Auteur Topic: Column: Jezus liep over ijs  (gelezen 4651 keer)

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
Column: Jezus liep over ijs
« Gepost op: mei 21, 2007, 01:02:02 pm »
http://www.volkskrantblog.nl/pub/mm/2006/11/1163177708.91031.gif"Jezus liep over ijs"
Bijna tweeduizend jaar later houdt het de gemoederen nog bezig. Kon Jezus echt over water lopen?
Volgens de Bijbel wel maar een professor in Florida gelooft dat er een minder wonderbaarlijke verklaring is, aldus het NOS Nieuws.
Professor in de Oceanografie Doron Nof heeft ontdekt dat een ongebruikelijke combinatie van water- en weersomstandigheden in wat nu het noorden van Israël is, kan hebben geleid tot ijsvorming op het Meer van Galilea.

http://www.volkskrantblog.nl/pub/mm/2006/10/1161181616.19432.gif
Nof gebruikte voor zijn berekeningen gegevens over de oppervlaktetemperatuur van de Middellandse Zee en statistische modellen om de dynamiek van het Meer van Galilea, dat nu het Kinneret meer heet, te onderzoeken.
Het onderzoek wees uit dat tussen de 1500 en 2600 jaar geleden in dat gebied een periode van koelere temperatuur heerste. "Een temperatuur onder het vriespunt kan aan de westoever van het meer een ijslaag hebben veroorzaakt die dik genoeg was om een mens te dragen", zegt Nof.
Bovendien zou het voor mensen die vanaf een afstandje keken volgens de onderzoeker bijna onmogelijk zijn om een drijvend stuk ijs te onderscheiden van water. De bevindingen van de oceanoloog zijn in het aprilnummer van the Journal of Paleolimnology gepubliceerd als een "mogelijke verklaring" voor het verhaal van Jezus die over het water liep.
"Als je mij vraagt of ik geloof dat iemand op het water liep, zeg ik 'nee'. Misschien liep iemand op ijs, ik weet het niet", aldus Nof. "Ik geloof dat er iets natuurlijks was dat het verklaart." Voorts zei hij het aan anderen over te laten om zich af te vragen of zijn onderzoek een verklaring biedt voor het bijbelse verhaal.

Het is trouwens niet voor het eerst dat Nof een wonder uit de bijbel probeert te verklaren. Begin de jaren 90 verklaarde hij dat een wind die tien uur lang met een snelheid van 72 kilometer per uur blies, ervoor kan hebben gezorgd dat de Rode Zee werd gespleten zodat Mozes daar met zijn gevolg doorheen kon trekken op weg naar het beloofde land.
rikus
Anders zijn is ook normaal

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 21, 2007, 01:16:37 pm »
Nof heeft als stelling dat alle wonderen natuurlijk in de Bijbel zijn te verklaren. Volgens Nof bestaan er dus geen wonderen en bestaat God niet. Met deze vooronderstelling begint hij zijn "onderzoek". En uiteindelijk vind hij een vergezochte conclusie die iedereen zou kunnen verzinnen waarmee niet is gezegd of deze conclusie waar is en wat ook helemaal niets af doet van de boodschap van de Bijbel: "Jezus is de zoon van God, hij heeft geleden, is gekruisigd, is gestorven, is opgestaan en naar de Hemel gevaren om voor onze zonden te betalen". En zijn "conclusies" doen niets af van de betrouwbaarheid van de Bijbel.

Dan vraag ik me af wat hier zo'n nieuws aan is, en trouwens zou het kunnen dat God Zijn eigen natuur gebruikt voor deze wonderen?
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2007, 01:17:33 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 21, 2007, 01:29:55 pm »
Je kunt het inderdaad afdoen met een "Vergezochte conclusie" Je kunt echter ook proberen een verklaring te vinden voor iets en dat is wat hier gebeurd. Er zijn meer natuurverschijnselen waar een eenvoudige verklaring voor is. Ik heb wel eens koeien en schapen in een wei zien lopen die geen benen hadden. Ook hier hadden onze voorouders ge grootste fantasieën en angsten over. Zo zie je maar dat een simpele grond nevel voor veel commotie kan zorgen

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 21, 2007, 01:35:06 pm »
Ik wacht met spanning op zijn verklaring van de hemelvaart. Zijn resultaten komen op mij vrij "wonderlijk" over. Bovendien, als hij niet gelooft, waarom dan zoveel tijd steken in dit soort onderzoek naar een boek dat volgens hem toch alleen maar fabeltjes bevat?

