Auteur Topic: Omgaan met schokkende teksten in de bijbel  (gelezen 6747 keer)

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
Omgaan met schokkende teksten in de bijbel
« Gepost op: mei 05, 2007, 10:26:49 pm »
Naar aanleiding van het artikel over de steeds groter wordende uit huis plaatsing van vooral gereformeerde kinderen komt de vraag bij mij op hoe gereformeerde ouders omgaan met schokkende teksten in de bijbel

In de psalmen (137,/139) staat oa;  dat we de ongelovigen moeten haten met een dodelijke haat! En er wordt opgeroepen de kinderen van de ongelovigen, tegen de rosten te pletter te slaan.
http://www.volkskrantblog.nl/pub/mm/2006/07/1152542471.49754.jpg
Exacte verwijzing:
In psalm 137 staat :
9  Wij prijzen de man, die nu Uw kinderen tegen de rotsen te pletter zal  gooien.

Psalm 139:
19  Mijn God, wilt U Uw tegenstanders doden? Moordenaars, blijf uit mijn  buurt!
Usw
Anders zijn is ook normaal

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 05, 2007, 10:37:41 pm »
Ik heb het idee dat deze vraag uiteindelijk voortkomt uit de discussie die gaande is met betrekking tot de discussie over haatoproepende teksten in de Koran. En als gevolg daarvan meent iedereen dat onder christenen deze discussie ook gevoerd moet worden.
Staat er niet in de bijbel dat je beter kunt antwoorden door middel van je levenswandel in plaats van altijd maar in debat te gaan??

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 05, 2007, 10:54:01 pm »
ik denk dat mijn vraagstelling heel anders is

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 06, 2007, 12:31:36 am »
ik denk dat weinig ouders deze teksten letterljk zullen uitvoeren/belijden :?
[Prediker 7:29]

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 06, 2007, 12:33:52 am »
Ik denk dat ik niet gereformeerd ben, dus geen antwoord kan geven :+
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 06, 2007, 12:46:28 am »

quote:

rikus schreef op 05 mei 2007 om 22:26:
Naar aanleiding van het artikel over de steeds groter wordende uit huis plaatsing van vooral gereformeerde kinderen komt de vraag bij mij op hoe gereformeerde ouders omgaan met schokkende teksten in de bijbel

In de psalmen (137,/139) staat oa;  dat we de ongelovigen moeten haten met een dodelijke haat!

Dat kan je er in lezen.
Ik denk toch dat je de context moet bekijken en wat jij noemt staat er niet exact.
Er staat: zou ik niet haten wie U haten en: niet verafschuwen wie tegen U opstaan?
En je kunt m.i. niet van elke ongelovige zeggen dat ze (bewust) tegen God opstaan of Hem haten. En dius ook niet stellen dat we de ongelovigen moeten haten.

quote:

En er wordt opgeroepen de kinderen van de ongelovigen, tegen de rosten te pletter te slaan.

Even een iets ruimer citaat van dat gedeelte:

Psalm 137:
7 Reken, o HERE, de kinderen Edoms
de dag van Jeruzalem toe;
hun die zeiden: Breekt af, breekt af,
tot op de grond ermee!
8 Gij, dochter van Babel, ter verwoesting bestemde,
gelukkig hij, die u zal vergelden
hetgeen gij ons hebt aangedaan;
9 gelukkig hij, die uw kinderen zal grijpen
en tegen de rots verpletteren.

Dat is geen oproep dacht ik. Maar wel een instemming met die handeling waarbij de achterliggende gedachte is dat het oog om oog en tand om tand uitgevoerd wordt. Door God die daar mensen voor gebruikt en Babel wordt behandeld zoals zij de Israelieten hebben behandeld. Zie de aanhalingen bij de SV uit Jeremia en Openbaring.
Het wraak nemen is een Oud-Testamentische manier van doen en dan de wraak door God uitgevoerd.

Verder zou je ook nog kunnen interpreteren dat dochter van Babel 'inwoners' van Babel betekent, en ' kinderen'  in dit verband dan personen die op dezelfde wijze handelen en netzo goddeloos zijn.

quote:

Psalm 139:
19  Mijn God, wilt U Uw tegenstanders doden? Moordenaars, blijf uit mijn  buurt!
Usw

Deze tekst uit Ps 139 citeer ik even uit de NBG:

19 O God, dat Gij toch de goddelozen ombracht
– gij, mannen des bloeds, wijkt van mij –
20 die arglistig tegen U spreken
en uw naam tot leugen gebruiken, uw tegenstanders.

