Auteur Topic: Nabestaanden familiedrama Zoetermeer  (gelezen 2867 keer)

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
Nabestaanden familiedrama Zoetermeer
« Gepost op: mei 21, 2007, 08:25:26 pm »
http://www.katholieknederland.nl/images/common/1x1_trans.gifNabestaanden familiedrama Zoetermeer http://www.katholieknederland.nl/images/common/black_edge_15x15.gifhttp://www.katholieknederland.nl/images/rtv_imglib/rtv_11895_Zoetermeer150.jpg
http://www.katholieknederland.nl/images/common/darkgray_edge_15x15.gifhttp://www.katholieknederland.nl/images/common/1x1_trans.gifhttp://www.katholieknederland.nl/images/common/bt_play_red_15x15.gif http://www.katholieknederland.nl/images/common/1x1_trans.gifhttp://www.katholieknederland.nl/images/common/1x1_trans.gifhttp://www.katholieknederland.nl/images/common/1x1_trans.gif
Kruispunt, 20 mei 2007

Luguber drama
Zoetermeer werd twee geleden opgeschrikt door een uiterst luguber familiedrama. Richard H. leidde een dubbelleven, vermoordde zijn vrouw Claudia en zijn twee kinderen Marieke en Charlotte en gaf hen als vermist op. Pas na twee weken werd hij ontmaskerd en werden zijn vrouw en kinderen in een kuil in een bos gevonden.

Oma doorbreekt stilzwijgen
Vorige maand werd Richard H. in hoger beroep veroordeeld tot twintig jaar gevangenisstraf en werd hem tbs met dwangverpleging opgelegd. In Kruispunt doorbreekt de moeder van Claudia en oma van Marieke en Charlotte na twee jaar het stilzwijgen en vertelt voor het eerst haar verhaal over dit familiedrama.
http://www.volkskrantblog.nl/pub/mm/2006/11/1163177708.91031.gifDe aangrijpende video:

http://www.katholieknederland.nl/images/rtv_imglib/rtv_11896_Zoetermeer570.jpg
Foto: RKK
Anders zijn is ook normaal

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: mei 21, 2007, 09:48:16 pm »
Zoiets kun je niet afdoen met verschrikkelijk

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: mei 21, 2007, 09:52:19 pm »

quote:

rikus schreef op 21 mei 2007 om 21:48:
Zoiets kun je niet afdoen met verschrikkelijk
Wie doet dat dan?

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: mei 21, 2007, 09:53:11 pm »
Ik heb ook weinig zin om het als iets sensationeels te zien. Dat het afschuwelijk is wist ik allang en verder is het een zaak van de mensen die er bij betrokken zijn. Maar dingen die in mijn directe omgeving gebeuren zijn voor mij belangrijker. Niet uit egoïsme, maar omdat een mens niet al het leed van de wereld kan dragen. Ik sluit mn ogen niet voor al het leed in de wereld, maar ik ga ook niet uit een soort van sensatiezucht naar die video kijken, en dat zou het wel zijn
computerfout: een vreemde een in de byte

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: mei 21, 2007, 10:16:43 pm »
Waarom doen ze dat voor de televisie?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Innuendo

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: mei 21, 2007, 10:18:18 pm »
Als Zoetermeerder staat me de berichtgeving nog heel goed bij, dat zo iets zo dichtbij gebeurt....
Maar echt iets zinnigs zeggen hierover kan ik verder niet.
Behalve misschien dat dit soort 'vaders' hele primitieve gevoelens bij mij oproepen, ongeacht of dit 300 meter van mijn huis plaatsvindt, of 3000 km....
« Laatst bewerkt op: mei 21, 2007, 10:18:54 pm door Innuendo »

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: mei 21, 2007, 11:02:36 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 21 mei 2007 om 22:16:
Waarom doen ze dat voor de televisie?
Omdat tv een uitstekend medium is, overigens is het heel leerzaam om gevoelens van anderen te leren kennen en begrijpen. En gelukkig is niet iedereen anti TV

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: mei 22, 2007, 12:18:14 am »
Jammer dan jij er wel moeite mee hebt. Tenminste...ik neem aan dat je er daarom een topic over begint.