Ik wil wel eens wat meer weten over die ijsschots: het moet echt verrekte hard vriezen voordat er zich op een meer ijs vormt. Bovendien is het verschil tussen lopen over water en drijven op een ijsschots nogal groot.

Maar uiteraard neemt de NOS dit zeer serieus. ;)
'Weg kwijtgeraakt? Word vrijgemaakt!'

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 21, 2007, 01:42:46 pm »
Ik ben benieuwd naar de verklaring van die doeken van Gideon (nat of droog)...
<><

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 21, 2007, 01:50:24 pm »
en we vergeten voor het gemak ook maar even de rest van het verhaal, namelijk dat de discipelen in een boot voeren en met hevige tegenwind bijna vergingen.  Je zou toch zeggen dat die discipelen wel door hadden dat ze op een ijsschots dreven, maar nee hoor.....

Het probleem is, dat hier een wonderverhaal X wordt gepakt, alles wat niet uitkomt wordt genegeerd en dan wordt er voor het 'kale wonder' X een vergezocht alternatief bedacht. En dan lekker de media zoeken en roepen dat je een 'verklaring' hebt gegeven. Wat een kolder zeg. Dan moet je op z'n minst óók verklaren hoe het verhaal van 'Jezus op een ijsschots' gaat naar "Jezus op woeste golven, boot in een storm, etc". en hoe het ook nog eens kan dat de discipelen (die dus wisten dat ze liepen te liegen over Jezus' avontuur op het water) toch vrolijk doorgingen met evangeliseren en zonder veel problemen zichzelf lieten verbannen, uit familie en synagoge verstoten, hun hoofd in leeuwenmuilen leggen in romeinse arena's, etc.

één 'antwoord' levert dus meteen weer een hele reeks veel onwaarschijnlijkere problemen op, met nog veel onwaarschijnlijkere verklaringen! Maar omdat men nooit het geheel wil verklaren maar altijd kleine media-geile stukjes pakt, valt dat niet zo op.

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 21, 2007, 01:51:27 pm »

quote:

rikus schreef op 21 mei 2007 om 13:29:
Je kunt het inderdaad afdoen met een "Vergezochte conclusie" Je kunt echter ook proberen een verklaring te vinden voor iets en dat is wat hier gebeurd. Er zijn meer natuurverschijnselen waar een eenvoudige verklaring voor is. Ik heb wel eens koeien en schapen in een wei zien lopen die geen benen hadden. Ook hier hadden onze voorouders ge grootste fantasieën en angsten over. Zo zie je maar dat een simpele grond nevel voor veel commotie kan zorgen
Nevel komt alleen een stuk vaker voor in Nederlandse weilanden dan ijsschotsen in Israël. Tenzij de onderzoeker weet te bewijzen dat in Israël 2000 jaar geleden hetzelfde klimaat heerste als tegenwoordig in Noorwegen.
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2007, 01:51:37 pm door Dostojevski »

Dostojevski

• Paap (20+)
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 21, 2007, 01:52:24 pm »

quote:

Nunc schreef op 21 mei 2007 om 13:50:
en we vergeten voor het gemak ook maar even de rest van het verhaal, namelijk dat de discipelen in een boot voeren en met hevige tegenwind bijna vergingen.  Je zou toch zeggen dat die discipelen wel door hadden dat ze op een ijsschots dreven, maar nee hoor.....
Bovendien weet elke schaatsfan dat er bij harde wind niet snel ijs ontstaat, zeker niet op een meer. :P

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 21, 2007, 01:54:07 pm »

quote:

één 'antwoord' levert dus meteen weer een hele reeks veel onwaarschijnlijkere problemen op, met nog veel onwaarschijnlijkere verklaringen! Maar omdat men nooit het geheel wil verklaren maar altijd kleine media-geile stukjes pakt, valt dat niet zo op.