Uitdrukkelijk wordt aan God gevraagd de goddelozen om te brengen. Met daar achteraan nog gespecificeerd wat voor mensen dat zijn.
Tegenstanders van God die Hem haten en tegen Hem opstaan.
De boodschap die m.i. niet bij deze NT-tijd hoort waar we onze vijanden moeten liefhebben en het evangelie moeten/mogen vertellen. De weg tot redding.
In het OT is het: God oefent ' gericht' over de zonde. En zal zo ook wraak oefenen over de goddelozen. Bij het eindoordeel. Daar staat het OT vol van
God lijkt me echter de enige Persoon die hiertoe het recht heeft. En de mens verzucht hier terwijl hij allerlei goddeloosheid om zich heen ziet, wanneer God dat zal gaan doen.

In Openbaring lees je ook dat God op een bepaald moment het onschuldig bloed zal wreken. Dat is niet aan ons om zelf even te regelen.
Zie o.a.:
Rom 12,19
Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here.
Op 6,10
En zij riepen met luider stem en zeiden: Tot hoelang, o heilige en waarachtige Heerser, oordeelt en wreekt Gij ons bloed niet aan hen, die op de aarde wonen?

De Psalmen kun je in die zin ook beschouwen als profetie.

(Ik maak er meer een BF post van :P , maar misschien kun je aangeven hoe je de link precies legt naar het uit huis plaatsen van gereformeerde jongeren en het (verkeerd) interpreteren van o.a. deze teksten door de ouders van deze jongeren.)
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2007, 12:49:45 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 06, 2007, 08:08:49 am »

quote:

rikus schreef op 05 mei 2007 om 22:54:
ik denk dat mijn vraagstelling heel anders is
Dat is een terechte opmerking. :)

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 06, 2007, 09:49:54 am »
Onze ouders hebben ons in een ver verleden streng en christelijk opgevoed. Gelukkig zonder dit soort teksten, die werden overgeslagen. Men leerde ons de liefde in de bijbel herkennen. Mijn vader was zelfs een breedsprakig iemand en maakte van sommige story's  zijn eigen verhaal . Niemand kon het gevecht van de kleine David en de  reus Goliath zo kleurrijk vertellen als hij. Eigenlijk dus ook een gewelddadig verhaal waarin een mens werd gedood door de hand van God. Maar de vertel trant doet je als kind dat overzien. Pas op latere leeftijd ga je daar over nadenken.
In het dorpje waar ik opgroeide woonden veel gereformeerden. Ook veel streng gereformeerden wij noemden die artikel 31 -ers. Ik kan mij nog heel goed herinneren dat hun kinderen gillend naar huis vlogen bij de eerste bliksemflits of donderslag zo bang waren ze daar voor gemaakt en dat was met meerdere dingen het geval. Dus mijn vraagstelling hier is niet zo vreemd

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 06, 2007, 10:59:30 am »

quote:

rikus schreef op 06 mei 2007 om 09:49:
Ook veel streng gereformeerden wij noemden die artikel 31 -ers.

Artikel 31 ofwel de GKv ofwel de vrijgemaakten zijn niet streng  :(
Ik ben opgegroeid in deze kerk, op zondag gaan we fietsen net als we met onze ouders deden, op zondag schaatsten we als er ijs lag (als dat er niet lag konden we mogelijk gaan zwemmen), we moesten niet naar de kerk, we MOCHTEN naar de kerk. We hadden TV, telefoon en al snel kabeltv.
Er zullen allicht gezinnen tussen zitten en tussen hebben gezeten die neigden naar een ouderwets gereformeerde opvoeding maar daarmee kun je niet de groep beoordelen.
Wat vaak gebeurt is dat de groep op de enkeling beoordeelt wordt (alle gergemmers hebben geen tevee etc.) maar daarmee doe je de groep vaak geen recht omdat je op een uitwas reageert.
Als je het artikel leest ontdek je dat de art.31 kerk niet onder de "strenge" kerken gevat wordt maar dat men doelt op de reformatorische richtingen onder de kerken.
Mail me maar als je wat wilt weten

angel

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 06, 2007, 11:14:38 am »

quote:

Ik kan mij nog heel goed herinneren dat hun kinderen gillend naar huis vlogen bij de eerste bliksemflits of donderslag zo bang waren ze daar voor gemaakt en dat was met meerdere dingen het geval. Dus mijn vraagstelling hier is niet zo vreemd

Vreemd, mijn artikel 31 ouders hebben me altijd verteld dat God in de donder spreekt, eerder geruststellend dan beangstigend vond ik dat.  :)

Ed. dit is Pinkeltje, niet Angel, die grapjas logt ook nooit uit  }:|
« Laatst bewerkt op: mei 06, 2007, 11:15:27 am door angel »

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 06, 2007, 11:44:22 am »
Natuurlijk beleeft iedereen die in een religie is opgevoed het op zij eigen manier.  Ook blijken er grote verschillen te zijn in de benadering van het geloof. Bijvoorbeeld de TV. Ik herinner mij nog een gezin dat als ze bij ons op de bezoek kwamen een lange tijd naar de TV stonden te kijken. Terwijl ze deze afkeurden. De TV stond bij ons in de keuken. Slechts 1 zender in die tijd. De visite moest door de keuken naar de mooie kamer en bleef dan langere tijd geboeid staan kijken.
Er blijken vooral In het gereformeerde geloof veel gradaties te bestaan met veel verschillende regelgeving. De ene van de zelfde stroming vind TV normaal terwijl anderen dat afkeuren. In mijn jeugd en ik praat dan over een dikke 50 jaar ge;eden waren er vooral veel meisjes die als de dood waren voor seks en daar hun hele leven ernstige trauma's van hebben opgelopen. Dit gebeurde niet alleen in gereformeerde gezinnen

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 06, 2007, 10:33:30 pm »

quote:

rikus schreef op 05 mei 2007 om 22:26:

In de psalmen (137,/139) staat oa;  dat we de ongelovigen moeten haten met een dodelijke haat! En er wordt opgeroepen de kinderen van de ongelovigen, tegen de rosten te pletter te slaan.
[afbeelding]
Exacte verwijzing:
In psalm 137 staat :
9  Wij prijzen de man, die nu Uw kinderen tegen de rotsen te pletter zal  gooien.

Psalm 139:
Usw

naar de context kijken helpt al een heleboel. Dit gaat over de joden die zojuist gedeporteerd zijn naar Babel, en daarover een klacht aanheffen. Of zijn we nu al zo politiek correct geworden dat we een jood tijdens (bv. de tweede wereldoorlog) op z'n vingers zouden tikken omdat ie z'n vervolgers verwenst?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 06, 2007, 11:49:54 pm »

quote:

rikus schreef op 06 mei 2007 om 11:44:
In mijn jeugd en ik praat dan over een dikke 50 jaar ge;eden waren er vooral veel meisjes die als de dood waren voor seks en daar hun hele leven ernstige trauma's van hebben opgelopen. Dit gebeurde niet alleen in gereformeerde gezinnen

Er waren allicht ook veel meisjes die niet bang waren, geen trauma hadden (overigens is trau-ma een ander woord voor schoonmoeder :+ ) en redelijk hebben genoten van seks etc.
Je gooit met dooddoeners (en ik nu even ook).
Waarom moet je zonodig die problemen koppelen aan de gereformeerde kerken?
Waarom niet aan de hervormde die ook hun strenge richtingen kennen?
Neem dan direct ook het Gekrookte Riet mee en de Gereformeerde Bonders?
Wat dacht je van de kinderen die een "vrije opvoeding" kregen? die alles mochten?
Zouden die geen vervelende ervaringen hebben?
De bijbel kent m.i. geen teksten die je een kind moet onthouden, je moet ze alleen WEL in de tijd en context lezen.