Ik vind TV (en internet trouwens ook) prima media. Wel vraag ik me af of je op deze manier opbouwend bezig bent. Wat is nu precies de boodschap die men af wil geven? Dat anderen ook verdriet en pijn hebben? Daar heb ik geen TV voor nodig om dat te begrijpen. Het zou fijner zijn als de media eens met wat meer bruikbare oplossingen en positive nieuwtjes kwamen. Maar ja, op de 1 of andere manier scoort dat niet zo goed... hoe zou dat toch komen?

Nienke

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: mei 22, 2007, 09:27:51 am »
Er is een groot geloof voornodig om te erkennen dat dit helse lijden van deze familie zin heeft,ook al ontgaat je die zin na dit verschrikkelijke drama.

Daarom denk ik ook dat met deze uitzending het mensen aan het denken mag zetten.

Groetjes Nienke

[/B]Zoetermeer werd twee geleden opgeschrikt door een uiterst luguber familiedrama. Richard H. leidde een dubbelleven, vermoordde zijn vrouw Claudia en zijn twee kinderen Marieke en Charlotte en gaf hen als vermist op. Pas na twee weken werd hij ontmaskerd en werden zijn vrouw en kinderen in een kuil in een bos gevonden.

Oma doorbreekt stilzwijgen
Vorige maand werd Richard H. in hoger beroep veroordeeld tot twintig jaar gevangenisstraf en werd hem tbs met dwangverpleging opgelegd. In Kruispunt doorbreekt de moeder van Claudia en oma van Marieke en Charlotte na twee jaar het stilzwijgen en vertelt voor het eerst haar verhaal over dit familiedrama.
[afbeelding]De aangrijpende video:

[afbeelding]
Foto: RKK[/quote]

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: mei 22, 2007, 10:38:17 am »

quote:

Nienke schreef op 22 mei 2007 om 09:27:
Er is een groot geloof voornodig om te erkennen dat dit helse lijden van deze familie zin heeft,ook al ontgaat je die zin na dit verschrikkelijke drama.

Daarom denk ik ook dat met deze uitzending het mensen aan het denken mag zetten.

Groetjes Nienke
Helemaal mee eens. Je kon ook heel duidelijk merken waarom die mensen aan dit programma mee werkten. Je kunt denk ik alleen zo praten als je diep gelovig bent

Innuendo

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: mei 22, 2007, 10:46:48 am »

quote:

Nienke schreef op 22 mei 2007 om 09:27:

Mij ontgaat de 'zin' van dit drama.
En hoe moet ik die 'zin' ervan dan zien, of liever de rol van die vader?
Heeft de man zijn gezin uitgemoord omdat dat ergens goed voor was, omdat dat 'zin' had?
Dus eigenlijk deed hij iets 'goeds'?
Moet hij niet gestraft want dit moest zo gebeuren vanwege de 'zin' van dit alles?
Ik kan dit soort redenaties niet volgen, hooguit bedenken dat door zo te redeneren nabestaanden dit allemaal uiteindelijk een plaats kunnen geven.
Ooit.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: mei 22, 2007, 11:11:49 am »
Modbreak:
Alle op-de-man-speel-rotzooi is weggehaald. Ik zou willen vragen of iedereen zich fatsoenlijk wil gedragen. Er mag best gediscussieerd worden over of zo'n video goed is of niet, maar het is onacceptabel dat mensen die de video niet willen kijken omdat ze dat sensatiezucht vinden, op lage manieren beledigd worden. Zo gaan mensen op dit forum niet met elkaar om, en het wordt dan ook niet getolereerd.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2007, 11:14:12 am door Nunc »

Innuendo

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: mei 22, 2007, 11:35:24 am »
Nunc heb je  zo juist een bericht van mij verwijderd?
Ik kan me niet herrineren op de man/vrouw gespeeld te hebben.