Bovendien krijg je natuurlijk ontzettende ruzie met Ockham met zo'n verhaal. Er is namelijk een veel simpelere verklaring: de betreffende gebeurtenis is verzonnen. Ik snap echt niet waarom je een pseudo-wetenschappelijke verklaring zou zoeken voor een wonder waar je niet in gelooft, als je 'm ook gewoon kunt ontkennen.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 21, 2007, 01:54:19 pm »

quote:

De kaptein van de Titanic had dat anders ook niet door
Waar beschaving en eerlijkheid botsen, zal ik maar zwijgen.

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 21, 2007, 02:06:14 pm »
Trouwens wel veel mazzel dat Jezus op zijn ijsschots niet viel, petrus kon redden en over zijn ijsschots naar de boot kon lopen. De discipelen moeten wel heel goedgelovig zijn geweest dat ze zulk wankelen lopen durven noemen. En Petrus heeft kunnen merken dat zijn lopen toch meer leek op strompelen dan lopen over het water. En inderdaad daarna toch willen sterven en lijden voor zo'n verhaal...

Al met al veel gaten dus.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 21, 2007, 02:13:21 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 mei 2007 om 13:54:
[...]
De kaptein van de Titanic had dat anders ook niet door

_/-\o_

nee, die was lekker aan het feesten en zuipen. Maar ik denk niet dat de gewaardeerde prof. óók nog wil veronderstellen dat de boot van de discipelen meerdere dekken had, inclusief een bar plus dansvloer, en dat de discipelen niet zagen dat ze op ijsschotsen dreven omdat ze lam aan de bar hingen  :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 21, 2007, 02:14:53 pm »

quote:

Nunc schreef op 21 mei 2007 om 14:13:

[...]

_/-\o_

nee, die was lekker aan het feesten en zuipen. Maar ik denk niet dat de gewaardeerde prof. óók nog wil veronderstellen dat de boot van de discipelen meerdere dekken had, inclusief een bar plus dansvloer, en dat de discipelen niet zagen dat ze op ijsschotsen dreven omdat ze lam aan de bar hingen  :)
Je weet het niet. Een prof die Ockham negeert, kan alle kanten op (met dank aan Pooh)

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 21, 2007, 02:30:49 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 mei 2007 om 14:14:
[...]

Je weet het niet. Een prof die Ockham negeert, kan alle kanten op (met dank aan Pooh)

inderdaad, misschien moeten wij de media ook maar eens opzoeken met onze sensationele ontdekking dat de discipelen het niet zagen omdat ze dronken aan de bar hingen :)

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 21, 2007, 02:34:05 pm »

quote:

Nunc schreef op 21 mei 2007 om 14:30:

[...]

inderdaad, misschien moeten wij de media ook maar eens opzoeken met onze sensationele ontdekking dat de discipelen het niet zagen omdat ze dronken aan de bar hingen :)
Dat zou mooi zijn, misschien kan rikus er dan een topic over openen?

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 21, 2007, 02:39:18 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 mei 2007 om 14:34:
[...]

Dat zou mooi zijn, misschien kan rikus er dan een topic over openen?

:Y)

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 21, 2007, 02:53:56 pm »

quote:

Dostojevski schreef op 21 mei 2007 om 13:51:
[...]

Nevel komt alleen een stuk vaker voor in Nederlandse weilanden dan ijsschotsen in Israël. Tenzij de onderzoeker weet te bewijzen dat in Israël 2000 jaar geleden hetzelfde klimaat heerste als tegenwoordig in Noorwegen.
Goed maar stel: Dat jezus gewoon over het stant heeft gelopen en dat er een grondnevel hing waardoor het leek of hij over het water liep. Je weet he nooit. De mensen in die tijd waren nog al bijgelovig

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 21, 2007, 02:55:42 pm »
Beetje lastig om dan in een boot te stappen die midden op het meer vaart....
computerfout: een vreemde een in de byte

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 21, 2007, 02:56:19 pm »

quote:

Nunc schreef op 21 mei 2007 om 14:30:

[...]

