider stem en zeiden: Tot hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet aan hen, die op de aarde wonen?
De Psalmen kun je in die zin ook beschouwen als profetie.
(Ik maak er meer een BF post van

, maar misschien kun je aangeven hoe je de link precies legt naar het uit huis plaatsen van gereformeerde jongeren en het (verkeerd) interpreteren van o.a. deze teksten door de ouders van deze jongeren.)