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: mei 22, 2007, 11:36:27 am »
Is de manier zo het gebracht wordt niet veel onaceptabeler . Hoe kun je reageren op iets wat je niet gezien hebt en dan ook de mensen nog veroordelen. Houdt dat het gereformeerde geloof iN!

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: mei 22, 2007, 11:37:27 am »

quote:

Innuendo schreef op 22 mei 2007 om 11:35:
Nunc heb je  zo juist een bericht van mij verwijderd?
Ik kan me niet herrineren op de man/vrouw gespeeld te hebben.

Modbreak:

Sorry, ik had moeten zeggen: op-de-man-spelerij en de reacties daarop. Jij reageerde niet op-de-man, maar je reageerde op op-de-man-gedoe, dus heb ik dat ook meegenomen. Ik zal even kijken of ik 'm terug kan zetten, maar dan moet ik wel het gedeelte eruit halen waar je op reageert, omdat dat dus wel uit de discussie dient te blijven.
.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: mei 22, 2007, 11:43:32 am »

quote:

rikus schreef op 22 mei 2007 om 11:36:
Is de manier zo het gebracht wordt niet veel onaceptabeler . Hoe kun je reageren op iets wat je niet gezien hebt en dan ook de mensen nog veroordelen.

er wordt niet veroordeeld. Fotogravinnetje geeft aan dat ze zelf niet gaat kijken omdat zij het sensatiezucht vind om te kijken, dus daarom doet ze het niet.

quote:

Houdt dat het gereformeerde geloof iN!
pardon? Misschien zou je in het vervolg willen lezen wat mensen schrijven, en niet meteen je conclusies trekken uit een half bericht en met een allerlei negatiefs denken (DAT is namelijk 'veroordelen').
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2007, 11:43:56 am door Nunc »

Innuendo

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: mei 22, 2007, 11:50:52 am »

quote:

Nunc schreef op 22 mei 2007 om 11:37:

[...]

Modbreak:

Sorry, ik had moeten zeggen: op-de-man-spelerij en de reacties daarop. Jij reageerde niet op-de-man, maar je reageerde op op-de-man-gedoe, dus heb ik dat ook meegenomen. Ik zal even kijken of ik 'm terug kan zetten, maar dan moet ik wel het gedeelte eruit halen waar je op reageert, omdat dat dus wel uit de discussie dient te blijven.
.

Ik weet nu waarom mijn bericht is verwijderd, dank voor de uitleg.
Aangezien de aan mijn reactie gerelateerde posts ook zijn verwijderd, heeft terugplaatsen voor mij geen zin.

Groet Innuendo.

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: mei 22, 2007, 12:03:40 pm »
Modbreak:
verplaatst naar GC omdat het in LB niet thuishoort

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: mei 22, 2007, 02:02:04 pm »
Modbreak:
De TS krijgt van mij een kans om aan te geven waar deze discussie dient over te gaan. Inmiddels regent het TR's vanwege de (deels verwijderde) op-de-man-en-groep speelacties van meerdere users.

Zonder duidelijke afbakening van het onderwerp verwacht ik geen verbetering en zal ik het topic moeten sluiten. Hopelijk hoeft het niet zover te komen.