Ik denk dat het niet zoveel met media te maken heeft! Maar meer met onderzoekers die proberen wonderen te verklaren/ In mijn ogen is daar niets mis mee!

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 21, 2007, 03:04:22 pm »
nee, met onderzoeken is niets mis.

behalve als de conclusie van de onderzoeker, al vaststaat voor het onderzoek.
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2007, 03:04:40 pm door smooky »
was ik weer

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 21, 2007, 03:06:50 pm »

quote:

smooky schreef op 21 mei 2007 om 15:04:

Ja zeg, hoe krijgen we dan dit soort geinige berichtjes?

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 21, 2007, 03:06:53 pm »

quote:

rikus schreef op 21 mei 2007 om 14:53:
Goed maar stel: Dat jezus gewoon over het stant heeft gelopen en dat er een grondnevel hing waardoor het leek of hij over het water liep. Je weet he nooit. De mensen in die tijd waren nog al bijgelovig

misschien slim om des betreffende tekst er bij te halen:

quote:

22 Meteen daarna gelastte hij de leerlingen in de boot te stappen en alvast vooruit te gaan naar de overkant, hij zou ook komen nadat hij de mensen had weggestuurd. 23 Toen hij hen weggestuurd had, ging hij de berg op om er in afzondering te bidden. De nacht viel, en hij was daar helemaal alleen. 24 De boot was intussen al vele stadiën van de vaste wal verwijderd en werd, als gevolg van de tegenwind, door de golven geteisterd. 25 Tegen het einde van de nacht kwam hij naar hen toe, lopend over het meer. 26 Toen de leerlingen hem op het meer zagen lopen, raakten ze in paniek. Ze riepen: ‘Een spook!’ en schreeuwden het uit van angst. 27 Meteen sprak Jezus hen aan: ‘Blijf kalm! Ik ben het, wees niet bang!’ 28 Petrus antwoordde: ‘Heer, als u het bent, zeg me dan dat ik over het water naar u toe moet komen.’ 29 Hij zei: ‘Kom!’ Petrus stapte uit de boot en liep over het water naar Jezus toe. 30 Maar toen hij voelde hoe sterk de wind was, werd hij bang. Hij begon te zinken en schreeuwde het uit: ‘Heer, red me!’ 31 Meteen strekte Jezus zijn hand uit, hij greep hem vast en zei: ‘Kleingelovige, waarom heb je getwijfeld?’ 32 Toen ze in de boot stapten, ging de wind liggen. 33 In de boot bogen de anderen zich voor hem neer en zeiden: ‘U bent werkelijk Gods Zoon!’
mattheus 14 : 22 - 33

quote:

45 Meteen daarna gelastte hij zijn leerlingen in de boot te stappen en alvast naar de overkant te varen, naar Betsaïda; intussen zou hijzelf de menigte wegsturen. 46 Nadat hij afscheid van de mensen had genomen, ging hij de berg op om er te bidden. 47 Bij het vallen van de avond was de boot midden op het meer, en hij was alleen aan land. 48 Toen hij zag dat de leerlingen door de hevige tegenwind maar nauwelijks vooruitkwamen, hoe hard ze ook roeiden, liep hij tegen het einde van de nacht over het meer naar hen toe, en hij wilde hen voorbijlopen. 49 Toen ze hem over het water zagen lopen, dachten ze dat hij een geestverschijning was en ze schreeuwden het uit. 50 Ze hadden hem allemaal gezien en raakten in paniek. Maar hij sprak hen meteen aan en zei: ‘Blijf kalm! Ik ben het, wees niet bang.’ 51 Hij stapte bij hen in de boot en de wind ging liggen. Zijn leerlingen waren helemaal van hun stuk gebracht. 52 Ze waren niet tot inzicht gekomen door wat er met de broden was gebeurd, omdat ze hardleers waren.

