quote:
Dus juist niet. Zoals ik bij de uitleg aangaf:
quote:
P&A schreven
Hoe zie jij dan dat er staat dat de Heilige Geest de gelovige de toekomst zal verkondigen? Ik zie dat niet op de manier van toekomstvoorspellen door gelovigen, maar dat in de Bijbel duidelijk wordt gemaakt hoe de heilsgeschiedenis in grote lijnen zal verlopen. En af en toe wordt er wat meer informatie gegeven. Dus niet allerlei details in gaan vullen, vaak staan die er ook niet bij. En zeker geen tijdstippen gaan noemen.
En in eerste instantie zijn het natuurlijk de schrijvers van het NT die hierover veel dingen schrijven in de brieven bv maar ook het laatste bijbelboek gaat over toekomstige dingen.
We krijgen m.i. geen toekomst
voorspelling.
quote:
duh
Een open deur misschien?

Het is wel iets wat nog in de toekomst ligt vanuit Openbaring. Dus kun je niet concluderen:
Niks toekomstdingen die nog in de planning zijn en nog moeten gebeuren.Wel geloof ik dat er niets meer hoeft te gebeuren voordat de
opname plaatsvindt. Anders kun je Hem ook niet elke dag verwachten.
quote:
Het gaat hier niet over de Gereformeerde Leer maar over de opname leer.
En de opname'leer' geeft aan dat er niets meer hoeft te gebeuren voordat de opname plaatsvindt, maar dat er nog
wel van alles moet gebeuren voordat de Here Jezus zichbaar voor de wereld zal verschijnen
en al de heiligen met Hem en dat Zijn voeten zullen staan op de olijfberg. (Zoals met de hemelvaart is gezegd door de engel aan de discipelen)
En die dingen
die nog moeten gebeuren staan bv beschreven in het boek Openbaring.
Jij zegt daarover:
Niks toekomstdingen die nog in de planning zijn en nog moeten gebeuren.En geef ik aan dat daar toch vanuit de gereformeerd kerkelijke blijkbaar verschillend over wordt gedacht (met voorbeelden van Greijdanus en Kuyper)
quote:
Ja kijk dat zijn mijn woorden die jij gebruikt als antwoord aan mij, beetje erg vreemd want dat is dus geen antwoord.
Je geeft een antwoord wat een waarheid is als een koe. Het criterium of iets waar is, hangt idd niet af van de hoeveelheid mensen die het geloven.

Maar of God het in zijn woord laat zien. En dan zeg ik: Ja ik zie dat in Zijn woord., En jij ziet het blijkbaar niet.
Dus is het voor mij waar, maar jij vindt het niet waar.
quote:
Paulus geeft hier een antwoord op een vraag.
Weet jij welke vraag er gesteld is door de gelovigen uit Tessalonica ??
Deze tekst staat ervoor:
13 Doch wij willen u niet onkundig laten, broeders, wat betreft hen, die ontslapen, opdat gij niet bedroefd zijt, zoals de andere (mensen), die geen hoop hebben. 14 Want indien wij geloven, dat Jezus gestorven en opgestaan is, zal God ook zó hen, die ontslapen zijn, door Jezus wederbrengen met Hem. dus het zal een vraag zijn in de trend van: Wanneer zie ik de gestorven gelovigen weer/ zie ik ze weer en hoe zal het gaan als de Heer terugkomt met de gestorvenen en met ons?
Wij zijn ook bedroegd als er iemand 'ontslaapt'quote:
Het roepen van een aartsengel en een geklank van Gods bazuin, dus ja er is nogal wat herrie als Jezus terugkomt, en niemand zal kunnen zeggen dat hij/zij de wederkomst heeft misgelopen.
Dat zou je kunnen concluderen.
Maar voor hetzelfde geld kun je zeggen dat ongelovigen die de Geest niet hebben, Zijn stem - de roepstem van de engel en de bazuin - niet kunnen horen.