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: mei 22, 2007, 04:26:27 pm »
En ts doet dan niet omdat hij niet wenst de leden op dit forum als onwetende kinderen te betitelen. Zowel in de tekst als in de video zijn meer dan voldoend raakpunten voor een discussie
U mag voor mij het topic sluiten om  te bevestigen dat  dat Uw leden als onwetende kwezels ziet die zelf niet mogen beslissen hoe en waarover zij willen discuseren.
Overigens Is in zijn twee post ook nog eens een duidelijk item aangegeven.
Vriendelijke groet rikus

Nunc

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: mei 22, 2007, 04:32:26 pm »

quote:

rikus schreef op 22 mei 2007 om 16:26:
En ts doet dan niet omdat hij niet wenst de leden op dit forum als onwetende kinderen te betitelen. Zowel in de tekst als in de video zijn meer dan voldoend raakpunten voor een discussie
U mag voor mij het topic sluiten om  te bevestigen dat  dat Uw leden als onwetende kwezels ziet die zelf niet mogen beslissen hoe en waarover zij willen discuseren.
Vriendelijke groet rikus

beste Rikus, leg eens uit hoe ik een 'onwetend kind' ben als ik niet naar die video wil kijken (omdat ik het zo al erg genoeg vind)?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: mei 22, 2007, 04:47:39 pm »
@Rikus
Misschien komt deze discussie ook niet tot zijn recht vanwege de gehele opmaak van de OP die inspelen op het sentiment door de foto's etc.
Als je was begonnen met: ik zag laatst een uitzending in Kruispunt en die ging over dit en dit onderwerp. Hiermee wil de moeder/oma bereiken dat er meer begrip komt voor de naaste familie van de slachtoffers.
Wat vinden jullie daarvan?    ....o.i.d.

Dan komt het op mij althans minder over als sensatie. (Ik heb een stukje gekeken van de uitzending - had geen tijd om helemaal te kijken -en vond dat verder wel integer overkomen)
Want op zich is een gedachtenwisseling over de impact van een groot drama nooit verkeerd.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2007, 04:48:06 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: mei 22, 2007, 06:20:27 pm »

quote:

rikus schreef op 22 mei 2007 om 16:26:
Vriendelijke groet rikus
De video zelf mankeert niet zoveel aan, de manier waarop dit onderwerp door jou hier onder de aandacht gebracht wordt, zijn echter sensatiebelust en provocerend. Als je er vooraf verder niets te melden hebt had je ook een kort berichtje in het subforum Cultuur en media, Prikbord of Actueel kwijt gekund.

rikus

• Columnist
    • Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: mei 22, 2007, 07:15:21 pm »
Ow nu krijg ik Sensatiebelust aan mijn broek. Je moest eens weten hoeveel gevoelens juist deze zaak bij mij oproept omdat ik ook ooit in mijn leven een kind heb moeten missen van de ene op de andere dag, Erg fijn gevoelig volkje de gereformeerden.

Vivine

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: mei 22, 2007, 07:22:04 pm »

quote:

rikus schreef op 22 mei 2007 om 19:15:
Ow nu krijg ik Sensatiebelust aan mijn broek. Je moest eens weten hoeveel gevoelens juist deze zaak bij mij oproept omdat ik ook ooit in mijn leven een kind heb moeten missen van de ene op de andere dag, Erg fijn gevoelig volkje de gereformeerden.

Men probeert volgens mij alleen te zeggen dat het sensatiebelust overkomt, niet dat JIJ sensatiebelust bent, en dat ze er niets mee kunnen omdat er geen écht duidelijk discussiepunt wordt opgeworpen. Misschien moet je om dit te voorkomen gewoon even een duidelijke vraag stellen over wat je precies van de mensen wilt horen?

Als je bijvoorbeeld verteld dat dit je wat doet omdat je zelf ook een kind hebt moeten verliezen (wat zeker een nare ervaring is voor je :|  ) of zoals iemand anders opperde, vroeg wat men ervan vindt dat die oma dit zo op tv naar buiten brengt, dan kan men daar iets mee. Maar alleen een foto en een berichtje over een uitzending op tv brengen mij ook niet tot een discussie. En als iedereen maar wat roept over het onderwerp, of alleen hun medelijden betuigen dan heb je nog steeds geen discussie.
« Laatst bewerkt op: mei 22, 2007, 07:24:28 pm door Vivine »

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: mei 22, 2007, 11:08:29 pm »
Modbreak:
Geen TS dus. Dan volgt het beloofde slotje.