Marcus 6:45-52
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2007, 03:10:56 pm door PietZa »

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 21, 2007, 03:09:38 pm »
Om eens aan te duiden hoe snel mensen iets suggereren: het is meer dan 30 jaar geleden. Wij trapten toen nog wel eens flink lol en haalden graag geintjes uit. We maakten een dunne kartonnen plaat en spoten die zilverkleurig op. We bevestigden daarop een een aantal letjes in verschillend kleuren en een heel klein radio ontvangertje. Boven op de plaat bevestigden we een aantal met helium gevulde ballonnen en zie het ding steeg prachtig op. 's avonds lieten we hem vliegen aan dun vissnoer. Even later stond hij prachtig boven een woon wjik te knipperen en te bieb biebpen. Het duurde niet lang of er stond een hele groep mensen zich te vergapen aan onze Ufo. Even later was de politie een brandweer aanwezig en iedereen was vol verwachting wanneer de mars mannetjes zouden uitstappen. Op een bepaald moment lieten we het snoer los en door de strakke wind vloog de Ufo prachtig wel. Onder ooo een aaa  geroep van de aanwezigen.
De dagbladen stonden de volgende dag helemaal vol met onze UFO er werden zelfs tekeningen en fotos bij geplaatst

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 21, 2007, 03:10:59 pm »

quote:

smooky schreef op 21 mei 2007 om 15:04:

Je moet altijd uitkijken wie het onderzoek doet. Geloofwaardig is het alleen dan, als het tegenovergestelde er bij uit komt als dat wat zij willen bewijzen.

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 21, 2007, 03:13:26 pm »
@rikus, maar hier is meer aan de hand. Er zijn gedetailleerde getuigenverslagen en dat niet alleen, er is zelfs iemand (Petrus) die zelf over het water heeft gelopen! Dat is iets anders dan op een afstand een ongeïdentificeerd vliegend object (UFO) te zien vliegen.

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 21, 2007, 03:15:17 pm »

quote:

vrolijke schreef op 21 mei 2007 om 15:10:
[...]

Je moet altijd uitkijken wie het onderzoek doet. Geloofwaardig is het alleen dan, als het tegenovergestelde er bij uit komt als dat wat zij willen bewijzen.
Kom nou,dan kun je de bijbel wel weggooien en dat is toch niet de bedoeling?

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: mei 21, 2007, 03:16:25 pm »

quote:

PietZa schreef op 21 mei 2007 om 15:06:
[...]

misschien slim om des betreffende tekst er bij te halen:

[...]

8)7 ja zeg, dat is nu wel heel simpel te verklaren he!

quote:

45 Meteen daarna gelastte hij zijn leerlingen in de boot te stappen en alvast naar de overkant te varen, naar Betsaïda; intussen zou hijzelf de menigte wegsturen.
Hij stuurt de boot weg, terwijl hij zelf nog moet oversteken. Dus hij had geen boot nodig, en dat vonden zijn leerlingen, die nog niet stomdronken waren, helemaal niet raar. Dat kan maar één ding betekenen: ze wisten al dat er een strook strand, vol ijsschotsen, dwars door het meer liep. Dus al zat je midden op het meer, dan nog kon je lopend bij de nevelige boot komen.

quote:

46 Nadat hij afscheid van de mensen had genomen, ging hij de berg op om er te bidden. 47 Bij het vallen van de avond was de boot midden op het meer, en hij was alleen aan land.
Zie, boot in het midden, hij op die ijsachtige landstrook dwars door het meer. En omdat hij er niet bij was, zetten ze het op een zuipen en feesten, ergens benedendeks, niet mooi meer!

quote:

48 Toen hij zag dat de leerlingen door de hevige tegenwind maar nauwelijks vooruitkwamen, hoe hard ze ook roeiden,
Ja, want vanaf een afstandje dacht hij natuurlijk dat ze niet aan de zuip waren, maar echt hun best deden. En dat schoot niet op, want ze waren inmiddels al op die strook ijsland gevaren die dwars door het meer nevelde.

quote:

liep hij tegen het einde van de nacht over het meer naar hen toe, en hij wilde hen voorbijlopen.
Hij was daar namelijk niet goed gek, een stel bezopen leerlingen die zichzelf op een ijsrots geroeid hebben een beetje gaan helpen, kom.

quote:

49 Toen ze hem over het water zagen lopen, dachten ze dat hij een geestverschijning was en ze schreeuwden het uit.
Alcohol doet wrede dingen he

quote:

50 Ze hadden hem allemaal gezien en raakten in paniek. Maar hij sprak hen meteen aan en zei: ‘Blijf kalm! Ik ben het, wees niet bang.’ 51 Hij stapte bij hen in de boot en de wind ging liggen.
Ja die "tegenwind" van ze, ze waren gewoon aan de drank. En toen hij aan boord ging waren ze meteen nuchter, betrapt!

quote:

Zijn leerlingen waren helemaal van hun stuk gebracht. 52 Ze waren niet tot inzicht gekomen door wat er met de broden was gebeurd, omdat ze hardleers waren.
Zie, dat bedoel ik.

(8> een geheel natuurlijke verklaring, vrij van wonderen. Het is slechts een kwestie van tijd voor de resten van een smalle dijk, dwars door het betreffende meer, gevonden zal worden
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2007, 03:17:17 pm door diak2b »

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: mei 21, 2007, 03:18:50 pm »

quote:

rikus schreef op 21 mei 2007 om 15:09:
Om eens aan te duiden hoe snel mensen iets suggereren: het is meer dan 30 jaar geleden. Wij trapten toen nog wel eens flink lol en haalden graag geintjes uit. We maakten een dunne kartonnen plaat en spoten die zilverkleurig op. We bevestigden daarop een een aantal letjes in verschillend kleuren en een heel klein radio ontvangertje. Boven op de plaat bevestigden we een aantal met helium gevulde ballonnen en zie het ding steeg prachtig op. 's avonds lieten we hem vliegen aan dun vissnoer. Even later stond hij prachtig boven een woon wjik te knipperen en te bieb biebpen. Het duurde niet lang of er stond een hele groep mensen zich te vergapen aan onze Ufo. Even later was de politie een brandweer aanwezig en iedereen was vol verwachting wanneer de mars mannetjes zouden uitstappen. Op een bepaald moment lieten we het snoer los en door de strakke wind vloog de Ufo prachtig wel. Onder ooo een aaa  geroep van de aanwezigen.
De dagbladen stonden de volgende dag helemaal vol met onze UFO er werden zelfs tekeningen en fotos bij geplaatst
Diie krant heb je vast wel bewaard?

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: mei 21, 2007, 03:21:18 pm »
Tjonge, wat zijn jullie cynisch, zeg!  :/
<><

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: mei 21, 2007, 03:22:32 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 mei 2007 om 15:06:
[...]

Ja zeg, hoe krijgen we dan dit soort geinige berichtjes?
ja das dan ook wel weer waar.. 8)
was ik weer

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: mei 21, 2007, 03:25:32 pm »

quote:

rikus schreef op 21 mei 2007 om 15:09:
welke flevopost was dat
was ik weer

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: mei 21, 2007, 03:26:07 pm »

quote:

PietZa schreef op 21 mei 2007 om 15:13:
@rikus, maar hier is meer aan de hand. Er zijn gedetailleerde getuigenverslagen en dat niet alleen, er is zelfs iemand (Petrus) die zelf over het water heeft gelopen! Dat is iets anders dan op een afstand een ongeïdentificeerd vliegend object (UFO) te zien vliegen.
ja dat weet ik ook wel, toch houdt het de mensen bezig dat zie je dus ook hier. Ook over ozen UFO hebben we maar nooit de waarheid gezegt er zijn daar nog mensen die denken dat er werkelijk UFO'S waren.

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: mei 21, 2007, 03:26:57 pm »

quote:

Alja schreef op 21 mei 2007 om 15:21:
Tjonge, wat zijn jullie cynisch, zeg!  :/
welnee, dit hele topic is humor om te lachen, niet serieus nemen

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: mei 21, 2007, 03:29:21 pm »

quote:

diak2b schreef op 21 mei 2007 om 15:26:
[...]

welnee, dit hele topic is humor om te lachen, niet serieus nemen
Humor? Laat die wetenschapper je niet horen.