De rest die slaapt toch? Maar omdat de ware gelovigen waken, gaan ze mee. Dat staat in het volgende hoofdstuk:
1 Tess 5:
2 immers, gij weet zelf zeer goed, dat de dag des Heren zó komt, als een dief in de nacht. 3 Terwijl zij zeggen: het is (alles) vrede en rust, overkomt hun, als de weeën een zwangere vrouw, een plotseling verderf, en zij zullen geenszins ontkomen. 4 Maar gij, broeders, zijt niet in de duisternis, zodat die dag u als een dief overvallen zou: 5 want gij zijt allen kinderen des lichts en kinderen des dags. Wij behoren niet aan nacht of duisternis toe; 6 laten wij dan ook niet slapen gelijk de anderen, doch wakker en nuchter zijn. 7 Want die slapen, slapen des nachts en die zich bedrinken, zijn des nachts dronken, 8 maar laten wij, die de dag toebehoren, nuchter zijn, toegerust met het harnas van geloof en liefde en met de helm van de hoop der zaligheid; 9 want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot het verkrijgen van zaligheid door onze Here Jezus Christus,quote:
Judas 15 "om over allen de vierschaar te spannen en alle goddelozen te straffen voor al hun goddeloze werken, die zij goddeloos bedreven hebben, en voor al de harde taal, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben."
De wereld wordt niet geoordeeld maar de goddelozen. Volgens mij kan de wereld zelf niet zondigen.
Met: de wereld' wordt in dit verband natuurlijk bedoeld: alle mensen die God niet kennen - godde
loos zijn.
Vergelijk:
Joh 3,17
Want God heeft zijn Zoon niet in de wereld gezonden,
opdat Hij de wereld veroordele, maar opdat de wereld door Hem behouden worde.Joh 14,17
de Geest der waarheid,
die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn.
quote:
Jah wie weet doet God wat wonderen nog voor erbij.
En dat zijn nu de details die we niet kunnen weten. En die ik dus ook niet
hoef te weten.
quote:
Lente, zomer, herfst en winter zullen hun loop blijven gaan tot de laatste dag, de jongste dag etc, en dan het oordeel thats it.
Ik zeg nergens dat de seizoenen op zullen houden voordat Jezus weerkomt in heerlijkheid.

Maar idd is hier duidelijk dat de gereformeerde leer geen antwoorden geeft op deze dingen.
Want Greijdanus vindt bv wel dat Op. 6 vanaf vers 12 (het zesde zegel) in de toekomst ligt. En dat dat dus nog moet gebeuren voordat Jezus terugkomt, de jongste dag er zal zijn.
quote:
Precies net wat je zegt één dag
Het wordt genoemd in:
Jesaja 61:
2 om uit te roepen een jaar van het welbehagen des HEREN en een dag der wrake van onze God; om alle treurenden te troosten,
Een jaar van het welbehagen des Heren is hier ook 'een jaar'? Of zou je dit toch kunnen lezen als
een bepaalde periode? Zoals de dag der wrake m.i. ook meer is dan 1 dag.
Als je bekijkt wat er allemaal zou moeten gebeuren vanuit Openbaring (laten we Greijdanus aanhouden) dan lijkt me dat toch wel redelijk veel voor een dag van 24 uur. (Op. 6: 12 tot iig hst 19/20?)
quote:
Mat 24
15 Wanneer gij dan de gruwel der verwoesting, waarvan door de profeet Daniël gesproken is, op de heilige plaats ziet staan – wie het leest, geve er acht op – laten dan wie in Judea zijn 16 vluchten naar de bergen. 17 Wie op het dak is, ga niet naar beneden om zijn huisraad mede te nemen, en wie in het veld is, 18 kere niet terug om zijn kleed mede te nemen. 19 Wee de zwangeren en de zogenden in die dagen. 20 Bidt, dat uw vlucht niet in de winter valle en niet op een sabbat. 21 Want er zal dan een grote verdrukking zijn, zoals er niet geweest is van het begin der wereld tot nu toe en ook nooit meer wezen zal. 22 En indien die dagen niet ingekort werden, zou geen vlees behouden worden; doch ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen worden ingekort.