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 07, 2007, 08:15:04 am »

quote:

Onze ouders hebben ons in een ver verleden streng en christelijk opgevoed. Gelukkig zonder dit soort teksten, die werden overgeslagen. Men leerde ons de liefde in de bijbel herkennen. Mijn vader was zelfs een breedsprakig iemand en maakte van sommige story's  zijn eigen verhaal . Niemand kon het gevecht van de kleine David en de  reus Goliath zo kleurrijk vertellen als hij. Eigenlijk dus ook een gewelddadig verhaal waarin een mens werd gedood door de hand van God. Maar de vertel trant doet je als kind dat overzien. Pas op latere leeftijd ga je daar over nadenken.
In het dorpje waar ik opgroeide woonden veel gereformeerden. Ook veel streng gereformeerden wij noemden die artikel 31 -ers. Ik kan mij nog heel goed herinneren dat hun kinderen gillend naar huis vlogen bij de eerste bliksemflits of donderslag zo bang waren ze daar voor gemaakt en dat was met meerdere dingen het geval. Dus mijn vraagstelling hier is niet zo vreemd

Ik denk dat het niet te maken had met hun opvoeding als streng gereformeerde, maar heel gewoon omdat toen de bliksem nogal eens insloeg. Er waren toen nog geen bliksemafleiders zoals tegenwordig. Tenminste niet zo veel als nu. Hooguit op het gemeentehuis.
Wij moesten ook uit bed en onder te tafel kruipen, de stekers werden uit de wandkontaktdozen gehaald. Dat had niets te maken met ons geloof, want onze buren deden hetzelfde. En die waren rooms.

Ik ben door mijn ouders voor niets bang gemaakt. Niet voor de satan of wat voor iets dan ook.
Er werd niet gesproken over seks, maar ze maakten mij er ook niet bang voor.
Ze hebben mij heel gewoon van Gods liefde verteld. En ik leerde al vroeg om op Hem te vertrouwen.
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2007, 08:16:55 am door joepie »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 07, 2007, 09:29:02 am »

quote:

okidoki schreef op 06 mei 2007 om 23:49:
Er waren allicht ook veel meisjes die niet bang waren, geen trauma hadden (overigens is trau-ma een ander woord voor schoonmoeder :+ ) en redelijk hebben genoten van seks etc.
offtopic:Ik ben er voorstander van dat meisjes én jongens in hun puberteit fatsoenlijke seksuele voorlichting krijgen waarbij feitenkennis wordt gecombineerd met opvoeding/moraal.

In dit verband vraag ik me echter wel af waar meisjes nou een erger trauma van oplopen: niks weten van seks en er dan volledig blanco in hun huwelijksnacht mee geconfronteerd worden, of, zoals nu, voortdurend worden gebombardeerd met zweverige verhalen over seks als de hemel op aarde (op BNN en in de Yes) en dan door een pukkelige 16-jarige in twee minuten lomp ontmaagd worden en achterblijven met het "is dit het nou" gevoel.
Bombus terrestris Reginae

Summer Storm

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 07, 2007, 10:18:22 am »

quote:

In dit verband vraag ik me echter wel af waar meisjes nou een erger trauma van oplopen: niks weten van seks en er dan volledig blanco in hun huwelijksnacht mee geconfronteerd worden, of, zoals nu, voortdurend worden gebombardeerd met zweverige verhalen over seks als de hemel op aarde (op BNN en in de Yes) en dan door een pukkelige 16-jarige in twee minuten lomp ontmaagd worden en achterblijven met het "is dit het nou" gevoel.

je moet denk ik zó voorlichten dat er later geen verassingen zullen zijn.
en het zal je denk ik verbazen hoeveel van de mediagekte doorsijpeld in dorpen zoals rouwveen en staphorst.
een dikke censuur, geen tv, geen tijdschriften en een netnanny voorkomen eigenlijk 80% van alle troep. dus volgens mij krijgen ze echt de helft niet mee.
« Laatst bewerkt op: mei 07, 2007, 10:18:47 am door Summer Storm »

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 07, 2007, 10:46:28 am »

quote:

Bumblebee schreef op 07 mei 2007 om 09:29:
[...]

offtopic:Ik ben er voorstander van dat meisjes én jongens in hun puberteit fatsoenlijke seksuele voorlichting krijgen waarbij feitenkennis wordt gecombineerd met opvoeding/moraal.