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: mei 21, 2007, 03:30:55 pm »
* PietZa rolt over de vloer en met tranen op de wangen van het lachen moet PietZa toegeven dat hij nu helemaal om is voor de verklaring van diak2b  _/-\o_

:+

diak2b

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: mei 21, 2007, 03:31:38 pm »

quote:

rikus schreef op 21 mei 2007 om 15:29:
[...]
Humor? Laat die wetenschapper je niet horen.
Laat TS het maar niet horen, want die dacht volgens mij nog serieus genomen te worden. Sssssssssssst!

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: mei 21, 2007, 03:35:17 pm »
Toch zie ik dat ik veel mensen weer een leven geef hier!
http://www.volkskrantblog.nl/pub/mm/2006/06/1151335994.6282.gif

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: mei 21, 2007, 03:36:07 pm »
wie is TS?
<><

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: mei 21, 2007, 03:36:29 pm »
Topic Starter
computerfout: een vreemde een in de byte

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: mei 21, 2007, 03:38:20 pm »

quote:

rikus schreef op 21 mei 2007 om 15:35:
Toch zie ik dat ik veel mensen weer een leven geef hier!
[afbeelding]
dat moet ik je nageven... 8)  8)
was ik weer

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: mei 21, 2007, 03:38:31 pm »
Ah, weer wat geleerd.  :) . Ik forum al zo'n 2 jaar (niet hier), maar deze had ik nog niet gehoord.
<><

smooky

• was ik weer
    • Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: mei 21, 2007, 03:43:54 pm »

quote:

Alja schreef op 21 mei 2007 om 15:38:
Ah, weer wat geleerd.  :) . Ik forum al zo'n 2 jaar (niet hier), maar deze had ik nog niet gehoord.

Nickname   Alja
UserID   3737
Titel op forum   -
ICQ uin   -
MSN id   -
Homepage   -
Usericon   [-geen icon-]
Ondertitel   -
Signature   -
Persoonlijke gegevens
Echte naam   
Email adres   -
Geslacht   
Geboortedatum   
Woonplaats   -
Beroep   -
Opleiding   -
Hobbies en interesses   -
Statistieken
Laatste bezoek   -
Aantal postings   11
Gemiddeld aantal postings per dag   4
Geregistreerd op   Friday 18 May 2007 22:02

klopt
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2007, 03:44:18 pm door smooky »
was ik weer

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: mei 21, 2007, 03:47:04 pm »
Sinds wanneer gaan we wantrouwen?  :(   :P
<><

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: mei 21, 2007, 04:00:31 pm »
Zonder wantrouwen is er geen geloof

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: mei 21, 2007, 04:15:40 pm »

quote:

rikus schreef op 21 mei 2007 om 15:15:
[...]
Kom nou,dan kun je de bijbel wel weggooien en dat is toch niet de bedoeling?
Beschouw ik persoonlijk ook als een sprookjesboek.

Alja

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: mei 21, 2007, 04:19:24 pm »

quote:

rikus schreef op 21 mei 2007 om 16:00:
Zonder wantrouwen is er geen geloof
Leg uit...  :?
<><

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: mei 21, 2007, 04:41:35 pm »
zonder wantrouwen geen geloof! is dat niet voldoende?

PietZa

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: mei 21, 2007, 04:47:02 pm »

quote:

rikus schreef op 21 mei 2007 om 16:41:
zonder wantrouwen geen geloof! is dat niet voldoende?

zonder argumenten geen duidelijkheid! is dat niet voldoende?

Tjonge als iemand het niet begrijpt kan je het toch uitleggen! }:|

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: mei 21, 2007, 04:56:43 pm »
ik zal het proberen duidelijker te zeggen, wel moeilijk hoor!
Als er dus geen wantrouwen was den was er alleen maat geloof en zou het dus geen geloof mijn zijn omdat er geen wantrouwen en ongeloof zou zijn.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: mei 21, 2007, 04:59:54 pm »
Hee, is vrolijke een pantheist? Hij was toch een vrolijke atheist?
Overigens heb ik zelden een minder vrolijke foto gezien, dan het icoon van vrolijke.
Bombus terrestris Reginae