Het is specifiek een dag der benauwdheid voor Jakob, dat zie je hier dat het zich toespitst op Jeruzalem en de tempel waar de gruwel zal zijn: de anti-christ die zich daar laat aanbidden.
Verder zie je hier dat de
dagen ingekort[/i] worden. Het zijn er dus wel meer dan een dag.
Maar als je Op. leest zie je dat de hele wereld bv optrekt naar Jeruzalem en bij de rampen lees je toch ook dat de hele wereld ermee te maken heeft.
quote:
Mat 8
11 Ik zeg u, dat er velen zullen komen van oost en west en zullen aanliggen met Abraham en Isaak en Jakob in het Koninkrijk der hemelen;
Kijk dat lijkt mij nou zo cool

en in jou tweedeling zou dit niet kunnen, dan gaat dat aan mijn neus voorbij.

en daar ga ik dus niet mee akkoord.
De OT gelovigen zullen ook worden opgenomen - niet als de bruid van Christus, maar als de bruilofts
gasten en we zullen er dus wel zijn samen met Abraham en anderen uit het OT.
Dit onderscheid geeft Johannes de Doper ook al aan als hij zegt:
Joh 3,29
Die de bruid heeft, is de bruidegom; maar
de vriend van de bruidegom, die erbij staat en naar hem luistert, verblijdt zich met blijdschap over de stem van de bruidegom.
Hij hoort bij de gelovigen van de OT-peride omdat hij is gestorven voordat Jezus was gestorven en opgestaan.
Al deze OT gelovigen zijn echter wel
in Christus gestprven omdat ze de belofte verwachtten zoals Abraham. Al hebben ze op deze aarde de belofte niet verkregen.
Daarom staan ze wel op uit het graf en worden ze wel opgenomen, evenals de gelovigen die de belofte wel hebben verkregen en het mochten aanschouwen. Dit wordt ook genoemd in Hebr. 11.
quote:
Nou dat zal ik vast niet geloofd hebben, want Antiochus Epiphanes was al 300 jaar dood toen de Tempel verwoest werd.
Ik zei ook: en/of. Het ging toen bij die discussie over de gruwel in de tempel.
quote:
Klopt ik zie het letterlijk nergens staan over een speciale eindtijd antichrist, jij wel dan in een of andere tekst ??
In o.a. 1 Johannes lees je er wel wat van.
Ik edit dit nog wel even.
1 Joh 2
De antichrist
18 Kinderen, het is de laatste ure;
- en gelijk gij gehoord hebt,
dat er een antichrist komt, ze wisten dat er een antichrist zou komen en dit wijst toch naar een specifiek persoon- zijn er nu ook vele antichristen opgestaan,
er zijn al vele mensen die zich zo uiten en de Vader en de Zoon loochenen.1 Joh. 4
2 Hieraan onderkent gij de Geest Gods: iedere geest, die belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, is uit God; 3 en iedere geest, die Jezus niet belijdt, is niet uit God.
- En dit is
de geest van de antichrist,
er zijn steeds mensen geweest die Jezus niet willen belijden als de Christus en dat wordt hun ingegeven door de satan die die invloed uitoefent, die geest verspreid(- waarvan gij gehoord hebt,
dat hij komen zal, )dit is een tiussenzinnetje - de gelovigen hadden al gehoord dat de anti-christ zal komen - zie ook het vorige citaat uit hst 2)
- en hij is nu reeds in de wereld.
de geest van de antichrist is nu al in de wereld; de anti-christ zelf is er nu nog niet.Uiteindelijk zal de antichrist zich openbaren - de incarnatie van de duivel: satan in het vlees.
Anti betekent ook
in plaats van en hij zal zich dus opwerpen als de Messias en zich in de tempel zetten als god en zich laten aanbidden. Jezus zegt in het NT tot de Joden dat ze eenander die komt in Zijn naaam, zullen aannemen.
De ultieme antichrist. Zo ver zijn anderen nooit gekomen.
