Auteur Topic: Typisch vrijgemaakt  (gelezen 1124 keer)

Kopjekoffie

• Kopjekoffie
    • Bekijk profiel
Typisch vrijgemaakt
« Gepost op: april 08, 2003, 02:05:22 pm »
Dag Luitjes

Hi Mijn naam is Roy en ik ben Lid van de Vrijgemaakt Gereformeerd Studentenvereniging te Eindhoven ofwel de VGSEi. Tijdens de Studiekring die we organiseren hebben we het momenteel over wat nu “typisch vrijgemaakt” is. Om het een en ander een beetje werkbaar te maken hebben we het onderwerp opgedeeld in een aantal. Subthema’s. De volgende avond zal gaan over G-organisaties. Ofwel gereformeerde organisaties en verenigingen.
De laatste jaren is duidelijk zichtbaar dat G-organisaties steeds meer grond moeten afstaan. Mijn vraag hier aan jullie is dan ook:

·   Is het idd zo dat G-organisaties steeds meer in verval raken.
·   Waardoor komt dat.
·   Is dat wenselijk Ja of nee
·   Wat word de toekomst voor deze organisaties.

Onder G-organisaties versta ik alle verenigingen, stichtingen, hulporganisaties e.d. die zich richten op of opgebouwd zijn uit gereformeerden.

Be Blessed,

Kopjekoffie
Eerst Jezus zien en dan pas sterven. Luk 2:25-32.

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
Typisch vrijgemaakt
« Reactie #1 Gepost op: april 08, 2003, 02:46:17 pm »
He, de groeten aan Arjan en Pieter.... ;)
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Typisch vrijgemaakt
« Reactie #2 Gepost op: april 08, 2003, 04:21:15 pm »
De zgn. G-organisaties krijgen door de theorie dat er meer dan alleen de GKV is (in beginsel waren de meeste van die organisaties uitsluitend gericht op de GKV) een breder draagvlak.
Ik krijg het idee dat enkele van die organisaties daardoor (opnieuw) hun doelstelling (moeten/willen) aanpassen om ook een breder publiek van dienst te (kunnen) zijn.
Door dat bredere draagvlak krijgen ze ook meer draagkracht ook door andere kerkgenootschappen die dicht in de buurt van de GKV liggen, denk aan NGK, CGK.

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Typisch vrijgemaakt
« Reactie #3 Gepost op: april 08, 2003, 08:17:13 pm »
Typisch vrijgemaakt? Lastige vraag. Persoonlijk heb ik niet zoveel met dat predikaat. Ik zit alleen in de GKv omdat ze nog steeds orthodox gereformeerd zijn op de manier zoals ik dat het liefst zie.

Al die organisaties die alleen vrijgemaakt moeten zijn mogen van mijn part overboord. Alsof er een verschil zou zijn tussen vrijgemaakte en gereformeerde asielzoekershulp!
Overigens associeer ik vrijgemaakt weer wel vaak met 'echt' gereformeerd, en vind ik gereformeerd een te breed begrip in veel zaken.
Ps. 111:10

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Typisch vrijgemaakt
« Reactie #4 Gepost op: april 09, 2003, 08:13:14 am »
Wiering,

Met assielzoekershulp ben ik het wel met je eens hoor. Maar er zijn veel organisaties waarik het een toegevoegde waarde vind hebben. Zoals scholen, studentenverenigingen, psychische hulpverlening en nog behoorlijk wat meer.

Maar on topic.
De G-organisaties zijn of waren een typisch vrijgemaakte trek, net zoals het ontzettende rationalisme. Dat laatste uit(te) zich in een vergadercultuur waarin alles minitieus behandeld moest worden.
Ook lijkt dogmatisme soms zelf een dogma geworden :)

(ik zal eens kijken of ik vanmiddag nog wat kenmerken kan opnoemen :) )
Pinkeltjefan

Garfield

• Bekijk profiel
Typisch vrijgemaakt
« Reactie #5 Gepost op: april 09, 2003, 08:34:17 am »

quote:

op 09 Apr 2003 08:13:14 schreef Alfredt:
...Ook lijkt dogmatisme soms zelf een dogma geworden :)
Grappige uitspraak. Kun je daarvan wat voorbeelden geven?
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......