quote:
elle schreef op 26 april 2007 om 10:29:Tot slot is er nog zoiets als het nut van het bestrijden van dwaling. Zolang er mensen gedegen tegengas blijven bieden, zie ik het nut van het bannen van een (mogelijk goedbedoelende) dwalende user niet.
Sterker, in dit geval valt er véél voor te zeggen om de user niet te bannen en ook de discussiedraden niet te verwijderen. We weten allemaal dat de heer Strootman precies dezelfde discussies voert via elk Nederlandstalig forum of aanverwant medium dat internet rijk is, en zelfs maar een vage verbinding heeft met "religie", "christendom", of desnoods "New Age spiritualiteit". Als je de moed kan opbrengen om via Google eens op zoek te gaan, zal je iets ontdekken dat imho een veel groter probleem is dan dat de heer Strootman geen antwoorden geeft: op de meeste fora worden ze ook niet gevraagd, of geeft men het al snel op, of accepteert men zijn tactiek.
Als je meent dat het zinvol is om de ernstige dwalingen van de heer Strootman
op inhoud, consistent, beargumenteerd, en ook nog eens met behoud van decorum en beschaving te bestrijden cq te weerleggen, dan moet je constateren dat dat maar vanuit één plek met engelengeduld gebeurt, en wel vanuit dit forum.
Ik heb zelf inmiddels al gewoon een link naar dit forum gebruikt in een topic op een ander forum waar Strootman bezig was, en ik vermoed dat meer mensen dit forum als nuttige bron gebruiken.
Wat ik maar zeggen wil, het GKv-forum vervult hiermee niet alleen een rol als infrastructuur voor een lokale discussie, het is tevens een belangrijke bron voor diegenen die menen dat de visie van Strootman op de letterlijk tientallen andere fora waar hij zijn leer verkondigt, beantwoord moet worden vanuit christelijk perspectief.
Ik zou dus voorstellen Strootman ere-user te maken en hem nooit te bannen, gebruik te maken van de inmiddels forse zeer inhoudelijke discussie die op dit forum is gearchiveerd, en Nunc te prijzen tot hij er zelf eng van wordt om het door hem hier verrichte monnikkenwerk. Want hoezeer anderen ook hun bijdragen hebben geleverd, het is toch op afstand vooral Nunc die de Augiasstal blijft schoonhouden.
Als discussie mag dat vervelend zijn, als evangelisatiewerk lijkt me dat deze discussies een bijdrage van formaat mogen heten. En door Strootman te bannen ontneem je jezelf een grote kans, terwijl je hem slechts één van vele podia onteemt.