Zie:
2 Tess 2
3 Laat niemand u misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen
-
en de mens der wetteloosheid zich openbaren, de zoon des verderfs, 4 de tegenstander, die zich verheft tegen al wat God of voorwerp van verering heet, zodat hij zich in de tempel Gods zet, om aan zich te laten zien, dat hij een god is.
5 Herinnert gij u niet, dat ik, toen ik nog bij u was, u dit meermalen gezegd heb? 6 En gij weet thans wel, wat hem weerhoudt, totdat hij zich openbaart op zijn tijd. 7
Want het geheimenis der wetteloosheid is reeds in werking; (wacht) slechts totdat hij, die op het ogenblik nog weerhoudt, verwijderd is. 8
Dan zal de wetteloze zich openbaren;
hem zal de Here [Jezus] doden door de adem zijns monds en machteloos maken door zijn verschijning, als Hij komt.Uitleg
vers 3
De mens der wetteloosheid/de zoon des verderfs is de antichrist moet zich eerst openbaren voordat de Here Jezus terugkomt in heerlijkheid en de gelovigen hoeven het dus niet te geloven als mensen zeggen dat Jezus al is teruggekomen..
vers 4
hij is de tegenstander (anti) maar ook de plaatsvervanger (anti: i.p.v.) die zich als god in de tempel zet.
vers 5
Paulus heeft het er vaker over gehad tegen de Tessalonisenzen.
vers 6
De antichrist wordt weerhouden om zich te openbaren - op zijn tijd zal het wel gebeuren.
vers 7
het geheimenis der wetteloosheid is er al wel - d.i. de geest van de antichrist is al werkzaam
maar we kunnen pas in volle omvang de antichrist verwachten als 'hij die de antichrist nu tegenhoudt' verwijderd is. Tot de gemeente is opgenomen, kan de antichrist zich niet openbaren.
De Heilige Geest die in de gemeente woont, is de remmende factor.
vers 8
Als de antichrist zich heeft geopenbaard, zal de Here Jezus Hem doden met de adem van zijn mond en doordat Hij verschijnt, (wederkomt voor ieder zichtbaar op de olijfberg) zal de antichrist niets meer kunnen doen. (paralleltekst staat in Op. 19)
quote:
Het beest heeft een greep naar de macht gedaan - in het paradijs- . maar God heeft alle macht en hoeft niet mensen onder druk te zetten voor die macht zoals het beest het wel doet.
lees maar even mee in Openbaring 13
* vers 5 en hem werd een mond gegeven
* vers 5 en hem werd macht gegeven
* vers 7 en hem werd gegeven om tegen de heiligen oorlog te voeren
* vers 7 en hem werd macht gegeven over elke stam en natie en taal en volk
""Gegeven"" tot 4 keer toe
De duivel en het beest en antichrist kunnen niets doen ......... zonder dat God het toelaat er ruimte voor moet geven
Precies, wel mee eens. En God laat het toe in die periode van 'wrake van God over de goddelozen'.
quote:
In openbaring 13 gaat het ook over de verzegeling 'het merkteken' maar in Openbaring 7 zijn al Gods knechten al verzegeld, dus ja........
De 144.000 worden verzegeld in Op 7. In Op 13 wordt beschreven dat ieder die niet geschreven is het boek des levens, het beeld aanbidt. En dat de heiligen worden overwonnen:
Ze worden acuut gedood.
Dat zijn dus
niet dezelfde personen als de verzegelden. Want aan de verzegelden kon geen schade toegebracht worden:
Op 7
3 en hij zeide: Brengt geen schade toe aan de aarde, noch aan de zee, noch aan de bomen, voordat wij de knechten van onze God aan hun voorhoofd verzegeld hebben.Zij kunnen doorgaan met prediken maar hun volgelingen worden gedood.
quote:
Zo staat het opgetekend ja, 144.000 is zo groot als Zwolle en Kampen zeg maar. maar gelukkig is het een symbolisch getal.