Natuurlijk is een goed seksuele voorlichting van belang zowel voor meisjes als voor jongens. Ik denk dat seksuele voorlichting vroeger bestond uit het zo bang mogelijk maken van je kinderen voor die gevoelens en dat is wel even iets anders. Dus ik vraag me af hoeveel openheid er is in een bepaald geloof

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 07, 2007, 12:41:40 pm »

quote:

rikus schreef op 07 mei 2007 om 10:46:
[...]
Natuurlijk is een goed seksuele voorlichting van belang zowel voor meisjes als voor jongens. Ik denk dat seksuele voorlichting vroeger bestond uit het zo bang mogelijk maken van je kinderen voor die gevoelens en dat is wel even iets anders. Dus ik vraag me af hoeveel openheid er is in een bepaald geloof

Je schrijft : ik denk dat. Is dat bepaald op feiten of is het zomaar een idee dat je hebt?

Die al dan niet openheid is niet geloof gebonden. Dat is een persoonlijke keuze die een mens maakt. Er zullen allicht niet gelovigen zijn die hun kinderen geen voorlichting geven of die ook angst inpraten bij hun kinderen.
Imho hoort sexualiteit bij het leven en moet je kinderen daarin opvoeden. Opvoeden met angst is geen opvoeden....

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 15, 2007, 11:43:20 pm »
Ik had deze reacie even gemist
ik  denk het niet alleen ik weet het zeker. Moslim meiden krijgen meestal helemaal geen voorlichting. Toen mijn oudste dochter 17jaar  was en een vast vriendje had ging ze aan de pil op ons advies. Mijn zuster verklaarde mij voor gek. Met argumenten van je geeft ze een vrijbrief enz. Haar dochter kreeg haar eerste kindje toen ze net 17 was en had er op haar 20e drie. Mijn dochter trouwde zonder moeten op haar 21e en kreeg haar eerste kindje toen ze 23 was

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 15, 2007, 11:59:04 pm »

quote:

rikus schreef op 15 mei 2007 om 23:43:
Ik had deze reacie even gemist
ik  denk het niet alleen ik weet het zeker. Moslim meiden krijgen meestal helemaal geen voorlichting. Toen mijn oudste dochter 17jaar  was en een vast vriendje had ging ze aan de pil op ons advies. Mijn zuster verklaarde mij voor gek. Met argumenten van je geeft ze een vrijbrief enz. Haar dochter kreeg haar eerste kindje toen ze net 17 was en had er op haar 20e drie. Mijn dochter trouwde zonder moeten op haar 21e en kreeg haar eerste kindje toen ze 23 was
met hetzelfde vriendje van toen ze 17 was?

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 16, 2007, 12:01:22 am »

quote:

okidoki schreef op 15 mei 2007 om 23:59:
[...]

met hetzelfde vriendje van toen ze 17 was?
Inderdaad
« Laatst bewerkt op: mei 16, 2007, 12:02:05 am door rikus »

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 16, 2007, 12:07:24 am »
Kan het ook zo zijn dat in jouw beleving de voorlichting in jouw tijd incorrect was?
(Kan ik mij voorstellen in bepaalde stromingen).
Kun je je ook voorstellen dat daarin veranderingen zijn geweest?
voorbeeld: mijn oudste broer kreeg geen voorlichting, dat deed men toen niet, het was Not done zeg maar.
Ik kreeg echter wel voorlichting (waarbij overigens het woord zonde etc. nooit is gevallen)
Zit wel een generatie tussen ons (en ik ben geen nakomertje :) )

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 16, 2007, 12:39:06 am »
Je denkt toch niet dat we voorlichting kregen vroeger. we werden er doodsbang voor gemakt. Ik heb mijn kinderen altijd goed voorgelict, ik heb er zeven. Op dit moment twee dochters in de linke leeftijd. Maar open een eerlijk en rechtuit zijn voorkomt veel problemen. Ik denk dat geen van beiden het stiekum zou doen. ze hebben daar ook geen reden voor omdat ze weten dat er begrip is en we praten er open ovef

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 16, 2007, 12:47:48 am »
Wij deden het ook niet stiekem, ik woonde vanaf mijn 16e elders :)
Mijn ouders wisten van onze lat relatie en hebben dat niet afgekeurd, ook niet in het licht van geloof (art.31)
Wij (mijn huidige vrouw en ik) wisten dat we met het delen van het bed een huwelijk sloten en kwamen daar ook voor uit.
Overigens was dat in de tijd dat ik op de veluwe woonde wel een probleem bij enkele mensen in de kerk...
wat moet je met een persoon die een latrelatie heeft enGKV-er is op de veluwe???