Ik zie het als letterlijk. 12 x 12.000 uit elke stam.
quote:
Je beschrijft nu de tijd van de romeinse keizers, en andere machthebbers, die een bloedhekel aan dit nieuwe geloof hadden
M.i. kwamen die gelovigen voor de leeuwen bv. Terwijl hier heel duidelijk staat dat ze onthoofd werden en er ook een teken op hun voorhoofd of hand kwam te staan zodat ze niet konden kopen of verkopen:
Op 20
4
.....en (ik zag) de zielen van hen, die onthoofd waren om het getuigenis van Jezus en om het woord van God, en die noch het beest noch zijn beeld hadden aangebeden en die het merkteken niet op hun voorhoofd en op hun hand ontvangen hadden; Dit is nu toch erg actueel want ik kwam dit letterlijk tegen in een computerboek dat verder niets met de bijbel 'heeft':
quote:
In ‘Hacker’s guide’ pag 174 (Ned. vert.) staat:
De technologie verandert onze maatschappij in een hoog tempo en persoonlijke privacy verdwijnt daarbij. Internet zal dat proces alleen maar versnellen.
Veel banken maken al gebruik van biometrie om klanten te identificeren. Het proces is huiveringwekkend. Om geld op te nemen moet u uw retina of vingerafdruk laten scannen zodat uw identiteit kan worden vastgesteld. Deze technologie is al op de markt voor pc’s en het verkooppraatje klinkt verlokkend. Hebt u er tenslotte niet genoeg van dat iedere keer een wachtwoord moet invoeren als u uw machine boot of op Internet inlogt?
Binnenkort zal biometrische identificatie ook worden gebruikt bij online e-commerce. Voordat u dit boek dichtslaat, zou ik u willen vragen hier eens heel goed over na te denken: stelt u zichzelf eens de situatie over 10 jr . Elke gebruiker heeft dan een unieke, digitale ID die is gebaseerd op een cryptograf. waarde. Die waarde is een 32-bits- of 64-bitsgetal dat is afgeleid van de fysieke kenmerken van uw gezicht of uw rechterhand. Zonder dat getal kunt u niets kopen of verkopen. Is het eenmaal zover, bedenk dan dat u dat hier voor het eerst hebt gelezen.
Dit gebeuren heeft te maken met deze tijd en niet met de tijd dat de Christenen werden vervolgd door de romeinse keizers.
Het vers uit Op. 20 vervolgt dan:
en zij werden weder levend en heersten als koningen met Christus, duizend jaren lang. Wat betekent dan in jouw uitleg dat deze mensen weer levend werden en als koningen heersten met Christus die duizend jaren?
Want dat is dan ook al gebeurd begrijp ik?
quote:
P&A schreef over de tijd na de opname
Het is de periode waarin God wil dat Israël tot geloof komt.
Vandaar de verzegelden die het evangelie prediken.
Zoals Johannes predikte dat het Koninkrijk nabij was toen Jezus op aarde was.
Maar nu zullen ze uiteindelijk het evangelie aannemen.
cyber antwoordt:
Nee helaas voor jou, wat jij vind gebeurt niet, het is veel te menselijk.
Waarom vind je het te menselijk dan?
Dat Israël toch nog tot geloof zal komen? Dat is een werk van God m.i.
Zoals je hier o.a. Kunt lezen dat
God het zal doen:
quote:
Zach 8
4 Zo zegt de HERE der heerscharen: Er zullen weer oude mannen en vrouwen op de pleinen van Jeruzalem zitten, ieder met een stok in de hand vanwege zijn hoge leeftijd. 5 Ook zullen de pleinen der stad vol zijn van jongens en meisjes, die daar spelen.
6 Zo zegt de HERE der heerscharen: Al zal dit in de ogen van het overblijfsel van dit volk in die dagen te wonderlijk zijn, zou het dan ook in mijn ogen te wonderlijk zijn? luidt het woord van de HERE der heerscharen.
7 Zo zegt de HERE der heerscharen: Zie, Ik verlos mijn volk uit het land van de opgang en uit dat van de ondergang der zon; 8 Ik breng hen terug en zij zullen binnen Jeruzalem wonen. Zij zullen Mij tot een volk en Ik zal hun tot een God zijn, in trouw en in gerechtigheid.
Zach 12
12
1 Godsspraak, het woord des HEREN, over Israël.
Aldus luidt het woord van de HERE, die de hemel uitspant en de aarde grondvest, en de geest des mensen in diens binnenste formeert. 2 Zie, Ik maak Jeruzalem tot een schaal der bedwelming voor alle volken in het rond; ja ook tegen Juda zal het gaan bij de belegering van Jeruzalem. 3 Te dien dage zal Ik Jeruzalem maken tot een steen, die alle natiën moeten heffen; allen die hem heffen, zullen zich deerlijk verwonden. En alle volkeren der aarde zullen zich daarheen verzamelen.
4 Te dien dage, luidt het woord des HEREN, zal Ik alle paarden treffen met verbijstering, en hun berijders met krankzinnigheid; over het huis Juda zal Ik mijn ogen openhouden, doch alle paarden der natiën zal Ik treffen met blindheid. 5 Dan zullen de stamhoofden van Juda bij zichzelf zeggen: Een sterke macht zijn mij de inwoners van Jeruzalem door de HERE der heerscharen, hun God. 6 Te dien dage zal Ik de stamhoofden van Juda maken als een vuurbekken tussen het hout, en als een vuurfakkel tussen de garven; dan zullen zij rechts en links alle natiën in het rond verteren; en Jeruzalem zal blijven voortbestaan op zijn eigen plaats, te Jeruzalem. 7 Ook zal de HERE de tenten van Juda allereerst verlossen, opdat de trots van het huis van David en van de inwoners van Jeruzalem zich niet verheffe tegen Juda. 8 Te dien dage zal de HERE de inwoners van Jeruzalem beschutten, en wie onder hen struikelt, zal te dien dage zijn als David, en het huis van David als God, als de Engel des HEREN voor hun aangezicht. 9 Te dien dage zal Ik zoeken te verdelgen alle volken die tegen Jeruzalem oprukken.
Als Israël tot bekering zal komen, gebeurt dat als Jezus terugkomt met zijn heiligen. Dan zal de olijfberg middendoor splijt en de Joden zullen de vlucht kunnen nemen om zich daar te verbergen.
Dit wordt ook aangehaald in Matt 24 waardoor je kunt weten dat dit over Joden gaat en over dezelfde tijd gaat.
Dan voert Jezus oorlog tegen de volken der wereld die samengekomen zijn daar.
En zullen de Israëlieten zien wie ze hebben doorstoken:
quote:
Rouwklacht over de doorstokene
10 Ik zal over het huis van David en over de inwoners van Jeruzalem uitgieten de Geest der genade en der gebeden; zij zullen hem aanschouwen, die zij doorstoken hebben, en over hem een rouwklacht aanheffen als de rouwklacht over een enig kind, ja, zij zullen over hem bitter leed dragen als het leed om een eerstgeborene. 11 Te dien dage zal in Jeruzalem de rouwklacht groot zijn, zoals de rouwklacht van Hadadrimmon in het dal van Megiddo; 12 het land zal een rouwklacht aanheffen, alle geslachten afzonderlijk; het geslacht van het huis van David afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van het huis van Natan afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, 13 het geslacht van het huis van Levi afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk, het geslacht van Simi afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk; 14 alle overige geslachten, alle geslachten afzonderlijk en hun vrouwen afzonderlijk.