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 16, 2007, 12:53:00 am »
De tijden zijn veranderd gelukkig, ik was een jaar of 16 en bloedje verliefd op een Indisch meisje. De dominee en een ouderling kwamen mij vertellen dat dit een kansloze liefde was die God niet zou goedkeuren anno 1957

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 16, 2007, 07:27:45 am »

quote:

okidoki schreef op 16 mei 2007 om 00:47:
Wij deden het ook niet stiekem, ik woonde vanaf mijn 16e elders :)
Mijn ouders wisten van onze lat relatie en hebben dat niet afgekeurd, ook niet in het licht van geloof (art.31)
Wij (mijn huidige vrouw en ik) wisten dat we met het delen van het bed een huwelijk sloten en kwamen daar ook voor uit.
Overigens was dat in de tijd dat ik op de veluwe woonde wel een probleem bij enkele mensen in de kerk...
wat moet je met een persoon die een latrelatie heeft enGKV-er is op de veluwe???
Onder tucht zetten?

Riemer Lap

• @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 16, 2007, 09:00:28 am »

quote:

fout, u heeft twee pogingen over :+

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 16, 2007, 09:06:00 am »
Kijk goed geslapen? en niet gedroomd over tucht?

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 17, 2007, 03:16:16 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef:
Dat kan je er in lezen.
Ik denk toch dat je de context moet bekijken en wat jij noemt staat er niet exact.
Maar dat kun je er dus wel uit lezen. Dat is dus van toepassing op al je tegen argumenten.  Ik weet heel goed dat dit soort teksten tot stand komen door de emotie van het moment. Veel christenen en ook moslims nemen aan dat elke letter in de bijbel het woord van God/Allah is. En daar zitten ook meestal de knelpunten. Vaak zijn het prachtige verhalen met een mooie en brede beeldspraak. Een volgend moment gruwelijk en kan ik mij de tijd waarin het afspeelde enigszins voor de geest halen.

quote:

Priscilla en Aquila schreef:
Verder zou je ook nog kunnen interpreteren dat dochter van Babel 'inwoners' van Babel betekent, en ' kinderen'  in dit verband dan personen die op dezelfde wijze handelen en netzo goddeloos zijn.
dus hier wordt duidelijk oog om oog en tand om tand gepredikt en ik het begrip de ander wang toekeren even zoek. Dus één van de vele tegenstrijdigheden die je zowel in de bijbel als koran veelvuldig tegenkomt. Dat kan ook in feite niet anders want de inhoudt komt van mensen en ook in die tijd hadden die een verschillende visie van dezelfde gebeurtenis .

quote:

Priscilla en Aquila schreef:De weg tot redding.
In het OT is het: God oefent ' gericht' over de zonde. En zal zo ook wraak oefenen over de goddelozen. Bij het eindoordeel.
Daar staat het OT vol van
God lijkt me echter de enige Persoon die hiertoe het recht heeft. En de mens verzucht hier terwijl hij allerlei goddeloosheid om zich heen ziet, wanneer God dat zal gaan doen.

In Openbaring lees je ook dat God op een bepaald moment het onschuldig bloed zal wreken. Dat is niet aan ons om zelf even te regelen.
Zie o.a.:
Rom 12,19
Wreekt uzelf niet, geliefden, maar laat plaats voor de toorn, want er staat geschreven: Mij komt de wraak toe, Ik zal het vergelden, spreekt de Here.
Ook hier weer die tegensrijdigheden onschuldig bloed gaan wreken. Leg mij eens uit wie het bloed gaat wreken van de kinderen die gestorven zijn van de honger omdat God geen regen zond om hun gewassen te doen groeien.

quote:

Priscilla en Aquila schreef:(Ik maak er meer een BF post van :P , maar misschien kun je aangeven hoe je de link precies legt naar het uit huis plaatsen van gereformeerde jongeren en het (verkeerd) interpreteren van o.a. Deze teksten door de ouders van deze jongeren.)
daar is niets mis mee het levert discussie op en daar gaat het om. Ik reageer een beetje laat omdat ik met mijn systeem alleen maar de laatste 2/3 berichten kan lezen. Of een heel topic moet lezen van het begin af aan en toen kwam ik deze post tegen. Dus sorry