Zach 14
14 De openbaring des HEREN op de Olijfberg
1 Zie, er komt een dag voor de HERE, waarop de buit, op u behaald, binnen uw muren verdeeld zal worden. 2 Dan zal Ik alle volken tegen Jeruzalem ten strijde vergaderen; de stad zal genomen worden, de huizen zullen worden geplunderd en de vrouwen geschonden. De helft van de stad zal wegtrekken in ballingschap, maar de rest van het volk zal in de stad niet uitgeroeid worden. 3 Dan zal de HERE uittrekken om tegen die volken te strijden, zoals Hij vroeger streed, ten dage van de krijg; 4 zijn voeten zullen te dien dage staan op de Olijfberg, die vóór Jeruzalem ligt aan de oostzijde; dan zal de Olijfberg middendoor splijten, oostwaarts en westwaarts, tot een zeer groot dal, en de ene helft van de berg zal noordwaarts wijken en de andere helft zuidwaarts; 5 en gij zult de vlucht nemen in het dal mijner bergen, want het dal der bergen zal reiken tot Asel; ja, gij zult de vlucht nemen, zoals gij de vlucht genomen hebt voor de aardbeving in de dagen van Uzzia, de koning van Juda. En de HERE, mijn God, zal komen, alle heiligen met Hem. 6 En op die dag zal er geen kostelijk licht zijn, noch verstijving; 7 ja, het zal één dag zijn – die is bij de HERE bekend – geen dag en geen nacht; maar ten tijde van de avond zal er licht wezen.
Het koningschap des HEREN
8 Dan zullen te dien dage levende wateren uit Jeruzalem vlieten, de helft daarvan naar de oostelijke en de helft naar de westelijke zee; in de zomer zowel als in de winter zal dat geschieden. 9 En de HERE zal koning worden over de gehele aarde; te dien dage zal de HERE de enige zijn, en zijn naam de enige. 10 Het gehele land zal worden als de Vlakte van Geba tot Rimmon, zuidelijk van Jeruzalem; maar dit zal verhoogd worden en op zijn plaats blijven bestaan, van de Benjaminpoort tot de plaats van de vroegere poort, tot de Hoekpoort, en van de Chananeltoren tot de koninklijke perskuipen; 11 men zal het bewonen, en er zal geen ban meer zijn, maar Jeruzalem zal veilig gelegen zijn.
12 Dan zal dit de plaag zijn, waarmee de HERE alle volken zal treffen, die tegen Jeruzalem zijn uitgerukt: Hij zal ieders vlees, terwijl hij nog op zijn voeten staat, doen wegteren, en ieders ogen zullen wegteren in hun kassen, en ieders tong zal wegteren in zijn mond. 13 Ja, te dien dage zal er onder hen een grote, door de HERE bewerkte, ontsteltenis wezen, en ieder zal de hand van een ander grijpen, en ieders hand zal zich tegen die van een ander verheffen. 14 Ja, ook Juda zal tegen Jeruzalem strijden, terwijl het vermogen van alle omwonende volken bijeengebracht wordt: goud, zilver en klederen in zeer grote menigte. 15 En voor de paarden, de muildieren, de kamelen, de ezels en alle dieren die zich in die legers bevinden, zal er een plaag zijn gelijk aan deze plaag.
Ik lees wat de Heer zal doen.
Een mens krijgt dit niet voor elkaar. Al zullen er 1444.000 verzegelden uit Israel het evangelie prediken.
Zo zal Israël uiteindelijk tot geloof komen en hun Messias herkennen en erkennen.
Want de beloften van
God zijn onberouwelijk.
quote:
Rom 11
25 Want, broeders, opdat gij niet eigenwijs zoudt zijn, wil ik u niet onkundig laten van dit geheimenis: een gedeeltelijke verharding is over Israël gekomen, totdat de volheid der heidenen binnengaat, 26 en aldus zal gans Israël behouden worden, gelijk geschreven staat:
De Verlosser zal uit Sion komen,
Hij zal goddeloosheden van Jakob afwenden.
27 En dit is mijn verbond met hen,
wanneer Ik hun zonden wegneem.
28 Zij zijn naar het evangelie vijanden om uwentwil, naar de verkiezing zijn zij geliefden om der vaderen wil. 29 Want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk. 30 Want evenals gij eertijds aan God ongehoorzaam waart, maar nu ontferming hebt gevonden door hun ongehoorzaamheid, 31 zo zijn ook dezen nu ongehoorzaam geworden, opdat door de u betoonde ontferming ook zij thans ontferming zouden vinden. 32 Want God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen.
God neemt hen aan en zal een nieuw verbond met hen sluiten.
En dat is geen menselijke zaak.